En vetenskaplig förklaring, tack!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

En vetenskaplig förklaring, tack!

Inläggav Debbido » 2008-08-25 1:55:06

Jag undrar om "Intelligentian" här på forum kan hjälpa mig att förstå en sak:

Det hände mig i förrgår och det har hänt en gång tidigare i år: Jag passerar butikernas larmbågar utan att ha snattat något, men larmet går ändå! Varför?

Jag har inte haft larmade varor på mig.

Expediten prövade att föra min handväska fram och tillbaka förbi larmet och DÅ gick larmet. I väskan fanns: nycklar, plånbok, Visakort, legitimation och busskort. Det finns ju magnetremsor i de där korten.

MEN, om det berodde på dessa kort så skulle ju larmet gå hela dagarna eftersom det är normalt att ha sådana kort... :roll:

Det enda jag kunde säga till butiksbiträdet var: Ja, jag VET att jag har stark utstrålning 8) , men vad gör man? :wink:
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:26:33, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav nallen » 2008-08-25 10:52:25

Jag vill inte sälla mig till "Intelligentian", men eftersom jag faktiskt har arbetat lite med liknande utrustningar så kanske jag har nåt att tillföra.

Många (de flesta ?) systemen för larmbågar arbetar med pulsade växlande magnetfält. I tag:en finns en liten resonans-krets bestående av en spole och en kondensator, denna krets är avstämd till samma frekvens som magnetfältet från bågen. När fältet från bågen är på laddas resonanskretsen med energi som sen strålas ut när fältet från bågen slås av(*). Den utstrålade energin (på rätt frekvens) kan sen detekteras. Ganska enkelt och tag:arna kostar några öre styck att tillverka i 100000-kvantitet.

I folks väskor finns allt möjligt som kan tänkas komma i resonans och "svara" larmbågen så mycket och länge att den detekterar det som en giltig aktiv tag. Jag skulle kunna tänka mig att själva nyckelringen (den runda delen) under ogynnsamma förhållanden kan ge utslag på en överkänslig båge. Det troligaste är nog ändå att din väska eller nåt du har i den har en tag som inte avaktiverats ordentligt på sig. E.v. kan den t.o.m. vara insydd i t.ex väskan.


* RFID-taggar fungerar på ungefär samma sätt bortsett från att de innehåller ett minne och elektronik som kan modulera den återutsända energin och därigenom överföra information tillbaka.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 15:26:33, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Charley? » 2008-08-25 11:10:18

Förklaring:
De flesta larmbågar som används idag kan kontrolleras av t ex säkerhetsvakterna och utlösas genom ett knapptryck. Praktiskt när man misstänker att någon snattat och vill söka igenom deras väska. Dock ska man veta att ett larm från larmbågarna inte är tillräckligt med bevis för att man ens ska ha rätten att söka igenom någons väska/jacka/whateva'. I fall av snatteri/butiksstöld krävs följande: ögonvittne som, efter att ha sett personen snatta, ska ha följt personen konstant (alltså aldrig förlorat dem ur synfältet), tills personen går ut ur butiken. Fast det var ju offtopic. Poängen var i alla fall att säkerhetsvakterna för ställen kan ha misstänkt dig för snatteri och med avsikt avlöst larmet.

Jaja. Som nallen skrev så är det troligaste att du har ett gammalt larm i väskan som inte blivit avaktiverat.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:26:33, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav MsTibbs » 2008-08-25 12:59:23

Om du har en kundvagn och ställer den mellan larmbågarna medan du betalar, så är det också en tidsfråga innan larmet går. Det kan också vara så att du köpt en vara, som inte avlarmats nog bra (att varan har "avlarmats" men inte i tillräcklig grad för att bli osynlig).

Tips: Blir du tagen för snatteri/stöld är det dumt att utbrusta i verbala mordhot mot butikscheferna, köra på butikschefen med en kundvagn, samt hota polisena till livet när de kommer... en vi hade gjorde så. Person ifråga fick mycket mer straff på sig; hot mot tjänsteman och misshandel på sig dessutom...... :roll:
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:26:33, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav MsTibbs » 2008-08-25 13:03:32

Charley? skrev: Dock ska man veta att ett larm från larmbågarna inte är tillräckligt med bevis för att man ens ska ha rätten att söka igenom någons väska/jacka/whateva'.


...om du nekar får du däremot sitta i "förhörsrummet" och vänta i snitt minst två timmar till väktare och/eller polis anser dig värd att prioritera. Jag rekommenderar således att låta väskan bli genomsökt, men be om att få göra det i avskildhet (inte i butiken där man syns), för både kundens och personalens skull.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:26:33, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Charley? » 2008-08-25 14:36:03

MsTibbs skrev:...om du nekar får du däremot sitta i "förhörsrummet" och vänta i snitt minst två timmar till väktare och/eller polis anser dig värd att prioritera. Jag rekommenderar således att låta väskan bli genomsökt, men be om att få göra det i avskildhet (inte i butiken där man syns), för både kundens och personalens skull.

Eller så går man bara därifrån. Den enda som har rätt att hindra en är ett ögonvittne som följt en hela tiden. Ingen annan.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:26:33, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Inger » 2008-08-25 14:59:00

Nallen, kan vanliga magneter utlösa larmet?

Många damhandväskor numera har ju magnetlås. Väldigt smart! :roll: Särskilt när låset ofta sitter strax ovanför fickan där man har plånboken med ev kort. Vet inte hur många gånger mitt kort blev avmagnetiserat så jag fick byta innan jag fattade vad som var problemet. Sen jag kom på det pillar jag alltid ut magneterna ur magnetlåset, eller så köper jag väska med dragkedja.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:26:33, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Charley? » 2008-08-25 15:04:43

Såvitt jag vet kan vanliga magneter inte utlösa larmet. (Jag har testat, men vetenskapliga förklaringar kan jag inte ge. Jag är bara bra på larmbågekunskap.)
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:26:33, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav nallen » 2008-08-25 16:26:58

Inger skrev:Nallen, kan vanliga magneter utlösa larmet?

Det finns säkert riktigt usla kostruktioner där ute och man kan ju ha extrem otur... men generellt kan dom inte det.

Magnetlåset ger ju ett statiskt magnetfält och apparaten är normalt känslig för ett växlande fält med rätt frekvens som dessutom klingar av på ett förutbestämt sätt.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 15:26:33, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Inger » 2008-08-25 16:50:20

På så vis! Det var ju bra att veta.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:26:33, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Moggy » 2008-08-25 18:30:32

Charley? skrev:Eller så går man bara därifrån. Den enda som har rätt att hindra en är ett ögonvittne som följt en hela tiden. Ingen annan.



Eller så visar man helt enkeltupp sin väska för att man inte har snott nåt, och hoppas på enursäkt från personalen.

Jag förstår att vissa som ser ut som drägg och går och driver i affärer blir misstänkta.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 15:26:33, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Charley? » 2008-08-25 18:31:55

Moggy skrev:Eller så visar man helt enkeltupp sin väska för att man inte har snott nåt, och hoppas på enursäkt från personalen.

Av princip gör jag inte sådant.

Moggy skrev:Jag förstår att vissa som ser ut som drägg och går och driver i affärer blir misstänkta.

Var det där riktat till mig?
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:26:33, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav KrigarSjäl » 2008-08-25 19:08:28

Moggy skrev:Jag förstår att vissa som ser ut som drägg och går och driver i affärer blir misstänkta.

Det är ett utbrett missförstånd att personer med annorlunda stil skulle vara mer snatteribenägna. En släkting till mig som jobbat runt 30 år i affär menar att det är de som ser "vanliga" ut som snattar.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 15:26:33, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Charley? » 2008-08-25 19:12:03

KrigarSjäl skrev:Det är ett utbrett missförstånd att personer med annorlunda stil skulle vara mer snatteribenägna. En släkting till mig som jobbat runt 30 år i affär menar att det är de som ser "vanliga" ut som snattar.

Vad snattarna har för stil privat varierar rätt mycket, men de flesta är inte så dumma att de klär sig på ett uppmärksammande sätt när de går och snor saker i butiker.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:26:33, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Bror Duktig » 2008-08-25 19:19:10

Jag har blivit förföljd och inplockad som snattare på ett varuhus en gång.
Jag hade inte tagit något.

Så, hade butiken gjort fel då?
De hade följt mig, men jag hade inte tagit något.

En annan gång blev jag uppmanad att "ställa tillbaka varan" fast jag inte hade tagit någon.
I efterhand tror jag att det berodde på att jag stod och valde och tittade väldigt (och onormalt) länge.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 15:26:33, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav KrigarSjäl » 2008-08-25 19:45:20

Charley? skrev:
KrigarSjäl skrev:Det är ett utbrett missförstånd att personer med annorlunda stil skulle vara mer snatteribenägna. En släkting till mig som jobbat runt 30 år i affär menar att det är de som ser "vanliga" ut som snattar.

Vad snattarna har för stil privat varierar rätt mycket, men de flesta är inte så dumma att de klär sig på ett uppmärksammande sätt när de går och snor saker i butiker.

Korrekt kriminologisk iakttagelse.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 15:26:33, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Charley? » 2008-08-25 19:54:05

Bror Duktig skrev:Jag har blivit förföljd och inplockad som snattare på ett varuhus en gång.
Jag hade inte tagit något.

Så, hade butiken gjort fel då?
De hade följt mig, men jag hade inte tagit något.

En annan gång blev jag uppmanad att "ställa tillbaka varan" fast jag inte hade tagit någon.
I efterhand tror jag att det berodde på att jag stod och valde och tittade väldigt (och onormalt) länge.

Ja, affären gör fel. De måste ha sett dig ta varan och sedan följt dig till utgången. Det är det enda utom ett erkännande som håller i rätten, dessutom, och inte ens det håller ibland.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:26:34, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav MsTibbs » 2008-08-25 20:05:36

KrigarSjäl skrev:Det är ett utbrett missförstånd att personer med annorlunda stil skulle vara mer snatteribenägna. En släkting till mig som jobbat runt 30 år i affär menar att det är de som ser "vanliga" ut som snattar.


Normalsvensson i 40-ålden är de som var vanligast tror jag på min tid. De flesta såg hyfsat vanliga ut, hyfsat vanliga kläder, möjligen litet aggressivare och i något fall tom vådsamma än andra då när vi tog dem, men vissa började tvärtom gråta och verkade seriöst ångerfyllda. Inte ovanligt de hade barn med sig tom, det stör mig, barn skall inte vara med om sånt...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:26:34, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Debbido » 2008-08-26 19:45:26

nallen skrev:Jag vill inte sälla mig till "Intelligentian", men eftersom jag faktiskt har arbetat lite med liknande utrustningar så kanske jag har nåt att tillföra.

Många (de flesta ?) systemen för larmbågar arbetar med pulsade växlande magnetfält. I tag:en finns en liten resonans-krets bestående av en spole och en kondensator, denna krets är avstämd till samma frekvens som magnetfältet från bågen. När fältet från bågen är på laddas resonanskretsen med energi som sen strålas ut när fältet från bågen slås av(*). Den utstrålade energin (på rätt frekvens) kan sen detekteras. Ganska enkelt och tag:arna kostar några öre styck att tillverka i 100000-kvantitet.

I folks väskor finns allt möjligt som kan tänkas komma i resonans och "svara" larmbågen så mycket och länge att den detekterar det som en giltig aktiv tag. Jag skulle kunna tänka mig att själva nyckelringen (den runda delen) under ogynnsamma förhållanden kan ge utslag på en överkänslig båge. Det troligaste är nog ändå att din väska eller nåt du har i den har en tag som inte avaktiverats ordentligt på sig. E.v. kan den t.o.m. vara insydd i t.ex väskan.


Tack Intelligentian!

Ditt svar är ju mycket avancerat och säkerligen helt korrekt. Jag är djupt imponerad.

Men, jag känner inte att jag har en hållbar förklaring ändå, tyvärr.

1. "Väska har en avaktiverad tag i sig".

Väskan är urgammal, nästan antik. Har gått ut och in genom mängder av larmågar med den utan att något hänt.

I våras, när larmet gick i en annan affär hade jag på mig en annan handväska.

2. Nyckelringen kan reageras på under "ogynnsamma omständigheter". Vilka skulle dessa omstndigheter vara?

Den låg i fickan tillsammans med ett busskort. Jag lade över den i väskan när jag tömde mina jackfickor för att bevisa för expediten att jag inte hade någon stulen produkt i fickorna.

När jag först gick in var nyckelring och plånbok med diverse kort i alltså inte tillsammans.

Energivågor på VISS frekvens kan få igång larmbågarna. Vi vet ju att vi människor har en viss elektromagnetisk strålning. Det finns människor med normal strålning och jag gissar även onormal, eftersom vi är olika. ADHD-hjärnan t ex har ju en överaktivitet. Hjärans vågor varierar t ex under dygnet.

Varför skulle inte en ovanlig elektromagnetisk frekvens kunna interagera med nycklar eller kanske påverka magnetkorten så att larmbågar ger utslag? Vi kan ju inte förneka att vi ÄR elektromagnetiska och utesluta den mänskliga faktorn?

Jag var vid tillfället kraftigt speedad i hjärnan p g a överstimulering av sinnesintryck och fysisk överansträngning. Det är just vid dessa tillfällen jag kan tänkas påverka maskiner.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:26:37, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Debbido » 2008-08-26 19:57:50

Charley? skrev:Förklaring:
De flesta larmbågar som används idag kan kontrolleras av t ex säkerhetsvakterna och utlösas genom ett knapptryck. Praktiskt när man misstänker att någon snattat och vill söka igenom deras väska.

:shock:
Det fanns inga säkerhetsvakter i detta lilla köpcentrum. Jag gick snabbt igenom centrat för att undvika att bli dränkt av ett skyfall. Passerade larmbågarna strax efter en bekant, en parant, välklädd, kyrklig dam. Själv hade jag helt normala kläder, nyduschad, nytvättat hår, välgjord makeup. Jag brukar inte bli tagen för luffare. Ser snarast ut som en lärare. Inte så konstigt eftersom jag är lärarutbildad. Det händer att jag röker en cigarett ibland. Då blir folk chockerade: "VA, röker DU?!" :shock:

Butikstjejen trodde egentligen aldrig att jag hade snattat eftersom mina ögon ser allt för ärliga ut. Hon ifrågasatte inte ens mitt uttalande: "Ursäkta mig, jag är paranormal!" :-)224
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:26:37, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav nallen » 2008-08-26 21:05:42

Jag tänkte på just busskortet... om det är samma som vi har i GBG så är det ju ett RFID-kort, fast man tycker ju att de borde ha fått miljarders problem om den reagerat på det. Lite mystiskt är det, men jag är fullständigt övertygad om att det har en alldeles naturlig förklaring, det mest sannolika är fortfarande en dåligt avaktiverad tag i nånting.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 15:26:37, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Charley? » 2008-08-26 21:29:27

Debbido skrev: :shock:
Det fanns inga säkerhetsvakter i detta lilla köpcentrum. Jag gick snabbt igenom centrat för att undvika att bli dränkt av ett skyfall. Passerade larmbågarna strax efter en bekant, en parant, välklädd, kyrklig dam. Själv hade jag helt normala kläder, nyduschad, nytvättat hår, välgjord makeup. Jag brukar inte bli tagen för luffare. Ser snarast ut som en lärare. Inte så konstigt eftersom jag är lärarutbildad. Det händer att jag röker en cigarett ibland. Då blir folk chockerade: "VA, röker DU?!" :shock:

Butikstjejen trodde egentligen aldrig att jag hade snattat eftersom mina ögon ser allt för ärliga ut. Hon ifrågasatte inte ens mitt uttalande: "Ursäkta mig, jag är paranormal!" :-)224

Har de larmbågar så har de väktare eller annan personal som tar hand om snattarna, nästan alltid. Och de vet att snattare oftast ser ut som vanliga människor.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:26:37, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Debbido » 2008-08-30 22:57:31

nallen skrev:Jag tänkte på just busskortet... om det är samma som vi har i GBG så är det ju ett RFID-kort, fast man tycker ju att de borde ha fått miljarders problem om den reagerat på det. Lite mystiskt är det, men jag är fullständigt övertygad om att det har en alldeles naturlig förklaring, det mest sannolika är fortfarande en dåligt avaktiverad tag i nånting.


Det tog lite tid innan jag kom till gallerian, för att undersöka om jag skulle komma att sätta igång larmet igen. Hade på mig samma kläder och samma väska. Innehållet var detsamma: plånbok med diverse kort, puder och läppstift. (Jag tillhör alltså minoriteten fåfänga aspergare!) I fickan låg busskort och nycklar. förra gången var jag i ett speedat/neurotiskt tillstånd. Nu var jag rätt lugn och glad.

Jag gick in, och ut och in och ut - så diskret som möjligt. Låtsades titta på varor och gick ut igen. Jag gick mitt emellan bågarna och alldeles intill. Larmet gick INTE den här gången!

Den uråldriga väskan av bomullstyg var lätt undersökt. Inga tags här inte! Men puderdosan var supermisstänkt. Där fanns en längre plastremsa som det förmodligen suttit ett larm på, som var borttaget. Jag måste ha gått genom larmbågar minst 20 gånger med denna puderask sedan jag köpte den och den blev avlarmad. Jag strök puderdosa med plastremsa mot larmbågen, gång på gång. Nix, ingen reaktion! OCH ingen väktare tog mig för allmänt sjukt och konstigt beteende :!: :D
Om nyckelringen var skurken, varför hände inget den här gången? För att larmbågen sov?

Jag frågade en expedit om det händer ibland att larmet går fastän folk inte haft misstänkta grejer på sig. Hon svarade JA, det händer då och då.

MIN SLUTSATS AV DETTA ÄR:

Larmbågarna sysslar med elektromagnetsiak fält som sänds ut. Det gör jag med: sänder ut elektromagnetiska fält alltså. Det gör ALLA människor.


Däremot tror jag inte att alla mina celler sänder på ständigt samma frekvens. Jag kan vara speedad, "utom mig", glad, avstängd eller tillfälligt harmonisk. Alltså varierar det hur kraftiga elktromagnetiska fält jag har och på vilka frekvenser mina celler sänder för tillfället. Man talar om karismatiska människor och personer med "stark utstrålning". Detta är en realitet: de ljusfrekevenser vi sänder ut varierar mellan individer.

Låt mig få sluta denna uppsats med citat från b l a vår kära aspergervän Einstein. Citaten kommer från en sajt om energimedicin:

ENERGIMEDICIN

Om vi med denna bakgrundskunskap tittar på den välkända atommodellen, med negativt laddade elektroner roterande runt en positivt laddad kärna, inser vi att atomen omges av ett elektromagnetiskt fält. Konstaterar vi sedan att hela uppbyggnadskedjan molekyl-cell-organ-kropp är sammansatt av ett stort antal atomer, förstår vi att såväl alla organ liksom människans kropp omges av elektromagnetiska fält

Om man studerar Albert Einsteins formula E=mc2 då förstår vi att materia är ingenting annat än utkristalliserad, komprimerad, förtätad energi, förtätat ljus. Det vi kallar materia är ingenting annat än energi i sitt lägsta och trögaste tillstånd och allting sänder ut och tar emot frekvenser inom olika intervall.

Även 1984 års nobelpristagare i fysik Carlo Rubbia har konstaterat att materian är en ytterst begränsad del av verkligheten(6). Bioenergifältet som omger alla celler, substanser och hela människan, är ett gigantiskt informationssystem.

Den kvantfysiska energimedicinmodellen

1. Den fysiologiska nivån med vävnader, ben, muskler kan drabbas genom t ex yttre skada, trauma och kan läkas genom manuell terapi.

2. Den biokemiska nivån kan mätas genom t ex blodprover och kan påverkas genom naturliga (vitaminer, örter, mineraler) eller syntetiska läkemedel.

3. Informationssnivån-frekvensnivån är den kvantfysiska nivån som styr över de övriga två. Den är som ett hologram, den är närvarande i varje cell. På denna nivå verkar känslor och tankar och de präglar cellerna med information.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:26:37, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Charley? » 2008-08-30 22:58:30

Inget illa, men det där var bland det flummigaste och ogrundade jag läst på länge.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 15:26:37, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Återgå till Intressanta intressen



Logga in