Invandringstråd/ar och moderering [avdelad tråd]

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Invandringstråd/ar och moderering [avdelad tråd]

Inläggav Inger » 2010-01-25 16:06:06

Dock finns det något som kallas trollning, flaming och baiting. De som medvetet och upprepat provocerar bör inte klara sig undan jämt.

På andra forum får de foten direkt, här kan man tydligen trolla och baita hur mycket som helst och bara den som nappar på betet och tappar humöret riskerar påföljd.

Självklart har varje individ ett ansvar för sina reaktioner också, och självklart ska det inte vara ok med vilken over-the-top-reaktion som helst om det bryter mot regler och lagar. Men att den som började provocera kommer undan med sina påhopp är väl inte riktigt rättvist?

Alien
Avdelad från denna tråd: http://www.aspergerforum.se/vanskapskorruption-avdelad-trad-t14085.html
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:09:00, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav lillsanna » 2010-01-25 16:07:30

Tack Inger!! Det är precis det jag känner och faktiskt känt rätt länge, men det var inte förrän nu jag inte kunde hålla tyst längre.
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-05 0:09:00, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav Inger » 2010-01-25 16:21:46

Jag tycker det var utmärkt att du gjorde det, själv känner jag mig så less på ångvältarna att jag oftast inte ens gitter läsa de trådarna eftersom jag redan vet vad det kommer stå i dem.

Och ja, mina förväntningar på att Admin ska sätta ned foten i såna fall har blivit så låga att jag såg det som fantastiskt att det ens resulterade i tillsägelser. Egentligen är det en miljöskada av att ha varit här så länge för egentligen är det en helt oacceptabel HMF-kampanj mot en viss grupp som outtröttligen bedrivs här av några få, även om dessa är intelligenta nog att linda in budskapet så att det ska slinka under radarn om och om igen.

Börjar bli sjukt jävla less på det. Har inte direkt varit någon invandrarkramare tidigare men nu har jag blivit det p g a den obehagliga attityden här.

Så något gott har de i alla fall åtstadkommit. ;)
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:09:00, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav lillsanna » 2010-01-25 16:44:16

;) ligger mycket i det där sista med att ha blivit lite av invandrarkramare på köpet :)

Jag hade själv en rätt krass inställning till somliga invandrare när jag bodde mitt ibland dom, men då visste jag ju också vad de gjorde/inte gjorde och som väckte ilska hos många grannar, inte bara svenska grannar.

Men jag har alltid tyckt att rasism är dels rätt intelligensbefriat, dels ser jag människan inte rasen/färgen blabla.

Och ja, jag kan föreställa mig att man blir miljöskadad när saker och ting accepteras som är så vansinnigt att man till slut inte orkar tjafsa, det är ju faktiskt flera som sagt just detta , att det liksom inte är någon idé att anmäla inlägg. Tyvärr är ju moddarna dess värre inte särskilt objektiva i sina bedömningar eller så är de för fega för att verkligen sätta ner foten.

Och sist men inte minst har jag länge känt ett obehag av att man faktiskt aldrig kan få rätt i sak, utan att moddarna i slutändan alltid har rätt, oavsett , så jag blev glatt överraskad när erkännandet om att min varning var felaktig.

Som sagt, inget ont som inte har något gott med sig, vem vet, kanske tom moddarna kan ta kritiken och fundera lite på saken istället för att vara översittar-chefer här på forum :)

Beskt, men jag är så less på hanteringen av saker och ting här, men har ändå behovet att få ha viss kontakt med mänskligheten
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-05 0:09:00, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav Liebert » 2010-01-25 17:10:04

Inger skrev:Och ja, mina förväntningar på att Admin ska sätta ned foten i såna fall har blivit så låga att jag såg det som fantastiskt att det ens resulterade i tillsägelser. Egentligen är det en miljöskada av att ha varit här så länge för egentligen är det en helt oacceptabel HMF-kampanj mot en viss grupp som outtröttligen bedrivs här av några få, även om dessa är intelligenta nog att linda in budskapet så att det ska slinka under radarn om och om igen.

Börjar bli sjukt jävla less på det. Har inte direkt varit någon invandrarkramare tidigare men nu har jag blivit det p g a den obehagliga attityden här.

Så något gott har de i alla fall åtstadkommit. ;)

Du låter som du möjligtvis har missförstått vilka åsikter som skall tillåtas rymma under forumets tak. Du som varit med länge bör ju känna till mitt starka engagemang för att alla åsikter skall få komma till tals, inklusive de som vissa gärna kategoriserar som icke politiskt korrekta. Härvidlag är det väsentligt att man kan skilja på åsikter och svepande påståenden som saknar hänvisning till trovärdiga källor.

Som du ser agerar forumet mot det senare men inte det förra. Det ligger i linje med Aspergerforums ambition att utgöra en så neutral och objektiv mötesplats som möjligt utan att det i orimlig grad går ut över andra medlemmar eller tredje part. Allt annat vore att anta en uppfostrande roll gentemot medlemmarna vilket, som du känner till, Aspergare knappast tolererar.

För övrigt är min uppfattning att det i hög grad gått slentrian i begrepp som rasism, hmf, ghetton, social misär med mera på forumet. Det främjar inte diskussionen att gå till extremer, oberoende av vilka ståndpunkter man har.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-05 0:09:00, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav lillsanna » 2010-01-25 18:15:59

Liebert nu blir jag faktiskt mörkrädd, anser du verkligen att den tråden jag gjorde en massa anmälningar på inte innehöll några rasistiska inlägg???

Vet du vad definitionen på rasism är???

Definition på ordet rasism enligt Svenska Akademiens ordlista (SAOL):

åskådning som hävdar att olika människoraser har olika värde och bör ha olika ställning i samhället
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-05 0:09:00, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav alfapetsmamma » 2010-01-25 18:41:19

Inger skrev:På andra forum får de foten direkt, här kan man tydligen trolla och baita hur mycket som helst och bara den som nappar på betet och tappar humöret riskerar påföljd.

Självklart har varje individ ett ansvar för sina reaktioner också, och självklart ska det inte vara ok med vilken over-the-top-reaktion som helst om det bryter mot regler och lagar. Men att den som började provocera kommer undan med sina påhopp är väl inte riktigt rättvist?


Håller med.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:09:00, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Inger » 2010-01-25 19:09:59

Liebert, du anser alltså inte att det är HMF att så gott som alltid ha minst en tråd igång, ofta flera samtidigt, om invandring/invandrare i allmänhet och muslimer i synnerhet? Att det kan få Aspergerforum att framstå som invandrarfientligt? Att nysvenska aspergare kan känna sig något bortskrämda innan de ens reggat sig?

Det är liksom inte som att diskutera miljö, teknik, stickning, biodling eller politik i största allmänhet. Detta är att om och om igen diskutera en särskild grupp människor. Om vi som någon föreslog bytte ut ordet "muslimer" mot "judar", eller mot "blinda" eller "bögar" då skulle det väl knappast accepteras?

F ö var det en homosexuell som även han kände sig stressad och ovälkommen av att det fanns så många trådar om homosexualitet här också, även om få om ens någon uttryckt motvilja mot homosexuella. Han lämnade forumet kort efter ankomsten. En stor förlust för han hade nog kunnat bidra med mycket.

Hur ska det då inte kännas att hitta tråd efter tråd om invandring, invandrare etc, som är negativ till desamma, om man själv råkar vara en? Hur många har vi kvar som kanske inte ens vågar berätta att de är det, eller som slunkit iväg utan att säga nåt?

Är det ett sånt forum du vill ha? Ett Flashback 2 med så "högt i tak" att xenofoberna får skrämma bort både inflyttade och infödda med sin envetna SD-kampanj?

Ska man komma undan med att det inte är HMF bara för att man lärt sig det retoriska knepet att prata om invandring, snarare än direkt om invandrare? Utan det ena finns ju inte det andra så varför ska något av dem vara acceptabla trådämnen?

Det är människor vi talar om här. Som direkt och påtagligt drabbas av våra "oskyldiga" diskussioner. Alla kanske inte har så mycket skinn på näsan som Albulena, och även personer med tuff framtoning kan ju bli sårade av dessa ständiga diskussioner om och attacker på invandrare.

Jag skulle nog bli det i alla fall. Kanske inte första gången, eller andra. Men när det aldrig tar slut och tillåts fortsätta i evighet. Var inte poängen med upprensningen av NFD att få bort sånt?
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:09:00, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav lillsanna » 2010-01-25 19:33:19

Snyggt Inger!
Du är så mycket bättre än jag på att kunna formulera dig utan att låta arg, något jag inte alltid klarar.
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-05 0:09:00, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav alfapetsmamma » 2010-01-25 19:48:40

Underbart inlägg Inger. Fantastiskt. Precis så tycker jag. Kunde inte uttryckt det bättre själv.

Och ginge det att ta bort sitt konto hade jag gjort det i veckan, trots att jag då hade mist den naturliga kontakten med dig som med andra som jag uppskattar mycket. Bara för att jag är så inpiskat less på det du skrev så bra om.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-05 0:09:00, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Liljencroowna » 2010-01-25 19:56:16

Inger

DU kanske inte tyckte att homo-tråden var särskilt uppseendeväckande, men det tyckte jag och MiniMe. Samma sak i andra trådar om homosexualitet.

Ingen protesterade, alls, över självaste trådstartandet eller innehållet direkt. Det är helt naturligt att få starta trådar om homosexuella och till och med jämföra oss med PEDOFILER. Eller göra omröstningar eller ställa frågor och diskutera huruvida vi ska ha rätt att gifta oss, eller adoptera på samma villkor som heteros. Eller försvara diskriminering för blodgivning på urgamla fördomar. Jag är såååå trött på sånt.

Skulle man diskutera huruvida invandrare ska få eller inte rättigheter på det planet, ja då skulle det varit många gånger värre stämning här på forumet.

Det är inte förrän rasism, och "tonen" i invandrartrådar kommer på tal man börjar höja på ögonbrynen. Det tycker jag är taskig, faktiskt. Är det mig din skämttråd riktar sig till? Är det jag som är storrasisten? Skrev jag något i inledningen som liknar den inledning som du skrev?

Visst, det var ett misstag att skapa tråden. Det inser jag nu. Det ÄR lätt att vara efterklok: men värre att inte vara klok alls. Jag har lärt mig det nu. Jag hade faktiskt svårt att förutse den här reaktionen. Du får ursäkta.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-05 0:09:00, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Liebert » 2010-01-25 20:08:12

Inger skrev:Liebert, du anser alltså inte att det är HMF att så gott som alltid ha minst en tråd igång, ofta flera samtidigt, om invandring/invandrare i allmänhet och muslimer i synnerhet?

Besynnerlig åsikt. Varför skulle frekvensen av trådar per automatik korrelera med HMF? Det är rimligen innehållet som avgör den frågan.

Inger skrev:Att det kan få Aspergerforum att framstå som invandrarfientligt? Att nysvenska aspergare kan känna sig något bortskrämda innan de ens reggat sig?

Den risken bortser jag inte från. Men forumet begagnar sig inte av ämnescensur även om vi i vissa fall begränsar skarpt definierade topics till särskilda avdelningar eller dedikerade trådar. Jag utesluter inte att det kan komma att gälla den här typen av ämnen också om det visar sig att de "tar över" forumet i någon mening. Även om du verkar hävda motsatsen är det för närvarande långt ifrån fallet. För övrigt bidrar alla inlägg oberoende av ståndpunkt till trådarnas uppmärksamhetsvärde.

Inger skrev:Det är liksom inte som att diskutera miljö, teknik, stickning, biodling eller politik i största allmänhet. Detta är att om och om igen diskutera en särskild grupp människor. Om vi som någon föreslog bytte ut ordet "muslimer" mot "judar", eller mot "blinda" eller "bögar" då skulle det väl knappast accepteras?

Det är tillåtet att diskutera judar, blinda och bögar under samma förutsättningar som alla andra ämnen.

Inger skrev:F ö var det en homosexuell som även han kände sig stressad och ovälkommen av att det fanns så många trådar om homosexualitet här också, även om få om ens någon uttryckt motvilja mot homosexuella. Han lämnade forumet kort efter ankomsten. En stor förlust för han hade nog kunnat bidra med mycket.

Varför kände han sig ovälkommen om ingen uttryckte ovilja? I ett vidare perspektiv: vilka skäl till att medlemmar lämnar forumet skall forumet ta ansvar för respektive medlemmarna själva? Bör forumets yttersta mål vara att inga medlemmar avviker överhuvudtaget?

Inger skrev:Hur ska det då inte kännas att hitta tråd efter tråd om invandring, invandrare etc, som är negativ till desamma, om man själv råkar vara en? Hur många har vi kvar som kanske inte ens vågar berätta att de är det, eller som slunkit iväg utan att säga nåt?

Vad menar du? Trådarna är ju positiva till invandring. Räkna antal inlägg för och emot.

Inger skrev:Är det ett sånt forum du vill ha? Ett Flashback 2 med så "högt i tak" att xenofoberna får skrämma bort både inflyttade och infödda med sin envetna SD-kampanj?

Som jag ser det är "kampanjen" mot "kampanjen" lika enveten. Att jämföra ASF med FB är oseriöst.

Inger skrev:Ska man komma undan med att det inte är HMF bara för att man lärt sig det retoriska knepet att prata om invandring, snarare än direkt om invandrare? Utan det ena finns ju inte det andra så varför ska något av dem vara acceptabla trådämnen?

Du förespråkar alltså trådar om invandringsfrågor skall förbjudas? Det liknar den genuint odemokratiska åsikten att vissa partier skall "tigas ihjäl" i den politiska debatten. Lyckligtvis inser alltfler politiker från flera olika läger att det är en bättre strategi att ta debatten och jag skulle önska att samma gällde här.

Inger skrev:Det är människor vi talar om här. Som direkt och påtagligt drabbas av våra "oskyldiga" diskussioner. Alla kanske inte har så mycket skinn på näsan som Albulena, och även personer med tuff framtoning kan ju bli sårade av dessa ständiga diskussioner om och attacker på invandrare.

Det förekommer nästan dagligen exempel på att medlemmar blir sårade på forumet men i andra sammanhang. Av någon anledning hör jag ändå inte att vissa specifika ämnen skall förbjudas.

Inger skrev:Jag skulle nog bli det i alla fall. Kanske inte första gången, eller andra. Men när det aldrig tar slut och tillåts fortsätta i evighet. Var inte poängen med upprensningen av NFD att få bort sånt?

NFD togs bort för att medlemmarna inte kunde förvalta den omodererade formen på ett ansvarsfullt sätt. Syftet var inte att censurera vissa ämnesval.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-05 0:09:00, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav lillsanna » 2010-01-25 20:16:03

Liljencroowna när jag fick PMet från moddarna så skrev jag i svaret att min tanke är att fortsätta med att anmäla diskriminerings-inlägg. Och då var det faktiskt just homo-frågan det gällde.

Som sagt jag har retat mig länge på fördomarna och slappheten att säga stopp när det diskrimineras och även rasism är ju en form av diskriminering.

Det värsta jag vet är fördomar och när människor som själva är en minoritet och anser sig diskriminerade faktiskt diskriminerar folk i samma minoritet så luktar det väldigt illa.

Jag tycker inte att det ska få förekomma på ett forum, där det finns moddar som ska se till hur det funkar. Diskriminering av alla sorter är kränkande för den som blir utsatt.

När jag tröttnade var det Albulena som blev kränkt, och nu inser jag ju att även du har blivit kränkt av forumister, men kanske inte sagt.
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-05 0:09:00, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav Moggy » 2010-01-25 20:40:16

Snälla Leibert! Förbjud all diskussion i ämnet, åtminstone för ett tag!

Åsikterna är i frågan är heta och frågan är i princip ohanterlig, och det är mycket ont blod i omlopp just nu. Jag är rätt less på frågan och den för bara infekterad stämning med sig och vi är uppenbart flera som inte kan låta bli att dras med i diskussionerna.

Jag känner inte heller att jag vill vara ovän med trevliga personer, bara för att vi har olika åsikter i den här frågan.


Det skulle bli lugnare här om frågan stoppades totalt för ett tag framåt och jag tvivlar på att någon egentligen skulle sakna dessa diskussioner.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-05 0:09:00, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav TK » 2010-01-25 20:57:57

Moggy skrev:Det skulle bli lugnare här om frågan stoppades totalt för ett tag framåt och jag tvivlar på att någon egentligen skulle sakna dessa diskussioner.


Också om det nu skulle vara en och annan som skulle sakna dessa diskussioner, så skulle det bli så mycket vunnet på om de upphörde och diskussionslusten riktades mot andra minst lika angelägna frågor.
Senast redigerad av TK 2011-05-05 0:09:00, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Inger » 2010-01-25 21:09:26

Liljencroowna skrev:Inger
DU kanske inte tyckte att homo-tråden var särskilt uppseendeväckande, men det tyckte jag och MiniMe. Samma sak i andra trådar om homosexualitet.

Ingen protesterade, alls, över självaste trådstartandet eller innehållet direkt. Det är helt naturligt att få starta trådar om homosexuella och till och med jämföra oss med PEDOFILER. Eller göra omröstningar eller ställa frågor och diskutera huruvida vi ska ha rätt att gifta oss, eller adoptera på samma villkor som heteros. Eller försvara diskriminering för blodgivning på urgamla fördomar. Jag är såååå trött på sånt.

För mig är homosexualitet i sig något så naturligt att jag inte sett det som ett tabu samtalsämne förrän MiniMe reagerade som h*n gjorde och ni förklarade hur ni upplevde saken, sedan dess finns detta i åtanke. Tycker fortfarande det är rysligt synd att vi förlorade en medlem på det men blev glad att i alla fall du blev kvar.

Skulle man diskutera huruvida invandrare ska få eller inte rättigheter på det planet, ja då skulle det varit många gånger värre stämning här på forumet.

Det är inte förrän rasism, och "tonen" i invandrartrådar kommer på tal man börjar höja på ögonbrynen. Det tycker jag är taskig, faktiskt. Är det mig din skämttråd riktar sig till? Är det jag som är storrasisten? Skrev jag något i inledningen som liknar den inledning som du skrev?

Visst, det var ett misstag att skapa tråden. Det inser jag nu. Det ÄR lätt att vara efterklok: men värre att inte vara klok alls. Jag har lärt mig det nu. Jag hade faktiskt svårt att förutse den här reaktionen. Du får ursäkta.

Kära Liljencroowna, min skämttråd baserade sig på din, det stämmer, men den riktade sig inte alls mot dig utan mot alla som tycker de har självklar rätt att sitta och döma över andras liv och öden sådär lättvindigt, samtidigt som de i andra trådar klagar över att inte få ditten och datten av myndigheterna.

Ja, det var ett misstag att starta den där tråden och jag varnade för det, men för sent. Nu fick du se själv. Men inte för ett ögonblick har jag trott att du menade något illa med det, du verkar vara en nyfiken person som vill fråga om allt. Jag brukar gilla dina frågor, men just den här var inte så lyckad. Som relativt ny kunde du inte veta hur många gånger denna fråga harvats här, och hur infekterat det brukar bli.

Nu vet du, och nu vet vi, så nu kanske vi kan undvika både invandrar- och homosextrådar ett tag? :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:09:00, redigerad totalt 3 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kvasir » 2010-01-25 21:09:43

Jag har också funderat på att man kanske borde förbjuda sådana diskussioner, bl.a. för att det hör till de ämnen som rör upp flest heta känslor och skapar mest osämja. Men jag misstänker att man lätt ställer till andra problem i så fall. Frågan är hur reglerna ska formuleras så de inte utesluter rimliga och relevanta diskussioner. Trots allt finns det ibland relevanta aspergerfrågor där man måste tala om folkgrupper och invandrare. Jag skulle t.ex. inte vilja ha ett förbud mot att diskutera den eventuella förhöjda frekvensen av autism hos somalier i Sverige och Minnesota. Inte heller vill jag se ett förbud mot att t.ex. diskutera om det finns skillnader i diagnosticering i vissa invandrargrupper jämfört med befolkningen i övrigt, eftersom det kan vara av stor betydelse för de grupperna. Och så vidare.

Man skulle kunna tänka sig ett förbud mot att diskutera invandring men inte invandrare. Men det är å andra sidan inte diskussioner som faktiskt handlar om invandring som är problemet, utan när de diskussionerna börjar diskutera invandrarna själva, och påståenden om dessa, som problemen brukar dyka upp. Trådar av de slag jag nämnde ovan som borde vara tillåtna kommer tyvärr också alltid att riskera att gå överstyr om vissa forumister vill att så ska ske. Det är tråkigt, men jag ser inte riktigt hur man ska undvika det helt utan alltför allvarlig censur av trådämnen.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-05 0:09:00, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Inger » 2010-01-25 21:17:08

Moggy, jag gillar dig fortfarande som person, jag bara börjar bli svårt allergisk mot vissa av dina åsikter. Slapp man få dem i fejset var och varannan dag så vore det finfint. Och då slapp du våra också. ;)

Eftersom Liebert verkar envisare och mer oförstående än den mest inbitna aspergare i den här frågan tänker jag inte ens försöka bjäbba vidare.

Kan vi inte lösa saken själva med en frivillig överenskommelse att avstå från diskussioner om just invandrare, muslimer och homosexuella? Finns väl tusen andra saker att snacka om?

Vi sitter ju för fan ändå i samma båt, varför jiddra om saker vi ändå inte kan påverka?
Senast redigerad av Inger 2011-05-05 0:09:00, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav lillsanna » 2010-01-25 21:21:12

Kvasir grejen är väl den att allt kan gå över styr då och då..... bara det inte handlar om titt och tätt.

Jag är helt på det klara att ämnet som sådant kan vara intressant, jag menar många har ju faktiskt funderingar över hur vår invandrarpolitik egentligen fungerar. Men att diskutera och mellan varven skriva något som kan tolkas som rasistiskt är något helt annat än det som hände i den här sista tråden.

Men faktum är att mig reta faktiskt inte diskussionen som sådant lika mycket som moddarnas flathet när vissa inlägg faktiskt var av den typen att det var tämligen självklart att Albulena reagerade som hon gjorde.

Ytterligare något jag faktiskt ställer mig rätt frågande till är faktiskt den totala avsaknaden av svar på sånt jag frågar moddarna, efter att jag gjorde alla dessa anmälningar.

Man kan ju tycka tex att det hade varit på plats med en ursäkt för detta med varningen.....

Och man kan ju tycka att Liebert kunde svara på mina frågor också inte bara på Ingers.....

Jag börjar faktiskt känna mig rätt diskriminerad....
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-05 0:09:00, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav Liljencroowna » 2010-01-25 21:26:57

Inger skrev:
Liljencroowna skrev:Inger
DU kanske inte tyckte att homo-tråden var särskilt uppseendeväckande, men det tyckte jag och MiniMe. Samma sak i andra trådar om homosexualitet.

Ingen protesterade, alls, över självaste trådstartandet eller innehållet direkt. Det är helt naturligt att få starta trådar om homosexuella och till och med jämföra oss med PEDOFILER. Eller göra omröstningar eller ställa frågor och diskutera huruvida vi ska ha rätt att gifta oss, eller adoptera på samma villkor som heteros. Eller försvara diskriminering för blodgivning på urgamla fördomar. Jag är såååå trött på sånt.

För mig är homosexualitet i sig något så naturligt att jag inte sett det som ett tabu samtalsämne förrän MiniMe reagerade som h*n gjorde och ni förklarade hur ni upplevde saken, sedan dess finns detta i åtanke. Tycker fortfarande det är rysligt synd att vi förlorade en medlem på det men blev glad att i alla fall du blev kvar.

Skulle man diskutera huruvida invandrare ska få eller inte rättigheter på det planet, ja då skulle det varit många gånger värre stämning här på forumet.

Det är inte förrän rasism, och "tonen" i invandrartrådar kommer på tal man börjar höja på ögonbrynen. Det tycker jag är taskig, faktiskt. Är det mig din skämttråd riktar sig till? Är det jag som är storrasisten? Skrev jag något i inledningen som liknar den inledning som du skrev?

Visst, det var ett misstag att skapa tråden. Det inser jag nu. Det ÄR lätt att vara efterklok: men värre att inte vara klok alls. Jag har lärt mig det nu. Jag hade faktiskt svårt att förutse den här reaktionen. Du får ursäkta.

Kära Liljencroowna, min skämttråd baserade sig på din, det stämmer, men den riktade sig inte alls mot dig utan mot alla som tycker de har självklar rätt att sitta och döma över andras liv och öden sådär lättvindigt, samtidigt som de i andra trådar klagar över att inte få ditten och datten av myndigheterna.

Ja, det var ett misstag att starta den där tråden och jag varnade för det, men för sent. Nu fick du se själv. Men inte för ett ögonblick har jag trott att du menade något illa med det, du verkar vara en nyfiken person som vill fråga om allt. Jag brukar gilla dina frågor, men just den här var inte så lyckad. Som relativt ny kunde du inte veta hur många gånger denna fråga harvats här, och hur infekterat det brukar bli.

Nu vet du, och nu vet vi, så nu kanske vi kan undvika både invandrar- och homosextrådar ett tag? :wink:


Ja, det var väldigt synd att h@n försvann. Det var en bra debattör.

Jo, det gjorde du. Jag har i princip inget konsekvensminne och jag är inte särskilt bra på att förutse saker eller lyssna på människor (!) (kommer såhär i efterhand ihåg att du varnat mig tidigare i val-tråden, om att inte ta upp det). Det kan vara bra eller dåligt, beroende på situation. Nu ser jag effekterna och ska försöka ta in det. Du får skicka några PM till mig ibland om att inte starta trådar om de ämnena! Ett vakande öga. ;)

Nu startade jag (tyvärr?) en till tråd som handlar om ideologier, men jag tror och hoppas att den kommer att vara mer neutral till de frågorna och fokusera mer på personliga övertygelser. För jag är väldigt nyfiken. Jag gillar verkligen att försöka förstå hur folk tänker. Annars kanske den också rörs ned i invandrar- och homosoppan i den här vevan, vilket vore synd, men ingen större förlust. Då vet jag var gränsen går, ännu tydligare. Jag ursäktar mig på förhand.
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-05 0:09:00, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav Moggy » 2010-01-25 21:54:21

Inger skrev:
Kan vi inte lösa saken själva med en frivillig överenskommelse att avstå från diskussioner om just invandrare, muslimer och homosexuella? Finns väl tusen andra saker att snacka om?

Vi sitter ju för fan ändå i samma båt, varför jiddra om saker vi ändå inte kan påverka?




Gärna för mig då allt som kan tänkas sägas i frågan redan blivit sagt.

Vi får nånstans acceptera att det här är en fråga som folk inte kan komma överens om.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-05 0:09:00, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav lillsanna » 2010-01-25 21:59:04

Jag inser ju att mina anmälningar faktiskt ställde till det även för såna som kanske inte alls avsåg att det skulle bli så pass rasistiskt i den tråden (Liljencroowna och Moggy).

Och eftersom jag startade upp det hela kan jag ju faktiskt se till att stänga tråden. Det gäller ju egentligen bara att jag fullföljer kritiken om moderering i tråden. Varningen jag kommer få, kan jag ta, för den för iallafall med sig något bra ;)

Vill ni det ? Jag gör ingenting förrän jag får klartecken.
Senast redigerad av lillsanna 2011-05-05 0:09:00, redigerad totalt 1 gång.
lillsanna
 
Inlägg: 543
Anslöt: 2006-06-29

Inläggav Liljencroowna » 2010-01-25 22:03:23

Äsch, får du den stängd kommer jag att starta en ny! :D *ironi*
Senast redigerad av Liljencroowna 2011-05-05 0:09:00, redigerad totalt 1 gång.
Liljencroowna
 
Inlägg: 4412
Anslöt: 2009-02-28

Inläggav rdos » 2010-01-25 22:04:39

Återigen vill man inskränka yttrandefriheten. :roll:
Senast redigerad av rdos 2011-05-05 0:09:00, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in