Har psykiatrin nån annan hjälp än mediciner?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har psykiatrin nån annan hjälp än mediciner?

Inläggav Liljan » 2020-02-11 7:46:21

Först skriver du att du bara får piller, sen att du fått träffa en psykolog då har du inte bara fått piller.

Vilken hjälp skulle du vilja ha?

Har du testat AA? Jag har inte varit där själv men jag vet att man är helt anonym, de för inga medlemsregister och man kan presentera sig med ett fejkat förnamn om man vill.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Har psykiatrin nån annan hjälp än mediciner?

Inläggav Liljan » 2020-02-11 8:04:37

Solblomma skrev: När jag blev sjukskriven för utmattningssyndrom för ca 2 år sen (tror jag) fick jag börja träffa en psykolog på vårdcentralen, men det dröjde ca ett halvår innan jag fick börja träffa henne. Sen träffades vi en gång i månaden. Men jag antar att det inte hjälpte särskilt mycket med tanke på att jag ett år senare hamnade på psyket pga depression. Där fanns det f ö inte en enda psykolog. Läkare träffade man nån gång i veckan, sjuksköterskor och mentalskötare fanns alltid på avdelningen. Min man frågade personalen där varför jag bara fick medicin och ingen terapi. Svaret var att man måste "komma upp till ytan" i depressionen innan man kan ta till sig terapi. Problemet för mig har varit att jag i slutet av varje sjukhusvistelse (totalt tre) har kommit upp till ytan, men ändå inte blivit erbjuden psykologsamtal, utan bara en sjuksköterska som ska ha koll på att jag inte dippar för mycket. Så jag har blivit successivt sämre tills jag har blivit tvungen att bli inlagd igen. Man kan ju tycka att det skulle bli billigare att ge mig en psykologkontakt en gång i veckan än att ha mig i slutenvården en månad. Men så långt verkar man inte tänka inom vården. Förutom jag själv så blir ju min familj lidande av att jag åker in och ut ur psyket på det här viset.


Psykologerna på vårdcentralen behandlar bara lättare psykisk ohälsa så de borde skickat dig vidare direkt. Terapi och stödsamtal räknas som olika saker inom vården (tog evigheter innan jag lärde mig det) Stödsamtal kan vara till lika stor hjälp som terapi, fråga sjuksköterskan du träffar om hon kan ha stödsamtal med dig, troligtvis är hon inte bara sjuksköterska utan har gått en vidareutbildning också, det vanligaste är första steget i psykoterapiutbildningen (det finns två steg) En sjuksköterska är inte sämre än en psykolog min erfarenhet är att det många gånger kan vara tvärtom, psykologerna kan vara för fokuserade vid diagnoser.

Man blir inte erbjuden terapi man måste tjata sig till det. Prata med din läkare nästa gång ni träffas, ring sen regelbundet och fråga hur det går.
Liljan
 
Inlägg: 1119
Anslöt: 2013-01-17
Ort: Stockholm

Har psykiatrin nån annan hjälp än mediciner?

Inläggav notwoodstock » 2020-02-11 8:48:24

En sak som är underskattad inom vården, är människorna!

Ibland kan någon med vårdintresse, eller någon hungrig efter utbildningen, eller bara någons godhet eller nerlagd arbetstid ge enormt till oss sjuka.

Det gäller att inse att man måste dock samtidigt klara stötarna, påfrestningen och bli uthållig i ett "sakta bortruttnande samhälle" ;-)

Bibelsyn:
Spoiler: visa
Yttersta tiderna.
notwoodstock
 
Inlägg: 3924
Anslöt: 2013-12-22
Ort: Stockholm

Har psykiatrin nån annan hjälp än mediciner?

Inläggav nomemorytoday » 2020-02-11 14:37:16

notwoodstock skrev:En sak som är underskattad inom vården, är människorna!

De verkar ej få plats.

Ett sätt. "Konst"

Man kan va själv där
nomemorytoday
 
Inlägg: 3940
Anslöt: 2018-01-13

Har psykiatrin nån annan hjälp än mediciner?

Inläggav LILITH_ » 2021-03-03 18:10:27

Solblomma skrev:Lånar den här tråden lite om det är okej. Annars får väl nån flytta inlägget. :-)Happy

Jag undrar över det här med terapi som behandling av depression. Vid flera tillfällen har jag bett om att få terapi eftersom varken ECT eller mediciner (har provat många olika) hjälper särskilt bra. Några gånger har jag fått svaret att jag först måste stabiliseras. Andra gånger har jag inte fått något svar alls, eller åtminstone inte något svar jag kunde förstå.
Är det någon som har provat terapi mot depression? Jag har läst i min journal att autism är en försvårande faktor vid behandlingen av min depression, kan autismen vara anledningen till att jag inte får terapi?

Det kan hända att det är anledningen. Jag har fått testa några olika terapier för min depression och ångest, utan att någonsin fullfölja eller komma någon vart. Mediciner var inte heller någon lösning.

Det som hjälpte mig var att terapeuta mig själv genom EFT, genom att identifiera beroenden och gå med i lämpliga 12-stegsgrupper och göra stegen, genom att lyssna på subliminals om självkärlek och självacceptans, meditation med verbal guidning, genom fysisk träning.
Det som händer under en terapi är en inre resa där du går igenom, identifierar och bearbetar och släcker ut skadliga tankeloopar och beteenden. Har man tillgång till en fantastisk terapeut som hjälper en igenom allt detta - grattis, tyvärr är det få förunnat.
Men inget hindrar oss från att påbörja resan på egen hand.

Ett första steg är att googla och ta reda på vad i helv. jag skrev här ovan och sedan sätta igång i någon ände. (Det mesta finns på Youtube.)
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Har psykiatrin nån annan hjälp än mediciner?

Inläggav slackern » 2021-03-03 18:18:25

LILITH_ skrev:
Solblomma skrev:Lånar den här tråden lite om det är okej. Annars får väl nån flytta inlägget. :-)Happy

Jag undrar över det här med terapi som behandling av depression. Vid flera tillfällen har jag bett om att få terapi eftersom varken ECT eller mediciner (har provat många olika) hjälper särskilt bra. Några gånger har jag fått svaret att jag först måste stabiliseras. Andra gånger har jag inte fått något svar alls, eller åtminstone inte något svar jag kunde förstå.
Är det någon som har provat terapi mot depression? Jag har läst i min journal att autism är en försvårande faktor vid behandlingen av min depression, kan autismen vara anledningen till att jag inte får terapi?

Det kan hända att det är anledningen. Jag har fått testa några olika terapier för min depression och ångest, utan att någonsin fullfölja eller komma någon vart. Mediciner var inte heller någon lösning.

Det som hjälpte mig var att terapeuta mig själv genom EFT, genom att identifiera beroenden och gå med i lämpliga 12-stegsgrupper och göra stegen, genom att lyssna på subliminals om självkärlek och självacceptans, meditation med verbal guidning, genom fysisk träning.
Det som händer under en terapi är en inre resa där du går igenom, identifierar och bearbetar och släcker ut skadliga tankeloopar och beteenden. Har man tillgång till en fantastisk terapeut som hjälper en igenom allt detta - grattis, tyvärr är det få förunnat.
Men inget hindrar oss från att påbörja resan på egen hand.

Ett första steg är att googla och ta reda på vad i helv. jag skrev här ovan och sedan sätta igång i någon ände. (Det mesta finns på Youtube.)


12-steg är säkert jättebra för vissa men själv skulle jag rygga tillbaka vid bönen till någon högremakt, har lite svårt för det där med att be till en högremakt.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Har psykiatrin nån annan hjälp än mediciner?

Inläggav LILITH_ » 2021-03-03 18:30:59

Jag propagerar inte för något religiöst här, är inte alls religiös själv. Var och en definierar sin högre makt själv. Det har inget med religioner att göra, om man inte specifikt vill det förstås.
Exempelvis kan man tänka sig sin 12-stegs steggrupp som den högre makten. Eller naturen.
Det klarnar när man väl gör stegen, om man nu väljer den vägen.

Déjá vu, slackern. Vi har skrivit precis detta förr, känns det som. :-)Happy
LILITH_
f.d Eyes wide open
 
Inlägg: 1594
Anslöt: 2009-12-26
Ort: Månens baksida

Har psykiatrin nån annan hjälp än mediciner?

Inläggav slackern » 2021-03-03 18:53:57

LILITH_ skrev:Jag propagerar inte för något religiöst här, är inte alls religiös själv. Var och en definierar sin högre makt själv. Det har inget med religioner att göra, om man inte specifikt vill det förstås.
Exempelvis kan man tänka sig sin 12-stegs steggrupp som den högre makten. Eller naturen.
Det klarnar när man väl gör stegen, om man nu väljer den vägen.

Déjá vu, slackern. Vi har skrivit precis detta förr, känns det som. :-)Happy


Jag tror inte jag har dryftat 12-steg här, men sonens mamma har försökt att pracka på mig det hela och helt ärligt tror jag inte att du är hon. :lol:

Jag är helt övertygad om att det kan vara bra för vissa eller många, men jag skulle haka upp mig på den här grejen och fastna i tankar kring det hela typ tvångstankar.

Gud, ge mig sinnesro
Att acceptera det jag inte kan förändra
Mod att förändra det jag kan
Och förstånd att inse skillnaden


https://ca-sweden.se/ca-artiklar/sinnesrobonen

Jag inser ju att problemet ligger hos mig och ingen annan, men jag har otroligt svårt för att acceptera vissa saker, det var exakt samma sak när jag gjorde lumpen hade svårt för att följa order och lyda blint.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in