Hur lång tid tar det tills LSS kommer igång? Soc hävdar....

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur lång tid tar det tills LSS kommer igång? Soc hävdar....

Inläggav opteron » 2009-09-11 17:00:33

Med hänvisningar åt denna tråden:

hej-jag-har ... 10520.html

Socialtjänsten har gett mig ett ultimatum,


Jag pratade med min doktor och hon sa att JAG och LSS bestämmer tillsammans innan LSS ger insatserna och vilka insatser de skall ge.

Enligt min socialtjänst så kommer DE att bestämma vilka insatser JAG skall ha, även fast jag är myndig, har ett högt IQ och inte är utvecklingsstörd så skall socialtjänsten bestämma vilka insatser jag skall ha och vad det skall innebära med insatserna.

Frågan är om det ens är lagligt av socialtjänsten att göra så?

De har även sagt att det kan ta 2-3 månader innan LSS kommer igång och därför tänker de förlänga min vård i 2-3 månader.

Tar det verkligen så långt tid? Jag har bokat möte med de på LSS nästa vecka och då åker jag ner och talar med dem personligen.

De har även sagt att det är de som bestämmer vad jag skall göra under dagarna, från morgon till kväll, hela dagen skall vara schemalagd och jag skall följa det från punkt till prick, detta kallar socialtjänsten för "struktur".'

Socialen har talat med de på LSS och skickat över alla krav de har, nu väntar de bara på att jag skriver under på LSS ansökan innan de kan göra som de vill på frivillig väg, klarar jag inte av att sköta deras krav så kommer de placera mig på ett särskilt boende typ som ASP Center säger de.

Då kan de ju lika gärna koppla marionett-trådar till min kropp med en apparat som styr mig, de kan ju lika gärna göra sådär då slipper jag bruka min egna energi åt att göra saker jag inte vill.

Edit:

Har de ens rätt att säga att jag är tvungen att ansöka om LSS eller inte, antingen så finns det skäl för LVU eller inte man kan inte säga att ansöker du inte så får du inte frihet tillbaka som jag förstått det ur lagens synvinkel.

Edit 2:

Deras krav innebär att jag inte missar möten hos socialtjänsten.
Att jag inte missar möten hos LSS.
Att jag inte missar möten hos en psykolog och KBT mottagning.
Att jag vaknar klockan 08:00 varje morgon eller senast 09:00.
Att jag skall ha en personal dygnet runt i min lägenhet även fast jag inte vill, eller behöver det.
Att jag skall arbeta eller studera. (detta anser de viktigast).

Även fast min doktor anser att jag varken kan arbeta eller studera för tillfället på grund av mina problem, typ Asperger, tvång och depression.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 21:32:35, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav MsTibbs » 2009-09-11 17:10:57

Du har rätt att ha kontakt med LSS, du bör inte bli tvångsvårdad av soc...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 21:32:36, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav opteron » 2009-09-11 17:13:15

MsTibbs skrev:Du har rätt att ha kontakt med LSS, du bör inte bli tvångsvårdad av soc...


Precis det jag tänkte, men om socialtjänsten tvingar LSS att tvinga mig att ta emot vissa insatser som jag inte vill om jag skriver på.

Eller om jag inte skriver på så förlänger de vården på sluten ungdomsvård.

Det är typ som pest eller kolera, ett moment 22 situation.

Edit:

Dessutom är jag varken ute efter ett socialbidrag eller kontaktbistånd av socialtjänsten, det är de själva som är ute efter ett kontaktbistånd av mig och att styra hela mitt liv.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 21:32:36, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav opteron » 2009-09-11 18:31:21

Vad skall jag göra? Pemer? xD

Måste dock erkänna att det är lite små häftigt att staten placerar en i ett moment 22 situation, men det är också väldigt tragiskt.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 21:32:36, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav regnif » 2009-09-11 19:28:35

Jo, jag tror det kan ta ett par månader innan LSS kommer igång. Har för mig det var så för mig. Minns inte nu i alla insatser man haft, men det verkar ta tid..
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:32:36, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav opteron » 2009-09-11 19:44:04

regnif skrev:Jo, jag tror det kan ta ett par månader innan LSS kommer igång. Har för mig det var så för mig. Minns inte nu i alla insatser man haft, men det verkar ta tid..


Fick du tillbringa tiden innan insatserna kom in i institution eller vad gjorde du under tiden?
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 21:32:36, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav regnif » 2009-09-11 19:54:49

opteron skrev:
regnif skrev:Jo, jag tror det kan ta ett par månader innan LSS kommer igång. Har för mig det var så för mig. Minns inte nu i alla insatser man haft, men det verkar ta tid..


Fick du tillbringa tiden innan insatserna kom in i institution eller vad gjorde du under tiden?


Nä, innan det var det mkt samtal (hade egentligen haft annan diagnos då också, ingen NPF) där jag inte tyckte det hände något, och mediciner och sådant, annars satt jag bara hemma. Har haft en LPT också efter att jag börjat med LSS, men det behöver ju inte bli så för dig för det. Själv satt jag hemma även efter insatserna startat. För de hade aktiviteter som inte riktigt passade mig.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:32:36, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Lilla Gumman » 2009-09-11 20:08:42

Hej!

LSS innebär ALLTID att man som individ söker den hjälp man vill ha. LSS är inte något man kan bli påtvingad. Om man har uppenbara svårigheter med att klara sig själv kan man från olika håll utsättas för pressen att man borde bo på gruppboende eller stödboende o.s.v. men man kan inte bli tvingad.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 21:32:41, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav serpentin » 2009-09-11 20:43:49

LSS är frivilliga insatser. Man kan aldrig påtvinga någon LSS-insatser.

Generöst att de tänker avlöna en person eller flera för att hålla dig sällskap dygnet runt. Men de kan inte ta sig in i ditt hem mot din vilja. Då heter det olaga intrång tror jag.

Jag tycker socialtjänsten i din kommun verkar.. heltokig.
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 21:32:41, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Pemer » 2009-09-11 20:58:28

Och om det räckte med det, men sedan kommer killen till en SiS-anstalt där alla ansvariga är minst lika heltokiga... :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:32:41, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav serpentin » 2009-09-11 21:05:02

Pemer vad ska vi ta oss till? Hela samhället blir bara mer och mer skruvat. På tal om det... Jag startar en ny tråd.

]Här är den: hjalp-mig-j ... 12239.html
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 2 gånger.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav opteron » 2009-09-11 21:07:56

Pemer skrev:Och om det räckte med det, men sedan kommer killen till en SiS-anstalt där alla ansvariga är minst lika heltokiga... :roll:


Dom säger i alla fall inte emot socialtjänsten så socialtjänsten får en massa kött på benen.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-09-11 21:09:15

Inget av det socialen gjort mot dig är väl tillåtet, men de gör det ändå.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav opteron » 2009-09-11 21:11:04

Personalen som skall vara hos mig skall tydligen ge mig struktur och se till att jag sköter mina dagliga sysslor.

Även fast det kommer att bli min lägenhet och på mitt namn.

Typ som en förälder, min socialtjänst tror bokstavligen att Asperger innebär att man är omyndigförklarad eller något liknande.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Pemer » 2009-09-11 21:16:31

Opterons socialtjänst är för övrigt sedan några veckor anmäld till länsstyrelsen för översyn av hur det här har skötts. Men jag misstänker att de verkligen inte har tänkt låtsas om det för att det var via mail jag skickade. Nåväl. Jag ska skicka det per snigelpost också, och kanske man skulle faxa det också???
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2009-09-11 21:21:37

Och vad ska man säga om det här då???

"Påhittade uppgifter på internet om enskilda ungdomars vård och behandling"

Den var inte lite fräck!

Det är dessutom egentligen ingenting i rubriktexten som följer upp den insinuanta rubriken. Dessutom verkar det väl vara något slags reaktion närmast på någon sammanblandning av det som skrivits på nätet om Opterons historia, med ASP Center-historien som inte ens handlar om något SiS-ställe, eller......???

För övrigt är ju Opterons historia inte bara relaterad till i forum på internet, utan har ventilerats i dagspress. Så det verkar som om någon har missuppfattat VÄLDIGT gravt. Ganska pinsamt!!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav jonsch » 2009-09-11 21:32:39

Pemer skrev:Och vad ska man säga om det här då???

"Påhittade uppgifter på internet om enskilda ungdomars vård och behandling"

Den var inte lite fräck!

Det är dessutom egentligen ingenting i rubriktexten som följer upp den insinuanta rubriken. Dessutom verkar det väl vara något slags reaktion närmast på någon sammanblandning av det som skrivits på nätet om Opterons historia, med ASP Center-historien som inte ens handlar om något SiS-ställe, eller......???


Men Pemer! Man behöver väl inte tro att det pressmeddelandet på minsta vis är insprirerat av någon historia som omskrivits här?

Just nu skrivs säkert massor som är inspirerat av Anna Odells lilla... verk.

Det skrivs säkert massor av dumheter på forum (säkert på det här också) och man kan väl börja med att tro att det är verkliga dumheter som pressmedddelandet avser?
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Pemer » 2009-09-11 21:36:45

Ja..... jo.... det kan man väl... men det är en händelse som ser väldigt mycket ut som en tanke, tycker jag allt!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-09-11 21:46:02

Finns det fortfarande folk som tror att det inte är medveten förföljelse det handlar om? Vi har alltid haft koncentrationsläger i Sverige, en mycket större andel av befolkningen blev steriliserad här än någon annanstans. Beteendemodifikation är ett annat sätt att uppnå samma sak, det var ju främst syftet som var ondskefullt med den svenska socialpolitiken, att metoden var obehaglig är en småsak i jämförelse med det långt mer genomruttet onda syftet: att ändra på människan för samhällets skull.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Re: Hur lång tid tar det tills LSS kommer igång? Soc hävdar.

Inläggav jonsch » 2009-09-11 21:54:37

opteron skrev:Jag har bokat möte med de på LSS nästa vecka och då åker jag ner och talar med dem personligen.

De [soc, citerares anm.] har även sagt att det är de som bestämmer vad jag skall göra under dagarna, från morgon till kväll, hela dagen skall vara schemalagd och jag skall följa det från punkt till prick, detta kallar socialtjänsten för "struktur".'

Socialen har talat med de på LSS och skickat över alla krav de har, nu väntar de bara på att jag skriver under på LSS ansökan innan de kan göra som de vill på frivillig väg, klarar jag inte av att sköta deras krav så kommer de placera mig på ett särskilt boende typ som ASP Center säger de.

...

Deras krav innebär att jag inte missar möten hos socialtjänsten.
Att jag inte missar möten hos LSS.
Att jag inte missar möten hos en psykolog och KBT mottagning.
Att jag vaknar klockan 08:00 varje morgon eller senast 09:00.
Att jag skall ha en personal dygnet runt i min lägenhet även fast jag inte vill, eller behöver det.
Att jag skall arbeta eller studera. (detta anser de viktigast).

Även fast min doktor anser att jag varken kan arbeta eller studera för tillfället på grund av mina problem, typ Asperger, tvång och depression.

Om jag börjar med att spela ... soc.' advokat... så antar jag att soc har laglig rätt att ställa vissa motprestationskrav för att man ska få försörjningsstöd, vare sig det försörjningsstödet ges för vistelse på "hem" eller för eget boende.

Om jag alltså får gissa vad som gäller (när man skrynklat lagen rätt) så har nog soc rätt att sätta dig på bar backe Opteron, om du inte lyder ett eller annat villkor från deras sida.

Du borde kanske just skaffa en advokat (om du inte har nån) som kan se till att villkoren från soc bara blir sådana som de har rätt att ställa upp mot dig. (Förbannat att det ska kännas så relevant att skriva "mot")

Framför allt behöver väl en advokat se till att du inte ställs inför valet mellan att bli en marionett dygnet runt eller att låsas in... Det är förhoppningsvis inget lagligt krav att ställa för är det lagligt så kan det ju egentligen hända vem som helst som knallar ner till soc och berättar att den saknar inkomst. En väldig massa människor kan ju få diagnoser, menar jag, särskilt när man visat sig inte kunna försörja/klara sig själv.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Zombie » 2009-09-11 22:04:32

Om inte det mesta av den här skiten är olagligt eller åtminstone mot lagens anda och avsikt så är lagen sämre än jag trodde.

Vet inte vad jag ska skriva mer, jag är redan helt slut och inga smileys förslår och sånt här måste man ju bara ha hjälp mot. Och förebyggande hjälp åt alla som annars kommer att drabbas. För fullständig hjärntvätt helst hela uppväxten tycks ju vara den nya statliga modebehandlingen av oss.

Och man ser ju hur säkra de känner sig i sadeln. Bara det bådar väldigt illa.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-09-11 22:10:11

Uppsalamodellen heter det, att ställa massa absurda motprestationskrav. Det gör socialbidrag onödigt eftersom det bara de som inte behöver det som lever upp till kraven. Det är inte billigare heller, utan det handlar om krav för kravens egen skull. Kontroll är ett självändamål, det finns ingen rationell förklaring på kontrollsamhället.

Det var meningen att de grupper som tidigare var inlagda på mentalsjukhusen skulle bli försörjda utan motprestationskrav efter att de befriades, men sen ändrades ideologin...
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav jonsch » 2009-09-11 22:12:16

Den förfärlige snömannen skrev:Finns det fortfarande folk som tror att det inte är medveten förföljelse det handlar om?

Nej, det förekommer nog, ja. Ibland kanske p.g.a. ren brist på eftertanke (för att göra min allra vackraste omskrivning), i andra fall p.g.a. äckligare psykologiska och pengasnknutna skäl men

naturligtvis måste man utgå från att klokhet och god vilja är i majoritet, förhoppningsvis enorm sådan, när myndigheter fångar upp fallande personer. Även om det skulle vara värre än man vill tro så - särskilt om det skulle vara värre än man vill tro - så behöver tjänstemännen som kollektiv naturligtvis bli bemötta med mesta möjliga* tilltro till sin klokhet och goda vilja, som belöning (på förhand och i efterhand) för för just sådan.

* Ett krux är ju förstås att det som sagt i vissa fall inte hjälper att utgå från att klokhet och god vilja råder - nämligen när den inte gör det. Kruxet är kanske egentligen att avgöra när det är lämpor som behövs och från hjälptagares sida är det ju lätt att misstänka det värsta - när priset för naivitet är högt. *suck* det är då man skulle behöva ständigt tillgängliga, goda mätningar av hur det ligger till, av hur god varje handläggare är... :wink:
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Lilla Gumman » 2009-09-11 22:18:54

Hej!

En tanke jag fick, Opteron. Bli inte arg nu.

För att du ska få försörjningsstöd från soc krävs att du är aktivt arbetssökande eller har någon form av arbete/praktik. Soc har därför ett ansvar att se till så att alla förutsättningar finns för att du ska kunna ta vilket vanligt jobb som helst. Du ska gå och lägga dig i tid, så att du orkar gå upp tidigt och ta dig till jobbet. Sen ska du ha praktik/jobba 8 timmar per dag eller så mycket som du förväntas klara av.

Om du inte klarar av att jobba, och en läkare intygar det, har du rätt att söka om aktivitetsersättning från Försäkringskassan. Det är inte säkert att du kan få aktivitetsersättning, men det läkarintyg som du har sagt att nån läkare skrev tyder ju på att någon tror på dig i alla fall.

Jag vet att du säger att du inte kan jobba. Och jag tror dig. Men kan du inte övertyga nån, får du tyvärr kämpa på med att gå klart skolan och sen söka jobb. Tyvärr. Men får du inte aktivitetsersättning, överklaga. Ge dig inte, om det är det du tror att du behöver.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in