"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav plåtmonster » 2014-04-14 0:23:07

Om man bjuder så blir man avspisad för att man lever i gamla könsroller. Om man delar jämnt så är man inte gentleman och blir avspisad. 50/50% chans att göra rätt eller fel.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Mortalis » 2014-04-14 0:47:47

Dagobert skrev:
Mortalis skrev:Amerikansk dokumentär från 2006: En lesbisk kvinna lever som man i 18 månader och jämför könsrollerna på olika områden, särskilt i relationer, dejting etc.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Ip7kP_dd6LU&app=desktop

Intressant. Jag antar att hon avslöjar hyckleriet i feminismen; jämställdhet på kvinnans villkor som kvinnan vill kunna praktisera när det passar henne, och varför många män ser feminister som "manshatare".

Se den gärna om du inte redan gjort det. Hon verkar inte ha någon agenda eller vara hatisk i någondera riktningen. Snarare verkar hon vara en sanningssökare som utsätter sig för ett krävande experiment. Givetvis är det hennes subjektiva erfarenhet och sanning, men det kan vara intressant, särskilt som bara ett fåtal gjort erfarenheten från båda sidor av 'könsbarriärren'.

Kanske finns det någon man som gjort motsvarande erfarenheter utifrån att uppträda som kvinna? Ett enkelt experiment för en man är att registrera sig som kvinna på en dejtingsida och se hur man upplever den typ av respons man får.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Dagobert » 2014-04-14 0:53:20

Mortalis skrev:Se den gärna om du inte redan gjort det. Hon verkar inte ha någon agenda eller vara hatisk i någondera riktningen. Snarare verkar hon vara en sanningssökare som utsätter sig för ett krävande experiment. Givetvis är det hennes subjektiva erfarenhet och sanning, men det kan vara intressant, särskilt som bara ett fåtal gjort erfarenheten från båda sidor av 'könsbarriärren'.

Jag hade sett den när jag skrev inlägget. Jag håller med dig. Att jag bara tog upp en liten del av det hon sett var pga saker som skrivits om feminism, i den här tråden och andra.
Dagobert
 
Inlägg: 14144
Anslöt: 2010-11-30

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Mortalis » 2014-04-14 0:54:57

Dagobert skrev:
Mortalis skrev:Se den gärna om du inte redan gjort det. Hon verkar inte ha någon agenda eller vara hatisk i någondera riktningen. Snarare verkar hon vara en sanningssökare som utsätter sig för ett krävande experiment. Givetvis är det hennes subjektiva erfarenhet och sanning, men det kan vara intressant, särskilt som bara ett fåtal gjort erfarenheten från båda sidor av 'könsbarriärren'.

Jag hade sett den när jag skrev inlägget. Jag håller med dig. Att jag bara tog upp en liten del var pga saker som skrivits om feminism, i den här tråden och andra.

Ok :)
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Alien » 2014-04-14 0:58:24

plåtmonster skrev:Om man bjuder så blir man avspisad för att man lever i gamla könsroller. Om man delar jämnt så är man inte gentleman och blir avspisad. 50/50% chans att göra rätt eller fel.


Jag förstår inte problemet. Man kan erbjuda sig (inte propsa på) att betala. Om kvinnan då avböjer så slipper man.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav plåtmonster » 2014-04-14 1:07:58

Om du har två subgrupper med motstridiga krav där man undanhåller informationen om vad som önskas så blir det i stort sett att kasta tärning.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Alien » 2014-04-14 1:17:50

Dagobert skrev:
Mortalis skrev:Amerikansk dokumentär från 2006: En lesbisk kvinna lever som man i 18 månader och jämför könsrollerna på olika områden, särskilt i relationer, dejting etc.
http://www.youtube.com/watch?v=Ip7kP_dd6LU&app=desktop

Intressant. Jag antar att hon avslöjar hyckleriet i feminismen, dvs jämställdhet på kvinnans villkor som kvinnan vill kunna praktisera när det passar henne.

Alien skrev:Vaddå mardröm, är det några som vet hur segt könsrollsmönstret är så är det feminister.[...]

Om jag vore ute i nätdejtingsvängen (tackochlov slipper jag det), så skulle jag också förvänta mig att mannen erbjöd sig att betala. Vilket inte är samma sak som att jag skulle accepterat det, bäst om var och en betalar för sig. Men om han inte gör det, så skulle jag inte vara säker på att det berodde på att han var modern och jämställd. Är han snål (dåligt tecken) el väldigt fattig (också ett dåligt tecken i de flestas ögon)?

Förvänta sig att män följer det urgamla mönstret för att vara attraktiva, medan hon själv vill kunna välja huruvida hon ska följa mönstret eller inte. Och bli indignerad över kvinnans hårda villkor och att könsrollsmönstret är svårt att bryta.


Ja, könsrollsmönster är hårda att bryta, både för kvinnor och män. Det var liksom min poäng. Vem säger att man alltid väljer att bryta när det passar en, det blir när man orkar. Hur många vågar bryta mönster när man träffar någon första gången i en så pass konstlad situation som att dejta?

Får en feminist vara osäker och följa traditionen? Nej, då är hon en hycklare. Om hon bryter traditionen vid alla tillfällen, så är hon okvinnlig, manshatare, jobbig etc. You can't win.

För alla (utom för feministfientliga här och på Flashback tydligen) så är det självklart att man irl måste välja sina strider, man orkar inte stå på barrikaderna jämt. Men det känns faktiskt som massor av folk väntar på att jag ska "avslöja" mig här, så ni kan kasta er över mig och kalla mig "hycklare". Jag ska straffas för att jag begått ett hemskt brott (att säga mig vara feminist).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Alien » 2014-04-14 1:21:37

Ingen som hade några idéer om detta som tydligen är vanligt på dejtingsatjer? post1147974.html#p1147974

Men det är väl mer intressant att ägna sig åt Alien-bashing än åt att diskutera sakfrågorna.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Alien » 2014-04-14 1:32:17

plåtmonster skrev:Om du har två subgrupper med motstridiga krav där man undanhåller informationen om vad som önskas så blir det i stort sett att kasta tärning.


Om man är inne på en dejtingsida så skriver man ju till varann innan man träffas. Det är alltså fullt möjligt att pejla motpartens åsikter innan.

Och vaddå subgrupper med motstridiga krav, så är det ju inte. Du glömmer den pragmatiska gruppen. Den som tycker det är naturligt att betala själv, men kan tänka sig göra ett undantag för att det är första gången. Eller som tycker det är ok att mannen erbjuder sig att betala men som säger att hon föredrar att betala min del själv.

Alltså, skulle det finnas en grupp som dissade mannen för att han föreslår att han betalar såsom varande för gammaldags?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Dagobert » 2014-04-14 1:43:03

Jag ska bara påpeka att jag inte är feministfientlig. Du kliver upp på barrikaden ganska ofta och när nån säger emot så är vederbörande feministfientlig...
Förstår du inte att det åtminstone från min sida är tvärtom? Jag är för jämställdhet och tror att det är viktigt att öka förståelsen för att nå dit, därför talar jag om vad jag tycker. Du talar om vad du tycker, och att det vanligen är du som gör det är inte mitt fel.

Den uppfattning jag har är att feminismen och jämställdheten har sin värsta fiende i feministernas egna led. Inte nån särskilt välgrundad uppfattning förvisso. Och jag är ingen större tänkare och uttrycker mig säkert klumpigt ibland.
Dagobert
 
Inlägg: 14144
Anslöt: 2010-11-30

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav elle » 2014-04-14 8:37:27

DIProgan skrev:
elle skrev:Hade jag träffat en man som hade föreslagit dela på kostnader eller betala var för sig eller betala för honom hade jag tolkat hans beteende som en varningssignal . En man betalar för en kvinna när han bjuder henne . Trist med en jämställdhet som tolkas bokstavligt och som " dödar " en gentleman hos en man .
Om han verkligen har bjudit ja, men frågar han om du vill hänga med o äta en bit betyder inte det att bjuda. Jag får varningssignaler av dig, att du är en sådan tjej som tycker män ska uppvakta och stå på sina knän.

Ja om han eller hon verkligen har bjudit och varit tydligt med det . Ser ingen anledning att opponera om en man eller en kvinna tar initiativ och bjuder . Man ska njuta av maten och ett trevligt sällskap och inte tänka på pengar och jämställdhet .

Förstår inte vad du menar med män som ska stå på sina knän men visst ska en man uppvakta en kvinna . Jag gillar gentlemän . Vem vill umgås med könslösa individer för jämställdhetens skull :roll:
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-14 8:53:05

elle skrev: Man ska njuta av maten och ett trevligt sällskap och inte tänka på pengar och jämställdhet .


Godt poeng, det er det jeg mener også. Det er feil tidspunkt å tenke på penger, betaling og jämställdhet.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav plåtmonster » 2014-04-14 8:56:22

Problemet är att mat kostar så frågan dyker upp och måste hanteras. Hur man än gör så blir någon åsiktsgrupp missnöjd.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav elle » 2014-04-14 8:57:28

Jeopardy Lane skrev:
elle skrev: Man ska njuta av maten och ett trevligt sällskap och inte tänka på pengar och jämställdhet .


Godt poeng, det er det jeg mener også. Det er feil tidspunkt å tenke på penger, betaling og jämställdhet.

Exakt :) . Fel tidpunkt och det blir bara patetiskt .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav elle » 2014-04-14 9:02:46

plåtmonster skrev:Problemet är att mat kostar så frågan dyker upp och måste hanteras. Hur man än gör så blir någon åsiktsgrupp missnöjd.

Är man mer intressad av matkostnader än av ett trevligt sällskap är bäst att låta bli . Det finns saker man inte räknar i pengar .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-14 9:04:43

How to completly destroy romance/romantic situations;

Step 1: worry about money and who pays what and make a huge deal out of it.
Step 2: worry about gender equality and make a huge deal out of it.

And now romance is dead, stone cold.
Senast redigerad av Jeopardy Lane 2014-04-14 9:15:01, redigerad totalt 1 gång.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav DIProgan » 2014-04-14 9:14:09

elle skrev:Vem vill umgås med könslösa individer för jämställdhetens skull
Feminister när de är på det humöret. Sedan går de ut o är något helt annat när det passar bättre o lyssna till sin natur.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Dagobert » 2014-04-14 12:31:24

Alien skrev:Ingen som hade några idéer om detta som tydligen är vanligt på dejtingsatjer? post1147974.html#p1147974

Ett kåseri ur Aftonbladets kvinnobilaga där en journalist raljerar om en anonym undersökning och lägger till egna skojigheter om mäns excesser. Kvinnor däremot slår sig lösa med att "de unnar sig en bulle till kaffet på Seven-Eleven".

Än så länge inte mycket att tala om. Förutom att det är ett bra sätt att konservera fördomar, både mot kvinnor och män. Leta reda på undersökningen.
Dagobert
 
Inlägg: 14144
Anslöt: 2010-11-30

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-14 12:48:39

Alien skrev:
En typisk konversation:
"Hej sötis! Kan jag vara nåt för dig?"
"Kanske det. Berätta lite om dig själv!"
SNOPPBILD



:lol: jeg tror det er det som kalles "skipping the small talk". :lol:
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav sugrövmanövern » 2014-04-14 13:00:31

elle skrev:
plåtmonster skrev:Problemet är att mat kostar så frågan dyker upp och måste hanteras. Hur man än gör så blir någon åsiktsgrupp missnöjd.

Är man mer intressad av matkostnader än av ett trevligt sällskap är bäst att låta bli . Det finns saker man inte räknar i pengar .
Ja, alltså att bjuda på ett mål mat kan väl inte vara hela världen tycker man. Om någon kommer och hälsar på mig en helg bjuder ju jag på mat den helgen, inga konstigheter där. Vill någon aka drömprinsen istället köpa med sig mat och tillaga något kul så är det nice det med.

Att man bjuder på ett eller flera mål mat på restaurang eller hemma i början av en relation betyder ju inte att man förbinder sig att mata den personen resten av livet...
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav slackern » 2014-04-14 13:03:24

sugrövmanövern skrev:
elle skrev:
plåtmonster skrev:Problemet är att mat kostar så frågan dyker upp och måste hanteras. Hur man än gör så blir någon åsiktsgrupp missnöjd.

Är man mer intressad av matkostnader än av ett trevligt sällskap är bäst att låta bli . Det finns saker man inte räknar i pengar .
Ja, alltså att bjuda på ett mål mat kan väl inte vara hela världen tycker man. Om någon kommer och hälsar på mig en helg bjuder ju jag på mat den helgen, inga konstigheter där. Vill någon aka drömprinsen istället köpa med sig mat och tillaga något kul så är det nice det med.

Att man bjuder på ett eller flera mål mat på restaurang eller hemma i början av en relation betyder ju inte att man förbinder sig att mata den personen resten av livet...


Kan dessutom säkert bli extremt billigt om man har ett växthus. Dessutom skulle lite egenodlade lokalproducerade grönsaker stå högt i kurs och ge 100 pluspoäng.

Så kan man ha ett gäng får springandes omkring kan man bjuda på egen slaktat påsklamm.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav sugrövmanövern » 2014-04-14 13:09:26

slackern skrev:Kan dessutom säkert bli extremt billigt om man har ett växthus. Dessutom skulle lite egenodlade lokalproducerade grönsaker stå högt i kurs och ge 100 pluspoäng.

Så kan man ha ett gäng får springandes omkring kan man bjuda på egen slaktat påsklamm.

:lol: Yes, nu finns det inga ursäkter längre till att bråka om matkostnaderna! Innan man registrerar sig på någon dejtingsajt öht så anlägger man ett smärre växthus, och inhyser ett knippe slaktlamm i förrådet! En liten svartbondgård kan man säga!
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav slackern » 2014-04-14 13:11:10

sugrövmanövern skrev:
slackern skrev:Kan dessutom säkert bli extremt billigt om man har ett växthus. Dessutom skulle lite egenodlade lokalproducerade grönsaker stå högt i kurs och ge 100 pluspoäng.

Så kan man ha ett gäng får springandes omkring kan man bjuda på egen slaktat påsklamm.

:lol: Yes, nu finns det inga ursäkter längre till att bråka om matkostnaderna! Innan man registrerar sig på någon dejtingsajt öht så anlägger man ett smärre växthus, och inhyser ett knippe slaktlamm i förrådet! En liten svartbondgård kan man säga!


Där har du framgångskonceptet till en lyckad dejt. :) Helt plötsligt skulle man bli värsta trendiga hippstern som alla skulle vilja dejta. ;)

Moderator Alien: Fortsatt diskussion om växthus återfinns här om-att-ha-ett-eget-vaxthus-t39675.html
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav kapuni » 2014-04-14 17:07:24

Det ligger väl i människans natur att mannen är den som uppvaktar damen?

Jag tycker det finns för lite gentlemän i Sverige.

Nu är det inte aktuellt, men om jag skulle gå på date skulle jag tänka att han vore en ouppfostrad och icke världsvan egoistisk morsgris om han börjar prata om hur mycket jag ska betala etc för att det ska bli jämlikt. Jag tycker det ska komma naturligt från mannen att han står för uppvaktningen.

Däremot skulle jag alltid vara beredd att betala för mig, alltså man måste ju förberedd att man kan hamna i en veklings sällskap, så man själv inte själv verkar snål eller bortskämd.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in