Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav plåtmonster » 2013-11-04 4:45:31

Hittade denna informationsserie om asperger på WP och det finns en hel del intressant i denna. Hittar du något särskilt intressant så gör gärna ett inlägg.
(på engelska)

Part 01
Part 02 - Sensory issues
Part 03 - Aspies and Stress
Part 04 - So your Aspie is Upset
Part 05 - Cognitive Dissonance, Decision Making and Communication
Part 06 - Some Advice for Parents of Young Austics
Part 07 - Tantrum avoidance
Part 08 - Autism... It IS a disease.
Part 09 - Comorbidity and Your Aspie
Part 10 - Food Issues
Part 11 - Autistic Spectrum Individuals and Sexuality
Part 12 - Your Aspie and Special Interests
Part 13 - Demystifying Asperger's Myths
Part 14 - Pets, The Death of and Grieving
Part 15 - Jobs, Stress and Your Aspie
Part 16 - Intelligence, Neurotypicals and Relations
Part 17 - Aspies and Health Care Professionals
Part 18 - Rules to Help Aspies Navigate the NT World
Part 19 - To Cure or Not to Cure?
Part 20 - What IS neurotypical, anyway?
Part 21 - Aspies, Outrage and Fairness
Part 22 - Information Processing and Autistic Spectrum Individuals
Part 23 - Parents of Autists and Socialization
Part 24 - Aspies, Pain and Perception
Part 25 - Depression
Part 26 - Meltdowns
Part 27 - Things that Every Autist Wishes You Knew
Part 28 - Aspies, Bullies and Being Bullied
Part 29 - A Schism of Reasoning - Why We NEED the Classification of Disease.
Part 30 - ADHD and Autistic Spectrum Disorders
Part 31 - No... IT'S NOT CAUSED BY VACCINES!
Part 32 - Sometimes, I just don't have anything to say!
Part 33 - Money Matters
Part 34 - Celebrities, Historical Figures and Fictional Characters
Part 35 - Asperger's is Real
Part 36 - Workplace Policies and Asperger's
Part 37 - The Autistic Brain vs. The Neurotypical Brain; Visual Proof
Part 38 - Boundaries and your Aspie
Part 39 - Anxiety and Acting Out
Part 40 - Self Diagnostics; where do I go from here?
Part 41 - Retooling of Thought May Be In Order
Part 42 - Sometimes... I fail at being a human being
Part 43 - There is no way that is me!
Part 44 - What's with all this junk?
Part 45 - Random Advice for Aspies
Part 46 - Are you going to let them... erm, you talk to you like that?
Part 47 - The Date Night Conundrum
Part 48 - Aren't We All Just a Little Autistic?
Part 49 - OH MY GOD!!! SHUT UP AND STOP INTERRUPTING ME!!!
Part 50 - I have Asperger's... Now What?
Part 51 - I have a diagnosis... and now the world seems to be filled with Autistics
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav plåtmonster » 2013-11-04 14:39:08

Jag började med de 5 första och tog sedan de som hade en intressant rubrik.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav Kollektivet » 2013-11-04 15:01:21

Oj. Här finns mycket att gå igenom. Jag har börjat med ett liknande projekt. Första länken: http://aspergermanualerna.wordpress.com ... -3-qatten/
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav Kollektivet » 2013-11-04 15:03:58

Den där människan hävdar alltså att det vore rimligt att "bota" nyfödda.
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav TORatANDET » 2013-11-04 15:44:44

Kollektivet skrev:Oj. Här finns mycket att gå igenom. Jag har börjat med ett liknande projekt. Första länken: http://aspergermanualerna.wordpress.com ... -3-qatten/


Bra text. Är det du som har skrivit den?
(Jag frågar eftersom signaturen "Qatten" förknippar jag med en som skrev genialiskt (ej om AS direkt) på 1990-talet.)

Jag har sysslat med radikal asperger sedan 1996.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav plåtmonster » 2013-11-04 16:14:21

TORatANDET skrev:radikal asperger

Vad är det?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav plåtmonster » 2013-11-04 17:14:25

Några godbitar angående hyperfokus, distraktion och nervkopplingar:

Part 22 - Information Processing and Autistic Spectrum Individuals

A recent study in the UK suggests what Autistic Spectrum individuals have been saying amongst themselves for years - we are capable of processing VAST amounts of information... Often much more than Neurotypicals. The study presented information rapidly, and Autistic Spectrum individuals were able to process the information much more rapidly than NTs. It also states that Autistic Spectrum individuals were better at detecting "critical" information.


The scientists conducted their study on 32 adults. Half of these were NTs. The other half were Autistic Spectrum individuals. /../ As the difficulty of the task increased (the speed and number of letters increased), the NTs experienced a deterioration of their ability to detect the shape and "target" letters. The Autists, on the other hand, did not experience the same difficulty. As the task became more difficult, the Autistic Spectrum individuals consistently outperformed the NTs.


This constant filtering is both a great strength in NT perceptual cognition and a flaw, as things can easily be overlooked.


Part 37 - The Autistic Brain vs. The Neurotypical Brain; Visual Proof

Med HDFT inläsning (scan) så kan man skapa detaljerade kartor över nervområden och dessa visade vid ett prov på en markant skillnad mellan hur en person med asperger och en "vanlig" hjärna (NT) har nervkopplingar i hjärnan. Här ett exempel med Temple Grandins hjärna till vänster och en neurotypisk till höger:

Bild
(HDFT - High Definition Fiber Tracking)

En konklusion torde vara att för att klara hyperfokus med ointressant material krävs det att störande stimuli utestängs utan undantag. Klarar man detta så har man dessutom sannolikt en kapacitet att bräda neurotyper.

En annan aspekt är att nervkopplingen till flera centrum parallellt gör att flera aspekter på ett stimuli uppkommer och kräver tydliggöranden från källan. samt att den ökande stimuleringen sannolikt har positiv inverkan på bildandet av nervbanor för att hantera detta vilket ökar IQ.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav Kollektivet » 2013-11-04 17:37:14

TORatANDET skrev:Bra text. Är det du som har skrivit den?
(Jag frågar eftersom signaturen "Qatten" förknippar jag med en som skrev genialiskt (ej om AS direkt) på 1990-talet.)

Jag har sysslat med radikal asperger sedan 1996.


Nej, det är en lustig historia. Jag chattade med honom under den tiden, och tyckte att hans queermanualer var genialiska, precis som du. Jag har kommit till insikt om att det behövs en liknande queer, radikal och politisk aspergerrörelse. Mitt första steg i den riktningen var att börja leta efter "survival guides" och tänkte mig någonting i stil med queermanualerna. Så jag började leta efter dem och hittade det här istället. Självfallet var Qatten en aspis. Ett kärt återseende 15 år senare!

Jag vill gärna höra mer om dina erfarenheter om radikal asperger, även om det kanske är OT.
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-04 18:12:36

Aspergermanualerna är nästan lysande bra läsning, men varför omnämna galningen Ted Kaczynski längst upp?
Om det inte vore för det skulle jag ge en stående ovation här framför skärmen men att ta med det namnet, som närmast ger en sittande vomering, vad hade ni tänkt att det skulle tillföra?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav TORatANDET » 2013-11-04 18:51:10

Kollektivet skrev:Jag vill gärna höra mer om dina erfarenheter om radikal asperger, även om det kanske är OT.

Det är en trevlig, men omfattande fråga. Får jag föreslå att du läser min röda och vita bok, så slipper jag upprepa det som står där (http://www.andet.se/bocker.htm). Om pris är ett problem så maila mig så löser vi det.
Länkar till 50 webbplatser som jag tar upp i röda boken finns på:
http://aspergia.se/ (Men jag underhåller inte den sidan. )
Du kan även kolla min: http://www.neurodiversitet.se/
Om du har lite mer konkreta frågor sen så kan jag svara på dem.

OK. Jag fattar nu att det inte är du som skrivit Aspergermanualerna. Men du kanske kan vara klarare med det, för jag tyckte det var oklart. Såklart aspie, ja.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav Kollektivet » 2013-11-04 19:04:50

KrigarSjäl skrev:Aspergermanualerna är nästan lysande bra läsning, men varför omnämna galningen Ted Kaczynski längst upp?
Om det inte vore för det skulle jag ge en stående ovation här framför skärmen men att ta med det namnet, som närmast ger en sittande vomering, vad hade ni tänkt att det skulle tillföra?


Jag prövar mig fram, men en tanke är ju såklart att störa de neuronormativa, skrämma de lite så att man kan tjäna lite uppmärksamhet. Men det finns ju flera sätt att göra PR på. Sen var ju Kaczynski rätt aspig av sig..
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-04 19:20:57

Kaczynski har gjort sig känd som mördare, bombman, vettvilling.
Om det är PR du vill göra kunde du inte ha valt en sämre förebild.

Det finns många kända personer genom historien som har varit excentriska enstöringar utan att för den skull ha varit våldsdådare. Välj någon annan helt enkelt. Annars lär du höra mer kritik från min sida.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav Kollektivet » 2013-11-04 19:29:06

Får nog leva med det. Skrämmer det de neuronormativa så.
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-04 19:39:03

Kollektivet skrev:Får nog leva med det. Skrämmer det de neuronormativa så.

Men varför ska de skrämmas?
Är det inte bättre att ha som syfte att upplysa?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav plåtmonster » 2013-11-04 19:52:55

Tyvärr är jag nog benägen att hålla med KrigarSjäl. Ted är en olämplig association.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav Kollektivet » 2013-11-04 20:18:01

Vi skrämmer dem redan. Se bara på hur de behandlar oss. Och allra helst vill man ignorera oss, så länge vi inte spelar enligt deras regler. Ja ser dagens situation för aspisar lite som för homosexuellas situation på 60-talet. Det blev inte bättre förrän en högljudd, radikal och queer rörelse började skrämma heteronormativiteten.

Om 1% av befolkningen är aspisar så innebär det att 99% av befolkningen behöver informera sig om vad det innebär. Hur många neuronormativa människor vet du själv om som i vuxen ålder fullkomligt struntar i vad det innebär? Det är inte ok och de behöver skärpa sig.
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-04 20:30:26

Jag håller med om att det behövs radikala förhållningssätt och att vi som grupp är marginaliserad, men det är för fan inte konstruktivt att jämföra sig med bombmän, mördare och terrorister! Tvärtom!
Är det några vi inte bör bli sammankopplade med så är det just såna figurer, det räcker alldeles utmärkt med obildade kriminalreportrar som basunerar ut eventuella diagnoser.

Man kan vara engagerad utan att vara fanatisk och man kan vara provokativ utan att vara hatisk.

Michael Dahlén, om han nu vore aspergare, är däremot en positiv förebild.
Men jag ser inte poängen i att hobbydisgnosticera kändisar utan grund.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav Kollektivet » 2013-11-04 20:42:15

Några aspisar har tagit till dödligt våld. En barnslig handling, givetvis, ungefär som när autistiska barn blir våldsamma mot en värld som inte kan kommunicera med den. Jag ser unabombarens och Peter Mangs ohyggliga dåd som liknande reaktioner. Deras skrifter tyder också på det.

Så låt dem vara rädda för unabombaren. Om de envisas med att inte lära sig så är rädslan befogad, tror jag. Jag skulle gärna ägna 15 minuter upplysning på bästa sändningstid, men hur många tror du skulle byta kanal?

Sen är jag givetvis öppen för andra förslag. Det finns kanske andra marknadsföringstricks att ta till.
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-04 20:54:07

Kollektivet skrev:Några aspisar har tagit till dödligt våld. En barnslig handling, givetvis, ungefär som när autistiska barn blir våldsamma mot en värld som inte kan kommunicera med den. Jag ser unabombarens och Peter Mangs ohyggliga dåd som liknande reaktioner. Deras skrifter tyder också på det.

Så låt dem vara rädda för unabombaren. Om de envisas med att inte lära sig så är rädslan befogad, tror jag. Jag skulle gärna ägna 15 minuter upplysning på bästa sändningstid, men hur många tror du skulle byta kanal?

Sen är jag givetvis öppen för andra förslag. Det finns kanske andra marknadsföringstricks att ta till.

-Mangs och Kaczynski är dårfinkar. Finns inget att hämta där.

Menar du att deras dåd skulle vara till gagn för aspergare som grupp är du med förlov sagt korkad.
Våldsdåd väcker, oavsett terroristens syfte, enbart äckel och hat hos människor.
Det är ett obestridligt faktum.

Du är helt ute och cyklar, om du inte tror mig kan vi starta en omröstningstråd.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav Kollektivet » 2013-11-04 21:09:00

Det du angriper har jag aldrig påstått.
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-04 21:14:21

Kollektivet skrev:Det du angriper har jag aldrig påstått.

Du gör just det när du omnämner nämnda galning i kursivstil överst på bloggsidan.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav plåtmonster » 2013-11-04 21:57:13

Personer som önskat att påvisa problem och endast sett våldsamma handlingar med massmediealt intresse som vägen till förändring är bara ett svart hål av dåliga assiciationer och exempel. Att skrämmas är en kass strategi för att få till en kvalikativ ändring.

Vad som behövs är goda förebilder och att det inses att samhällets utveckling skadas av frånvaro av individer med asperger som med hyperfokus och multineural kapacitet kan vara oerhört kreativa. Ett tanke experiment vore vad som skulle hända om alla som passar in på diagnosen skulle sluta göra något övh. Låt folk inse värdet.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav TORatANDET » 2013-11-04 23:21:58

Kollektivet skrev:Vi skrämmer dem redan. Se bara på hur de behandlar oss

Bra sagt.

Jag föredrar personligen mångfald framför normaliseringssträvande, även när det gäller tankar inom asperger-samarbetet. Det innefattar för mig att man hellre skapar egna tankar än att försöka få bort andras (även om man inte håller med dem.) Addera istället för subtrahera.

Det enda jag skulle vilja ha mindre av är prat för pratandets egen skull, vilket tar energi från skapande projekt. Varför inte testa vingarna på något större eget, om man vågar.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Intressant artikelserie om asperger och hur det fungerar

Inläggav plåtmonster » 2013-11-05 0:07:01

Det förmodligen inte så skrämmande som det att bara existensen av personer med asperger stör den neurotypiska världsbilden. Kanske i synnerhet när det inte går att bortförklara ens med låg intelligens. En hel grupp som inte är begränsad av sociala ritualer - lite som hur upprörande det är att inte tro på något alls i en religiös stat.

De åtgärder som vidtas är oftast den av paria eller oduglig.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in