Frågor om LSS

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Safek » 2011-03-01 18:02:10

Spektral skrev:


Jag blir lite nyfiken.
På vilket sätt har jag uttryckt mig att jag har inga behov av hjälp?

Ena sekunden konstaterar du och wine att behoven ser olika ut, och hjälp kan anpassas efter personens behov...andra sekunden sågar ni t.ex mig- som har kommit fram till att jag behöver hjälp... Jag blir bara nyfiken för vad som ligger till grund för eran sågning.
Senast redigerad av Safek 2011-05-04 21:32:18, redigerad totalt 1 gång.
Safek
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-09-10
Ort: Lund

Inläggav Zombie » 2011-03-01 18:05:12

Wine skrev:Handlar inte LSS om att få insatser som är anpassade efter individens speciella behov? Precis som jag skrev tidigare så är ju individers behov olika.

Och gudskelov för det. Än bättre vore om så vore även utanför papperet.

Men en del övrigt du och Spektral skriver om oss stämmer inte.

Ni verkar inte veta om att man som aspergare kan ha specifikt funktionshinderrelaterade problem som inte har det bittersta med det man brukar kalla intellektuell oförmåga att göra. Det kan handla om igångsättning, struktur, överblick, rimlighetsbedömning, tvångsmönster, grava motivationsproblem, kognitiva avvikelser och helt enkelt stress och allmän ork.
Ni verkar inte veta att aspergerdiagnos så sällan ges till folk med undergenomsnittlig IQ att det finns en utbredd föreställning att man inte kan få den då.

Och det här är så grundläggande saker, att ska man vara lika hårdför som ni kan man fråga sig vad ni ska föreställa för aspergare egentligen.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:32:18, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Wine » 2011-03-01 18:13:26

Precis som flera har skrivit tidigare så är ju behoven olika hos olika människor med autism/AS så därför kan ju inte alla automatiskt ha behov av alla insatser bara för att man har en diagnos vad jag har förstått. Dessutom tror jag också att i en del fall så blir det enkelt att bara skylla alla problem på diagnosen. De flesta människor har ju någon svaghet/svagheter, problem i relationer m.m. Tänk bara på att det är många som skiljer sig t.ex. och har andra problem i sin vardag också. Det är min tanke.
Senast redigerad av Wine 2011-05-04 21:32:18, redigerad totalt 2 gånger.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Spektral » 2011-03-01 18:17:11

Zombie skrev:
Wine skrev:Handlar inte LSS om att få insatser som är anpassade efter individens speciella behov? Precis som jag skrev tidigare så är ju individers behov olika.

Och gudskelov för det. Än bättre vore om så vore även utanför papperet.

Men en del övrigt du och Spektral skriver om oss stämmer inte.

Ni verkar inte veta om att man som aspergare kan ha specifikt funktionshinderrelaterade problem som inte har det bittersta med det man brukar kalla intellektuell oförmåga att göra. Det kan handla om igångsättning, struktur, överblick, rimlighetsbedömning, tvångsmönster, motivation, kognitiva avvikelser och helt enkelt stress och allmän ork.
Ni verkar inte veta att aspergerdiagnos så sällan ges till folk med undergenomsnittlig IQ att det finns en utbredd föreställning att man inte kan få den då.

Och det här är så grundläggande saker, att ska man vara lika hårdför som ni kan man fråga sig vad ni ska föreställa för aspergare egentligen.


Men kom igen bara för att jag inte skrivit om alla de svårigheter som är vanligt förekommande hos oss med Aspergers så betyder det inte att jag inte är bekant med en hel del av dessa problem. Vi skulle kunna sitta här i flera år och beskriva olika problem, det är en oändlig mängd variabler man behöver ta hänsyn till.

Och komorbiditet adderar en mängd variationer ifall man vill försöka sig på att beskriva alla problem som rapporteras och upplevs. Miljöfaktorer bidrar också, så att kunna få en "okontaminerad helhetsbild" är per definition oändligt svårt. Då det är en oändlig mängd data som hela tiden fluktuerar.
Senast redigerad av Spektral 2011-05-04 21:32:19, redigerad totalt 1 gång.
Spektral
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-02-25

Inläggav Wine » 2011-03-01 18:18:01

Zombie skrev:
Wine skrev:Handlar inte LSS om att få insatser som är anpassade efter individens speciella behov? Precis som jag skrev tidigare så är ju individers behov olika.

Och gudskelov för det. Än bättre vore om så vore även utanför papperet.

Men en del övrigt du och Spektral skriver om oss stämmer inte.

Ni verkar inte veta om att man som aspergare kan ha specifikt funktionshinderrelaterade problem som inte har det bittersta med det man brukar kalla intellektuell oförmåga att göra. Det kan handla om igångsättning, struktur, överblick, rimlighetsbedömning, tvångsmönster, grava motivationsproblem, kognitiva avvikelser och helt enkelt stress och allmän ork.
Ni verkar inte veta att aspergerdiagnos så sällan ges till folk med undergenomsnittlig IQ att det finns en utbredd föreställning att man inte kan få den då.

Och det här är så grundläggande saker, att ska man vara lika hårdför som ni kan man fråga sig vad ni ska föreställa för aspergare egentligen.


Har diagnosticerad AS och i samband med utredningen gjordes en bedömning av behov (som varierar mycket från individ till individ) i samråd med LSS handläggare och personal från utredningsteamet.

Vad har jag skrivit om er?
en del övrigt du och Spektral skriver om oss stämmer inte
Senast redigerad av Wine 2011-05-04 21:32:19, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Spektral » 2011-03-01 18:24:01

Problemet till kommunikationsproblemen här tror jag bottnar i att Zombie et al, tar all kritik personligt och befinner sig i något som bäst kan beskrivas som en form utav defensivt läge. I detta läge så axlar Zombie rollen som hela Aspergerpopulationens beskyddare, och tolkar allt som kritik på den egna sfären. Du är inte utsedd till representant för alla Aspergare, så slappna av.
Senast redigerad av Spektral 2011-05-04 21:32:19, redigerad totalt 1 gång.
Spektral
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-02-25

Inläggav nano » 2011-03-01 18:24:45

Spektral skrev:Att lagar finns, men inte efterföljs är inget som unikt just för denna lag, lagar bryts varje dag vare sig du eller jag vill det eller ej.
Skulle det motivera eller rättfärdiga något menar du?

Spektral skrev:Om du hämtar datorklustret så ber jag dig vänligt men bestämt att du installerar några roliga spel på dessa så att man kan spela FPS-Spel på dessa i nätverk. Alternativt att man använder dessa datorers samlade kapacitet till att göra beräkningar på statistiska problem eller dylikt.
Jag tror du missbedömt en hel del aspergares vilja till lagbrott.
Jag har märkt att en hel del är regelbaserade och ogärna gör avstickare från dessa regler.
Att det skulle gagna en eller vara enkelt eller att det inte upptäcks brukar inte göra att det blir mer regelbrott.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:32:19, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Zombie » 2011-03-01 18:26:47

Wine skrev:Precis som flera har skrivit tidigare så är ju behoven olika hos olika människor med autism/AS så därför kan ju inte alla automatiskt ha behov av alla insatser bara för att man har en diagnos vad jag har förstått. Dessutom tror jag också att i en del fall så blir det enkelt att bara skylla alla problem på diagnosen. De flesta människor har ju någon svaghet/svagheter, problem i relationer m.m. Tänk bara på att det är många som skiljer sig t.ex. och har andra problem i sin vardag också. Det är min tanke.

Och var har du beläggen? Själv har jag hört det där i hela mitt liv, minus just ordet "diagnos", och jag kan tala om för dig att ingen av de människorna har haft en susning om i hur hög grad de har seglat på en räkmacka genom sina liv jämfört med mig. I fråga om den sorts problem de kritiserade mig för att inte ha värre än de själva. Jag kunde inte själv ana det förrän jag fick diagnosen, som medelålders, och därmed för första gången i mitt liv fick en möjlighet att vare sig rättfärdiga mig själv moraliskt eller någon som helst matris att börja plocka ihop olika tecken och inblickar i mig själv och andra i, som jag hade samlat under mitt liv.

Naturligtvis fanns det också fler än jag som hade problem av min dignitet. Men vet du vad? Jag minns inte att någon av dem någonsin var ute efter att förringa mina på det här viset.

Och ungefär den erfarenheten har många av oss. I tllämpliga delar även yngre, som har sluppit vänta så länge på nyckel till varför de aldrig har dugt.

Sedan kan det visst finnas några få som "utnyttjar sin diagnos" också. Kanske en och annan som har fått diagnosen som barn eller ungdom, över sitt huvud, utan att fatta tillräckligt mycket, och sedan behandlats just som mindre vetande? Eller åtminstone inte fått adekvat hjälp. Rätt uppenbart, eller hur — annars skulle man knappast ha hamnat i parasitläge? Men så som du och andra ständigt lanserar den versionen utan att veta något — ta reda på litet mer istället. Och använd litet medkänsla, sådan som du vill ha själv vare sig du har fått den eller du inte har fått den och tvingats omge dig med ett hårt skal istället.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:32:19, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Spektral » 2011-03-01 18:28:34

nano skrev:
Spektral skrev:Att lagar finns, men inte efterföljs är inget som unikt just för denna lag, lagar bryts varje dag vare sig du eller jag vill det eller ej.
Skulle det motivera eller rättfärdiga något menar du?

Spektral skrev:Om du hämtar datorklustret så ber jag dig vänligt men bestämt att du installerar några roliga spel på dessa så att man kan spela FPS-Spel på dessa i nätverk. Alternativt att man använder dessa datorers samlade kapacitet till att göra beräkningar på statistiska problem eller dylikt.
Jag tror du missbedömt en hel del aspergares vilja till lagbrott.
Jag har märkt att en hel del är regelbaserade och ogärna gör avstickare från dessa regler.
Att det skulle gagna en eller vara enkelt eller att det inte upptäcks brukar inte göra att det blir mer regelbrott.


Det är inte upp till mig att bedöma huruvida det är rätt eller fel, det är upp till rättsväsendet.
Senast redigerad av Spektral 2011-05-04 21:32:19, redigerad totalt 1 gång.
Spektral
 
Inlägg: 40
Anslöt: 2011-02-25

Inläggav Safek » 2011-03-01 18:30:00

Wine skrev:Precis som flera har skrivit tidigare så är ju behoven olika hos olika människor med autism/AS så därför kan ju inte alla automatiskt behov av alla insatser bara för att man har en diagnos vad jag har förstått. Dessutom tror jag också att i en del fall så blir det enkelt att bara skylla alla problem på diagnosen. De flesta människor har ju någon svaghet/svagheter, problem i relationer m.m. Tänk bara på att det är många som skiljer sig t.ex. och har andra problem i sin vardag också. Det är min tanke.


Inget fel med dessa tankar. Men det är väl bättre att uttrycka sig som du gör här- än att gå till personangrep (som jag upplevde "spektrum" gjorde mot mig).

Det finns 9 olika saker man kan ansöka om, och dessa saker kan i sin tur anpassas personen ifråga (om jag har läst och förstått rätt på socialstyrelsens hemsida).
Jag har inte tänkt att ansöka om alla 9 punkter, utan om de saker jag anser mig behöva hjälp med.
Dessa saker är: Personlig stöd/rådgivning i form av psykolog eller kurator (som någon nämnde här- självkännedom och insikt är viktigt- jag anser mig behöva ressurser och verktyg för att växa som människa, och hantera mina problem på ett mer konstruktivt sätt), jag tänkte ansöka om hjälp med boende - jag har inte hanterat mina boende innan på ett bra sätt (allt från städ, till att betala hyra i tid) innan- och även om jag indirekt skäms över att behöva hjälp med detta- så anser jag det är bättre att be om hjälp än att få uppleva att bli vräkt ytterligare en gång, och jag vill ansöka om ett bolltäcke. Ja det är det jag anser mig ha behov med.

Här är ju en kort sammanfattning om vad man kan få stöd med:
* personlig assistans
* ledsagarservice
* kontaktperson
* avlösarservice i hemmet
* korttidsvistelse utanför hemmet
* korttidstillsyn för skolbarn över 12 år
* bostad med särskild service för barn och ungdom
* bostad med särskild service för vuxna
* daglig verksamhet
http://www.socialstyrelsen.se/regelverk ... etillvissa

Varför ska jag behöva omvärdera eller som "spektrum" skrev "Och du överväger också noga dina planerade handlingar som du helt skamlöst delar med dig av här." behöva skämmas?
Senast redigerad av Safek 2011-05-04 21:32:19, redigerad totalt 1 gång.
Safek
 
Inlägg: 169
Anslöt: 2010-09-10
Ort: Lund

Inläggav Wine » 2011-03-01 18:30:17

Zombie skrev:
Wine skrev:Handlar inte LSS om att få insatser som är anpassade efter individens speciella behov? Precis som jag skrev tidigare så är ju individers behov olika.

Och gudskelov för det. Än bättre vore om så vore även utanför papperet.

Men en del övrigt du och Spektral skriver om oss stämmer inte.


Vad har jag skrivit om er? Har jag varit hårdför? Förklara gärna mer ingående.
Senast redigerad av Wine 2011-05-04 21:32:19, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Zombie » 2011-03-01 18:32:55

Spektral skrev:
Zombie skrev:
Wine skrev:Handlar inte LSS om att få insatser som är anpassade efter individens speciella behov? Precis som jag skrev tidigare så är ju individers behov olika.

Och gudskelov för det. Än bättre vore om så vore även utanför papperet.

Men en del övrigt du och Spektral skriver om oss stämmer inte.

Ni verkar inte veta om att man som aspergare kan ha specifikt funktionshinderrelaterade problem som inte har det bittersta med det man brukar kalla intellektuell oförmåga att göra. Det kan handla om igångsättning, struktur, överblick, rimlighetsbedömning, tvångsmönster, motivation, kognitiva avvikelser och helt enkelt stress och allmän ork.
Ni verkar inte veta att aspergerdiagnos så sällan ges till folk med undergenomsnittlig IQ att det finns en utbredd föreställning att man inte kan få den då.

Och det här är så grundläggande saker, att ska man vara lika hårdför som ni kan man fråga sig vad ni ska föreställa för aspergare egentligen.


Men kom igen bara för att jag inte skrivit om alla de svårigheter som är vanligt förekommande hos oss med Aspergers så betyder det inte att jag inte är bekant med en hel del av dessa problem. Vi skulle kunna sitta här i flera år och beskriva olika problem, det är en oändlig mängd variabler man behöver ta hänsyn till.

Och komorbiditet adderar en mängd variationer ifall man vill försöka sig på att beskriva alla problem som rapporteras och upplevs. Miljöfaktorer bidrar också, så att kunna få en "okontaminerad helhetsbild" är per definition oändligt svårt. Då det är en oändlig mängd data som hela tiden fluktuerar.

Nej, jag tänker inte komma igen. Men bra att du gjorde det, nu kan jag se att du ser annat än intellektuella problem, som vi sällan ens har, som grund för LSS och annat än att vi i övrigt bara skulle vara bortskämda. En sak är att man aldrig kan ringa in alla parametrar, men för det måste man göra en sammanfattning många gånger. I synnerhet när man går i polemik mot folk. Annars får folk intrycket att man bara ser den aspekt man trycker på och torgför. Väldigt många ser faktiskt inte mer.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:32:19, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Zombie » 2011-03-01 18:36:18

Wine skrev:
Zombie skrev:
Wine skrev:Handlar inte LSS om att få insatser som är anpassade efter individens speciella behov? Precis som jag skrev tidigare så är ju individers behov olika.

Och gudskelov för det. Än bättre vore om så vore även utanför papperet.

Men en del övrigt du och Spektral skriver om oss stämmer inte.


Vad har jag skrivit om er? Har jag varit hårdför? Förklara gärna mer ingående.

Wine skrev:
Spektral skrev:Aspergern blir en form utav syndabock för alla upptänkliga problem som en människa med diagnosen kan tänkas stöta på i sitt liv, som om dessa problem vore något som är unikt för just denna specifika diagnos.


Spektral skrev:För varje person som likt dig ansöker om insatser som den anser sig per automatik ha rätt till bara för att den har Aspergers syndrom så är det säkerligen en del människor med grava problem som inte får den hjälp de behöver. Är inte det egoistiskt om något?


Spektral skrev:Det är ju just på grund av att vissa med Aspergers syndrom begåvningsmässigt befinner sig i närheten utav mental retardation och därmed inte har en intellektuell motvikt till sina övriga problem, som detta stöd omfattar oss med Aspergers.


+1

Bedömningarna av vilka insatser man är i behov av är väl individuella och utgår ifrån varje individs specifika behov och har man inte behov av vissa insatser så beviljas man väl inte heller dessa bara för att man ingår i LSS.

Det tillsammans med de insiktsbrister om asperger och aspergare jag har tyckt mig se hos er och ordat om i inläggen före det här.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:32:19, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav nano » 2011-03-01 18:38:26

Det är en mycket intressant och nyttig diskussion vi haft på de senaste sidorna i den här tråden med Wine och Spektral, det ger ju en färdighet i att bemöta sådana här fördomar.
Själv har jag haft massor med fördomar och betar ev dem en efter en :)

Som tur är så hörs ju oftast bara sådana här saker från de som inte ännu förstått.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 21:32:19, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Inläggav Pemer » 2011-03-01 18:46:15

Spektral skrev:Pemer du kan köra ditt paragrafryttarrace bäst du vill, du imponerar inte på mig.

Det var inte någon fråga om att försöka "imponera", det var du som sade:
Spektral skrev:Det är ju just på grund av att vissa med Aspergers syndrom begåvningsmässigt befinner sig i närheten utav mental retardation och därmed inte har en intellektuell motvikt till sina övriga problem, som detta stöd omfattar oss med Aspergers.

...vilket jag tolkade som att du skulle kunna ha någon intressant källa bakom det.

Det skulle ju inte vara konstigt alls om kommunerna, t ex via SKL, skulle lobba för sådana förändringar (det verkar det ju som att de framgångsrikt har gjort när det gäller tandvårdslagens formulering som berörde dem som omfattas av LSS), därav de resonemang jag försökte föra, och att det svällde ut lite.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 21:32:19, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Zombie » 2011-03-01 18:57:29

Spektral skrev:Problemet till kommunikationsproblemen här tror jag bottnar i att Zombie et al, tar all kritik personligt

Konstigt hur det står i motsättning mot det du själv skriver längre ner:

Spektral skrev:I detta läge så axlar Zombie rollen som hela Aspergerpopulationens beskyddare

Dessutom begriper jag inte vad som skulle vara "personligt". Visserligen orkar jag inte fotnotera det jag hävdar, men själva hävdandena är rätt konkreta. Om det inte är att jag blir känslomässigt engagerad? Jamenvisst. Det kan vara en drivkraft, och det måste inte utesluta att man håller sig klar i huvudet.

Spektral skrev:, och tolkar allt som kritik på den egna sfären. Du är inte utsedd till representant för alla Aspergare, så slappna av.

Nej, surprise surprise, jag reagerar på orättvisor och när jag ser att folk kan bli lidande. Och visst, nu råkar det här vara ett aspergerforum och jag har dessutom själv asperger. Men jag fungerar inte så att för att jag ömmar för en grupp (till exempel aspergare, som jag tillhör) ömmar jag mot en annan (till exempel CP-skadade, som jag inte tillhör, vad jag vet) — snarare tvärtom faktiskt. Jag tror inte på nollsummespel i sådana sammanhang, jag tror man kommer längre med att låta kärlek och förståelse befrukta kärlek och förståelse och med att som svaga slå ihop sig mot de starka i stället för att slåss en och en mot varandra så att de starka bara behöver vänta och skyffla upp munsbitarna.

Vilket säkert låter alldeles för enkelt och högtravande för dig. Men det är inte ordalagen som är viktiga.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:32:19, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Wine » 2011-03-01 20:34:40

Zombie skrev:
Wine skrev:
Zombie skrev:
Wine"]Handlar inte LSS om att få insatser som är anpassade efter individens speciella behov? Precis som jag skrev tidigare så är ju individers behov olika.

Och gudskelov för det. Än bättre vore om så vore även utanför papperet.

Men en del övrigt du och Spektral skriver om oss stämmer inte.


Vad har jag skrivit om er? Har jag varit hårdför? Förklara gärna mer ingående.

[quote="Wine skrev:
Spektral skrev:Aspergern blir en form utav syndabock för alla upptänkliga problem som en människa med diagnosen kan tänkas stöta på i sitt liv, som om dessa problem vore något som är unikt för just denna specifika diagnos.


Spektral skrev:För varje person som likt dig ansöker om insatser som den anser sig per automatik ha rätt till bara för att den har Aspergers syndrom så är det säkerligen en del människor med grava problem som inte får den hjälp de behöver. Är inte det egoistiskt om något?


Spektral skrev:Det är ju just på grund av att vissa med Aspergers syndrom begåvningsmässigt befinner sig i närheten utav mental retardation och därmed inte har en intellektuell motvikt till sina övriga problem, som detta stöd omfattar oss med Aspergers.


+1

Bedömningarna av vilka insatser man är i behov av är väl individuella och utgår ifrån varje individs specifika behov och har man inte behov av vissa insatser så beviljas man väl inte heller dessa bara för att man ingår i LSS.

Det tillsammans med de insiktsbrister om asperger och aspergare jag har tyckt mig se hos er och ordat om i inläggen före det här.[/quote]

Så jag har insiktsbrist själv då fast jag har AS? Är det inte det som jag skrivit tidigare om LSS som gäller, att man ska bedömas individuellt, att insatserna ska ges efter individens specifika behov eller har jag fel?

Dessutom vill jag fortfarande att du ska specificera vad jag har skrivit om just DIG/ER eftersom du skriver:

Men en del övrigt du och Spektral skriver om oss stämmer inte.


Att bli beskylld för att vara besserwisser, är inte det ofta så man uppfattas om man har AS, att man är en besserwisser?
Senast redigerad av Wine 2011-05-04 21:32:19, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Zombie » 2011-03-01 20:48:40

Wine skrev:Så jag har insiktsbrist själv då fast jag har AS?

Ja, jag tyckte mig se det och skrev om det här och här.

Hur vanligt som helst. En djävla massa män respektive kvinnor som vet precis hur alla män/kvinnor är och har det efterson de minsann är det själva, exemplen kan mångfaldigas hur långt som helst. Den sortens egocentrism har vi alla, jag med, många av oss aspergare kanske ligger särskilt i riskzonen, och den är lika naturlig som förödande, allt vi kan göra är att inse varför den är ett problem och jobba och jobba och jobba med det.

Eller också missuppfattade jag dig. Spektral hade ju tydligen flera strängar på sin lyra som jag är glad att han visade till slut, för jag vet fortfarande inte hur jag skulle ha sett dem annars. Men följande gäller det alltså inte:
Wine skrev:Är det inte det som jag skrivit tidigare om LSS som gäller, att man ska bedömas individuellt, att insatserna ska ges efter individens specifika behov eller har jag fel?


Wine skrev:Dessutom vill jag fortfarande att du ska specificera vad jag har skrivit om just DIG/ER eftersom du skriver:

Men en del övrigt du och Spektral skriver om oss stämmer inte.

Att bli beskylld för att vara besserwisser, är inte det ofta så man uppfattas om man har AS, att man är en besserwisser?

"Oss" = oss aspergare.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:32:19, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Wine » 2011-03-01 21:10:24

Jag tycker fortfarande så att man ska bedömas individuellt efter behov när det gäller insatser från LSS. Jag kan reagera på att en del verkar tycka att de SKA HA och automatiskt har rätt till en massa förmåner som de kanske inte har behov av men bara för att man har en diagnos så ska man liksom HA. Hoppas bara att det, som Spektral skrev, inte leder till att personer som verkligen har större problem och behov inte kan få sina behov tillgodosedda p.g.a. att ekonomin hos kommunerna inte tillåter det på grund av detta.

Dessutom tycker jag att det ibland kan vara bra att inte bara se alla begränsningar och problem som diagnosen medför angående detta med att, som du skrev Zombie:

Jag minns inte att någon av dem någonsin var ute efter att förringa mina på det här viset.


En djävla massa män respektive kvinnor som vet precis hur alla män/kvinnor är och har det efterson de minsann är det själva, exemplen kan mångfaldigas hur långt som helst.


Har aldrig påstått att jag är en som minsann vet.
Senast redigerad av Wine 2011-05-04 21:32:19, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Zombie » 2011-03-01 21:22:36

Wine skrev:Jag tycker fortfarande så att man ska bedömas individuellt efter behov när det gäller insatser från LSS.

Vem har förnekat det och var?

Wine skrev:Jag kan reagera på att en del verkar tycka att de SKA HA och automatiskt har rätt till en massa förmåner som de kanske inte har behov av men bara för att man har en diagnos så ska man liksom HA. Hoppas bara att det, som Spektral skrev, inte leder till att personer som verkligen har större problem och behov inte kan få sina behov tillgodosedda p.g.a. att ekonomin hos kommunerna inte tillåter det på grund av detta.

Det är alltid några som anklagar diverse ospecificerade aspergare för detta och får det att se ut som ett massfenomen. Jag har aldrig sett belägg, kanske i något enstaka fall men då var det en person som uppenbarligen hade andra problem den inte fick adekvat hjälp med. I övrigt anser jag att den här föreställningen 1. är en myt tills jag ser belägg, och en väldigt farlig sådan eftersom den bidrar starkt till att forma allmänhetens bild av oss i en politisk epok då avundsjukan verkligen frodas och då vi är en ny handikappgrupp som det är helt okej att avsky som det inte har varit med fysiskt handikappade på femtio år; 2. att en del av er kanske blandar ihop individnivån med grupp- och principnivåer, där man alltid måste vara rak och klar, jämför till exempel fackföreningar när de fungerar för det de är till för. Utan att se de nivåerna går politiska rättighetsfrågor överhuvudtaget inte att driva, men det kan säkert också vara ett aspigt drag att helt enkelt sakna ögon för dem och bara kunna relatera till individer. Därmed inte sagt att jag vet något om dig i det avseendet.

Wine skrev:Dessutom tycker jag att det ibland kan vara bra att inte bara se alla begränsningar och problem som diagnosen medför angående detta med att, som du skrev Zombie:

Jag minns inte att någon av dem någonsin var ute efter att förringa mina på det här viset.

Du, i all välmening men dock, snacka om att slå in vidöppen dörr. Jag har ett liv bakom mig. Det är liksom inte så att jag har varit indoktrinerad med någon vårdpaketssyn på mig själv. Hoppas jag har fel, men jag gissar att en bråkdel av dem du tror det om har det.

Wine skrev:
En djävla massa män respektive kvinnor som vet precis hur alla män/kvinnor är och har det efterson de minsann är det själva, exemplen kan mångfaldigas hur långt som helst.


Har aldrig påstått att jag är en som minsann vet.

Tolka mig inte så bokstavligt. Det finns grader från nästan noll till hundra.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:32:19, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Wine » 2011-03-01 21:52:15

Zombie skrev:Det är alltid några som anklagar diverse ospecificerade spergare för detta och får det att se ut som ett massfenomen.


Jag tror inte att det är något massfenomen.

Wine skrev:Dessutom tycker jag att det ibland kan vara bra att inte bara se alla begränsningar och problem som diagnosen medför angående detta med att, som du skrev Zombie:

Zombie skrev:Jag minns inte att någon av dem någonsin var ute efter att förringa mina på det här viset.


Zombie skrev:Du, i all välmening men dock, snacka om att slå in vidöppen dörr. Jag har ett liv bakom mig. Det är liksom inte så att jag har varit indoktrinerad med någon vårdpaketssyn på mig själv. Hoppas jag har fel, men jag gissar att en bråkdel av dem du tror det om har det.


Jag tror faktiskt att du missförstår mig, jag har också ett liv bakom mig men jag menar att man inte alltid behöver fokusera på alla problem. Mitt inlägg handlade från början inte om dig överhuvudtaget vad gäller att man kanske inte behöver se alla problem i livet som en konsekvens av att ha en diagnos.
Senast redigerad av Wine 2011-05-04 21:32:19, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Zombie » 2011-03-01 22:08:06

Wine skrev:
Zombie skrev:Det är alltid några som anklagar diverse ospecificerade spergare för detta och får det att se ut som ett massfenomen.


Jag tror inte att det är något massfenomen.

Okej, då råkade du väl bara falla in i den ström jag ser av sådana synpunkter.

Wine skrev:
Wine skrev:Dessutom tycker jag att det ibland kan vara bra att inte bara se alla begränsningar och problem som diagnosen medför angående detta med att, som du skrev Zombie:

Zombie skrev:Jag minns inte att någon av dem någonsin var ute efter att förringa mina på det här viset.


Zombie skrev:Du, i all välmening men dock, snacka om att slå in vidöppen dörr. Jag har ett liv bakom mig. Det är liksom inte så att jag har varit indoktrinerad med någon vårdpaketssyn på mig själv. Hoppas jag har fel, men jag gissar att en bråkdel av dem du tror det om har det.

Jag tror faktiskt att du missförstår mig, jag har också ett liv bakom mig men jag menar att man inte alltid behöver fokusera på alla problem. Mitt inlägg handlade från början inte om dig överhuvudtaget vad gäller att man kanske inte behöver se alla problem i livet som en konsekvens av att ha en diagnos.

Kanske vi talar förbi varandra då.

Just här svarade du mig, och det övriga tror jag inte är något stort problem bland vuxna aspergare. Större kanske bland yngre, som är uppvuxna med diagnosen; men av det jag har sett här och på andra håll tycker jag det verkar vanligare att man även där redan revolterar mot att se sig själv som ett knippe funktionshinder, att man vill ta reda på vad av ens problem som är "normalt" respektive "aspergerspecifikt" och att man i det längsta vill klara sig själv som vem som helst. Att fokusera på det negativa är helt enkelt inte roligt. Såvida man inte redan har andra problem som är så svåra att det framstår som ett bättre alternativ.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 21:32:19, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Wine » 2011-03-01 22:33:44

Zombie skrev:Just här svarade du mig, och det övriga tror jag inte är något stort problem bland vuxna aspergare. Större kanske bland yngre, som är uppvuxna med diagnosen; men av det jag har sett här och på andra håll tycker jag det verkar vanligare att man även där redan revolterar mot att se sig själv som ett knippe funktionshinder, att man vill ta reda på vad av ens problem som är "normalt" respektive "aspergerspecifikt" och att man i det längsta vill klara sig själv som vem som helst. Att fokusera på det negativa är helt enkelt inte roligt. Såvida man inte redan har andra problem som är så svåra att det framstår som ett bättre alternativ.


Ja kanske talar vi förbi varandra.

Ja precis så, det kan vara ett större problem hos vissa individer.

Mina egna erfarenheter av detta, efter att utredningen var klar och diagnos var fastställd, är just som du skriver:

att man vill ta reda på vad av ens problem som är "normalt" respektive "aspergerspecifikt" och att man i det längsta vill klara sig själv som vem som helst.


Just detta med att efter att ha fått diagnos, att bearbeta sina upplevelser och erfarenheter, hinder och svårigheter man upplevt tidigare i livet m.m. upplevde jag som mycket viktigt och det trodde jag alla fick tillgång till i samband med utredningen eller efter diagnosen i kontakt med habiliteringen t.ex.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Aspergerförening?

Inläggav m37h0d » 2013-05-22 15:24:22

Vilka förmåner och rätt till stöd har man iom. Asperger diagnos?

Exempel jag kan komma på / efterfråga:

x Vilka insatser inom LSS erbjuds?
x Vilka hjälpmedel erbjuds? (Även om kognitiva hjälpmedel?)
x Ekonomiskt/Försäkringskassan(?)

x Vanlig medicinsk behandling vid Asperger? Vad brukar ni få för medicinering för att "dämpa" Aspergern lite?


Moderator Alien: Flyttat från aspergerforening-t33538.html
m37h0d
 
Inlägg: 49
Anslöt: 2013-04-26
Ort: Mellansverige

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in