Försöker betala resa med app

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Försöker betala resa med app

Inläggav Alien » 2020-08-28 21:28:08

Nu går det inte längre att betala med kort, varken busskort el bankkort.

Man ska alltså betala via app. Min dotter ledde mig via telefon hur jag skulle göra. Men så skulle jag ladda reskassan. Det var en annan reskassa än den jag laddat på kortet. Men då möts jag av detta besked:

Webbsidan är inte tillgänglig

Orsak:
net: ERR_UNKOWN_URL_SCHEME

Fattar inte varför betalning via appar anses så smidigt och bra; det är ju jättekrångligt!

Någon annan som haft problem att betala resan med app?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46223
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Försöker betala resa med app

Inläggav Vildsvin » 2020-08-28 22:15:06

ERR_UNKOWN_URL_SCHEME är att en app skickar en länk (i detta fall inte till en vanlig webbsida utan till en betalningsbegäran) till en annan app som den inte passar ihop med.

Det bör gå att komma runt problemet genom att skriva in bankkortnumret direkt i länstrafikens app.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Försöker betala resa med app

Inläggav Alien » 2020-08-28 23:38:25

Jag har redan registrerat mitt bankkort i appen.

Men det blir dyrare att resa med bankkort än med reskassa.

Dessutom gör det här krånglet mig nervös. Kanske fungerar inte appen alls även om jag betalar via bankkort.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46223
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Försöker betala resa med app

Inläggav atoms » 2020-08-29 1:49:31

Alien skrev:Dessutom gör det här krånglet mig nervös. Kanske fungerar inte appen alls även om jag betalar via bankkort.


Nervös är bara förnamnet. Jag besökte resecentrum här om dagen, fick ett plastkort laddat med fem enkelresor mellan två bestämda punkter i utbyte mot plastkortet jag hade tidigare. Att byta system under en pandemi, jättesmart.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18069
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Försöker betala resa med app

Inläggav sebastiann » 2020-10-12 17:37:33

Troligen är det så att BankID-verifiering krävs i enlighet med den nya lagen om PSD2.
Och den försöker skicka dig till BankID, som du inte har installerat på din telefon right?

Det är nämligen så att de nya PSD2 kraven kommer inom kort gälla alla kort med någon form av pengar på som kan återladdas, allt från kontantkort till mobilen till resekort. Därför man måste byta ut mot nya säkrare system, som innebär t.ex. att man verifierar via BankID istället, och genom att verifiera via BankID för att ladda reskassan, så slipper du verifiera via BankID när du sedan köper biljetter.

(finns dock vissa maxbelopp att ta hänsyn till, av säkerhetsskäl)


Eller så försöker du betala med swish men har inte swish installerat på din telefon.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Försöker betala resa med app

Inläggav Alien » 2020-10-12 17:42:32

Jag har BankID på mobilen.

Jag hoppas verkligen att mitt vanliga kort, som jag brukar ladda på den lokala kiosken fungerar som vanligt när man kan betala via busskort igen. En biljett på mobilen känns osäkert, tänk om pengarna för kontantkortet tagit slut, då kan jag ändå inte betala el visa att jag betalt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46223
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Försöker betala resa med app

Inläggav sebastiann » 2020-10-12 17:57:18

Har du swish?

Grejen är att kollektivtrafikbolagen går över helt till E-biljetter numera. Det är just därför man fasar ut genom att bara tillhandahålla vissa biljettyper till kortet, så att folk ska sluta använda det (för att just deras biljett inte finns till kortet), och tillslut kan man lägga ner korten.

Man får helt enkelt anpassa sig, se till att ha tillräckligt med data laddat på kontantkortet osv.

Tänk också på att ditt busskort har en giltighetstid som kan gå ut om du inte använder det på ett tag.
Och då du måste betala med appen pga corona så får du helt enkelt finna dig i det. Går ju inte "stämpla" kontet.

På SL och Västtrafik har man istället gjort att man reser gratis om man har reskassa så det täcker minst 1 biljett - men det innebär å andra sidan att väldigt många fuskåker.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Försöker betala resa med app

Inläggav Alien » 2020-10-12 18:09:48

Jag tror jag avstår från att resa alls.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46223
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Försöker betala resa med app

Inläggav sebastiann » 2020-10-12 18:18:24

Kan du inte testa ladda ner swish och se om du får bättre reaktion på laddning av reskassa. Om du nu får upp swishappen istället så vet du att det krävs swish för att ladda reskassa.
sebastiann
Får inte posta eller skicka pm
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2018-01-19
Ort: 57°45'41.31"N 12°3'40.32"E (CTRL+V i google maps)

Återgå till IT-forum



Logga in