Rent Windows 7 - utan förinstallerade program? 6 stegs guide

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Rent Windows 7 - utan förinstallerade program? 6 stegs guide

Inläggav marxisten » 2013-01-16 19:15:18

"Med ett "rent" Windows 7 så menar jag ett Windows 7 som inte på återställnings skivorna är nedsmutsat med en massa småprogram som din datortillverkare skickade med. Det är säkert fler än jag som blir irriterad på allting som ploppar upp på skärmen vid en total återställning av datorn. Man rensar burken och den är fortfarande full av olika småprogram med 30 dagars test osv osv. Men detta är väldigt enkelt att bli av med och jag ska nedan skriva hur. Allt ni behöver är en ren USB-sticka på minst 4gb eller en extern hårddisk med en partion på. USB är enklast

Problemet idag är att det "officiellt" enbart finns Windows 7 Professional SP1 64 resp. 32 bit på Svenska, Nedladdning av några andra versioner av Windows 7 finns inte på Svenska, däremot på engelska. Men detta är faktiskt inte så stort problem om man vet vad man ska göra och lösningen är skrattretande enkel. Genom ett enda klick så kan du förändra iso-filen ovan att erbjuda er en ren installation av Windows 7 Home Basic, Home Premium, Professional och Ultimate.

Till att börja med ska jag säga att det är enklast att göra installationen från en USB-sticka och Windows 7 USB/DVD download tool som är utecklat av Microsoft gör det mycket enkelt att överföra iso-filen till USB-stickan.


Installera Windows 7 via USB.

1. Ladda ned Windows 7 (kolla om ni har 32 eller 64 bit), och Windows 7 USB/DVD download tool.

* Kontrollera att ert USB-minne är minst 4GB stort och är formaterat enligt "FAT32", annars kan du ej lägga in iso-filen. Formatering gör du på följande sätt: "Dator" - högerklicka på enheten - "Formatera". Kolla så det står "FAT32" under filsystem och klicka "starta"

2. Överför er iso-fil till din USB via Windows 7 USB/DVD download tool genom att följa instruktionerna programmet ger.

* Professional-användare går till punkt 6.

3. Gå till "Dator" - högerklicka på USB-minnet och öppna det.

4. Gå till mappen "sources" och dubbelklicka på den.

5. Leta upp filen "ei.cfg" och radera denna.
* Tips för att hitta filen är att ha filerna i bokstavsordning om ni inte har det.

6. Starta om datorn och starta datorn med USB-minnet och inte hårddisken som BOOT-enhet. Oftast känner datorn av att du har en USB med en ISO-fil och startar därför automatiskt från USB-minnet. Om inte detta sker får du gå in i ditt BIOS och välja USB som startalternativ. Du kommer då få upp installationsmenyer som vanligt där du klickar i din modell av Windows 7 osv...

OBS: Kräver en äkta Windows licens för att fungera!

KLART! Enda saken du behöver göra för få ner en laglig svensk version av Windows 7 Home Basic, Home Premium och Ultimate är att ändra en fil i Professional iso:n som Windows lagt upp.

För att göra det på extern hårddisk.

Ifall man av någon anledning skulle behöva genomföra proceduren via en extern hårddisk som jag behövde då jag ej hade ett minne tillgängligt, så är detta möjligt, fast inte lika bra då formatering av hårddisken blir krångligare när man startar installationen inifrån Windows. USB rekommenderar jag således framför att göra det från en extern hårddisk.

Däremot är proceduren även här ganska enkel att genomför och en av fördelarna med en extern hårddisk framför ett USB-minne är att proceduren går att genomföra utan att man behöver radera alla data enheten innan. Det är dock något krångligare. Guiden nedan är ifall man vill göra det och spara sina data på den externa vilket jag antar de flesta vill göra då det är betydligt större mängder data på en extern hårddisk att spara över jämfört med ett USB-minne.

1. Koppla in din externa hårddisk.

2. Öppna start-menyn - högerklicka på dator och "Hantera"

3. Gå till "diskhantering"

4. Högerklicka på er externa hårddisk - "krymp volym" - sätt 10000 på utrymme som ska krympas

5. Nedanför ser du alla partioner ni har, kolla på er externa hårddisk (mitt fall Disk 1). Där finns det en som det står ~9,8gb på och "inte allokerat". Högerklicka och tryck sedan "ny enkel volym".

6. Då skall du få upp "Välkommen till guiden Ny enkel volym". Här ska du klicka nästa. Sedan "nästa" på storlek (skall vara samma som du partitionerat ut)- klicka i ge enhetsbeteckning och "nästa". Nu kommer vi till den viktiga detaljen, nu ska den formateras. Och här är det viktigt att du klickar i "FAT32" och inte NTFC eller FAT. Tryck sedan nästa för snabbformatering.

7. När du gjort detta skall du högerklicka på partitionen och markera den som aktiv.

8. Öppna iso-filen i ex. Winrar, Winzip eller liknande program. Extrahera samtliga filer till den partition du nyss gjort.

9. Gå in på mappen "source" och ta sedan bort "ei.cfg".

Nu kan du går till "Dator" - Dubbelklicka på Partitionen och klicka på "Setup". Då kommer installationen startas.

Grattis! Ni har nu en helt ren version av Windows 7, utan märkesdatorernas alla "prova på" program.

Att följande trick fungerar kan jag garantera då jag själv genomfört det nyligen när jag installerade Home Premium. Detta är 100% lagligt och du använder den äkta kod som din OEM-tillverkare skickade med dig vid köpet.

OBS: Innan ni installerar in ett helt rent Windows 7 måste ni hämta ner drivrutinerna till just er dator. Detta för att på de flesta OEM-datorers drivrutiner är på de skivor även deras Windows är på. Om ni inte gör detta finns risk för att ex. nätverkskortets drivrutiner inte kommer att fungerar och ni inte få tillgång till internet för att hämta resten.

För att få tag på drivrutinerna till en OEM-dator, gå in på ert märkes hemsida och kolla på just er datormodell. Där finns drivrutinerna att ladda ned. Efter ni gjort detta, bränn ut dem, eller lägg det på en partition ni INTE kommer formatera.

Ifall ni fick med en separat skiva till moderkortet vid köpet av datorn, så har ni drivrutinerna på denna redan.

Admin: lade till lite info på trådstartarens begäran

Admin: ändrade länkarna på trådstartarens begäran
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Rent Windows 7 - utan förinstallerade program? 7 stegs guide

Inläggav marxisten » 2013-01-17 0:41:11

Ni får gärna skriva i tråden om den var till hjälp och om ni har lyckats med att installera ett rent Windows 7, eller om det är något som är oklart och ni undrar över något mer.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Sv: Rent Windows 7 - utan förinstallerade program? 7 stegs g

Inläggav Titti » 2013-01-17 1:46:25

Jag skulle vilja ominstallera XP på samma sätt. På en av mina datorer kör jag det. Jag hade en XP oem men efter en genomgripande ombyggnad (praktiskt taget allt är utbytt) kan jag inte installera den igen. Jag har en riktig licens till den, en Professional, och skulle vilja ha den i körbart skick igen. Antingen i den datorn eller som dubbelboot i min andra dator, där jag kör Linux nu.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Rent Windows 7 - utan förinstallerade program? 7 stegs guide

Inläggav marxisten » 2013-01-17 2:00:01

Titti skrev:Jag skulle vilja ominstallera XP på samma sätt. På en av mina datorer kör jag det. Jag hade en XP oem men efter en genomgripande ombyggnad (praktiskt taget allt är utbytt) kan jag inte installera den igen. Jag har en riktig licens till den, en Professional, och skulle vilja ha den i körbart skick igen. Antingen i den datorn eller som dubbelboot i min andra dator, där jag kör Linux nu.


Ska gå att installera på samma sätt som ovan. Är osäker dock på om det likt W7 finns någon XP-Iso som är laglig att ladda ner idag. Och jag har bättre saker för mig än att posta piratlänkar till en moderator. :mrgreen:
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Sv: Rent Windows 7 - utan förinstallerade program? 7 stegs g

Inläggav Titti » 2013-01-17 3:20:27

Nu var det inte en piratlänk jag ville ha... Jag har en riktig licens jag betalat för och det stör mig att jag inte kan använda den bara för att jag moderniserat datorn :(
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Rent Windows 7 - utan förinstallerade program? 7 stegs guide

Inläggav Vildsvin » 2013-01-17 5:04:05

Det ligger i affärsiden att folk ska bli tvungna att köpa nytt. Om de inte piratkopierar förstås.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Rent Windows 7 - utan förinstallerade program? 6 stegs guide

Inläggav Vaniljflickan » 2013-08-22 2:58:40

USB download tool tyckte inte att den kunde fixa bootsect på devajset, så jag vågar inte göra något mer nu..

Kunde inte sova, så jag tjyvstarta lite :P
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Rent Windows 7 - utan förinstallerade program? 6 stegs guide

Inläggav Hundralappen » 2013-08-22 10:37:42

Vaniljflickan skrev:USB download tool tyckte inte att den kunde fixa bootsect på devajset, så jag vågar inte göra något mer nu..

Kunde inte sova, så jag tjyvstarta lite :P


Hmm. Valde du USB-minnet som first boot order i BIOS?
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Rent Windows 7 - utan förinstallerade program? 6 stegs guide

Inläggav Vaniljflickan » 2013-08-22 10:58:35

När och vart skulle man ha valt det?
Och vad är BIOS?

Hundralappen skrev:Hmm. Valde du USB-minnet som first boot order i BIOS?
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Rent Windows 7 - utan förinstallerade program? 6 stegs guide

Inläggav Vaniljflickan » 2013-08-22 11:06:54

Högerklickade på USB1 nu och kollade egenskaper och såg där att, man ej kan använda enheten för ReadyBoost.

"ReadyBoost är inte aktiverat eftersom datorn är tillräckligt snabb och det är inte troligt att ReadyBoost tillför något."

Tillräckligt snabb för vad.. vad är denna boost grej, vad gör den, är den nödvändig för att jag ska kunna installera win7 på datorn sen efter jag har strippat den? mvh.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Rent Windows 7 - utan förinstallerade program? 6 stegs guide

Inläggav Hundralappen » 2013-08-22 11:10:15

Du får först undersöka vad du har för moderkort. Sen får du googla vilken knapp det är du ska trycka för att komma in i BIOS.

Sen sätter du i USB-minnet och startar om datorn. Var uppmärksam precis när datorn startar och tryck den knapp som du kom fram till var "BIOS-knappen" ovan.

Där inne varierar det på olika datorer, men du ska leta efter något som heter liknande boot order eller liknande och du vill sätta ditt USB-minne som first boot order.

Sen får du spara ändringarna och starta om datorn igen och då bör datorn boota ditt USB-minne så du kan installera W7.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Rent Windows 7 - utan förinstallerade program? 6 stegs guide

Inläggav Vaniljflickan » 2013-08-22 11:14:53

Hundralappen skrev:Du får först undersöka vad du har för moderkort. Sen får du googla vilken knapp det är du ska trycka för att komma in i BIOS.


Vad bör man googla på?
Hundralappen skrev:Sen sätter du i USB-minnet och startar om datorn. Var uppmärksam precis när datorn startar och tryck den knapp som du kom fram till var "BIOS-knappen" ovan.


Denna knapp finns på tangentbordet? eller vadå?
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Rent Windows 7 - utan förinstallerade program? 6 stegs guide

Inläggav barracuber » 2013-08-22 11:18:13

Vaniljflickan, det varierar från märke till märke, BIOS till BIOS. Det brukar funka med att trycka på alla funktionstangenterna efter varandra F1-F12 i snabb följd just när man startar upp datorn. Någon tangent, oftast F5, F6, F7 eller F8 är oftast den rätta. Trycker man på alla är man helgarderad :D
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Rent Windows 7 - utan förinstallerade program? 6 stegs guide

Inläggav Vaniljflickan » 2013-08-22 11:21:35

barracuber skrev:Vaniljflickan, det varierar från märke till märke, BIOS till BIOS. Det brukar funka med att trycka på alla funktionstangenterna efter varandra F1-F12 i snabb följd just när man startar upp datorn. Någon tangent, oftast F5, F6, F7 eller F8 är oftast den rätta. Trycker man på alla är man helgarderad :D


Okej, nu förstår jag iaf det, då kan jag googla.. har hittar vilken BIOS version nu iaf
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Rent Windows 7 - utan förinstallerade program? 6 stegs guide

Inläggav ajemen » 2013-08-22 11:21:41

Vaniljflickan skrev:
Hundralappen skrev:Du får först undersöka vad du har för moderkort. Sen får du googla vilken knapp det är du ska trycka för att komma in i BIOS.


Vad bör man googla på?
Hundralappen skrev:Sen sätter du i USB-minnet och startar om datorn. Var uppmärksam precis när datorn startar och tryck den knapp som du kom fram till var "BIOS-knappen" ovan.


Denna knapp finns på tangentbordet? eller vadå?

Edit: too slow!

Det är vanligen F2, spamma den när din boot splash screen (d.v.s. den bild som brukar visas precis när du startar datorn, t.ex.: http://4.bp.blogspot.com/-5b3nSZc9Tjg/T ... l-bios.jpg) visas.
ajemen
 
Inlägg: 893
Anslöt: 2013-04-03

Rent Windows 7 - utan förinstallerade program? 6 stegs guide

Inläggav Vaniljflickan » 2013-08-22 11:23:50

Men jag behöver alltså inte oroa mig för att inte ReadyBoost fungerade på USB1 eller, eller ska jag tinkra manuellt?

Vänta tror jag hajar nu, måste starta om och sedan göra om processen efter jag har valt USB1 som first order någotflufford
Senast redigerad av Vaniljflickan 2013-08-22 11:33:51, redigerad totalt 1 gång.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Rent Windows 7 - utan förinstallerade program? 6 stegs guide

Inläggav Miche » 2013-08-22 11:32:45

ReadyBoost har ingenting med saken att göra eftersom det är ett Microsoftpåhitt för att ge Windows lite extra minne (istället för att ge det på hårddisk).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Rent Windows 7 - utan förinstallerade program? 6 stegs guide

Inläggav Vaniljflickan » 2013-08-22 11:34:42

Miche skrev:ReadyBoost har ingenting med saken att göra eftersom det är ett Microsoftpåhitt för att ge Windows lite extra minne (istället för att ge det på hårddisk).


Ait :P
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Rent Windows 7 - utan förinstallerade program? 6 stegs guide

Inläggav Vaniljflickan » 2013-08-22 13:41:10

Nu har jag varit i BIOS, valt USB som primär, påbörjat installation, fastnat vid vilken disk jag ska välja för installation,
Fortmaterade om den primära, så den är väl tom nu då,
Men, den vill ej installera på disken då den ej har partionstypen GPT.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Rent Windows 7 - utan förinstallerade program? 6 stegs guide

Inläggav Miche » 2013-08-22 14:07:41

Då får du partitionera om med hjälp av installationsprogrammet, de flesta operativssystemsinstallationsprogram brukar kunna fixa det själv relativt självständigt, det är bara att välja vilken disk du ska installera på.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Rent Windows 7 - utan förinstallerade program? 6 stegs guide

Inläggav Vaniljflickan » 2013-08-22 14:22:20

Ne jag kan inte ftf göra någonting med disken som jag formaterat om, kan inte starta w8 längre heller så kan inte göra ngt därifrån heller.

Jag kan lägga det på en annan disk dock, det är omöjligt för mig att veta vilken disk som är vilken dock, skulle kunna lägga den på D iställer för C faktiskt
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Rent Windows 7 - utan förinstallerade program? 6 stegs guide

Inläggav Miche » 2013-08-22 15:18:07

Du behöver kanske fixa en FalconFour boot CD (eller på USB), från den kan du åtgärda de flesta problem du kan ha med diskarna (och en massa annat praktiskt).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Rent Windows 7 - utan förinstallerade program? 6 stegs guide

Inläggav Vaniljflickan » 2013-08-22 15:25:07

Miche skrev:Du behöver kanske fixa en FalconFour boot CD (eller på USB), från den kan du åtgärda de flesta problem du kan ha med diskarna (och en massa annat praktiskt).


Det skulle jag möjligt kunna få in på USB1 om det ej kräver asmkt plats.
Väntar å ser vad Marxisten säger först bara.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Rent Windows 7 - utan förinstallerade program? 6 stegs guide

Inläggav Miche » 2013-08-22 16:23:36

Det finns speciella versioner av F4 för USB, hur stort USB-minne har du?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till IT-forum



Logga in