Hur är ni med mat?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur är ni med mat?

Inläggav Misfit » 2015-12-28 13:52:32

Har så länge som jag kan minnas varit väldigt kräsen med mat.

Inte nödvändigtvis så att jag måste ha "fin" eller "bra" mat, mer att jag måste veta vad som är i det jag äter. Undviker vissa saker som de flesta frukter, grönsaker och bär med mera. Ost och Tomat är det jag aktivt undviker mest. Kan inte käka typ entrecote eller annat kött med varierande konsistens.

Det är påfrestande men känns verkligen inte som OCD utan mer som en jävligt envis inställning som jag inte kan ändra på.

Det tog många år innan jag började käka sallad och då enbart isbergssallad. Inte ens när det bjuds på fika kommer jag ifrån det. Frågar vad som är i bakelser och tårta som värsta allergikern för att inte råka äta nåt jag inte vill.

Senast tänkte jag att det är skit samma, förmodligen är det bara en sockerkaka. Men det var fruktbitar i och jag trodde jag skulle spy över hela bordet. Känns så jävla löjligt att ha detta problemet. Äter sallad, gurka och paprika, paprikan måste det "vita" vara bortskuret på.

Mitt äldsta barn (ca 5 år) uppvisar liknande tendenser när det gäller andra saker. Har förståelse och tvingar verkligen inte honom att äta saker. Minns att jag fick "kvarsittning" med övervakning i matsalen när jag gick på lågstadiet för att jag inte åt all mat som mattanterna serverade mig. Den behandlingen satte sina spår.. :/

Problemet fanns ju där innan de händelserna, men det blev nog inte bättre efter..

Hur är ni andra med mat?
Misfit
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2015-10-29

Hur är ni med mat?

Inläggav Fenren » 2015-12-28 14:34:57

Jag glömmer att äta på tre fyra dagar om jag inte följer diktatoriska matrutiner...
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Hur är ni med mat?

Inläggav Huggorm » 2015-12-28 14:57:46

Misfit skrev:Minns att jag fick "kvarsittning" med övervakning i matsalen när jag gick på lågstadiet för att jag inte åt all mat som mattanterna serverade mig. Den behandlingen satte sina spår.. :/
Samma här, och det hände ofta. Flera gånger spydde jag när de tvingade mig att äta sånt jag inte ville ha. Jag blir förbannad bara jag tänker på det nu, men när man var liten var det svårt att säga ifrån.

Jag var exakt som du när jag var liten, men numera äter jag det mesta. Visst finns det rätter jag fortfarande inte tycker om, men så är det ju för alla.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hur är ni med mat?

Inläggav DIProgan » 2015-12-28 15:08:14

Har inget åt det hållet snarare en mer tolerant nivå än vanligt folk angående vad som är ätbart. Stör mig mycket på oekonomiskt och miljöfarligt betéende i och med att kasta en massa i mina ögon fullt ätbar mat.

De som "dumpsterdivar" dvs. hittar mat i affärernas sopor är hjältar.
Senast redigerad av DIProgan 2015-12-28 15:10:29, redigerad totalt 1 gång.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Hur är ni med mat?

Inläggav Grisom » 2015-12-28 15:10:24

Jag gjorde det enkelt för mig, jag gick inte in i skolmatsalen om det var nåt äckligt.

Glömmer också bort att äta om jag är inne i något jag gillar, en hel helg kan passera utan en matbit.
Grisom
 
Inlägg: 196
Anslöt: 2015-10-25

Hur är ni med mat?

Inläggav Alien » 2015-12-28 15:41:27

Jag hade det mer när jag var yngre, fanns vissa saker som jag inte kunde äta. Inte dillkött och inte päron med skal på (skalade av någon annan går bra).

Minns att jag satt hela frukostrasten och försökte få i mig maten. Det kanske inte var maten det var fel på alla gånger utan själva den högljudda miljön. Och jag var uppfostrad att äta upp maten. (Ingen brådska att springa ut och leka heller, vem skulle jag leka med?)

Men som äldre försöker jag äta allt, jag har ju inga allergier. Blir jag hembjuden till någon annan el går ut på restaurang med andra vill jag inte vara den besvärliga som måste ha specialkost el kräver att maten inte innehåller det och inte det.

Är jag ensam hemma kan jag vara hur konstig jag vill. Men jag försöker tänka på att nyttig mat och inte för ensidigt.

Tidigare trådar om matproblem, verkar vara mycket vanliga bland aspergare:

vara-matvanor-omrostning-t38143.html
udda-matvanor-ett-aspergerdrag-t3977.html
matproblem-kanner-inte-hunger-t13348.html
hur-gor-ni-for-att-fa-i-er-maten-t17743.html
mystiska-matnojor-t12981.html
acklad-av-mat-t17948.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Hur är ni med mat?

Inläggav antonius » 2015-12-28 17:12:46

Gillar ingenting i matväg, tvingar i mig det jag måste, utom onyttig mat typ glass, choklad och nötter, gärna i kombination, men det kan man inte äta jämt för då blir man fet som ett hus, jag är nog som ett barn i matväg... :-)051
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur är ni med mat?

Inläggav Chrilleb » 2015-12-28 17:48:48

Som vuxen nu gillar jag det mesta i matväg. Äter korvrätter, fiskrätter, kyckling , potatis och pasta. Nåt jag kanske skulle ha svårt för är lever, och tillexempel sillbullar. Pölsa är dock gott med mycket rödbetor till och ett stort glas mjölk och knäcke macka. Har lagt om min kost från att ha ätit väldigt mycket med korv, till att äta era Omega-3 rika produkter som sill, makrill och lax ( där rökt lax är favoriten, den känns mera tillredd än tex gravad ). Gröt gillar jag oxå, de flesta eller alla sorter som finns tror jag :).



Som barn hade jag svårt att få i mig tillräckligt med näring ( kräktes upp en del mat pga tarmluddet som var konstigt/skadat eller hur man säger ). I barnvagnen syntes jag ofta med en grönsak eller en frukt istället för nån slags godis.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Hur är ni med mat?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-28 18:59:50

-Finns några grejer jag blånekar: vitlök. Burkchampinjoner. Smält ost på annat än pizza.
Sen vegandiet naturligtvis. Quorn och liknande styggelser.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur är ni med mat?

Inläggav Tantaly » 2015-12-28 19:41:17

Jag äter typ allt och är inte det minsta kräsen. Blir ofta alla möjliga lustiga kombinationer däremot och lite för ensidigt flera dagar i rad. Mest pga lathet och att det är tråkigt att laga mat till sig själv. Gör jag mat tillsammans med någon blir det ordentliga rätter.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Hur är ni med mat?

Inläggav slackern » 2015-12-28 19:51:40

Hatar rotmos får kväljningar utav doften utav det. Är heller inte särskilt förtjust i varm grön paprika eller ratatouille.
slackern
 
Inlägg: 43692
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur är ni med mat?

Inläggav Huggorm » 2015-12-28 20:03:14

slackern skrev:Hatar rotmos får kväljningar utav doften utav det. Är heller inte särskilt förtjust i varm grön paprika eller ratatouille.
Fyllda paprikor med ris är ju riktig kalasmat
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Hur är ni med mat?

Inläggav slackern » 2015-12-28 20:21:26

Huggorm skrev:
slackern skrev:Hatar rotmos får kväljningar utav doften utav det. Är heller inte särskilt förtjust i varm grön paprika eller ratatouille.
Fyllda paprikor med ris är ju riktig kalasmat


Inte om det är grön paprika, den får en äcklig bitter smak tycker jag även konsistensen har jag svårt för.
slackern
 
Inlägg: 43692
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Hur är ni med mat?

Inläggav plåtmonster » 2015-12-28 23:32:24

Skulle rekommendera trådskaparen en massa frukt och grönt. Sedan behöver man proteiner och det kan man få i sig via nötter, bönor, soya, tofu, fisk eller som sagt kött. Även myror kan fungera, sådant är ju på frammarsch nu.
Tillagning förstör oftast vitaminerna så rensköljning och mixer är det som behövs på sin höjd. Utom för fisk och kött som måste behandlas för att vara riskfritt.

Detta med frukt i bakelser anser jag dock vara en styggelse! --> soptunnan.
Även bröd eller sockerkaka som blivit fuktigt --> soptunnan.
Varför äta onyttigt som inte smakar gott? :-)051

Skolbespisningar.. tja inte är de några stjärnkockar och utrymmet där man äter är ingen höjdare heller. Så att man får probem med både mat och lokalmiljö är ingen konstighet. Gäller väl att vara en riktig satunge eller strateg för att budskapet skall gå hem.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Hur är ni med mat?

Inläggav Misfit » 2015-12-29 19:28:02

plåtmonster skrev:Skulle rekommendera trådskaparen en massa frukt och grönt.


Jävligt lätt. Not.

Äter bara för att jag är hungrig. Huruvida det är nyttigt eller inte har ingen som helst relevans för mig. Ju enklare desto bättre.

Blir ofta McDonalds för att matupplevelsen är så konstant där. Man vet hur det smakar.

Få saker gör mig mer upprörd än när jag inte lyckas äta när jag är hungrig.

Glömma bort att äta går bara när jag verkligen kommer igång med saker, vilket är väldigt sällan.. Gör inte ens saker jag är intresserad av längre för att jag är så trött jämt.. :(
Misfit
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2015-10-29

Hur är ni med mat?

Inläggav KrigarSjäl » 2015-12-29 19:31:34

Bästa proteinet är animaliskt. Ägg, mjölk, kött.

Annars skulle alla byggare hålla på med stora plastburkar bönprotein och så är inte fallet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Hur är ni med mat?

Inläggav snuggelhund » 2015-12-29 19:38:37

Jag är petig med mat, och har alltid varit.

90 % av samtliga grönsaker och rotfrukter äter jag inte, och de få jag äter måste vara tillagade. Råa grönsaker är genomvidrigt.

Grovt bröd och fullkornsprodukter äter jag öht inte.
Det är nåt med både smaken och konsistensen jag inte tål.

All inälvsmat går bort. ( I det hänseendet är jag knappast unik)
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Hur är ni med mat?

Inläggav antonius » 2015-12-29 19:41:23

Misfit skrev:Blir ofta McDonalds för att matupplevelsen är så konstant där. Man vet hur det smakar.


Har alltid funderat varför de har så goda strips på Donken, tydligen så doppar de den nystrimlade potatisen i sockerlag innan den paketeras och levereras till restaurangerna, vilket skall göra stripsen extra frasig... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Hur är ni med mat?

Inläggav erra123 » 2015-12-30 3:03:36

Jag får nästan lite panik om jag har ätit lite en dag, jag räknar kalorier så jag vet att jag ligger på överskott. Pressar gärna i mig mycket onyttigt som pizza och hamburgare gärna lite bullar för att fylla på med kalorierna. Men det är väldigt lite jag inte tycker om.
erra123
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2014-10-27

Hur är ni med mat?

Inläggav kiddie » 2015-12-30 3:56:56

Har sett en del aspergare typ analysera maten, vill veta vad som är i. Också de som vill att den ska smaka samma hela tiden. Det är nog inte jätteovanligt. Men nog något man måste jobba lite med, på lagom nivå.

Själv är jag som en föregående talare motsatt som man oxo kan bli som aspergare. Jag gillar allt. Mat lixom. Rycker lite på axlarna. Enda är vissa födoämnen som jag på ngt sätt inte tål, då har jag lärt mig ogilla smaken. Allt annat är OK.

Dock kan jag drabbas av matleda särskilt av mat jag själv lagar för att jag tycker jag får fram samma smaker hela tiden. Då säger kroppen att den vill ha variation.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Hur är ni med mat?

Inläggav Neurofunk » 2015-12-30 4:10:28

Fenren skrev:Jag glömmer att äta på tre fyra dagar om jag inte följer diktatoriska matrutiner...

Exakt så för mig med.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Hur är ni med mat?

Inläggav Chrilleb » 2015-12-30 9:27:36

@Krigarsjäl



Jag har hört att "vuxna ska inte dricka så mycket mjölk" , det är barn som behöver den kvantiteten när de växer. Vad säger du om detta ?
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Hur är ni med mat?

Inläggav Flinta » 2015-12-30 15:52:42

KrigarSjäl skrev:Bästa proteinet är animaliskt. Ägg, mjölk, kött.

Annars skulle alla byggare hålla på med stora plastburkar bönprotein och så är inte fallet.


Triathlonmästarna äter veganmat.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Hur är ni med mat?

Inläggav antonius » 2015-12-30 18:05:25

Flinta skrev:
KrigarSjäl skrev:Bästa proteinet är animaliskt. Ägg, mjölk, kött.

Annars skulle alla byggare hålla på med stora plastburkar bönprotein och så är inte fallet.


Triathlonmästarna äter veganmat.


Här står det om att träna och vara vegetarian:

http://www.bodybuilding.com/fun/vegetarian-bodybuilding.htm
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in