Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms


Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav plåtmonster » 2013-11-09 19:46:38

* Vad har en bilolycka med A&A:s kredibilitet att göra?
* Problembeskrivningen av de neuronormativas tolkningsföreträde och agenda verkar rätt tendentiös.

Det är bättre att fokusera på hur det är och vad man kan göra som person med asperger än att utmåla neurotyper som onda. Det är klart att de flesta personer skriver med sig själva som utgångspunkt, inklusive neurotyper. Därvid som en konsekvens av utgångspunkten blir asperger något felaktigt. Att de skräms tror jag inte. Däremot att de förskjuter personer som de inte kan interagera med på ett sätt de är vana vid och brist på exponering gör att den egna gruppens kommunikationparadigm ses som den rätta.

Drivkraften att konkurrera med alla tillgängliga medel med frånvaro av något slags fredligt normalläge gör att de förstås saknar förståelse för andra referensramar. Någon specifik urskillningslös våldsamhet mot personer inom autism/asperger spektrumet har jag inte observerat. Snarar en generell mekanism att vara fientlig mot allt som är obekant. Som dessutom råkar vara en rätt effektiv överlevnadsstrategi så den är svår att undgå.

Vet man inte bättre så förväntar man sig förstås att andra skall umgås på samma sätt som resterande 99% och dito apspeleri.

De neuronormativas eventuella elakhet kommer sig snarare av att de råkar vara på ett specifikt sätt än någon explicit konspiration. Mekanismer som grupphomogenitet, aggression mot avvikelser, konkurrensmekanism att hela tiden försöka få fördelar, monocentrisk tankemodell, normativ hjälpsamhet osv.. allt utmynnar i de egenskaper du beskriver men inte av de skäl du beskriver.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav Frimodig » 2013-11-09 19:54:31

Kollektivet skrev:Oj. Här finns mycket att gå igenom. Jag har börjat med ett liknande projekt. Första länken: http://aspergermanualerna.wordpress.com ... -3-qatten/


Njaa, det är inte så där enkelt.

Det är en myt att det går att separera känslor och tankar på det där sättet.

I verkligheten är tankar och känslor en samtidig gröt.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav plåtmonster » 2013-11-09 20:05:41

Kan förresten vara värt att länka Autism & Aspergerförbundets överlevnadsguide som Kollektivet nämnde:
autism.se: En överlevnadsguide för personer med Aspergers syndrom
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav Kollektivet » 2013-11-09 20:29:39

Neuronormativa kör sämre än aspisar, så av den anledningen. Helst borde de inte vara på vägarna över huvud taget, annat än som farthinder möjligen.

Våldet mot autister är, precis som du säger, något som ofta sker "omedvetet" som någon sorts gruppdynamisk utveckling. Men också högst medvetet genom olika försök att bota, institutionalisera, marginalisera eller kräva att man ska göra våld på sig själv för att få ingå i gemenskapen, de neuronormativas våldsamhet är inte eventuell, den är absolut.

Och Frimodig, vi är nog alla olika på den punkten. Jag kände igen mig till 100%, men jag har inga ambitioner att berätta för dig hur du fungerar ;)
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav plåtmonster » 2013-11-09 20:44:59

Kollektivet skrev:institutionalisera, marginalisera eller kräva att man ska göra våld på sig själv för att få ingå i gemenskapen

Den delen går faktiskt att göra något åt genom att göra gemenskapen redundant.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Sv: Intressant artikelserie om asperger och hur det fung

Inläggav Moggy » 2013-11-09 20:49:55



De där manualerna tilltalade inte mig det minsta. Långa pladdriga texter där författaren tar i från tårna och vill framstå som slagkraftig och radikal men det blir bara massa ramblings om hur värdelösa de neuronormativa är. Uppenbart att det hela är skrivet av en tangentbordskrigare som sitter och är arg vid datorn och med en påse chips i handen.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav Tiblan » 2013-11-09 21:11:52

Varför inte låta massmedia vara dom enda som kallar aspies för farliga istället för att spä på det eländet.

Det är ju det som gör livet till ett helvete för många aspisar, folk går runt med en massa förutfattade meningar.

Det är sånt som gör att aspisar utesluts från arbetsmarknaden.

Om vi vill prata om aspergers syndrom måste vi ju lyfta fram det positiva och inte det negativa.

Allmänheten blir ju överlyckliga när dom hör massmedia säga "allvarlig psykisk störning" och sedan aspergers syndrom. Då är det ju inte en "vanlig" människa som gjort det och då förstår dom ju så väl varför det hänt.

Att komma med ännu mer skrämselpropaganda är att skjuta sig själv i foten och bädda för problem och förlänga den tiden det tar för allmänheten att verkligen förstå detta med olika diagnoser.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav Kollektivet » 2013-11-09 21:20:03

Själv tycker jag inte om att ligga på rygg, visa strupen och hoppas på det bästa. Men vi är alla olika :)

Moggy: ögnade igenom dina inlägg. Känns faktiskt helt ok att du har invändningar.
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-09 21:32:09


Kritiken mot AAF är befogad och känns som en frisk fläkt. Det är inte för inte den kallas Föräldraföreningen och själv är jag mer än trött på de foträta tanternas inflytande i aspergerverksamheter.

Vi har mer att lära av varandra än vi har att lära hos dom, den saken är klar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav Frimodig » 2013-11-09 21:35:33

Kollektivet skrev:Neuronormativa kör sämre än aspisar, så av den anledningen. Helst borde de inte vara på vägarna över huvud taget, annat än som farthinder möjligen.

Våldet mot autister är, precis som du säger, något som ofta sker "omedvetet" som någon sorts gruppdynamisk utveckling. Men också högst medvetet genom olika försök att bota, institutionalisera, marginalisera eller kräva att man ska göra våld på sig själv för att få ingå i gemenskapen, de neuronormativas våldsamhet är inte eventuell, den är absolut.

Och Frimodig, vi är nog alla olika på den punkten. Jag kände igen mig till 100%, men jag har inga ambitioner att berätta för dig hur du fungerar ;)


Njaa, grejen är att du inte förstår.
Skitenkelt egentligen. Du tror känslor och tankar är separata enheter. Nå, det är de inte. Sorry.

Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav Kollektivet » 2013-11-09 21:40:08

Vissa hävdar att göteborg ligger på västkusten, andra på östkusten. Sanningen ligger väl som vanligt någonstans där emellan.
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav Frimodig » 2013-11-09 21:48:05

Nå, man får bli mer precis.

Kollektivet är en lögnhals.

Känslor och tankar är inte separata enheter. Rätt enkelt egentligen.

Så, kollektivet är en lögnhals. Det är kul när man kan nagla fast grejer. Liksom spika upp dem på ett plank.

Sen har hon naturligtvis en massa känslor, det är ok.

Frimodig

Gripandekylig

Du har i fem inlägg i tråden skrivit att en medforumist är en lögnhals; du har även i en annan tråd skrivit att en annan forumist är en bluff. Detta är oacceptabla beteenden som förutom att vara osakliga och onödiga dessutom uppenbarligen kan uppfattas som sårande.

Du bryter således mot följande regel:
Forumreglerna skrev:• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.

Inläggen:
Regelbrott 1
Regelbrott 2
Regelbrott 3
Regelbrott 4
Regelbrott 5
Regelbrott 6

Då du ofta varnas för liknande överträdelser torde du vara väl införstådd i vilka regler som gäller här i forumet. Du får därför en varning.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav Kollektivet » 2013-11-09 21:50:17

Eller kyrkporten. Är det du eller jag som agerar rättshaverist nu? Att man aldrig lär sig...
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav Frimodig » 2013-11-09 21:52:53

Kollektivet skrev:Eller kyrkporten. Är det du eller jag som agerar rättshaverist nu? Att man aldrig lär sig...


Nja, du är en lögnhals, det är rätt enkelt.

Frimodig

Gripandekylig

Detta inlägg har i kombination med 5 andra resulterat i att en varning utdelats.
Varning
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav Kollektivet » 2013-11-09 21:54:26

Så himla kul att både du och jag verkligen måste ha sista ordet. Jag känner att vi kommer närmare varandra, broder.
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav Frimodig » 2013-11-09 22:01:03

Alltså, nu gör du mig nervös, jag är inte broder med nån. Nå, bortsett från min lillebror som är en annan entitet.

Du kan gärna få sista ordet. Min enkla poäng är att du är en lögnhals.

Känslor och tankar är inte separata enheter. Simple as hell.

Frimodig

Gripandekylig

Detta inlägg har i kombination med 5 andra resulterat i att en varning utdelats.
Varning
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav Feline » 2013-11-09 22:09:14

KrigarSjäl skrev:
Vi har mer att lära av varandra än vi har att lära hos dom, den saken är klar.


Väldigt sant och något vi borde hjälpas åt med också. Nu menar jag inte på något sätt att vi är mer värda eller så, utan att vi nog skall göra det vi är bäst på, för att hjälpa alla.
Det hjälper ju sällan att klaga, det är bättre att skapa nya förutsättningar för framtiden och låta alla skörda vinsterna.

Fast jag kanske är lite löjligt överempatisk... :-)063
Feline
 
Inlägg: 138
Anslöt: 2013-09-03

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav Kollektivet » 2013-11-09 22:41:58

På tal om det är jag vurmar jag gärna för internet som ett verktyg för hive mind-byggande. En vacker dag är vi så sammankopplade att vi kommer fungera som en stor hjärna, totalt upplösta i varandra att krig och mellanmänskliga aggressioner kommer ha spelat ut sin roll. (nej, jag har inte rökt något)
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav Frimodig » 2013-11-09 22:47:58

Kollektivet är en lögnhals. Så, man skriver kollektivet (lögnhals) när man pratar med henne.

Det är jysst när man kan spika upp grejer på plankor.

Rätt elegant, egentligen.

Frimodig

Gripandekylig

Detta inlägg har i kombination med 5 andra resulterat i att en varning utdelats.
Varning
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav plåtmonster » 2013-11-10 0:03:02

Kollektivet skrev:hive mind

Oberoende tanke kräver också en viss distans till andra.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav Frimodig » 2013-11-11 16:51:38

Som jag har sagt, jag tror kollektivet är en lögnhals, hon kör ett spel och ni torskar.

Hennes grundpåstående är att tankar och känslor är separata enheter. Sant eller falskt? You decide.

Det är intressant med såna här tekniker. Hur de funkar.

Frimodig

Gripandekylig

Detta inlägg har i kombination med 5 andra resulterat i att en varning utdelats.
Varning
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav plåtmonster » 2013-11-12 4:40:10

plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav SoulPain » 2013-11-12 13:19:45

Tack för tipset Plåtmonster, mycket roande att läsa :lol:
SoulPain
 
Inlägg: 362
Anslöt: 2012-07-11
Ort: Värnamo

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in