Formatering & ominstallation [Avdelad tråd]

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Formatering & ominstallation [Avdelad tråd]

Inläggav sugrövmanövern » 2014-08-04 0:16:18

KrigarSjäl skrev:
Det funkar inte att skriva C: och liknande till mig, jag fattar inte ett dyft.
Tur det, för på C: ligger ditt operativsystem, raderar du det raderar du typ.. ja du blir utan dator kan man säga.

atoms -

Diskussionen kommer ifrån - konstiga-natverk-pa-datorn-t41240.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Konstiga nätverk på datorn...

Inläggav bittin » 2014-08-06 20:15:45

sugrövmanövern skrev:
KrigarSjäl skrev:
Det funkar inte att skriva C: och liknande till mig, jag fattar inte ett dyft.
Tur det, för på C: ligger ditt operativsystem, raderar du det raderar du typ.. ja du blir utan dator kan man säga.


Nej bara utan operativsystem, på dom flesta nya datorer finns det recovery partitioner så man kan installera om dock
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Konstiga nätverk på datorn...

Inläggav plåtmonster » 2014-08-06 21:26:29

Utom när hårddisken kraschar då är datorn rökt.. :-)065
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Sv: Konstiga nätverk på datorn...

Inläggav slackern » 2014-08-06 23:19:24

plåtmonster skrev:Utom när hårddisken kraschar då är datorn rökt.. :-)065


Varför skulle datorn vara rökt för det? Bara att sätta i en ny hårddisk. Sparar man bra många tusenlappar.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Konstiga nätverk på datorn...

Inläggav plåtmonster » 2014-08-07 0:00:55

Problemet är att du då saknar media att installera om maskinen med..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Sv: Konstiga nätverk på datorn...

Inläggav slackern » 2014-08-07 0:08:54

plåtmonster skrev:Problemet är att du då saknar media att installera om maskinen med..

Ny hårddisk ominstallation utav operativsystemet. Hur svårt kan det vara?
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Konstiga nätverk på datorn...

Inläggav Miche » 2014-08-07 0:52:21

slackern skrev:
plåtmonster skrev:Problemet är att du då saknar media att installera om maskinen med..

Ny hårddisk ominstallation utav operativsystemet. Hur svårt kan det vara?
Problemet är att de flesta installationer ligger på datorns enda hårddisk, kraschar den så måste du ordna något nytt att installera ifrån vilket inte medföljer den nyköpta hårddisken...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Sv: Konstiga nätverk på datorn...

Inläggav slackern » 2014-08-07 11:49:16

Miche skrev:
slackern skrev:
plåtmonster skrev:Problemet är att du då saknar media att installera om maskinen med..

Ny hårddisk ominstallation utav operativsystemet. Hur svårt kan det vara?
Problemet är att de flesta installationer ligger på datorns enda hårddisk, kraschar den så måste du ordna något nytt att installera ifrån vilket inte medföljer den nyköpta hårddisken...

Nej men det blir ju helt klart billigare än att köpa en ny dator. Själv håller jag på att köpa delar för att bygga en egen dator. Då kommer jag att köpa en Windows licens antar att den kommer med en USB-sticka. Den dagen hårddisken kraschar köper jag en ny och ominstalerar.
slackern
 
Inlägg: 43699
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Konstiga nätverk på datorn...

Inläggav kullan » 2014-08-07 11:54:33

När min pojkvän skulle installera om min mini . laptop upptäckte han att det inte fanns någon recovery på operativsystemet. Och jag fick ingen usb - sticka heller med backup. Den servicen hade de dragit in för att kapa priset på slutprodukten. Vilket medförde att pojkvännen fick ut på nätet med sin dator och jaga rätt på windows 7 starter att ladda ner. Men vi har ingen licenskod så den är egentligen illegal. Han fick hitta på något som gjorde att burken öppnade programvaran.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Konstiga nätverk på datorn...

Inläggav Miche » 2014-08-07 13:02:27

slackern skrev:Då kommer jag att köpa en Windows licens antar att den kommer med en USB-sticka.
Det kan du nog fetglömma...

Antingen köper du den på disk (DVD) eller så köper du en licens som ger dig rätten att ladda ner och installera (den nedladdningen kan du lägga på USB-minne eller DVD och installera ifrån). Den senare lösningen är lite billigare.

När man köper dator med tillhörande Windows så är priset lite subventionerat så det är lite lägre pris på alla ingående komponenter. Den datorn skruvas (ofta) ihop i fabrik där det tillverkas tusentals (nästan) identiska burkar, sen körs en specialinstallation som går snabbt (lika snabbt som att kopiera från ett USB-minne) och är speciellt anpassad till just den konfigurationen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Konstiga nätverk på datorn...

Inläggav bittin » 2014-08-10 2:53:14

slackern skrev:
Miche skrev:
slackern skrev:Ny hårddisk ominstallation utav operativsystemet. Hur svårt kan det vara?
Problemet är att de flesta installationer ligger på datorns enda hårddisk, kraschar den så måste du ordna något nytt att installera ifrån vilket inte medföljer den nyköpta hårddisken...

Nej men det blir ju helt klart billigare än att köpa en ny dator. Själv håller jag på att köpa delar för att bygga en egen dator. Då kommer jag att köpa en Windows licens antar att den kommer med en USB-sticka. Den dagen hårddisken kraschar köper jag en ny och ominstalerar.


Nepp alla Windows licenser levereras med DVD skivor Dock har man rätten att köra detta http://www.microsoftstore.com/store/msusa/html/pbPage.Help_Win7_usbdvd_dwnTool för att göra USB stickor för sina dvd skivor som är lagligt köpta, vilka verktyg man behöver om man har olagligt Windows tänker jag inte gå in på då jag tror det inte är okej på detta forum och om recovery disken krasch ar på sin dator, och man inte har bränt ut några Recovery CD eller DVD skivor med det medföljande programmet från tillverkaren som brukar ligga på datorn om den är OEM får man ringa deras support så brukar det gå att köpa lite billigare Recovery skivor oftast
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Konstiga nätverk på datorn...

Inläggav marxisten » 2014-08-16 18:46:38

Miche skrev:
slackern skrev:Då kommer jag att köpa en Windows licens antar att den kommer med en USB-sticka.
Det kan du nog fetglömma...

Antingen köper du den på disk (DVD) eller så köper du en licens som ger dig rätten att ladda ner och installera (den nedladdningen kan du lägga på USB-minne eller DVD och installera ifrån). Den senare lösningen är lite billigare.


Osäker på hur det är med Windows 8/8.1, men gällande Windows 7 är inga problem att fixa en legal ISO och lägga in på USB. Går att ladda ned direkt från Microsofts hemsida om man vill det. Allt man behöver sen är en licensnyckel, men den brukar sitta på datorn. Har en tråd om det här på forumet med direktlänkar till fullt legala Windows 7 ISO:s. Och din Windows-licens funkar så länge du installerar samma version av Windows som du har licens på.

rent-windows-7-utan-forinstallerade-program-6-stegs-guide-t31361.html

Miche skrev:När man köper dator med tillhörande Windows så är priset lite subventionerat så det är lite lägre pris på alla ingående komponenter. Den datorn skruvas (ofta) ihop i fabrik där det tillverkas tusentals (nästan) identiska burkar, sen körs en specialinstallation som går snabbt (lika snabbt som att kopiera från ett USB-minne) och är speciellt anpassad till just den konfigurationen.


Windowsversionen som installeras är identisk med den som du köper i butik, skillnaden är att i fabriken så inkluderas drivrutinerna i installationen, vilket det ej gör när du köper en kopia i butik eller laddar ner från Microsofts webbplats.

Dock så finns i princip alltid din dators drivrutiner på tillverkarens hemsida för nedladdning så det är ett mindre problem. Dock för att få tillgång till de måste man dock ladda ned drivrutinerna (iaf nätverksdrivrutinen) innan formatering sker eller ladda ned de från en annan dator. Så länge datorn är någotsånär modern så den kan köra en BOOT från USB-minne så är det inga problem att formatera den och installera om Windows. Var dock med om en dator en gång där det inte gick att köra BOOT från USB, det blev ett helvete. Slutade med att jag fick ta ut hårddisken ur laptopen och trycka in i min stationära för att kunna formatera den.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Återgå till IT-forum



Logga in