Folkhögskola ratade elev med Aspergers

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Angående Stensunds Folkhögskola

Inläggav Eddie The Man » 2007-07-07 16:32:39

Susanne Linde skrev:Jag skjutsade Jakob till Stensunds Folkhögskola eftersom han själv inte har körkort och det var 16-17 mil att åka - och omöjligt att ta sig till skolan annant än med bil!


Och eftersom Stensund endast består av en folkhögskola och absolut inget annat på flera hundra mils avstånd kunde du inte lämna honom på skolan, sticka iväg en stund och äta en korv eller något? Du var tydligen _tvungen_ att följa med in...

Susanne Linde skrev:Vi var helt öppna med att Jakob fick diagnosen Aspergers syndrom vid 7-8 års ålder (som var/är ett måste för att få stöd i grundskolan!). Vi gjorde också helt klart att Jakob INTE behöver något stöd idag! Jakob frågade om det var svårt att komma in på skolan och fick svaret att han säkert skulle få en plats.


Jag ser väldigt mycket "vi" och väldigt lite Jakob.

En 20åring som kommer dit med morsan och låter morsan snacka mest hade inte gett mig något speciellt självständigt intryck. Alls. Handling ser mer än tusen ord, och handligen visar i det här fallet att killen och sin mamma är oseparerbara.

Susanne Linde skrev:Vadstena Folkhögskola!


Det var en jävla håla, det. Inte en Lidl så långt ögat når... :)


Susanne Linde skrev:Jakob klarar sig utmärkt själv! MEN ibland kan det behövas en morsa som sätter dit skolor, som talar om hur det förhåller sig i vårt s.k. "välfärdsland" genom reportage i tidningar och som VÄGRAR acceptera diskriminering och kränkning av människor!!


Om han klarar sig utmärkt, låt han klara sig utmärkt! Följ inte med han till olika föreställningar, följ inte med han till skolan, följ inte med han till affären, låt honom vara! Tror du han lär sig något om du hela tiden håller han i handen?

Att det är _du_ som beklagar dig till tidningarna har jag inte så mycket att anmärka på, åas. Det får du gärna göra... om du vill att hans namn skall vara känd i hela Sverige som "han dess morsa inte låter han göra något". Eller nåt.

Men låt han leva sitt eget jävla liv. Det är fan dags för det nu.

Tro det eller ej.
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 10:38:06, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Slutsnackat

Inläggav Susanne Linde » 2007-07-07 16:50:50

Välj att misstolka om ni tycker det är roligt.
Strunta i det viktiga i frågan - om det är er grej.
Att tjafsa med hånfulla, oförskämda och nedvärderande personer är inget för mig. Det har jag haft tillräckligt av ändå.
Jag trodde kanske eventuellt att ni på Aspergersforum var mer förstående och ödmjuka inför problemen. Jag verkar ha misstagit mig. Synd.

Det är härmed slutsnackat i ämnet för min del på Aspergersforum.

Susanne Linde
Senast redigerad av Susanne Linde 2011-05-04 10:38:06, redigerad totalt 1 gång.
Susanne Linde
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2007-07-07

Re: Angående Stensunds Folkhögskola

Inläggav sugrövmanövern » 2007-07-07 16:59:24

Susanne Linde skrev:Jag skjutsade Jakob till Stensunds Folkhögskola eftersom han själv inte har körkort och det var 16-17 mil att åka - och omöjligt att ta sig till skolan annant än med bil!

Okej, det låter ju som en självklar anledning, jag hade också velat ha skjuts till en skola så långt hemifrån, (även fast jag hade körkort i den åldern) och eskort till dörren, hjälp att lokalisera mig fram till mötesplatsen inne i skolan då jag saknar lokalsinne. Men mamma och eller pappa hade fått stanna utanför vid samtalet. De hade icke fått vara med på mötet! Det ger ett väldigt osjälvständigt intryck att ha föräldrarna att föra sin talan tror jag :( . Då tror folk att man behöver en dadda liksom. Något att tänka på i framtiden kanske :) . Bättre att gå igenom och diskutera med sonen vad han bör säga och lite sådant.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:38:07, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Slutsnackat

Inläggav Agatha » 2007-07-07 16:59:45

Susanne Linde skrev:Jag trodde kanske eventuellt att ni på Aspergersforum var mer förstående och ödmjuka inför problemen. Jag verkar ha misstagit mig. Synd.


Såvitt jag kan se är Eddie en enda person, som representerar en enda åsikt - inte samtliga medlemmars. (Jag tycker att hans åsikt är sund, men anar att du missar poängen för att framförandet inte föll dig i smaken.)

Att posta på forum i förhoppning om att vinna sympati är alltid vanskligt. Samma diagnos är inte synonymt med samma problem, eller samma sätt att se på dem.
Senast redigerad av Agatha 2011-05-04 10:38:07, redigerad totalt 2 gånger.
Agatha
 
Inlägg: 374
Anslöt: 2007-04-15
Ort: Skåne

Re: Slutsnackat

Inläggav Eddie The Man » 2007-07-07 17:08:21

Susanne Linde skrev:Välj att misstolka om ni tycker det är roligt.


Det glädjer mitt hjärta att du 'Ni'ar mig. Äntligen får jag den respekten jag förtjänar. Så skall det vara. Usch vad trånga mina byxor blev precis...

Susanne Linde skrev:Jag trodde kanske eventuellt att ni på Aspergersforum var mer förstående och ödmjuka inför problemen.


Observera att det heter AspergerFORUM inte AspergerKlubbFörInbördesBeundran. I och med att detta är ett forum, där olika människor kan joina och skriva inlägg på, händer det att folk inte håller med varandra fullt ut. Vad man gör då är att man börjar en sk "diskussion" där man diskuterar oenigheterna i ett försök att övertyga eller åtminstone tillfredställa andra parten.

Vad du precis visat är att du är totalt intolerant mot dem som inte tycker exakt som du gör och du tål absolut inte att folk diskuterar ditt beteende eller dina åsikter - för de har givetvis helt fel, eller hur? FÅR folk ens ha andra åsikter än du?

Hade jag fel när jag sa att Stensund endast bestod av en högskola? Hade jag fel när jag skrev att det verkade vara väldigt mycket _du_ som förde Jakobs talan? Hade jag fel när jag skrev att det du säger och det du gör är två olika saker? Det vet jag inte, men du har inte direkt nekat...

Susanne Linde skrev:Det är härmed slutsnackat i ämnet för min del på Aspergersforum.


Ånej! Sicken förlust! Vad skall vi göra nu då? En intolerant, irrationell människa som vägrar acceptera att det finns olikatänkande lämnar forumet. Livet är slut!

*hämtar kniv och skär upp handlederna*


Btw: Vet Jakob om det här forumet? Vet Jakob att du varit här? Vet Jakob att någon har sagt emot dig? Vet Jakob att du blev arg för att någon vågade ifrågesätta dig?

Vet Jakob något du inte vet?
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 10:38:07, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Saninaé » 2007-07-07 17:10:16

Skolan gav en kass anledning till att han inte skulle bli antagen. Eftersom jag har det konstaterat så hytter jag med näven och fokuserar på något mer specifikt, ganska typiskt för nån med aspergers i min kunskap och funderar på samma sak som Eddie: Fick sökande tala för sig själv eller var det mamman som gjorde det?
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 10:38:07, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Inläggav Saninaé » 2007-07-07 17:16:40

Susanne Linde's reaktion är ganska välbekant för mig.

Ett exempel:
Person: Någon stal min plånbok under hot!
Jag: Vad blev du hotad med?
Person: Fula ord och kastade glass strutar!
Jag: Eh? Det är väl inget ordentligt hot?
Person: Vad?! Jag blev ju rånad! Kritisera den personen istället för mig.
Jag: Men jag försöker ju bara säg...
Person: Du tror inte på mig din känslokalla ¤%#"!
*Person lämnar platsen*
Senast redigerad av Saninaé 2011-05-04 10:38:07, redigerad totalt 1 gång.
Saninaé
Inaktiv
 
Inlägg: 1501
Anslöt: 2006-01-24
Ort: X mil från läsaren.

Inläggav nassepuh » 2007-07-07 19:52:02

Jaaaa... det här skulle man ju sett tidigare... Mycket intressant får man väl säga... :D

Undrar samma sak som Eddie så elegant redan fomulerat:

Varför så många vi:n?

Varför ingen förklaring?

Varför den defensiva reaktionen?

Ta det här t.ex:

Självklart var jag också intresserad av att se skolan och framför allt hälsa på lärarna för att se hur skolan och personalen verkade. Man har ju inte direkt goda erfarenheter av skolor och lärare som förälder till barn med Aspergers och ADHD...


Låter verkligen som att du som förälder till ett barn med Asperger/ADHD har klippt navelsträngen... eller att ni har klippt navelsträngen menar jag...
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:38:07, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav nassepuh » 2007-07-07 19:54:52

Och var är Jakobs reaktion..?

Hm...
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:38:07, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav KrigarSjäl » 2007-07-07 21:14:30

Hon förefaller vara en klassisk, något rabiat hönsmamma.
Skulle vara kul om hon gav sig in i diskussionen igen...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:38:07, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Eddie The Man » 2007-07-07 21:33:43

KrigarSjäl skrev:Skulle vara kul om hon gav sig in i diskussionen igen...


Kommer inte hända. Eller: sannolikheten är liten.

Ser du, här träffade hon på motstånd. Det är motstånd sådana som hon inte vill ha, hon vill bara att alla ska acceptera allt hon säger som rena sanningen, för någon möjlighet att bete sig civiliserat och argumentera för sin sak verkar hon ej ha.
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 10:38:07, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Micke » 2007-07-07 21:46:18

Dessa ständiga provokationer... :roll:
Men det tycks ju vara helt okej på det här forumet.
Senast redigerad av Micke 2011-05-04 10:38:07, redigerad totalt 1 gång.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Liten Blå Kanin » 2007-07-07 22:49:12

Om asperger inte var något problem i sammanhanget - varför då ta upp det?

Är inte det lite... KORKAT? Kanske rentav lite... funktionshindrat... ?
Senast redigerad av Liten Blå Kanin 2011-05-04 10:38:07, redigerad totalt 1 gång.
Liten Blå Kanin
 
Inlägg: 208
Anslöt: 2007-05-19

Inläggav Pemer » 2007-07-08 1:05:37

Jag kan inte se annat än att alla som väljer att leta fel i hur Susanne och Jakob har agerat aktivt stöttar och hyllar att det är rätt varje gång NT-världen väljer att motarbeta, diskriminera och missgynna oss aspergare, och att det är upp till oss att veta vår plats, göra allt vi kan för att fogligt anpassa oss till NT-världens normer och blir vi missgynnade är det inte något som helst fel i sig att vi blir missgynnade, utan den stora grundläggande frågan är vilka fel vi själva begick.

Hur ända in i helvete ska vi nå några resultat i vår utveckling vidare av dagens samhälle, med mer och bättre kunskaper "där ute" om vad Asperger är och att få några chanser, om det är så här till och med de röststarkaste aspergarna själva dömer ut och hånar och förnedrar en mamma som står upp för sin diskriminerade son??? :x icon

Den springande punkten är trots allt att en skola ärligt och uppriktigt fick all information om att en viss sökande förvisso hade Asperger, för att han och hans familj är vana vid att nämna den detaljen, och att de oskuldsfullt och i god tro trodde att han ändå skulle bli bedömd för den person han är, med eller utan den diagnosen, men den här gången blev han inte det.

Det må finnas en viss poäng - kanske t o m en stor poäng - i att Susanne och familjen har hjälpt Jakob "för mycket" vid hans skolansökan, men samtidigt ser vi också att det fanns en tolerant folkhögskola i Vadstena, som inte tolkade in något stödbehov för Jakobs del i graden av hjälp, stöd och intresse från hans föräldrar. Var det rentav dåligt av Vadstena att acceptera Jakob som elev också???

Visst, detta är ett AspergerForum och inte en AspergerFöreningFörInbördesBeundran där vi alla alltid är överens om allt, men jag skulle ha trott att vi aspergare åtminstone stod upp för varandra mot missunnsamma NT:s när någon av oss blir missgynnad.

Vänd i stället på Saninaés resonemang:

Saninaé skrev:Susanne Linde's reaktion är ganska välbekant för mig.

Ett exempel:
Person: Någon stal min plånbok under hot!
Jag: Vad blev du hotad med?
Person: Fula ord och kastade glass strutar!
Jag: Eh? Det är väl inget ordentligt hot?
Person: Vad?! Jag blev ju rånad! Kritisera den personen istället för mig.
Jag: Men jag försöker ju bara säg...
Person: Du tror inte på mig din känslokalla ¤%#"!
*Person lämnar platsen*


Det är ju med just samma inställning fruktansvärt många aspergare här på forumet snarare försvarar Stensunds folkhögskola, och inte vill lyssna på Susanne!!

Att över huvud taget försvara Stensunds avslagna ansökan med att familjen "gjorde fel" är i alla avseenden otillständigt.

Vi har här en grabb som haft det kämpigt från start, men som tack vare stort stöd från familjen och skolgång i rätt skolor har fått en bra utveckling och nu har det bra och är på helt rätt väg. Men det största felet även i flera av våra skribenters uppfattning är att föräldrarna fortfarande är intresserade av och måna om hans fortsatta utbildning, och råkade vara aktivt med i kontakten med en skola. Skolan gjorde inte fel som på eget bevåg tolkade in ett extra behov av stödresurser bara för att en 20-årings mamma var med, det var mest fel av mamman att vara med. Den grundinställningen till vad som var mest fel i sammanhanget kan minst av allt gagna några aspergares sak i långa loppet.

Susanne skriver i mail till mig: "Möjligen blir man lite överbeskyddande som förälder till barn med ADHD och Aspergers när man har så fruktansvärda erfarenheter av behandlingen av dom i grundskolan."

Självklart! Och där visar alltså Susanne själv också att hon givetvis inser den kopplingen, i grund och botten.

Men gagnar det aspergares fortsatta utveckling här i samhället bäst att helt sakna förståelse för den inställningen och racka ner på henne att det var hennes fel att hennes son inte fick utbildningsplats på den skolan, eller att stå upp för en av oss och tycka att det var skolan som gjorde fel?

Hur kommer vi vidare i någon som helst utveckling mot bättre förståelse för oss och vår situation om det är så här vi resonerar och hånar och förnedrar en medbroders mamma i en situation som denna?

Att Jakob "trots" 20 års ålder hade en aktiv och engagerad mamma med sig må ha varit den största enskilda anledningen till att skolan tolkade honom som för osjälvständig och i behov av en massa stödresurser, men om det säger jag ändå att felet är att skolan hade fega okunniga beslutande som inte visste tillräckligt om Asperger, och inte hade empati och förståelse nog med en mamma vars barn haft ett helvete under grundskolan för att vilja måna om dem vid nya skolval.

Och inte nog med att bemötas med för lite empati där, när Susanne letar sig ända hit till forumet och tar till orda om att största anledningen att hon var med var att hon behövde köra Jakob till skolan vid besöket, då bemöts hon med lika lite empati här också, och ska behöva få intrycket att de flesta aspergare här tycker det var mest hennes eget fel som var med till sonens sökta skola, att han inte kom in där.

Till råga på allt var det så klart Eddie som trodde han befann sig i fri diskussion, och biter ifrån på ett så skräckinjagande sätt att t o m jag blir förvånad att fanskapet inte kunde begripa bättre än så ens den här gången. En person som inte ens varit med på forumet förr, men kommer hit och får se saker många av oss har skrivit om henne, registrerar sig själv och går i svaromål - och blir så sinnessvagt oförskämt, respektlöst och otillständigt bemött!

Hade jag varit admin för sajten hade jag omöjligt kunnat reagera på det beteendet på något annat sätt än total kickning från forumet, *dra härifrån, det här var droppen, vi kan inte ha dig här, det går inte, du är en fara för forumets rykte*. Jag hoppas admin har sinne för saker och ting nog att tycka just så om saken, och kommer att bli besviken i annat fall.

När det gäller hur Susanne och hennes familj har hanterat sonens ansökan till Stensunds folkhögskola resonerar ju Eddie m fl så att det är vi aspergare som ska veta vår plats och stå med mössan i hand i NT-världen och lära oss tänka på NT-arnas sätt och att bete oss så som NT:s kommer att förvänta sig att vi ska, för att förbättra våra egna chanser, och det är Susanne som gjort fel som inte förstod att göra så.

Men själv står i varje fall inte Eddie eller någon som applåderar honom eller hånskrattar åt Susanne nu med någon dylik mössa i handen. Dessa ska bara alltid ha rätt att skriva precis hur man vill. De fick "fri diskussion" för att få bete sig hur de ville där, men här fick vi med all önskvärd tydlighet se hur pass de därav lärde sig att bete sig på ett rimligt sätt i övriga forumet.

Admin, känns situationen tillfredsställande? Forumet verkar mer och mer genomsyras mest av dessa bråkstakars obegränsade lust att leva ut sina egna totalt ohämmade stil, och överallt bemöts uppriktiga och vänligt ställda frågor med syrliga kommentarer av dessa. Så illa börjar det närapå kännas!!!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:38:07, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Agatha » 2007-07-08 2:01:58

Är det verkligen någon som anser att skolan gjort rätt? Tänkbara förklaringar till deras beslut har förekommit, men jag har inte sett någon förespråka diskriminering.

I vilken grad man skall försöka anpassa sig normer (i de avseenden man inte redan genom medfödda eller förvärvade egenskaper gör det) är en fråga om att göra avvägningar. Önskan om förälders närvaro får vägas mot risken att bli uppfattad som osjälvständig. I en mer tolerant värld vore så inte fallet, men att tala om hur världen borde vara beskaffad är futilt när den är som den är. (Därmed inte sagt att den inte kan, eller inte bör, förändras.)

Att aktiva och engagerade föräldrar ofta är en ovärdelig hjälp för den som har AS eller ADHD betvivlar jag inte en sekund, och att en viss dynamik uppstår i relationen ifrågasätter jag inte heller. Vad Eddie påpekade var att man när så är möjligt måste ge avkomman tillfälle att klara sig själv - eller åtminstone försöka, trots risk för misslyckande. Det är näppeligen lätt att släppa taget när man är van att skydda, försvara, och föra talan, men i längden nödvändigt. Annars blir förhållandet mellan mor och son ett funktionshinder i sig.

Eddies framförande må ha varit magstarkt, men budskapet viktigt. Ingen bör berövas möjligheten att föra sin egen talan. Inte ens när det sker genom välvilja.
Senast redigerad av Agatha 2011-05-04 10:38:08, redigerad totalt 1 gång.
Agatha
 
Inlägg: 374
Anslöt: 2007-04-15
Ort: Skåne

Inläggav nassepuh » 2007-07-08 2:34:44

Pemer skrev:Jag kan inte se annat än att alla som väljer att leta fel i hur Susanne och Jakob har agerat aktivt stöttar och hyllar att det är rätt varje gång NT-världen väljer att motarbeta, diskriminera och missgynna oss aspergare, och att det är upp till oss att veta vår plats, göra allt vi kan för att fogligt anpassa oss till NT-världens normer och blir vi missgynnade är det inte något som helst fel i sig att vi blir missgynnade, utan den stora grundläggande frågan är vilka fel vi själva begick.


Ja, det kallas personlig utveckling Pemern. Man kan inte förändra världen (missriktat kontrollbehov) utan bara sin inställning gentemot världen (faktisk kontroll).

Du kan inte hur mycket du än försöker övertyga mig att det ligger på någon annans axlar att mantla mitt liv och göra saker bättre.

Vad ska jag göra liksom?

Lägga mig ner och dö och hoppas på att OA, Stockholm banar väg för mig - eller formulera mitt tänkande på ett sådant att det åtminstone funkar någotsånär?

Vad är bäst för mig?

Den springande punkten är trots allt att en skola ärligt och uppriktigt fick all information om att en viss sökande förvisso hade Asperger, för att han och hans familj är vana vid att nämna den detaljen, och att de oskuldsfullt och i god tro trodde att han ändå skulle bli bedömd för den person han är, med eller utan den diagnosen, men den här gången blev han inte det.


Hade han gått dit som den person han är hade han ju blivit det. Där ligger ju den springande punkten.

Det må finnas en viss poäng - kanske t o m en stor poäng - i att Susanne och familjen har hjälpt Jakob "för mycket" vid hans skolansökan, men samtidigt ser vi också att det fanns en tolerant folkhögskola i Vadstena, som inte tolkade in något stödbehov för Jakobs del i graden av hjälp, stöd och intresse från hans föräldrar. Var det rentav dåligt av Vadstena att acceptera Jakob som elev också???


Tja. Jag har också blivit nekad inträde till folkhögskolor.

Rent praktiskt var det säkert för att jag skrev ett utlägg om intressanta möten med kristna som de kristna på skolan förmodligen inte ansåg som speciellt kul... men rent teoretiskt... kanske var det för att..?

Visst, detta är ett AspergerForum och inte en AspergerFöreningFörInbördesBeundran där vi alla alltid är överens om allt, men jag skulle ha trott att vi aspergare åtminstone stod upp för varandra mot missunnsamma NT:s när någon av oss blir missgynnad.


Din anti-NT retorik kan du högaktningsfullt stoppa upp i attan. Skulle jag lyssna på dig skulle jag få alternera mellan din och Ingers bröstvårta som någon slags ställföreträdande aspiegurus/poliser.

Att över huvud taget försvara Stensunds avslagna ansökan med att familjen "gjorde fel" är i alla avseenden otillständigt.


Otillständigt måste då vara ett annat ord för rimligt eller förståeligt? Eller 'ej världsfrånvänt'?

Susanne skriver i mail till mig: "Möjligen blir man lite överbeskyddande som förälder till barn med ADHD och Aspergers när man har så fruktansvärda erfarenheter av behandlingen av dom i grundskolan."

Självklart! Och där visar alltså Susanne själv också att hon givetvis inser den kopplingen, i grund och botten.


Ja. Och det var därför hon blev så arg - huvudet på spiken. Du vet det alltså också!

...

Synd då att hon hittade hit helt utan någons hjälp och behövde läsa det som alla redan visste... :cool:

Men gagnar det aspergares fortsatta utveckling här i samhället bäst att helt sakna förståelse för den inställningen och racka ner på henne att det var hennes fel att hennes son inte fick utbildningsplats på den skolan, eller att stå upp för en av oss och tycka att det var skolan som gjorde fel?


Vad som gagnar aspergare (dig) eller Susanne? Var inte frågan vad som gagnar Jakob?

Hur kommer vi vidare i någon som helst utveckling mot bättre förståelse för oss och vår situation om det är så här vi resonerar och hånar och förnedrar en medbroders mamma i en situation som denna?


Vad då 'vi'? Vad då 'medbroder'?

Vad har 'vi' med detta att göra?

"It's for the cause!" med brinnande blick liksom... vafan...


Jag har inte läst ett smack av vad Jakob skrivit men sympatiserar med honom något enormt.

Att Jakob "trots" 20 års ålder hade en aktiv och engagerad mamma med sig må ha varit den största enskilda anledningen till att skolan tolkade honom som för osjälvständig och i behov av en massa stödresurser, men om det säger jag ändå att felet är att skolan hade fega okunniga beslutande som inte visste tillräckligt om Asperger, och inte hade empati och förståelse nog med en mamma vars barn haft ett helvete under grundskolan för att vilja måna om dem vid nya skolval.


Och om jag vore Jakobs förälder hade jag tvingat in honom i skolan...

Att hjälpa någon till att slå reträtt istället för att hjälpa någon till att övervinna sina hinder är ju bara själviskt liksom.

Och inte nog med att bemötas med för lite empati där, när Susanne letar sig ända hit till forumet och tar till orda om att största anledningen att hon var med var att hon behövde köra Jakob till skolan vid besöket, då bemöts hon med lika lite empati här också, och ska behöva få intrycket att de flesta aspergare här tycker det var mest hennes eget fel som var med till sonens sökta skola, att han inte kom in där.


Susanne letade inte efter empati, vad snackar du om?

Hon började sitt inlägg med några saftiga utropstecken, använde stora bokstäver x-antal gånger och avslutade sitt korta besök på samma sätt hon äntrade forumet - med en hel massa anklagelser, skuldförskjutningar och heta känslor gällande sin egen person (Jakob var ju mer en fotnot - en mening typ).

Till råga på allt var det så klart Eddie som trodde han befann sig i fri diskussion, och biter ifrån på ett så skräckinjagande sätt att t o m jag blir förvånad att fanskapet inte kunde begripa bättre än så ens den här gången. En person som inte ens varit med på forumet förr, men kommer hit och får se saker många av oss har skrivit om henne, registrerar sig själv och går i svaromål - och blir så sinnessvagt oförskämt, respektlöst och otillständigt bemött!


Eddie svarade ju bara på hennes frågor och ställde nya dito. Att hon blev arg (reagerade defensivt) var ju bara för att dom låg för nära sanningen.

Som en morsa till ett "AS-barn" tycker man ju dessutom att hon borde kunna applicera lite förståelse liksom...

Det finns också ett "inte undra" på och en kommentar om "på tal om NT" där som jag inte tänker beröra - direkt.

Hade jag varit admin för sajten hade jag omöjligt kunnat reagera på det beteendet på något annat sätt än total kickning från forumet, *dra härifrån, det här var droppen, vi kan inte ha dig här, det går inte, du är en fara för forumets rykte*.


Och då hade du stått med ett tomt forum enbart beståendes av dig och din Stocholmsmaspia.

Jag hoppas admin har sinne för saker och ting nog att tycka just så om saken, och kommer att bli besviken i annat fall.


Jag hoppas admin har sinne för saker (AS/ADHD) och tycker just ingenting - även om ditt och "de dinas" absurda gränsdragningar, normbaserade moral, sociala kod och mobbningsfasoner iofs motiverar en uteslutning.

När det gäller hur Susanne och hennes familj har hanterat sonens ansökan till Stensunds folkhögskola resonerar ju Eddie m fl så att det är vi aspergare som ska veta vår plats och stå med mössan i hand i NT-världen och lära oss tänka på NT-arnas sätt och att bete oss så som NT:s kommer att förvänta sig att vi ska, för att förbättra våra egna chanser, och det är Susanne som gjort fel som inte förstod att göra så.


Och du säger exakt samma sak om Eddie här, Eddie ska ju stå med mössan i hand inför dina "NT-regler" - så vad är skillnaden? Att ditt "NT-tänk" är mindre "NT" för att du är "aspie"?

Det är ju liksom en stor skillnad mellan att "bete sig NT" och att inte dra med sig morsan på mötet liksom. Kan du inte göra den gränsdragningen undrar man ju vad du anser en "NT-fri" värld är?

Men själv står i varje fall inte Eddie eller någon som applåderar honom eller hånskrattar åt Susanne nu med någon dylik mössa i handen.


Jag hånskrattar inte heller (men ska föralldel skicka dig en ljudinspelning när jag får tid) - det är mer ett förundrad huvudskakning över det koleriska i det hela. Ungefär samma reaktion som man får om man ser en katt som försöker ha sex med en hund - "Funkar det verkligen sådär?" liksom.


Frågan för mig är snarare...

Släpade någon hit morsan mitt i brinnande debatt med den här vetskapen?

Susanne skriver i mail till mig: "Möjligen blir man lite överbeskyddande som förälder till barn med ADHD och Aspergers när man har så fruktansvärda erfarenheter av behandlingen av dom i grundskolan."

Självklart! Och där visar alltså Susanne själv också att hon givetvis inser den kopplingen, i grund och botten.


Denne någon borde isåfall ta sig en lååång titt i spegeln...
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:38:08, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav Liebert » 2007-07-08 3:05:04

Tänker inte diskutera sakfrågan men har ändå några kommentarer med anledning av att jag blev adresserad.

Pemer skrev:En person som inte ens varit med på forumet förr, men kommer hit och får se saker många av oss har skrivit om henne, registrerar sig själv och går i svaromål...
Har man inte hängt på nätforum i någon större utsträckning förut är risken stor att man begår det här misstaget ja. Vanligtvis lurkar man ett tag, läser inlägg och ligger lågt för att ta känna av debattnivån. Sedan börjar man posta rätt försiktiga inlägg i harmlösa trådar för att efter en tid agera mer fritt. Att som nybliven medlem huvudstupa kasta sig in i en debatt på (förmodar jag) okänd mark är milt sagt en mycket oförsiktig strategi och därför förvånar det mig en smula att hon hade förväntningar om "förståelse" och "ödmjukhet". Min tolkning är att hon handlade i affekt, vilket är fullt tillåtet, men då bör man räkna med att reaktionerna kanske inte alltid blir de förväntade.

Pemer skrev:Hade jag varit admin för sajten hade jag omöjligt kunnat reagera på det beteendet på något annat sätt än total kickning från forumet, *dra härifrån, det här var droppen, vi kan inte ha dig här, det går inte, du är en fara för forumets rykte*. Jag hoppas admin har sinne för saker och ting nog att tycka just så om saken, och kommer att bli besviken i annat fall.
Tråkigt att behöva göra dig besviken. Oavsett vilken privat åsikt jag har om vad som har sagts i den här tråden utmärker sig inte tonläget jämfört med många andra trådar som har skrivits på de modererande avdelningarna. Jag får intrycket av att du gärna vill få just den här debatten till ett "ömmande fall", med tanke på omständigheterna, men några sådana hänsyn kan jag av princip inte ta.

Pemer skrev:Admin, känns situationen tillfredsställande? Forumet verkar mer och mer genomsyras mest av dessa bråkstakars obegränsade lust att leva ut sina egna totalt ohämmade stil, och överallt bemöts uppriktiga och vänligt ställda frågor med syrliga kommentarer av dessa. Så illa börjar det närapå kännas!!!
AspergerForum är en mer tillåtande mötesplats än andra jämförbara ställen, det är sant. Det finns stödforum att tillgå om man har det behovet men här vill jag att det framför allt skall råda debatt. Att tonen drastiskt har förändrats i modererade avdelningar vet jag inte om jag håller med om, är det inte helt enkelt så att det är inläggen man berörs av som etsar sig fast i minnet?
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 10:38:08, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Moggy » 2007-07-08 3:25:05

Pemer skrev:Jag kan inte se annat än att alla som väljer att leta fel i hur Susanne och Jakob har agerat aktivt stöttar och hyllar att det är rätt varje gång NT-världen väljer att motarbeta, diskriminera och missgynna oss aspergare, och att det är upp till oss att veta vår plats, göra allt vi kan för att fogligt anpassa oss till NT-världens normer och blir vi missgynnade är det inte något som helst fel i sig att vi blir missgynnade, utan den stora grundläggande frågan är vilka fel vi själva begick.




Och som vanligt så går du på med offermentaliteten, att omvärlden är så grym och elak. Alla motgångar är pga illasinnade människor som inte ser hur bra du är och hur rätt du har.

Ibland måste man anpassa sig till sin omgivning och ta lite skit för att nå ett mål, men det verkar inte finnas i din världsbild. Det är upp till var och en som individer att övervinna dessa hinder, och man kan inte alltid skylla på andra som du verkar tro.

Om en aspergare upplever sig illa behandlad så tar du det som en angrepp på alla aspergare från alla NT-männskor, och svänger dig med ditt OA för att ta upp kampen, när du i själva verkar slåss mot väderkvarnar.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:38:08, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Moggy » 2007-07-08 3:28:16

Agatha skrev:Är det verkligen någon som anser att skolan gjort rätt? Tänkbara förklaringar till deras beslut har förekommit, men jag har inte sett någon förespråka diskriminering.



Jag vet inte, men det låter som skolan behandlat Jakob dåligt.

Men å andra sidan så vet vi fortfarade inte vad som ligger bakom skolans beslut. vi har en mammas kommentarer som knappast är opartisk.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:38:08, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Pemer » 2007-07-08 5:00:03

Agatha skrev:Är det verkligen någon som anser att skolan gjort rätt? Tänkbara förklaringar till deras beslut har förekommit, men jag har inte sett någon förespråka diskriminering.

Rätt eller rätt, vissa har i alla fall i praktiken skjutit över all skuld från skolan till Susanne själv.

Susanne har anfört hela vägen att skolan hade en enda motivering till avslaget - helt i strid med all information de fått har de sagt rent ut att Asperger i sig skulle vara skälet, för att man inte anser sig "ha resurser", som familjen Linde hela tiden understrukit att det inte föreligger något behov av.

Att tycka att en sökande till skolan är så "överbeskyddad" av sin mor, bara för att hon inte väntade på skolgården efter att ha kört sonen de 17-18 milen till skolan, och tolka in i detta att det skulle föreligga stödresurser ändå, trots vad den sökande angett är oförskämt. Okunnigt. Rabiat. Inget sakskäl, bara en okunskap om Asperger i sig - även om den utlösande faktorn möjligen var just att man *förfasade* sig så över att en 20-åring inte bara fått skjuts de 18 milen till skolan av sin mor när han kommer för att besöka den, utan att mamman dessutom eventuellt råkade vara för mycket med sin son in i skolbyggnaden.

Jag menar, hade det varit en kille utan diagnos som man inte kände för att ta in på skolan för att man fick taskiga vibbar av att hans mamma är med och besöker skolan, så hade man fått ta i och ljuga mycket saftigare för att hitta på något annat att skylla på, eftersom det aldrig hade varit okej att gå ut officiellt med "han hade ju sin mamma med sig när han besökte skolan".

Nu var det dock en kille med Asperger som man möjligen ratade just för att man fick de dåliga vibbarna av en för närvarande mamma - men det vet vi inte ens. Vad vi vet (okej, på familjen Lindes ord, eftersom skolan i sitt eget svar på mitt mail till dem naturligtvis gömmer sig bakom att de inte kommenterar enskilda fall) är att skolan själva skyllde avslaget just på Asperger och att man inte ansåg sig ha "resurser". Det är det som är en allvarlig diskriminering, och alla teorier om vilka andra faktorer som skulle ha lett skolan till den uppfattningen är inget mer än just teorier.

Vet vi ens efter vad Susanne själv skrev att hon har varit med i diskussioner med lärare, rektor m fl i samband med ansökan? Sanningen är att det än så länge bara är en tolkning belackarna har valt att göra, och utgått ifrån!

Agatha skrev:I vilken grad man skall försöka anpassa sig normer (i de avseenden man inte redan genom medfödda eller förvärvade egenskaper gör det) är en fråga om att göra avvägningar. Önskan om förälders närvaro får vägas mot risken att bli uppfattad som osjälvständig. I en mer tolerant värld vore så inte fallet, men att tala om hur världen borde vara beskaffad är futilt när den är som den är. (Därmed inte sagt att den inte kan, eller inte bör, förändras.)

Sant. Men vi vet alltså inte ens vare sig att Susanne var med en massa i den direkta kontakten, så att Jakob kan ha upplevts som osjälvständig av skolan, en falang har helt utgått ifrån det och baserat sina åsikter på det egna antagandet. Susannes affekterade svar tillbaka efter Eddies inlägg kan onekligen tolkas bekräftande på den punkten, men behöver inte vara det.

Agatha skrev:Att aktiva och engagerade föräldrar ofta är en ovärdelig hjälp för den som har AS eller ADHD betvivlar jag inte en sekund, och att en viss dynamik uppstår i relationen ifrågasätter jag inte heller. Vad Eddie påpekade var att man när så är möjligt måste ge avkomman tillfälle att klara sig själv - eller åtminstone försöka, trots risk för misslyckande. Det är näppeligen lätt att släppa taget när man är van att skydda, försvara, och föra talan, men i längden nödvändigt. Annars blir förhållandet mellan mor och son ett funktionshinder i sig.

En intressant ståndpunkt, absolut! Och är det påpekandet tillämpligt och relevant är det försvarbart att komma med påpekandet. Men Eddie formulerade det inte särskilt elegant, utan i en fullkomligt obefogat rå och hämningslös stil, mer som ett direkt påhopp - samtidigt som hela premissen att Susanne inte skulle ha släppt taget särskilt bra ännu inte var något annat än ett självsäkert antagande, som vi inte vet något om.

Agatha skrev:Eddies framförande må ha varit magstarkt, men budskapet viktigt. Ingen bör berövas möjligheten att föra sin egen talan. Inte ens när det sker genom välvilja.

Det magstarka framförandet är trots allt så mycket värre än vad budskapet är viktigt, inte minst så länge vi inte vet att det budskapet över huvud taget är relevant i den här historien, utan bara sitter och gissar.

Jag gör ett litet tankeexperiment här, jag försöker föreställa mig att jag är i Susannes sits, och försöker tänka öppensinnat utifrån den tolkning jag instinktivt har gjort, lika instinktivt som så många andra har gjort en helt annan av vissa av de tyngst vägande delarna.

Vi ponerar alltså att jag har kört min 20-årige son till en folkhögskola och kanske själv gått runt lite i skolan också, men att jag faktiskt - tvärtemot vad alla har utgått ifrån - verkligen har bemödat mig om att ge honom fria tyglar och låtit honom ta alla viktiga samtal själv, och faktiskt hållit mig i bakgrunden. Men jag har åtminstone hälsat på och växlat några ord med hans potentiellt blivande lärare och kanske på rektorn.

Sedan får min son avslag på ansökan där man uttryckligen kommer med något goddag-yxskaft om "Eftersom han har Aspergers syndrom anser vi oss inte ha resurser för att hjälpa honom med hans särskilda behov". Vi går till pressen om detta, det skrivs en artikel i DN och av journalisten som skrivit får vi sedan mailadress till en engagerad eldsjäl i en förening för aspergare som upprörts av vårt fall, och vi skriver och tackar för hälsningen.

Han nämner i försiktiga ordalag att en och annan på det forum där han själv fick se länk till artikeln i DN har tyckt att det var ett stort misstag att jag ens var med till skolan, men att han själv förstår att jag möjligen helt enkelt körde min son de 18 milen till skolan och inte tycker det är något direkt argument att jag befunnit mig på skolan under sådana omständigheter.

Han har av uppenbara skäl inte själv gett någon länk till det forumet, men jag känner att jag vill påpeka mycket skarpt att jag var med till skolan allra mest av det rent praktiska skälet att jag körde min son dit, så jag söker en del på nätet, hittar uppenbarligen rätt forum, ser de beska kommentarerna, registrerar mig som användare och skriver ett inlägg och "talar ut".

Och så får jag Eddies svar.

Jag skulle fyllas av precis samma avsmak och vämjelse som Susanne här gjorde. Huruvida hennes reaktion tyder mest på att min tolkning är riktig eller på att vissa andras är det lär man ju kunna diskutera tills korna kommer hem. Jag kommer i alla fall att fråga henne, och jag kommer att utgå ifrån att det svar jag får är sanningsenligt vilket det än är.

Vem vet, jag kanske gissar fel och "ni andra" rätt. I så fall ger jag Eddie rätt för budskapet, men fortfarande inte på långa vägar för framförandet.

nassepuh skrev:
Pemer skrev:Jag kan inte se annat än att alla som väljer att leta fel i hur Susanne och Jakob har agerat aktivt stöttar och hyllar att det är rätt varje gång NT-världen väljer att motarbeta, diskriminera och missgynna oss aspergare, och att det är upp till oss att veta vår plats, göra allt vi kan för att fogligt anpassa oss till NT-världens normer och blir vi missgynnade är det inte något som helst fel i sig att vi blir missgynnade, utan den stora grundläggande frågan är vilka fel vi själva begick.


Ja, det kallas personlig utveckling Pemern. Man kan inte förändra världen (missriktat kontrollbehov) utan bara sin inställning gentemot världen (faktisk kontroll).

Du kan inte hur mycket du än försöker övertyga mig att det ligger på någon annans axlar att mantla mitt liv och göra saker bättre.

Vad ska jag göra liksom?

Lägga mig ner och dö och hoppas på att OA, Stockholm banar väg för mig - eller formulera mitt tänkande på ett sådant att det åtminstone funkar någotsånär?

Vad är bäst för mig?

Jo, man kan förändra världen inom vissa gränser, om man vill och ids försöka och har ett starkt engagemang.

Jag tror inte OA Stockholm kan bana väg för dig inom den närmaste tiden, men om fler aspergare följer i bl a mina fotspår och har intresse av att arbeta för våra rättigheter och möjligheter så kan OA på riksplanet på lite längre sikt åstadkomma betydande skillnader i aspergares och andra autisters livsbetingelser i framtiden.

Jag dömer eller fördömer ingen aspergare som inte själv har dispositionen att lägga ett sådant engagemang i frågan, men jag tycker faktiskt jag kan förvänta mig respekt och uppskattning för att jag har det!

nassepuh skrev:
Den springande punkten är trots allt att en skola ärligt och uppriktigt fick all information om att en viss sökande förvisso hade Asperger, för att han och hans familj är vana vid att nämna den detaljen, och att de oskuldsfullt och i god tro trodde att han ändå skulle bli bedömd för den person han är, med eller utan den diagnosen, men den här gången blev han inte det.


Hade han gått dit som den person han är hade han ju blivit det. Där ligger ju den springande punkten.

Vilket vi som sagt fortfarande bara spekulerar i huruvida han gjorde eller inte.

nassepuh skrev:
Det må finnas en viss poäng - kanske t o m en stor poäng - i att Susanne och familjen har hjälpt Jakob "för mycket" vid hans skolansökan, men samtidigt ser vi också att det fanns en tolerant folkhögskola i Vadstena, som inte tolkade in något stödbehov för Jakobs del i graden av hjälp, stöd och intresse från hans föräldrar. Var det rentav dåligt av Vadstena att acceptera Jakob som elev också???


Tja. Jag har också blivit nekad inträde till folkhögskolor.

Rent praktiskt var det säkert för att jag skrev ett utlägg om intressanta möten med kristna som de kristna på skolan förmodligen inte ansåg som speciellt kul... men rent teoretiskt... kanske var det för att..?

Jaha? Och...? Hade det något med saken att göra?

nassepuh skrev:
Visst, detta är ett AspergerForum och inte en AspergerFöreningFörInbördesBeundran där vi alla alltid är överens om allt, men jag skulle ha trott att vi aspergare åtminstone stod upp för varandra mot missunnsamma NT:s när någon av oss blir missgynnad.


Din anti-NT retorik kan du högaktningsfullt stoppa upp i attan. Skulle jag lyssna på dig skulle jag få alternera mellan din och Ingers bröstvårta som någon slags ställföreträdande aspiegurus/poliser.

Okej, fel av mig, uppenbarligen. Alla aspergare bryr sig inte alls om hur andra aspergare blir bemötta av den övriga icke-asperger-världen. Sorry!

nassepuh skrev:
Att över huvud taget försvara Stensunds avslagna ansökan med att familjen "gjorde fel" är i alla avseenden otillständigt.


Otillständigt måste då vara ett annat ord för rimligt eller förståeligt? Eller 'ej världsfrånvänt'?

Världsfrånvänd tycker jag man är när man inte räknar med att världen alls kan förändras. Du tycker tvärtom, har vi just konstaterat. Okej, vi har skilda uppfattningar om det. Du kommer inte att få mig att ändra uppfattning, och jag antar att jag inte kommer att få dig att göra det, så okej, det är inte mer med det, då.

nassepuh skrev:
Susanne skriver i mail till mig: "Möjligen blir man lite överbeskyddande som förälder till barn med ADHD och Aspergers när man har så fruktansvärda erfarenheter av behandlingen av dom i grundskolan."

Självklart! Och där visar alltså Susanne själv också att hon givetvis inser den kopplingen, i grund och botten.


Ja. Och det var därför hon blev så arg - huvudet på spiken. Du vet det alltså också!

...

Synd då att hon hittade hit helt utan någons hjälp och behövde läsa det som alla redan visste... :cool:

Vi vet inte alls att det var huvudet på spiken, många utgår från det.

Som framgår tidigare i detta inlägg gav jag inte alls någon hjälp att hitta hit. Jag ville bespara henne att se det, och jag önskar att jag inte hade nämnt att många hade tyckt det var en miss att vara med till skolan heller...

nassepuh skrev:
Men gagnar det aspergares fortsatta utveckling här i samhället bäst att helt sakna förståelse för den inställningen och racka ner på henne att det var hennes fel att hennes son inte fick utbildningsplats på den skolan, eller att stå upp för en av oss och tycka att det var skolan som gjorde fel?


Vad som gagnar aspergare (dig) eller Susanne? Var inte frågan vad som gagnar Jakob?

Sedan när utesluter det ena det andra? Du vet ju av alla omständigheter i övrigt att jag är engagerad i aspergerfrågor och vår fortsatta utveckling här i samhället. Jag bryr mig om Jakob i det här konkreta fallet, och jag bryr mig om alla aspergare nu och i framtiden och vill jobba för att omvärlden lär sig bättre vilka vi aspergare är, hur vi fungerar och vad som kan behöva förändras en aning för att vi ska kunna få samma chanser här i världen som "de andra".

nassepuh skrev:
Hur kommer vi vidare i någon som helst utveckling mot bättre förståelse för oss och vår situation om det är så här vi resonerar och hånar och förnedrar en medbroders mamma i en situation som denna?


Vad då 'vi'? Vad då 'medbroder'?

Vad har 'vi' med detta att göra?

"It's for the cause!" med brinnande blick liksom... vafan...

Jag noterar din ståndpunkt. :roll:

nassepuh skrev:Jag har inte läst ett smack av vad Jakob skrivit men sympatiserar med honom något enormt.

Härligt, där är vi ju överens på en punkt i alla fall! :D

nassepuh skrev:
Att Jakob "trots" 20 års ålder hade en aktiv och engagerad mamma med sig må ha varit den största enskilda anledningen till att skolan tolkade honom som för osjälvständig och i behov av en massa stödresurser, men om det säger jag ändå att felet är att skolan hade fega okunniga beslutande som inte visste tillräckligt om Asperger, och inte hade empati och förståelse nog med en mamma vars barn haft ett helvete under grundskolan för att vilja måna om dem vid nya skolval.


Och om jag vore Jakobs förälder hade jag tvingat in honom i skolan...

Att hjälpa någon till att slå reträtt istället för att hjälpa någon till att övervinna sina hinder är ju bara själviskt liksom.

Vem har hjälpt någon slå till reträtt någonstans, när är det du skulle ha tvingat Jakob in i skolan som du uppfattar att hans föräldrar inte har gjort? Det här förstår jag inte alls? Jag pratar om att deras föräldrar stöttat sina barn genom grundskola och gymnasium, och nu vill måna om dem vid nya skolval, dvs folkhögskolan nu.

nassepuh skrev:
Och inte nog med att bemötas med för lite empati där, när Susanne letar sig ända hit till forumet och tar till orda om att största anledningen att hon var med var att hon behövde köra Jakob till skolan vid besöket, då bemöts hon med lika lite empati här också, och ska behöva få intrycket att de flesta aspergare här tycker det var mest hennes eget fel som var med till sonens sökta skola, att han inte kom in där.


Susanne letade inte efter empati, vad snackar du om?

Hon började sitt inlägg med några saftiga utropstecken, använde stora bokstäver x-antal gånger och avslutade sitt korta besök på samma sätt hon äntrade forumet - med en hel massa anklagelser, skuldförskjutningar och heta känslor gällande sin egen person (Jakob var ju mer en fotnot - en mening typ).

Nej, sant, hon kom faktiskt för att protestera mot en massa tvärsäkra uttalanden från människor som ingenting visste. Och att påpeka hur det i själva verket förhöll sig. Men sedan trodde hon nog att andra aspergare skulle vara benägna att förstå den situation Jakob hamnat i, och visa stöd för den fräcka diskriminering han utsatts för. Inte att hon skulle få skit en gång till för samma påståenden som hon just hade bemött och slagit ifrån sig.

nassepuh skrev:
Till råga på allt var det så klart Eddie som trodde han befann sig i fri diskussion, och biter ifrån på ett så skräckinjagande sätt att t o m jag blir förvånad att fanskapet inte kunde begripa bättre än så ens den här gången. En person som inte ens varit med på forumet förr, men kommer hit och får se saker många av oss har skrivit om henne, registrerar sig själv och går i svaromål - och blir så sinnessvagt oförskämt, respektlöst och otillständigt bemött!

Eddie svarade ju bara på hennes frågor och ställde nya dito. Att hon blev arg (reagerade defensivt) var ju bara för att dom låg för nära sanningen.

Din tolkning. Kanske riktig, men du vet det inte. Hade hon inte blivit arg om de inte legat för nära sanningen då? Jag håller med om att det ligger väldigt nära till hands att utgå från att de gjorde det, men innan man vet ska man inte yttra sig om saken. Tycker jag.

nassepuh skrev:Som en morsa till ett "AS-barn" tycker man ju dessutom att hon borde kunna applicera lite förståelse liksom...

Sant. Helt sant. Men nu blev hon bemött med mer påhopp än förståelse där hon minst av allt i världen hade väntat sig det, och det hade hon i rena affekten ingen förståelse för. Det tycker jag är fullt förståeligt under de omständigheterna.

nassepuh skrev:
Hade jag varit admin för sajten hade jag omöjligt kunnat reagera på det beteendet på något annat sätt än total kickning från forumet, *dra härifrån, det här var droppen, vi kan inte ha dig här, det går inte, du är en fara för forumets rykte*.


Och då hade du stått med ett tomt forum enbart beståendes av dig och din Stocholmsmaspia.

Det tvivlar jag väl på i och för sig... :roll:

nassepuh skrev:
Jag hoppas admin har sinne för saker och ting nog att tycka just så om saken, och kommer att bli besviken i annat fall.


Jag hoppas admin har sinne för saker (AS/ADHD) och tycker just ingenting - även om ditt och "de dinas" absurda gränsdragningar, normbaserade moral, sociala kod och mobbningsfasoner iofs motiverar en uteslutning.

Vad är det som gör dem absurda? Att det här är ett forum för aspergare, och att vi måste acceptera att inte alla aspergare förstår "vanlig" social kod? Jag tycker inte någonting ger något stöd för att det är så, utan att det lilla fåtal som är mest benägna att träda över gränserna bara verkar skita fullkomligt i normal social kod. Kul som fan att jiddra och leka bara. Sårar man andra människor är det inte så noga. Som om man själv skulle bli mer sårad av att inte få hålla på och såra andra människor helt ohämmat. Men då ska man kanske inte hålla på och frekventera publika forum, det är det lilla fåtal som inte klarar av några normer som borde få dra konsekvenserna av det, snarare än att de klart flesta som klarar det hur bra som helst som ska behöva lida i det tysta över det lilla fåtalets enerverande järnrörsterror.

nassepuh skrev:
När det gäller hur Susanne och hennes familj har hanterat sonens ansökan till Stensunds folkhögskola resonerar ju Eddie m fl så att det är vi aspergare som ska veta vår plats och stå med mössan i hand i NT-världen och lära oss tänka på NT-arnas sätt och att bete oss så som NT:s kommer att förvänta sig att vi ska, för att förbättra våra egna chanser, och det är Susanne som gjort fel som inte förstod att göra så.


Och du säger exakt samma sak om Eddie här, Eddie ska ju stå med mössan i hand inför dina "NT-regler" - så vad är skillnaden? Att ditt "NT-tänk" är mindre "NT" för att du är "aspie"?

Det är ju liksom en stor skillnad mellan att "bete sig NT" och att inte dra med sig morsan på mötet liksom. Kan du inte göra den gränsdragningen undrar man ju vad du anser en "NT-fri" värld är?

Jag skulle inte ha trott att det var ett NT-kriterium att kunna förstå vad respekt, ödmjukhet och lyhördhet är och att kunna anstränga sig att uttrycka sig vänligt och trevligt även i en kommentar till något man inte håller med om. Alla här på forumet som skiter fullkomligt i allt sådant ibland ser trots allt hela tiden ut att kunna det så fort de verkligen vill. Är detta verkligen ett extremt Asperger-drag som just Eddie, i någon mån du (och möjligen någon till?) är i stort sett ensamma om av alla aktiva här på forumet, och som är fruktansvärt svårt att bemästra? Är det verkligen så?

nassepuh skrev:
Men själv står i varje fall inte Eddie eller någon som applåderar honom eller hånskrattar åt Susanne nu med någon dylik mössa i handen.


Jag hånskrattar inte heller (men ska föralldel skicka dig en ljudinspelning när jag får tid) - det är mer ett förundrad huvudskakning över det koleriska i det hela. Ungefär samma reaktion som man får om man ser en katt som försöker ha sex med en hund - "Funkar det verkligen sådär?" liksom.

Frågan för mig är snarare...

Släpade någon hit morsan mitt i brinnande debatt med den här vetskapen?

Susanne skriver i mail till mig: "Möjligen blir man lite överbeskyddande som förälder till barn med ADHD och Aspergers när man har så fruktansvärda erfarenheter av behandlingen av dom i grundskolan."

Självklart! Och där visar alltså Susanne själv också att hon givetvis inser den kopplingen, i grund och botten.


Denne någon borde isåfall ta sig en lååång titt i spegeln...

Nej, ingen släpade som sagt hit henne, jag får ta på mig att jag råkade nämna att synpunkterna om hennes närvaro på skolan tillsammans med sonen hade nämnts i ett forum, men jag ville inte ge henne adressen hit, hon hittade hit själv. Jag önskar att jag hade hållit käften om det, men att hon absolut ville hit och bemöta den inställningen tycker trots allt jag också vittnar om att hon kände det som en orättvis beskyllning.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:38:08, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2007-07-08 5:13:53

Jag tackar Admin för dina klargöranden. Jag förstår dig hela vägen, jag hade förvisso önskat lite andra tongångar i åtminstone några delar, men det får jag ta som en man. Jag köper de principer du redogör för, och får väl välja själv att lära mig leva med de (i mitt tycke) mest patologiska beteendena eller själv dra härifrån om jag inte står ut i längden.

Men det är ju helt sant, att det blir mycket svåra ämnen här och några av våra vänner här har väl helt enkelt såpass nedsatt bedömningsförmåga och många gånger vilja att bry sig om särskilt mycket konvenanser.

Intressant skillnad i det avseendet:
Moggy skrev:Ibland måste man anpassa sig till sin omgivning och ta lite skit för att nå ett mål, men det verkar inte finnas i din världsbild. Det är upp till var och en som individer att övervinna dessa hinder, och man kan inte alltid skylla på andra som du verkar tro.

Så långt Moggy om mig och min tendens i hans tycke att bara vilja skylla allt på alla andras illvilja. Jag kan tydligen i åtminstone Moggys världsbild lära mig tänka om på väldigt grundläggande punkter - det vore kanon om han har rätt, hoppas jag upptäcker i min livstid hur det skulle gå till bara, jag har många gånger hoppats det själv, och trott att jag har försökt, men på snart 40 år har jag inte hittat några medel för det.

Frågan är bara om jag har lika rätt eller fel om de mest rabiata skribenternas förmåga att lära sig uttrycka sig på ett trevligare sätt?
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:38:08, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav sugrövmanövern » 2007-07-08 5:46:32

Pemer skrev:Jag kan inte se annat än att alla som väljer att leta fel i hur Susanne och Jakob har agerat aktivt stöttar och hyllar att det är rätt varje gång NT-världen väljer att motarbeta, diskriminera och missgynna oss aspergare, och att det är upp till oss att veta vår plats, göra allt vi kan för att fogligt anpassa oss till NT-världens normer och blir vi missgynnade är det inte något som helst fel i sig att vi blir missgynnade, utan den stora grundläggande frågan är vilka fel vi själva begick.

Det finns ingen ondskefull NT-värld där ute som aktivt väljer att missgynna alla med Aspergers Syndrom. Däremot finns det en värld där ute som har svårt att till fullo förstå varje individ och en stor okunskap om vad Aspergers Syndrom är för något. Man måste mötas på halva vägen, vi som har funktionshinder kan inte ta på oss en offerroll och bröla diskriminering så fort allt inte går som vi vill.

Man måste kunna se sin egen del i det stora hela, och vara lite självkritisk. Ställa sig frågan; Vad gjorde jag som ledde till det här, vad kan jag göra bättre nästa gång?.


Den springande punkten är trots allt att en skola ärligt och uppriktigt fick all information om att en viss sökande förvisso hade Asperger, för att han och hans familj är vana vid att nämna den detaljen, och att de oskuldsfullt och i god tro trodde att han ändå skulle bli bedömd för den person han är, med eller utan den diagnosen, men den här gången blev han inte det.

Nej han blev inte det, men varför inte ta det som en lärdom? Skolan bedömde knappast så som de gjorde för att jävlas, utan antingen kände de att Jakob inte passade in eller så förstod de inte hur duktig och självständig han var pga för lite information och dålig kommunikation får bägge hållen, samt kanske okunskap från skolans sida. Man kan tyvärr inte förvänta sig att alla ska vara förstående och veta allt om Aspergers Syndrom. Man får se det positiva, händelsen har skapat debatt, och det är en viktig fråga som behöver diskuteras.

Visst, detta är ett AspergerForum och inte en AspergerFöreningFörInbördesBeundran där vi alla alltid är överens om allt, men jag skulle ha trott att vi aspergare åtminstone stod upp för varandra mot missunnsamma NT:s när någon av oss blir missgynnad.

Jag skulle gärna diskutera med både Susanne och Jakob och det vore roligt om de ville registrera sig här, så vi fick ta del av deras berättelse och få höra deras syn på saken. Helst skulle ansvariga från skolorna regga sig också 8) . Annars kan vi aldrig få en helhetsbild av hur det gick till och kan således inte döma varken skolorna eller modern och sonen. Vi kan bara spekulera. Vilka "oss" pratar du om? Alla är vi olika individer, med eller utan AS. Man kan inte förenkla det genom att dela upp i vi och dem, det blir för svartvitt tycker jag.

Att över huvud taget försvara Stensunds avslagna ansökan med att familjen "gjorde fel" är i alla avseenden otillständigt.

Men det är okej att döma ut skolan?

Att Jakob "trots" 20 års ålder hade en aktiv och engagerad mamma med sig må ha varit den största enskilda anledningen till att skolan tolkade honom som för osjälvständig och i behov av en massa stödresurser, men om det säger jag ändå att felet är att skolan hade fega okunniga beslutande som inte visste tillräckligt om Asperger

Möjligt att det var så, men vad hjälper det Jakob att vi konstaterar det? Får vi inte även inflika hans och moderns del i det hela som något negativt, att han tog mamma med sig in till mötet, det var inte bra helt enkelt, och det förstår nog de flesta. Att ta på sig en offerroll leder inte till någonting bra.

Till råga på allt var det så klart Eddie som trodde han befann sig i fri diskussion, och biter ifrån på ett så skräckinjagande sätt att t o m jag blir förvånad att fanskapet inte kunde begripa bättre än så ens den här gången.

Vi befinner oss på internet. Visst, Eddie hade en bitsk ton, men han är en person, och inte en representant för hela forumet. Begriper man inte det så är det synd.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:38:08, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav nassepuh » 2007-07-08 6:55:30

Pemer skrev:Jo, man kan förändra världen inom vissa gränser, om man vill och ids försöka och har ett starkt engagemang.


Lycka till dårå...

Jag tror inte OA Stockholm kan bana väg för dig inom den närmaste tiden, men om fler aspergare följer i bl a mina fotspår och har intresse av att arbeta för våra rättigheter och möjligheter så kan OA på riksplanet på lite längre sikt åstadkomma betydande skillnader i aspergares och andra autisters livsbetingelser i framtiden.


Det enda jag ser att OA, Stockholm (eller liknande organisationer) kan göra för mig personligen är att skapa en ännu större aversion mot att ta mössan i handen och få hjälp för mina problem.

Jag vill helt enkelt inte behöva associeras med den typen av "rörelser" och extrema yttringar.

Är det någon som vill ha ett bevis för att aspergianer verkligen är fucked up (och då talar vi Knutby-fucked up istället för fuck you-fucked up) så är det ju bara att ge dom adressen till OA och BP och CP:s sidor liksom...

Jag dömer eller fördömer ingen aspergare som inte själv har dispositionen att lägga ett sådant engagemang i frågan, men jag tycker faktiskt jag kan förvänta mig respekt och uppskattning för att jag har det!


Nej, det kan du faktiskt inte. Tror du att du kan det i något sammanhang eller med någon människa kommer du bli grymt besviken och arg.

Respekt - förtjänar man.

Inte...

Kommenderar man.

nassepuh skrev:Tja. Jag har också blivit nekad inträde till folkhögskolor.

Rent praktiskt var det säkert för att jag skrev ett utlägg om intressanta möten med kristna som de kristna på skolan förmodligen inte ansåg som speciellt kul... men rent teoretiskt... kanske var det för att..?

Jaha? Och...? Hade det något med saken att göra?


Att jag kunde teoretisera kring att det kanske var p.g.a. min dåliga koll och beroende på...

Därifrån är ju steget inte så långt till att "bli förgrymmad" över världens orättvisor.

Sanningen är dock mer denna:

Jag är en sarkastisk skitstövel. Sarkastisk p.g.a. att jag använder en massa malplacerad ironi (som i högsta grad har en ljuv bitterhet av galghumor och självironi) - skitstövel p.g.a. att jag förväntar mig att alla ska kunna deschiffera de tankarna... Och förr i tiden... även såna som inte skulle kunna ha någon som helst möjlighet till det.

Det händer fortfarande att jag är en skitstövel (i vissas ögon), men jag har lärt mig så mycket som att det inte Therese på supportens fel att hon tar det personligt om svävar ut i en förfrågan om att få vänta lite längre.

På samma sätt borde aspie + familj fatta att vissa saker funkar betydligt sämre än andra.

Okej, fel av mig, uppenbarligen. Alla aspergare bryr sig inte alls om hur andra aspergare blir bemötta av den övriga icke-asperger-världen. Sorry!


Jo. Jag vill som sagt inte bli ihopföst med en diffus grupp styrd av ett gäng fåntrattar som spenderar dagarna med att bli upprörd över CAN och semantik såsom "sjukdom".

Vem bryr sig liksom..?

Världsfrånvänd tycker jag man är när man inte räknar med att världen alls kan förändras. Du tycker tvärtom, har vi just konstaterat. Okej, vi har skilda uppfattningar om det. Du kommer inte att få mig att ändra uppfattning, och jag antar att jag inte kommer att få dig att göra det, så okej, det är inte mer med det, då.


Vilket bevisar att jag har rätt. :cool:

nassepuh skrev:
Susanne skriver i mail till mig: "Möjligen blir man lite överbeskyddande som förälder till barn med ADHD och Aspergers när man har så fruktansvärda erfarenheter av behandlingen av dom i grundskolan."

Självklart! Och där visar alltså Susanne själv också att hon givetvis inser den kopplingen, i grund och botten.


Ja. Och det var därför hon blev så arg - huvudet på spiken. Du vet det alltså också!

...

Synd då att hon hittade hit helt utan någons hjälp och behövde läsa det som alla redan visste... :cool:

Vi vet inte alls att det var huvudet på spiken, många utgår från det.

Som framgår tidigare i detta inlägg gav jag inte alls någon hjälp att hitta hit. Jag ville bespara henne att se det, och jag önskar att jag inte hade nämnt att många hade tyckt det var en miss att vara med till skolan heller...


Okej. Så du gav henne ingen hjälp att hitta hit. Du berättade bara att många tyckte att det var en miss att vara med till skolan på... vadå... det onämnbara forumet då eller?

- Många på ett aspergerfo...öhhh... ett forum för aspergianer... tyckte att det var en miss att du hängde med till skolan, helt appropå sådär. Men inte jag inte! Jag tyckte det var bra! :D

Kan se hur du inte hade någonting med det att göra ö.h.t. Absolut.

nassepuh skrev:
Men gagnar det aspergares fortsatta utveckling här i samhället bäst att helt sakna förståelse för den inställningen och racka ner på henne att det var hennes fel att hennes son inte fick utbildningsplats på den skolan, eller att stå upp för en av oss och tycka att det var skolan som gjorde fel?


Vad som gagnar aspergare (dig) eller Susanne? Var inte frågan vad som gagnar Jakob?

Sedan när utesluter det ena det andra? Du vet ju av alla omständigheter i övrigt att jag är engagerad i aspergerfrågor och vår fortsatta utveckling här i samhället. Jag bryr mig om Jakob i det här konkreta fallet, och jag bryr mig om alla aspergare nu och i framtiden och vill jobba för att omvärlden lär sig bättre vilka vi aspergare är, hur vi fungerar och vad som kan behöva förändras en aning för att vi ska kunna få samma chanser här i världen som "de andra".


Det ena utesluter inte det andra. Jag finner det bara ironiskt att både du och Susanne talar i egna frågor samtidigt som ni argumenterar för någon sorts förvriden altruism.

Mindre Pemer's OA och Susannes "jag är inte en curlingsmorsa här på forumet heller!" och mer Jakob liksom.

nassepuh skrev:
Hur kommer vi vidare i någon som helst utveckling mot bättre förståelse för oss och vår situation om det är så här vi resonerar och hånar och förnedrar en medbroders mamma i en situation som denna?


Vad då 'vi'? Vad då 'medbroder'?

Vad har 'vi' med detta att göra?

"It's for the cause!" med brinnande blick liksom... vafan...

Jag noterar din ståndpunkt. :roll:


Jag noterar ditt förnämliga hyckleri och ständiga krav på uteslutningar.

nassepuh skrev:Jag har inte läst ett smack av vad Jakob skrivit men sympatiserar med honom något enormt.

Härligt, där är vi ju överens på en punkt i alla fall! :D


Mmmm...

nassepuh skrev:
Och inte nog med att bemötas med för lite empati där, när Susanne letar sig ända hit till forumet och tar till orda om att största anledningen att hon var med var att hon behövde köra Jakob till skolan vid besöket, då bemöts hon med lika lite empati här också, och ska behöva få intrycket att de flesta aspergare här tycker det var mest hennes eget fel som var med till sonens sökta skola, att han inte kom in där.


Susanne letade inte efter empati, vad snackar du om?

Hon började sitt inlägg med några saftiga utropstecken, använde stora bokstäver x-antal gånger och avslutade sitt korta besök på samma sätt hon äntrade forumet - med en hel massa anklagelser, skuldförskjutningar och heta känslor gällande sin egen person (Jakob var ju mer en fotnot - en mening typ).

Nej, sant, hon kom faktiskt för att protestera mot en massa tvärsäkra uttalanden från människor som ingenting visste. Och att påpeka hur det i själva verket förhöll sig. Men sedan trodde hon nog att andra aspergare skulle vara benägna att förstå den situation Jakob hamnat i, och visa stöd för den fräcka diskriminering han utsatts för. Inte att hon skulle få skit en gång till för samma påståenden som hon just hade bemött och slagit ifrån sig.


Okej... så då kan vi revidera det falska påståendet iaf.

Hon kom inte för att söka empati.

Din tolkning. Kanske riktig, men du vet det inte. Hade hon inte blivit arg om de inte legat för nära sanningen då? Jag håller med om att det ligger väldigt nära till hands att utgå från att de gjorde det, men innan man vet ska man inte yttra sig om saken. Tycker jag.


Om de inte legat för nära sanningen skulle hon iaf presenterat en annan version innan hon e-stormade ut ur forumet. Det finns också en mängd uppenbara saker som vi:andet och annat som klart indikerar att...

Ditt "så länge man vill ljuga och/eller dölja sanningen ska man få göra det ifred" tycker jag bara är fånigt. Borgar bara för oärlighet och mot-tänk.

nassepuh skrev:
Hade jag varit admin för sajten hade jag omöjligt kunnat reagera på det beteendet på något annat sätt än total kickning från forumet, *dra härifrån, det här var droppen, vi kan inte ha dig här, det går inte, du är en fara för forumets rykte*.


Och då hade du stått med ett tomt forum enbart beståendes av dig och din Stocholmsmaspia.

Det tvivlar jag väl på i och för sig... :roll:


Teorin har testats av Inger bland annat...

Aspergerkontakt är ju också aktivt...

nassepuh skrev:
Jag hoppas admin har sinne för saker och ting nog att tycka just så om saken, och kommer att bli besviken i annat fall.


Jag hoppas admin har sinne för saker (AS/ADHD) och tycker just ingenting - även om ditt och "de dinas" absurda gränsdragningar, normbaserade moral, sociala kod och mobbningsfasoner iofs motiverar en uteslutning.

Vad är det som gör dem absurda? Att det här är ett forum för aspergare, och att vi måste acceptera att inte alla aspergare förstår "vanlig" social kod? Jag tycker inte någonting ger något stöd för att det är så, utan att det lilla fåtal som är mest benägna att träda över gränserna bara verkar skita fullkomligt i normal social kod. Kul som fan att jiddra och leka bara. Sårar man andra människor är det inte så noga. Som om man själv skulle bli mer sårad av att inte få hålla på och såra andra människor helt ohämmat. Men då ska man kanske inte hålla på och frekventera publika forum, det är det lilla fåtal som inte klarar av några normer som borde få dra konsekvenserna av det, snarare än att de klart flesta som klarar det hur bra som helst som ska behöva lida i det tysta över det lilla fåtalets enerverande järnrörsterror.


Det är absurt eftersom ni själva skapar dessa problem. Ni gillar ju att skriva dessa ändlösa insändare och rädda själar från höger till vänster.

Dessutom...

Den "vanliga" sociala kod ni försöker skapa har dessutom inget med internet att göra - se klassiska Welcome to the Internet för referens och skaffa ett hum liksom.

nassepuh skrev:Och du säger exakt samma sak om Eddie här, Eddie ska ju stå med mössan i hand inför dina "NT-regler" - så vad är skillnaden? Att ditt "NT-tänk" är mindre "NT" för att du är "aspie"?

Det är ju liksom en stor skillnad mellan att "bete sig NT" och att inte dra med sig morsan på mötet liksom. Kan du inte göra den gränsdragningen undrar man ju vad du anser en "NT-fri" värld är?

Jag skulle inte ha trott att det var ett NT-kriterium att kunna förstå vad respekt, ödmjukhet och lyhördhet är och att kunna anstränga sig att uttrycka sig vänligt och trevligt även i en kommentar till något man inte håller med om. Alla här på forumet som skiter fullkomligt i allt sådant ibland ser trots allt hela tiden ut att kunna det så fort de verkligen vill. Är detta verkligen ett extremt Asperger-drag som just Eddie, i någon mån du (och möjligen någon till?) är i stort sett ensamma om av alla aktiva här på forumet, och som är fruktansvärt svårt att bemästra? Är det verkligen så?


Nej, verkligen inte. Väldigt många aktiva deltagare tröttnade dock helt sonika när korsfararna började skrälla med koskällorna. Många anpassar sig förmodligen också per automatik efter vad de fått lära sig den hårda vägen att tjockskalliga känslomänniskor inte vill höra (se; mobbning av dissidenter) - andra tycker mest det är kul att stå på tjockskallarnas sidor för att retas lite.

nassepuh skrev:
Men själv står i varje fall inte Eddie eller någon som applåderar honom eller hånskrattar åt Susanne nu med någon dylik mössa i handen.


Jag hånskrattar inte heller (men ska föralldel skicka dig en ljudinspelning när jag får tid) - det är mer ett förundrad huvudskakning över det koleriska i det hela. Ungefär samma reaktion som man får om man ser en katt som försöker ha sex med en hund - "Funkar det verkligen sådär?" liksom.

Frågan för mig är snarare...

Släpade någon hit morsan mitt i brinnande debatt med den här vetskapen?

Susanne skriver i mail till mig: "Möjligen blir man lite överbeskyddande som förälder till barn med ADHD och Aspergers när man har så fruktansvärda erfarenheter av behandlingen av dom i grundskolan."

Självklart! Och där visar alltså Susanne själv också att hon givetvis inser den kopplingen, i grund och botten.


Denne någon borde isåfall ta sig en lååång titt i spegeln...

Nej, ingen släpade som sagt hit henne, jag får ta på mig att jag råkade nämna att synpunkterna om hennes närvaro på skolan tillsammans med sonen hade nämnts i ett forum, men jag ville inte ge henne adressen hit, hon hittade hit själv. Jag önskar att jag hade hållit käften om det, men att hon absolut ville hit och bemöta den inställningen tycker trots allt jag också vittnar om att hon kände det som en orättvis beskyllning.


Om du nämnde synpunkterna på hennes närvaro på skolan (på det "onämnbara forumet för aspergianer" - Aspergerforum)...

Jag menade inte att du bokstavligen släpade henne till din dator och höll hennes fingrar mot ditt tangentbord.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:38:08, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav Jossan » 2007-07-08 10:05:28

"Det var välan då märklit"(jag är från småland ursprungligen, därav det dialektala uttrycket) vad mycket det går att skriva utan att huvudpersonen själv har uttalat sig.

Kan konstatera att Susanne Linde återigen lät sig själv vara talesman för sin son.
Susanne Linde skrev: Självklart var jag också intresserad av att se skolan och framför allt hälsa på lärarna för att se hur skolan och personalen verkade.

Varför då? Det kan ju bara betyda att hon inte litar på sin sons eget omdöme.
Susanne Linde skrev: Man har ju inte direkt goda erfarenheter av skolor och lärare som förälder till barn med Aspergers och ADHD...

Men din son är inget barn längre. Du är föräldrer till en vuxen nu, en vuxen med Asperger.
Det är en sak om man är nyfiken, vill veta hur det går för sin son. Men då tycker jag man ringer upp efteråt. Frågar:"Hur var det?" , "Tycker du det verkar som det är något för dig?". Det är sonen som ska gå på skolan, då är det han som ska utforska den.

Att visa kärlek till sina barn är att släppa taget, låta dem flyga, och låta dem göra sina egna misstag. Att inte göra detta är bara en slags egoism som bottnar i ett outtalat behov av att känna sig behövd.
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 10:38:08, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in