Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Miche » 2013-10-06 23:08:13

elle skrev:
Batman skrev:Vad är ångest?

stark rädsla eller stark oro för något.

I princip överdriven oro som inte har någon koppling till verkligheten.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Gersa » 2013-10-07 0:08:14

Batman skrev:Vad är ångest?


En terapeut jag gick hos sa att skillnaden mellan oro och ångest är att oron blir ångest när den känns fysiskt....
Enligt den definitionen skulle det mao vara ångest om man nu oroar sig så att man får ont i magen...
Min vad jag kallat "oro" har alltid känns fysiskt och var då enligt henne ångest...

Så när jag i trettio år sökt hjälp för min ständiga oro borde jag ju fattat att jag istället skulle sökt hjälp för min ständiga ångest..... Hade jag gjort det kanske jag någon gång fått någon hjälp istället för ingen alls.....

Detta belyser i mitt tycke ett stort problem i kontakten med vården. När sedan olika delar av vården har olika definitioner blir det inte lättare att göra sig förstådd....
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav blyger » 2013-10-08 10:52:36

gadas skrev:
blyger skrev:Hm en sak som funkar, ett tag i alla fall, ge fasen i att äta och dra ner rejält på vätska, härligt dövad. :-)051

Vätskebrist är annars en vanlig orsak till ångest (eller egentligen, som alltid med ångest, en faktor som gör det lättare att skapa ångest). Förmodligen för att man misstolkar kroppsliga signaler som hotande(också som nästan alltid med ångest).
Fasta däremot kan definitivt vara bra mot ångest men då är det ännu viktigare att få i sig ordentligt med vatten(och en del socker för hjärnan). Jag gissar att det främst beror på att kroppen efter något dygn ställer om ämnesomsättningen till att inte rastlöst söka föda som ändå inte kommer utan dra ner på anspänningen för att spara energi. Kanske ännu viktigare med sänkt natriumkoncentration för att förklara varför hjärnan tar det lugnare - eftersom det håller i sig någon vecka efter att man börjat äta som vanligt igen.


Haha ja kanske stämer det oftast,
men tycker oftast det kommer till mig när jag börjar vätska upp mig igen.

Men allt kan väl kanske inte stämma på alla jämt heller.
:-)Happy
blyger
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2011-04-26

Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav gadas » 2013-10-08 13:59:11

Gersa skrev:
Batman skrev:Vad är ångest?


En terapeut jag gick hos sa att skillnaden mellan oro och ångest är att oron blir ångest när den känns fysiskt....


En gammal uppfattning när man inte vet vad ångest är.
Jag tror snarare på det omvända; ångest blir det när man tolkar kroppsliga signaler som hotande.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav earlydayminer » 2013-10-08 14:37:03

gadas skrev:
Gersa skrev:
Batman skrev:Vad är ångest?


En terapeut jag gick hos sa att skillnaden mellan oro och ångest är att oron blir ångest när den känns fysiskt....


En gammal uppfattning när man inte vet vad ångest är.
Jag tror snarare på det omvända; ångest blir det när man tolkar kroppsliga signaler som hotande.


Korrekt.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav colaflaska » 2013-10-24 18:30:01

earlydayminer skrev:colaflaska: Vad är för låga doser för dig, både stilnoct och xanor?

1,5mg xanor och 10mg stilnoct får jag utskrivet. Brukar ta minst dubbla dosen.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Namnjorne » 2016-04-07 22:55:32

Sprit, tjack, benso och stora mängder testosteron. Får inget bra utskrivet eftersom jag är "missbrukare".
Namnjorne
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2013-11-18

Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav slackern » 2016-04-07 23:03:15

Namnjorne skrev:Sprit, tjack, benso och stora mängder testosteron. Får inget bra utskrivet eftersom jag är "missbrukare".


Tipps vänd dig till beroendevården och få bukt med ditt missbruk så kommer du att läkemedelsbehandling om du behöver det.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav antonius » 2016-04-08 0:02:59

Förr, med sprit och irrationellt utåtagerande, sen med väldigt mycket sportande för att frigöra endorfiner, man kan säga träningsnarkoman, numer genomlider jag skiten med tankeflöden istället, när kroppen inte tål träning längre , annat än försiktig rehab... :(
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Enervate » 2016-04-12 19:01:09

När jag får ångest brukar jag lyssna på radio eller se på tv för att distrahera mig, då går det över. Är jag inte hemma så får jag helt enkelt stå ut. Med åren har min ångest blivit mildare och jag har accepterat att jag lätt blir uppstressad, men det behöver inte styra mitt liv (det är målet)

Jag har testat många olika mediciner, men ingen har hjälpt särskilt bra, eller så har de gett för mycket biverkningar.

För att förebygga ångest så ägnar jag mycket tid åt mina specialintressen, det gör mig avslappnad. Struktur i vardagen (t.ex. schema på whiteboardtavla) är också förebyggande.
Enervate
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2016-04-05

Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav saltisol » 2016-05-04 20:12:13

Har haft problem med ångest och depression i många år, sen ca 2001, men inte sökt läkarhjälp för det förrän nu i år 2016. Har skämts så mycket över det och skäms fortfarande. Har nu fått Atarax utskrivet, som jag har förstått ska vara den "mildaste" av ångestdämpande läkemedel. Är dock inte så förtjust i den då den ångestdämpande effekten bara håller i sig i några få timmar och sen är jag "bakis" i ungefär ett dygn efter. Det känns som att den lägger sig som ett täcke över ångesten, men så fort effekten börjar avta så försvinner täcket och ångesten kommer fram igen.. Men det är ändå bättre än hur jag har hanterat ångest tidigare.
Min partner säger att man blir mindre slö av dem ju oftare man tar, men jag tycker att jag tar dem rätt ofta utan att märka någon skillnad i biverkningar.
saltisol
 
Inlägg: 50
Anslöt: 2016-01-12

Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav antonius » 2016-05-04 20:33:11

Finns bara en sak som ger garanterad befrielser från ångest, en revolver. Mindre drastiska metoder handlar om distraktion, att försöka lura monstret som satt sig i din hjärna, om man nu inte vill använda kemiska lösningar... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Livet4Life » 2016-05-04 22:01:59

Slå saker eller gråta ut det vanligaste jag verkar behöva när jag känner ångest.

Eller, ibland är det enda som hjälper att fly.
Livet4Life
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2016-04-01

Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Fleure123 » 2016-05-05 22:15:14

Hej, ber om ursäkt ifall jag skriver i fel tråd eller skriver om något som redan skrivits om, i denna tråd eller annan.

Men i skrivande stund HAR jag ångest - klarar därför inte att googla runt själv på forumet - och TROR att orsaken kan vara någon av två mediciner - alltså att jag får som någon reaktion/abstinens när dessa går ur kroppen!?!

Jag tar Ritalin (korttidsverkande) och Imovane. (Uppåt-tjack och neråt-tjack som det kanske skulle heta i folk-mun).

Någon som vet och kan ge tips? Jag HAR försökt prata med läkare, men tycker jag mest blivit "bortpratad". (Fått atarax "mot ångesten" och tycker inte den hjälper. Och OM det nu är så att jag får ångesten av något av dessa läkemedel - kanske rent av båda - så känns det ju lite knäppt att tillsätta en tredje medicin för det som kanske är biverkningar???

Tacksam för synpunkter.

*ynk*
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav slackern » 2016-05-05 22:19:55

Fleure123 skrev:Hej, ber om ursäkt ifall jag skriver i fel tråd eller skriver om något som redan skrivits om, i denna tråd eller annan.

Men i skrivande stund HAR jag ångest - klarar därför inte att googla runt själv på forumet - och TROR att orsaken kan vara någon av två mediciner - alltså att jag får som någon reaktion/abstinens när dessa går ur kroppen!?!

Jag tar Ritalin (korttidsverkande) och Imovane. (Uppåt-tjack och neråt-tjack som det kanske skulle heta i folk-mun).

Någon som vet och kan ge tips? Jag HAR försökt prata med läkare, men tycker jag mest blivit "bortpratad". (Fått atarax "mot ångesten" och tycker inte den hjälper. Och OM det nu är så att jag får ångesten av något av dessa läkemedel - kanske rent av båda - så känns det ju lite knäppt att tillsätta en tredje medicin för det som kanske är biverkningar???

Tacksam för synpunkter.

*ynk*


Jag känner igen det du skriver om att ta dom där medicinerna i kombination, när Ritalin/Concertan gick ur kroppen var en hemsk tid på dygnet och längtade tills jag tig Imovane för att sova för natten. Tar ingen utav dom medicinerna i dagsläget.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Fleure123 » 2016-05-05 22:22:21

saltisol skrev:Har haft problem med ångest och depression i många år, sen ca 2001, men inte sökt läkarhjälp för det förrän nu i år 2016. Har skämts så mycket över det och skäms fortfarande. Har nu fått Atarax utskrivet, som jag har förstått ska vara den "mildaste" av ångestdämpande läkemedel. Är dock inte så förtjust i den då den ångestdämpande effekten bara håller i sig i några få timmar och sen är jag "bakis" i ungefär ett dygn efter. Det känns som att den lägger sig som ett täcke över ångesten, men så fort effekten börjar avta så försvinner täcket och ångesten kommer fram igen.. Men det är ändå bättre än hur jag har hanterat ångest tidigare.
Min partner säger att man blir mindre slö av dem ju oftare man tar, men jag tycker att jag tar dem rätt ofta utan att märka någon skillnad i biverkningar.


Ja, det där med att bli "konstig/bakis" av Atarax känner jag igen mig i. Och läkaren säger att det ska vara "milt". Men ger mig "zombiekänsla" efteråt, jag kan få restless legs av det, och de hjälper nästan ingenting mot ångesten...
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Fleure123 » 2016-05-05 22:29:20

slackern skrev:
Fleure123 skrev:Hej, ber om ursäkt ifall jag skriver i fel tråd eller skriver om något som redan skrivits om, i denna tråd eller annan.

Men i skrivande stund HAR jag ångest - klarar därför inte att googla runt själv på forumet - och TROR att orsaken kan vara någon av två mediciner - alltså att jag får som någon reaktion/abstinens när dessa går ur kroppen!?!

Jag tar Ritalin (korttidsverkande) och Imovane. (Uppåt-tjack och neråt-tjack som det kanske skulle heta i folk-mun).

Någon som vet och kan ge tips? Jag HAR försökt prata med läkare, men tycker jag mest blivit "bortpratad". (Fått atarax "mot ångesten" och tycker inte den hjälper. Och OM det nu är så att jag får ångesten av något av dessa läkemedel - kanske rent av båda - så känns det ju lite knäppt att tillsätta en tredje medicin för det som kanske är biverkningar???

Tacksam för synpunkter.

*ynk*


Jag känner igen det du skriver om att ta dom där medicinerna i kombination, när Ritalin/Concertan gick ur kroppen var en hemsk tid på dygnet och längtade tills jag tig Imovane för att sova för natten. Tar ingen utav dom medicinerna i dagsläget.


TACK!! Jättebra info för mig nu!!

Ska se om jag klarar låta bli att ta under resten av "storhelgen". Tar väldigt låga doser av båda. Känner mig ofta lite nedstämd när jag vaknar, och då hjälper Ritalin lite mer än "bara" kaffe inbillar jag mig. Men kanske är det någon ond cirkel jag är inne i nu, där dessa två mediciner samverkar negativt.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav slackern » 2016-05-05 22:34:36

Fleure123 skrev:
slackern skrev:
Fleure123 skrev:Hej, ber om ursäkt ifall jag skriver i fel tråd eller skriver om något som redan skrivits om, i denna tråd eller annan.

Men i skrivande stund HAR jag ångest - klarar därför inte att googla runt själv på forumet - och TROR att orsaken kan vara någon av två mediciner - alltså att jag får som någon reaktion/abstinens när dessa går ur kroppen!?!

Jag tar Ritalin (korttidsverkande) och Imovane. (Uppåt-tjack och neråt-tjack som det kanske skulle heta i folk-mun).

Någon som vet och kan ge tips? Jag HAR försökt prata med läkare, men tycker jag mest blivit "bortpratad". (Fått atarax "mot ångesten" och tycker inte den hjälper. Och OM det nu är så att jag får ångesten av något av dessa läkemedel - kanske rent av båda - så känns det ju lite knäppt att tillsätta en tredje medicin för det som kanske är biverkningar???

Tacksam för synpunkter.

*ynk*


Jag känner igen det du skriver om att ta dom där medicinerna i kombination, när Ritalin/Concertan gick ur kroppen var en hemsk tid på dygnet och längtade tills jag tig Imovane för att sova för natten. Tar ingen utav dom medicinerna i dagsläget.


TACK!! Jättebra info för mig nu!!

Ska se om jag klarar låta bli att ta under resten av "storhelgen". Tar väldigt låga doser av båda. Känner mig ofta lite nedstämd när jag vaknar, och då hjälper Ritalin lite mer än "bara" kaffe inbillar jag mig. Men kanske är det någon ond cirkel jag är inne i nu, där dessa två mediciner samverkar negativt.


Fast jag kommer ihåg varför jag slutade med Ritalin/Concerta nu, det var för att Metylfendidat gav mig värsta ångest påslaget. Kan vara värt att prata med din psykiatriker och byta ut din medicin för ADHD, finns bättre alternativ som enligt min erfarenhet ger betydligt mycket färre och mildare biverkningar.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Fleure123 » 2016-05-05 23:40:52

slackern skrev:
Fleure123 skrev:
slackern skrev:
Jag känner igen det du skriver om att ta dom där medicinerna i kombination, när Ritalin/Concertan gick ur kroppen var en hemsk tid på dygnet och längtade tills jag tig Imovane för att sova för natten. Tar ingen utav dom medicinerna i dagsläget.


TACK!! Jättebra info för mig nu!!

Ska se om jag klarar låta bli att ta under resten av "storhelgen". Tar väldigt låga doser av båda. Känner mig ofta lite nedstämd när jag vaknar, och då hjälper Ritalin lite mer än "bara" kaffe inbillar jag mig. Men kanske är det någon ond cirkel jag är inne i nu, där dessa två mediciner samverkar negativt.


Fast jag kommer ihåg varför jag slutade med Ritalin/Concerta nu, det var för att Metylfendidat gav mig värsta ångest påslaget. Kan vara värt att prata med din psykiatriker och byta ut din medicin för ADHD, finns bättre alternativ som enligt min erfarenhet ger betydligt mycket färre och mildare biverkningar.


Aha, "klarar" du dig helt utan någon medicin mot ADHD nu? Om det var därför du tog medicinen alltså.

Jag tog upp detta med att jag trodde jag kunde få ångest av Ritalin med läkaren, men just då var det dels mycket i livet i övrigt, dels att jag tog så många mediciner så att jag inte visste vilken jag reagerade över. (Och jag tycker inte jag reagerade med ångest från början, men det verkar ha kommit undan för undan). Läkaren sa något i stil med att man kan få ångest av att inte kunna koncentrera sig också (vilket jag iofs inte upplevt på riktigt samma sätt), och jag orkade nog inte riktigt stå på mig just då. Har varit mycket snack (tjafs) om korttidsverkande och långtidsverkande istället. :roll:

Och framförallt att det varit ett himla problem med att läkare hela tiden byts ut. Psykiatriker alltså. Problem för mig alltså, att de tycks byta jobb ofta...

Sedan är jag inte hundra på att det "bara" är medicin, men jag tror faktiskt att det är medicinerna som "spökar" mest nu - ger ångest som biverkan/abstinens eller dylikt. Vet inte heller om det är så som jag upplevt det (eller tror mig uppleva) att man inte får så mkt ångest först, men att den kan komma när man använt preparatet/preparaten ett tag.

Och vet inte om det är så att det mest är ritalin som ger ångest som jag motverkar med Imovane, eller om det är båda två...
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav slackern » 2016-05-05 23:47:40

Fleure123 skrev:
slackern skrev:
Fleure123 skrev:
TACK!! Jättebra info för mig nu!!

Ska se om jag klarar låta bli att ta under resten av "storhelgen". Tar väldigt låga doser av båda. Känner mig ofta lite nedstämd när jag vaknar, och då hjälper Ritalin lite mer än "bara" kaffe inbillar jag mig. Men kanske är det någon ond cirkel jag är inne i nu, där dessa två mediciner samverkar negativt.


Fast jag kommer ihåg varför jag slutade med Ritalin/Concerta nu, det var för att Metylfendidat gav mig värsta ångest påslaget. Kan vara värt att prata med din psykiatriker och byta ut din medicin för ADHD, finns bättre alternativ som enligt min erfarenhet ger betydligt mycket färre och mildare biverkningar.


Aha, "klarar" du dig helt utan någon medicin mot ADHD nu? Om det var därför du tog medicinen alltså.

Jag tog upp detta med att jag trodde jag kunde få ångest av Ritalin med läkaren, men just då var det dels mycket i livet i övrigt, dels att jag tog så många mediciner så att jag inte visste vilken jag reagerade över. (Och jag tycker inte jag reagerade med ångest från början, men det verkar ha kommit undan för undan). Läkaren sa något i stil med att man kan få ångest av att inte kunna koncentrera sig också (vilket jag iofs inte upplevt på riktigt samma sätt), och jag orkade nog inte riktigt stå på mig just då. Har varit mycket snack (tjafs) om korttidsverkande och långtidsverkande istället. :roll:

Och framförallt att det varit ett himla problem med att läkare hela tiden byts ut. Psykiatriker alltså. Problem för mig alltså, att de tycks byta jobb ofta...

Sedan är jag inte hundra på att det "bara" är medicin, men jag tror faktiskt att det är medicinerna som "spökar" mest nu - ger ångest som biverkan/abstinens eller dylikt. Vet inte heller om det är så som jag upplevt det (eller tror mig uppleva) att man inte får så mkt ångest först, men att den kan komma när man använt preparatet/preparaten ett tag.

Och vet inte om det är så att det mest är ritalin som ger ångest som jag motverkar med Imovane, eller om det är båda två...


Jag bytte medicin till Metamina som var på licens sedan när Elvance blev godkänt läkemedel bytte jag till det till att sedan byta till Attentin när det blev godkänt vilket är samma sak som Metamina fast annan tillverkare. Så jag behandlar fortfarande min ADD och och upplever betydligt mycket mindre biverkningar med nuvarande medicin.

Men jag känner sjukt mycket igen det du beskriver med ångesten och Ritalin/Concerta, hur det blev värre med tiden.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav Fleure123 » 2016-05-05 23:57:14

Tack "Slackern", det var bra information!

Jag ska prata med min läkare om detta. Eller rättare sagt prata med den person som jag först måste prata med, så kontaktar hon min läkare i ärendet.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav slackern » 2016-05-06 0:02:42

Fleure123 skrev:Tack "Slackern", det var bra information!

Jag ska prata med min läkare om detta. Eller rättare sagt prata med den person som jag först måste prata med, så kontaktar hon min läkare i ärendet.


Varsågod det var så lite så.Nu inte sagt att om du byter medicin så fungerar dom bättre för dig, men alltid värt att försöka. :) Nu har jag ingen medicinsk kunskap så jag pratar bara om mina egna erfarenheter kring medicinerna.

Lycka till med det hela och hoppas att du hittar någon medicin som fungerar bättre och att ångesten beror på medicinerna och inget annat.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav viskus » 2016-05-06 10:31:52

Jag har i stort sett bara destruktiva sätt att hantera min ångest på. Jag skär mig eller skadar mig själv genom att slå ena handen stenhårt in i en vägg. Tar Oxascand ibland men det brukar inte ha någon större effekt :cry:
viskus
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2016-04-19
Ort: Stockholm

Hur behandlar ni er ångest? (om ni har någon)

Inläggav kiddie » 2016-05-06 18:26:18

Definiera ångest kan ju vara svårt. Tycker ångest kan kännas helt olika. Att det inte är en enda sak. Jag brukade ha spindelfobi och då fick jag en speciell känsla av den, stelnade i kroppen, ville inte röra mig, svårt att agera. Panikångest är en sak för sig. Stressångest en helt annan sak. Och sen finns det ren oro som skruvas upp. Allt känns helt olika.

De kan ha kroppsliga effekter, eller inte. De kan vara över en verklig sak eller inte.

Man kan krascha rätt rejält efter en ritalindos. Då kan man känna alla möjliga negativa känslor. Sen när den har effekt kan man väl också känna ångest eftersom det är en stimulerande medicin. Alla stimulantia kan ge ångest. Men om det gör det just för en själv är ju helt individuellt. Är jag trött kan jag känna mig lite skakis av ritalin, men får inte ångest. Andra kan få oroskänslor.

Jag får ångestkänslor av nästan alla antihistaminpreparat för jag blir jätteseg och trött av dem. Man hade likagärna kunnat binda fast mig vid en stol och hävdat att det ska lugna mig.

Om man kan distrahera sig, göra saker för att mildra ångesten beror nog på hur stark den är. Om man har jättemycket ångest så går det ju inte direkt att sätta sig och göra något pilligt eller som kräver koncentration.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in