Fluoxetin (Prozac, Fluoxetin, Fontex)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Fluoxetin (Prozac, Fluoxetin, Fontex)

Inläggav antonius » 2014-11-23 19:54:16

Gripandekylig skrev:Jag ska ta upp detta med min läkare på tisdag. Tills dess ska jag känna efter extra noga och blir det så att min buk sväller upp alltför mycket får jag ju helt enkelt resa in till akuten och få en kateter. Så gjorde jag i våras när jag, också p.g.a. serotoninverkande antidepressiva preparat, fick tömma ut hela 1,5 liter på sjukhuset. Det är ju lite obekvämt att behöva be sjuksköterskor i min egen ålder, som jag kanske i värsta fall p.g.a. studentstadens karaktär känner privat, att hjälpa till med någonting sådant men samtidigt är det värt det då en otömd blåsa kan leda till livsfarliga komplikationer.


Jaa du, med allt det du beskriver som du genomgått, är det kanske inte ovanligt att det låser sig, bara av att läsa biverkningar, hoppas du får någon ordning på dina problem. Att inte inta så mycket vätska på kvällen är väl bara det jag kan komma på så här på rak arm, för att få en någorlunda lugn natt, men det förstår du väl själv... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Fluoxetin (Prozac, Fluoxetin, Fontex)

Inläggav H2SO4 » 2014-11-24 0:02:04

Gripandekylig: Skönt att det gav med sig till slut. Jag tror att det var bra att du tog i med kraft trots den icke rekommenderade kombinationen. Det är nog lika bra med medicinbyte tror jag också. Inte ska man behöva följdmedicinering när man enkelt kan göra ett ganska harmlöst direktbyte. Hoppas i så fall att den nya medicinen visar effekt utan jobbiga biverkningar!:)
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Fluoxetin (Prozac, Fluoxetin, Fontex)

Inläggav Gripandekylig » 2014-11-25 19:53:42

Tack återigen för era kommentarer.

Jag talade med läkaren idag och han blev ordentligt oroad över biverkningarna som enligt honom var mycket allvarliga. Idag har jag dock kissat någorlunda mer normalt igen. Jag har idag behövt stänga toalocket med oförrättat ärende blott två gånger - och istället lyckats kissa hyfsat okej tre gånger! Så det känns bättre nu igen. Jag fick istället byta till den medicin jag själv föreslagit redan för 11 dagar sedan: vortioxetin (Brintellix). Det ska bli spännande att testa den och jag ska se till att skapa en dedikerad tråd om den - alldeles nya - medicinen här på forumet. Jag hoppas att den antidepressiva medicinen blir något att rekommendera.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Fluoxetin (Prozac, Fluoxetin, Fontex)

Inläggav H2SO4 » 2014-11-25 20:04:50

Gripandekylig skrev:Tack återigen för era kommentarer.

Jag talade med läkaren idag och han blev ordentligt oroad över biverkningarna som enligt honom var mycket allvarliga. Idag har jag dock kissat någorlunda mer normalt igen. Jag har idag behövt stänga toalocket med oförrättat ärende blott två gånger - och istället lyckats kissa hyfsat okej tre gånger! Så det känns bättre nu igen. Jag fick istället byta till den medicin jag själv föreslagit redan för 11 dagar sedan: vortioxetin (Brintellix). Det ska bli spännande att testa den och jag ska se till att skapa en dedikerad tråd om den - alldeles nya - medicinen här på forumet. Jag hoppas att den antidepressiva medicinen blir något att rekommendera.

Väntar med spänning att få höra om den nya medicinen. Har aldrig hört eller läst om den förut. Jag som trodde jag kände till de flesta psykofarmaka på marknaden :-)Happy
H2SO4
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 385
Anslöt: 2014-07-09

Fluoxetin (Prozac, Fluoxetin, Fontex)

Inläggav manne » 2014-11-27 15:55:25

men kom i håg man skall inte dricka öl vin när man käkar dessa. :-)056
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Fluoxetin (Prozac, Fluoxetin, Fontex)

Inläggav Gripandekylig » 2014-11-28 10:43:50

H2SO4 skrev:
Gripandekylig skrev:Tack återigen för era kommentarer.

Jag talade med läkaren idag och han blev ordentligt oroad över biverkningarna som enligt honom var mycket allvarliga. Idag har jag dock kissat någorlunda mer normalt igen. Jag har idag behövt stänga toalocket med oförrättat ärende blott två gånger - och istället lyckats kissa hyfsat okej tre gånger! Så det känns bättre nu igen. Jag fick istället byta till den medicin jag själv föreslagit redan för 11 dagar sedan: vortioxetin (Brintellix). Det ska bli spännande att testa den och jag ska se till att skapa en dedikerad tråd om den - alldeles nya - medicinen här på forumet. Jag hoppas att den antidepressiva medicinen blir något att rekommendera.

Väntar med spänning att få höra om den nya medicinen. Har aldrig hört eller läst om den förut. Jag som trodde jag kände till de flesta psykofarmaka på marknaden :-)Happy

Igår kväll skrev jag ihop en liten beskrivning av den nya medicinen i den här tråden: Vortioxetin (Brintellix); jag hoppas att den blev tillräckligt informativ. Det är intressant med psykofarmaka.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala


Fluoxetin (Prozac, Fluoxetin, Fontex)

Inläggav taxlar » 2017-07-19 10:28:39

Fluoxetin är ett selektivt serotoninåterupptagshämmare (SSRI) och ett antidepressivt medel. Det är inte helt klart än hur detta medel fungerar.

Man tycker att det positivt påverkar kommunikationen mellan nervceller i centrala nervsystemet och/eller återställer hjärnans kemiska balans. Fluoxetin används för att behandla stora depressiva störningar, bulimia nervosa (en ätstörning), tvångssyndrom (OCD), panikstörning och premenstruell dysforisk störning (PMDS). Fluoxetin används ibland tillsammans med ett annat läkemedel som kallas olanzapin (Zyprexa) för att behandla depression orsakad av bipolär sjukdom (manisk depression). Denna kombination används också för att behandla depression efter att minst 2 andra läkemedel redan har testats utan framgångsrik behandling av symtom.
taxlar
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2017-07-19

Fluoxetin (Prozac, Fluoxetin, Fontex)

Inläggav HGJ » 2017-09-01 22:06:49

Bror Duktig skrev:Fluoxetin, heter inte manicken i tidsmaskinen i tillbaka till framtiden något sådant? Fluanxol, fluanxator, fluoxetin och allt vad det kan vara.

Flux capacitor:

HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5298
Anslöt: 2007-06-02

Fluoxetin (Prozac, Fluoxetin, Fontex)

Inläggav dd105 » 2017-09-05 18:43:02

Ja, jag tror inte heller SSRI funkar så bra. Forskning säger att träning 30min 3ggr i veckan ger bättre effekt än drogerna. Det enda jag tar är melatonin, fast tar det inte varje natt.

Kostar har också en stor påverkan. Själv tycker jag att medicin bör bara tas ifall det är akut, eller verkligen ett måste. Just nu är det för många som tar droger, som egentligen inte behöver det.
dd105
Inaktiv
 
Inlägg: 69
Anslöt: 2017-09-04

Re: Fluoxetin (Prozac, Fluoxetin, Fontex)

Inläggav tahlia » 2017-09-09 3:36:19

dd105 skrev:Ja, jag tror inte heller SSRI funkar så bra. Forskning säger att träning 30min 3ggr i veckan ger bättre effekt än drogerna. Det enda jag tar är melatonin, fast tar det inte varje natt.

Kostar har också en stor påverkan. Själv tycker jag att medicin bör bara tas ifall det är akut, eller verkligen ett måste. Just nu är det för många som tar droger, som egentligen inte behöver det.
SSRI klassas inte som en drog. Håll koll på språkbruket.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Fluoxetin (Prozac, Fluoxetin, Fontex)

Inläggav Bror Duktig » 2017-09-09 11:24:18

Någon ny metastudie visar att SSRI funkar (nej, jag hittar inte länken nu men intresserade kan säkert lägga lite tid och googla - den visades nyligen i tidningarna och man hittade även en länk till studien där). Att tro det ena och det andra säger ju inte så mycket. Enstaka studier säger inte heller så mycket, särskilt inte om det finns en stor mängd studier som inte alla pekar på samma sak. Därför är metastudier nödvändiga. Då sammanställer man alla studier, samt att studier som har stora brister inte får så stort utrymme.

Ibland när en studie visar det ena eller det andra, så kan man behöva granska den för att ta reda på om det är seriöst gjort och om det som studien visat verkligen är det som tidningar blåser upp.

Och vad gäller melatonin: Bara för att melatonin är ett naturligt hormon, så betyder det inte att det är ofarligt. Det står inte utanför allt annat. Melatonin har visats höja prolaktin (och det är inte "so what" eller så utan leder till fler obalanser och effekter). D.v.s. det börjar skapas obalanser när man tillför ett hormon. Särskilt i de doser som psykiatrin kan skriva ut. Det förekommer utskrivna doser som är 100 gånger naturlig nivå.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Fluoxetin (Prozac, Fluoxetin, Fontex)

Inläggav manne » 2017-09-09 11:29:51

denna tar jag i dag och tänker inte sluta med den heller. :-)056
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18382
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Aspergare och vården



Logga in