Har psykiatrin nån annan hjälp än mediciner?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Inläggav Liljan » 2020-02-11 7:46:21

Först skriver du att du bara får piller, sen att du fått träffa en psykolog då har du inte bara fått piller.

Vilken hjälp skulle du vilja ha?

Har du testat AA? Jag har inte varit där själv men jag vet att man är helt anonym, de för inga medlemsregister och man kan presentera sig med ett fejkat förnamn om man vill.
Liljan

Anslöt: 2013-01-17

Inläggav Liljan » 2020-02-11 8:04:37

Solblomma skrev: När jag blev sjukskriven för utmattningssyndrom för ca 2 år sen (tror jag) fick jag börja träffa en psykolog på vårdcentralen, men det dröjde ca ett halvår innan jag fick börja träffa henne. Sen träffades vi en gång i månaden. Men jag antar att det inte hjälpte särskilt mycket med tanke på att jag ett år senare hamnade på psyket pga depression. Där fanns det f ö inte en enda psykolog. Läkare träffade man nån gång i veckan, sjuksköterskor och mentalskötare fanns alltid på avdelningen. Min man frågade personalen där varför jag bara fick medicin och ingen terapi. Svaret var att man måste "komma upp till ytan" i depressionen innan man kan ta till sig terapi. Problemet för mig har varit att jag i slutet av varje sjukhusvistelse (totalt tre) har kommit upp till ytan, men ändå inte blivit erbjuden psykologsamtal, utan bara en sjuksköterska som ska ha koll på att jag inte dippar för mycket. Så jag har blivit successivt sämre tills jag har blivit tvungen att bli inlagd igen. Man kan ju tycka att det skulle bli billigare att ge mig en psykologkontakt en gång i veckan än att ha mig i slutenvården en månad. Men så långt verkar man inte tänka inom vården. Förutom jag själv så blir ju min familj lidande av att jag åker in och ut ur psyket på det här viset.

Psykologerna på vårdcentralen behandlar bara lättare psykisk ohälsa så de borde skickat dig vidare direkt. Terapi och stödsamtal räknas som olika saker inom vården (tog evigheter innan jag lärde mig det) Stödsamtal kan vara till lika stor hjälp som terapi, fråga sjuksköterskan du träffar om hon kan ha stödsamtal med dig, troligtvis är hon inte bara sjuksköterska utan har gått en vidareutbildning också, det vanligaste är första steget i psykoterapiutbildningen (det finns två steg) En sjuksköterska är inte sämre än en psykolog min erfarenhet är att det många gånger kan vara tvärtom, psykologerna kan vara för fokuserade vid diagnoser.

Man blir inte erbjuden terapi man måste tjata sig till det. Prata med din läkare nästa gång ni träffas, ring sen regelbundet och fråga hur det går.
Liljan

Anslöt: 2013-01-17

Inläggav notwoodstock » 2020-02-11 8:48:24

En sak som är underskattad inom vården, är människorna!

Ibland kan någon med vårdintresse, eller någon hungrig efter utbildningen, eller bara någons godhet eller nerlagd arbetstid ge enormt till oss sjuka.

Det gäller att inse att man måste dock samtidigt klara stötarna, påfrestningen och bli uthållig i ett "sakta bortruttnande samhälle" ;-)

Bibelsyn:
Spoiler: visa
Yttersta tiderna.
notwoodstock

Anslöt: 2013-12-22

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-11 14:37:16

notwoodstock skrev:En sak som är underskattad inom vården, är människorna!

De verkar ej få plats.

Ett sätt. "Konst"

Man kan va själv där
nomemorytoday
Förhandsgranskad

Anslöt: 2018-01-13

Återgå till Aspergare och vården

Logga in