"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Alien » 2014-04-13 18:40:19

Förhoppningsvis säger ingen man rent ut till en kvinna att hon är en hora om hon låter sig bjudas. Däremot kan han ha en baktanke om att hon s a s ska betala "in natura". En krass inställning att han inte vill kasta ut pengar i "onödan".

Aftonbladet skrev:Var tredje svarande uppgav att det var vanligast att var och en betalade sin egen mat. Men 40 procent av männen tyckte det var helt okej att de stod för fiolerna – vilket 30 procent av tjejerna höll med om.
Inte en enda utav kvinnorna ansåg att de skulle behöva stå för kalaset. 46 procent av killarna och 54 procent av tjejerna tyckte att det ska vara rättvist, och att var och en ska betala för sig. Sjuttiofem procent av männen tycker att det är okej att ha sex på första dejten. Denna inställning delades bara av 57 procent av kvinnorna.
http://www.aftonbladet.se/wendela/relat ... 8664577.ab
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav DIProgan » 2014-04-13 18:46:14

Vad folk tycker och vad folk gör är så olika speciellt vid attraktion så det är rätt värdelöst o fråga.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Alien » 2014-04-13 18:46:33

slackern skrev:Det här måste ju verkligen vara feministernas mardröm. Jag hoppas verkligen att alla tjejer som kallar sig feminister för sin trovärdighets skull känner sig kränkta att mannen ska uppvakta henne med en middag. Det borde ju vara en självklarhet att dom kan försörja sig själva.


Vaddå mardröm, är det några som vet hur segt könsrollsmönstret är så är det feminister.

Hela dejtingskonceptet känns f ö rätt amerikanskt, och där förväntas mannen betala för första middagen. Egentligen är det väl den som bjuder ut som ska betala, men det brukar ju också var mannen. Helt rimligt förr i tiden när mannen var den som tjänade pengar och kvinnan inte tjänade något el mycket mindre än mannen.

Om jag vore ute i nätdejtingsvängen (tackochlov slipper jag det), så skulle jag också förvänta mig att mannen erbjöd sig att betala. Vilket inte är samma sak som att jag skulle accepterat det, bäst om var och en betalar för sig. Men om han inte gör det, så skulle jag inte vara säker på att det berodde på att han var modern och jämställd. Är han snål (dåligt tecken) el väldigt fattig (också ett dåligt tecken i de flestas ögon)?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-13 18:49:51

Folk er forskjellige og verden forandrer seg vel.. :-| jeg liker ihvertfall den litt mer tradisjonelle måten å gjøre ting på. Og det at mannen betaler, det er jo en måte å vise oppmerksomhet på også, eller interesse. Det er høflig og vennlig, det har ikke så mye å gjøre med at hun ikke klarer ting selv.

Jeg synes ikke vi menn har så mange forskjellige ting vi kan gjøre så det er fint å ha de små tingene som f.eks å betale.

Det å betale bør helst skje mest mulig diskret og uten mye styr synes jeg, hvis man er ute å spiser så er betalingen en bitteliten detalj. Det blir litt feil å telle penger og dele regninger når man er på date. Penger er vel en av de minst romantiske tingene som finnes.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav DIProgan » 2014-04-13 18:50:38

Hahaha feminister.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav slackern » 2014-04-13 18:57:37

Alien skrev:Om jag vore ute i nätdejtingsvängen (tackochlov slipper jag det), så skulle jag också förvänta mig att mannen erbjöd sig att betala. Vilket inte är samma sak som att jag skulle accepterat det, bäst om var och en betalar för sig. Men om han inte gör det, så skulle jag inte vara säker på att det berodde på att han var modern och jämställd. Är han snål (dåligt tecken) el väldigt fattig (också ett dåligt tecken i de flestas ögon)?


Med andra ord kan du inte vara en äkta feminist. I och med att du lever kvar i gamla könsmönster. Tragiskt att dom som skriker högst är dom som är minst för jämställdhet. Hur är det kommer du att rösta på ett parti i valet som är för fördelningspolitik och som vill höja skatterna?

Admin

Du har vid upprepade tillfällen gett dig på den här medlemmen och onödigt vassa kommentarer som den här är svårt att inte betrakta som en fortsättning på det mönstret. Vi ser hårdare på att man riktar in sig på samma forumist gång på gång.

Se även detta inlägg: post1147986.html#p1147986

Det här är en varning.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Alien » 2014-04-13 18:58:07

Jeopardy Lane skrev:Det er synd, jeg liker å uppvakta med en middag og slikt, jeg har lært at man lar ikke en dame betale for middagen, det er uhøflig. Man er da en gentleman. Men jeg er nok umoderne, nå skal alle være bifile og alle skal være helt like, det skal ikke være noen forskjeller på kjønnene lenger. Jeg synes det er trist, jeg passer ikke inn i dette kaoset. :(


Det finns säkert fortfarande kvinnor som gillar att bli uppvaktade. Men tänk om du själv går på en massa dejter som inte leder någonstans, skulle du inte tycka det var dyrt då? Och skulle du inte bli lite sur?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Alien » 2014-04-13 19:00:53

slackern skrev:
Alien skrev:Om jag vore ute i nätdejtingsvängen (tackochlov slipper jag det), så skulle jag också förvänta mig att mannen erbjöd sig att betala. Vilket inte är samma sak som att jag skulle accepterat det, bäst om var och en betalar för sig. Men om han inte gör det, så skulle jag inte vara säker på att det berodde på att han var modern och jämställd. Är han snål (dåligt tecken) el väldigt fattig (också ett dåligt tecken i de flestas ögon)?


Med andra ord kan du inte vara en äkta feminist. I och med att du lever kvar i gamla könsmönster. Tragiskt att dom som skriker högst är dom som är minst för jämställdhet. Hur är det kommer du att rösta på ett parti i valet som är för fördelningspolitik och som vill höja skatterna?


Vem avgör vem som är "äkta feminist"? Självklart lever även feminister i gamla könsrollsmönster. Vi säger bara inte att det är det enda naturliga som alltid måste fortleva.

Vilket parti jag röstar på har du inte med att göra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Alien » 2014-04-13 19:02:07

DIProgan skrev:
elle skrev:Hade jag träffat en man som hade föreslagit dela på kostnader eller betala var för sig eller betala för honom hade jag tolkat hans beteende som en varningssignal . En man betalar för en kvinna när han bjuder henne . Trist med en jämställdhet som tolkas bokstavligt och som " dödar " en gentleman hos en man .
Om han verkligen har bjudit ja, men frågar han om du vill hänga med o äta en bit betyder inte det att bjuda. Jag får varningssignaler av dig, att du är en sådan tjej som tycker män ska uppvakta och stå på sina knän.


Jag tror att det är en vanlig inställning utomlands, att mannen betalar. Så det kan ha mera med den kultur elle växte upp i än hennes personliga egenskaper.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Alien » 2014-04-13 19:13:13

En krönika om detta:

Aftonbladet skrev:Nätdejtare sitter fast i könsrollerna, enligt en ny undersökning.
Det är värre än så. Han sitter fast i sitt kön, och hon i sin roll.
Tonen på dejtingsajterna får ju fem i tre-ragg på krogen att verka sofistikerade. På krogen är det åtminstone ingen som slänger fram sin åderpåle framför näsan på dig.
Men på nätet, där flödar de oombedda snoppbilderna.

En typisk konversation:
"Hej sötis! Kan jag vara nåt för dig?"
"Kanske det. Berätta lite om dig själv!"
SNOPPBILD

Eller så här:
SNOPPBILD
"Lägg av. Jag vill inte se din jäkla kuk!"
SNOPPBILD

Det hela är mycket fascinerande. Man blir verkligen nyfiken på hur uppsnacket gick hos falukorvsfotograferna innan: "Glöm det där med att vara trevlig, intresserad, kanske till och med ha lite humor. Du ska inte heller kunna föra ett normalt samtal, berätta om dina intressen och fråga efter hennes. Du ska bara ta en selfie mellan benen! Sen är det klart."
http://www.aftonbladet.se/wendela/kroni ... 8663836.ab

Alltså, antingen så ser män vanliga dejtingsidor osm knullsajter. De vill inte ha något förhållande el lära känna några kvinnor, de vill bara knulla. Och det som ska få kvinnorna kåta är en bild på "verktyget".

Eller så har de en perversion som gör att de vill blotta sig och gottar sig åt hur chockade tjejerna ska bli. De törs inte leva ut den irl (någon kan kalla på polis) så de gör det på dejtingsajter. Egentligen borde det vara olaglgt där med som sexuella trakasserier, men kvinnorna har vant sig, de orkar inte anmäla och polisen skulle ändå inte bry sig. Men kan man inte anmäla sådana bilder till dejtingsajten?

Ett tredje alternativ är att det är män som aldrig träffar några tjejer irl, men "umgås" så mycket mer med tjejer i porrfilmer. De har fått en skev syn på vad kvinnor uppskattar.

Eller så vill de bara vara anonyma, därför vill de inte visa sina ansikten. Men något måste man ju visa ... :shock:
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-13 19:13:52

Alien skrev:
Jeopardy Lane skrev:Det er synd, jeg liker å uppvakta med en middag og slikt, jeg har lært at man lar ikke en dame betale for middagen, det er uhøflig. Man er da en gentleman. Men jeg er nok umoderne, nå skal alle være bifile og alle skal være helt like, det skal ikke være noen forskjeller på kjønnene lenger. Jeg synes det er trist, jeg passer ikke inn i dette kaoset. :(


Det finns säkert fortfarande kvinnor som gillar att bli uppvaktade. Men tänk om du själv går på en massa dejter som inte leder någonstans, skulle du inte tycka det var dyrt då? Och skulle du inte bli lite sur?


Nei, det er klart det er trist hvis man aldri kommer noe sted men det har ikke noe med penger å gjøre synes jeg. I en slik situasjon så blir penger kun en detalj, noe man må bruke fordi alt koster penger. Det er bare slik verden fungerer, det er ikke noe å bli sur over.

Det er jo aldri noen garantier uansett. Men jeg skjønner hva du mener, noen blir nok sure men det er jo litt dumt å først tilby seg å betale også bli sur fordi det koster mye penger. :)
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-13 19:17:16

Alien skrev: Är han snål (dåligt tecken)


Alan Harper, "Two and a half men".
Et bra eksempel på hvordan det ikke skal gjøres. :lol:
Verdens gjerrigste mann.
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav CarolusRex » 2014-04-13 19:25:54

Hur ska en kille få reda på om tjejen är snål då? Jag föredrar generösa personer då jag själv är väldigt generös.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav slackern » 2014-04-13 19:36:00

Alien skrev:
slackern skrev:
Alien skrev:Om jag vore ute i nätdejtingsvängen (tackochlov slipper jag det), så skulle jag också förvänta mig att mannen erbjöd sig att betala. Vilket inte är samma sak som att jag skulle accepterat det, bäst om var och en betalar för sig. Men om han inte gör det, så skulle jag inte vara säker på att det berodde på att han var modern och jämställd. Är han snål (dåligt tecken) el väldigt fattig (också ett dåligt tecken i de flestas ögon)?


Med andra ord kan du inte vara en äkta feminist. I och med att du lever kvar i gamla könsmönster. Tragiskt att dom som skriker högst är dom som är minst för jämställdhet. Hur är det kommer du att rösta på ett parti i valet som är för fördelningspolitik och som vill höja skatterna?


Vem avgör vem som är "äkta feminist"? Självklart lever även feminister i gamla könsrollsmönster. Vi säger bara inte att det är det enda naturliga som alltid måste fortleva.

Vilket parti jag röstar på har du inte med att göra.


Fast då är man ju inte idealist och då blir det ju bara falskt och ingen människa tar den personen på allvar.

Givetvis har jag inget med att göra vad du röstar på. Vad jag ville få fram är att människor måste ranskaka sig själva och tänka på om dom är för fördelningspolitik och att höja skatterna för att höja kvinnornas löner inom den offentliga sektorn eller om dom är själviska och tänker på vad som är bäst för deras plånbok. Är man inte för fördelningspolitik kan man inte kalla sig för feminist.

Admin

Se detta inlägg: post1147966.html#p1147966
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Alien » 2014-04-13 19:46:34

CarolusRex skrev:Hur ska en kille få reda på om tjejen är snål då? Jag föredrar generösa personer då jag själv är väldigt generös.


Om hon inte ens erbjuder sig att betala själv utan ser det som självklart att du betalar är hon kanske snål. Eller så är hon fast i gamla könsroller.

Fast snål och generös har ju inte bara med pengar att göra utan med hur generös man är med känslor, uppskattning m m.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Jeopardy Lane » 2014-04-13 19:46:57

sugrövmanövern skrev:Jag gillar gentlemän! Oh det handlar inte om pengar, han kan bjuda mig på gröt om han är fattig.


Så da finnes det noen, så hyggelig å høre. :)
Jeopardy Lane
Inaktiv
 
Inlägg: 1450
Anslöt: 2014-02-23

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav elle » 2014-04-13 21:08:50

slackern skrev:Tragiskt att dom som skriker högst är dom som är minst för jämställdhet.

Medhåll.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Mortalis » 2014-04-13 21:59:41

Mortalis skrev:Från dejtingsidan HappyPancake's blog:
Från traditionella dejtingmönster har vi fått lära oss att mannen ska vara den initiativtagande och att kvinnan ska vara den som blir utbjuden – Men sånt kan väl inte vara aktuellt inom nätdejting? Johodå! Vi har den senaste månaden haft frågan ute hos våra medlemmar som svarat på sin syn på könsroller inom nätdejting, och svaren talar klarspråk.

http://blog.se.happypancake.com/konsroller-inom-natdejting-vi-har-svaren

Aftonbladets resumé av undersökningen:
Han står för notan – hon håller på sig.

På nätets dejtingsajter lever könsrollerna i högsta grad kvar.

– Vi har en uppfattning om att vi lever i en fri sexualitet och att traditionella könsroller är upplösta men det är tvärtom, säger sociologen Roland Paulsen.

http://www.aftonbladet.se/wendela/relationer/article18664577.ab


Ska dessa resultat tolkas som att genuspedagoger faktiskt behövs?
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav slackern » 2014-04-13 22:04:03

Mortalis skrev:Ska dessa resultat tolkas som att genuspedagoger faktiskt behövs?


Jag tror att det handlar om att tjejerna ska sluta titta på Sex and the city och liknande amerikansk dynga. Det är därifrån dom har fått den amerikanska dejting traditionen från.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-04-13 22:08:49

Mina erfarenheter av sk "nätdejting" är ytterst begränsad men däremot har jag tidigare haft konton på olika kontaktsajter och som tjej är det ju otroligt mycket lättare att få kontakt med folk så nog är det genomsyrat av könsroller allt. Däremot är det inte särskilt många kontaktsökande som verkar ha haft något särskilt intressant att prata om utan de flesta frågar bara ut en med diverse ointressanta standardfraser. :( :?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav plåtmonster » 2014-04-13 23:03:45

Vilka standardfraser tänker du på då?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav slackern » 2014-04-13 23:06:45

plåtmonster skrev:Vilka standardfraser tänker du på då?


Hej vad heter du? Hur gammal är du? Var bor du? Hur är läget? Ja du förstår?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Mortalis » 2014-04-13 23:20:03

Amerikansk dokumentär från 2006: En lesbisk kvinna lever som man i 18 månader och jämför könsrollerna på olika områden, särskilt i relationer, dejting etc.


Self Made Man: Norah Vincent chooses Female Privilege over Male Privilege
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

"Gamla könsroller lever kvar inom nätdejting"

Inläggav Dagobert » 2014-04-14 0:19:47

Mortalis skrev:Amerikansk dokumentär från 2006: En lesbisk kvinna lever som man i 18 månader och jämför könsrollerna på olika områden, särskilt i relationer, dejting etc.


Self Made Man: Norah Vincent chooses Female Privilege over Male Privilege

Intressant. Jag antar att hon avslöjar hyckleriet i feminismen, dvs jämställdhet på kvinnans villkor som kvinnan vill kunna praktisera när det passar henne.

Alien skrev:Vaddå mardröm, är det några som vet hur segt könsrollsmönstret är så är det feminister.[...]

Om jag vore ute i nätdejtingsvängen (tackochlov slipper jag det), så skulle jag också förvänta mig att mannen erbjöd sig att betala. Vilket inte är samma sak som att jag skulle accepterat det, bäst om var och en betalar för sig. Men om han inte gör det, så skulle jag inte vara säker på att det berodde på att han var modern och jämställd. Är han snål (dåligt tecken) el väldigt fattig (också ett dåligt tecken i de flestas ögon)?

Förvänta sig att män följer det urgamla mönstret för att vara attraktiva, medan hon själv vill kunna välja huruvida hon ska följa mönstret eller inte. Och bli indignerad över kvinnans hårda villkor och att könsrollsmönstret är svårt att bryta.
Senast redigerad av Dagobert 2014-04-14 0:31:45, redigerad totalt 1 gång.
Dagobert
 
Inlägg: 14144
Anslöt: 2010-11-30

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in