Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav Vaniljflickan » 2013-06-25 13:51:38

Kruppe skrev:
Vaniljflickan skrev:
Kruppe skrev:Allt de gjorde var sådant som har belägg i Marx och Engels texter. Läs den jag länkade till i marxisttråden, t ex. Det finns många fler texter jag kan hänvisa dig till som säger samma saker.


Det viktiga här är väl hur personen du nu oroar dig för tolkat marxismen, har du frågat honom det?
Det viktiga är att somliga anspelar på tragedier som utspelat sig i bland annat Pol Pot's händer, men samma sak har ju hänt i precis alla kommunistiska/Marxistiska länder. Det har funnits många sådana länder, och folk har blivit avrättad i dem alla. Folk har lidit nöd och elände i dem alla. Det finns inga undantag. Allt de gjorde har belägg i texterna i fråga. Man hänvisar ju inte till huvud på fat till någon grupp som faktiskt redan förlorat sina huvuden. Så skulle det inte få gå till för någon annan rörelse, så jag förstår inte varför marxismen skulle vara undantagen. Men som sagt, detta är ju ett marxistforum och inget aspergerforum.


Jag är ganska säker på att detta inte eg var något som personen gjorde för att han stöder den händelsen, har för mig att han kommenterade något efteråt rörande detta.

Men visst, när man adderar ihop dessa saker så blir det ju ganska stötande och oroväckande på samma gång om man nu väljer den snäva vägen att se saken på.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav Alien » 2013-06-25 14:40:57

Mats skrev:
Alien skrev:Vore det olämpligt att vara moderator om man kallade sig "Feministen"?

Jag svarar med en motfråga.

Vore det olämpligt att vara moderator om man kallade sig "Antifeministen"?


Skillnaden är att feminism faktiskt är mainstream medan antifeminism inte är det (även om man kan tro det är tvärtom när man är ute på nätet). Det borde alltså inte vara mer kontroversiellt att kalla sig "Feministen" än "Moderaten", "Folkpartisten", "Socialdemokraten".

Men egentligen är det enda viktiga hur man uppför sig på forumet. Kan man inte diskutera utan att fara ut i otidigheter och få varningen titt som tätt, så är man inte lämplig som moderator. Kan man hålla huvudet kallt och skilja sak från person, så kan man vara lämplig oavsett nick.

Skulle man anta att Aspergerforum är kristet om en moderator kallade sig för JesusÄrVägen?

Som vanlig forumist skulle jag kanske automatiskt bli misstänksam mot Antifeministen och vara rädd för att hen skulle vara partisk när det gällde bråk om feminism. Men om hen avstod från att moderera i sådana trådar alt. visade att den kunde moderera rättvist trots sina åsikter, så skulle jag väl acceptera hen som moderator ändå.

Tänk om någon kallade sig "Svenskdemokraten"? Ja, då skulle många också bli misstänksamma, särskilt när det gäller modereringar i sådana politiska frågor. Men det finns ju sympatisörer som kan vara vettiga trots sina (i mina ögon) konstiga politiska åsikter.

Moderator:
Hursomhelst tycker jag folk borde förstå att vi inte väljer någon som moderator pga dens nick. Att en moderator kallas sig "marxisten" betyder inte att det är första steget till att forumet ska döpas om till "Marxistforum". :roll:

Forumet ... står helt oberoende i förhållande till organisationer och andra intressen
this_is_af.php

Edit: Lade till ordet "Moderator".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-06-25 15:03:16

Moderatorna kanske måste vara moderater? Det hörs väl på namnet :roll: :wink:
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav marxisten » 2013-06-25 15:06:55

Bjäbbmonstret skrev:Moderatorna kanske måste vara moderater? Det hörs väl på namnet :roll: :wink:


Haha, om det är på det sättet är jag helt klart olämplig iaf! :-)018
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav marxisten » 2013-06-25 15:41:18

Bjäbbmonstret skrev:Exempelvis kan tänka mig att det inte är marxisten som ska moderera just tråden om marxism men annars har jag inga invändningar.


Moderator: Större moderingsbeslut fattas aldrig av en ensam moderator! De större besluten förs det alltid en intern diskussion om mellan moderatorerna där vi gemensamt kommer fram till ett beslut.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav mnordgren » 2013-06-25 16:13:48

Admin

Låser tråden för moderering.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav mnordgren » 2013-07-03 0:27:18

Admin

Låser upp igen.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav Mats » 2013-07-03 9:06:54

Alien skrev:Skillnaden är att feminism faktiskt är mainstream medan antifeminism inte är det (även om man kan tro det är tvärtom när man är ute på nätet). Det borde alltså inte vara mer kontroversiellt att kalla sig "Feministen" än "Moderaten", "Folkpartisten", "Socialdemokraten".

Men egentligen är det enda viktiga hur man uppför sig på forumet. Kan man inte diskutera utan att fara ut i otidigheter och få varningen titt som tätt, så är man inte lämplig som moderator. Kan man hålla huvudet kallt och skilja sak från person, så kan man vara lämplig oavsett nick.

Skulle man anta att Aspergerforum är kristet om en moderator kallade sig för JesusÄrVägen?

Som vanlig forumist skulle jag kanske automatiskt bli misstänksam mot Antifeministen och vara rädd för att hen skulle vara partisk när det gällde bråk om feminism. Men om hen avstod från att moderera i sådana trådar alt. visade att den kunde moderera rättvist trots sina åsikter, så skulle jag väl acceptera hen som moderator ändå.

Tänk om någon kallade sig "Svenskdemokraten"? Ja, då skulle många också bli misstänksamma, särskilt när det gäller modereringar i sådana politiska frågor. Men det finns ju sympatisörer som kan vara vettiga trots sina (i mina ögon) konstiga politiska åsikter.

För att försöka sammanfatta så menar du att politiska nick som är mainstream är helt OK, medan politiska nick som inte är mainstream är mer problematiska eftersom många skulle bli misstänksamma.

Då undrar jag om du tycker marxism är mainstream.

Alien skrev:Hursomhelst tycker jag folk borde förstå att vi inte väljer någon som moderator pga dens nick. Att en moderator kallas sig "marxisten" betyder inte att det är första steget till att forumet ska döpas om till "Marxistforum". :roll:

Det är lite oklart om du uttalar dig som representant för forumledningen eller som vanlig forumist här.

Nej, självklart blir ingen utsedd till moderator pga sitt nick. Däremot tror jag det finns nick som gör att man inte kommer ifråga som moderator eftersom nicken i sig är olämpliga i en moderatorroll. Exempel på sådana nick skulle kunna vara JagGillarBajs och Porrskådisen. Har jag fel?

Ifall du uttalar dig som representant för forumledningen tycker jag det skulle vara intressant att få veta om forumledningen tycker att marxism är mainstream eller inte.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav Vildsvin » 2013-07-03 9:18:09

slackern skrev:För jag har svårt att tänka mej att någon med namnet Fascisten skulle bli moderator.

Mats skrev:Nej, självklart blir ingen utsedd till moderator pga sitt nick. Däremot tror jag det finns nick som gör att man inte kommer ifråga som moderator eftersom nicken i sig är olämpliga i en moderatorroll. Exempel på sådana nick skulle kunna vara JagGillarBajs och Porrskådisen. Har jag fel?


"Faschisten" och "Porrskådisen" ser jag inget konstigt med, det går liksom inte att ta på allvar. "Faschisten" får mig att tänka på Hitler-parodier.

"JagGillarBajs" skulle man knappast välja som nick om man inte hade en oseriös image i övrigt.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav Azo85 » 2013-07-03 9:34:52

Spelar det någon roll vilka politiska åsikter moderatorerna har på ett icke politiskt forum? I en politisk tråd måste en moderator ha lika stor rätt att uttrycka sitt politiska synsätt som alla medlemmar. Om en moderator är fascist, marxist eller vad som borde inte spela någon roll så länge moderatorn modererar enligt reglerna.

Huruvida en moderator är fascist har väldigt lite att göra med asperger och det borde inte bli någon konflikt. Tycker det är skillnad på att ha vissa åsikter och oförmåga att följa regler.
Azo85
 
Inlägg: 1303
Anslöt: 2011-09-01

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav Alien » 2013-07-04 2:03:37

Mats skrev:För att försöka sammanfatta så menar du att politiska nick som är mainstream är helt OK, medan politiska nick som inte är mainstream är mer problematiska eftersom många skulle bli misstänksamma.

Då undrar jag om du tycker marxism är mainstream.

Känns som en kuggfråga. Kan förstås vara individuellt. Avslöjar jag något förskräckligt om jag säger att jag tycker det?

wikipedia skrev:Marxism är en normativ politisk ideologi, men det är också ett namn för en samling forskningsinriktningar inom en rad samhällsvetenskaper och humaniora. Denna akademiska marxism gör anspråk på att förklara samhället eller kulturen mer eller mindre med utgångspunkt i begrepp som grundlagts av Marx eller hans efterföljare. Det är vanligt att marxist-inspirerad samhällsteori betonar strukturer istället för agenter.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Marxism#Ma ... ribildning

"Nazisten" är inte mainstream. Fast där tycker jag personligen att ingen ens skulle få ha det nicket, känns som en förolämpning, ja rentav HMF, för alla judar.

Alien skrev:Hursomhelst tycker jag folk borde förstå att vi inte väljer någon som moderator pga dens nick. Att en moderator kallas sig "marxisten" betyder inte att det är första steget till att forumet ska döpas om till "Marxistforum". :roll:

Det är lite oklart om du uttalar dig som representant för forumledningen eller som vanlig forumist här.

Jag uttalar inte någon spikad policy från ledningen, men just här uttalade jag mig väl som moderator. I övriga inlägget som forumist. Borde markerat det, men svårt när man skriver både som (huvudsakligen) forumist och som (till liten del) moderator.

Nej, självklart blir ingen utsedd till moderator pga sitt nick. Däremot tror jag det finns nick som gör att man inte kommer ifråga som moderator eftersom nicken i sig är olämpliga i en moderatorroll. Exempel på sådana nick skulle kunna vara JagGillarBajs och Porrskådisen. Har jag fel?

Skulle nog se lustigt ut om JagGillarBajs el Porrskådisen delade ut varningar för t ex stötande inlägg.

Annars är det en hypotetisk fråga, dessa nick är ju inte politiska. Man kan tänka sig att de vid registreringen inte tänkte så långt som till ev moderatorskap utan bara valde första bästa och "roliga" nick som dök upp i huvudet. Och att de inte skrev så mycket om det deras nick avslöjade utan seriösa inlägg.

Eftersom så många hävdar sin rätt att vara ivriga porrtittare och tycker att det är helt mainstream och ok, så måste ju porrskådis också vara ok el hur?

Men som sagt, det är inte politik, och frågan har öht inte uppkommit. Det blir en större fråga i så fall, "Vilka nick är seriösa nog för en moderator?" Skulle t ex JagÄlskarÖl el Fyllbulten vara ok? Nja, jag kan tänka mig att forumister då skulle undra om alkoholen påverkat modereringen.

Ifall du uttalar dig som representant för forumledningen tycker jag det skulle vara intressant att få veta om forumledningen tycker att marxism är mainstream eller inte.

Nej, här uttalar jag inte som moderator utan som forumist.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav Miche » 2013-07-04 8:21:01

Kanske dags att aktualisera diskussionen om två alias för moderatorerna, ett där man skriver som privatperson och ett där man skriver som moderator...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav slackern » 2013-07-04 9:40:44

Alien skrev:"Nazisten" är inte mainstream. Fast där tycker jag personligen att ingen ens skulle få ha det nicket, känns som en förolämpning, ja rentav HMF, för alla judar.


Det gäller för övrigt alla med NPF. I och med att dom inte ville sprida defekta arvsanlag vidare. Folk med autism klassades som schizofrena på den tiden. Så det skulle bli en förolämpning mot alla som har en psykiatrisk diagnos på detta forum.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-07-04 12:17:29

"Mainstream" är inte något mått på någonting annat än möjligen att något är allmänt accepterat eller okontroversiellt för tillfället. Ska man ha principer är det bra om de kan härledas till något fastare än att ha fingret i luften.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav Mats » 2013-07-04 13:40:02

Bjäbbmonstret skrev:"Mainstream" är inte något mått på någonting annat än möjligen att något är allmänt accepterat eller okontroversiellt för tillfället. Ska man ha principer är det bra om de kan härledas till något fastare än att ha fingret i luften.

Vad tycker du skulle vara bra principer för lämpliga moderatornick, att använda i stället för "mainstream"?
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav Bjäbbmonstret » 2013-07-04 14:05:01

Rent spontant tycker jag inte man ska ha andra krav på nick för en moderator än på forumet i allmänhet. Sen är det förståeligt om ett val av ett uppenbart förargelseväckande nick vägs in in i bedömningen av vem som är lämplig som moderator eller inte men att ha en specialregel om nick för moderatorer tycker jag verkar dumt. Det finns så mycket annat som är viktigt att ta hänsyn till.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav marxisten » 2013-07-04 14:08:10

Mats skrev:Ifall du uttalar dig som representant för forumledningen tycker jag det skulle vara intressant att få veta om forumledningen tycker att marxism är mainstream eller inte.


Moderator:

När vi uttalar oss som moderatorer markerar vi det, antingen så börjar vi meddelandet som jag gjort här med "moderator" i rött, eller använder vi oss av en moddruta.

I annat fall så kan du utgå från att det är som vanliga forumister vi uttalar oss.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav Miche » 2013-07-04 14:14:23

Jo, fast det händer att ni (inklusive jag själv när jag var moderator) slarvade med den saken vilket Mats även borde vara medveten om.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav marxisten » 2013-07-04 14:16:09

Miche skrev:Jo, fast det händer att ni (inklusive jag själv när jag var moderator) slarvade med den saken vilket Mats även borde vara medveten om.


Moderator:

Om det skulle råka ske så ordnas det så fort vi upptäcker det. Men man kan alltid utgå från att det är som vanlig forumist vi uttalar oss om det ej markeras med "moderator".
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav Miche » 2013-07-04 14:20:15

Det har jag sällan sett (dessutom så är det få som läser om inlägg så det missas i så fall) men jag tycker ändå att jag vill lyfta detta:
Miche skrev:Kanske dags att aktualisera diskussionen om två alias för moderatorerna, ett där man skriver som privatperson och ett där man skriver som moderator...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav marxisten » 2013-07-04 14:23:49

Miche skrev:Det har jag sällan sett (dessutom så är det få som läser om inlägg så det missas i så fall) men jag tycker ändå att jag vill lyfta detta:
Miche skrev:Kanske dags att aktualisera diskussionen om två alias för moderatorerna, ett där man skriver som privatperson och ett där man skriver som moderator...


Moderator:

Jag skrev så fort som det upptäcks ordnar vi till det. Ifall vi inte upptäcker det så är det ju självklart det inte ordnas till, då vet vi ju inte om det.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav Mats » 2013-07-04 16:50:07

marxisten skrev:Moderator:

När vi uttalar oss som moderatorer markerar vi det, antingen så börjar vi meddelandet som jag gjort här med "moderator" i rött, eller använder vi oss av en moddruta.

I annat fall så kan du utgå från att det är som vanliga forumister vi uttalar oss.

Det som fick mig att undra var den här formuleringen:
Alien skrev:Hursomhelst tycker jag folk borde förstå att vi inte väljer någon som moderator pga dens nick.

Det låter som att "vi" syftar på forumledningen och därför blev jag osäker på om Alien uttalade sig som representant för forumledningen eller för sig själv.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav Dagobert » 2013-07-04 17:16:45

Mats skrev:Det som fick mig att undra var den här formuleringen:
Alien skrev:Hursomhelst tycker jag folk borde förstå att vi inte väljer någon som moderator pga dens nick.

Det låter som att "vi" syftar på forumledningen och därför blev jag osäker på om Alien uttalade sig som representant för forumledningen eller för sig själv.

Det är väl självklart att de inte väljer någon som moderator pga dens nick:
"Bra nick, den vill vi ha som moderator!"
Det hade varit skillnad om hon påstått att de inte avstår från att välja någon som moderator pga dens nick.
Dagobert
 
Inlägg: 14140
Anslöt: 2010-11-30

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav Mats » 2013-07-04 17:37:03

Dagobert skrev:Det är väl självklart att de inte väljer någon som moderator pga dens nick:
"Bra nick, den vill vi ha som moderator!"
Det hade varit skillnad om hon påstått att de inte avstår från att välja någon som moderator pga dens nick.

Jo bokstavstolkningen av det hon skriver är en självklarhet. Om du läser här kan du se att jag redan har påpekat det.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in