Dyskalkyli (sifferblindhet)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Diskalkylie - sifferblindhet

Inläggav slackern » 2013-12-27 13:55:57

Själv fick jag diagnosen räknesvårigheter när jag var barn. Kan fortfarande kasta om siffror och skriva dom bak och fram och i fel ordning. Men jag har inga problem med att räkna förstår det helt logiskt. Tar bara en jävla tid för att jag måste kontrollera extra noga att jag har rätt antal siffror och att dom är i rätt ordning.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Diskalkylie - sifferblindhet

Inläggav RainBowChild » 2013-12-27 14:24:16

Jag fick också den diagnosen samtidigt som Aspergers. Jag minns hur jag och min mamma satt i timmar och försökte plugga in multiplikationstabellen, vilket aldrig hjälpte mycket då hon också var helt usel på matte xD

Några specifika siffror tror jag inte jag har, isåfall är det en massa olika kombinationer. Men att komma ihåg en längre rad siffror är oerhört svårt.

Klockan kan jag fortfarande väldigt dåligt och det brukar ta en minut att koppla rätt. Tid existerar inte när jag håller på med nåt projekt.

I övrigt är det inget som innebär några svårigheter i mitt liv numera. Har inga tider att passa direkt och jag ser alltid till att ha massa pengar på kontot när jag handlar.

Sen tycker jag inte intelligens kan mätas i enbart matematik. Inte är man en sämre människa för det heller.

Önskar jag hade några knep men det är som det är. Man får väl försöka upplysa andra om att man har svårt för det och hoppas på stöd.
RainBowChild
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1072
Anslöt: 2013-07-12

Diskalkylie - sifferblindhet

Inläggav kullan » 2013-12-27 14:35:26

Själv har jag ingen diagnos. Och att skriva siffrorna har jag inga problem. dock glömmer jag telefonnummer hur lätt som helst om de inte finns i mobilen. Och att räkna talen rent praktiskt är ett helvete för mig. Så fick jag ett uselt betyg i matte oxå. Inte ens specialundervisning i ämnet hjälpte. Har funderat på om jag inte har små drag av denna diagnos men skulle nog inte få en fullvärdig diagnos vid en utredning. Och med en miniräknare klarar jag vardagsmatten rätt bra. Huvudräkning vet jag knappt hur man utför.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Dyskalkyli - sifferblindhet

Inläggav Miche » 2013-12-27 15:10:21

Självklart har dyskalkyli inget med intelligensen att göra, precis lika lite som med dyslexi. Däremot är det stor risk att det påverkar resultaten på IQ-tester...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Dyskalkyli

Inläggav nescio » 2013-12-27 16:30:52

Sadistic skrev:För mig innebär det att vissa siffror ( specifikt 678 ) försvinner, byter plats eller ändrar form. Detta kan ske så snabbt som jag tittar bort från pappret eller får siffrorna upplästa för mig, vilket är väldigt besvärligt.
Jag har svårt att förstå hur dyskalkyli fungerar. Har du problem bara med siffrorna 6,7,8, men inte med de övriga sju? Går det inte att minnas genom att rabbla dem som ord i huvudet, sex-sju-åtta, sex-sju-åtta? Är det samma problem med en slumpmässig följd av bokstäver, som "bgup", eller är det bara siffror det gäller?
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Dyskalkyli

Inläggav Sadistic » 2013-12-27 16:45:16

Miche skrev:Jag bara undrar varför du använder den tyska stavningen, på svenska stavas det dyskalkyli...

- Bara hur jag är upplärd att stava det, inget annat.

sugrövmanövern skrev:Jag kan inte heller annat än digitalklocka.

- Bästa som finns enligt mig :)

slackern skrev:Själv fick jag diagnosen räknesvårigheter när jag var barn. Kan fortfarande kasta om siffror och skriva dom bak och fram och i fel ordning. Men jag har inga problem med att räkna förstår det helt logiskt. Tar bara en jävla tid för att jag måste kontrollera extra noga att jag har rätt antal siffror och att dom är i rätt ordning.


Det är väl samma sak som Dyskalkyli? iafl som det låter på din beskrivning. Och jag håller med, själva 'hur man räknar' är lätt däremot inte själva 'symbol' tolkningen. Det känns också som att folk accepterar mer dyslexi än dyskalkylie, vilket är tråkigt/jobbigt. Har hört att man inte är tillåten hjälpmedel under högskoleprov etc om man har dyskalkylie?

RainBowChild skrev:Jag fick också den diagnosen samtidigt som Aspergers. Jag minns hur jag och min mamma satt i timmar och försökte plugga in multiplikationstabellen, vilket aldrig hjälpte mycket då hon också var helt usel på matte xD

Några specifika siffror tror jag inte jag har, isåfall är det en massa olika kombinationer. Men att komma ihåg en längre rad siffror är oerhört svårt.

Klockan kan jag fortfarande väldigt dåligt och det brukar ta en minut att koppla rätt. Tid existerar inte när jag håller på med nåt projekt.

I övrigt är det inget som innebär några svårigheter i mitt liv numera. Har inga tider att passa direkt och jag ser alltid till att ha massa pengar på kontot när jag handlar.

Sen tycker jag inte intelligens kan mätas i enbart matematik. Inte är man en sämre människa för det heller.

Önskar jag hade några knep men det är som det är. Man får väl försöka upplysa andra om att man har svårt för det och hoppas på stöd.


Jag tycker det verkar vara som att folk lägger ihop matematik = smart, och många gånger aspergers = matematik. Jag vet inte hur många gånger folk sagt ' jamen då får du göra *matematik relaterat* för ni ska ju vara bäst på det! '.

Pengar har jag ofta inga problem med, för jag kan se dom i 'föremål'. Då är inte siffror lika viktiga, däremot om jag ska räkna små mynt. Då blir det genast jobbigare :P värst ajag vet är när fästmannen skickar mig att handla med spargrisen >_< hundra kronor i småmynt ger mig ångest då jag ska se om saker räcker. Allt som behövs är att nån/något stör mig och jag måste börja om att räkna :P

kullan skrev:Själv har jag ingen diagnos. Och att skriva siffrorna har jag inga problem. dock glömmer jag telefonnummer hur lätt som helst om de inte finns i mobilen. Och att räkna talen rent praktiskt är ett helvete för mig. Så fick jag ett uselt betyg i matte oxå. Inte ens specialundervisning i ämnet hjälpte. Har funderat på om jag inte har små drag av denna diagnos men skulle nog inte få en fullvärdig diagnos vid en utredning. Och med en miniräknare klarar jag vardagsmatten rätt bra. Huvudräkning vet jag knappt hur man utför.


Jag vet inte om dyskalkyli är endast symbol tolkning så jag kan inte svara på det ^^;

Miche skrev:Självklart har dyskalkyli inget med intelligensen att göra, precis lika lite som med dyslexi. Däremot är det stor risk att det påverkar resultaten på IQ-tester...

- Jo, dom flesta har ju med siffror att göra osv. Men hur mäter man IQ utan dem? har för mig att det finns flera tester för att få fram olika iq mätningar. Men är för lite insatt i det för att veta

nescio skrev:
Sadistic skrev:För mig innebär det att vissa siffror ( specifikt 678 ) försvinner, byter plats eller ändrar form. Detta kan ske så snabbt som jag tittar bort från pappret eller får siffrorna upplästa för mig, vilket är väldigt besvärligt.
Jag har svårt att förstå hur dyskalkyli fungerar. Har du problem bara med siffrorna 6,7,8, men inte med de övriga sju? Går det inte att minnas genom att rabbla dem som ord i huvudet, sex-sju-åtta, sex-sju-åtta? Är det samma problem med en slumpmässig följd av bokstäver, som "bgup", eller är det bara siffror det gäller?


Det är att jag ofta blandar ihop dem, eller att dom byter plats med en annan siffra - eller helt sonika faller bort. Låt oss säga att jag ska komma ihåg ett telefon nr som ska skrivas ner från en skärm till ett papper - 189563213.

under tiden jag ska skriva ner det så har jag troligen glömt hälften, blandat ihop 8 med 6, skrivit dit 56 två ggr etc. Pga detta så måste jag göra knep, se till att det är mellanrum mellan siffrorna. - 189 563 213. ( tre och tre upplever jag funka bäst ), säga / skriva siffrorna i ord brukar funka ibland - ett åtta nio etc.

det handlar inte om att jag glömmer 6 7 8:as existens utan att jag omedvetet blandar ihop dem, kastar om dem, etc.

Det går ju såklart att jag rabblar upp siffrorna och memorerar dem, men då lär jag mig inget egentligen. Speciellt inte ur matematik synpunkt, då lär jag mig det 'mekaniskt'. Om nån förstår vad jag menar?
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Dyskalkyli

Inläggav slackern » 2013-12-27 17:00:57

Sadistic skrev:
slackern skrev:Själv fick jag diagnosen räknesvårigheter när jag var barn. Kan fortfarande kasta om siffror och skriva dom bak och fram och i fel ordning. Men jag har inga problem med att räkna förstår det helt logiskt. Tar bara en jävla tid för att jag måste kontrollera extra noga att jag har rätt antal siffror och att dom är i rätt ordning.

Sadistic skrev:Det är väl samma sak som Dyskalkyli? iafl som det låter på din beskrivning. Och jag håller med, själva 'hur man räknar' är lätt däremot inte själva 'symbol' tolkningen. Det känns också som att folk accepterar mer dyslexi än dyskalkylie, vilket är tråkigt/jobbigt. Har hört att man inte är tillåten hjälpmedel under högskoleprov etc om man har dyskalkylie?




Inte den blekaste om jag skulle få diagnosen i dagsläget. Har fortfarande kvar diagnosen dyslexi och jag kan tala om för dig att folk är verkligen inte förstående. Hur det är om man gör högskoleprovet och får extra tid på sig om man har dyskalkyli har jag inte den blekaste om. Bäst att du frågar en studie vägledare.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Dyskalkyli

Inläggav nescio » 2013-12-27 17:21:32

Sadistic skrev:Låt oss säga att jag ska komma ihåg ett telefon nr som ska skrivas ner från en skärm till ett papper - 189563213. Under tiden jag ska skriva ner det så har jag troligen glömt hälften, blandat ihop 8 med 6, skrivit dit 56 två ggr etc. Pga detta så måste jag göra knep, se till att det är mellanrum mellan siffrorna. - 189 563 213. ( tre och tre upplever jag funka bäst ), säga / skriva siffrorna i ord brukar funka ibland - ett åtta nio etc.
Jag skulle göra det genom att först läsa 1895 och säga "arton nittiofem", sen flytta blicken till pappret och säga det igen samtidigt som jag skriver siffrorna. Sen läser jag "sextiotre tjugoett" och skriver ner det och tar sist siffran "tre" för sig själv. Så jag minns alltså bara fyra siffror åt gången, om jag skulle ta fler skulle det kännas osäkert.

Hur kan du blanda ihop 6 och 8, orden "sex" och "åtta" låter ju inte alls lika? Eller kan du se 6 och tänka "åtta"?
nescio
 
Inlägg: 3840
Anslöt: 2009-03-12
Ort: En liten röd stuga.

Dyskalkyli

Inläggav Sadistic » 2013-12-27 21:20:28

slackern skrev:
Sadistic skrev:
slackern skrev:Själv fick jag diagnosen räknesvårigheter när jag var barn. Kan fortfarande kasta om siffror och skriva dom bak och fram och i fel ordning. Men jag har inga problem med att räkna förstår det helt logiskt. Tar bara en jävla tid för att jag måste kontrollera extra noga att jag har rätt antal siffror och att dom är i rätt ordning.

Sadistic skrev:Det är väl samma sak som Dyskalkyli? iafl som det låter på din beskrivning. Och jag håller med, själva 'hur man räknar' är lätt däremot inte själva 'symbol' tolkningen. Det känns också som att folk accepterar mer dyslexi än dyskalkylie, vilket är tråkigt/jobbigt. Har hört att man inte är tillåten hjälpmedel under högskoleprov etc om man har dyskalkylie?




Inte den blekaste om jag skulle få diagnosen i dagsläget. Har fortfarande kvar diagnosen dyslexi och jag kan tala om för dig att folk är verkligen inte förstående. Hur det är om man gör högskoleprovet och får extra tid på sig om man har dyskalkyli har jag inte den blekaste om. Bäst att du frågar en studie vägledare.


Tror dock nästan att dom med dyslexi får mer hjälp? då det är nästan mer känt. Det är iafl min uppfattning

Har pratat med en, men jag kommer inte ihåg xP jag har sämst minne :/
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Dyskalkyli

Inläggav Sadistic » 2013-12-27 21:21:25

nescio skrev:
Sadistic skrev:Låt oss säga att jag ska komma ihåg ett telefon nr som ska skrivas ner från en skärm till ett papper - 189563213. Under tiden jag ska skriva ner det så har jag troligen glömt hälften, blandat ihop 8 med 6, skrivit dit 56 två ggr etc. Pga detta så måste jag göra knep, se till att det är mellanrum mellan siffrorna. - 189 563 213. ( tre och tre upplever jag funka bäst ), säga / skriva siffrorna i ord brukar funka ibland - ett åtta nio etc.
Jag skulle göra det genom att först läsa 1895 och säga "arton nittiofem", sen flytta blicken till pappret och säga det igen samtidigt som jag skriver siffrorna. Sen läser jag "sextiotre tjugoett" och skriver ner det och tar sist siffran "tre" för sig själv. Så jag minns alltså bara fyra siffror åt gången, om jag skulle ta fler skulle det kännas osäkert.

Hur kan du blanda ihop 6 och 8, orden "sex" och "åtta" låter ju inte alls lika? Eller kan du se 6 och tänka "åtta"?


Jag ser siffran, jag tänker inte /ljudar siffran. Det är svårt att förklara, ibland förstår jag inte själv xP
Sadistic
 
Inlägg: 731
Anslöt: 2013-12-09

Återgå till Aspergare och vården



Logga in