Kan AS ha med Schizofreni att göra?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav MsTibbs » 2010-11-27 15:00:19

Savanten Svante skrev:Enligt somliga definitioner (dsm-iv?) så utesluter de varandra.

Som om man var immun mot schizofreni för att man är aspie... *muttrar*


Instämmer hjärtligt!
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav AAA » 2010-11-27 15:06:22

AS är ju en så bred diagnos så varför skulle den inte kunna ha likheter eller samma ursprung som schizofreni på något vis? I skallen sitter nog orsakerna i alla fall. Det är som att säga att frukt inkluderar apelsiner men inte nektariner.

Jag vet, som Svante skriver ovan, att de ska utesluta varandra, det var så förr i alla fall. Men det är ju orimligt såsom AS är idag på grund av diversifiteten hos de etiketterade, eller?
AAA
 
Inlägg: 2381
Anslöt: 2009-05-23

Inläggav Heishi » 2010-11-27 15:39:22

Det skulle även vara någorlunda märkligt att t.ex Aspergers skulle göra pat. immun emot t.ex Skitzofreni, för det föreligger inga medicinska 'hinder', för det. Det finns många olika kriterier inom dsm-iv bedömningen, men jag förstår varför man 'kan tro' att man är immun emot det, om man har Aspergers. Det finns en ganska tydlig regelbundenhet inom aspergers, och rutiner är A och O för många av oss. Skitzofrena personer kan uppfattas impulsiva, och tankespridda, utav ganska uppenbara skäl. Bara för att man beter sig 'annorlunda', men ändå regelbundet (AS) bedöms man så annorlunda att den regelbundenhet är så pass distanserad ifrån den mallen man ska (NT) tillhöra, att man uppfattas som skitzofren?

Det skulle vara absurt. Det vore ungefär som att ifall du ser en förkyld person att anta att denne har cancer, för man är ju långt ifrån ett friskt stadium! För någon kommer väl anta att förkylning är ett delsymtom av cancer :shock:

J*vla domedagsprofeter som går till överdrift, enligt mig :?
Heishi
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2010-10-18
Ort: Skövde

Inläggav mnordgren » 2010-12-04 1:00:15

Slog ihop två trådar om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav LILITH_ » 2010-12-04 3:54:54

trémula skrev:Jag har själv haft en schitzofreni-diagnos innan min psykolog kom på att jag har AS. Jag känner även till ett flertal andra som haft schitzofreni- men sedan fått AS-diagnos.

Jag tror att schitzofreni är ett symptom som många får av att leva under orimliga omständingheter, och jag tror det kan hända vem som helst (AS eller ej) även om säkert vissa är mer benägna att utveckla psykoser.

T ex om man har AS men inte vet om det. Att inte veta varför alla i hela ens omgivningen är "galna" :wink: kan vara så extremt stressande så att man utvecklar schitzofreni.

Jag tror det finns många som förblir sjuka med den starka medicinen man får vid psykos-sjukdomar också. Jag hade nog aldrig kunnat bli bättre om jag inte hade slutat med min medicin.
Den var säkert nödvändig i akut-skedet, men att äta den i flera år tror inte jag är bra.
Jag måste ha missat det här inlägget när det skrevs. Fasiken också!

Men exakt det här är vad som händer om och om igen.
Feldiagnostisering och därmed tung (fel)medicinering som gör att vissa blir kroniskt psykiskt sjuka.

Trémula, jag skulle vilja höra mer om det här och även veta om de andra fallen av feldiagnostisering du känner till.
Dessutom skulle jag vilja veta om du faktiskt hade en psykos och om så - vilken sorts (med eller utan hallucinos osv.) eller om det bara var en missuppfattning kring det som i slutändan visade sig vara ren AST?

*******************************
Det här är vad jag sett:
Fortfarande vill psykiatrin (förutom i enstaka fall där de försökt att förstå och ta hänsyn men utan att lyckas speciellt bra) inte kännas vid att en psykos hos en person med AST måste behandlas genom att man tar stor hänsyn till den stresskänslighet samt annan känslighet som det innebär.
Detta både när det gäller medicinering, bemötande och var man väljer att genomföra vården (inlåst på stökig psykavdelning eller i trygg hemmamiljö eller annat vilket kan vara rätt avgörande för tillfriskningen).

Samt hur viktigt det är att reda ut hur AST manifesterar sig hos just den det gäller, för att få en genomgripande bild av just den personens svagheter och styrkor, detta för att överhuvudtaget kunna uppnå positiva resultat med den vård man ger.
Samt för att man inte ska riskera att misstolka vanliga AST-drag som sjukliga, vilket också händer och förlänger (fel)medicineringen i all oändlighet.
(Detta sista inte heller enbart när det gäller insjuknandet i psykoser utan all tänkbar mental ohälsa som i lika stor grad (om inte större?) kan drabba oss med AST som dem utan den genetiska avvikelsen.)

När ska den här kunskapen slå igenom på allvar?

Lite OT men:
Därtill kan man undra varför inte fler kopplingar mellan mental och fysisk ohälsa undersöks mer noggrant (istället för nästan inte alls, som i dagsläget) när det hela tiden kommer nya rön om vad obalanser i exempelvis vitamin- och mineralnivåerna kan göra med den mentala hälsan.
För att inte tala om hormonella obalanser, signalsubstanser mm.

Listan på möjliga orsaker till mental ohälsa som redan en icke vetenskapligt skolad person på egen hand kan göra blir så pinsamt lång, så den blygsamma diagnostik psykiatrer idag ägnar sig åt framstår ju närmast skrattretande med tanke på de möjligheter som faktiskt finns för att kunna göra ett betydligt noggrannare detektivarbete, alldeles i början av vårdkedjan.

En omfattande fysisk hälsokontroll som tar upp alla aspekter och infallsvinklar och möjliga förklaringar som kan fås fram med enkla blodprover är väl det minsta man kan begära vid nykontakt med psykvården.
Detta utesluter ju inte att psykiska besvär orsakas av yttre orsaker som dysfunktionella relationer eller en svår uppväxt etc.
Tvärtom hänger det intimt ihop och växelverkar livet igenom.

Men det borde ju vara självklarheter och är det också.
Ändå måste allt snävas in för att passa in i det lilla kikhål som de flesta diagnoskriterierna fortfarande utgör.
Vilket ger missvisande diagnostik som leder till felbehandling eller att man bara kommer åt att behandla en del av hela problematiken vilket i slutändan ofta ger samma resultat - fortsatt mental och fysisk ohälsa.

Hur ska man komma åt det här?
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Inläggav Zombie » 2010-12-04 5:12:23

LILITH_ skrev:Därtill kan man undra varför inte fler kopplingar mellan mental och fysisk ohälsa undersöks mer noggrant (istället för nästan inte alls, som i dagsläget) när det hela tiden kommer nya rön om vad obalanser i exempelvis vitamin- och mineralnivåerna kan göra med den mentala hälsan.
För att inte tala om hormonella obalanser, signalsubstanser mm.

Listan på möjliga orsaker till mental ohälsa som redan en icke vetenskapligt skolad person på egen hand kan göra blir så pinsamt lång, så den blygsamma diagnostik psykiatrer idag ägnar sig åt framstår ju närmast skrattretande med tanke på de möjligheter som faktiskt finns för att kunna göra ett betydligt noggrannare detektivarbete, alldeles i början av vårdkedjan.

Kanske en orsak är denna uppdelning i specialiteter, och där kunskapstillväxten redan inom en specialitet tydligen är sådan att många kliniker inte har grepp om allt som borde vara grundläggande ens – härinne får man ju hela tiden se inlägg från oskolat folk som verkar begripa viktiga delområden mycket bättre än sina läkare?

Kanske det helt enkelt är lättare att se samband och få överblick som vaken och kritisk amatör, rörlig men med för lätt bagage för en kliniker eller forskare? Eller åtminstone så mycket svårare att som yrkesperson göra något av en sådan "ytlig" men inte korkad överblick över flera delområden, även om man har den, med alla krav man då måste uppfylla på vetenskaplig akribi, kollegial förankring, formaliteter vid revirgränser och sådant?

LILITH_ skrev:Hur ska man komma åt det här?

Ja, för på något sätt måste man.

En anspråkslös trådända: du har inte lust att gå in hos OA och starta en tråd om saken, få se om det så småningom kan leda till att de här möjligheterna och tankebanorna åtminstone hamnar i deras medvetanden när de ser sig om i världen? (Det här och andra inlägg du har skrivit innehåller mycket som kan återanvändas, vad jag kan se.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Kan AS ha med Schizofreni att göra?

Inläggav effo88 » 2013-01-17 4:10:25

Tusen tack till alla mer pålästa. Vet nu med säkerhet att jag INTE har Scizofreni och hur jag undviker att få det.
effo88
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-01-16
Ort: Stockholm

Kan AS ha med Schizofreni att göra?

Inläggav earlydayminer » 2013-01-17 7:30:26

"Undviker att få det"?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Kan AS ha med Schizofreni att göra?

Inläggav effo88 » 2013-01-18 6:43:40

earlydayminer skrev:"Undviker att få det"?
Rätta mig gärna om jag har fel, men har man autistisk diagnos så har man större förutsättningar för att drabbas eftersom man är mer stress-känslig och (i värsta fall) kan drabbas av en psykos. Eller för att citera LILITH:

"Autism leder ofta till den speciella mentala känslighet som gör att i stort sett alla psykiska påfrestningar, trauman och stressorer sänker stresströskeln hos vissa till den grad att de reagerar med en reaktiv psykos = en vanlig försvarsmekanism för ett överansträngt psyke".

Eller förenklat: undvik stress så långt det går så minimerar man risken att drabbas :)
effo88
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2013-01-16
Ort: Stockholm

Kan AS ha med Schizofreni att göra?

Inläggav Parvlon » 2013-01-18 6:57:42

Hittade inget om D-vitamin i tråden.


post959269.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Kan AS ha med Schizofreni att göra?

Inläggav earlydayminer » 2013-01-18 9:03:55

Nej. Det är skilda tillstånd, om man vill uttrycka det så.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Kan AS ha med Schizofreni att göra?

Inläggav Schmetterling » 2013-01-18 12:23:26

effo88 skrev:
earlydayminer skrev:"Undviker att få det"?
Rätta mig gärna om jag har fel, men har man autistisk diagnos så har man större förutsättningar för att drabbas eftersom man är mer stress-känslig och (i värsta fall) kan drabbas av en psykos. Eller för att citera LILITH:

"Autism leder ofta till den speciella mentala känslighet som gör att i stort sett alla psykiska påfrestningar, trauman och stressorer sänker stresströskeln hos vissa till den grad att de reagerar med en reaktiv psykos = en vanlig försvarsmekanism för ett överansträngt psyke".

Eller förenklat: undvik stress så långt det går så minimerar man risken att drabbas :)

Jag rättar dig gärna. Psykos är inte synonymt med schizofreni.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Kan AS ha med Schizofreni att göra?

Inläggav Jagers » 2013-01-18 12:52:56

Tyra skrev:Så jag undrar bara kort om det är fler än jag som har både AS
och Schizofreni i släkten?

Nej.

Men om man tittar riktigt långt bak i släkten så kan man säkert hitta det.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Kan AS ha med Schizofreni att göra?

Inläggav LILITH_ » 2013-01-18 17:11:36

Schmetterling skrev:
effo88 skrev:
earlydayminer skrev:"Undviker att få det"?
Rätta mig gärna om jag har fel, men har man autistisk diagnos så har man större förutsättningar för att drabbas eftersom man är mer stress-känslig och (i värsta fall) kan drabbas av en psykos. Eller för att citera LILITH:

"Autism leder ofta till den speciella mentala känslighet som gör att i stort sett alla psykiska påfrestningar, trauman och stressorer sänker stresströskeln hos vissa till den grad att de reagerar med en reaktiv psykos = en vanlig försvarsmekanism för ett överansträngt psyke".

Eller förenklat: undvik stress så långt det går så minimerar man risken att drabbas :)

Jag rättar dig gärna. Psykos är inte synonymt med schizofreni.
Visst kan man ha psykoser, även återkommande, utan att det är (=kategoriseras som (är fortfarande tveksam inför hela schizofrenibegreppet)) schizofreni.
Men många med schizofrenidiagnos har just återkommande psykoser.

Jag var otroligt tvärsäker på min sak för något år sedan när den här tråden skrevs, utan att ha speciellt mycket alls på fötterna. Det nästan isar i magen när jag läser mina gamla inlägg.
Men nu har forskarvärlden delvis kommit ikapp det som många "vanliga dödliga" tyckte sig se långt innan.
Här är en svensk avhandling i ämnet:
https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/28249/1/gupea_2077_28249_1.pdf

Har inte hunnit läsa igenom hela än men här är utdrag från en kortare sammanfattning:http://www.sahlgrenska.gu.se/aktuellt/nyheter/Nyheter+Detalj/unga-med-schizofreni-kan-ocksa-ha-autism.cid1069155
Unga vuxna som diagnostiseras med schizofreni kan också lida av autismspektrumtillstånd. Det visar en avhandling vid Sahlgrenska akademin.

Personer som drabbas av schizofreni har ofta varit annorlunda redan som barn. Det visar en avhandling vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet, som bygger på intervjuer med både unga vuxna med schizofreni och deras föräldrar.

Svårigheter redan i barndomen
Omkring fyra av tio föräldrar uppger i studien att deras barn redan i barndomen haft svårigheter som liknar autismspektrumtillstånd, till exempel svårt med kamratrelationer, koncentration, språk och motorik. Tidigare studier har hävdat att personer kan ha blivit feldiagnostiserade: patienter med schizofreni har efter fördjupade undersökningar egentligen visat sig ha autism.

–Vår slutsats är att det finns en grupp patienter där diagnoserna överlappar, och som alltså har både schizofreni och autismspektrumtillstånd. Det anmärkningsvärda är att vi hittar flest dubbla diagnoser bland de patienter som i störst grad uppfyller de vetenskapliga kriterierna på schizofreni, säger Maria Unenge Hallerbäck som skrivit avhandlingen.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Kan AS ha med Schizofreni att göra?

Inläggav mailstar » 2013-01-20 20:11:55

LILITH_ skrev:
carl skrev:
Historiskt har väl sambandet funnits symtommässigt, men pga olikheterna till varför det uppkommer och artar sig så kan man inte föra ihop diagnoserna.
Vad skulle likheterna vara förutom samsjuklighet?


Väldigt förenklat vill jag förklara det så här:

Jag tror att många av dem som diagnosticeras med schizofreni egentligen är autister.



Autism leder ofta till den speciella mentala känslighet som gör att i stort sett alla psykiska påfrestningar, trauman och stressorer sänker stresströskeln hos vissa till den grad att de reagerar med en reaktiv psykos = en vanlig försvarsmekanism för ett överansträngt psyke.



Redan den första reaktiva psykosen kan skada hjärnan, det som händer under alla psykoser dvs. bland annat att ventriklarna börjar vidgas och detta i kombination med hela övriga autismspektrumproblematiken gör att dessa personer ofta hamnar i onda spiraler där deras mentala sårbarhet leder till återkommande reaktiva psykoser som ytterligare skadar hjärnan osv. osv.

Det är alltså detta som ÄR schizofreni. Hävdar jag. Utan att ha speciellt mycket på fötterna. :?



(Förutom i fall där en "direkt" organisk orsak finns såsom en hjärntumör eller liknande som också kan ge samma symtom.

Drogutlösta psykoser är jag också fundersam inför, kanske att en neuropsykiatrisk avvikelse i kombination med vissa droger har samma effekt?)



Men eftersom vi fortfarande har problem att i tid identifiera alla dem som har autismspektrumstörningar så misslyckas vi fortsatt att avlasta och skydda dem från livets påfrestningar och trauman vilket alltså i många fall leder in i en s.k. schizofreni.



(Schizofreni är ju ingen enhetlig sjukdom utan en samling olika symtom. Därför finner jag det märkligt att man fortfarande envisas att diagnosticera någon med schizofreni som om det vore en specifik sjukdom.)



Förutom de återkommande psykoserna ser man flertalet av schizofrenins symtom som något sjukligt där det egentligen från början kan handla om vanliga autistiska kännetecken som ofta fördjupas under stor mental press och psykisk ohälsa.

Här kan det även handla om förändrade genuttryck, bara för att komplicera bilden än mer. :wink:



Jag ser klara autistiska drag hos väldigt många "schizofrena" som jag lärt känna genom psykiatrin.

Och det gör mig jävligt ARG att man inte uppmärksammar detta tillräckligt!



När jag läst deras anamneser så är det individer som tidigt i livet visat autistiska avvikelser, alltså redan från småbarnsåldern.

Skolkamrater till dessa, som jag pratat med, har berättat att de kommer ihåg dessa individer som avvikande och udda redan då. Någonting var fel men ingen visste riktigt vad.



Om du jämför med dagens berättelser om folk som senare i livet diagnosticerats med AS eller autism eller annat inom npf-spektrumet är det just det som framträder tydligt, att något var "fel" redan från barnsben, avvikande och udda men då adekvat kunskap om autismspektrumproblematik saknades har man ändå inte fattat var felet hos dem låg, förrän långt senare.

Dessutom har vi fortsatt stora blinda kunskapspunkter när det gäller att se det autistiska hos flickor specifikt och därigenom vad som leder till mental ohälsa hos dem. Här har vi en stor grupp med omfattande självskadebeteende, depressioner, ångestprolematik med mera som inte kopplas till underliggade npf-problematik vilket leder de drabbade än djupare ner i den mentala ohälsan.

Man ser inte grundproblematiken och det förvånar mig. Men nu kommer jag ifrån ämnet här...



Vidare kan man snabbt se att flera i familjerna där någon diagnosticeras med schizofreni även har olika npf-diagnoser eller väldigt tydliga drag ur det spektrumet.

Ärftligheten spelar en stor roll och vad är det då man ärver? Är det en gen som ger autism eller en gen som ger schizofreni? Nu har de kommit fram till att det handlar om samma gen! Vad är då grundproblematiken? Schizofreni är ju en sjukdom som uppkommer senare i livet.

De barn som förr sades lida av barndomsschizofreni har ju senare omdiagnosticerats som autister i de allra flesta fall och sedan har vissa av dem omdiagnosticeras igen med schizofreni ännu senare i livet då den blommar ut pga. den sårbarhet autismen medfört.



Hur kan man utesluta att den gen som ger schizofreni bara uppkommer utan autismen då det är samma gen?

Grunden är självklart autism!

Eftersom det är ett dolt handikapp så uppmärksammas inte autismproblematiken förrän efter schizofrenin är ett faktum och då får man en felaktig bild av vad som är vad.



Ursäkta mina röriga tankegångar, är väldigt trött för tillfället. Men ungefär så tror jag att det hänger samman.
Så du menar att det inte finns en enda person som har har eller haft psykos utan att vara autistisk/asperger ?
lite gammal tråd men men är ny här o läste detta nu :)
mailstar
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2012-12-28

Kan AS ha med Schizofreni att göra?

Inläggav LILITH_ » 2013-01-21 0:17:01

Nej, självklart inte. Vem som helst kan få en psykos.
Vad jag menade där och då var att de med AST antagligen har "närmare" till psykos vid påfrestningar än andra med stabilare tillvaro, självbild, uppväxt mm.
Sårbarhet handlar det om.

Att många med diagnosen schizofreni egentligen är autister från början, tror jag fortfarande och det har ju visat sig stämma.
Däremot är jag osäker på om schizofreni är en s.k. slaskdiagnos som jag tänkte mig från början.
Det är så mycket som spelar in, allt från miljöföroreningar till gener och fan och hans moster.
Är definitionen schizofreni rätt paraplybenämning att inordna alla de spretande symtomen under?

Jag vet inte.
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Kan AS ha med Schizofreni att göra?

Inläggav ullstrumpan » 2013-01-21 3:50:16

jag vet inte vem av mina föräldrar jag har ärvt min asperger från,
men min farmor hade en form av schizofreni
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Kan AS ha med Schizofreni att göra?

Inläggav slackern » 2013-01-21 14:53:47

LILITH_ skrev:Nej, självklart inte. Vem som helst kan få en psykos.
Vad jag menade där och då var att de med AST antagligen har "närmare" till psykos vid påfrestningar än andra med stabilare tillvaro, självbild, uppväxt mm.
Sårbarhet handlar det om.

Att många med diagnosen schizofreni egentligen är autister från början, tror jag fortfarande och det har ju visat sig stämma.
Däremot är jag osäker på om schizofreni är en s.k. slaskdiagnos som jag tänkte mig från början.
Det är så mycket som spelar in, allt från miljöföroreningar till gener och fan och hans moster.
Är definitionen schizofreni rätt paraplybenämning att inordna alla de spretande symtomen under?

Jag vet inte.


Jag har hört att schizofreni var en slaskdiagnos under 70-talet. Men det stämmer precis som du säger att folk fick diagnosen schizofreni istället för autism. Eller autism ingick i schizofreni fram till 1980.

Diagnosmanualen DSM-III publicerades 1980. I den introducerades benämningen autism istället för schizofreni och samlingsnamnet Pervasive Developmental Disorders för denna typ av tillstånd, ”generella utvecklingsstörningar” på svenska.

http://www.autismforum.se/gn/opencms/we ... index.html
slackern
 
Inlägg: 43752
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Kan AS ha med Schizofreni att göra?

Inläggav FinaTina » 2013-01-21 15:18:42

När jag blev akutinlagd på psyket så påbörjade man en lång utredning. I början trodde man att jag led av schizofreni, då jag hade förföljesemanier och annat skit. Men efter ett antal vändor från psyk till psyk, kunde dom utesluta den teorin. Har Asperger/ADHD samt emotionell personlighetsstörning. Det är vanligt med "feldiagnostisering" då vissa egentligen hade något inom "autismspektrumet".

Läste nyss ut en bok "JAG AVSKYR ORDET NORMAL" där det framgick (inte vanligt) att personer med AS kan utveckla schizofreni.
FinaTina
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2013-01-20
Ort: Nynäshamn

Kan AS ha med Schizofreni att göra?

Inläggav LILITH_ » 2013-01-21 15:48:59

Välkommen till forumet, FinaTina!

Så skönt att höra hur det gått i ditt fall, att psykiatrin faktiskt fungerar bättre nu på sina håll och anstränger sig att diagnostisera rätt.

***********************************************************************

Förr, och inte alls för så länge sedan som man tror, fastnade många autister felaktigt i schizofrenifacket med förstörda liv som följd. Jag har träffat några av dem och det handlar ofta om unga människor som sedan blev inlåsta och åldrades på psykavdelningar, utan möjlighet till förändring.
Det var upptakten till mitt intresse i det här ämnet varefter mycket vatten har flutit under broarna. Men jag känner att intresset börjar vakna till liv igen.

Det skulle vara väldigt intressant att veta hur många individer det kan handla om idag som fortsatt sitter fast i felaktiga diagnoser och om det går att göra något för dem.
Vet inte var man ska börja bara - några förslag från någon?
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Kan AS ha med Schizofreni att göra?

Inläggav FinaTina » 2013-01-21 15:55:50

Jag tycker psykologi är otroligt intressant, men mest intressant är ju det man själv har :D visst är det frustrerande att inte ens omgivning förstår hur man fungerar. Jag blir fortfarande förbannad när vissa inte fattar och ifrågasätter ens diagnoser. Så istället för att bli förbannad, anser jag att det är viktigt för mig och även andra med neuropsykiska funktionshinnder att vara mer toleranta gentemot sin omgivning. Lättare sagt än gjort :) Dom som inte accepterar mig och person ska inte få mig att må dåligt. Dom är inte värda att lägga energi på.
FinaTina
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2013-01-20
Ort: Nynäshamn

Kan AS ha med Schizofreni att göra?

Inläggav FinaTina » 2013-01-21 16:12:03

De är verkligen trist att fel diagnos kan bli ens nedgång. Precis som du säger, drabbar mest unga. Tror det har åh göra med en mognadsprocess, då personer med AS ofta ligger något efter i den emetionella utvecklingen. Jag har verkligen ingen aning då det är svårt att vet vad dom "lider av". Jag skulle nog försöka hitta någon statistik på hur det ser ut. Kan nog vara svårt att fråga psykiatrin, då det kanske är sekretess? Vilken typ av hjälp syftar du på ?
FinaTina
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2013-01-20
Ort: Nynäshamn

Kan AS ha med Schizofreni att göra?

Inläggav jojomamma » 2013-01-21 19:57:25

Det finns ett riktigt bra forum som heter Viska om schizofreni. Jag rekomenderar det verkligen. Där finns en grupp mycket, mycket kunniga som svarar. Det här hittade jag om Asperger och schizofreni:

Autismspectrumstörning kan förekomma hos 60% med paranoid schizofreni
Skrivet av Isa-Alise
2012-03-23 13:19

46 unga vuxna med schizofreni undersöktes för att se om de samtidigt hade en autismspectrumstörning. Hälften av personerna med schizofreni, och 60% av de med paraniod schizofreni hade även en autismspektrumstörning. Läs mer hos Göteborgs Universitet http://gup.ub.gu.se/publication/155972 .

Inlägget: http://www.viska.se/index.php/nyheter/1 ... chizofreni
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Kan AS ha med Schizofreni att göra?

Inläggav mailstar » 2013-01-22 1:41:34

Fan nu blir jag helt snurrig av alla teorier om att dom hör ihop, för min största noja som aldrig tycks försvinna är redslan av att bli eller vara skitzofren :/ Jag hade en bild i mitt huvud nu efter år av att stilla dessa jobbiga tvångstankar genom massvis med frågor till psykologer mm.mm. om just detta , som var en ganska behaglig tanke om att dessa diagnoser inte hör ihop och att jag inte har lättare än andra att utveckla skitzofreni och så länge man tänker på det och är rädd för att vara det _ är man inte det.

Hjärnan börjar direkt få tankar som - tänk om jag är feldiqgnosiserad och har igentligen skitzofreni :( tar gärna emot hur man tar sig runt detta!
Mvh
mailstar
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2012-12-28

Återgå till Aspergare och vården



Logga in