En vetenskaplig förklaring, tack!

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Inger » 2008-09-02 19:52:34

Thunderchild skrev:Den enkla helt logiska och oteknologiska förklaringen lyder att när larmet ljuder så är det bara Debbie som tvärstannar och känner sig jätteskyldig medans snattaren som utlöst larmet obemärkt fortsätter att gå..

:lol:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:26:37, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2008-09-02 22:01:55

En sak undrar jag dock... Kan nån ge en vetenskaplig förklaring på att somliga personer så ofta har maximal otur med elektronik & maskiner?

De ska betala och kassan strejkar, lampor slocknar, datorer pajar, allting de tar i verkar trilskas. Jag kände en sådan person där jag bodde förut och det var påfallande ofta detta hände honom. Ganesh verkar inte heller vara helt sams med elektroniken. Är det bara slumpen? Varför händer det då vissa personer oftare än andra? Finns det matematiska formler för sånt?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:26:37, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav MsTibbs » 2008-09-02 22:20:52

Thunderchild skrev:Den flummiga förklaringen är att Debbie är ett sånt där apergerlikt väsen som har ett så starkt energifält att dom stör elektronisk utrustning..

Vad katten kallas dom nu igen?? -barn, nånting. Har varit en länk om dom från forumet förut..


Indigobarn?
Ojdå, såg inte aspkvinnans svar... sry :)
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 15:26:37, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Moggy » 2008-09-02 22:37:45

Inger skrev:En sak undrar jag dock... Kan nån ge en vetenskaplig förklaring på att somliga personer så ofta har maximal otur med elektronik & maskiner?

De ska betala och kassan strejkar, lampor slocknar, datorer pajar, allting de tar i verkar trilskas. Jag kände en sådan person där jag bodde förut och det var påfallande ofta detta hände honom. Ganesh verkar inte heller vara helt sams med elektroniken. Är det bara slumpen? Varför händer det då vissa personer oftare än andra? Finns det matematiska formler för sånt?



Finns helt klart folk som alltid har strul med tekniken, och som alltid lyckas ställa till exotiska problem som ingen annan lyckas med. En del är helt osannolika i vad dom lyckas med. Nästan så att jag tycker synd om del som enbart tycker ny teknik är krångligt och jobbigt, måste vara jobbigt i dagens samhälle att ha svårt att ta till sig tekniken....


Själv har jag alltid varit vän med teknik och maskiner och lyckas alltid få saker att funka på det sätt jag vill. Typ om nåt är fallfärdigt och man bara behöver få det att funka i ett litet tag till så lyckas man med det....
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 15:26:37, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Debbido » 2008-09-02 23:16:44

Thunderchild skrev:Den flummiga förklaringen är att Debbie är ett sånt där apergerlikt väsen som har ett så starkt energifält att dom stör elektronisk utrustning..

Vad katten kallas dom nu igen?? -barn, nånting. Har varit en länk om dom från forumet förut..

Den enkla helt logiska och oteknologiska förklaringen lyder att när larmet ljuder så är det bara Debbie som tvärstannar och känner sig jätteskyldig medans snattaren som utlöst larmet obemärkt fortsätter att gå..


Tack Thunderchild, för att du förstått vem jag är! :wink:

Varje tumavtryck är unikt, så jag kan tänka mig att vilka frekvenser vi sänder på kan variera mellan individer och olika tillfällen.

Jag har mött en del andra människor som är väldigt intensiva, kaotiska men med intresse för andlighet.

En ADHD tjej hade ett bankomatkort som krånglade, så hon behövde gå in på banken för att ta ut pengar. Personal ville då fixa ett nytt kort, men "Anna" var väldigt stressad. Parkeringstiden höll på att löpa ut och hon ville inte fixa nytt kort just nu. Kortet funkade i vissa automater.

MEN hon orkade inte protestera utan satte sig på en stol för att vänta, medan hon tänkte: "NEJ! JAG VILL INTE VÄNTA PÅ KORT NU!"
Då pajade bankens datasystem, så Anna kunde rusa iväg till sin bil.

En man som arbetade på ett kontor var livsfarlig för kopieringsmaskiner och datorer. Om han kom till jobbet och var rejält ur gängorna så var det alltid vissa maskiner som gick sönder. Det fanns ett mönster där alltså, som övrig personal blev medveten om efter ett tag. Men vad skulle de göra?

De starkaste fenomenen har i mitt fall inträffat när jag varit svårt sjuk och nära döden. Ni vet de där kamerorna som kan fotografera energifälten kring, t ex löv? Dessa fält blir mycket starkare och slår ut som gnistor när lövet ramlar av trädet och alltså är döende.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:26:37, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Debbido » 2008-09-02 23:25:33

Inger skrev:En sak undrar jag dock... Kan nån ge en vetenskaplig förklaring på att somliga personer så ofta har maximal otur med elektronik & maskiner?

De ska betala och kassan strejkar, lampor slocknar, datorer pajar, allting de tar i verkar trilskas. Jag kände en sådan person där jag bodde förut och det var påfallande ofta detta hände honom. Ganesh verkar inte heller vara helt sams med elektroniken. Är det bara slumpen? Varför händer det då vissa personer oftare än andra? Finns det matematiska formler för sånt?


Ja, jag skulle vilja ha förklaringar till det här! En esoteriker sa till mig att jag vibrerade på en ovanligt hög nivå. Detta kan vara bra om jag sjunger någon av mina sånger för publik. De kan ev. bli starkt påverkade på ett positivt sätt. Men om jag är superstressad och försöker tända lampor så är det risk att de exploderar. Vid ett sådant tillfälle exploderade badrumslampan - både glödlampa och glaskupan - allt flög i luften! Då blev jag faktiskt lite rädd... :-)081
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 15:26:37, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Moggy » 2008-09-03 9:53:04

Debbido skrev:
MEN hon orkade inte protestera utan satte sig på en stol för att vänta, medan hon tänkte: "NEJ! JAG VILL INTE VÄNTA PÅ KORT NU!"
Då pajade bankens datasystem, så Anna kunde rusa iväg till sin bil.

En man som arbetade på ett kontor var livsfarlig för kopieringsmaskiner och datorer. Om han kom till jobbet och var rejält ur gängorna så var det alltid vissa maskiner som gick sönder. Det fanns ett mönster där alltså, som övrig personal blev medveten om efter ett tag. Men vad skulle de göra?



Det där att människor skulle kunna påverka datorer tror jag inte på. Servrarna som ansvarar för en banks datorsystem är skyddade system som kan befinna sig långt ifrån bankens lokaler och i speciella serverrum som är avskärmade mot det mesta som kna inträffa förutom en EMP.

Människohjärnan använder en effekt i storleksordningen av en glödlampa och även om de gick att fokusera den energin på ett kontrollerat sätt så är det inte i närheten av att kunna kontrolla eller förstöra datorer.




Jag vill inte vara elak, men i diverse trådar så kommer du med diverse påståenden om människor som kan än det ena och än det andra. Jag tror du helt enkelt skulle behöva ta till det lite skeptiskt tänkande och inte tro på allt vad homeopater, "esoteriker" etc påstår. Jag säger inte att allt vad vi kallar övernaturligt idag inte existerar men man måste ändå förhålla sig förnuftigt till saker och ting och en del av de saker på påstår saknar förnuft. Att en människa skulle med tankar kunna slå ut datorer elller spränga glödlampor är saker som jag ser som omöjliga.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 15:26:37, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Inger » 2008-09-03 10:10:42

Poltergeist då? Det fenomenet har man väl kunnat knyta till vissa personers psykiska energi? (Rätta mig gärna om jag har fel.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 15:26:37, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav rdos » 2008-09-03 10:11:36

Kan någon förklara hur man kan få kramp i benen av att ligga över vatten? Draget går dessutom i släkten där åtminstone jag, mor, och min morbror har precis samma problem.

Väntar med spänning på en vetenskaplig förklaring. :twisted:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:26:37, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav earlydayminer » 2008-09-03 11:02:05

Jag vill ha en vetenskaplig förklaring på rdos in person.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 15:26:37, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav rdos » 2008-09-03 11:12:33

earlydayminer skrev:Jag vill ha en vetenskaplig förklaring på rdos in person.


Rdos går inte att förklara med vetenskap. :wink:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:26:37, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav earlydayminer » 2008-09-03 11:13:16

:)
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 15:26:37, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav Moggy » 2008-09-03 12:34:00

rdos skrev:
earlydayminer skrev:Jag vill ha en vetenskaplig förklaring på rdos in person.


Rdos går inte att förklara med vetenskap. :wink:



Då finns inte Rdos.

8)
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 15:26:38, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav rabarb » 2008-09-03 13:11:53

Vem är den där rdos ni pratar om?
Senast redigerad av rabarb 2011-05-04 15:26:38, redigerad totalt 1 gång.
rabarb
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2008-06-07

Inläggav rdos » 2008-09-03 13:20:09

Moggy skrev:
rdos skrev:
earlydayminer skrev:Jag vill ha en vetenskaplig förklaring på rdos in person.


Rdos går inte att förklara med vetenskap. :wink:



Då finns inte Rdos.

8)


Jo, rdos operativsystem finns bevisligen på Internet, men frågan är ju om det är operativsystemet som skriver på AF eller en person? :twisted:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:26:38, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rabarb » 2008-09-03 13:28:58

Hur som helst är det ett mirakel att någon/något med den intelligensen kan skriva inlägg. :wink:
Senast redigerad av rabarb 2011-05-04 15:26:38, redigerad totalt 1 gång.
rabarb
 
Inlägg: 428
Anslöt: 2008-06-07

Inläggav Thunderchild » 2008-09-03 15:04:12

rdos skrev:Kan någon förklara hur man kan få kramp i benen av att ligga över vatten? Draget går dessutom i släkten där åtminstone jag, mor, och min morbror har precis samma problem.

Väntar med spänning på en vetenskaplig förklaring. :twisted:


Vetenskapen kan du få vänta länge på..

Andra har för länge sedan förstått att kroppen är full av energikretsar som ett avancerat batteri.. Å vatten är ledande.. :idea:
Senast redigerad av Thunderchild 2011-05-04 15:26:38, redigerad totalt 1 gång.
Thunderchild
 
Inlägg: 1090
Anslöt: 2006-09-04
Ort: Falun

Inläggav Zombie » 2008-09-03 15:18:23

Moggy skrev:Det där att människor skulle kunna påverka datorer tror jag inte på. Servrarna som ansvarar för en banks datorsystem är skyddade system som kan befinna sig långt ifrån bankens lokaler och i speciella serverrum som är avskärmade mot det mesta som kna inträffa förutom en EMP.

Människohjärnan använder en effekt i storleksordningen av en glödlampa och även om de gick att fokusera den energin på ett kontrollerat sätt så är det inte i närheten av att kunna kontrolla eller förstöra datorer.




Jag vill inte vara elak, men i diverse trådar så kommer du med diverse påståenden om människor som kan än det ena och än det andra. Jag tror du helt enkelt skulle behöva ta till det lite skeptiskt tänkande och inte tro på allt vad homeopater, "esoteriker" etc påstår. Jag säger inte att allt vad vi kallar övernaturligt idag inte existerar men man måste ändå förhålla sig förnuftigt till saker och ting och en del av de saker på påstår saknar förnuft. Att en människa skulle med tankar kunna slå ut datorer elller spränga glödlampor är saker som jag ser som omöjliga.

Det är ju just det som är problemet.

Att belägga är en sak. Att spåra kausalitet en annan.
Men dessa informella obelagda vittnesbörd om att konstiga saker händer finns där iallafall och har alltid funnits. Man kan alltid avfärda nästan alla på grundval av bristande beläggning och frånvarande förklaringsmodeller.
Men det finns en gräns för hur mycket man kan förneka vad folk faktiskt påstår sig ha upplevt.
Alla delar i föregående mening bygger på ömtåliga heuristiska överväganden, och det är ett problem. Likväl är det svårt att trovärdigt avfärda om man vill vara rimlig.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 15:26:38, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Moggy » 2008-09-03 15:45:10

Zombie skrev:Det är ju just det som är problemet.

Att belägga är en sak. Att spåra kausalitet en annan.
Men dessa informella obelagda vittnesbörd om att konstiga saker händer finns där iallafall och har alltid funnits. Man kan alltid avfärda nästan alla på grundval av bristande beläggning och frånvarande förklaringsmodeller.
Men det finns en gräns för hur mycket man kan förneka vad folk faktiskt påstår sig ha upplevt.
Alla delar i föregående mening bygger på ömtåliga heuristiska överväganden, och det är ett problem. Likväl är det svårt att trovärdigt avfärda om man vill vara rimlig.



Nä, sant. Men på samma sätt så kan man ju inte utan vidare acceptera allt som folk säger sig vaea med om. Man vill ju inte anklaga nån får att ljuga, men att räkna upp massa fantastiska händelser som hänt folk man känner blir inte värt så mycket ut ett andrahandsperspektiv...
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 15:26:38, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav rdos » 2008-09-03 20:03:41

Thunderchild skrev:Vetenskapen kan du få vänta länge på..


Kan tänka mig det.. :wink:

Thunderchild skrev:Andra har för länge sedan förstått att kroppen är full av energikretsar som ett avancerat batteri.. Å vatten är ledande.. :idea:


Fast det är nog bara strömmande vatten som ger problem. Å andra sidan så kanske strömmande vatten kan generera svaga magnetfält? :idea:

Hur som helst så kan jag oxå detektera vatten med en pendel. Undrar hur vetenskapen förklarar det? :twisted:
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:26:38, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Jonte » 2008-09-03 20:20:30

rdos skrev:
Thunderchild skrev:Vetenskapen kan du få vänta länge på..


Kan tänka mig det.. :wink:

Thunderchild skrev:Andra har för länge sedan förstått att kroppen är full av energikretsar som ett avancerat batteri.. Å vatten är ledande.. :idea:


Fast det är nog bara strömmande vatten som ger problem. Å andra sidan så kanske strömmande vatten kan generera svaga magnetfält? :idea:

Hur som helst så kan jag oxå detektera vatten med en pendel. Undrar hur vetenskapen förklarar det? :twisted:
Om du först kan visa i ett kontrollerat test att du verkligen har de egenskaperna finns stora pengar att hämta. Randi har väl utlyst nåt pris på vad var det, en miljon dollar (eller var det bara 100 000?).
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 15:26:41, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Inläggav rdos » 2008-09-03 21:23:25

Jonte skrev:Om du först kan visa i ett kontrollerat test att du verkligen har de egenskaperna finns stora pengar att hämta. Randi har väl utlyst nåt pris på vad var det, en miljon dollar (eller var det bara 100 000?).


Inga problem. Det skulle jag lätt kunnat göra. Fast hur sätter man upp ett sådant kontrollerat test? Sätter bindel på en och ser om man kan reproducera sina egna resultat? Gräver en brunn för att kolla om det finns vatten? Det var iaf så man valde plats på brunnar förr i tiden. Alla brunnar jag testat här på landet ligger där större vattenådror korsar varandra.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 15:26:41, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Zombie » 2008-09-03 21:54:19

Och där kom Randi också. Ursäkta Jonte.
Men visst ja, det var sådant här man inte kan skriva om på det här forumet.
Här löper tro och kunskapssökande samman i den allmänna stämningen så att man inte kommer längre med det senare. Här går gränsen för forumets allmänna mod eller ödmjukhet.
Ska försöka komma ihåg det nu den här femtioelfte gången.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 15:26:41, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Jonte » 2008-09-03 23:02:05

Zombie skrev:Och där kom Randi också. Ursäkta Jonte.
Men visst ja, det var sådant här man inte kan skriva om på det här forumet.
Här löper tro och kunskapssökande samman i den allmänna stämningen så att man inte kommer längre med det senare. Här går gränsen för forumets allmänna mod eller ödmjukhet.
Ska försöka komma ihåg det nu den här femtioelfte gången.
Du får skriva vad du. Jag sätter inga gränser för dig men jag tar mig friheten att kommentera. Jag är väl lätt skeptiskt lagd. Har du ett (1) argument för att jag inte skulle få föra fram min syn?

Vill rdos ha en vetenskaplig förklaring till sina förmågor vill åtminstone jag veta om dessa förmågor finns och vad de består i. Det är många som tror sig ha övernaturliga eller ännu icke kända förmågor med dessa brukar inte kunna visas i kontrollerade studier. Därmed inte sagt att allt vi inte vet idag inte finns för så tror jag inte.
Senast redigerad av Jonte 2011-05-04 15:26:41, redigerad totalt 1 gång.
Jonte
 
Inlägg: 1402
Anslöt: 2007-02-01

Återgå till Intressanta intressen



Logga in