Jättetröga tangenter och även trög mus

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Jättetröga tangenter och även trög mus

Inläggav nallen » 2015-11-19 22:53:59

Jag är helt övertygad om att det är dags att formatera och installera om.
nallen
 
Inlägg: 19428
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Jättetröga tangenter och även trög mus

Inläggav marxisten » 2015-11-19 23:40:18

nallen skrev:Jag är helt övertygad om att det är dags att formatera och installera om.


Håller med. Enbart att bli utslängd som sig själv och tvingas bli "guest" är skäl nog för en komplett rensning. Jag skulle rensa disken direkt. Känns som någon form av virus eller liknande.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Jättetröga tangenter och även trög mus

Inläggav Alien » 2015-11-19 23:48:44

Det är Windows 7. Det är andra gången jag blivit guest. Första gången fixade dotterns kille att jag blev ny huvudanvändare och då kunde jag läsa både mitt gamla jags dokument och gästinläggen.

Samma sak hände min mans dator och då slängde han datorn och köpte en ny. Så jag borde väl också köpa en ny.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jättetröga tangenter och även trög mus

Inläggav Moggy » 2015-11-19 23:54:27

Alien skrev:
Samma sak hände min mans dator och då slängde han datorn och köpte en ny. Så jag borde väl också köpa en ny.


:-)002 :!:
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Jättetröga tangenter och även trög mus

Inläggav marxisten » 2015-11-19 23:55:30

Alien skrev:Samma sak hände min mans dator och då slängde han datorn och köpte en ny. Så jag borde väl också köpa en ny.


Prova formatera först innan du skaffar en helt ny dator. Uppdatera även Windows 7 till Windows 10 efter formateringen.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Jättetröga tangenter och även trög mus

Inläggav Alien » 2015-11-19 23:55:35

Om drivers står det två saker
32DRIVERS/kbdclass.sys
32DRIVERS/kbdhid.sys

säger mig ingenting
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jättetröga tangenter och även trög mus

Inläggav kiddie » 2015-11-20 3:18:52

Eftersom jag ens erkänner att hårdvara existerar skulle jag om jag var du, pilla på mjukvaran i all evighet. För att sedan bara om en total ominstallation inte funkar börja erkänna hårdvaruproblem.

Men så gör man iofs om man är ekonomisk. Man försöker lösa gratisproblem först!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jättetröga tangenter och även trög mus

Inläggav Alien » 2015-11-20 4:48:15

Försökte avinstallera Ask.com (Foxit PDF Toolbar), men då kom det upp en ruta om att jag måste stänga alla andra program. Gjorde det tyckte jag och klickade ok på rutan, men då kom samma ruta upp igen. Det hjälpte inte hur många gånger jag klickade ok, rutorna tog aldrig slut.

Jag tror att jag helt enkelt osm Guest inte kan avinstallera något program och inte heller ladda ner något.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jättetröga tangenter och även trög mus

Inläggav Bali » 2015-11-20 8:36:17

Jag kan bara hålla med nallen och marxisten; ominstallera Windows 7.
Det låter ju verkligen som om din dator behöver rensas ordentligt och att försöka pilla och småjustera dig fram tror jag är dömt att misslyckas.

Själv har jag nu vant mig vid Windows 10 och trivs faktiskt mycket bra med det, så jag instämmer även med marxistens råd om att sedan fortsätta med att uppgradera till just det. Visst, det tar en massa tid och ork, men förhoppningsvis är det tid väl värd att lägga ner i ditt fall, Alien.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Jättetröga tangenter och även trög mus

Inläggav Alien » 2015-11-20 17:35:53

Men att ominstallera betyder väl att alla ens dokument etc försvinner. Dessutom vet jag inte hur man ominstallerar (har ingen skiva heller).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jättetröga tangenter och även trög mus

Inläggav Moggy » 2015-11-20 18:09:03

Alien skrev:Men att ominstallera betyder väl att alla ens dokument etc försvinner. Dessutom vet jag inte hur man ominstallerar (har ingen skiva heller).



Dom kan du lägga på ett usb-minne eller extern hårddisk. Eller nån form av molntjänst.

Win7 kan du skaffa en skiva för eller göra en bootbar usb med win7. Har du bara en giltig nyckel så kan du installera från vilken win7-media som helst. Du kan göra det från en annan dator eller att nån annan fixar ett usb-media och ger dig. I värsta fall om du inte har tillgång till det så skulle nån här t.ex kunna skicka ett usb-minne med en win7-installation.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Jättetröga tangenter och även trög mus

Inläggav Alien » 2015-11-20 18:13:13

Jag har ingen nyckel heller. Det ska väl stå på hårddisken, men det gör det inte.

Molntjänst har jag inte, men Dropbox. Kan jag flytta allt dit?

Har lagt in en del på ett usb-minne, men det är inte mycket plats kvar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jättetröga tangenter och även trög mus

Inläggav Moggy » 2015-11-20 18:23:57

Du kan väl kopiera in det på makens dator om platsen inte räcker till på tillgängliga usb-minnen?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Jättetröga tangenter och även trög mus

Inläggav kiddie » 2015-11-20 18:54:42

Det finns program som plockar nyckeln från ditt windows. Men det krävs lite pyssel. Sedan måste du kolla så att du bränner ner rätt windows för din nyckel och dator (Finns "olika" windows 7). Backa upp dina dokument.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jättetröga tangenter och även trög mus

Inläggav Bali » 2015-11-21 18:00:00

En ren ominstallation är ju alltid att föredra (då slipper man t.ex. alla skräpprogram som datortillverkaren skickar med), men om man nu som i ditt fall både saknar erfarenhet av en ominstallation och dessutom saknar win7-media i någon form, så kanske en återställning till fabriksinställningarna skulle kunna vara ett alternativ?

Det bästa vore väl då att göra även detta med hjälp av just media, nämligen med hjälp av de återställningsskivor som är de första man bränner ut när man fått hem en ny dator. Datorer krånglar eller kraschar ju tyvärr förr eller senare, vare sig man vill det eller inte, och då bör man ha återställnings- och reparationsmedia tillhands.

Nu har du tydligen inga skivor överhuvudtaget om jag förstått saken rätt (?), så då får vi hoppas att du i alla fall har återställningspartionen kvar på datorn och alltså kan återställa den inifrån Windows. Jag kommer dock inte riktigt ihåg hur man gör det; om man gör det just inifrån Windows eller om det är bootmenyn som gäller. :-)063 Jag skulle tippa på det senare, men någon mer kunnig kan kanske hjälpa mig här?

Om det nu är ett virus du har fått in i datorn vet jag förstås inte om risken finns att även återställningspartionen har infekteras, men vi kan väl hoppas att så inte är fallet. Och det kan väl i vilket fall som helst vara värt ett försök?

Jag hade helt klart gått på den linjen i alla fall, för en sån här krånglande dator kan du ju bara inte ha, Alien.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Jättetröga tangenter och även trög mus

Inläggav Alien » 2015-11-21 18:32:46

Bali skrev:Det bästa vore väl då att göra även detta med hjälp av just media, nämligen med hjälp av de återställningsskivor som är de första man bränner ut när man fått hem en ny dator. Datorer krånglar eller kraschar ju tyvärr förr eller senare, vare sig man vill det eller inte, och då bör man ha återställnings- och reparationsmedia tillhands.

Jag har öht inte sett någonstans där jag kan stoppa in en skiva. Har fått uppfattningen att man varken spelar el bränner skivor nuförtiden. Jag saknar det, hade gärna spelat in de skivor med min favoritmusik jag har, så att jag sen kunnat lyssna på dem i datorn. Men jag antar att man lyssnar bara från Spotify och Youtube nuförtiden.

Nu har du tydligen inga skivor överhuvudtaget om jag förstått saken rätt (?), så då får vi hoppas att du i alla fall har återställningspartionen kvar på datorn och alltså kan återställa den inifrån Windows.

Vet inte vad det är el var man hittar det. :oops:
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jättetröga tangenter och även trög mus

Inläggav Bali » 2015-11-21 19:07:37

Tja, det kan ju faktiskt vara så enkelt som att din dator saknar en cd/dvd-spelare och då är det fasiken inte enkelt att bränna ut några skivor heller. :wink:
Jag fick bara för mig att det handlade om en inte helt ny stationär dator och då brukar de flesta rackare ändå ha just en spelare.

Men återställnings- och reparationsmedia behöver man likt förbaskat ha och då borde du istället ha ordnat sådan med hjälp av usb. Det är dock inte lätt att veta om man inte har fått den informationen vid inköp, i medföljande datormanual eller på annat sätt.

Jag tycker alltså inte att du ska skämmas Alien, vare sig över detta eller över att du inte har kunskap om återställningspartitionen eller var du kan hitta den. Den är dessutom dold, så du lär inte se den under "Den här datorn".

Nu var då frågan hur du kommer åt den, och alltså kan återställa datorn till det skick den var i den dag du köpte den, och där är jag som sagt inte helt hundra. Jag har glömt av hur man går tillväga, eftersom jag alltid har återställt via media vare sig det handlat om fabriksåterställning eller en ren ominstallation.

Jag tror ändå att du kommer åt Recovery-partitionen genom att trycka en viss tangent eller tangentkombination vid datorns uppstart, men vilken eller vilka är ju då frågan.

Vad har du för dator, Alien?

Edit: Jag ser att jag i inlägget ovan funderade kring bootmenyn, men det är ju så klart knas (även om menyn återfinns i BIOS). Jag menade förstås att du nog måste in i BIOS för att hitta återställningspartionen.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Jättetröga tangenter och även trög mus

Inläggav kiddie » 2015-11-21 21:03:29

Ingen CD-spelare tyder ju onekligen på en nyare dator. Och du pratar om att du vill köpa ny? Hm, du skulle se den datorn jag har....

Du kan säkert göra en USB-sticka istället med Windows. Har en här hemma för Windows 7, är det samma som du har kan jag säkert skicka den. Men då behöver du iallafall ha din windowsnyckel först.

Inga vettiga återställningspunkter du kan använda?

Kör en checkdisk när du ändå håller på.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jättetröga tangenter och även trög mus

Inläggav Bali » 2015-11-22 10:26:41

Jag har väldigt svårt att sova och inatt kom jag därför bl.a. att fundera på hur de där recovery-programmen jag vet att jag haft i både Acer- och HP-datorn egentligen såg ut. Kunde man inte utöver att skriva ut reparations- och återställningsmedia också återställa datorn inifrån dessa program?

Jag blev tyvärr inte mycket klokare, eftersom minnet mitt tydligen inte vill vara med, men nu har jag i alla fall googlat för att få fatt svaret. Jo, man kunde faktiskt återställa datorn med båda dessa program och skickar HP och Acer med sådana program gör väl även andra tillverkare det.

Mitt råd till dig blir därför att kolla upp om du inte har ett program som heter något med recovery, t.ex. eRecovery Management eller Recovery Manager och sedan kika vilka möjligheter de erbjuder.

Jag är ledsen att jag inte kollade upp detta tidigare, men min hjärna är numera alltför ofta mer än lovligt seg. Tyvärr.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Jättetröga tangenter och även trög mus

Inläggav kiddie » 2015-11-22 22:42:45

Ja, det kan va så att du har en partition att återställa från.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jättetröga tangenter och även trög mus

Inläggav marxisten » 2015-12-02 0:54:32

Windowsnyckeln kan du finna med programmet Magical Jelly Bean Keyfinder.

Men om det är en köpdator bör återställningsprogram finnas i. Brukar heta "recovery" eller liknande. Problemet är om du saknar admin-behörighet. Då kan det krävas ex. USB med Windows på. Men kolla först efter "recovery" i datorn. Programmet ligger vanligen under en mapp som har tillverkarens namn.

En annan väg är att kolla om du kan uppgradera till Windows 10. En sådan uppgradering bör teoretiskt rensa ut alla problem med mjukvaran. Du kan också göra den och behålla dina personliga filer.

Och jo, vid en fullständig formatering ryker alla filer, valet att endast ta Windows men spara dokument brukar dock finnas. På en gång, vad är nyttan i att ha dokument på en dator som inte funkar?
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Jättetröga tangenter och även trög mus

Inläggav kiddie » 2015-12-02 2:32:51

Om datorn bara är seg så kan man ju plocka ut allt personligt och spara det. Annat kan man ju alltid ladda ner senare även om det är slitigt. Viktigast om det vore jag var bilder och personliga dokument. Resten är inte så noga med.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jättetröga tangenter och även trög mus

Inläggav Alien » 2015-12-02 3:53:28

marxisten skrev:Windowsnyckeln kan du finna med programmet Magical Jelly Bean Keyfinder.

Men om det är en köpdator bör återställningsprogram finnas i. Brukar heta "recovery" eller liknande. Problemet är om du saknar admin-behörighet. Då kan det krävas ex. USB med Windows på. Men kolla först efter "recovery" i datorn. Programmet ligger vanligen under en mapp som har tillverkarens namn.

En annan väg är att kolla om du kan uppgradera till Windows 10. En sådan uppgradering bör teoretiskt rensa ut alla problem med mjukvaran. Du kan också göra den och behålla dina personliga filer.

Och jo, vid en fullständig formatering ryker alla filer, valet att endast ta Windows men spara dokument brukar dock finnas. På en gång, vad är nyttan i att ha dokument på en dator som inte funkar?


Det är ju inte så att den inte funkar alls, bara att vissa saker inte funkar. Den magiska keyfinder laddade jag ner men det funkade inte, antagligen för att jag bara är "gäst". Söker jag på "recovery" i datorn står det mycket jag inte begriper men även om att "restore to an earlier time". Men hur jag skulle göra det fattade jag inte. Antagligen går inte det heller eftersom jag är "gäst".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jättetröga tangenter och även trög mus

Inläggav kiddie » 2015-12-02 4:27:28

Oj, just ja, man kan kanske inte köra vadsomhelst som ett icke-admin. Sjitt glömde det lixom. Har alltid ett extra adminkonto jag inte använder så jag tog lixom för givet att det gick att komma in så.

Du kan iofs testa ett annat program som extraherar windowsnyckeln. Man vet ju aldrig. Jag antar att du inte har nyckeln i någon form av dokumentation? Ibland står den t o m på en klisterlapp på själva datorn (men brukar vara bortnött ganska ofta tyvärr).

Vi grunnar lite på det här. Det ska nog gå att lösa.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till IT-forum



Logga in