Hur lång tid tar det tills LSS kommer igång? Soc hävdar....

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav jonsch » 2009-09-11 22:27:11

Den förfärlige snömannen skrev:Uppsalamodellen heter det, att ställa massa absurda motprestationskrav. Det gör socialbidrag onödigt eftersom det bara de som inte behöver det som lever upp till kraven.

:lol: :evil: Trots att Zlombie har rätt om smileysarna så slänger jag in vad som står till buds.

Men som sagt, officiellt och förhoppningsvis, så är det endast undantagsvis så illa. Och i vilket fall så tror jag inte riktigt på det här:

Den förfärlige snömannen skrev:Det är inte billigare heller, utan det handlar om krav för kravens egen skull. Kontroll är ett självändamål, det finns ingen rationell förklaring på kontrollsamhället.

Vansinniga respektive äckligare psykologiska fenomen ligger nog bakom men någon uttalad kontrollideologi kan jag just ni inte tro på. Rent allmänt verkar de flesta kunna ändra ideologi väldigt fritt, som flöjlar i vinden. Som sagt, psykologi tror jag är vettigare förklaringsmodell än ideologier - de senare kan ju folk gömma sig bakom ock/eller pressas av både "egna" sidan och "motståndarsidan" att hålla sig inom ramarna för. Därmed förändras föga.

Ditt sista stycke...

Det var meningen att de grupper som tidigare var inlagda på mentalsjukhusen skulle bli försörjda utan motprestationskrav efter att de befriades, men sen ändrades ideologin...

visar att du är enormt mycket bättre påläst än jag men ovanstående resonemang håller ändå, tycker jag.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-09-11 22:31:18

Jag funderar på om du verkligen ska fästa dig så mycket vid mängden av LSS-åtgärder som de anses att du är behov av just nu. Det borde väl lämpligen kunna omprövas senare?
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav jonsch » 2009-09-11 22:35:13

Bjäbbis, ska man inte vara väldigt försiktig med att skriva på papper här i världen? Det är ju just en underskrift om godtagande av villkor som Opteron tydligen "ombeds" göra.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-09-11 22:38:18

Det är sant vi vet inte exakt vad han skriver under på då och för hur lång tid.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-09-11 22:43:39

Han har att välja mellan frivillig vård på nästan samma villkor som tvångsvården eller fortsatt tvångsvård. Det är typiskt för både psykiatrin och socialen. Jag vet inte vad opteron borde göra.

Blä. :evil:

jonsch, vi kanske kan diskutera kontrollideologins vara eller icke-vara nån annanstans, det råkade följa med när gammal bitterhet vaknade till liv av den här tråden, men har väl egentligen i en mer generell diskussion att göra.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav opteron » 2009-09-11 22:47:39

Lilla Gumman skrev:Hej!

En tanke jag fick, Opteron. Bli inte arg nu.

För att du ska få försörjningsstöd från soc krävs att du är aktivt arbetssökande eller har någon form av arbete/praktik. Soc har därför ett ansvar att se till så att alla förutsättningar finns för att du ska kunna ta vilket vanligt jobb som helst. Du ska gå och lägga dig i tid, så att du orkar gå upp tidigt och ta dig till jobbet. Sen ska du ha praktik/jobba 8 timmar per dag eller så mycket som du förväntas klara av.


De vill ju inte ens erbjuda försörjningsstöd det är det roliga, och jag vill inte ha deras försörjningsstöd heller!

Det är de som vill påtvinga kontaktbistånd som jag sade innan, inte jag.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-09-11 22:49:52

Brist på pengar har de uppenbarligen inte, som konstaterats tidigare...
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav opteron » 2009-09-11 22:50:35

Den förfärlige snömannen skrev:Han har att välja mellan frivillig vård på nästan samma villkor som tvångsvården eller fortsatt tvångsvård. Det är typiskt för både psykiatrin och socialen. Jag vet inte vad opteron borde göra.


Detta PLUS, att de hotar om att psykiatrisk tvångsvård skall komma in i bilden om jag slutar med deras villkor när jag fyllt 21 för då kan de inte placera LVU längre.

Då hotar de med psykiatrisk tvångsvård, det roliga är att socialtjänsten har påtvingat BUP innan att omhänderta mig men de har släppt mig för att jag varken är självmordsbenägen eller psykotisk kriminell, utan bara har Asperger men detta kan de inte acceptera.

Edit:

Med detta sagt så kommer jag bli tvungen att göra som de säger tills jag dör, om jag fattat dem rätt.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 2 gånger.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Lilla Gumman » 2009-09-11 22:51:38

Hej!

Vill de inte erbjuda försörjningsstöd, och du inte vill ha något, begriper jag inte vad soc håller på med.

Hur ska du försörja dig då, Opteron? Aktivitetsrsättning eller jobb?

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav opteron » 2009-09-11 22:53:08

Lilla Gumman skrev:Hej!

Vill de inte erbjuda försörjningsstöd, och du inte vill ha något, begriper jag inte vad soc håller på med.

Hur ska du försörja dig då, Opteron? Aktivitetsrsättning eller jobb?

Hälsningar

Lilla Gumman


Mina föräldrar har ansökt om vårdbidrag, och det gick igenom, men nu väntar de på att jag antingen skall få flytta hem igen eller till egen lägenhet.

Kan inte ansöka om Aktivitetsrsättning förens jag fyllt 19.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-09-11 22:55:58

opteron skrev:
Den förfärlige snömannen skrev:Han har att välja mellan frivillig vård på nästan samma villkor som tvångsvården eller fortsatt tvångsvård. Det är typiskt för både psykiatrin och socialen. Jag vet inte vad opteron borde göra.


Detta PLUS, att de hotar om att psykiatrisk tvångsvård skall komma in i bilden om jag slutar med deras villkor när jag fyllt 21 för då kan de inte placera LVU längre.

Då hotar de med psykiatrisk tvångsvård, det roliga är att socialtjänsten har påtvingat BUP innan att omhänderta mig men de har släppt mig för att jag varken är självmordsbenägen eller psykotisk kriminell, utan bara har Asperger men detta kan de inte acceptera.


Det var nytt, eller har du skrivit det tidigare? Socialen kan inte använda LPT, det är bara psykiatrin som kan, så det är nog mer för att skrämmas de säger så, hoppas jag. Vilka svin...
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav opteron » 2009-09-11 22:57:55

Den förfärlige snömannen skrev:Det var nytt, eller har du skrivit det tidigare? Socialen kan inte använda LPT, det är bara psykiatrin som kan, så det är nog mer för att skrämmas de säger så, hoppas jag. Vilka svin...


Socialen kan dock skriva journalanteckningar.

De kan säga att jag slagit eller hotat någon, även om jag inte gjort det och skriva ner att jag har Asperger och inte vill behandlas för det och på så sätt påtvinga psykvården att ta emot mig även fast psyk inte vill, då anklagar de psyk för att inte vilja göra sitt jobb om de inte tar emot.

Så har det sett ut hittills.

Jag var på BUP i 2 veckor dels för att jag inte ville göra som socialtjänsten sade, sedan skrev BUP ut mig, socialen kom tillbaka och sa att BUP var tvungna att ta emot mig men BUP skrattade åt socialen och sa:

Inte ens en dag.

Men jag hade tur att jag fick tala med en bra läkare, vissa läkare tar socialens parti.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 2 gånger.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Juddy » 2009-09-11 22:58:51

Nu är jag helt ny här men jag har läst allt i den här och andra relaterade trådar.
När jag jobbade vad jag LSS-handläggare och jag har aldrig varit med om att soc ställer krav gentemot LSS eftersom LSS inte kan ställa krav på soc. LSS är trots allt frivillig. Jag har svårt att tänka mig att avtal som de man ber dig skriva under skulle vara lagliga om de överklagas. De måste hänvisa till lagrum, någonting. Ett av de största problemen (men också fördelar) med socialtjänstlagen är att den är en ramlag, förfärligt mycket kan tolkas in i allt.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav opteron » 2009-09-11 23:04:02

Juddy:

Problemet är att om LSS eller jag inte går med på socialens krav så kommer socialen att ändra placering från lvu i hemmet till institution igen.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Zombie » 2009-09-11 23:06:45

Med den järnvilja det här socialkontoret har visat tidigare att hålla opteron mentalt eller fysiskt fängslad, om han har rätt (vilket jag inte har någon anledning att tvivla på), och utan att väja för direkta lögner, så skulle jag nog inte skriva på någonting som de kommer med. Men då behövs ordentlig konkret hjälp någon annanstans ifrån. Hur gör vi, finns här ännu ett gäng som skulle orka och det övriga som behövs? (Själv orkar jag som vanligt inte :evil: ...)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-09-11 23:11:02

opteron skrev:
Den förfärlige snömannen skrev:Det var nytt, eller har du skrivit det tidigare? Socialen kan inte använda LPT, det är bara psykiatrin som kan, så det är nog mer för att skrämmas de säger så, hoppas jag. Vilka svin...


Socialen kan dock skriva journalanteckningar.

De kan säga att jag slagit eller hotat någon, även om jag inte gjort det och skriva ner att jag har Asperger och inte vill behandlas för det och på så sätt påtvinga psykvården att ta emot mig även fast psyk inte vill, då anklagar de psyk för att inte vilja göra sitt jobb om de inte tar emot.

Så har det sett ut hittills.


Men när du är över 21 är det väl psykiatrin som tar över? Socialen kan inte skriva journalanteckningar om du varken är på institution eller släpper in personal i din lägenhet. Men det är några år kvar till det där...

Jag känner en del FA-tanter i GBG, jag träffar minst en av dem på tisdag. De kanske borde veta om det här.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Juddy » 2009-09-11 23:11:39

Jo, jag fattade att det är vad du riskerar.
Jag, om jag ska vara ärlig, skulle bli förvånad om LSS går med på det just på basen av att LSS präglas just av frivillighet. Men de kan ju.
Låter som om din soc har löpt amok fullständigt!!!
Jag har aldrig hört nåt sånt här, och jag är jurist även om jag inte jobbar nu.
Senast redigerad av Juddy 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-09-11 23:12:21

Zombie skrev:Men då behövs ordentlig konkret hjälp någon annanstans ifrån. Hur gör vi, finns här ännu ett gäng som skulle orka och det övriga som behövs? (Själv orkar jag som vanligt inte :evil: ...)


Jag vet inte riktigt vad du tänker på nu. Jag bor i gbg i alla fall...
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Zombie » 2009-09-11 23:19:08

Den förfärlige snömannen skrev:
Zombie skrev:Men då behövs ordentlig konkret hjälp någon annanstans ifrån. Hur gör vi, finns här ännu ett gäng som skulle orka och det övriga som behövs? (Själv orkar jag som vanligt inte :evil: ...)


Jag vet inte riktigt vad du tänker på nu. Jag bor i gbg i alla fall...

Jag tänker på att planera, samordna och utföra all den praktiska hjälp som kan behövas för att befria opteron. När det nu inte finns någon stiftelse för sådant, vilket verkar behövas...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-09-11 23:53:02

Jag funderade mer över på vilket sätt problemet skulle angripas på. Opteron har väl redan hjälp av en advokat. Jag kan nog hjälpa till om det är något annat än juridik som behöver ordnas, men frågan är vad opteron tänker sig för lösning.

Vad säger förresten din advokat om det här senaste, opteron? Har du pratat med honom om det än?
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav opteron » 2009-09-12 0:07:05

Det enda advokaten säger att de kan förlänga vården tills jag fyller 21.

Kommer jag loss ur LVU:et kan de dock inte göra någonting förutom att placera ett nytt men det blir för jobbigt för dem om man inte vill ha kontakt med dem och inte begår några brott är det svårt att placera LVU.

Isåfall måste de hänvisa till att jag är destruktiv vilket är svårt att få LVU på NÄR man fyllt 18, innan 18 går det säkert för det gick ju.

Att vara destruktiv gör inte i den sakens skull att man får LVU.

Vi hade hoppats att länsrätten skulle ta bort LVU:et nu om inte sociala utskottet gör det, frågan är om länsrätten kan viga sig och låta bli från att lyda socialtjänsten eller om socialtjänsten kan få länsrätten på samma skepp.

Länsrätten är alltså 50/50, de känner inte mig och de känner inte socialtjänsten, allt de vet är att prostituerade kan få ett LVU och så kan folk som spenderar en massa tid framför datorn.

Så frågan är om länsrätten är villiga att klassa en extrem datornörd som prostituerad, att jämföra dem, om länsrätten gör det är det goda chanser att LVU:et fortsätter.

Problemet är att jag inte sitter lika mycket längre framför datorn, så frågan är varför länsrätten skulle ta mitt gamla beteende och sammankoppla det med mitt nya, men det är väl svårt jobb för dem också om socialtjänsten bönar och ber om att LVU:et skall fortsätta och att länsrätten vill mig illa om de tar bort det då vet länsrätten inte vad de skall göra.
Senast redigerad av opteron 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Alien » 2009-09-12 1:22:43

Struktur är bra för barn. Kanske socialen ser unga aspergare som barn?

Vad är målet för socialtjänstens åtgärder?

Att bota dig? Det går ju inte att bota aspergers.

Att få dig anställningsbar? Även om de inte säger det, så misstänker jag att det är orsaken, som Lilla Gumman skrev om förut. Eller som det heter "bryta utanförskapet".

Jag har två LSS-insatser: tandkortet och daglig verksamhet. Men DV är tidsbegränsat, man får söka på nytt efter en tid. Och skulle jag vilja avsluta med min DV, så kan jag inte tänka mig att någon skulle hindra mig. LSS är som sagt frivillig, men frivilligheten blir ju ett tvång, om de säger att om du inte tar LSS-åtgärder, så förlänger vi LVU:n.

Tills vidare är då LSS:n att föredra, när du väl kommit ut kan du väl efter en tid avsäga dig LSS.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav serpentin » 2009-09-12 8:38:51

opteron skrev:
Detta PLUS, att de hotar om att psykiatrisk tvångsvård skall komma in i bilden om jag slutar med deras villkor när jag fyllt 21 för då kan de inte placera LVU längre.



Psykiatrisk tvångsvård kan inte SOC hota med. De bestämmer noll. Det är en nämnd (Länsrätten?) som beslutar om sådant och då ska först två läkare ha ansett det nödvändigt. För att det ska anses nödvändigt krävs det väldigt mycket som tex fara för sig själv eller annan (typ akut självmordsbenägen).

Om du kan eller inte kan laga mat eller sover hela dygnet - det får man ingen psykiatrisk tvångsvård för.

Du behöver ett personligt ombud.nu! opteron. Himmel o pannkaka vad är det för kommun du bor i. :roll:
Senast redigerad av serpentin 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
serpentin
Inaktiv
 
Inlägg: 1065
Anslöt: 2009-04-12

Inläggav Inger » 2009-09-12 9:24:04

Opteron, jag är mållös. Igen. Har aldrig i hela mitt liv hört något så absurt!

Pemer, om jag minns den där utmärkta översikten rätt som någon gjorde i Kringelhoras tråd nånstans i början-mitten, så var det inte Länsstyrelsen som hade tillsyn över Soc. Se om du kan leta fram den igen och se vem det är som är tillsynsmyndighet över Soc. Begår de direkta tjänstefel i strid med lagen så kan och bör de JO-anmälas.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 21:32:42, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in