Våra matvanor (Omröstning)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Hur ser dina matvanor ut?

1 Jag äter väldigt regelbundet.
13
8%
1 Jag äter ganska regelbundet.
19
12%
1 Jag äter lite regelbundet.
13
8%
1 Jag äter närsomhelst.
13
8%
2 Jag äter få rätter.
20
13%
2 Jag äter normalt under 15-20 rätter.
13
8%
2 Jag äter en stor variation av rätter.
8
5%
2 Jag äter väldigt olika/beror helt på/kanske inte ens hela rätter.
11
7%
3 Jag organiserar min mathållning mycket.
7
5%
3 Jag har en del organisation.
12
8%
3. Jag har en rätt kaotisk mathållning.
22
14%
3. Jag är inte den som bestämmer.
4
3%
 
Antal röster : 155

Våra matvanor (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2014-01-13 15:44:08

Hur ser verkligheten ut här på forumet?

Du får 3 röster så att du kan rösta om NÄR du äter och VAD du äter och om du är organiserad eller inte.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Våra matvanor

Inläggav kiddie » 2014-01-13 15:56:55

Ska tillägga att när jag säger organiserar mycket betyder det ju inte att man aktivt måste sitta och organisera hela tiden, utan har man ett färdigt matschema man sedan bara följer räknas detta som mycket organisation.

Själv tycker jag jag är duktig numera som äter två gånger om dagen. Det kan slinka in ett mellanmål med. Innan, för flera år sedan då åt jag bara när jag tyckte jag behövde och det var inte så ofta. Jag tror det blev lite en ond cirkel. Jag kunde glömma äta för att hungern inte var så stark, sedan för att jag inte åt regelbundet blev hungern ännu svagare tills den försvann.

Jag försökte dock alltid äta en gång om dagen. Det var normen för mig ganska länge tills jag försökte ta tag i det. Det tog evigheter tills två gånger om dagen blev rutin, innan var jag tvungen gå och tänka på det hela tiden för att inte glömma. Att det blev rutin till sist känns rätt fantastiskt.

Min specialpedagog sa att jag måste äta tre gånger om dagen då jag fortfarande bara åt en. Det var för mycket begärt tyckte jag. Nu har jag t o m börjat frysa in maträtter vilket jag ofta tänkt på men inte kommit mig för. Sånt är ju lättare än att varje dag laga något, men det är konstigt hur svårt det är för mig att verkligen göra det som sparar energi för mig, men det är väl det där med att det är svårt att pränta in nya rutiner.

Det tar flera år för mig innan en ny rutin sitter. Jag tror jag saknar rutin att få rutiner. Många aspergare har rutin på att skaffa rutiner tror jag, rätta mig om jag har fel.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Våra matvanor

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-13 16:20:48

Har ingen riktig rutin, missar ibland att äta frukost.(Bor själv).

Jag har testat de flesta dieter GI, LCHF, Viktväktarna, Tallriksmodellen, Vegetariskt med mera.
Försöker äta varierat har en förkärlek till pasta men försöker inte äta det så ofta.
Lagar sällan riktig mat eftersom jag saknar riktigt kök i nuläget.
Väldigt litet alltså, litet kylskåp alltså och minimalt frysfack.

Egentligen föredrar jag varm mat.
Äter mycket frukt och grönsaker.

Försöker äta tre gånger om dagen men ibland blir det bara en.
När jag var spädbarn blev jag tydligen alltid hungrig var 4 timme.

Har svårare att komma ihåg att dricka vatten.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Våra matvanor

Inläggav hustomten » 2014-01-13 21:38:54

Jag försöker alltid att äta frukost, men sen glömmer jag oftast bort lunchen, så det blir lite senare på kvällen när jag är hungrig som mål två tas in.
hustomten
 
Inlägg: 278
Anslöt: 2014-01-12

Våra matvanor

Inläggav kiddie » 2014-01-29 7:05:10

Jag brukade som ung glömma både frukost och lunch ett tag. Innan som än yngre kunde jag inte äta på morgonen jag blev äcklad för jag var egentligen för trött för att äta, men då var jag så ung att det fanns skollunch.

Jag brukade som vuxen hyftsat ofta glömma allt utom kvällsmat ett tag. Berodde lite på om jag åt själv.

Nu glömmer jag inte lunch utan skippar av annan anledning, äter ofta frukost och middag och mellis istf lunch eller inget alls som mellis för det finns en slags stress att jag inte kan äta medan jag har en massa annat i skallen. Tappar aptiten av den stressen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Våra matvanor

Inläggav dasunbedingte » 2014-01-29 8:56:52

1. Jag äter ganska regelbundet.
2. Jag äter väldigt olika/beror helt på/kanske inte ens hela rätter.
3. Jag har en del organisation.


1) Äter sällan frukost, kanske par frukter som sköljs ned med vatten. Sedan blir det träning, direkt efteråt brukar jag äta 1-2 frukter och-/eller en näve fröer och-/eller nötter. Efter duschat och fixat mig i ordning blir det rejälare matbit - frukt, nötter, fröer, vegetabilisk yogurt, proteinmjöl, smörgåsrån, bröd, rester från gårdagens middag etc. I kombination eller endast för sig.
Sedan blir det par frukter under förmiddagen, lunch brukar det bli något mindre på, samma som frukost eller färdigkokta bönor och-/eller linser.
Till middag blir det något mer mättande, proteinrikt, en hel del baljväxter, nötter, fröer och gröna bladgrönsaker. Kanske någon sås med.
Kanske ytterligare par frukter, brödbitar, grönsaker, bönor, godis etc innan kvällen.

2) Går i perioder. Kan fullständigt "låsa" mig vid vissa rätter. Exempelvis kikärtor. Kan äta det färdigkokta med endast salt som krydda. En skvätt olivolja på de och en är nöjd.
När jag hamnar i perioder blir det väldigt mycket av en och samma rätt/livsmedelssak, även om det blir annat också, så utgår nästan all mat runt denna livsmedelssas-/maträtt.
Just nu är jag inne i surdegsbröd, kikärtor, galetter, bruna bönor, mangold, spenat, morötter.

3) Jag tyckte det hela fungerade bättre när en hade striktare struktur - speciellt när det kommer till snacksätande. Jag har slarvat med kosten förr (har ju vägt 145kg av flera anledningar) - jag försöker blanda så mycket som möjligt. Tvinga mig själv att prova saker jag verkligen avskyr, exempelvis potatis. Ska försöka göra hasselbackspotatis i veckan - längesedan en åt detta.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Våra matvanor

Inläggav Parvlon » 2014-01-30 5:00:09

Jag äter alltid frukost (breakfast = bryta fastan).
Äter när jag jag är hungrig och lagar/äter gärna stora portioner. En vanlig månad kanske 5 olika huvudmåltider.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Våra matvanor

Inläggav Kanin » 2014-01-30 8:44:42

Jag äter alltid fem mål om dagen på samma tider, med lagade middagar enligt ett fast veckoschema (dock alltid med pannkaka med glass som efterrätt och övriga mål, som består av tio brödskivor samt frukt och ägg, är i princip samma varje dag). I vissa fall störs mina vanor (framförallt dagar jag umgås med mina föräldrar), men då har jag normalt alternativa rutiner.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Våra matvanor

Inläggav geocache » 2014-01-30 12:05:26

Jag äter strax innan jag är hungrig, och slutar måltiden strax innan jag är mätt.

Mina svar: Jag äter lite regelbundet.
Jag äter en stor variation av rätter.
Jag har en del organisation.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Våra matvanor (Omröstning)

Inläggav Alien » 2015-12-29 17:34:53

När det gäller frukosten har jag en mycket fast rutin. Kan bli lite olika tider, eftersom jag inte stiger upp exakt samma tid varje dag. Men det är alltid te och surdegsbröd med ost.

Lunchen blir däremot olika. Är jag hemma kan jag glömma bort den, annars blir det alltid youghurt, banan och müsli. Är jag inte hemma kan det bli en chokladkaka :oops:

Över kvällsmaten bestämmer jag inte själv men det brukar bli en gryta. Det ska ingå kött el fisk och grönsaker i den. Jag tycker själv att jag kan äta mycket olika slags mat, men allt är inte nyttigt el går snabbt att laga. Fick jag bestämma själv skulle det nog bli en del vegetariskt.

Sedan blir det kvällsfika och det är alltid te och kaka. Det är kakan som borde avskaffas, men det är svårt.

Nu i juletid bryts en del rutiner.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46090
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Våra matvanor (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2015-12-29 18:10:53

För mig låter det både bra, tryggt och hysteriskt roligt. Bara för att jag själv inte kan tänka så alls.

Frukost brukar va te ocn macka men det är olika mackor och olika pålägg. Men kan bestå av annat. Middag brukar baseras runt pasta, potatis eller ris, men kan också vara typ pannkakor eller ngt med bönor eller linser eller soppa. Ibland är det bara lagat på något fåtal varor, det beror på om jag orkat handla och om jag orkar laga mat.

Ordning är det inte. Ingen alls. Avundas de som typ har ett veckoschema eller 14-dagarsschema. Jag fattar hur man organiserar men kan inte iallafall.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Våra matvanor (Omröstning)

Inläggav Bali » 2015-12-29 18:15:20

Den enda måltid jag har lyckats få till en ordentlig rutin kring är frukosten, och då är den verkligen tvångsmässigt fast också, med samma mat varje dag vid i stort sett samma tidpunkt, på några minuter när eller så.

Lunch, middag, kvällsmat och vad det nu kan kallas blir det tyvärr oftast lite si och så med och jag kan i min ensamhet antingen skippa det helt eller bara ta något på stående fot. Jag försöker verkligen bättra mig och få till ordentliga rutiner även för dessa måltider, men det är svårt eftersom mina dagar inte alltid ser likadana ut i övrigt. :oops: :(
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Våra matvanor (Omröstning)

Inläggav Fenren » 2015-12-29 18:21:23

Vem i hela friden kan äta mer än 20 olika rätter? Det låter orimligt många att variera mellan.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Våra matvanor (Omröstning)

Inläggav slackern » 2015-12-29 18:23:27

Fenren skrev:Vem i hela friden kan äta mer än 20 olika rätter? Det låter orimligt många att variera mellan.


Har du aldrig ätit på ett ställe där dom serverar julbord,smörgåsbord eller buffé?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Våra matvanor (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2015-12-30 3:40:08

Beror på vad man menar med en maträtt. Om man anser att spagetti och köttfärssås, carbonara, pastasnäckor med ostsås, pastagratäng, spagetti med skaldjur, stuvade makaroner och farfalle med bacon/skinka och oliver är en och samma rätt, då blir ju antalet rätter begränsat. Men om man anser att man får en ny rätt genom att ändra några ingredienser så finns det ju hundratals maträtter. Där var det 7 olika och då var det bara pasta.

Sen finns det en massa olika soppor, olika potatisrätter, olika risrätter, rätter baserade på bönor/linser osv. Säg att den enkelt går att fixa 7 av varje så är det redan 35 olika rätter i det här inlägget.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Våra matvanor (Omröstning)

Inläggav Neurofunk » 2015-12-30 3:55:51

1. Jag äter när som helst.
2. Jag äter få rätter.
3. Jag har en rätt kaotisk mathållning

Jag får hjälp av ett äldre syskon ibland, så periodvis är jag inte den som bestämmer, men det mitt syskon bestämmer är mat jag klarar av att äta.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Våra matvanor (Omröstning)

Inläggav Chrilleb » 2015-12-30 9:22:38

Hej !
Gällande mina matvanor så äter jag ganska regelbundet, brukar ta lunch mellan 12 och 14. Lunchen består av en paj eller pyttipanna, och till den äter jag en sallad med dressing och grovt bröd. Senare på kvällen äter jag närsomhelst, då blir det ofta ett par smörgåsar med smör, en grönsak ( eller ett äpple ) samt kaffe med mjölk. Det jag har svårt med är att småäta, det blir oftast en chokladbit eller nåt annat sött som slinker ner under kvällen, gärna flera kvällar i rad oxå xD. Jag ska se om Kromtabletter kan få ner mitt sötsug framöver, tänkte köpa det en dag.
Chrilleb
 
Inlägg: 6387
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Våra matvanor (Omröstning)

Inläggav notwoodstock » 2015-12-30 9:28:23

Jag är vegetarian. Äter mycket halvfabrikat - orkar inte koka pasta ens en gång, normalt. :-(

Kom på nyligen att äta lättfil och flingor till middag, för utan motion så kan jag inte äta normalt mål.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Våra matvanor (Omröstning)

Inläggav Siggelina » 2015-12-30 11:03:46

Alltid samma frukost: en grov smörgås med pålägg, 2 stora muggar kaffe. Lunch om jag inte är på jobbet: Ett stort glas apelsinjuice, 1 skål med fil och müsli, 1 rostad macka med 1 stekt ägg och 1 skiva bacon.

Middag: Ungefär 10-15 rätter vi alternerar emellan pga dålig fantasi :oops:
Siggelina
 
Inlägg: 360
Anslöt: 2014-06-21
Ort: Mellansverige

Våra matvanor (Omröstning)

Inläggav Fenren » 2015-12-30 11:29:21

slackern skrev:
Fenren skrev:Vem i hela friden kan äta mer än 20 olika rätter? Det låter orimligt många att variera mellan.


Har du aldrig ätit på ett ställe där dom serverar julbord,smörgåsbord eller buffé?


Jo men det är på restaurang...

Jag äter köttfärssås, köttbullar, falukorv, korvgryta, köttgryta, pannkaka, fisk eller en köttbit. Kyckling och pizza ibland.

Det är tio rätter. Hur man dubblar det i vardagen förstår jag inte. Frugan anklagar mig för att vilja variera mig för mycket...
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Våra matvanor (Omröstning)

Inläggav slackern » 2015-12-30 11:58:46

Fenren skrev:
slackern skrev:
Fenren skrev:Vem i hela friden kan äta mer än 20 olika rätter? Det låter orimligt många att variera mellan.


Har du aldrig ätit på ett ställe där dom serverar julbord,smörgåsbord eller buffé?


Jo men det är på restaurang...

Jag äter köttfärssås, köttbullar, falukorv, korvgryta, köttgryta, pannkaka, fisk eller en köttbit. Kyckling och pizza ibland.

Det är tio rätter. Hur man dubblar det i vardagen förstår jag inte. Frugan anklagar mig för att vilja variera mig för mycket...


Stackars dig som inte fick ett julbord hemma hos dina föräldrar när du växte upp, ungefär samma typ utav smörgåsbord brukar även dyka upp kring påsk och midsommar.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Våra matvanor (Omröstning)

Inläggav kiddie » 2015-12-31 11:20:44

Fenren skrev:Jag äter köttfärssås, köttbullar, falukorv, korvgryta, köttgryta, pannkaka, fisk eller en köttbit. Kyckling och pizza ibland.

Det är tio rätter. Hur man dubblar det i vardagen förstår jag inte. Frugan anklagar mig för att vilja variera mig för mycket...


Tycker att äts potatis med kotlett så är det en rätt och ris och kotlett en annan, men jag kanske tänker konstigt. Och ju fler ingredienser till varje rätt, desto mer variationer. Men det är väl om man äter mycket grönsaker som den mesta variationen händer. Det finns så himla många grönsaker att basera rätten på.

Men låter ju som du ska vara lite försiktig med att variera. :-)056
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Våra matvanor (Omröstning)

Inläggav rapchic » 2015-12-31 21:30:14

Maten är viktig för mig. Jag är dessutom väldigt intresserad av matlagning och näringslära.

Jag äter regelbundet, 5-6ggr/dag beroende på när jag stiger upp på fasta tider. Jag äter varierat (räknade en gång att jag kunde dryga 100 maträtter utantill, vad jag lagar beror däremot på säsong och vad jag har hemma).

När det gäller hur organiserad jag är beror på om jag är i en organiserad period eller inte.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Våra matvanor (Omröstning)

Inläggav Mountain_lion » 2016-01-01 12:32:21

Frukost: Yoghurt med banan och musli. Te efteråt.
Lunch: Havregrynsgröt med banan.
Middag: Fisk eller kyckling med rotfrukter.Då och då bryts detta med någon improviserad rätt.
Mountain_lion
 
Inlägg: 1255
Anslöt: 2013-07-18
Ort: Halland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in