Hur vill vi se forumet utvecklas?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav KrigarSjäl » 2009-03-03 16:54:30

Jag tycker forumet är bra som det är och vill inte att det utvecklar sig till ett vuxendagis eller flipperspel.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:11:28, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav MsTibbs » 2009-03-03 19:39:26

KrigarSjäl skrev:Jag tycker forumet är bra som det är och vill inte att det utvecklar sig till ett vuxendagis eller flipperspel.


Vad är det för fel på att ge stjärnor för personers bra inlägg? Finns det något som du inte tolkar och refererar till som "dagis" av det jag skriver, någonsin?
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 18:11:28, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav alfapetsmamma » 2009-03-03 19:48:20

MsTibbs skrev:Jag skulle vilja se en funktion, där jag kan tex kryssa på en stjärna, för att spara ett inlägg för senare läsning och/eller plusstjärnor så man kan ge folk en eloge för speciellt bra skrivna inlägg. Minusstjärnor är jag dock emot då det skulle bli mycket utnyttjat fel tror jag, det räcker isf med anmäl-utropstecknet. Jag skriver ibland inlägg jag själv vill läsa senare men inte ids klistra in i worddokument. Det kan också vara så att jag/annan person genom stjärnor kan visa på vilka inlägg just den personen skrivit som tyckts om. Jag kan ju inte leta enskilda inlägg, då jag skrivit över 6000 stycken...


Jag tycker det var skitbra förslag! Det första skulle jag använda, helt klart, och det andra kunde göra att nykomlingar kunde hitta extra tänkvärda/omtyckta inlägg (som alltså "kvalitetssäkrats" av åtminstone nån.. eller hur fasen man ska uttrycka det).
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:11:28, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav pH » 2009-03-03 20:05:12

... och jag är tråkig som vanligt då.

Jag gillar inte betygsättning. Har man en åsikt kan man stå för den. Det är svårt men uppriktigt. Vet man inte vad man vill säga kan man redan nu kommentera inlägg med emoticons.

Aktuella inlägg hamnar högt upp. Antal visningar och antal svar säger något om inläggens "popularitet" att de väcker intresse, positivt eller negativt eller bara nyfiket.

Att för eget bruk kunna tagga inlägg har jag däremot ingen åsikt om. Det kanske skulle vara praktiskt, vad vet jag...
Senast redigerad av pH 2011-05-04 18:11:28, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav underjord » 2009-03-03 20:05:58

Jag tycker det låter som ett dåligt förslag: Att någon tycker om ett inlägg och att det är ett bra inlägg är inte nödvändigtvis samma sak. Det kan till och med vara så att ett inlägg som ingen tycker om ändå är ett bra inlägg. Det skulle bara ge en missvisande/opålitlig bild av inläggets kvalitet. Det kan möjligen vara användbart om det krävs att ett visst antal medlemmar betygsätter inlägget innan (medel-)betyget visas och då ger det fortfarande ändå bara en bild av vad medlemmarna tycker om och inte hur bra inlägget faktiskt är.

Dessutom kan man ju PM:a eller möjligen skriva ett inlägg i samma tråd om man vill berömma någon för dennes inlägg, så förslaget tycks mig också onödigt.

I värsta fall skapar det likriktning och slätstruknare/sämre inlägg: En medlem som inte fått några "guldstjärnor", men vill ha det, tittar på den som fått många stjärnor och börjar kopiera dennes stil. Andra kanske håller igen för att bli omtyckta och få fler stjärnor. Det blir ännu en popularitetstävling.
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 18:11:28, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav alfapetsmamma » 2009-03-03 20:09:37

pH skrev:... och jag är tråkig som vanligt då.

Jag gillar inte betygsättning. Har man en åsikt kan man stå för den. Det är svårt men uppriktigt. Vet man inte vad man vill säga kan man redan nu kommentera inlägg med emoticons.

Aktuella inlägg hamnar högt upp. Antal visningar och antal svar säger något om inläggens "popularitet" att de väcker intresse, positivt eller negativt eller bara nyfiket.

Att för eget bruk kunna tagga inlägg har jag däremot ingen åsikt om. Det kanske skulle vara praktiskt, vad vet jag...


Jag tänkte det inte som betygsättning, jag tänkte t ex att DU skrivit väldigt genomtänkta användbara inlägg och hellre än att säga Sök på PH eller lägga dem i ett dokument så kunde man hänvisa till stjärnmärkta inlägg.

Sen att folk har olika smak och att alla möjliga inlägg skulle kunna stjärnas, det är ju ofrånkomligt. Men jag hade gärna hade haft den möjligheten iaf, personligen.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:11:28, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav alfapetsmamma » 2009-03-03 20:11:45

underjord skrev:Jag tycker det låter som ett dåligt förslag: Att någon tycker om ett inlägg och att det är ett bra inlägg är inte nödvändigtvis samma sak. Det kan till och med vara så att ett inlägg som ingen tycker om ändå är ett bra inlägg. Det skulle bara ge en missvisande/opålitlig bild av inläggets kvalitet. Det kan möjligen vara användbart om det krävs att ett visst antal medlemmar betygsätter inlägget innan (medel-)betyget visas och då ger det fortfarande ändå bara en bild av vad medlemmarna tycker om och inte hur bra inlägget faktiskt är.

Dessutom kan man ju PM:a eller möjligen skriva ett inlägg i samma tråd om man vill berömma någon för dennes inlägg, så förslaget tycks mig också onödigt.

I värsta fall skapar det likriktning och slätstruknare/sämre inlägg: En medlem som inte fått några "guldstjärnor", men vill ha det, tittar på den som fått många stjärnor och börjar kopiera dennes stil. Andra kanske håller igen för att bli omtyckta och få fler stjärnor. Det blir ännu en popularitetstävling.


Jo, tänkvärda argument! Å ena sidan och å andra sidan... Jag drar mig inte för att berömma nån för nåt den skrivit, direkt i tråden eller i pm, men det är ju inget som är kvar och liksom sökbart. Jag tänker alltså inte på inläggs trevlighetsgrad som kriterium utan att de kanske klargör nåt viktigt som andra kan vilja ha svar på osv.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:11:28, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav underjord » 2009-03-03 20:18:02

alfapetsmamma skrev:Jag tänker alltså inte på inläggs trevlighetsgrad som kriterium utan att de kanske klargör nåt viktigt som andra kan vilja ha svar på osv.


Det förstår jag, men det finns inget sätt att försäkra sig om att det är den faktiska kvaliteten som bedöms och inte trevlighetsgraden.

Däremot kan man ju införa ett privat system (i vilket alltså enbart betygsättaren själv kan se sitt betyg).
Senast redigerad av underjord 2011-05-04 18:11:28, redigerad totalt 1 gång.
underjord
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 4420
Anslöt: 2006-01-12

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-03-03 20:26:32

En lös idé bara:

Jag undrar om det inte skulle kunna funka med en wiki i anslutning till forumet? Dels för att ge grundinformation om Aspergers syndrom som nya och utomstående lätt kan hitta till och ha nytta av dels för att folk som kanske inte är så intresserade av att gröta in sig i debatter som kan bli rätt ytliga skulle kunna hitta varandra och skriva om sånt de är intresserade av.
Det kunde vara en wiki i blandade ämnen s.a.s.'

För övrigt har jag svårt att förstå Pemers ansats om att påbjuda en positiv inställning. Den är exkluderande. Sorg vrede och bitterhet kan vara mycket naturliga känslor i vissa skeden i livet och något som människor behöver få ur sig och känna igen hos andra. Men samtidigt har jag ju inte A.S och ska inte lägga mig i för mycket.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 18:11:28, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav MsTibbs » 2009-03-03 20:34:00

alfapetsmamma skrev:
pH skrev:... och jag är tråkig som vanligt då.

Jag gillar inte betygsättning. Har man en åsikt kan man stå för den. Det är svårt men uppriktigt. Vet man inte vad man vill säga kan man redan nu kommentera inlägg med emoticons.

Aktuella inlägg hamnar högt upp. Antal visningar och antal svar säger något om inläggens "popularitet" att de väcker intresse, positivt eller negativt eller bara nyfiket.

Att för eget bruk kunna tagga inlägg har jag däremot ingen åsikt om. Det kanske skulle vara praktiskt, vad vet jag...


Jag tänkte det inte som betygsättning, jag tänkte t ex att DU skrivit väldigt genomtänkta användbara inlägg och hellre än att säga Sök på PH eller lägga dem i ett dokument så kunde man hänvisa till stjärnmärkta inlägg.

Sen att folk har olika smak och att alla möjliga inlägg skulle kunna stjärnas, det är ju ofrånkomligt. Men jag hade gärna hade haft den möjligheten iaf, personligen.


Precis det var så jag menade. Vilka av MSTIBBS inlägg är "bäst"? Inte MsTibs jämfört med annan användare! Det vore ju fuskigt då vissa av oss postar MYCKET mer än de flesta andra! :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 18:11:28, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav DC » 2009-03-03 20:38:28

Pemer skrev:
När man börjat ta sig rätten att göra andra illa, så är inte hur man själv mår någon som helst ursäkt. Ska forumet vara till för någonting ska det väl ändå vara att vi sociala högfungerande och positiva kan sprida den livsinställningen och hoppas att andra kan ta den till sig - inte att negativa och icke-sociala ska få andra att också må dåligt?


Det här är en tråd som fick mig att tänka efter lite och stilla mig en stund. Jag kan tänka mig en uppstramning av reglerna för att forumet ska fortsätta utvecklas på ett positivt sätt.

Det har funnits stunder när jag känt mig ledsen, kränkt och på allvar velat bli borttagen från forumet. Men jag har inte velat och inte kunnat ge upp något som betyder så oerhört mycket för mig.

Citatet från Pemer här ovan tog jag med för att jag tycker det var mycket bra och jag tycker också så.

Räcker inte moderatorerna som det är nu så kanske fler moderatorer måste till. Det är nog ett ganska vanligt fenomen på Internet att när interaktiva platser växer så måste också modereringen utökas och reglerna stramas upp.
Senast redigerad av DC 2011-05-04 18:11:28, redigerad totalt 1 gång.
DC
Inaktiv
 
Inlägg: 920
Anslöt: 2008-01-03
Ort: Skåne

Inläggav KrigarSjäl » 2009-03-03 21:07:02

Bjäbbmonstret skrev:Men samtidigt har jag ju inte A.S och ska inte lägga mig i för mycket.

Som forumit har du samma "rätt" som alla andra att lägga dig i. En människa en röst, sas.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:11:28, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav KrigarSjäl » 2009-03-03 21:08:46

MsTibbs skrev:
KrigarSjäl skrev:Jag tycker forumet är bra som det är och vill inte att det utvecklar sig till ett vuxendagis eller flipperspel.


Vad är det för fel på att ge stjärnor för personers bra inlägg? Finns det något som du inte tolkar och refererar till som "dagis" av det jag skriver, någonsin?

Det inlägget var min mening i största allmänhet och råkade av en slump komma efter ditt.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 18:11:28, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-03-03 21:12:34

KrigarSjäl skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Men samtidigt har jag ju inte A.S och ska inte lägga mig i för mycket.

Som forumit har du samma "rätt" som alla andra att lägga dig i. En människa en röst, sas.


Jag håller inte riktigt med eftersom jag menar att mina behov inte är desamma som dem som har behov av att använda forumet som ett supportforum för AS-relaterade problem. Av samma anledning har jag valt att inte göra affär av att jag inte blev insläppt i privata avdelningen.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 18:11:28, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav alfapetsmamma » 2009-03-03 23:21:10

underjord skrev:
alfapetsmamma skrev:Jag tänker alltså inte på inläggs trevlighetsgrad som kriterium utan att de kanske klargör nåt viktigt som andra kan vilja ha svar på osv.


Det förstår jag, men det finns inget sätt att försäkra sig om att det är den faktiska kvaliteten som bedöms och inte trevlighetsgraden.

Däremot kan man ju införa ett privat system (i vilket alltså enbart betygsättaren själv kan se sitt betyg).


Det finns nog ingen möjlighet att försäkra sig om nånting skulle jag vilja säga, till och med, allrahelst inte så subjektiva saker som det här nej.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:11:28, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Re: Hur vill vi se forumet utvecklas?

Inläggav IndividualThoughtPatterns » 2009-03-05 3:53:22

Nu orkar jag inte tralla igenom allt som alla andra har skrivit. Hur som helst.

Jag tror inte att det enbart beror på att mer högfungerande folk har hamnat är skulle medföra "utanförskap inom den egna gruppen". Jag har dock flera gånger sedan jag började kika in här i höstas märkt att vissa har en väldigt otrevlig attityd och förutom det tycker jag att det finns en viss "kärna" i det här forumet som är svårt att penetrera. En kärna med personer som verkar vara svår att forma diskussioner med osv som lite nyare. Det är de två negativa intrycken jag har fått här.

Har jag känns en visst "utanförskap" (om än dock inte emotionellt) sedan jag började här? Ja. Skulle jag vilja påstå. Betvivlar dock att det beror på att jag skulle vara mindre fungerande än andra. Det närmsta jag kommer en vettig förklaring är att folk som har hängt här länge verkar prata mer sinsemellan om än kanske mer omedvetet.
IndividualThoughtPatterns
 
Inlägg: 395
Anslöt: 2008-12-10
Ort: The Wastes Below.

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in