Intresse för fotboll?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Intresse för fotboll?

Inläggav Delusion » 2006-01-15 13:53:56

Hej,

jag är newbie på det här forumet. Jag skulle vilja veta om det finns någon här som har speciellt engagemanget i fotboll som jag?

Jag såg tre fotbollsmatcher i tre dagar i Sthlm förra juli och det var ju härligt (Råsunda, Söderstadion, Stockholms Stadion)! Jag hoppas att jag skulle ha chanser att se mer fotboll också i Sverige i framtiden.

Jag är tyvärr om jag kan inte uttrycka mej (måste få hjälp från ordbok) tillräckligt klart. Jag har inte svenska som modersmål.
Senast redigerad av Delusion 2011-05-04 10:25:23, redigerad totalt 1 gång.
Delusion
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2006-01-15
Ort: Ångestköping, förorten Aspigsjön

Inläggav David » 2006-01-15 17:22:38

Jag är ganska intresserad i fotboll, håller på Djurgården.

Jag har köpt biljetter till fotbolls-VM och intygar därmed att jag inte är en s.k. newbie inom området.
Senast redigerad av David 2011-05-04 10:25:23, redigerad totalt 1 gång.
David
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2005-12-29

Inläggav Delusion » 2006-01-15 21:04:06

Ska du skaffa en säsongsbiljett för nästa säsong? Jag har last att man måste vara medlem i DIF om man ska äga säsongsbiljett 2006. Också har priserna gått upp ganska mycket? Sektionen H på Stadion var inte kul att titta matchen från, hade en störande stöttepelare nästan framför mej. Visst fick Sundsvall vara med i en försvarlig show.

Jag hatar stadioner som har löpbanor om jag ska gå att titta på fotboll. Visserligen är Stadions arkitektur utmärkt om man bara tänker på de relativt nya stadioner till exempel i England (Leicester, So'ton, Darlington...).

Edit: Djurgården har fina hemtröjor, tycker jag. Jag har för många fotbollströjor i skåpet men inte en DIF-tröja, eh :P
Senast redigerad av Delusion 2011-05-04 10:25:23, redigerad totalt 1 gång.
Delusion
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2006-01-15
Ort: Ångestköping, förorten Aspigsjön

Inläggav David » 2006-01-16 15:24:22

Jag brukar mest gå för att min broder går på matcherna, men annars så är jag öppen för förslag :)
Senast redigerad av David 2011-05-04 10:25:23, redigerad totalt 1 gång.
David
 
Inlägg: 136
Anslöt: 2005-12-29

Allsvenskan är överflödig

Inläggav Nestor » 2006-04-20 12:23:37

Ursäkta mig om jag utrycker mig bryskt!
Den sämsta fotbollen anser jag spelas i Allsvenskan och av det svenska landslaget. Det finns bara en liga som jag följer och det är lega calcio, italienska Serie A. Laget i mitt hjärta är Livorno Calcio (Amaranto) Lille David som kämpar mot Goliatlagen....ni vet Juve, Milan Inter
De grymmaste liraren är enligt mitt tycke Cristano Luccarelli...jag säger bara:Forza Ragazza

/Michael
Senast redigerad av Nestor 2011-05-04 10:25:23, redigerad totalt 1 gång.
Nestor
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2006-04-18
Ort: Norrköping

Inläggav Pemer » 2007-03-20 23:51:14

Själv kommer jag att följa vårt nya fjärde stockholmslag i Allsvenskan i år - Brommapojkarna. Som tyvärr får fortsätta vänta på att få sin hemmaplan utbyggd till allsvensk standard - svensk byråkrati i sitt sinnessjuka esse manifesteras i att Stockholms stad vid klubbens avancemang lovade att göra vad som krävdes för att arenan skulle kunna godkännas för allsvenskt spel, frånsett att publikanstormningen skulle kräva flytt till rimligtvis Råsunda för alla derbyn och matcherna mot IFK Göteborg och Malmö FF...

...men när det ska beviljas bygglov för arbetet hävdar den ansvariga avdelningen för det inom Stockholms Stad bara helt frankt, att "ja, ansökan är inkommen, och alla ansökningar behandlas i tur och ordning. Sådant kan man inte (!) göra undantag från. Ansökan om utbyggnad av Grimsta IP behandlas när vi kommer fram till den i högen."

(Vem ska tala om psykotiska och personlighetsmässiga fel i huvudet egentligen när folk på fullt allvar sköter saker så här robotaktigt och på alla sätt bara så fel, fel, fel, fel, fel? :shock:)

I väntan på att få spelklart har man dessutom inte alls kunnat välja reservarena utifrån bästa tänkbara resväg för brommabor som gärna hade gått ner till Grimsta, men nu måste börja ge sig ut på långa resor om de vill se sitt lag. Söderstadion hade varit klart enklast (tvärbanan från Alvik direkt till Globen), Råsunda näst smidigast, jag tror man har bussar ganska rakt på. Nu blev valet Stockholms Stadion, så man måste ta tunnelbanan in till stan, byta linje och ta sig igenom stan och till andra änden...

Själv bor jag söder om stan, så även för mig hade Söderstadion varit smidigast av allt, men allt blir någon smärre resa. Ingår i Brommapojkarnas lagredaktion på supportersajten SvenskaFans.com och har tänkt vara med och dra igång klubbens första supporterklubb nu... :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:25:23, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Delusion » 2007-03-21 0:17:58

Vad kul att du höjde den här träden efter många månader av tystnad. Jag hade nästan förlorade min tro i fotboll som ett intresse för andra aspergare :wink:

Jag trodde att jag skulle ha tagit språktest i Stockholms Universitet i maj så jag hade redan gjorde planer att se fotboll under resan. Tyvärr kommer det sannolikt inte att hända... Själv kan jag inte förstå varför får BP inte ens ett tillfälligt lov att spela sina allsvenska matcher i Grimsta IP. Hemplan är ju alltid hemplan!

När AIK gjorde en franska visit till Superettan spelade Gnaget sitt bortamatch mot BP på Stadion och jag tror att jag såg någon målklipp från just den matchen. Stadion var inte ens nära att vara fullbokad! Förstås första divisionen är inte detsamma som högsta nivån men just nu har Brommapojkarna knappt fanbas att fylla up Grimsta IP...

Synd att fotboll är inte så stort i Uppsala även om Sirius nu gick upp till Superettan, eller hur? Jag skulle faktiskt vilja se en derbymatch i Stockholm. Skånederbyn låter inte heller så jäkligt när båda Helsingborg och Malmö har gjort ganska bra under de senaste åren.

De tre stora stadion i Stockholm är ganska lätt att åka till med buss eller tåg, tror jag. Jag är inte säkert var ligger Grimsta IP egentligen. Jag bör kolla det från kartan någonstans.

Edit: Nestor, det här är bara min åsikt men jag tycker att du borde ha lite mer respekt för det som är inhemska fotboll för dej. Stämningen i många fotbollsmatcherna i Sverige är ganska bra. Jag tyckte att hålligang på Söderstadion var bättre än en match jag såg i England. Jag har intresse också för färöiska och isländska serier – dom är knappt bättre än motsvarande ligan i Sverige!
Senast redigerad av Delusion 2011-05-04 10:25:23, redigerad totalt 1 gång.
Delusion
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2006-01-15
Ort: Ångestköping, förorten Aspigsjön

Inläggav Pemer » 2007-03-21 0:26:35

Hehe... Jag upptäckte faktiskt tråden när jag kikade in på din profil och kollade tidigare inlägg av dig. Kul att du hade startat den! Har funderat på att starta någon tråd och kolla hur mycket idrottsintresse det finns bland "aspies".

Själv är jag allra mest ishockeyintresserad = Huddinge i HockeyAllsvenskan, andradivisionen.

Grimsta IP ligger ute i Vällingby. Förhoppningsvis kan BP spela hemmamatcher där efter 1 juli... :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:25:24, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2007-08-07 20:50:41

Det blev lite fotbollsprat på annat håll. Kanske denna tråd skulle bumpas en smula i stället...?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:25:24, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Delusion » 2007-08-07 22:06:01

Kul att du bumpade denna tråd :)

Mitt intresse för fotboll (eller för olika stadion/läktarearkitektur) finns redan kvar, sällsamt nog har det inte svalnat (i varje fall inte så mycket) som det brukar hända med flertal av mina engagemangen!

Just nu har jag bara malar i plånboken och säkert kommer min ekonomi inte bättras som en student! I alla fall är jag intresserad att gå och titta match i Champions Leagues tredje kvalrund nästa vecka.

Och förstås vill jag under denna säsongen i Sverige lyckas med att besöka Studenternas efter jag ha lyckats med att flytta hit. Detta även om just nu är jag inte så förtjust i Sirius men väl borde man då och då stödja laget från stan man ska bo i...

Skaffade du BPs årskort, Pemer? Jag undrar vem ska få "hedern" att bli det sista laget i årets allsvenska och bli nedflyttad som enda laget... Tråkigt att Örebro vann hemma mot Bajen och kanske klev de några steg i tabellen. Vet inte om jag borde hoppas på att Sirius ska joina "elitgruppen" ännu efter denna säsong. För säkert håller Studenternas IP inte allsvensk standard. Dock har jag aldrig varit på plats så kan jag inte kommentera om det är värre än Grimsta var innan det upprustades.

Skånederbyt mellan MFF och HIF slutades 1–1 bara några minuter sedan. Under sommaren har jag lyssnat många gånger på SRs underbar webbradion och deras matchsändingar över internet för att träna svenska.
Senast redigerad av Delusion 2011-05-04 10:25:24, redigerad totalt 1 gång.
Delusion
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2006-01-15
Ort: Ångestköping, förorten Aspigsjön

Inläggav Pemer » 2007-08-08 0:30:37

Jaså, det blev 1-1? Jag satt här och fastnade vid datorn, trots att det fanns både Allsång på Skansen på SVT1 och t ex skånederbyt att se via PPV. Såg på Text-TV strax före nio att Malmö ledde 1-0 i halvtid.

Studenternas är bra mycket större än Grimsta i alla fall, de tar ju in över 20.000 åskådare på bandyfinalerna. Åkte förbi där några gånger i onsdags när jag var flyttkarl i staden... :)

Hoppas Sirius går upp!! Alltid en rejäl bragd när en nykomling nerifrån kliver upp en division till, särskilt på den nivån. Jag tror inte det kan ha hänt på mycket länge att en nykomling i andradivisionen går upp i Allsvenskan, definitivt inte sedan nuvarande Superettan kom till i alla fall... :roll:

Dags att göra sig lite middag tror jag. Oj? Halv ett på natten, det kan väl ändå inte vara möjligt? :lol:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:25:24, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2007-08-08 0:36:11

Via mitt ideella arbete på SvenskaFans.com fick jag erbjudande om att jobba med statistik på allsvenska fotbollsmatcher, och det landade till sist på att jag jobbar på Djurgårdens och BPs hemmamatcher. När jag velat se andra matcher har jag SvenskaFans eget presskort att ta till, och ackrediterar mig som press, så här blir det inga årskort, inte. :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:25:24, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav sssssm » 2007-08-08 3:08:09

Jo tack, fotbollsintresset lever även om det inte är den absolut största grejen i mitt liv. Jag följer GAIS och har även lite småkoll på BP.
Detta är ett nyvaknat intresse för mig så denna säsongen i Allsvenskan är den första jag följer, någonsin (även om jag brydde mig lite mot slutet förra året).
Jag försöker se så mycket matcher som möjligt men en ansträngd ekonomi förhindrar alla bortamatcher och en stor del av hemma matcherna, oftast blir det TV eller ingenting alls (utom referat och statistik, vilket iofs är gott nog).
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 10:25:24, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav ChristofferC » 2007-08-08 3:12:34

Den enda fotbollen jag tittar på är när svenska landslaget är med i stora mästerskap. All annan fotboll är urtrist om man inte tippar, vilket jag aldrig gör.
Senast redigerad av ChristofferC 2011-05-04 10:25:25, redigerad totalt 1 gång.
ChristofferC
 
Inlägg: 52
Anslöt: 2007-08-02
Ort: Linköping

Inläggav sssssm » 2007-08-08 4:06:08

ChristofferC skrev:Den enda fotbollen jag tittar på är när svenska landslaget är med i stora mästerskap. All annan fotboll är urtrust om man inte tippar, vilket jag aldrig gör.


Svenskalandslaget är piss. Jag tänker inte förlåta dem för förra året.
Jag minns både matcherna Trinidad Tobago och Tyskland med sorg i hjärtat.
Aldrig mer internationell foboll säger jag.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 10:25:25, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav Flamey » 2007-08-08 9:32:51

Jag var på plats och såg skånederbyt live igår. Det var mäktigt kan jag säga och det var nästan så man rös när de sjöng trots att man är djurgårdare. :)
Senast redigerad av Flamey 2011-05-04 10:25:25, redigerad totalt 1 gång.
Flamey
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2007-07-04

Inläggav Delusion » 2007-08-08 15:03:51

Vad tycker ni, vad vore "förmånligt" när det talas om biljettpriser i allsvenska matcher? Tyvärr brukar det vara så att mera publik och allmän intresse desto högre nivån på priser...

Dock även värre är det i England (och möjligtvis även i Skottland) där flertal av lojala supportrar kan gå och heja på sin klubb enbart mycket sällan. Eller skulle ni vilja/kunde ni betala £20 (cirka 275 SEK?) för att se en tredjedivisions match mellan Peterborough och Bury?

Stämningen på Söderstadion kan ju vara kokande/helt fantastiskt men 210 spänn + serviceavgifter att få sitta på träbänken mot lagen typ Gefle, usch... Och så ser det ut att allsvenska lagen ger ens inget rabatt för studenter på samma sätt som många lagen gör här.

Jag trodde att GAIS skulle inte ha så höga biljettpriser än många andra klubbar på Sveriges högsta nivån – särskilt när antalet åskadarna i Göteborgsklubbens hemmamatcher på Ullevi stiger oftast inte ens till 10 000.
Senast redigerad av Delusion 2011-05-04 10:25:25, redigerad totalt 1 gång.
Delusion
 
Inlägg: 85
Anslöt: 2006-01-15
Ort: Ångestköping, förorten Aspigsjön

Inläggav Pemer » 2007-08-08 16:28:54

Ja, det är inte lätt med höga priser. Det kanske är sådana faktorer som spelar in mycket i Göteborg, där derbyna sticker ut så markant i publiksiffror. GAIS brukar ha runt 4.000 åskådare, IFK runt 10.000 - och när det är derby kommer 40.000... :shock:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:25:25, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav sssssm » 2007-08-08 17:40:55

Jag tycker att priserna är mer än överkommliga.
Ett par hundralappar tycker jag inte är speciellt mycket för den timmen underhållning en match faktiskt erbjuder.
Och då har jag ändå en mykcet ansträngd ekonomi...
Dom tar ju så klart så mycket dom kan i pris, inget konstigt i det.
Visst skulle jag ha råd att gå på dubbelt så många matcher om priset halverades men det känns fortfarande som väl spenderade pengar när man är där.
Vad som däremot är riktigt irriterande är att GAIS har Ullevi som hemmaarena, laget är inte tillräckligt stort för att fylla läktarna och ibland känns det onekligen lite ödsligt.

Varför det kommer så mycket folk på de Göteborska derbyna kan nog förklaras i den stora kärleken Göteborgarare känner till sin egen stad och det egna. Vidare finns det väl inte många städer som kan stoltsera med ett äkta (inom kommunens gränser) allsvenskt derby. Stockholmarna får med sina 12 miljarder lag i Allsvenskan helt enkelt nog av alla derbyn som måste spelas hela tiden.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 10:25:25, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav Pemer » 2007-08-08 18:04:24

Hehe, 12 miljarder lag... :D

Det är lustigt hur det har svängt, det är inte många år sedan IFK, GAIS, ÖIS, Frölunda och Häcken var där samtidigt, och det var väl på den tiden oftast Hammarby och/eller Djurgården inte var med de stora pojkarna.

Från 5-2 till Göteborg till 4-2 till Stockholm... s-området.

Nu hävdar ju alla AIK-are alltid att det minsann är en jättegenunin stockholmsklubb även om man flyttade all verksamhet till Solna för 70 år sedan, och onekligen är det ju lika självklart stockholmskt att hålla på dem som på tvillingklubben eller den "egentligen" två år äldre (och inte sex år yngre) söderklubben (Hammarby IF bildades som en utvidgning av Hammarby Roddförening som bildats 1889).

Brommapojkarna är sedan onekligen ingen innerstadsklubb, men kommer från en del av Stockholms stad, ingen utanförliggande förortskommun, som ju däremot AIK formellt gör.

[Fast det är förstås rena tillfälligheter att inte Bromma eller Vällingby, där alltså Grimsta ligger, hör till någon egen Bromma kommun eller whatever. Hela Västerort (Rinkeby, Tensta, Akalla, Hjulsta... allt utåt det hållet till) är en gigantisk utlöpare av Stockholm, i kommunhänseende, dessutom med Solna/Sundbyberg mitt emellan. På södra sidan är det också Stockholm en bit ut från stan, men jag bor väl närmare Stockholms City än någon som bor i Vällingby eller Kista.]

På ett sätt kan man hävda att det enda riktiga derbyt är AIK-DIF (och tvärtom), och på ett annat att det snarare är DIF-HIF som är det.

Jag brukade ha kul åt Kenta Gustafssons låt "Bajen" med refrängen "Bajen är bäst i stan". I slutet av 90-talet stämde det banne mig i alla de största sporterna. Just då var AIK och Hammarby de enda lagen i trakten som spelade allsvenskt, och Hammarby alltså det enda från "stan".

Och i hockey kan man på ett lite speciellt sätt hävda att Hammarby tills vidare är bäst i stan på walk over. De är trefaldiga regerande distriktsmästare i hockey på seniorsidan. DM lades ner i mitten av 80-talet. De två sista åren var det för övrigt Hammarby-Huddinge i DM-final. Sista säsongen var 85/86 då båda också spelade i kvalserien till elitserien, som Djurgården undvikit med en hårsmån i sista omgången att behöva kliva ner i, medan AIK hade åkt direkt ur. Då var det nära ett kul trendbrott i stockholmshockeyn!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:25:25, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav sssssm » 2007-08-10 11:46:14

Vill också påpeka att derbysiffrorna i Göteborg är något överdrivna 30406 infann sig senast då IFK-GAIS spelade.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 10:25:25, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav Pemer » 2007-08-10 13:55:44

Okej, jag kollade inte vad det var i år nu, men jag tror det var ca 40.000 i fjol. *kollar* Nej, jag visste att jag kände igen en siffra på 40.000, men det var i maj 2004 senast. Så var det. I fjol var det inte i närheten, det var "bara" 20.000 på ena derbyt då. Men något på 33.000 mellan GAIS och IFK också. Läckra publiksiffror helt klart...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:25:25, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav sssssm » 2007-08-10 16:43:14

Pemer skrev:Okej, jag kollade inte vad det var i år nu, men jag tror det var ca 40.000 i fjol. *kollar* Nej, jag visste att jag kände igen en siffra på 40.000, men det var i maj 2004 senast. Så var det. I fjol var det inte i närheten, det var "bara" 20.000 på ena derbyt då. Men något på 33.000 mellan GAIS och IFK också. Läckra publiksiffror helt klart...


Helt klart. :D
Nu har jag råd att gå på nästa Derby också, det skall bli fantastiskt roligt.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 10:25:25, redigerad totalt 1 gång.
sssssm
 
Inlägg: 2409
Anslöt: 2007-07-05
Ort: Jerusalem

Inläggav Pan S » 2007-08-10 19:26:21

Sparka boll. Sparka sfär. Fot mot boll. Slå boll? Nej, sparka boll. Sparka, spotta, fräsa, springa. När boll = inom fält på gräs -> springa i cirklar, grimasera, ryggdunka. Fotboll. Bollfot.

Tjäna miljonbelopp på att utföra det ovannämnda. Tjäna miljonbelopp på att iterera sig i intervjuer. Sex-sju nollor är mer än rimligt för en nolla.
Senast redigerad av Pan S 2011-05-04 10:25:25, redigerad totalt 1 gång.
Pan S
 
Inlägg: 331
Anslöt: 2007-03-07

Återgå till Intressanta intressen



Logga in