Frågor om LSS

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Pemer » 2011-02-28 4:12:35

csharp skrev:Om en insats inte finns med i kommunens LSS folder (eller på kommunens hemsida) så förmodar jag att man inte kan söka insatsen, alltså tex att kommunen inte har med insatsen "annat särskilt anpassat boende" så kan man inte söka just den insatsen?

Insatserna kan skilja lite från kommun till kommun verkar det som?

Om kommunen däremot har med tex insatsen "annat särskilt anpassat boende" så borde man kunna söka den insatsen och om kommunen inte har några platser på ett boende eller en ledig bostad så är kommunen tvungen att fixa en plats på ett boende eller en bostad om man har sökt och fått avslag från kommunen men överklagat och fått det beviljat?

Kan detta stämma? Har jag förstått rätt?


Viljan att bistå med vilka insatser som helst kan skilja lite från kommun till kommun. Men principen likhet inför lagen är ganska enkel:

Det som ingår i Lag (1993:387) om Stöd och Service till vissa funktionshindrade att kunna ansöka om är vad man har rätt att ansöka om - och få beviljat, såvida inte en seriös och riktig utredning kan slå sakligt fast att den sökande inte omfattas av lagen och har behov av insatsen.

Får man alltså avslag på sin ansökan ska det överklagas till Förvaltningsrätten, för att få klarlagt om beslutet är seriöst och riktigt.

Där prövar de nämligen beslutet i förhållande till lagen och den sökandes behov, men utan att bry sig det minsta om kommunens budgetramar...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:32:12, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2011-02-28 4:51:10

csharp skrev:
Pemer skrev:Är du med i någon av intresseorganisationerna så att du kan få konkret stöd och hjälp?


Nej jag är inte med i någon intresseorganistation ännu.

Problemet just nu är väl att jag är deprimerad och har dåligt med ork för att jag sover dåligt och har ont i huvudet och migrän nästan varje dag.

Dessutom om jag skulle ha mer ork har jag ändå väldigt svårt att ringa telefonsamtal och prata med myndighetspersoner och "hävda min rätt". Det kanske är vanligt när man har Asperger att man inte är så pratsam, social och har lätt för främmande människor.

Jag är ofta nervös och känner mig orolig för varje besök med tex arbetsförmedlingen och försäkringskassan osv och har svårt att komma ihåg allt som sägs och kanske själv uttrycka mig tydligt och få fram vad jag vill. Det känns ofta som jag svamlar och tappar tråden på något vis. Dessutom har jag svårt att säga ifrån och går ofta med på saker även om jag inte vill.

Även om jag har har arbetat i flera år emellanåt och haft en egen lägenhet och vad utåt sett ser ut som ett fungerande liv så har det aldrig känts så utan jag har ständigt varit orolig och haft ångest genom åren och en massa andra problem så det är ju därför jag vill ha hjälp nu från tex LSS att kunna få lite avlastning från allt som jag egentligen inte känner jag klarar av.

Problemet är väl att LSS kanske anser att jag har ju "klarat mig tidigare" så då borde jag klara mig nu och visst finns det de med diagnoser som kanske inte har fungerat alls i arbetsliv eller haft ett arbete osv men alla är ju olika.


Precis. Och just därför tycker jag det vore ett viktigt steg att ta sådana kontakter för att kunna börja få desto mer stöd och hjälp.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:32:12, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav mnordgren » 2011-02-28 16:09:14

Moderator:

Slog ihop med en tråd om samma ämne.
Senast redigerad av mnordgren 2011-05-04 21:32:12, redigerad totalt 1 gång.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Inläggav Safek » 2011-03-01 13:02:35

Pemer skrev:Vik dig åtminstone inte från att söka, utan gör det, och överklaga ett eventuellt nej till förvaltningsrätten.


Tack Pemer för ditt informativa svar!

Sitter just nu och försöker fylla i ansökan till LSS, de sa jag endast kan ansöka om LSS paragraf 9.1 (personlig stöd i form av kurator, psykolog etc)... men jag är fräck nog att ansöka om allt jag personligen anser jag behöver hjälp med.

Men jag har fastnat lite, hur svarar man på "Praktisk situation (hur fungerar vardagen"?- Shit, vad tror dem?- Jag är sjukskriven pga ångest och depression, min fru och jag har precis vald att separeras (och AS är nog huvudorsaken)... men vad är de ute efter för svar? Ända jag har skrivet så här långt är "Vardagen fungerar dåligt. Jag klarar av daglig hygien, umgänge med mina barn"- sen har ingen aning... det är ju även olika från dag till dag- t.ex i lördags var jag sängliggande hela dagen pga stark ångest, i går var jag relativ pigg och lekte med sonen hele eftermiddagen/kvällen... det går ju upp och ned...

Tror inte jag förstår frågan... känner mig lite dum nu...
Senast redigerad av Safek 2011-05-04 21:32:12, redigerad totalt 1 gång.
Safek
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-09-10
Ort: Lund

Inläggav Spektral » 2011-03-01 13:53:51

Safek skrev:
Pemer skrev:Vik dig åtminstone inte från att söka, utan gör det, och överklaga ett eventuellt nej till förvaltningsrätten.


Tack Pemer för ditt informativa svar!

Sitter just nu och försöker fylla i ansökan till LSS, de sa jag endast kan ansöka om LSS paragraf 9.1 (personlig stöd i form av kurator, psykolog etc)... men jag är fräck nog att ansöka om allt jag personligen anser jag behöver hjälp med.

Men jag har fastnat lite, hur svarar man på "Praktisk situation (hur fungerar vardagen"?- Shit, vad tror dem?- Jag är sjukskriven pga ångest och depression, min fru och jag har precis vald att separeras (och AS är nog huvudorsaken)... men vad är de ute efter för svar? Ända jag har skrivet så här långt är "Vardagen fungerar dåligt. Jag klarar av daglig hygien, umgänge med mina barn"- sen har ingen aning... det är ju även olika från dag till dag- t.ex i lördags var jag sängliggande hela dagen pga stark ångest, i går var jag relativ pigg och lekte med sonen hele eftermiddagen/kvällen... det går ju upp och ned...

Tror inte jag förstår frågan... känner mig lite dum nu...


Man kan ju inte skylla alla sina problem här i livet på en funktionsnedsättning. "vårat sexliv fungerar dåligt... det är säkert på grund utav Aspergern." "Jag får inga flickvänner, det är säkert på grund utav Aspergern". Det kan liksom inte ligga något i dynamiken i ett förhållande som gör att man tröttnar på en partner efter att ha umgåtts med den i några år/månader?

Aspergern blir en form utav syndabock för alla upptänkliga problem som en människa med diagnosen kan tänkas stöta på i sitt liv, som om dessa problem vore något som är unikt för just denna specifika diagnos.

Seriöst... och som biståndshandläggaren redan konstaterat så är du ju inte i behov utav de insatser som du verkar tro att du behöver, jag menar du har ju fram tills nu bott i egen eller delad lägenhet och klarat dig. Har du nu helt plötsligt märkt att du inte klarar de mest basala sakerna som vissa med Aspergers faktiskt har problem med? Känns inte så trovärdigt.

Ditt problem är mer att ditt förhållande är misslyckat. Jag ser personligen hellre att personer med grava problem så som mental retardation eller som är fysiskt handikappade får den hjälp de behöver, istället för att en fullt fungerande människa som skyller alla sina problem på en diagnos ska få denna hjälp.

För varje person som likt dig ansöker om insatser som den anser sig per automatik ha rätt till bara för att den har Aspergers syndrom så är det säkerligen en del människor med grava problem som inte får den hjälp de behöver. Är inte det egoistiskt om något?

Det är ju just på grund av att vissa med Aspergers syndrom begåvningsmässigt befinner sig i närheten utav mental retardation och därmed inte har en intellektuell motvikt till sina övriga problem, som detta stöd omfattar oss med Aspergers.

Du verkar onekligen kapabel nog att sitta här och skriva om dina problem, alltså har du någon form utav intellektuell insikt i dina problem, som vissa andra alltså saknar. Och du överväger också noga dina planerade handlingar som du helt skamlöst delar med dig av här.
Senast redigerad av Spektral 2011-05-04 21:32:12, redigerad totalt 2 gånger.
Spektral
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-02-25

Inläggav nano » 2011-03-01 14:06:17

Även om jag också har fullt fungerande liv så skulle jag egentligen behöva hjälpt med att någon kontrollerade att mina räkningar blev betalda med mina pengar.
Räkningarna är ofta orsak till stora bekymmer trots att jag har pengar så det räcker och blir över.

Jag kan bygga en satellit men inte betala räkningarna i tid.
Skulle vara mycket bra om jag hade ett skyddsnät som hade koll på mina räkningar.
Jag skulle behöva en spion i min brevlåda som säger till att det är något som är på väg att falera.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:32:12, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Spektral » 2011-03-01 14:15:05

nano skrev:Även om jag också har fullt fungerande liv så skulle jag egentligen behöva hjälpt med att någon kontrollerade att mina räkningar blev betalda med mina pengar.
Räkningarna är ofta orsak till stora bekymmer trots att jag har pengar så det räcker och blir över.

Jag kan bygga en satellit men inte betala räkningarna i tid.
Skulle vara mycket bra om jag hade ett skyddsnät som hade koll på mina räkningar.
Jag skulle behöva en spion i min brevlåda som säger till att det är något som är på väg att falera.


Autogiro? För det är vad biståndshandläggaren kommer erbjuda som hjälp.
Senast redigerad av Spektral 2011-05-04 21:32:12, redigerad totalt 1 gång.
Spektral
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-02-25

Inläggav nano » 2011-03-01 14:29:03

Alla räkningar kan man inte ha på autogiro.
Jag vill inte ha någon biståndshandläggare om jag kan slippa.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:32:12, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Spektral » 2011-03-01 14:35:00

nano skrev:Alla räkningar kan man inte ha på autogiro.
Jag vill inte ha någon biståndshandläggare om jag kan slippa.


Dåså! Lyxproblem :wink: Du kan ju alltid anställa en revisor som kan hålla reda på ditt konto.
Senast redigerad av Spektral 2011-05-04 21:32:13, redigerad totalt 1 gång.
Spektral
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-02-25

Inläggav Pemer » 2011-03-01 14:53:56

Spektral skrev:Det är ju just på grund av att vissa med Aspergers syndrom begåvningsmässigt befinner sig i närheten utav mental retardation och därmed inte har en intellektuell motvikt till sina övriga problem, som detta stöd omfattar oss med Aspergers.


Källa på det? Jag har inte hittat något i riktlinjer från Socialstyrelsen eller i lagkommentarer som ger stöd för allt detta där många kommuner gör allt för att skilja ut de aspergare de tycker ser för kapabla ut. Det är ju elementärt att hur normal man ser ut utåt, och hur verbal man må vara inte behöver säga någonting om förmågorna i övrigt.

Sant är ju att LSS infördes något år innan diagnosnamnet Aspergers syndrom ens hade kommit till, och det borde ju ha förts diskussioner när nu landets kommuner sedan dess har fått se stora mängder de hellre skulle vilja få klassa som fullt friska få diagnoser som räknas som autismliknande tillstånd.

Men ingen ändring i LSS har hittills gjorts av beskrivningen av personkretsen, punkt 1 - eller några tillägg som specificerar att det ska göras skillnad i bedömning om det är asperger- eller atypisk diagnos, eller liknande.

I förarbetet till lagen beskrivs ingående:

Prop. 1992/93:159 bilaga 1 skrev:Första och andra punkterna avser att täcka in samma personkrets som ingår i den nu gällande lagen (1985:568) om särskilda omsorger om psykiskt utvecklinggstörda m fl (omsorgslagen). Den bygger på medicinska diagnoser. Dessa grupper bör, på grund av sina utsatta situationer och sina svårigheter att tillvarata sina intressen, tillhöra lagens personkrets utan att kriterierna enligt punkt 3 behöver prövas i varje enskilt fall. Även lindrigt utvecklingsstörda ha omfattande funktionshinder. (min kursivering, det är ju här var och varannan kommun ändå verkar bedöma alla som ansöker om LSS-insatser som i punkt 3.) Behovet av insatser enligt lagen prövas dock enligt 7 §. Tredje punkten, som bygger på vilka svårigheter i livsföringen och stödbehov som den enskilde har, är en utökning av personkretsen i förhållande till omsorgslagen.

Första punkten. I första punkten anges att personer med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd omfattas av lagens bestämmelser. I omsorgslagen talas i stället om psykisk utvecklinggstörning och barndomspykos.

(...)

Autism är ett modernare ord för barndomspsykos, dock något snävare. Därför har till autism lagts autismliknande tillstånd. Inte heller här är någon skilllnad i sak avsedd. Med autism och autismliknande tillstånd avses sådana djupgående störningar i fråga om social förmåga, kommunikation och beteende som medför allvarligt funktionshinder i fråga om psykosocial och/eller pedagogisk anpassning. Störningarna debuterar under barndomen, oftast men inte alltid före 3 års ålder, och ger nästan alltid allvarliga psykiska funktionshinder under hela livet.


Det här är ju en definition som täcker in Aspergers syndrom i alla avseenden. Det är den sociala förmågan, kommunikationen och beteendet som konstituerar diagnosen och problematiken vi har, vi likaväl som de som har autistiskt syndrom.

Det är de bitarna jag har haft enorma problem med och därför fått den här diagnosen, jag likaväl som någon annan som fått Asperger-diagnos.

Något om att kopplingen till personkrets 1 ska hänga ihop med att personen "begåvningsmässigt befinner sig i närheten utav mental retardation" finns det alltså inte i lagens förarbeten i alla fall.

7 § för övrigt, mina kursiveringar:
7 § Personer som anges i 1 § har rätt till insatser i form av särskilt stöd och särskild service enligt 9 § 1-–9, om de behöver sådan hjälp i sin livsföring och om deras behov inte tillgodoses på annat sätt. Personer som anges i 1 § 1 och 2 har, under samma förutsättningar, även rätt till insatser enligt 9 § 10.
Den enskilde skall genom insatserna tillförsäkras goda levnadsvillkor. Insatserna skall vara varaktiga och samordnade. De skall anpassas till mottagarens individuella behov samt utformas så att de är lätt tillgängliga för de personer som behöver dem och stärker deras förmåga att leva ett självständigt liv. Lag (2005:125).


Det finns alltså inget lagstöd för att Safek bara skulle ha rätt till insats 1. Alla som på något sätt ingår i personkretsen har rätt att ansöka om alla insatser, och sedan ska utredas om den hjälp den insatsen syftar till redan är tillgodosedd eller inte.

Kommunerna strävar i hög grad efter att tycka att behovet av sökt insats redan är tillgodosett, men då har man sin fulla rätt att överklaga för att få saken prövad rättsligt i förhållande till lagen och inte bara i förhållande till kommunens budget...

Låt oss inte heller glömma 5 §:
5 § Verksamhet enligt denna lag skall främja jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet i samhällslivet för de personer som anges i 1 §. Målet skall vara att den enskilde får möjlighet att leva som andra.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:32:18, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav nano » 2011-03-01 15:16:45

Spektral skrev:
nano skrev:Alla räkningar kan man inte ha på autogiro.
Jag vill inte ha någon biståndshandläggare om jag kan slippa.


Dåså! Lyxproblem :wink: Du kan ju alltid anställa en revisor som kan hålla reda på ditt konto.
Jajjemen, men du, kan du berätta för mig hur det gör att jag klarar o hålla reda på min egen post?
Jo jag vet det kan låta som en motsägelse mot allt annat jag kan och klarar, det finns orsaker till att jag fick min diagnos.

Det som någon sade om aspergare tycker jag stämmer väldigt bra i detta sammanhang, nämligen: "den mest extrema aspergaren vore en nobelpristagare men som inte klarar av att knyta skorna".
Jag skriver under på det uttrycket och bygger din nästa tv mot att du håller koll på mina räkningar.
Är det ok för dig?
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:32:18, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav aspiemelly » 2011-03-01 15:38:03

Nano, är i samma sits, dvs räkningarna blir visserligen betalda men det tar emot ordentligt. Helst vill jag ha ett konto där räkningarna betalas från automatiskt, autogiro eller vad som helst typ, sen ett annat konto där bankkortet är kopplat till. Det enda förslag jag fått när jag sagt det är svårt att få ekonomin att funka/betala räkningarna är "godman" uhm.... NEJ TACK!!! Vill INTE ha nån som svindlar bort det som är mitt eller bli omyndig liksom. Vill bara slippa tänka på räkningarna.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 21:32:18, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav Safek » 2011-03-01 16:55:46

Spektral skrev:Du verkar onekligen kapabel nog att sitta här och skriva om dina problem, alltså har du någon form utav intellektuell insikt i dina problem, som vissa andra alltså saknar. Och du överväger också noga dina planerade handlingar som du helt skamlöst delar med dig av här.


Det var ord och inga visor!

Jag är ju inte begåvningshandikappad bara för att jag har AS, och AS är väl autism utan begåvningshandikapp?

Att jag inte går in i detalj kring mina problem, och uttrycker mig förenklad betyder väl inte i sig själv att problemen är enkla??

Nej, jag använder inte min diagnos som en ursäkt, inte heller andra saker som jag brottas med (t.ex depression, ångest eller dylikt)! - Men det är ju en förklaring ibland på saker och ting...
Jag är inte duktig på att kommunicera, hur tror du ett äktenskap blir utan fungerande kommunikation? Eller bara kort och gott, jag fungerar inte alltid så bra med andra människor, speciellt inte NTs, hur tror du det då blir att vara gift med en NT? - Jag ger inte skylden på min diagnos, men det är ju självklart en anledning!

Och vad vet du om mitt tidigare liv? Ja tidigare har jag bott själv, men fråga hur det har fungerar så här långt!

Istället bara för att utgå från att jag har det problemfritt för att jag kan uttrycka mig (och kanske ibland lite klumpigt), så fråga istället - varför jag anser mig ha behov av olika hjälpinsattser.

Vänlig hälsen
Senast redigerad av Safek 2011-05-04 21:32:18, redigerad totalt 1 gång.
Safek
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-09-10
Ort: Lund

Inläggav Spektral » 2011-03-01 17:10:42

Pemer skrev:
Spektral skrev:Det är ju just på grund av att vissa med Aspergers syndrom begåvningsmässigt befinner sig i närheten utav mental retardation och därmed inte har en intellektuell motvikt till sina övriga problem, som detta stöd omfattar oss med Aspergers.


Källa på det? Jag har inte hittat något i riktlinjer från Socialstyrelsen eller i lagkommentarer som ger stöd för allt detta där många kommuner gör allt för att skilja ut de aspergare de tycker ser för kapabla ut. Det är ju elementärt att hur normal man ser ut utåt, och hur verbal man må vara inte behöver säga någonting om förmågorna i övrigt.

Sant är ju att LSS infördes något år innan diagnosnamnet Aspergers syndrom ens hade kommit till, och det borde ju ha förts diskussioner när nu landets kommuner sedan dess har fått se stora mängder de hellre skulle vilja få klassa som fullt friska få diagnoser som räknas som autismliknande tillstånd.

Men ingen ändring i LSS har hittills gjorts av beskrivningen av personkretsen, punkt 1 - eller några tillägg som specificerar att det ska göras skillnad i bedömning om det är asperger- eller atypisk diagnos, eller liknande.

I förarbetet till lagen beskrivs ingående:

Prop. 1992/93:159 bilaga 1 skrev:Första och andra punkterna avser att täcka in samma personkrets som ingår i den nu gällande lagen (1985:568) om särskilda omsorger om psykiskt utvecklinggstörda m fl (omsorgslagen). Den bygger på medicinska diagnoser. Dessa grupper bör, på grund av sina utsatta situationer och sina svårigheter att tillvarata sina intressen, tillhöra lagens personkrets utan att kriterierna enligt punkt 3 behöver prövas i varje enskilt fall. Även lindrigt utvecklingsstörda ha omfattande funktionshinder. (min kursivering, det är ju här var och varannan kommun ändå verkar bedöma alla som ansöker om LSS-insatser som i punkt 3.) Behovet av insatser enligt lagen prövas dock enligt 7 §. Tredje punkten, som bygger på vilka svårigheter i livsföringen och stödbehov som den enskilde har, är en utökning av personkretsen i förhållande till omsorgslagen.

Första punkten. I första punkten anges att personer med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd omfattas av lagens bestämmelser. I omsorgslagen talas i stället om psykisk utvecklinggstörning och barndomspykos.

(...)

Autism är ett modernare ord för barndomspsykos, dock något snävare. Därför har till autism lagts autismliknande tillstånd. Inte heller här är någon skilllnad i sak avsedd. Med autism och autismliknande tillstånd avses sådana djupgående störningar i fråga om social förmåga, kommunikation och beteende som medför allvarligt funktionshinder i fråga om psykosocial och/eller pedagogisk anpassning. Störningarna debuterar under barndomen, oftast men inte alltid före 3 års ålder, och ger nästan alltid allvarliga psykiska funktionshinder under hela livet.


Det här är ju en definition som täcker in Aspergers syndrom i alla avseenden. Det är den sociala förmågan, kommunikationen och beteendet som konstituerar diagnosen och problematiken vi har, vi likaväl som de som har autistiskt syndrom.

Det är de bitarna jag har haft enorma problem med och därför fått den här diagnosen, jag likaväl som någon annan som fått Asperger-diagnos.

Något om att kopplingen till personkrets 1 ska hänga ihop med att personen "begåvningsmässigt befinner sig i närheten utav mental retardation" finns det alltså inte i lagens förarbeten i alla fall.

7 § för övrigt, mina kursiveringar:
7 § Personer som anges i 1 § har rätt till insatser i form av särskilt stöd och särskild service enligt 9 § 1-–9, om de behöver sådan hjälp i sin livsföring och om deras behov inte tillgodoses på annat sätt. Personer som anges i 1 § 1 och 2 har, under samma förutsättningar, även rätt till insatser enligt 9 § 10.
Den enskilde skall genom insatserna tillförsäkras goda levnadsvillkor. Insatserna skall vara varaktiga och samordnade. De skall anpassas till mottagarens individuella behov samt utformas så att de är lätt tillgängliga för de personer som behöver dem och stärker deras förmåga att leva ett självständigt liv. Lag (2005:125).


Det finns alltså inget lagstöd för att Safek bara skulle ha rätt till insats 1. Alla som på något sätt ingår i personkretsen har rätt att ansöka om alla insatser, och sedan ska utredas om den hjälp den insatsen syftar till redan är tillgodosedd eller inte.

Kommunerna strävar i hög grad efter att tycka att behovet av sökt insats redan är tillgodosett, men då har man sin fulla rätt att överklaga för att få saken prövad rättsligt i förhållande till lagen och inte bara i förhållande till kommunens budget...

Låt oss inte heller glömma 5 §:
5 § Verksamhet enligt denna lag skall främja jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet i samhällslivet för de personer som anges i 1 §. Målet skall vara att den enskilde får möjlighet att leva som andra.


Pemer du kan köra ditt paragrafryttarrace bäst du vill, du imponerar inte på mig. Du vet likväl som jag att LSS inte efterföljs som det sig bör, precis som alla andra lagar och förordningar här i samhället. Skolor ska jobba emot mobbing, men lärarna är mobbare etc. Istället för att slösa bort din tid på att länka massa dravel som ingen orkar läsa, så kan du ju skriva ut det där och visa för en biståndshandläggare, så får vi se hur mycket eller lite de bryr sig.

Det är extremfallen som sätter den allmänna ribban.

@ Safek, att gifta sig och ha ett förhållande med en partner är helt valfritt och något du själv gett dig in på, jag skulle klassa förhållanden som en fritidssysselsättning. Det är inget tvång, och problemen som uppstår i förhållanden är därför i grund och botten självförvållade.

Vad kommer härnäst? Ska LSS hjälpa till på en date? Du kan ju vara glad för att du har den sociala kapaciteten att du lyckas skaffa en partner, det är väldigt många på autismspektrumet som har stora svårigheter med just den sociala biten.
Senast redigerad av Spektral 2011-05-04 21:32:18, redigerad totalt 1 gång.
Spektral
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-02-25

Inläggav nano » 2011-03-01 17:31:52

Menar du att man bara kan strunta i lagen?
I så fall går jag o hämtar KTH:s datorkluster.

Lagarna gäller om de inte är uppenbart felaktiga.

Jag tror inte att någon förväntar sig hjälp på date precis.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:32:18, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Wine » 2011-03-01 17:32:28

Spektral skrev:Aspergern blir en form utav syndabock för alla upptänkliga problem som en människa med diagnosen kan tänkas stöta på i sitt liv, som om dessa problem vore något som är unikt för just denna specifika diagnos.

Spektral skrev:För varje person som likt dig ansöker om insatser som den anser sig per automatik ha rätt till bara för att den har Aspergers syndrom så är det säkerligen en del människor med grava problem som inte får den hjälp de behöver. Är inte det egoistiskt om något?

Spektral skrev:Det är ju just på grund av att vissa med Aspergers syndrom begåvningsmässigt befinner sig i närheten utav mental retardation och därmed inte har en intellektuell motvikt till sina övriga problem, som detta stöd omfattar oss med Aspergers.


+1

Bedömningarna av vilka insatser man är i behov av är väl individuella och utgår ifrån varje individs specifika behov och har man inte behov av vissa insatser så beviljas man väl inte heller dessa bara för att man ingår i LSS.
Senast redigerad av Wine 2011-05-04 21:32:18, redigerad totalt 2 gånger.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Safek » 2011-03-01 17:36:30

Spektral skrev:@ Safek, att gifta sig och ha ett förhållande med en partner är helt valfritt och något du själv gett dig in på, jag skulle klassa förhållanden som en fritidssysselsättning. Det är inget tvång, och problemen som uppstår i förhållanden är därför i grund och botten självförvållade.

Vad kommer härnäst? Ska LSS hjälpa till på en date? Du kan ju vara glad för att du har den sociala kapaciteten att du lyckas skaffa en partner, det är väldigt många på autismspektrumet som har stora svårigheter med just den sociala biten.


Nu ingår ju AS i ett spektrum - folk med AS har problem och svagheter på olika områden. Att jag kan skaffa en partner och en annan med AS inte kan det - är ju pga vi är olika.

LSS hjälpa mig med en date? - Det handlar väl om att få en ok fungerande liv?
Senast redigerad av Safek 2011-05-04 21:32:18, redigerad totalt 1 gång.
Safek
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-09-10
Ort: Lund

Inläggav nano » 2011-03-01 17:38:33

Spektral och Wine, har någon av er diagnos?
I så fall vilka diagnoser har ni?

Jag och många fler disgnosticerade vet om att de kan få hjälp med allt möjligt men vill helst klara sig själva om de kan.
Tror att oftast är kunskapen om sig själv mycket mer värdefull än själva diagnosen i sig.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:32:18, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Wine » 2011-03-01 17:43:07

Har diagnosticerad AS och i samband med utredningen gjordes en bedömning av behov (som varierar mycket från individ till individ) i samråd med LSS handläggare och personal från utredningsteamet.
Senast redigerad av Wine 2011-05-04 21:32:18, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Safek » 2011-03-01 17:45:22

nano skrev:Spektral och Wine, har någon av er diagnos?
I så fall vilka diagnoser har ni?

Jag och många fler disgnosticerade vet om att de kan få hjälp med allt möjligt men vill helst klara sig själva om de kan.
Tror att oftast är kunskapen om sig själv mycket mer värdefull än själva diagnosen i sig.


Själv tycker jag detta forumet är positivt, förutom vissa besserwisser...

Har tidigare arbetat lite med barn med AS och ADHD... vad jag såg då var att de med Aspergers syndrom har svårt att själva be om hjälp (och innan wine och spektral reagerar, ja jag har arbetat, jag vill arbeta, men har alltid haft svårt att behålla ett jobb).

Här får man ju hjälp med att se sina behov...jag själv har åtminstone blivit mycket mer ödmjuk, och acceptabel gentemot mina egna svagheter och brister efter att jag började läsa här på forumet- nu förstår jag att jag inte behöver skämmas över vem jag är, och har därmed också mindre svårigheter att be om advokat hjälp.
- Men sistnämnda är tydligen fel i vissas öron.... :roll:
Senast redigerad av Safek 2011-05-04 21:32:18, redigerad totalt 1 gång.
Safek
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-09-10
Ort: Lund

Inläggav Spektral » 2011-03-01 17:45:23

nano skrev:Menar du att man bara kan strunta i lagen?
I så fall går jag o hämtar KTH:s datorkluster.

Lagarna gäller om de inte är uppenbart felaktiga.

Jag tror inte att någon förväntar sig hjälp på date precis.


Biståndshandläggarna är duktiga på att hitta kryphål, som vi kan konstatera utifrån personers erfarenheter med LSS här på forumet och i media.

Att lagar finns, men inte efterföljs är inget som unikt just för denna lag, lagar bryts varje dag vare sig du eller jag vill det eller ej.

Om du hämtar datorklustret så ber jag dig vänligt men bestämt att du installerar några roliga spel på dessa så att man kan spela FPS-Spel på dessa i nätverk. Alternativt att man använder dessa datorers samlade kapacitet till att göra beräkningar på statistiska problem eller dylikt.

Exempelvis hur stor prevalensen verkligen är för Aspergers syndrom i världen. Ifall man då eventuellt skulle kunna se något intressant mönster, ifall det förekommer mer i vissa delar av världen och ifall det konvergerar eller divergerar under en given tidpunkt med något annat i statistiken som är miljörelaterat.
Senast redigerad av Spektral 2011-05-04 21:32:18, redigerad totalt 1 gång.
Spektral
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-02-25

Inläggav Zombie » 2011-03-01 17:52:02

nano skrev:
Spektral skrev:
nano skrev:Alla räkningar kan man inte ha på autogiro.
Jag vill inte ha någon biståndshandläggare om jag kan slippa.


Dåså! Lyxproblem :wink: Du kan ju alltid anställa en revisor som kan hålla reda på ditt konto.
Jajjemen, men du, kan du berätta för mig hur det gör att jag klarar o hålla reda på min egen post?
Jo jag vet det kan låta som en motsägelse mot allt annat jag kan och klarar, det finns orsaker till att jag fick min diagnos.

Det som någon sade om aspergare tycker jag stämmer väldigt bra i detta sammanhang, nämligen: "den mest extrema aspergaren vore en nobelpristagare men som inte klarar av att knyta skorna".
Jag skriver under på det uttrycket och bygger din nästa tv mot att du håller koll på mina räkningar.
Är det ok för dig?
aspiemelly skrev:Nano, är i samma sits, dvs räkningarna blir visserligen betalda men det tar emot ordentligt. Helst vill jag ha ett konto där räkningarna betalas från automatiskt, autogiro eller vad som helst typ, sen ett annat konto där bankkortet är kopplat till. Det enda förslag jag fått när jag sagt det är svårt att få ekonomin att funka/betala räkningarna är "godman" uhm.... NEJ TACK!!! Vill INTE ha nån som svindlar bort det som är mitt eller bli omyndig liksom. Vill bara slippa tänka på räkningarna.

Tänkte just på god man när jag såg nanos inlägg. Självfallet finns det säkert dåliga sådana liksom det finns dåliga aspergare och allt annat; men nej, det är inte samma sak som förvaltare, och vad jag har märkt när jag har tittat mig omkring verkar de flesta seriösa. Gav några länkar här:

vad-ar-det- ... tml#507910
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:32:18, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Wine » 2011-03-01 17:53:39

Handlar inte LSS om att få insatser som är anpassade efter individens speciella behov? Precis som jag skrev tidigare så är ju individers behov olika.
Senast redigerad av Wine 2011-05-04 21:32:18, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Spektral » 2011-03-01 17:55:56

nano skrev:Spektral och Wine, har någon av er diagnos?
I så fall vilka diagnoser har ni?

Jag och många fler disgnosticerade vet om att de kan få hjälp med allt möjligt men vill helst klara sig själva om de kan.
Tror att oftast är kunskapen om sig själv mycket mer värdefull än själva diagnosen i sig.


Det kan jag hålla med om, att komma till insikt med sina styrkor och svagheter är ett bra fundament att bygga vidare på.

Min diagnos borde vara tämligen simpel att deducera baserat på vissa givna parametrar så som detta forums namn, och mitt intresse för autismspektrumet.
Senast redigerad av Spektral 2011-05-04 21:32:18, redigerad totalt 1 gång.
Spektral
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-02-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in