Folkhögskola ratade elev med Aspergers

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

Folkhögskola ratade elev med Aspergers

Inläggav md2perpe » 2007-07-01 21:57:49

Senast redigerad av md2perpe 2011-05-04 10:38:05, redigerad totalt 1 gång.
md2perpe
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2005-10-21

Inläggav Eddie The Man » 2007-07-01 22:13:19

Inte tillräckligt med information att bedöma hur jävla retarded killen är.

Finns ju duktigt jävla retarderade AS-idioter.

Folk som inte bryr sig om utseendet som går runt och luktar illa och gud vet vad. Han kan ha varit en sådan.
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 10:38:05, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Pemer » 2007-07-02 0:44:49

Jag får bra mycket mer intrycket att Jakob är en ganska lindrig aspergare, kanske som jag själv, en sådan person som någon kan möta och lära känna och knappt ens ana något om Asperger förrän om aspergaren själv nämner att han har det.

Han hade inte bett om några extra resurser, men skolan ansåg sig inte "klara av honom" eller ha några resurser att sätta in, enligt artikeln. Tycker det ger sken av att skolan inte har gjort just något för att sätta sig in i vad Asperger faktiskt är och vad det innebär, utan bara förutsatte en massa hypotetiska risker utifrån ren okunskap.

Kommer att skicka ett mail till skolan med mina åsikter om det beslut de tagit. Hoppas de får höra ifrån fler upprörda aspergare.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:38:05, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav KrigarSjäl » 2007-07-02 1:11:48

Det är väldigt förmätet av skolan att förutsätta att alla aspergare behöver särskilda resurser. Om han sagt att han inte vill ha någon särbehandling, vad är då problemet? De agerar utifrån sin snäva bild av syndromet, och läser in att det per automatik leder till väldiga svårigheter. Vad är det dom är rädda för, har de månne förläst sig i den spekulativa kvällspressen?

Dessutom säger de att de har många missbrukare på skolan. Om de har missbrukare kan de också ha aspergare.

Å andra sidan; aspergaren ifråga var fyllda 20 och sökte in på en högre utbildning och tog med sig sin mamma. Det sänder onekligen vissa signaler...

Går själv på folkhögskola, och lyckades inte undanhålla dem min diagnos. Studierektorn, en klassisk tant, föreslog direkt att jag skulle söka in på en annan folkhögskola med aspergerinriktning. Men jag anlade en lätt överklassigt belevad ton och sade en aning överlägset att det knappast var aktuellt för min del. Så var det problemet ur världen, pluggar där utan några som helst aspergeranpassningar och det funkar skitbra. Tycker att mina aspergerdrag ger mig många fördelar visavi klasskamraterna.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:38:05, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Pemer » 2007-07-02 1:27:41

Följande har de fått höra från mig i alla fall:

Det är er fria vilja att anta eller icke anta elever precis som ni behagar,
och artikeln jag läst i DN visar också att folkhögskolor tydligen står helt
utanför samhällets kontroller av när människor diskrimineras vid avseende på
handikapp.

Men just detta märkliga missförhållande innebär också att det är viktigt att
insatta som läser om fallet Jakob Linde och reagerar negativt på hur
ansvariga hos er verkar ha resonerat hör av oss och framför vad vi tycker,
så att ni får klart för er att beslutet upprör ute i Asperger-världen.

Så här en röst från en upprörd aspergare. Jag hoppas ni får höra många fler!

Av DN-artikeln kan man inte gärna få något annat intryck än att Jakob torde
vara en ganska lindrig aspergare, kanske som jag själv, en sådan person som
någon kan möta och lära känna och knappt ens ana något om Asperger förrän om
aspergaren själv nämner att han har det.

Han hade inte bett om några extra resurser, men skolan har angett som skäl
att ni inte ansett er "klara av honom" eller "ha några resurser att sätta
in", enligt artikeln.

Tycker det ger sken mer än något annat av att skolan inte har gjort just
något för att sätta sig in i vad Asperger faktiskt är och vad det innebär,
utan bara förutsatte en massa hypotetiska risker utifrån ren okunskap.

En elev som själv söker en utbildning och inte ens begär någon som helst
form av extra resurser, men nekas för att skolan börjar skylla på extra
resurser man inte har - det är svårt att tolka på något annat sätt.

Så en spontan tanke från den som skriver dessa rader är att de som tog
beslutet om Jakob har läst på väldigt dåligt om vad Asperger är, och borde
läsa lite till!


Anders Pemer, Tullinge

Ordförarande
Organiserade Autister Stockholm
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:38:05, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav sugrövmanövern » 2007-07-02 1:31:43

Jag vill nog ha mer information om fallet innan jag blir upprörd :-)177 . Kan ju vara allt från att han behöver lugn och ro omkring sig till att han är en aggressiv typ som dunkar huvudet i väggen när han blir trött :-)064 .

Skolan kanske tog det säkra före det osäkra, eller så bedömde de hans problematik som för allvarlig för att de skulle klara av honom. Antingen hade han och hans mor inte förklarat ordentligt, eller så var han för efterbliven för att gå där. Tyder eventuellt på någon form av svårighet att han hade mor med sig. Avsaknad av lokalsinne? Oförmåga att tala för sig? Förståndshandikapp? Framgår inte av artikeln.

Man kan ju inte vara helt efterbliven och samtidigt gå runt och tycka att man minsann ska få gå i den och den skolan, och minsann ha det och det jobbet den praktikplatsen osv. Då blir det lite som muslimer som kräver bönerum och bönestund. Fungerar icke om man vill bli brandman. Nä, skit i den där branden, jag ska vända röven mot Mecka nu, klockan är slagen och ni andra får anpassa er!
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:38:05, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav KrigarSjäl » 2007-07-02 1:34:37

Utmärkt, Pemer! Bra skrivet, dessutom ger det extra tyngd när du skriver ordförande...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:38:05, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Eddie The Man » 2007-07-02 1:39:44

Det kan vara hur utmärkt skrivet som helst, de kommer ändå bara att ignorera dig eller ge dig ett "vi vill inte kommentera händelsen"-svar.
Senast redigerad av Eddie The Man 2011-05-04 10:38:05, redigerad totalt 1 gång.
Eddie The Man
 
Inlägg: 1368
Anslöt: 2005-10-12

Inläggav Sam » 2007-07-02 7:53:25

KrigarSjäl skrev:Utmärkt, Pemer! Bra skrivet, dessutom ger det extra tyngd när du skriver ordförande...


Jag håller med bra gjort.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 10:38:05, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Sam » 2007-07-02 7:55:14

Eddie The Man skrev:
Det kan vara hur utmärkt skrivet som helst, de kommer ändå bara att ignorera dig eller ge dig ett "vi vill inte kommentera händelsen"-svar.


Vad tror du händer om ingen reagerar?
Ända sättet att förändra synen på oss, är att göra oss synliga och att höras.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 10:38:05, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Pemer » 2007-07-02 8:46:04

Som artikeln är framställd tyder ju ingenting - absolut ingenting - på att det fanns några så utpräglade konstigheter hos Jakob, utan bara är skolan som överreagerat på sjukast tänkbara sätt.

Skulle det inte stämma så är det i stället sjukt dålig journalistik att ha skrivit artikeln med denna vinkling.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:38:05, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Pemer » 2007-07-02 9:28:37

Och nu fick jag svar från Lenita, journalisten. Hon bekräftar precis det intryck jag fick av artikeln, att det är lindrigt, och att man knappt skulle märka något av Asperger på honom, ungefär som med t ex mig. "Visste man inte så skulle man tro att han är lite blyg."

Så skolan verkar helt klart ha överreagerat...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:38:05, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Eyesonly » 2007-07-02 9:52:49

Då vet jag vad jag ska blogga om senare idag. :roll:

VARFÖR HANDIKAPP :evil: :x icon :roll: :evil:

Förresten så står det ju att han gått samhällsprogrammet med godkända betyg. Då kan han inte haft för stora svårigheter. :wink:
Senast redigerad av Eyesonly 2011-05-04 10:38:05, redigerad totalt 1 gång.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Inläggav sugrövmanövern » 2007-07-02 16:48:53

Pemer skrev:Och nu fick jag svar från Lenita, journalisten. Hon bekräftar precis det intryck jag fick av artikeln, att det är lindrigt, och att man knappt skulle märka något av Asperger på honom, ungefär som med t ex mig. "Visste man inte så skulle man tro att han är lite blyg."

Så skolan verkar helt klart ha överreagerat...

Intressant :) . Bra att du tar reda på saker, alltid kul att veta vad som ligger bakom en artikel/händelse.

Kan ju ha varit en något överbeskyddande mor då, vilket i sig kan ge intrycket att han är mer efterbliven och osjälvständig än han i själva verket är.

Nämner man ordet Asperger, så reagerar ju en del som om man vore helt handikappad på alla sätt och vis. Jag är visserligen handikappad, men inte allmänt förståndshandikappad. Jag minns när jag var färdigutredd, då tyckte min kontaktperson att jag skulle ha något att göra på dagarna. Så vi åkte på studiebesök på några dagverksamheter för mentalt handikappade. Men det var ju bara förståndshandikappade människor på de där ställena. Och gravt schizofrena. På ett ställe tilltalade föreståndartanten mig som om jag vore ett dagisbarn. En brukare frågade om jag och kontaktpersonen var sjuksköterskor 8) . En annan frågade om vi var rosa elefanter :shock: .


Det är inte alltid så lätt att få saker och ting rätt, mycket hänger på att jag kan förklara för folk hur det ligger till, vilket är komplicerat. Svårt att få folk att förstå. Och jag är dålig på att förklara utan att det blir en lång monolog som ingen orkar lyssna på.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 10:38:05, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav Sam » 2007-07-02 18:15:07

sugrövmanövern skrev:
Kan ju ha varit en något överbeskyddande mor då, vilket i sig kan ge intrycket att han är mer efterbliven och osjälvständig än han i själva verket är.


Jag kan mycket väl tänka mig att det förhåller sig på ungefär det sätt som du tar upp, som även KrigarSjäl var inne på. Hur smart är det att ha med sig "morsan".
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 10:38:05, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav nassepuh » 2007-07-03 0:26:14

Sam skrev:
sugrövmanövern skrev
Kan ju ha varit en något överbeskyddande mor då, vilket i sig kan ge intrycket att han är mer efterbliven och osjälvständig än han i själva verket är.


Jag kan mycket väl tänka mig att det förhåller sig på ungefär det sätt som du tar upp, som även KrigarSjäl var inne på. Hur smart är det att ha med sig "morsan".


Satsar också på den.

Mamsingen måste ju verkligen ha skrikit "elevassistent" och extra resurser.

Mindre smart som sagt.


Tog mig friheten att skriva ett brev till Jakob och klaga:


Bäste herr Linde (och mamsing?)

Läste med skräckblandad förtjusning och en liten gnutta vämjelse din diatrib i DN och förstår ditt dilemma till 100%.

Problemet, herr Linde, är dock utförandet.

Du drar ett parodiskt skimmer över hela problematiken och stigmatiserar autister som inte lider av curlingförälders-syndromet - folk kan ju för tusan tro att jag också är efterbliven (vilket iofs är sant... men låt oss inte skylta med det, ok...).

Har därför tagit mig friheten att författa några automatiska sociala responser till nästa gång du överväger att krypa in i din mamsings vagina med medföljande irrationella impulser och offentliga oreringar:

1) Föreslår mamsingen att hon ska mata dig framför din framtida arbetsgivare - säg 'nej'.

2) Menar mamsingen att det skulle vara en bra idé för henne att övervaka din bröllopsnatt och kanske styra in snoppen i den fina flickans pulla så att det inte gör ontigt - det är definitivt ett 'nej'.

3) Faktum är att jag tror att du ska svara 'nej' på det mesta mamsingen säger i fortsättningen. Du har rätt att leva ditt eget liv och skulle egentligen gått igenom den fasen i tonåren.

Mvh/

Nass E. Puh

Ordföranden
Oorganiserade Haverister



Vill inte vara sarkastisk (bara lite då kanske...), men jag tycker alla de här klagomålen och skuldförskjutningarna är så grymt kontraproduktiva. Jag kan förstå behovet att klaga och så men...

Snubben tog med sig sin mamma på mötet, lät henne ringa läraren och fråga varför han inte kom in. Lät henne förmodligen kontakta tidningen också...

Vore jag Jakob skulle jag dra lärdom av detta istället för att skylla ifrån mig på skolan. Det enda han (eller mamsingen) åstadkommit är att ytterligare cementera uppfattningen om autister som knepiga efterblivna som inte klarar sig själva.


Mamman i sin tur borde ju gå en vända till psyk hon också (behöver det förmodligen mer än sonen). Jag kan inte för allt i världen se mig själv i den rollen som förälder. Direkt oansvarigt och egoistiskt liksom. Föräldrars roll är inte att hålla fast vid sin bleka identitet som övermänniskor och semi-gudar (i egenskap av mamsing och papsing) utan att förbereda sina barn för livet.

Frågan är också hur mycket av det beteendet från hennes sida har påverkat hans autism-diagnos (inte undra på att han blir blyg med en så överbeskyddande tant).

Om jag vore psykiatriker skulle jag liksom sätta honom i kognitiv terapi och trumma in i hans huvud att han faktiskt har ett egenvärde (och bota lite av den narcissismen han förmodligen fått av att inte få trotsa sin mamsing).

Morsan i sin tur... munchenhausens symptom-i kanske... Botas enklast med att man köper henne en valp, smackar på henne en örfil och säger åt henne att inte vara en sån jävla egoist - det är bara hon som tjänar på att få ha sin "lilla bäbis" kvar.

Klipp navelsträngen nån gång och fatta för fan vad du gör mot din son människa...
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:38:05, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav mitzerl » 2007-07-03 1:42:30

Jag tycker också att det var bra skrivet av Pemer. Och ett bra initiativ!

Vad gäller att han hade sin mamma med så får man kanske betänka att han ju faktiskt är rätt ung - 20 år - och därtill skall åka till en annan stad (kanske långt bort) och där sätta sig upp mot rektorer och klaga och ifrågasätta. Detta är säkert nog så jobbigt för vilken ungdom som helst, och har man därtill AS och inte är så van ännu vid att slåss för sin rätt mot rektorer och dylikt så tycker inte jag det är så konstigt att man har någon med sig. Kanske mamman är extra bra på att slåss mot myndigheter och att det därför blev naturligt att hon kom med bara för det. Sånt vet man ju inte.

Nog tycker väl jag också att det ger ett osjälvständigt intryck att ha med sig mamma, men det är ur mitt perspektiv som en självständig 35-åring med skinn på näsan och en vass tunga när det behövs. Den här killen var bara 20, och då kanske man inte hunnit bli så självständig med mål i mun ännu. Hade killen varit några år äldre och haft mamma med så hade jag nog reagerat mer.

Att skolan "inte kunde hantera honom" ger jag inte ett skvatt för. Hade han inte gått ut med diagnosen så hade han säkert blivit antagen och då hade frågan säkert inte alls uppkommit. Med stor sannolikhet så var det nog inte Asperger syndrom i sig som var problemet, utan själva DIAGNOSEN. Dvs funktionshindersstämpeln.

Det är mycket därför också som jag är så negativ till min diagnos, för att stämpeln i sig ofta blir till hinder för en för att omgivningen blir rädda eller misstänksamma. Och just därför undviker jag också att gå ut med diagnosen. Så länge jag klarar saker på egen hand så ser jag ingen anledning till att börja skylta med diagnoser och sådant. Det skapar bara problem. Jag talar ur egen erfarenhet.

Jag har haft olika timvik på gruppbostäder och på ett av dem gick jag ut med diagnosen efter ett tag då jag jobbat där länge och inte haft några problem, utan tvärtom var omtyckt av både personal och boende och hade fått en bra kontakt med jobbarkompisarna. Men så fort jag berättade om diagnosen så förvandlades jag från bra till dålig i deras ögon. Ena dagen beröm, andra dagen sparken. De slutade ringa till mig och tog in andra vikarier istället och sent omsider fick jag sen höra att de inte ville ha mig kvar och kom med en massa fåniga svepskäl när jag ställde dem till svars.

På en annan gruppbostad, med liknande arbetsuppgifter, har jag inte berättat om diagnosen, och där har jag alltjämt räknats som en stabil arbetskraft, kunnig och kompetent och har fått hur mycket jobb som helst. Så mycket att jag brände ut mig på kuppen och nu därför är sjukskriven.

Så vill man komma in på utbildningar eller få jobb så skall man definitivt inte gå ut med sin diagnos, har jag fått lära mig. Personer som fått diagnos i ung ålder och blivit hjärntvättade med handikappinsikt och sen placerats i särskilda aspergerklasser har ju därmed en riktig hämsko över sig. Då har man inte samma självsäkerhet och tvingas dessutom att skylta med handikappet i sitt avgångsbetyg. Det skulle inte förvåna mig om detta vore fallet med killen från tidningen. Att han kanske gått i aspergerklass och att folkhögskolan därmed misstänkliggjorde hans kunskaper och kompetens. Det är inte omöjligt att det kan ligga något sådant bakom.
Senast redigerad av mitzerl 2011-05-04 10:38:06, redigerad totalt 1 gång.
mitzerl
Inaktiv
 
Inlägg: 420
Anslöt: 2007-05-07

Inläggav Jossan » 2007-07-03 6:00:30

Jag tyckte också det verkar skumt att killen hade sin mamma med sig, men man kanke inte är så mogen vid 20 års ålder jag vet inte. Fast jag tror inte att jag hade haft min mamma med mig om det hade varit jag,

sedan förstår inte jag varför man ska gå allmän linje på folkhögskola om man har gått gymnasiet med bra betyg som det står i artikeln. Jag trodde allmän linje var till för folk som saknade gymnasiebehörighet.

Mitzerl: precis, därför berättar jag aldrig för folk att jag har asperger. Inte på jobbet, inte för klasskamrater, skulle aldrig få för mig att nämna det vid en arbetsintervju exempelvis. Jag behöver ha ett arbete mer än jag behöver folk som går och tittar konstigt på mig och undrar vadjag är för en konstig typ.

Nassepuh skrev:Mvh/

Nass E. Puh

Ordföranden
Oorganiserade Haverister


:-)088
Jossan :-)122 till Nassepuh, och är :-)152.

:-)161
Senast redigerad av Jossan 2011-05-04 10:38:06, redigerad totalt 1 gång.
Jossan
Inaktiv
 
Inlägg: 1423
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Storstockholm

Inläggav KrigarSjäl » 2007-07-03 6:15:48

Delar din uppfattning, Mitzerl. Det finns ingen anledning att vara öppen med sin diagnos så länge man är omgiven av halvkorkade typer som ändå aldrig skulle kunna förstå innebörden. De som inte förstår, drar slutsatser i alla fall, ofta felaktiga. Sen ger jag inte ett vitten för alla lärare som gått på kurser och blivit 'fortbildade'. I praktiken betyder det bara att de fått lata sig på någon föreläsning & fikat en hel dag. Det är de som är värsta sorten, om ni frågar mig; de som kan lite om AS, de som tror sig ha koll. Det är dem man kan förvänta sig det mest märkliga bemötandet av. Och det är dem som arbetar med aspergare på daglig basis. Då föredrar jag definitivt de som aldrig ens hört talas om AS...
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:38:06, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Sam » 2007-07-03 9:18:49

Att ta med sig Mamman på resan till den främande staden är väl ok. Kanske till och med framtill porten ditt man ska. Men sedan får det nog vara STOP!!!

Ska mamma få följa med, då bör det nog vara en mamma som vet sin plats och har släppt sitt grepp.
Är man 20 så är man vuxen, även om man är väldigt osäker. Det är genom att pröva, som man lär sig och skaffar erfarenheter inför framtiden.
En sak är om en förälder luskar runt/samlar information, för att ta rätt på vad det finns att välja på, som en "vägvisare". Men jobbet på plats måste vi göra själva.
Det som nog är lika illa är att komma släppande på en representant från AF när man söker jobb. Så ett inslag på nyheterna i våras, om denna modell
Det är nog precis så som Nassepuh skrev: att man måste klippa navelsträngen, och inse sitt egenvärde.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 10:38:06, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Moggy » 2007-07-03 11:31:24

nassepuh skrev:1) Föreslår mamsingen att hon ska mata dig framför din framtida arbetsgivare - säg 'nej'.


Nass E. Puh

Ordföranden
Oorganiserade Haverister[/i]






:twisted: :twisted:

Klockrent skrivet.

Satt jag på en skola och bestämde vilka som ska få komma in och skulle jag omedelbart rata en som tar med sig sin mamma på en intervju.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:38:06, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Angående Stensunds Folkhögskola

Inläggav Susanne Linde » 2007-07-07 15:48:18

Hej
Det är jag som är MAMMAN! Jag är INTE överbeskyddande! Sonen är INTE efterbliven!

Jag skjutsade Jakob till Stensunds Folkhögskola eftersom han själv inte har körkort och det var 16-17 mil att åka - och omöjligt att ta sig till skolan annant än med bil!
Självklart var jag också intresserad av att se skolan och framför allt hälsa på lärarna för att se hur skolan och personalen verkade. Man har ju inte direkt goda erfarenheter av skolor och lärare som förälder till barn med Aspergers och ADHD...

Jakob deltog i lektionerna och pratade med lärarna. Allt var helt OK.
Vi var helt öppna med att Jakob fick diagnosen Aspergers syndrom vid 7-8 års ålder (som var/är ett måste för att få stöd i grundskolan!). Vi gjorde också helt klart att Jakob INTE behöver något stöd idag! Jakob ville INTE ha någon särskilt resurs eller särskilda insatser för sin skull. Han är en helt vanlig kille!
Jakob frågade om det var svårt att komma in på skolan och fick svaret att han säkert skulle få en plats.

Beskedet om att han INTE kom in - blev en chock. Den enda anledning som angavs var Jakobs funktionshinder! DET ÄR DISKRIMINERING!
Vi beslutade att anmäla skolan. Det visade sig då att folkhögskolor står utanför lagen! D v s folkhögskolor får välja precis vilka elever de vill ta in på sina skolor och vilka de INTE vill ha med!! Jakob var en av de killar som inte dög för Stensund!!
Oerhört kränkande!

Jakob börjar i höst på Vadstena Folkhögskola! Där var han varmt välkommen och när Jakob berättade hur han blivit bemött av Stensunds lärare (som dessutom är huvudlärare i psykologi!! :o ) blev personalen på Vadsten Folkhögskola mycket upprörda.

Jakob klarar sig utmärkt själv! MEN ibland kan det behövas en morsa som sätter dit skolor, som talar om hur det förhåller sig i vårt s.k. "välfärdsland" genom reportage i tidningar och som VÄGRAR acceptera diskriminering och kränkning av människor!!
Senast redigerad av Susanne Linde 2011-05-04 10:38:06, redigerad totalt 1 gång.
Susanne Linde
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2007-07-07

Inläggav rdos » 2007-07-07 16:03:12

Sug på den Nasse. 8)

Att AS-föräldrar måste slåss för sina barns rätt i samhället lär ju vara mer av en regel än ett undantag. Det tyder mer på att de är måna om sina barn än överbeskyddande.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 10:38:06, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Re: Angående Stensunds Folkhögskola

Inläggav Moggy » 2007-07-07 16:23:27

Susanne Linde skrev:Hej
Jakob klarar sig utmärkt själv! MEN ibland kan det behövas en morsa som sätter dit skolor, som talar om hur det förhåller sig i vårt s.k. "välfärdsland" genom reportage i tidningar och som VÄGRAR acceptera diskriminering och kränkning av människor!!


Det är sant. Och jag ber om ursäkt för mitt tidigare inlägg där jag uttalade mig utan att veta hur det förhöll sig.


moggy
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 10:38:06, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in