En fråga om melatonin

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

En fråga om melatonin

Inläggav Karamell » 2019-09-22 18:32:17

Hur länge har sömnhormon som sömntabletter funnits?
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

En fråga om melatonin

Inläggav slackern » 2019-09-22 20:04:47

Sådant är bäst att du frågar din psykiatriker/läkare om, annars skulle jag rekommendera dig att kontakta närmaste apotek eller ta kontakt med Läkemedelsverket. Cirkadin tror jag det heter som kom först som licensfritt på den svenska marknaden.
slackern
 
Inlägg: 43698
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

En fråga om melatonin

Inläggav illmbius » 2019-09-22 21:46:32

jag vet inte men d funkar inte om man e känslig för kaffe :-)003
illmbius
 
Inlägg: 141
Anslöt: 2019-09-12

En fråga om melatonin

Inläggav ShakeItOut » 2019-09-22 22:21:53

Säkert 10+ år att köpa utomlands men inte så många år i Sverige och på högkostnadsskyddet. Vet inte riktigt om det räknas som sömntabletter dock, mer insomningstablett fast knappt det.
ShakeItOut
 
Inlägg: 615
Anslöt: 2018-10-19

En fråga om melatonin

Inläggav omnicoder » 2019-09-25 14:24:24

Karamell skrev:Hur länge har sömnhormon som sömntabletter funnits?

Minst lika länge som organismer haft melatoninreceptorer i ögonen ;)
omnicoder
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2019-09-25

En fråga om melatonin

Inläggav Karamell » 2019-10-15 11:36:41

Kan man bli immun mot melatonin?
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

En fråga om melatonin

Inläggav Zima33 » 2019-10-15 18:33:50

Karamell skrev:Kan man bli immun mot melatonin?

Det vet jag inte men jag har märkt att effekten avtar med tiden. Tog 3 mg i början och är nu uppe i 12-15 mg.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

En fråga om melatonin

Inläggav Karamell » 2019-10-15 20:45:32

Zima33 skrev:
Karamell skrev:Kan man bli immun mot melatonin?

Det vet jag inte men jag har märkt att effekten avtar med tiden. Tog 3 mg i början och är nu uppe i 12-15 mg.
Oj då. Undrar vad det beror på...
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

En fråga om melatonin

Inläggav godisklubba » 2019-10-15 21:12:54

Karamell skrev:Kan man bli immun mot melatonin?


Jag har tagit melatonin, 5mg, i ca ett år. Har inte behövt öka något och tycker inte heller att effekten avtagit något vidare. Men vet andra som får mindre effekt med tiden, lika väl som jag vet andra som kan ta samma dos under en lång tid. Så det är nog högst individuellt.
godisklubba
Ny medlem
 
Inlägg: 4
Anslöt: 2019-09-20

En fråga om melatonin

Inläggav Zima33 » 2019-10-17 15:37:27

Karamell skrev:
Zima33 skrev:
Karamell skrev:Kan man bli immun mot melatonin?

Det vet jag inte men jag har märkt att effekten avtar med tiden. Tog 3 mg i början och är nu uppe i 12-15 mg.
Oj då. Undrar vad det beror på...

Kan nog vara individuellt för mig, tar fyra till mediciner för sömnen.
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

En fråga om melatonin

Inläggav kiddie » 2019-10-17 23:30:21

Många tar melatonin på veckorna och inte på helgen just för att hålla toleransen nere. Hos vissa ökar toleransen extremt mycket till mängder som är farliga att ta. Man SKA egentligen inte ta mer än 3-4 mg om dagen. Efter det finns ingen säkerhet fastställd.

Som med allting så kan det vara värt att utsätta sig för risker för sova måste man!

Men melatonin kan trigga immunförsvaret att uppföra sig illa. Dvs autism som är sammanvävt med autoimmuna sjukdomar, då får man akta sig lite. Man kan ha en eller flera autoimmuna sjukdomar latent som inte kommer fram förrän vid en boost av immunsystemet, detta kan hända vid stress, svår influensa eller melatoninbruk.

Just för störning i dygnsrytmen som verkar vanligt vid ADD/ADHD och AS/autism, funkar ofta melatonin bra. Vilket är ett tveeggat svärd, eftersom autismgruppen oxo enklare blir sjuka i autoimmuna sjukdomar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

En fråga om melatonin

Inläggav omnicoder » 2019-10-21 10:14:44

Det kan vara intressant att förstå hur melatonin fungerar rent fysiologiskt och hur man kan påverka detta för optimering av sömn
omnicoder
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2019-09-25

En fråga om melatonin

Inläggav Karamell » 2019-10-21 12:34:27

omnicoder skrev:Det kan vara intressant att förstå hur melatonin fungerar rent fysiologiskt och hur man kan påverka detta för optimering av sömn
Hur skulle du lära ut detta då?
Karamell
 
Inlägg: 3121
Anslöt: 2016-03-28

En fråga om melatonin

Inläggav omnicoder » 2019-10-31 11:33:24

Karamell skrev:
omnicoder skrev:Det kan vara intressant att förstå hur melatonin fungerar rent fysiologiskt och hur man kan påverka detta för optimering av sömn
Hur skulle du lära ut detta då?


Jag skulle börja med att förklara att melatonin är ett hormon som styrs av dygnsrytmen.
Melatoninet utsöndras av tallskottskörteln när det är mörkt och relativt kyligare.

Vi har melatoninreceptorer i ögonen som är känsliga för ljus. Man har t.ex. sett att blinda människor som opererar bort ögonen förlorar dygnsrytm pågrund av detta.
Melatoninreceptorerna är känsliga för blåljus. Så pass när man utsätts för ljus åt det blåa ljusspektrat så kan melatoninutsöndringen förskjutas flera timmar senare dvs, sömnen störs.

Melatonin har många antioxidativa och positiva effekter på hela kroppen och troligtvis en essentiell del av sömnen.

Melatoninets metabolism kan förenklat beskrivas:
tryptofan->serotonin->melatonin.

Tryptofan är en essentiell aminosyra, dvs vi kan inte bilda denna själv utan måste få det exogent t.ex. via kost.

Man har inte sett att det finns långvariga problem att kroniskt ta melatonin mer än att det ibland får en dämpad effekt efter ett tag.

Melatonin avtar med åldern.

Det som är lite oklart är dock huruvida det finns långsiktiga konsekvenser av att ta detta hormon som kroppen själv ska producera. Eftersom man bara, vad jag vet, studerat detta på människor i 2 år.

Det går inte att ta patent på melatonin eftersom det är ett hormon.
Därför har det blivit större i hälsokostindustrin snarare än i läkemedelsindustrin.

Eftersom det är ett hormon med en tydlig "metabolism karta" som vi känner till och vi förstår hur detta hormon triggas så är det vettigast att faktiskt se till att få i sig tryptofan (via kost hellre än kosttillskott).
Tryptofan konkurrerar med andra aminosyror så det är smartare att ta dem isolerat från andra aminosyror.

Nästa steg är att se till att fixa till sin dygnsrytm.
När solen gå upp det bra att få en dos solljus (även om det är molnigt).
Dsv en promenad på morgon eller förmiddag tajmat med soluppgång.
Dagsljus över lag optimerar dygnsrytm. Alla celler har en biologisk cirkadisk klocka (nobelpriset 2018?).
En annan grej många gör fel på är kost. Inte bara att de inte får i sig tillräckligt med tryptofan, de utanför ett biologiskt tidsfönster på 12 timmar. Mycket studier tyder på att detta påverkar sömnen negativt.
För att inte tala om andra konventionella kostproblem som överskott av kolhydrater etc.
Sedan det vanligaste. För mycket skärmtid och artificiellt ljus.
Rött ljus är ok, naturliga ljuskällor med (månens ljus, eld etc).
Men dagsljus på kvällen stör melatoninproduktionen och dygnsrytmen.

Skulle gissa att de flesta borde kunna förbättra sin sömn avsevärt om de förstod detta.
omnicoder
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2019-09-25

En fråga om melatonin

Inläggav kiddie » 2019-10-31 15:10:29

Om man funkar så normalt att man automatiskt får bra dygnsrytm om man sover i ett mörkt rum och inte utsätter sig för skärmar innan man somnar, då HAR man inga sömnproblem, dvs melatonin behövs INTE.

Det är när de här systemen felar som man kan behöva melatonin. Dvs du kan ha superbra sömnhygien men du somnar konstant 6 timmar efter det att du ska. Då kan det vara befogat med ett hormon som tidigarelägger sömnen.

Att behandla folk med sjukdomar och störningar som om de vore normala gör stor skada. Friskvården älskar att göra så. De ser på en frisk och säger att Gör som den så blir du oxo frisk! Total idioti. Med den logiken ska jag hoppa omkring på ett brutet ben för de utan brutet ben mår bäst av att röra på benen.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

En fråga om melatonin

Inläggav omnicoder » 2019-11-01 12:33:36

kiddie skrev:Om man funkar så normalt att man automatiskt får bra dygnsrytm om man sover i ett mörkt rum och inte utsätter sig för skärmar innan man somnar, då HAR man inga sömnproblem, dvs melatonin behövs INTE.

Det är när de här systemen felar som man kan behöva melatonin. Dvs du kan ha superbra sömnhygien men du somnar konstant 6 timmar efter det att du ska. Då kan det vara befogat med ett hormon som tidigarelägger sömnen.

Att behandla folk med sjukdomar och störningar som om de vore normala gör stor skada. Friskvården älskar att göra så. De ser på en frisk och säger att Gör som den så blir du oxo frisk! Total idioti. Med den logiken ska jag hoppa omkring på ett brutet ben för de utan brutet ben mår bäst av att röra på benen.


Nja. Du förenklar.Dels så är det mycket mer som ska göras för att optimera melatoninproduktion en det lilla du skriver. Att vi behöver melatonin är självklart. Att vi behöver ta melatonintabletter utan att göra det som kroppen behöver för att själv producera melatonin är felaktigt tänkande.

Jag säger att det minimala man bör göra om man har sömnproblem och kan tänka och läsa är att lära sig hur melatonin fungerar och hur allt relaterat till sömn fungerar.
När man lärt sig detta. Bör man implementera detta. Har man implementerat detta korrekt och ändå inte kan producera adekvat mängd melatonin då kan man välja att ta melatonintabletter tills man listat ut något bättre.
För jag vågar slå vad om att det är smartare i det långa loppet att lösa grundorsaken till problemet.

Sjukvården vill gärna att du ska vara sjuk och följa normer. Tyvärr är sjukvården ett ineffektivt och ofta dåligt system som behandlar symptom med medicinering utan att påverka ursprungsproblem, ej förstår mekanismer, ej tolkar forskningen korrekt.

Friskvården åandrasidan vill i första hand tjäna pengar på människor som har råd att betala pengar för att optimera hälsa eller förebygga sjukdomar.

Jag vill påstå att det är du själv som har ett ansvar för din hälsa.

Vill du bli behandlad som en sjuk med medicin och tro att det inte går att hitta bättre sätt eller vill du
bli tjänad pengar på?

Ingetdera. Båda alternativ ovan sjukvård vs friskvård är sätt att frånsäga sig sitt egenansvar över sin hälsa.

Liknelsen du ger är korkad och applicerar inte på situationen.
Jag har inte sagt att det är lätt eller svårt.
Det skiljer sig individuellt. Men när det gäller melatonin och sömn är det intressant att jämföra hur dåligt människor sover idag genom att helt enkelt självsabotera sin sömn av ren okunskap.
Samhället hjälper till med hur vi lever idag.
Du behöver inte ha asperger för att ha problem med sömnen.

Jag har sovit dåligt.
Jag lärde mig hur saker hängde ihop och fixade min sömn.
Inte sjukvården, inte friskvården, inte melatonintabletterna.

Men visst ta era tabletter.
Vore ju tråkigt att hoppa på ett brutet ben. ;)
omnicoder
 
Inlägg: 44
Anslöt: 2019-09-25

En fråga om melatonin

Inläggav kiddie » 2019-11-01 23:03:12

omnicoder skrev:Nja. Du förenklar.

Jag säger att det minimala man bör göra om man har sömnproblem och kan tänka och läsa är att lära sig hur melatonin fungerar och hur allt relaterat till sömn fungerar.
När man lärt sig detta. Bör man implementera detta. Har man implementerat detta korrekt och ändå inte kan producera adekvat mängd melatonin då kan man välja att ta melatonintabletter tills man listat ut något bättre.
För jag vågar slå vad om att det är smartare i det långa loppet att lösa grundorsaken till problemet.

Jag vill påstå att det är du själv som har ett ansvar för din hälsa.

Jag har sovit dåligt.
Jag lärde mig hur saker hängde ihop och fixade min sömn.


Nu pratar jag inte sömnstörningar i allmänhet utan de som det finns del i att melatonininsöndringen inte sker när man önskar.

När man har lärt sig hur det funkar hos vanliga försöker man göra som de, för om någon är frisk så gör man allt den friske gör blir man frisk (totalt falsk logik). Sedan blir man ledsen för att man inte litade på sig själv utan lät sig övertalas av aftonbladetexperter. Man har lärt sig hur det funkar hos de normala men det hjälper inte ett skit.

Klart jag förenklade men jag sa vad du sa.

Hur listar man ut boten? Vad är grunden till dygnsrytmproblematik?

Hur fixade du din sömn? (Hade du inte dygnsrytmstörning behöver du inte förklara).

Vi har ansvar för vår hälsa till en viss punkt. När folk hör att jag drog ut en dålig tand på mig själv tycker folk att jag passerat en gräns. Folk som syr sig själva har kanske oxo gjort det. I vissa fall är ansvaret delat. Folk bör nog inte operera ut sin egen blindtarm.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

En fråga om melatonin

Inläggav kiddie » 2019-11-01 23:30:54

En liten mysko grej. När solen börjar gå upp somnar jag. Det betyder att jag kan somna hyfsat lätt om somrarna... Innan det är extremt sent.

Om solen gör att man blir pigg, varför blir jag då trött av solen och ibland kan jag lura kroppen med TV:n på så kan jag tro att det är morgon och somna. Funkar dock inte alla dagar.

Tycker oxo det är rätt överkaxigt att påstå att folk sååååå gärna äter tabletter. De flesta vill inte ta medicin men orkar inte annars. För många är det det sista man testar. Sjukt att få det som att låta som att vi som tar mediciner är en speciell sorts människa som med glädje mumsar piller.

Själv äter jag i snitt 1 tablett melatonin i veckan.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

En fråga om melatonin

Inläggav Flinta » 2019-11-01 23:37:36

kiddie skrev:överkaxigt


Det är ett bra uttryck i sammanhanget, ja :!:

Kopierar det uttrycket då det passar i många andra sammanhang :wink:
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

En fråga om melatonin

Inläggav kiddie » 2019-11-15 23:54:24

RapeRegs skrev:Då måste ju slutsatsen vara att du ska bada i blått ljus ett par timmar innan sömngående. Eftersom du inte är genetiskt defekt borde det göra underverk för din sömn!


Nej. Däremot kanske ett gradvis ökande av ljus kunna få mig sömnig. I teorin.

Sedan så kan man ju skita i vad som är en defekt och inte. Att kunna dricka mjölk är ju oxo en defekt.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

En fråga om melatonin

Inläggav RapeRegs » 2019-11-16 0:22:44

kiddie skrev:Nej. Däremot kanske ett gradvis ökande av ljus kunna få mig sömnig. I teorin.


Det låter som en väldigt genomtänkt teori men jag förstår kanske inte riktigt alla detaljer ännu, varför skulle ett gradvist ökande blått ljus göra dig sömnig?
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

En fråga om melatonin

Inläggav kiddie » 2019-11-16 1:03:33

RapeRegs skrev:Det låter som en väldigt genomtänkt teori men jag förstår kanske inte riktigt alla detaljer ännu, varför skulle ett gradvist ökande blått ljus göra dig sömnig?


Därför att jag verkar programmerad att bli sömnig ungefär när solen går upp.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

En fråga om melatonin

Inläggav RapeRegs » 2019-11-16 18:45:18

kiddie skrev:
RapeRegs skrev:varför skulle ett gradvist ökande blått ljus göra dig sömnig?


Därför att jag verkar programmerad att bli sömnig ungefär när solen går upp.


Det finns ett stort antal experiment som visar att man med ljusterapi kan hämma utsöndringen av melatonin från tallkottkörteln och därmed påverka dygnsrytmen. Blått ljus påverkar 
utsöndringen 3-4 gånger mer än blandat ljus. Men det enda man kan göra är att _hämma_ produktionen.

Det är därför inte särskilt troligt att din observation (dvs att du blir sömnig när solen går upp) beror på att blått ljus gör dig sömnig eller att du är genetiskt felprogrammerad. En troligare förklaring är att du har en förskjuten dygnsrytm, varit vaken hela natten och därför behöver sova. Dessutom gör Rayleighspridning i atmosfären är ljuset vid soluppgång och solnedgång främst rött, inte blått.

Det finns också undersökningar som kopplar låga melatoninnivåer med cancer, fetma, hjärt- kärlsjukdomar och diabetes. Om man medvetet väljer att förskjuta sin dygnsrytm (eller väljer att inte göra något åt att den ständigt förskjuts) bör man hålla koll på sin vikt och blodsockervärden, samt vara medveten om symtomen vid hypotyreos och PCOS.

Moderator: Fortsatt diskussion om dygnsrytm återfinns här: om-dygnsrytm-t56189-24.html
RapeRegs
 
Inlägg: 1945
Anslöt: 2015-06-19

En fråga om melatonin

Inläggav Bjäbbmonstret » 2019-11-19 1:58:36

Circadin registrerades som läkemedel i Sverige 2007.

Om jag inte missminner mig var snabbverkande Melatonin länge ett licenspreparat så det kom väl senare.

Substansen verkar ha upptäckts 1958. Vet inte när den började användas för behandling i världen.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Återgå till Aspergare och vården



Logga in