Jättetröga tangenter och även trög mus

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jättetröga tangenter och även trög mus

Inläggav kiddie » 2015-12-02 4:33:25

Tror att det finns program som gör att man kan återta admin från gäst.

Blir du direkt inloggad, står det att ditt admin är inaktiverat eller kräver det ett lösen som du inte har?

Har själv inte råkat ut för detta så det finns inget i bakhuvet jag kan plocka fram. Annars är jag rätt duktig på sådana problem jag måst lösa själv. :-)051

Jo, och sen all reparation du kan göra utan internetanslutning, koppla ner.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jättetröga tangenter och även trög mus

Inläggav Bali » 2015-12-02 7:48:58

Vad gäller att få tillbaka administratörsrättigheterna så kanske du kan testa detta tips, Alien?
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Jättetröga tangenter och även trög mus

Inläggav Bali » 2015-12-02 8:36:27

Alien skrev: Söker jag på "recovery" i datorn står det mycket jag inte begriper men även om att "restore to an earlier time".

Men du hittar alltså inga installerade recovey-program i din dator, såna som jag tidigare gav ett par exempel på?

Bali skrev:Mitt råd till dig blir därför att kolla upp om du inte har ett program som heter något med recovery, t.ex. eRecovery Management eller Recovery Manager och sedan kika vilka möjligheter de erbjuder.

De programmen ligger ofta i en mapp med tillverkarens namn, precis som marxisten skriver.

Att bara återställa datorn till en tidigare tidpunkt (om vi då inte talar om till fabriksinstallationen) tror jag inte kommer att fungera i ditt fall, för nog är det väl så att du har haft problem med datorn under väldigt lång tid? En så gammal återställningspunkt har jag svårt att tro att du har.

Även om du nu har ett recovery-program så kan du ju förstås ha rätt i att du kanske ändå inte kan använda det för att göra ändringar:

Alien skrev: Antagligen går inte det heller eftersom jag är "gäst".

Jag tänkte inte på att du saknar administratörsrättigheter. :-)063
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Jättetröga tangenter och även trög mus

Inläggav Firkraag » 2015-12-02 23:49:29

Gör det enkelt för dig själv, leta dig fram till windows update och dra ner allt tills den frågar om du vill uppdatera till Windows 10, under installationens gång säger du åt den att du vill behålla dina gamla filer ifall du har problem med att få en backup på dem.

Såvitt jag vet så är Windows 10 snabbare och mer effektiv med systemresurser än Windows 7 är. Är det fortfarande lika trögt efter detta så skulle jag ta en titt på en ny dator. Att du enbart har 2gb ram minne samt 40gb hårddisk säger mig att den förmodligen är väldigt gammal och det kan mycket väl vara så att den är redo att gå i graven.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Jättetröga tangenter och även trög mus

Inläggav kiddie » 2015-12-03 3:04:46

Firkraag skrev:Att du enbart har 2gb ram minne samt 40gb hårddisk säger mig att den förmodligen är väldigt gammal och det kan mycket väl vara så att den är redo att gå i graven.


Ahhmen. Jag har precis bytt upp mig till 1,6 GHz processor och 894 MB RAM. Då är nog min dator väääldigt gammal för att inte tala om den jag hade innan (448 MB RAM).

Om en "gammal" dator funkar beror på tre saker. Dels hur bra hårdvaran mår (min dator var ganska sparsamt använd och snällt hanterad), vad man har för OS (lägga win10 på Aliens dator är nog liiite för mkt begärt av den maskinen) och vad man använder datorn till (ofta behövs det inte speciellt mycket resurser till att läsa webbsidor och posta på forum, men någon hipp speldator är det ju inte).

Jag skulle definitivt kolla hårdvaran lite lagonm slött sen om det verkar OK så ladda win7 igen (vare sig jag fick ut nyckeln eller inte). Man har typ en vecka eller så på sig att verifiera sitt windows. På den tiden ser man om datorn funkar eller om allt är paj igen, då var det inte virus/mjukvara.

Sen skulle jag antingen använda någon annans nyckel eller generera en ny illegalt vilket inte skulle störa mig etiskt eftersom jag faktiskt ägde min förra windowskopia. Alternativt skulle jag lämna in den till em datafirma för ominstallation. De kan ge en ny nyckel gratis om det är helt uppenbart att man hade en laglig windowskopia innan, även om nyckeln är borta.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jättetröga tangenter och även trög mus

Inläggav Firkraag » 2015-12-03 3:29:19

@Kiddie:
Windows 10 kräver mindre resurser än Windows 7 och är rent generellt snabbare, detta är fakta alltså borde det vara till stor fördel att slänga in detta operativsystem på äldre datorer.

Jag sa även aldrig att datorn behöver bytas ut pga ålder, det jag skrev är att den är gammal och kan behövas bytas ut. Det finns många faktorer som kan påverka livslängden utav en dator, exempelvis är värme är en sådan orsak. Ifall den har gått för varm väldigt länge så kan det definitivt påverka prestandan negativt. Hårddiskar är också en komponent som kan bli trög efter många års användning och det är inte alltid det går att lösa med en defragmentering eller ominstallation.

Det är alltså fullt möjligt för en nyare dator att dö utav ålder tidigare än en äldre beroende på väldigt mycket.
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Jättetröga tangenter och även trög mus

Inläggav kiddie » 2015-12-03 4:42:44

OK, jag vet inte så mkt om tian, men förutsatte att den skulle vara fetare än föregångare eftersom alla nya windows hittintills är fetare än sina föregångare. Men alltid lär man sig ngt nytt!

http://answers.microsoft.com/en-us/wind ... f76&auth=1

Handlar om att återta sitt admin. Dock kan jag inte tänka idag så jag ögnade igenom förslagen och undrade om ngt kanske hjälper men kunde inte bedöma. Can't brain today!! :-)141

Skulle vilja ha en ny dator men det får bli "sen". Jag är en sån som hellre fixar andras datorer än mina egna. Har inte ens analyserat mina egna uppkopplingsproblem trots att det gått lång tid nu. Fattar lixom inte varför sånt är mindre intressant. I samma veva som jag hade kunnat fixa det så satt jag med en kompis sabbade dator. Jag gjorde ALLT för den stackars maskinen. Sedan visade det sig att någon elak filur kastat runt med den i ilska och pajat hårdvara. Då blev jag lite lessen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jättetröga tangenter och även trög mus

Inläggav kiddie » 2015-12-03 4:48:55

http://www.howtogeek.com/howto/windows- ... ows-vista/

Vet inte om det funkar men instruktionerna var tydliga. Det är för win 7 oxo.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till IT-forum



Logga in