En fråga om melatonin

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: atoms, Alien, marxisten

En fråga om melatonin

Inläggav Karamell » 2019-09-22 18:32:17

Hur länge har sömnhormon som sömntabletter funnits?
Karamell

Anslöt: 2016-03-28

En fråga om melatonin

Inläggav slackern » 2019-09-22 20:04:47

Sådant är bäst att du frågar din psykiatriker/läkare om, annars skulle jag rekommendera dig att kontakta närmaste apotek eller ta kontakt med Läkemedelsverket. Cirkadin tror jag det heter som kom först som licensfritt på den svenska marknaden.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

En fråga om melatonin

Inläggav illmbius » 2019-09-22 21:46:32

jag vet inte men d funkar inte om man e känslig för kaffe :-)003
illmbius

Anslöt: 2019-09-12

En fråga om melatonin

Inläggav ShakeItOut » 2019-09-22 22:21:53

Säkert 10+ år att köpa utomlands men inte så många år i Sverige och på högkostnadsskyddet. Vet inte riktigt om det räknas som sömntabletter dock, mer insomningstablett fast knappt det.
ShakeItOut

Anslöt: 2018-10-19

En fråga om melatonin

Inläggav omnicoder » 2019-09-25 14:24:24

Karamell skrev:Hur länge har sömnhormon som sömntabletter funnits?

Minst lika länge som organismer haft melatoninreceptorer i ögonen ;)
omnicoder

Anslöt: 2019-09-25

En fråga om melatonin

Inläggav Karamell » 2019-10-15 11:36:41

Kan man bli immun mot melatonin?
Karamell

En fråga om melatonin

Inläggav Zima33 » 2019-10-15 18:33:50

Karamell skrev:Kan man bli immun mot melatonin?

Det vet jag inte men jag har märkt att effekten avtar med tiden. Tog 3 mg i början och är nu uppe i 12-15 mg.
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

En fråga om melatonin

Inläggav Karamell » 2019-10-15 20:45:32

Zima33 skrev:

Det vet jag inte men jag har märkt att effekten avtar med tiden. Tog 3 mg i början och är nu uppe i 12-15 mg.
Oj då. Undrar vad det beror på...
Karamell

En fråga om melatonin

Inläggav godisklubba » 2019-10-15 21:12:54

Jag har tagit melatonin, 5mg, i ca ett år. Har inte behövt öka något och tycker inte heller att effekten avtagit något vidare. Men vet andra som får mindre effekt med tiden, lika väl som jag vet andra som kan ta samma dos under en lång tid. Så det är nog högst individuellt.
godisklubba
Ny medlem

Anslöt: 2019-09-20

En fråga om melatonin

Inläggav Zima33 » 2019-10-17 15:37:27

Karamell skrev:
Zima33 skrev:

Oj då. Undrar vad det beror på...

Kan nog vara individuellt för mig, tar fyra till mediciner för sömnen.
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

En fråga om melatonin

Inläggav kiddie » 2019-10-17 23:30:21

Många tar melatonin på veckorna och inte på helgen just för att hålla toleransen nere. Hos vissa ökar toleransen extremt mycket till mängder som är farliga att ta. Man SKA egentligen inte ta mer än 3-4 mg om dagen. Efter det finns ingen säkerhet fastställd.

Som med allting så kan det vara värt att utsätta sig för risker för sova måste man!

Men melatonin kan trigga immunförsvaret att uppföra sig illa. Dvs autism som är sammanvävt med autoimmuna sjukdomar, då får man akta sig lite. Man kan ha en eller flera autoimmuna sjukdomar latent som inte kommer fram förrän vid en boost av immunsystemet, detta kan hända vid stress, svår influensa eller melatoninbruk.

Just för störning i dygnsrytmen som verkar vanligt vid ADD/ADHD och AS/autism, funkar ofta melatonin bra. Vilket är ett tveeggat svärd, eftersom autismgruppen oxo enklare blir sjuka i autoimmuna sjukdomar.
kiddie

Anslöt: 2013-02-23

En fråga om melatonin

Inläggav omnicoder » 2019-10-21 10:14:44

Det kan vara intressant att förstå hur melatonin fungerar rent fysiologiskt och hur man kan påverka detta för optimering av sömn
omnicoder

En fråga om melatonin

Inläggav Karamell » 2019-10-21 12:34:27

omnicoder skrev:Det kan vara intressant att förstå hur melatonin fungerar rent fysiologiskt och hur man kan påverka detta för optimering av sömn
Hur skulle du lära ut detta då?
Karamell

En fråga om melatonin

Inläggav omnicoder » 2019-10-31 11:33:24

Karamell skrev:
omnicoder skrev:Det kan vara intressant att förstå hur melatonin fungerar rent fysiologiskt och hur man kan påverka detta för optimering av sömn
Hur skulle du lära ut detta då?

Jag skulle börja med att förklara att melatonin är ett hormon som styrs av dygnsrytmen.
Melatoninet utsöndras av tallskottskörteln när det är mörkt och relativt kyligare.

Vi har melatoninreceptorer i ögonen som är känsliga för ljus. Man har t.ex. sett att blinda människor som opererar bort ögonen förlorar dygnsrytm pågrund av detta.
Melatoninreceptorerna är känsliga för blåljus. Så pass när man utsätts för ljus åt det blåa ljusspektrat så kan melatoninutsöndringen förskjutas flera timmar senare dvs, sömnen störs.

Melatonin har många antioxidativa och positiva effekter på hela kroppen och troligtvis en essentiell del av sömnen.

Melatoninets metabolism kan förenklat beskrivas:
tryptofan->serotonin->melatonin.

Tryptofan är en essentiell aminosyra, dvs vi kan inte bilda denna själv utan måste få det exogent t.ex. via kost.

Man har inte sett att det finns långvariga problem att kroniskt ta melatonin mer än att det ibland får en dämpad effekt efter ett tag.

Melatonin avtar med åldern.

Det som är lite oklart är dock huruvida det finns långsiktiga konsekvenser av att ta detta hormon som kroppen själv ska producera. Eftersom man bara, vad jag vet, studerat detta på människor i 2 år.

Det går inte att ta patent på melatonin eftersom det är ett hormon.
Därför har det blivit större i hälsokostindustrin snarare än i läkemedelsindustrin.

Eftersom det är ett hormon med en tydlig "metabolism karta" som vi känner till och vi förstår hur detta hormon triggas så är det vettigast att faktiskt se till att få i sig tryptofan (via kost hellre än kosttillskott).
Tryptofan konkurrerar med andra aminosyror så det är smartare att ta dem isolerat från andra aminosyror.

Nästa steg är att se till att fixa till sin dygnsrytm.
När solen gå upp det bra att få en dos solljus (även om det är molnigt).
Dsv en promenad på morgon eller förmiddag tajmat med soluppgång.
Dagsljus över lag optimerar dygnsrytm. Alla celler har en biologisk cirkadisk klocka (nobelpriset 2018?).
En annan grej många gör fel på är kost. Inte bara att de inte får i sig tillräckligt med tryptofan, de utanför ett biologiskt tidsfönster på 12 timmar. Mycket studier tyder på att detta påverkar sömnen negativt.
För att inte tala om andra konventionella kostproblem som överskott av kolhydrater etc.
Sedan det vanligaste. För mycket skärmtid och artificiellt ljus.
Rött ljus är ok, naturliga ljuskällor med (månens ljus, eld etc).
Men dagsljus på kvällen stör melatoninproduktionen och dygnsrytmen.

Skulle gissa att de flesta borde kunna förbättra sin sömn avsevärt om de förstod detta.
omnicoder

En fråga om melatonin

Inläggav omnicoder » 2019-10-31 11:35:40

Felpost
omnicoder

En fråga om melatonin

Inläggav kiddie » 2019-10-31 15:10:29

Om man funkar så normalt att man automatiskt får bra dygnsrytm om man sover i ett mörkt rum och inte utsätter sig för skärmar innan man somnar, då HAR man inga sömnproblem, dvs melatonin behövs INTE.

Det är när de här systemen felar som man kan behöva melatonin. Dvs du kan ha superbra sömnhygien men du somnar konstant 6 timmar efter det att du ska. Då kan det vara befogat med ett hormon som tidigarelägger sömnen.

Att behandla folk med sjukdomar och störningar som om de vore normala gör stor skada. Friskvården älskar att göra så. De ser på en frisk och säger att Gör som den så blir du oxo frisk! Total idioti. Med den logiken ska jag hoppa omkring på ett brutet ben för de utan brutet ben mår bäst av att röra på benen.
kiddie

En fråga om melatonin

Inläggav omnicoder » 2019-11-01 12:33:36

kiddie skrev:Om man funkar så normalt att man automatiskt får bra dygnsrytm om man sover i ett mörkt rum och inte utsätter sig för skärmar innan man somnar, då HAR man inga sömnproblem, dvs melatonin behövs INTE.

Det är när de här systemen felar som man kan behöva melatonin. Dvs du kan ha superbra sömnhygien men du somnar konstant 6 timmar efter det att du ska. Då kan det vara befogat med ett hormon som tidigarelägger sömnen.

Att behandla folk med sjukdomar och störningar som om de vore normala gör stor skada. Friskvården älskar att göra så. De ser på en frisk och säger att Gör som den så blir du oxo frisk! Total idioti. Med den logiken ska jag hoppa omkring på ett brutet ben för de utan brutet ben mår bäst av att röra på benen.

Nja. Du förenklar.Dels så är det mycket mer som ska göras för att optimera melatoninproduktion en det lilla du skriver. Att vi behöver melatonin är självklart. Att vi behöver ta melatonintabletter utan att göra det som kroppen behöver för att själv producera melatonin är felaktigt tänkande.

Jag säger att det minimala man bör göra om man har sömnproblem och kan tänka och läsa är att lära sig hur melatonin fungerar och hur allt relaterat till sömn fungerar.
När man lärt sig detta. Bör man implementera detta. Har man implementerat detta korrekt och ändå inte kan producera adekvat mängd melatonin då kan man välja att ta melatonintabletter tills man listat ut något bättre.
För jag vågar slå vad om att det är smartare i det långa loppet att lösa grundorsaken till problemet.

Sjukvården vill gärna att du ska vara sjuk och följa normer. Tyvärr är sjukvården ett ineffektivt och ofta dåligt system som behandlar symptom med medicinering utan att påverka ursprungsproblem, ej förstår mekanismer, ej tolkar forskningen korrekt.

Friskvården åandrasidan vill i första hand tjäna pengar på människor som har råd att betala pengar för att optimera hälsa eller förebygga sjukdomar.

Jag vill påstå att det är du själv som har ett ansvar för din hälsa.

Vill du bli behandlad som en sjuk med medicin och tro att det inte går att hitta bättre sätt eller vill du
bli tjänad pengar på?

Ingetdera. Båda alternativ ovan sjukvård vs friskvård är sätt att frånsäga sig sitt egenansvar över sin hälsa.

Liknelsen du ger är korkad och applicerar inte på situationen.
Jag har inte sagt att det är lätt eller svårt.
Det skiljer sig individuellt. Men när det gäller melatonin och sömn är det intressant att jämföra hur dåligt människor sover idag genom att helt enkelt självsabotera sin sömn av ren okunskap.
Samhället hjälper till med hur vi lever idag.
Du behöver inte ha asperger för att ha problem med sömnen.

Jag har sovit dåligt.
Jag lärde mig hur saker hängde ihop och fixade min sömn.
Inte sjukvården, inte friskvården, inte melatonintabletterna.

Men visst ta era tabletter.
Vore ju tråkigt att hoppa på ett brutet ben. ;)
omnicoder

En fråga om melatonin

Inläggav kiddie » 2019-11-01 23:03:12

omnicoder skrev:Nja. Du förenklar.

Jag säger att det minimala man bör göra om man har sömnproblem och kan tänka och läsa är att lära sig hur melatonin fungerar och hur allt relaterat till sömn fungerar.
När man lärt sig detta. Bör man implementera detta. Har man implementerat detta korrekt och ändå inte kan producera adekvat mängd melatonin då kan man välja att ta melatonintabletter tills man listat ut något bättre.
För jag vågar slå vad om att det är smartare i det långa loppet att lösa grundorsaken till problemet.

Jag har sovit dåligt.

Nu pratar jag inte sömnstörningar i allmänhet utan de som det finns del i att melatonininsöndringen inte sker när man önskar.

När man har lärt sig hur det funkar hos vanliga försöker man göra som de, för om någon är frisk så gör man allt den friske gör blir man frisk (totalt falsk logik). Sedan blir man ledsen för att man inte litade på sig själv utan lät sig övertalas av aftonbladetexperter. Man har lärt sig hur det funkar hos de normala men det hjälper inte ett skit.

Klart jag förenklade men jag sa vad du sa.

Hur listar man ut boten? Vad är grunden till dygnsrytmproblematik?

Hur fixade du din sömn? (Hade du inte dygnsrytmstörning behöver du inte förklara).

Vi har ansvar för vår hälsa till en viss punkt. När folk hör att jag drog ut en dålig tand på mig själv tycker folk att jag passerat en gräns. Folk som syr sig själva har kanske oxo gjort det. I vissa fall är ansvaret delat. Folk bör nog inte operera ut sin egen blindtarm.
kiddie

En fråga om melatonin

Inläggav kiddie » 2019-11-01 23:30:54

En liten mysko grej. När solen börjar gå upp somnar jag. Det betyder att jag kan somna hyfsat lätt om somrarna... Innan det är extremt sent.

Om solen gör att man blir pigg, varför blir jag då trött av solen och ibland kan jag lura kroppen med TV:n på så kan jag tro att det är morgon och somna. Funkar dock inte alla dagar.

Tycker oxo det är rätt överkaxigt att påstå att folk sååååå gärna äter tabletter. De flesta vill inte ta medicin men orkar inte annars. För många är det det sista man testar. Sjukt att få det som att låta som att vi som tar mediciner är en speciell sorts människa som med glädje mumsar piller.

Själv äter jag i snitt 1 tablett melatonin i veckan.
kiddie

En fråga om melatonin

Inläggav Flinta » 2019-11-01 23:37:36

kiddie skrev:överkaxigt

Det är ett bra uttryck i sammanhanget, ja :!:

Kopierar det uttrycket då det passar i många andra sammanhang :wink:
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

En fråga om melatonin

Inläggav omnicoder » 2019-11-15 16:51:32

kiddie skrev:
omnicoder skrev:Nja. Du förenklar.

Jag har sovit dåligt.

Nu pratar jag inte sömnstörningar i allmänhet utan de som det finns del i att melatonininsöndringen inte sker när man önskar.

När man har lärt sig hur det funkar hos vanliga försöker man göra som de, för om någon är frisk så gör man allt den friske gör blir man frisk (totalt falsk logik). Sedan blir man ledsen för att man inte litade på sig själv utan lät sig övertalas av aftonbladetexperter. Man har lärt sig hur det funkar hos de normala men det hjälper inte ett skit.

Klart jag förenklade men jag sa vad du sa.

Hur listar man ut boten? Vad är grunden till dygnsrytmproblematik?

Hur fixade du din sömn? (Hade du inte dygnsrytmstörning behöver du inte förklara).

Vi har ansvar för vår hälsa till en viss punkt. När folk hör att jag drog ut en dålig tand på mig själv tycker folk att jag passerat en gräns. Folk som syr sig själva har kanske oxo gjort det. I vissa fall är ansvaret delat. Folk bör nog inte operera ut sin egen blindtarm.

Jag är inne på aspekter av sömnstörning som berör melatonin.

Jag ska försöka besvara så gott jag kan men ja, jag hade tidigare bl.a. problem även med dygnsrytm.

Och gällande ansvar. Jag står fast vid mitt föregående att vi bär egenansvar över vår hälsa till den förmåga vi har.
Når vi gränsen där vår förmåga inte räcker till har vi fortfarande ansvaret att påverka situationen genom att ta hjälp av lämpligt kunniga, dvs vårt egenansvar gäller även där. Att det sedan är t.ex. en tandläkare som gör jobbet är en annan sak. Tandläkaren har sitt vårdansvar i situationen. Men det är ditt ansvar att ta initiativ till den hjälp du behöver om du kan det dvs.
Om du är så korkad att du försöker dra ut din egen tand trots inkompetens inom detta så är detta ett exempel på felanvändt ansvar, du har i det läget ansvar att göra det bästa valet i den givna situationen som helt klart är att ta hjälp från någon som kan detta.
Det kan tyckas som en tolkningsfråga. Subtilt antar jag...

Jag utgår från att du övervägande tillhör arten homo sapiens? Eller att du åtminstone är ett däggdjur?
I detta fall tror jag nog att dygnsrytm och melatonin mekanismer funkar relativt lika med utrymme för individuella variationer. Dock om vi ser det från ramverksnivå går det att utveckla strategier som går att tillämpa på människor som har mer eller mindre typer av sömnstörningar.

Det första steget att göra är att inte läsa aftonbladet, att tro att där finns experter eller att bli ledsen om man följer okunniga skribenter i skräpmedia.

Det andra är att sluta separera sig själv som defekt och andra som "normala".
Jag skulle påstå att normen inte är friskare per definition.
Vi lever i en evolutionär mismatch.
Skillnaden mellan t.ex. mig och normen är att samhället är bättre anpassad till normens mismatch.
Men normen är, skulle jag våga påstå, invaggad i ett sjukligt sätt att leva, vilket man kan se om man tittar närmre på saken. Men det är en annan diskussion.

I mitt fall fixade jag dygnsrytmen genom att vara noga med att bygga en uppsättning rutiner som jag följer konsekvent varje dag. Kan sammanfattas med följande punkter. Lite förenklat.

1. Meditation vid uppvaknande.

2. Analys av nattens sömn och konstruktiva reflektioner kring förbättringsmöjligheter och insikter kring vad som orsakat vad. Jag mäter olika sömnparametrar och har kontinuerligt data att utgå ifrån.

3. Aktivitet innan dagen börjar. Ta en promenad(behöver inte vara lång) i dagsljus om möjligt (vintertid missas ljuset denna tid).
Det sätter den initiala dygnsrytmen. Andra rutiner kan användas för att skapa betingning t.ex. en kall dusch.

4. Begränsa mängden stimulantia (koffein,te,choklad m.m.). Om stimulantia intas, begränsa då tidsmässigt till tidigare under dagen.
Om kaffe intas: Drick endast 1-2 koppar innan kl 12, men inte för tidigt. Kanske mellan kl 8 och kl 12.
Beroende på din koffeinmetabolism (som jag känner till i mitt eget fall som medelsnabb) så bör du anpassa intag av koffein och kanske t.o.m undvika koffein helt. Te innehåller också koffein. Svart te innehåller 50% av mängden koffein kaffe innehåller.
Om jag dricker kaffe dricker jag endast 1 kopp kring kl 9 och inte mer.

5. Träning bör ske första halvan av dagen. Helst ej på kvällen och definitivt inte sent på kvällen.
Fysisk aktivitet på kvällen bör vara parasympatisk (typ tai chi, lugn promenad etc).
Överträna inte.

6. Promenad utomhus mitt på dagen. Solljus (även om molnigt) hjälper dygnsrytmen, signalerar vilken tiden är och synkroniserar kroppens dygnsrytm bättre. Denna påverkas av ljus.

7. Matintag bör ske tidsbegränsat. Sen stor middag är det sämsta man kan göra för sin dygnsrytm.
Jag begränsar mitt matintag till ett tidsfönster av högst 6 timmar, där sista måltiden oftast sker innan kl 14.
Då hinner kroppen byta ner och bearbeta all näring i god tid innan läggdags, dessutom gör det att kroppen får mer tid till reparation under natten etc.
Eftersom jag inte äter särskilt mycket kolhydrater (typ mindre än 20g per dag) har jag inga problem med blodsocker eller hungershormon utan klarar mig på en eller två måltider per dag i ett kort tidsspann.
Det minskar dessutom tiden jag behöver för att känna mig utvilad.

8. På kvällen bör alla starka vita lampor, skärmar och annat släckas ner och dämpas till max.
Ljuset på alla skärmar bör tonas ned så mycket som möjligt. Använd blåljusblockerande glasögon från kl 18 om du går och lägger dig kl 22. Problemet är att det finns blåjlus över allt i vårt moderna sammhälle idag. Personligen gör jag detta från kl 17 och somnar runt kl 21.30.

9. Stäng av värmen inomhus även om det är vinter (eller vrid åtminstone ner värmen på kvällen).
Kroppens dygnsrytm och sömnkvalite påverkas av temperatur. I vårt moderna samhälle har vi sommarvärme året om med all artificiell uppvärmning.

10. Tyngdtäcke.

11. Se till att du inte har brist på tryptofan. Svamp är rikast på detta. Kroppen bryter ner typtofan till serotonin och melatonin.

12. Minska socker och kolhydratsintag. Ersätt med fett (ej fleromättade vegetabiliska fetter).

13. Om kolhydrater intas lite mer, spara detta till sista måltiden och inte allt för nära inpå sänggående.

14. Ägna dig åt parasympatisk aktivitet på kvällen. (Varva ner)

15. Ha en kvällsrutin. Jag brukar meditera. Spela lugn musik, etc, läsa något rogivande.

16. Skaffa röda lampor som du tänder på kvällen. Gärna i sovrummet. Lampor med vitt ljus stör sömnen. (Via melatoninreceptorer i ögonen).

17. Se till att betinga positivt till sängåendet, platsen. Förankra positiva minnen till den plats där du ska sova.

Det finns mycket mer men detta är nog en bra start eller sammanfattning av en.

Det hjälpte mig att sova mycket bättre, asperger inte. Normal eller inte.
Förresten finns det massa sömnstörningar hos "normala".
Normal betyder inte frisk. Normal betyder vanligast förekommande.
Om det är normalt att vara sjuklig eller dålig så är det onormalt att vara bättre än så.
omnicoder

En fråga om melatonin

Inläggav kiddie » 2019-11-15 18:01:57

Jag tror inte att jag är genetiskt defekt, jag tror att vissa är sanna nattmänniskor för att en och annan behövdes som var nattvaken utan att somna. Därför tror jag i mitt fall att sådant som blått ljus gör mig sömnig.

Så, nej, jag tror inte mina mekanismer är samma som flertalet. Med det säger jag inte att jag är fel. Men i dagens samhälle har jag ju ingen uppgift. Hade jag jobbat hade jag ju kunnat nattjobba utan att bli sjuk av detta.

Därför funkar inte olika mekanismer på samma sätt på mig som andra. Som nej jag blir inte trött av mörker och pigg av ljus efter dygnets timmar. Självklart har jag testat att göra precis som du säger. Det slutade med total katastrof.

Därför VET jag att den dygnstypen man är, får man leva med, börjar man göra våld på sig får man ta konsekvenserna. Jag levde ett helt år med prima sömnhygien, åt sista målet på miljöterapin (vi slutade kl 15 eller 16), jag åt frukost med dem kl 9. Hade gett mig fan på att knäcka detta med sömnen men knäckte bara mig själv.

Jag gjorde förresten 12 av dina 17 punkter på listan.
kiddie

En fråga om melatonin

Inläggav Gudmund Grå » 2019-11-15 19:15:40

omnicoder skrev:I mitt fall fixade jag dygnsrytmen genom att vara noga med att bygga en uppsättning rutiner som jag följer konsekvent varje dag.

Otroligt bra inlägg Omni! Tack! Skulle kunna surfa in på detta forum enkom för att leta rätt på inlägg likt detta. Lösningsorienterat. Själv skriver jag mest reaktionärt rasistiska svartpillerkommentarer. :oops: Kanske borde skärpa mig lite och låta mig inspireras.

Vad för slags meditation upprätthåller du? Hur har det påverkat dig (sömnen förutan)?

Har själv på gamla dar (47) nu äntligen kommit igång med en meditativ praxis. Oftast två gånger per dag, ibland en eller tre. Ungefär 20 minuter (med hjälp av appen Bodhi timer). Så här i början så försöker jag följa en inarbetad tradition. Valde den thailändska skogsbuddhismen och en amerikansk herre med skön röst som instruktör. https://www.dhammatalks.org/index.html

Det är väldigt kul faktiskt. Och rätt svårt att inte vandra i väg i tanken. Denna metod fokuserar mest på andningen och att känna energin i kroppen och just det hjälper mig bra. Ibland går 20 minuter väldigt fort och ibland masar de sig fram. Ibland pirrar kroppen av subtil energi och ibland är det tankekakafoni, smärta och tung kroppskänsla (om jag nyss ätit exempelvis).

Tiderna för meditationen bestäms mest av väckning och läggning av min femåring. Hinns det inte med på morgonen så tar jag det isf på fm eller em (innan dagishämtning), då jag f n tyvärr inte arbetar.

Jag kan inte säga säkert (korrelation är inte kausalitet och allt det där), men jag tror att just dessa meditationsstunder sen ca tre veckor tillsammans med järntemplet 2-3 ggr/veckan sakta börjar hjälpa mig ur en depression som jag brottas med sedan ett tag. De riktigt djupa dipparna är iaf färre och mildare.

Känner att jag fått tandat blod och det skulle vara fint att upprätthålla denna praktik resten av mina jordeår.
Gudmund Grå

Anslöt: 2017-09-30

En fråga om melatonin

Inläggav RapeRegs » 2019-11-15 20:26:40

kiddie skrev:Jag tror inte att jag är genetiskt defekt,

Ok. Ditt kausalitetsresonemang är lite flummigt, men du kommer iallafall fram till att:

Därför tror jag i mitt fall att sådant som blått ljus gör mig sömnig.

Då måste ju slutsatsen vara att du ska bada i blått ljus ett par timmar innan sömngående. Eftersom du inte är genetiskt defekt borde det göra underverk för din sömn!
RapeRegs

Anslöt: 2015-06-19

Återgå till Aspergare och vården

Logga in