"Fördärvet" (Om Gillberg, Kärfve och Elinder)

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav pH » 2008-04-18 15:40:41

Zombie skrev:till pH kl. 10:01
FRAXA på enwiki (måste inte ha rätt i allt, men bättre än inget per nuvarande redigering)


:oops: Jag fattar inte :oops:

Har jag sagt något som varit fel i sak eller har jag i min iver att försöka korta ner mina inlägg blivit otydlig i vad jag försökte att få sagt?

:oops: hjälp :oops:
Senast redigerad av pH 2011-05-04 13:50:30, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Zombie » 2008-04-18 15:43:12

pH skrev:
Zombie skrev:till pH kl. 10:01
FRAXA på enwiki (måste inte ha rätt i allt, men bättre än inget per nuvarande redigering)


:oops: Jag fattar inte :oops:

Har jag sagt något som varit fel i sak eller har jag i min iver att försöka korta ner mina inlägg blivit otydlig i vad jag försökte att få sagt?

:oops: hjälp :oops:

Oj - nej nej nej!!! Förlåt om jag var otydlig!!!
Jag tänkte bara att alla kanske inte visste vad förkortningen stod för.
Jag har menat varenda positiv bokstav om dina inlägg!!

[edit]
Skriv på, pH!!! Här har du en supporter!
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:50:30, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Parvlon » 2008-04-18 15:47:36

mer knark plz
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:50:32, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav pH » 2008-04-18 15:52:05

Parvlon skrev:mer knark plz


Jag förstår inte.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 13:50:32, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Parvlon » 2008-04-18 15:57:51

pH skrev:Jag förstår inte.
att jag vill ha knark :?:
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav pH » 2008-04-18 16:00:24

Parvlon skrev:
pH skrev:Jag förstår inte.
att jag vill ha knark :?:


Jag tog bland annat det du tidigare skrev som en uppmaning till en mer faktabaserad, nyanserad och seriös debatt kring detta. Hade jag fel?
Senast redigerad av pH 2011-05-04 13:50:33, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Parvlon » 2008-04-18 16:09:53

pH skrev:Jag tog bland annat det du tidigare skrev som en uppmaning till en mer faktabaserad, nyanserad och seriös debatt kring detta. Hade jag fel?
Nej du har rätt, jag vill inte förstöra så glöm min post bara.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Parvlon » 2008-04-18 16:54:06

läkartidningen skrev:Forskningsjournalerna förstördes i maj 2004, i vad vi vill beteckna som nödvärn, av tre medarbetare till professor Christopher Gillberg dagarna innan de ovillkorligen, enligt domstolsbeslutet, skulle utlämnas till de två privatpersonerna.
Professor Gillbergs medarbetare har nyligen av tingsrätten i Göteborg dömts till villkorlig dom och dagsböter.

[..]
Gillberg kunde således inte ha handlat annorlunda
[..]
Christopher Gillberg och hans medarbetare måste få upprättelse.

Länk

Nödvärn. :lol:

Josef Milerad, medicinsk chefredaktör skrev:Hur det än förhåller sig med detta har scientologerna målmedvetet bedrivit en kampanj mot Gillberg.

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=7432
Hmm..

Ätstörningar och ADHD kan ha samband
Hetsätning kan lindra ADHD-symtom,
centralstimulantia ger god hjälp
l-tidningen
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Zombie » 2008-04-18 18:23:16

Parvlon skrev:
Josef Milerad, medicinsk chefredaktör skrev:Hur det än förhåller sig med detta har scientologerna målmedvetet bedrivit en kampanj mot Gillberg.

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=7432
Hmm..

*hoppas inte Parvlon misstycker nu? Skäll ut mig annars*

Drog mig till minnes att här finns länkar till ett par skrifter av den scientolog som Josef Milerad nämner.
(Och till ett antal DN-artiklar som Weasley redan har länkat till.)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Dokumentären Fördärvet den 14 april 2008 - Vad tyckte ni?

Inläggav frassez » 2008-04-18 22:05:11

Jag belyser programmet utifrån mitt eget perspektiv och min egen erfarenhet. Jag kan dock byta inriktning. Den som anser det är svårtolkat och övernyanserat får gärna lämna en kommentar.

"Under en helg i maj 2004 fördärvades 22 meter forskning. Den forskning som lade grunden till det svenska damp-begreppet. I kvällens dokumentär visar Kicki Hultin och Tina Thunander nya, ytterst märkliga fakta, som ställer diagnosen damp/adhd i nytt ljus.http://www.svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp ... e=20080414 "


Jag såg hela programmet och lyssnade särskilt på vad den belgiska professorn sade. Hon menade att det kanske är så att omgivningen och omständigheter som gör att en person har problem. Vårt samhälle idag är mycket krävande för oss medmänniskor. Hon sade också att det är bra med rutiner och att planera sin tid. Vi har idag flera prylar som stör oss i tid och otid. Det kan vara mobiltelefonsamtal, textmeddelande, chatt, e-postmeddelande, o.s.v...

Alla dessa intryck är mycket svåra att hantera för alla personer. De av oss som har extra svårt att klara av den påverkan som vårt moderna tekniska informationssamhälle ger oss och de krav som ställs i övrigt gör att man lätt vill sovra bort de av oss som har problem eller anses ha problem i sin vardag.

Det finns ingen människa som är helt perfekt vad jag känner till. Det är dock bra att man från medias sida har visat ett intresse för frågande journalistik.

Nu kan man tycka vad man vill programmet, men visst är upprörande att professor Christopher Gillberg har förstört sitt forskningsmaterial . Vi har alla åsikter om den här frågan, men den som har rent mjöl påsen har inget att dölja.

Om en förvaltningsdomstol dömer att man ska lämna ut sitt material, då tillhör det god sed att göra deta. I programmet fick de som tittade på det reda på att Socialstyrelsen har tillsatt en utredning med angående av den här händelsen. Läs gärna http://www.svd.se/nyheter/vetenskap/artikel_423909.svd

http://sydsvenskan.se/lund/article80163.ece

Nu kan man ju lätt tro att jag har köpt programmet som fullständig sanning. Det har jag inte. Jag har däremot börjat fundera på hur det kan komma sig att vi i Sverige skulle ha närmare 10% av befolkningen med neuropsykiatriskt funktionshinder när det i Europa och i världen i övrigt knappt finns 2%.

Personer från Sydamerika ser mig inte som annorlunda. Jag menar jag grunnar på det, ju fler tankar börjar det dyka upp. Efter jag var ivrig och tjatade om hjälp med mitt arbetssökande fick jag en lista på en massa utredningar som jag tvingades genomgå. När fick jag diagnosen Asperger Syndrom sken man upp som en sol på AF och sade: "Se, det var ju något fel på dig, ändå".

Jag har alltså en medfödd hjärnskada eftersom jag behöver stöd med vissa saker i min vardag. Jag märker själv inget av det och har fått ett sämre liv sedan diagnosen. Jag tror det är omständigheterna och att jag har haft otur. Jo, visst skiljer jag mig från det som man sätter som norm inom vissa områden. Jag känner mig som om jag har fått en värdelöshetsstämpel. Jag har många tomma år och just nu i fördjupad samverkan. Mina fjorton senaste år har handlat om A-kassa - Ekonomiskt bistånd - Sjukersättning.

Av de tvåhundratalet personer jag har träffat som har diagnos har ingen av de, som likt jag är utan jobb och är låginkomsttagare tyckt att det har varit eller är positivt. Omgivningen tycks vändas mot en. Man blir en grupps svarta får eller syndabock för allt som går fel.

Tänk t.ex. på killen som hjälpte till aktiviteterna i Malmö i somras. Personalen på hans boende ger honom ofta skulden till det som går snett på boendet. Är det någon som vet vad han håller på med?

Jag har inte läst Eva Kärfves bok, men jag tror man måste läsa hela boken innan man förkastar hennes kritik.

Kritiken jag har mot programmet är att risken finns att FK tar intryck av det. Vissa av våra politiker brukar ta media som huvudkarraktären i filmen "The Gardener". Uttrycket: "Det måste vara så, för det har jag sett på TV ".
Senast redigerad av frassez 2011-05-04 13:50:33, redigerad totalt 1 gång.
frassez
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2008-04-02
Ort: Malmö

Inläggav Jonte » 2008-04-18 22:21:22

PH, oroa dig inte för att dina inlägg skulle lägga sig som en våt filt på diskussionen. Om sakliga och rediga inlägg som dina gör det är det bara bra. Som du själv säger så är diskussioner byggda på antaganden och halvsanningar inte särskillt givande. Möjligen underhållande över en öl på puben dock. Bra jobbat.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 13:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav Zombie » 2008-04-18 22:36:42

Här tycker en del av oss en massa saker om programmet.
Inte vet jag om du vill ha en annan vinkling, eller kanske kan be en moderator flytta ditt inlägg dit?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Zombie » 2008-04-18 22:52:59

Jonte skrev:PH, oroa dig inte för att dina inlägg skulle lägga sig som en våt filt på diskussionen. Om sakliga och rediga inlägg som dina gör det är det bara bra. Som du själv säger så är diskussioner byggda på antaganden och halvsanningar inte särskillt givande. Möjligen underhållande över en öl på puben dock. Bra jobbat.

Instämmer. Kristallklart tänkt, briljant uttryckt och med härlig humor!

Och som Weasley skrev förut: när någon rätar ut frågetecken...

Men jag märker många sådana gånger, att ingen verkar ha kraft kvar till en konklusion. Eller till fortsatt diskussion på den högre nivån, efter så mycket tjafskrafs(?). Den som har skrivit det klargörande inlägget får ingen bekräftelse på att det var det som hände och inte motsatsen.
Alldeles för ofta.

Men just nu, här, var vi några som tänkte på det iallafall... :) :wink:
_____________________________________________________________

Förresten kan jag ju länka till en annan tråd om samma program (inte för att jag vet vad som händer med den).
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav pH » 2008-04-18 23:25:15

Tack för positiva omdömen. Det är gott med återkoppling, positiv och negativ, utvecklande. Men naturligtvis kan positiv vara lättare att hantera. Bockar (niger?) för det vänliga som skrivits.

EDIT:
F*n vad aspig man kan vara ibland... Vänliga fraser skall ju inte bara emottas utan även returneras! TACK för en debatt som försöker. Särskilt de som ser och tänker efter och tar reda på mer innan de bildar sig en åsikt, oavsett om åsikten är samma som eller motsatt min. Mer information och nya argument, att sälla sig till eller försöka bemöta, är mycket roligt!
Senast redigerad av pH 2011-05-04 13:50:33, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Alien » 2008-04-19 0:39:27

weasley skrev:Kärfve skriver till sitt försvar.
IMHO: kvinnan lider åtminstone av oerhört dåligt omdöme.

Jag personligen tycker att Kärfvelinder är synnerligen omoraliska av sej. Ska leta upp artiklarna från Ordfront, det finns några passusar där som är häpnadsväckande korkade.


Ja, man kan ju undra vad hon gjorde på scientologikonferensen, eftersom hon tydligen inte var där för att hon skulle studera scientologin.

Men om man debatterar tycker jag att man ska hålla sig till sakfrågan. Om motparten har mer el mindre konstiga intressen bör man hålla sig för god att ta upp det. Annars blir det ingen saklig debatt utan pajkastning. Vilket det verkar ha blivit - från bägge håll.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 13:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Zombie » 2008-04-19 0:45:08

Läste du kommentarerna och följde länkar vidare? De kan förklara en hel del (och leda vidare i sin tur).
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 13:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Parvlon » 2008-04-19 1:59:17

Zombie skrev:*hoppas inte Parvlon misstycker nu? Skäll ut mig annars*

Drog mig till minnes att här finns länkar till ett par skrifter av den scientolog som Josef Milerad nämner.
(Och till ett antal DN-artiklar som Weasley redan har länkat till.)
Jo läser man texten så ser man tydligt vilken bild Josef Milerad vill ha ut. Tror du ens att en vanlig läsare tar del av vad scientologer hävdar när de får reda på vad (eller en del av) Scientologin är för något?
Det var det jag lollade åt. Dom har gjort det omöjligt att ta att ta det på allvar.
Att scientologerna är en "ond makt" och den enda drivande faktorn som nämns i t.ex media mot Gillberg(framförallt dem som är för Gillberg verkar gilla att nämna scientologin) är jävligt suspekt. (förutom de två 'privatpersonerna') Jag undrar vad det kostar att få Scientologer att starta en/blanda sig in i ett ämne som en drivande kraft vilken man har kontroll över. Dem verkar behöva en del pengar till sina medlemmar som har kontrakt på miljarder år.

En del tror ju på tomtar och troll..
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 13:50:33, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Alien » 2008-04-19 2:05:26

Kvasir skrev:Tack pH, det var intressant och bidrog med några nya detaljer.

En fundering jag har är, vägrade Gillberg & co helt att lämna ut materialet, eller ville de bara avidentifiera det först och fick inte göra det för domstolen?


Det verkade inte som Kärfve hade något emot avidentifierat material:

Eva Kärves begäran om tillgång till materialet avslogs av Göteborgs universitet 2002-02-27 [9]. Kärfve överklagade den 15 mars 2002 beslutet till kammarrätten och begärde att materialet skulle lämnas ut med förbehåll [10] eller med anonymisering av känsliga uppgifter [11].


Kammarrätten godkände följande villkor/förbehåll:
Universitet bestämde den 7 april 2003 vilka villkor Kärfve var tvungen att följa för att få tillgång till materialet (förbehåll):
* 1) att uppgifterna bara fick användas inom det av Vetenskapsrådet finansierade forskningsprojektet "Det neurogenetiska paradigmet: etableringen av en ny grand theory i Sverige",
* 2) att hon inte fick lämna vidare sådana uppgifter i utlämnade handlingar som hänförde sig till psykologisk, medicinsk, psykiatrisk eller neurologisk undersökning eller behandling, eller rörde enskilds personliga förhållanden, om inte uppgifterna hade en sådan form att de inte kunde hänföras till någon enskild,
* 3) att hon inte från de lokaler där hon skulle få ta del av handlingarna fick föra bort kopior av dem,
* 4) att hon inte från lokalerna fick föra bort avskrift av handlingar som innehöll uppgift om psykologisk, medicinsk, psykiatrisk eller neurologisk undersökning eller behandling, eller rörde enskilds personliga förhållanden, om inte uppgifterna hade en sådan form att de inte kunde hänföras till någon enskild,
* 5) att avskrifter av utlämnade handlingar som innehöll uppgift om psykologisk, medicinsk, psykatrisk eller neurologisk undersökning eller behandling, eller rörde enskilds personliga förhållanden samt anteckningar angående sådana undersökningar, behandlingar eller förhållanden ur handling som lämnats ut till henne, skulle förstaras när det under 1) ovan nämnda forskningsprojektet var avslutat, dock senast den 31 december 2004,
* 6) att hon fick ta del av handlingarna i universitetets lokal på Medicinaregatan 16 i Göteborg under normal kontorstid samt endast i närvaro av tjänsteman från universitetet,

http://sv.wikipedia.org/wiki/G%C3%B6teborgsstudien_om_barn_med_DAMP

(Hoppas jag inte skrivit nåt som nån annan skrivit, tråden är lång och mitt minne inte så bra.)
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 13:50:33, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav pH » 2008-04-19 10:01:24

Här är kammarrättens domslut angående förbehåll:

http://www.kammarratten.goteborg.se/docs/domar_2003/3396-03%20dom.pdf

(Där kan man se att rätten trodde att EK skulle använda materialet i sin forskargärning. Detta har såväl EK som Brante som dommaren i målet uttalat sig om i media, bla på diverse debattsidor. Det är knivigt. Är så inte fallet kan denna domstol inte göra något åt det eftersom detta vunnit laga kraft mm.)

Fler rättsfall rörande detta:

http://www.kammarratten.goteborg.se/docs/domar_2003/5741-02.pdf
http://www.kammarratten.goteborg.se/docs/domar_2003/6208-02%20dom.pdf
http://www.infosoc.se/online/txtlink.asp?fil=y0503339.txt

Eftersom EK är forskare har detta påverkat synen mycket. Framför allt verkar Elinder ha åkt bananskal på detta en hel del. Han är inte forskare, utan skolläkare i särskolan (tidigare försäkringsläkare). Han omtalas dock ofta som forskare, senast jag såg det var förra veckan i DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=760563

Vill man läsa om de juridiska knivigheterna finns det en juridikprofessor som skrivit om dessa frågor sedan långt innan "Gillbergaffären". Hon heter Elisabeth Rynning och skriver faktiskt mycket begripligt trots sin proffession.

Nu ska jag hejda mig lite, och inte skena iväg med fler vinklar och aspekter... :wink:
________________________________

Moderator weasley:

Snälla!! Tänk på länkarnas längd!
Senast redigerad av pH 2011-05-04 13:50:33, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav lost » 2008-04-19 15:03:46

Finns säkert bättre metoder att spara programmet lokalt... Nöjde mig med första google träffen:
http://sdp.ppona.com/

Här är URL för .asx filen
http://www.svt.se/content/1/c8/01/11/13 ... HELA_1.asx

Funkar bra. laddar ner nu.
Senast redigerad av lost 2011-05-04 13:50:33, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav weasley » 2008-04-19 16:10:02

Här har det gjorts en kunnig och utförlig sammanfattning om hela Gillberg-affären. Av frilansjournalisten Jonathan Gornall, publicerat i British Medical Journal.

http://www.bmj.com/cgi/content/full/335/7616/370

Jag rekommenderar varmt att läsa genom den artikeln om man är intresserad. Den finns som PDF om man tittar i menyn i vänsterspalten. Gratis att ladda hem!

EDIT:
Även påståendena angående scientologrörelsen avhandlas. Mycket intressant. Jag vidhåller mitt påstående att frk Kärfve åtminstone lider av svårt bristande omdöme.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 13:50:33, redigerad totalt 2 gånger.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav weasley » 2008-04-19 16:15:39

Moderator:

Tråden kommer att flyttas så fort som funktionen för sammansmältning av trådar fungerar.
2008-04-23:22.28 - Admin JOR:
Jahh! Nu äntligen finns verktyget.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 13:50:33, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav pH » 2008-04-19 16:19:03

pH skrev:Här är kammarrättens domslut angående förbehåll:

Kammarrätten om förbehåll

(Där kan man se att rätten trodde att EK skulle använda materialet i sin forskargärning. Detta har såväl EK som Brante som dommaren i målet uttalat sig om i media, bla på diverse debattsidor. Det är knivigt. Är så inte fallet kan denna domstol inte göra något åt det eftersom detta vunnit laga kraft mm.)

Fler rättsfall rörande detta:
Kärfve

Elinder

Gillberg tjänstefel

Eftersom EK är forskare har detta påverkat synen mycket. Framför allt verkar Elinder ha åkt bananskal på detta en hel del. Han är inte forskare, utan skolläkare i särskolan (tidigare försäkringsläkare). Han omtalas dock ofta som forskare, senast jag såg det var förra veckan i DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=760563

Vill man läsa om de juridiska knivigheterna finns det en juridikprofessor som skrivit om dessa frågor sedan långt innan "Gillbergaffären". Hon heter Elisabeth Rynning och skriver faktiskt mycket begripligt trots sin proffession.

Nu ska jag hejda mig lite, och inte skena iväg med fler vinklar och aspekter... :wink:
________________________________

Moderator weasley:

Snälla!! Tänk på länkarnas längd!
Senast redigerad av pH 2011-05-04 13:50:33, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav pH » 2008-04-19 16:24:13

Var det bättre?

Moderator weasley:

Snälla!! Tänk på länkarnas längd!

Weasley! Du har sagt så till mig förut, men jag lyckades inte förstå vad jag gjorde för fel eller hur jag skulle åtgärda det. Men nu, tackvare benäget bistånd från en forummedlem vet jag felet och åtgärden. Tack!Nu är pH glad igen. Skall försöka göra rätt fortsättningsvis!
Senast redigerad av pH 2011-05-04 13:50:33, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in