Jag är nog en jobbig person...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Jag är nog en jobbig person...

Inläggav Alien » 2021-11-22 1:50:36

Du tänker väldigt svartvitt. Antingen så säger lärarna den absoluta sanningen el så ljuger de.

Poängen är att de säger sanningen som de fått lära sig men att de har föråldrade kunskaper. De känner alltså inte till det senaste i alla ämnen. Klart barnen inte ifrågasätter läraren när de går i skolan. Men när man lämnat skolan behöver man inte tro slaviskt på allt man lärt sig, eftersom det kommer nya rön hela tiden. Inte bara i medicin och psykologi utan också i t ex historia
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Jag är nog en jobbig person...

Inläggav Jossie94 » 2021-11-25 0:06:27

Det är väl såklart att jag är källkritisk så men jag menade bara att man inte har den inställningen vad jag vet att man tror att det man får lära sig på kursen, i skolan osv alltid är lögner eller vad man ska säga. Självklart kan tiden förändra hur kunskap utvecklar sig, man lär sig ju nya saker helatiden.

Så jag förstår precis hur ni tänker på den fronten men om en person säger till mig att den har sett något som ändå är rimligt så tänker inte jag att den ljuger/hittar på det första jag gör, utan det är väl mer om personen säger något som är väldigt orimligt så att säga. tex ser någon en rosa elefant så är den nog målad rosa, för vad jag vet så finns det inga rosa elefanter. Men finns det, så är det väl något nytt för min del. För jag har varken sett eller hört att det finns rosa elefanter, kanske på film men där kan man ju göra vad som helst och få det se verkligt ut.
Jossie94
 
Inlägg: 1562
Anslöt: 2019-06-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in