ECT (elbehandling) bäst mot klinisk depression?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav sugrövmanövern » 2009-11-19 2:27:01

Ja, är det någon av mina behandlingar jag ångrar bittert så är det att jag var en idiot som godtog att äta Cipramil och Fontex istället för benso i flera år fast den hjälpte nada och gjorde mig fet och gränspsykotisk samt hypomanisk.

Bara för att jag hoppades att om jag var en duktig flicka och åt min gröt skulle jag få ångestdämpande medicin i Nangijala.

Jag tycker att alla behandlingars problem verkar mörkas väldigt mycket. ECT är beprövat och dokumenterat - varför smyger man med sanningen? Sanningen om minnesstörningarna. Att det förekommer att patienter får permanenta förändringar. Att en del i det hela är att ECT är stigmatiserat och gökboifierat är klarlagt.

Det är fortfarande "ELCHOCKER" med hela svenska folket.

Jag tycker gott man kunde låta folket veta sanningen, så skingras mystiken kring denna behandling.

Man fick inte höra någonting i programmet om huruvida ECT haft någon bra effekt på de missnöjda patienterna i inslaget. Väldigt vinklat för att svartmåla ECT. Uppenbarligen fungerar de i dagsläget på något plan eftersom de orkar vara med i tv. Det skulle inte en svårt deprimerad person klara. En sådan är typ sängliggande och vet knappt vad den heter, är helt borta i skallen och kan ingalunda redogöra för komplexa ting såsom hur ens ECT-behandling förflöt.
Senast redigerad av sugrövmanövern 2011-05-04 22:48:08, redigerad totalt 1 gång.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav regnif » 2009-11-19 2:39:28

Ja, ge ut sanningen så kan man får börja nån gång? Det är ju onödigt att ge sig in på saker man inte vet..säger inte att jag aldrig gjort det. Känner mig i princip sån när det kommer till mediciner jag provat också exempelvis.

Hoppsan, nu hade jag läst det som att kvinnan och släktingen var samma person, men jag har samma tankegång ändå som när jag skrev.

Jag vet inte, hon i tv kanske tror att hon får nån ersättning för det som hänt? Men visst, allt kommer nog inte med som det brukar.

Ja, sån där är jag när jag ätit viss medicin, jag vet knappt vad jag heter, vad som är höger eller vänster, jag är dock ute och går (även om jag hellre har lusten att bara sova) men jag kan inte redogöra för nånting. Förrän som nu, efteråt. Och om jag kan det, högst i skriftform. Skulle vara oroad om den känslan bestod av någon form av behandling.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 22:48:08, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Parvlon » 2009-11-19 11:03:59

EL-shocker är inget nytt. Förstår inte varför de inte erbjuder lobotomering. Ska det göras så ska det göras på riktigt. Jag har borrmaskin, så bara jag kan testa mig fram och jag kan dölja eller förvanska mina resultat så kommer jag garantera ett tillfrisknande till 99%. Gäller att vara frisk om man ska ha med psykiatrin att göra om andra kan bestämma åt en...

45.000 behanlingar var många gånger fler än vad jag trodde. Värst är ju de som inte får bestämma själva men att de inte upplyser är lika illa. De går ut med fel information och säger att behandlingen inte kan ge några varaktiga bieffekter, skuldbelägger den som efteråt påstår det.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 22:48:08, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav MsTibbs » 2009-11-19 11:10:04

Altus skrev:
MsTibbs skrev:ECT används på svåra depressioner, där medicin och terapi inte fungerar, alternativt vid svåra depressioner med su-risk där man inte vågar chansa på att vänta på eventuellt medicin som kan ta över en månad före de börjar verka.


Stämmer inte. Som de sa i programmet så används det på en mycket bredare patientgrupp än så. Förra året genomfördes 45000 behandlingar. Norden är världsledande i antal utförda behandlingar.


Låt oss då skriva bör användas.

Altus skrev:
Jag personligen skulle föredra ECT framför svår depression.


Ja, men risken är ju att man bara blir sämre, att man får permanenta biverkningar men ingen (eller tillfällig) lindring av depressionen.


Chansen är större än risken om man har en svår depression.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 22:48:08, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-11-19 11:39:16

Det var ett rätt dåligt gjort inslag. Man får finna sig i att några personer får permanenta skador, om många fler blir bättre. Problemet är att det inte används bara i extremfall.

Det ska bli intressantare nästa vecka när det handlar om tvångsvården.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 22:48:08, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Inläggav Altus » 2009-11-25 19:05:48

Fortsättningen kommer alltså ikväll 20:00.
Altus
 
Inlägg: 1320
Anslöt: 2009-04-13
Ort: Hades

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in