Etiskt för vemsomhelst att skaffa barn?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bör vi avstå från att skaffa barn?

Inläggav Schmetterling » 2013-10-31 13:54:40

rapchic skrev:Sen om man tänker att man inte får skaffa barn för att barnen kan ärva AS från en så borde ju inte folk som bär på cancer, hjärt/kärl sjukdomar, autoimmuna sjukdomar, handikappande låg IQ, Diabetes och alla andra sjukdomar, funktionshinder och dyl som man kan ärva inte heller skaffa barn.

Det är väl rimligt att fundera ett varv över innan man bestämmer sig.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Bör vi avstå från att skaffa barn?

Inläggav rapchic » 2013-10-31 14:06:05

Schmetterling skrev:
rapchic skrev:Sen om man tänker att man inte får skaffa barn för att barnen kan ärva AS från en så borde ju inte folk som bär på cancer, hjärt/kärl sjukdomar, autoimmuna sjukdomar, handikappande låg IQ, Diabetes och alla andra sjukdomar, funktionshinder och dyl som man kan ärva inte heller skaffa barn.

Det är väl rimligt att fundera ett varv över innan man bestämmer sig.

det ska man ju alltid göra, men man ska ju inte inte skaffa barn för att ungen kan få en viss sjukdom eller funktionshinder för isåfall får ju ingen skaffa barn för alla har gener för nått.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Bör vi avstå från att skaffa barn?

Inläggav plåtmonster » 2013-10-31 14:07:39

Med den kriterielistan borde jag vara skyldig att skaffa barn ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Bör vi avstå från att skaffa barn?

Inläggav rapchic » 2013-10-31 14:11:10

plåtmonster skrev:Med den kriterielistan borde jag vara skyldig att skaffa barn ;)

så det finns inte en enda ärftlig sjukdom eller funktionshinder i din släkt?
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Bör vi avstå från att skaffa barn?

Inläggav Kollektivet » 2013-10-31 14:18:17

Vad är det ni vill att de inte ska kunna ärva? Förmågan att bli framgångsrik inom sitt specialintresse? Observationsförmågan? Möjligheten att se detaljer och mönster där andra ser kaos?
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Bör vi avstå från att skaffa barn?

Inläggav Manveru » 2013-10-31 14:35:27

Tvivlar på att specifika egenskaper inom autismspektrat nedärvs på det sättet, även om själva grundtillständet är ärftligt. Har själv väldigt olika specifika styrkor och svagheter jämfört med min far, sen är ju förvisso frågan hur mycket av det som är arv kontra miljö också. Är i vilket fall långt från alla som har det som krävs att bli en framgångsrik expert inom godtyckligt ämne bara för att de har aspergers, bevisat av alla de (mig inklusive) som inte lyckats uppnå särskilt mycket med sitt liv pga alla de problem de har.

On topic, skulle troligtvis inte bry mig nämnvärt just om ärftlighetsrisken om jag nu nånsin skulle vara i en position där jag trodde mig klara av att skaffa barn.
Manveru
 
Inlägg: 134
Anslöt: 2013-01-11

Bör vi avstå från att skaffa barn?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-10-31 17:32:02

Det går inte att svara generellt här heller. En del är olämpliga föräldrar, andra utmärkta föräldrar. Samma gäller för oss som för NTs.

För egen del väljer jag bort familjelivet eftersom det inte skulle passa mig, men jag vet att det finns många aspergare som är föräldrar här och efter vad jag förstått är de lika bra föräldrar som föräldrar utan diagnos.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Bör vi avstå från att skaffa barn?

Inläggav mikael » 2013-10-31 18:28:25

rapchic skrev:Sen om man tänker att man inte får skaffa barn för att barnen kan ärva AS från en så borde ju inte folk som bär på cancer, hjärt/kärl sjukdomar, autoimmuna sjukdomar, handikappande låg IQ, Diabetes och alla andra sjukdomar, funktionshinder och dyl som man kan ärva inte heller skaffa barn.

Då är ju frågan om det finns nån kvar som inte får skaffa barn.

Upp till var och en , finns dom som använder bortsortering av ägg och spermier.
Kvar blir en superduperövermänniska!
I våra länder går det men i uländerna?
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Bör vi avstå från att skaffa barn?

Inläggav rapchic » 2013-10-31 19:45:46

mikael skrev:
rapchic skrev:Sen om man tänker att man inte får skaffa barn för att barnen kan ärva AS från en så borde ju inte folk som bär på cancer, hjärt/kärl sjukdomar, autoimmuna sjukdomar, handikappande låg IQ, Diabetes och alla andra sjukdomar, funktionshinder och dyl som man kan ärva inte heller skaffa barn.

Då är ju frågan om det finns nån kvar som inte får skaffa barn.

Upp till var och en , finns dom som använder bortsortering av ägg och spermier.
Kvar blir en superduperövermänniska!
I våra länder går det men i uländerna?

nej det går inte att rensa bort alla funktionshinder och/eller sjukdomar eftersom man i de flesta fall inte vet vilken gen som ger sjukdomen, hur det ärvs etc.

Alltså skulle man då bara kunna rensa bort det genom att förbjuda alla som har ärftliga sjukdomar/funktionshinder i släkten att skaffa barn och då skulle nog människorasen dö ut istället (eftersom gener kan hoppa en/flera generationer).

Snarare ska man gå efter individen istället för diagnosen med tanke på att det finns "friska" människor som inte är bra föräldrar alls och föräldrar med diagnos som är toppenföräldrar.

Men i slutändan är det ju ens eget val.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Bör vi avstå från att skaffa barn?

Inläggav plåtmonster » 2013-11-01 4:19:20

Ska man rensa är det nog bäst att endast gå på välkända faktorer med ordentligt hög risk samt dito för föräldrarnas förmåga.

Alla övriga ingripanden lär snabbt leda till bekvämlighetspolicy....
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Bör vi avstå från att skaffa barn?

Inläggav Kollektivet » 2013-11-01 4:23:35

Den här diskussionen har man fört om andra grupper, i andra tider.
Kollektivet
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2013-10-28
Ort: Stockholm

Etiskt för vemsomhelst att skaffa barn?

Inläggav Alien » 2013-11-01 5:09:09

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46258
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Etiskt för vemsomhelst att skaffa barn?

Inläggav rapchic » 2013-11-01 10:21:29

plåtmonster skrev:Ska man rensa är det nog bäst att endast gå på välkända faktorer med ordentligt hög risk samt dito för föräldrarnas förmåga.

Alla övriga ingripanden lär snabbt leda till bekvämlighetspolicy....

jag vill bara visa på det totalt ologiska med att säga att man inte ska skaffa barn för att barnet kan få AS då det finns massor av andra funktionshinder och sjukdomar som är ärftliga.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Etiskt för vemsomhelst att skaffa barn?

Inläggav kiddie » 2013-11-01 17:20:18

Jag skuldbelade som ung mina föräldrar för att de fick mig. Jag sa inget högt men jag hatade dem ett tag för att de fixat till mig. Men i mitt fall berodde det inte på asperger utan att jag hade så många existentiella livskriser som barn och ungdom. Jag tyckte de var omoraliska att skaffa ett barn de inte visste vad det skulle bli av och sedan blir vi bara aska. Jag tyckte det var högst onödigt gjort av dem.

Så barn kan skuldbelägga föräldrar bara för att de finns till!!! Så det finns så många andra saker föräldrar kan bli skuldbelagda för. Sådant som man får med generna, ja det får man helt enkelt lära sig hantera. De flesta föräldrar gör det ju inte med flit.

Sedan så kan man ju ha åsikter om vad man bör akta sig för att ge sina barn, för mig tycker jag aspergers inte är något man måste försöka undvika. Fast ibland blir jag fundersam. Kollade på något TV-program där ett pars alla tre barn hade cystisk fibros och de skulle ha ett barn till. De har väl rätt att skaffa fler barn men det verkar ju inte som ödet ville att de skulle ha friska barn...
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Etiskt för vemsomhelst att skaffa barn?

Inläggav Gripandekylig » 2013-11-01 17:47:32

vetej skrev:Är det då etiskt att folk med AS skaffar barn?

Ja givetvis. Asperger syndrom är ingenting negativt eller sämre än att vara annorlunda predisponerad. Det är en naturlig variation som tillåtits överleva genom evolutionen och vars negativt upplevda symptom, hos de människor som föds med syndromet, egentligen är mer avhängiga samhället och den för tillfället rådande miljön än objektivt sett sämre. Det finns andra medfödda egenheter som kan vara ofördelaktiga att reproducera vidare till kommande generationer men egentligen vet vi idag för lite för att uttala oss om detta. Visst vet vi mer än vad nazisterna under 30- och 40-talen visste men det är ändå en lite farlig väg att beträda.

Vi bör nog avvakta i några decennier innan vi mer absolut beslutar för vilka genetiska drag som är tillräckligt ofördelaktiga för mänskligheten som helhet för att människor med de generna inte skall tillåtas att fortplanta sig. Vi vet för lite idag, i alla fall jag själv.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Etiskt för vemsomhelst att skaffa barn?

Inläggav mikael » 2013-11-01 17:52:41

rapchic skrev:
mikael skrev:
rapchic skrev:Sen om man tänker att man inte får skaffa barn för att barnen kan ärva AS från en så borde ju inte folk som bär på cancer, hjärt/kärl sjukdomar, autoimmuna sjukdomar, handikappande låg IQ, Diabetes och alla andra sjukdomar, funktionshinder och dyl som man kan ärva inte heller skaffa barn.

Då är ju frågan om det finns nån kvar som inte får skaffa barn.

Upp till var och en , finns dom som använder bortsortering av ägg och spermier.
Kvar blir en superduperövermänniska!
I våra länder går det men i uländerna?

nej det går inte att rensa bort alla funktionshinder och/eller sjukdomar eftersom man i de flesta fall inte vet vilken gen som ger sjukdomen, hur det ärvs etc.

Alltså skulle man då bara kunna rensa bort det genom att förbjuda alla som har ärftliga sjukdomar/funktionshinder i släkten att skaffa barn och då skulle nog människorasen dö ut istället (eftersom gener kan hoppa en/flera generationer).

Snarare ska man gå efter individen istället för diagnosen med tanke på att det finns "friska" människor som inte är bra föräldrar alls och föräldrar med diagnos som är toppenföräldrar.

Men i slutändan är det ju ens eget val.

Bevare oss för rasbiologin, rashygien, huvudligan, Darwin I ALL ÄRA MEN han lär varit rasbioligist.
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Etiskt för vemsomhelst att skaffa barn?

Inläggav Alien » 2013-11-01 18:22:08

mikael skrev:
rapchic skrev:nej det går inte att rensa bort alla funktionshinder och/eller sjukdomar eftersom man i de flesta fall inte vet vilken gen som ger sjukdomen, hur det ärvs etc.

Alltså skulle man då bara kunna rensa bort det genom att förbjuda alla som har ärftliga sjukdomar/funktionshinder i släkten att skaffa barn och då skulle nog människorasen dö ut istället (eftersom gener kan hoppa en/flera generationer).

Snarare ska man gå efter individen istället för diagnosen med tanke på att det finns "friska" människor som inte är bra föräldrar alls och föräldrar med diagnos som är toppenföräldrar.

Men i slutändan är det ju ens eget val.

Bevare oss för rasbiologin, rashygien, huvudligan, Darwin I ALL ÄRA MEN han lär varit rasbioligist.


Darwin rasbiolog? Det vill jag se belägg för innan jag tror på det. Darwin var ju inte ens socialdarwinist.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46258
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Etiskt för vemsomhelst att skaffa barn?

Inläggav kiddie » 2013-11-04 12:47:35

Det där med gener är nog för komplicerat för att vi ska sitta och analysera det. Bättre att naturen får fixa det. Nu är jag ju som sagt lite skeptisk till varför folk som vet att de har 50 % chans att ge sitt barn en mycket allvarlig sjukdom vill ha barn, men i de allra flesta fall så handlar det ju inte bara om en enda gen utan det kan bli lite hursomhelst.

I vår släkt har vi massor av skumma sjukdomar men folk lever i snitt väldigt länge. Jag vet inte hur det går ihop. Det visar ju lite på att man kanske inte skulle vinna att utrota dessa sjukdomar. Man kanske då också utrotade det som gör oss långlivade? Vem vet hur det hänger ihop? Vi har mycket autoimmuna sjukdomar men ingen cancer. Ta bort sjukdomarna = få cancer?

Det som skrämmer mig mest är att det ska gå att ta prov på fostret om det har autism. Då blir det massutrotning, det vill jag lova. Det föds inte många barn med Downs längre, de blir aborterade. Har hört om de mammor som vill ha kvar sina downsfoster och att de får press från sjukvården och omgivningen att ta bort barnet. :(
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Etiskt för vemsomhelst att skaffa barn?

Inläggav gadas » 2013-11-04 15:25:42

Det är lite som att låta bli att andas för att man inte ska få i sig föroreningar...

Skulle NT-människor också låta bli att skaffa barn för att inte sprida NT ? Om det finns något över huvud taget här i världen som jag lider oerhört av - ska jag då låta bli att skaffa barn eftersom de kanske skulle komma att lida på samma sätt?

Vi kan inte ens vara säkra på att vi alltid andats, kanske kunde vi ta upp syre ur födan någon gång vilket vi inte har en aning om i dag - och därför anser uteslutet. Men att vi fortplantat oss - ALLTID - det kan vi vara absolut säkra på.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

Etiskt för vemsomhelst att skaffa barn?

Inläggav Alien » 2013-11-04 15:41:09

kiddie skrev:Det som skrämmer mig mest är att det ska gå att ta prov på fostret om det har autism. Då blir det massutrotning, det vill jag lova. Det föds inte många barn med Downs längre, de blir aborterade. Har hört om de mammor som vill ha kvar sina downsfoster och att de får press från sjukvården och omgivningen att ta bort barnet. :(


Men ingen tvingar väl den blivande modern att låta ta dessa prover? Om man inte tänker göra abort, varför öht ta provet?

Sedan kan ju fadern förorda abort för att han tror att det blir för jobbigt med ett sådant barn. Men sjukvården har verkligen ingen rätt att "trycka på", i så fall borde de personerna anmälas.

Detta händer för att människor värderar andra människor olika. Samma idé som gör att det föds färre flickor än pojkar i Indien och Kina. Har barnet oönskat kön gör man abort.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46258
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Etiskt för vemsomhelst att skaffa barn?

Inläggav kiddie » 2013-11-04 16:13:28

Alien skrev:Men ingen tvingar väl den blivande modern att låta ta dessa prover? Om man inte tänker göra abort, varför öht ta provet?


Eh... det är självklart att från sjukvården erbjuda provet för Downs till en äldre gravid kvinna. Det är lixom inget snack om det, det är bara en grej de tänker göra och du som havande måste alltså aktivt ta avstånd från provet.

Många tänker att det är nog liten risk, skulle vara skönt att veta att fostret inte har Downs. Sedan kanske det visar sig att fostret verkligen har Downs och då får kvinnan information vad det innebär att ha ett barn med Downs.

Detta är verkligeheten vi lever i. Visst, det går att göra egna val men det är ju väldigt genomskinligt vad samhället vill att du ska göra. Ca 98 % "väljer" abort. Det är såpass höga siffror att jag har svårt att tro att de skulle bli så höga om man inte drog in kvinnan i beslutet steg för steg.

Det finns ingen att anmäla. Presssen är inbyggd i systemet och för subtil för att anses vara fel. Självklart är det ovanligt att den blivande (?) mamman blir tillsagd att göra abort, det är inte så det går till. Men samhället vet oxo att med ökande ålder för mammorna blir det stora utgifter om downsbarnen får födas.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Etiskt för vemsomhelst att skaffa barn?

Inläggav Alien » 2013-11-05 1:41:25

Jag upplevde inte någon press. Jag fick veta om provet men samtidigt om att själva provet kunde medföra missfall. Därför avstod jag från det.

Nu finns det väl nyare metoder som inte innebär ökad risk för missfall, då kan jag tänka mig att fler väljer att testa sig.

Det är inte konstigt att föräldrar vill att deras barn ska växa upp och klara sig själva och inte vara beroende av främmande människor. Så det blir färre med Downs syndrom, det är unga kvinnor som inte testat sig som föder dem.

Om man som aspergare väljer el avstår från barn tror jag har mycket med ens egna erfarenheter att göra.

Fosterdiagnostik känns ju inte riktigt etiskt. Åas, eftersom man får göra abort för att man vill vänta med barn tills man rest jorden runt/gjort karriär/det passar inte just nu/whatever, så har man ju redan accepterat att föräldrarna kan avbryta graviditeten av vilka orsaker som helst.

Det blir alltmer vanligt att människor inkl blivande föräldrar vill kontrollera allt. Även om man omöjligt kan bli föräldrar på vanligt sätt, vill man kunna bli det. Nu diskuteras t ex surrogatmödrar. Kvinnor som får bara på barn som inte genetiskt är deras egna. Människor i rika världen vill ha barn och fattiga kvinnor i t ex Indien behöver pengar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46258
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Etiskt för vemsomhelst att skaffa barn?

Inläggav plåtmonster » 2013-11-05 4:53:37

kiddie skrev:Kollade på något TV-program där ett pars alla tre barn hade cystisk fibros och de skulle ha ett barn till.

Det där är väl rätt oansvarigt av föräldrarna? :-)063

Det finns väl anlag som man kan visa att de gör livet onödigt plågsamt utan någon "vinst". Det som är problemet är väl när urvalsgrunden baseras sig på tyckande istället för vetenskaplig grund. Framförallt om anlagen är till men för individen. Att det är jobbigt för samhällets dogmer är inte familjens problem.

Man skall vara medveten att naturen spelar roulette med anlagen ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Etiskt för vemsomhelst att skaffa barn?

Inläggav earlydayminer » 2013-11-07 3:25:04

Det beror väl på varför man skaffar barn som gör det etiskt eller inte. Ska man använda barnet som slav skulle jag säga att det är oetiskt.

I övrigt vill jag nog ställa frågan om det för vissa är lämpligt eller inte att skaffa barn.

Det jag vet är att jag inte kommer lägga mig i någon annans vilja att skaffa barn, men kanske kan jag fråga lite och försöka ställa lite olika perspektiv mot varandra.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in