Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav Miche » 2013-07-04 17:45:55

marxisten skrev:
Miche skrev:Det har jag sällan sett (dessutom så är det få som läser om inlägg så det missas i så fall) men jag tycker ändå att jag vill lyfta detta:
Miche skrev:Kanske dags att aktualisera diskussionen om två alias för moderatorerna, ett där man skriver som privatperson och ett där man skriver som moderator...


Jag skrev så fort som det upptäcks ordnar vi till det. Ifall vi inte upptäcker det så är det ju självklart det inte ordnas till, då vet vi ju inte om det.

Nu blir t.o.m. jag irriterad, det är upptäckt här ovan att Alien uttalat sig som moderator men det står inget i originalinlägget om att hon faktiskt skrev som moderator.

Visserligen är det som sagt sällan som läser gamla inlägg men ibland kollar man och i det här fallet motsäger du dig själv (kan inte ens minnas något fall från min moderatorstid som det gjordes någon sådan ändring).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav marxisten » 2013-07-04 20:59:46

Miche skrev:Visserligen är det som sagt sällan som läser gamla inlägg men ibland kollar man och i det här fallet motsäger du dig själv (kan inte ens minnas något fall från min moderatorstid som det gjordes någon sådan ändring).


Jag har faktiskt själv lagt till "moderator" i efterhand en gång då jag glömde det från början.

Och fortfarande är det så att om det inte står "moderator" i inlägget så är uttalandet i form av vanlig forumist och inte som moderator.
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav Alien » 2013-07-05 0:37:14

Dagobert skrev:
Mats skrev:Det som fick mig att undra var den här formuleringen:
Alien skrev:Hursomhelst tycker jag folk borde förstå att vi inte väljer någon som moderator pga dens nick.

Det låter som att "vi" syftar på forumledningen och därför blev jag osäker på om Alien uttalade sig som representant för forumledningen eller för sig själv.

Det är väl självklart att de inte väljer någon som moderator pga dens nick:
"Bra nick, den vill vi ha som moderator!"
Det hade varit skillnad om hon påstått att de inte avstår från att välja någon som moderator pga dens nick.


Nibor skrev:Om man valt en användare med namnet Marxisten till moderator, har man då på något sätt markerat någon sorts politisk inriktning på forumet?


Då låter det ju som forumledningen valt någon pga dess nick. "Vi har blivit marxister, det markerar vi genom att välja marxisten som moderator".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav marxisten » 2013-07-05 0:38:37

Alien skrev:"Vi har blivit marxister, det markerar vi genom att välja marxisten som moderator".


Har ni?! Då har jag lyckats i arbetet. :-)040
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav Charlie72 » 2013-07-05 1:02:52

Skiter i vad folk har för politiska åsikter så länge dom gör jobbet dom blivit utsedda att göra o jag tror nog att Marxisten kommer att fungera bra som moderator.
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav weasley » 2013-07-05 1:09:42

Den här tråden verkar snarare handla om vilka nick som är lämpliga när man är moderator.

Och man kan ha väldigt starka åsikter på många sätt utan att det syns på nicket. Jag är tex av den bestämda åsikten att dagens skolsystem är helt uppfuckat. Det tror jag inte ni kan se på mitt nick.

Lite surrealistisk känsla över den här tråden.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav Mats » 2013-07-05 9:24:27

Alien skrev:Då låter det ju som forumledningen valt någon pga dess nick. "Vi har blivit marxister, det markerar vi genom att välja marxisten som moderator".

Nej, så är det naturligtvis inte. Det är snarare så att folk kan uppfatta det som att forumledningen tycker att marxism är mainstream. Det i sin tur är ju inget problem alls om forumledningen tycker att marxism är mainstream och vill stå för det.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav Mats » 2013-07-05 9:36:45

weasley skrev:Den här tråden verkar snarare handla om vilka nick som är lämpliga när man är moderator

Det stämmer. Man kanske skulle byta namn på tråden eller dela den?


weasley skrev:Och man kan ha väldigt starka åsikter på många sätt utan att det syns på nicket. Jag är tex av den bestämda åsikten att dagens skolsystem är helt uppfuckat. Det tror jag inte ni kan se på mitt nick.

Jag ser det som en fördel att starka åsikter inte syns på nicket när man ska moderera. Jag menar att en moderator med nicket Feministen tappar i trovärdighet just på grund av sitt nick om hen skriver en modruta av typen: "Här uttrycker du dig nedsättande om kvinnor som grupp. Det är inte acceptabelt.". Det blir en jävsituation på grund av nicket.


weasley skrev:Lite surrealistisk känsla över den här tråden.

Vad betyder det? Det enda jag hittar om surrealism i SAOL är att det är en riktning inom konst och kultur. Det säger mig inte så mycket.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav geocache » 2013-07-05 9:38:03

weasley skrev:Den här tråden verkar snarare handla om vilka nick som är lämpliga när man är moderator.

Och man kan ha väldigt starka åsikter på många sätt utan att det syns på nicket. Jag är tex av den bestämda åsikten att dagens skolsystem är helt uppfuckat. Det tror jag inte ni kan se på mitt nick.

Lite surrealistisk känsla över den här tråden.


Jag håller med.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav Alien » 2013-07-05 11:00:54

Mats skrev:
weasley skrev:Och man kan ha väldigt starka åsikter på många sätt utan att det syns på nicket. Jag är tex av den bestämda åsikten att dagens skolsystem är helt uppfuckat. Det tror jag inte ni kan se på mitt nick.

Jag ser det som en fördel att starka åsikter inte syns på nicket när man ska moderera. Jag menar att en moderator med nicket Feministen tappar i trovärdighet just på grund av sitt nick om hen skriver en modruta av typen: "Här uttrycker du dig nedsättande om kvinnor som grupp. Det är inte acceptabelt.". Det blir en jävsituation på grund av nicket.


Hur menar du här? Att endast de som kallar sig feminister skulle reagera om andra uttrycker sig nedsättande om kvinnor? Eller att feminister är paranoida och ser saker som inte finns? Jag tycker det avslöjar mer om din syn på feminister än om feminister. Som jag skrivit är "feminismen" inte något obskyr sekt.

Och då är det väl lika illa om man genom flitigt postande "avslöjat" sig som feminist. Det måste ju ändå vara den politiska åsikten och inte enbart nicket som gör en jävig och mindre trovärdig då. Jag bör låta sådant passera, eftersom jag som feminist tydligen är diskvalificerad att ingripa.

Man skulle också kunna säga att kvinnor är jäviga i sådana situationer, eftersom de är kvinnor. Skulle det bli bråk i en diskussion huruvida män el kvinnor är "bäst" (mest rationell t ex), så är ju då både män och kvinnor jäviga.

Är jag antirasist så är jag förstås jävig att ingripa om någon uttrycker sig nedsättande om andra etniciteter. Så "Antirasisten" duger väl inte heller som nick för en moderator.

Moderator:
En annan sak är att man förstås som moderator undviker att moderera dem man själv diskuterat livligt med i en tråd, vilket ämne det nu än gäller.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav Hundralappen » 2013-07-05 11:10:40

weasley skrev:Den här tråden verkar snarare handla om vilka nick som är lämpliga när man är moderator.


Nej.
marxisten har diskuterat politik flertalet gånger. Men om det inte går ut över modereringsrollen så är det ju inget problem.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav tahlia » 2013-07-05 11:21:50

Oh herregud.. bara på ett aspergerforum kan en fjuttig liten moderatorutnämning mynna ut i en hel jäkla diskussion. Kanske för att få andra forum skulle tillåta att medlemmarna lade sig i så förbaskat visserligen men ändå.

Misstänker tyvärr också, och har på sätt och vis redan fått det bevisat, att man kommer att sitta och mikroskopiskt studera marxistens handlingar på forumet både som moderator och som "privatperson" bara för att han valt ett nick som stämmer överens med vad han tror på. Detta i hopp om att kunna klämma åt honom och de som utsett honom genom att komma på honom med att uttrycka åsikter eller uppföra sig på ett sätt som inte anstår en moderator.

Skulle vi inte, för en gång skull, kunna bevisa att vi inte alltid är småaktiga jäklar som konstant sitter och letar fel samt pekar ut dem så fort vi anser att de dyker upp? Kan vi någon gång möjligtvis invänta felen istället för att ivrigt försöka leta upp dem? Gå det att fiska upp någon form av positiv inställning på det här stället?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav Mats » 2013-07-05 11:38:25

Alien skrev:Hur menar du här? Att endast de som kallar sig feminister skulle reagera om andra uttrycker sig nedsättande om kvinnor? Eller att feminister är paranoida och ser saker som inte finns? Jag tycker det avslöjar mer om din syn på feminister än om feminister. Som jag skrivit är "feminismen" inte något obskyr sekt.

Nej. Jag menar att någon som kallar sig Feministen kan misstänkas överreagera på nedsättande åsikter om kvinnor. Jag menar också att det blir lite surrealistiskt (för att låna ett ord jag inte riktigt förstår vad det betyder) om det står:
Moderator Feministen:

Här uttrycker du dig nedsättande om kvinnor. Det är inte acceptabelt.

Man får inte bara en modruta utan dessutom en politisk ståndpunkt upptryckt i ansiktet. Det senare är inte helt lyckat.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav tahlia » 2013-07-05 11:41:59

Ah.. hehe

Moderater marxisten:

Här uttrycker du dig nedlåtande mot kommunister. Det är inte acceptabelt


Seriöst.. hur långt ska man dra den här diskussionen? Det börjar dofta en blandning av gnällspik och absurdum.

Oh, bäst att jag talar om att det är jag själv som skrivit i citatrutan, har inte citrat marxisten på något vis.
Senast redigerad av tahlia 2013-07-05 11:43:47, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav Mats » 2013-07-05 11:43:24

tahlia skrev:Misstänker tyvärr också, och har på sätt och vis redan fått det bevisat, att man kommer att sitta och mikroskopiskt studera marxistens handlingar på forumet både som moderator och som "privatperson" bara för att han valt ett nick som stämmer överens med vad han tror på.

Det är exakt det jag menar händer om man har ett "kontroversiellt" nick som moderator. Att det inte borde vara så kan man ju tycka. Men hur saker borde vara och hur saker är är två olika saker. Ibland är det bättre att anpassa sig till hur saker är än hur saker borde vara. Sedan att "makten" granskas är väl inget nytt?
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav tahlia » 2013-07-05 11:45:11

Mats skrev: Ibland är det bättre att anpassa sig till hur saker är än hur saker borde vara.


Japp. Och vet du vad? Saker är på det här viset: marxisten är moderator. Bara att anpassa sig.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav Mats » 2013-07-05 11:46:43

tahlia skrev:Seriöst.. hur långt ska man dra den här diskussionen? Det börjar dofta en blandning av gnällspik och absurdum.

Då var det alltså dags för personangrepp. Om man har slut på sakargument kan man ju alltid kalla sin meningsmotståndare för gnällspik.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav Mats » 2013-07-05 11:48:04

tahlia skrev:Japp. Och vet du vad? Saker är på det här viset: marxisten är moderator. Bara att anpassa sig

Det anpassar jag mig till. Det enda jag gör är att diskutera konsekvenser av det.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav Wine » 2013-07-05 12:49:26

tahlia skrev:...
Skulle vi inte, för en gång skull, kunna bevisa att vi inte alltid är småaktiga jäklar som konstant sitter och letar fel samt pekar ut dem så fort vi anser att de dyker upp? Kan vi någon gång möjligtvis invänta felen istället för att ivrigt försöka leta upp dem? Gå det att fiska upp någon form av positiv inställning på det här stället?


Det vet du väl att individer med diagnos aspergers syndrom ofta anser sig tillhöra en elit. :wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav Alien » 2013-07-05 13:15:27

Mats skrev:
Moderator Feministen:

Här uttrycker du dig nedsättande om kvinnor. Det är inte acceptabelt.

Man får inte bara en modruta utan dessutom en politisk ståndpunkt upptryckt i ansiktet. Det senare är inte helt lyckat.


Haha, låter väl alldeles utmärkt. Vad sägs om de här då?

Moderator Antirasisten:
Här uttrycker du dig nedsättande om “lägre raser“. Det är inte acceptabelt.

Moderator Invandraren:
Här uttrycker du dig nedsättande om invandrare. Det är inte acceptabelt.

Moderator Ölälskaren:
Här uttrycker du dig nedsättande om alkoholister. Det är inte acceptabelt.

Moderator Kristen/Muslim:
Här uttrycker du dig nedsättande om religiösa/kristna/muslimer. Det är inte acceptabelt.

Moderator JagÄlskarPorr:
Här uttrycker du dig nedsättande om porrkonsumenter. Det är inte acceptabelt.

Moderator Socionomen:
Här uttrycker du dig nedsättande om socionomer. Det är inte acceptabelt.

Moderator Socialfallet:
Här uttrycker du dig nedsättande om bidragstagare. Det är inte acceptabelt.


Diskussionen sönderfaller vid betraktande i två delar.

1) Vilka nick är lämpliga för en moderator?
Betänk att knappast någon väljer nick mtp ev framtida moderatorskap. Man har kanske inte ens tänkt att bli en stadig medlem och flitig postare. Man vill bara ställa några frågor och väljer ett mer el mindre seriöst nick.

Senare visar det sig att man blir tillfrågad att bli moderator. Ska man då avkrävas byte av nick? Eller ska ledningen avstå från att fråga hen “den kan vi inte ta, hens nick är inte tillräckligt seriöst/kommer alltid att ifrågasättas”?

2) Får man ha en tydlig politisk övertygelse som moderator?
Den övertygelsen kan visa sig inte bara i ens nick utan i ens signatur och framför allt i ens inlägg. Eller ska en lämplig moderator vara som pastor Jansson “Han har inga bestämda åsikter om någonting" (politiskt)?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav Mats » 2013-07-05 13:32:37

Alien skrev:1) Vilka nick är lämpliga för en moderator?
Betänk att knappast någon väljer nick mtp ev framtida moderatorskap. Man har kanske inte ens tänkt att bli en stadig medlem och flitig postare. Man vill bara ställa några frågor och väljer ett mer el mindre seriöst nick.

Senare visar det sig att man blir tillfrågad att bli moderator. Ska man då avkrävas byte av nick? Eller ska ledningen avstå från att fråga hen “den kan vi inte ta, hens nick är inte tillräckligt seriöst/kommer alltid att ifrågasättas”?

Jag tycker det kan vara lämpligt att byta nick om man har valt ett oseriöst nick från början och sedan kommer på att man vill bli moderator.


Alien skrev:2) Får man ha en tydlig politisk övertygelse som moderator?
Den övertygelsen kan visa sig inte bara i ens nick utan i ens signatur och framför allt i ens inlägg. Eller ska en lämplig moderator vara som pastor Jansson “Han har inga bestämda åsikter om någonting" (politiskt)?

Ja, man får ha en tydlig politisk övertygelse som moderator. Dock tycker jag inte det är lämpligt att ha den i sin signatur om man är moderator. I och för sig skulle det kunna räcka att undertrycka signaturen när man skriver som moderator.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav weasley » 2013-07-05 13:33:07

Mats skrev:
weasley skrev:Lite surrealistisk känsla över den här tråden.

Vad betyder det? Det enda jag hittar om surrealism i SAOL är att det är en riktning inom konst och kultur. Det säger mig inte så mycket.

Ok, jag ber om ursäkt. Surrealism är just en inriktning inom konst och kultur. En betydande surrealist är/var Salvador Dali. Även nyare konstnärer, såsom skivomslagskonstnären Rodney Matthews, kan räknas som surrealister. Om du studerar deras konst lite så tror jag du får en uppfattning om vad jag menade.

Var vänliga fortsätt OnT.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav Alien » 2013-07-05 14:50:55

Miche skrev:Kanske dags att aktualisera diskussionen om två alias för moderatorerna, ett där man skriver som privatperson och ett där man skriver som moderator...


Alltså det som diskuteras i denna tråd: ignorera-moderatorer-som-vanliga-anvandare-skilda-konton-t22507.html

Frågan är vilka nick som är tillräckligt neutrala. Inte ens ett förnamn behöver vara neutralt. Tänk bara om "Moderator Muhammed" ska moderera i en tråd om islam, islamister el invandrare.

Mest neutralt blir väl "Moderator 1", Moderator 2" etc. Numret beroende på hur länge man varit moderator.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Får moderatorerna ta politisk ställning? [Delad tråd]

Inläggav Mats » 2013-07-05 15:20:06

Alien skrev:Frågan är vilka nick som är tillräckligt neutrala. Inte ens ett förnamn behöver vara neutralt. Tänk bara om "Moderator Muhammed" ska moderera i en tråd om islam, islamister el invandrare.

På en diagnosgrupp jag gick på Aspergercentrum fick vi lära oss att just politik och religion är kontroversiella ämnen som man bör undvika på fikaraster. Att det lärs ut på kurser för Aspergare kan man väl ta som tecken på att det inte bara är löst tyckande från min sida utan att det faktiskt är så?

De flesta nick som används på forumet idag är tillräckligt neutrala, men mot bakgrund av vad jag nyss skrev tycker jag att nick som anspelar på politik och religion inte är det.
Mats
 
Inlägg: 5573
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in