Försöker betala resa med app

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

Inläggav Alien » 2020-08-28 21:28:08

Nu går det inte längre att betala med kort, varken busskort el bankkort.

Man ska alltså betala via app. Min dotter ledde mig via telefon hur jag skulle göra. Men så skulle jag ladda reskassan. Det var en annan reskassa än den jag laddat på kortet. Men då möts jag av detta besked:

Webbsidan är inte tillgänglig

Orsak:
net: ERR_UNKOWN_URL_SCHEME

Fattar inte varför betalning via appar anses så smidigt och bra; det är ju jättekrångligt!

Någon annan som haft problem att betala resan med app?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Vildsvin » 2020-08-28 22:15:06

ERR_UNKOWN_URL_SCHEME är att en app skickar en länk (i detta fall inte till en vanlig webbsida utan till en betalningsbegäran) till en annan app som den inte passar ihop med.

Det bör gå att komma runt problemet genom att skriva in bankkortnumret direkt i länstrafikens app.
Vildsvin

Anslöt: 2011-01-03

Inläggav Alien » 2020-08-28 23:38:25

Jag har redan registrerat mitt bankkort i appen.

Men det blir dyrare att resa med bankkort än med reskassa.

Dessutom gör det här krånglet mig nervös. Kanske fungerar inte appen alls även om jag betalar via bankkort.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav atoms » 2020-08-29 1:49:31

Alien skrev:Dessutom gör det här krånglet mig nervös. Kanske fungerar inte appen alls även om jag betalar via bankkort.

Nervös är bara förnamnet. Jag besökte resecentrum här om dagen, fick ett plastkort laddat med fem enkelresor mellan två bestämda punkter i utbyte mot plastkortet jag hade tidigare. Att byta system under en pandemi, jättesmart.
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Återgå till IT-forum

Logga in