Dyskalkyli (sifferblindhet)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav ling0n » 2008-11-14 1:03:34

Har visserligen ingen diagnos. Men värdelöööös på matte är jag. :)
Senast redigerad av ling0n 2011-05-04 12:01:18, redigerad totalt 1 gång.
ling0n
 
Inlägg: 478
Anslöt: 2007-07-02
Ort: Uppsala

Inläggav Charley? » 2008-11-14 3:52:13

Dyskalkyli har ingenting med att vara dålig på matte att göra, egentligen. Jag är skitbra på matte, det hindrar mig inte från att blanda ihop siffrorna.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 12:01:18, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Re: Dyskalkyli?

Inläggav Glimma » 2008-11-14 9:10:03

Inger skrev:Måste passa på att fråga en sak till; är det någon mer än jag här som är megadålig på matte?




Japp här har du en till. Kan bara räkna gångetabellen och plus typ. Minus går med viss hjälp av miniräknare men division är kört. Vrider och vänder på siffror och blandar ihop siffror och tittar fel på tider och har riktigt taskig tidsuppfattning. Eller snarare ingen. Kul att du tog upp detta. Verkar vanligare med dyslexi. Även om man inte har Asperger just. Hatade matten i skolan för jag kunde ju inte. Lika med kemi och teknik. Såg ju fel på siffror. Lade ner hela min själ på ngt jag inte kunde hur mkt jag än jobbade med ämnet. Fick 5 av 45 på varje matteprov. Läraren brydde sig aldrig om att hjälpa mig heller. Dessutom var han sjukskriven mest hela tider så det blev obegåvade vikarier. SKITMATTE!!!! Detta var högstadiet. På gymnasiet lyssnade gudskelov rektorn på mig och jag fick skippa matten. På den tiden kunde man lägga till andra ämnen för att få ihop de nödvändiga poängen till slutbetyg. Skolan gick plötsligt så mkt bättre. Fick stipendium alla tre år. Försökte läsa in matten på komvux och la ner 150% på det förbannade ämnet. Bara för att få 5 av 45 igen på provet. Då gav jag upp och bestämde mig för att bli utredd. I samband med den utredningen fick jag dessutom reda på min lilla hjärnskada.Som flera år senare ledde till Asperger diagnos. Så det kan gå! Ännu värre är det när man har en lillebror som var/är ett mattegeni. När han gick i mellanstadiet läste han högstadiets matte osv. Nu doktorerar han inom fysik på Stanford university.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 12:01:18, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav Glimma » 2008-11-14 9:10:45

Charley? skrev:Dyskalkyli har ingenting med att vara dålig på matte att göra, egentligen. Jag är skitbra på matte, det hindrar mig inte från att blanda ihop siffrorna.



Håller inte med dig alls.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 12:01:18, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav pointblank » 2008-11-14 10:01:42

Jag har haft lätt för att förstå matte, men däremot haft problem med att jag kastat om siffror och skrivit av talen fel. Har oftast gjort själva uträkningen rätt, men fått många poängavdrag genom skolåren för "slarv". Det är likadant med bokstäver. Jag fick lära mig tidigt att försöka kolla mig själv innan jag lämnade in en text eller en provräkning. På gymnasiet brukade jag räkna allt två gånger för att undvika sådana missar, trots det upptäckte jag inte allt. Sedan så har jag betydligt bättre visuellt minne än hörselminne. Så på WAIS-testets huvudräkningsdel där man bara fick höra uppgifterna så blandade jag ihop om det var Lena som hade sju gula kulor eller om det var Pelle som hade tretton blå osv. Så även om talet var superenkelt att räkna ut så rörde jag ihop det. Fungerar nog lite som rdos (han skrev bla: "... jag kan inte påstå att jag är bra på huvudräkning. Däremot är jag alldeles ypperligt bra på att räkna med x och y... " Alltså bra på logik och på att se mönster, men med ett förhållandevis sämre arbetsminne.
Senast redigerad av pointblank 2011-05-04 12:01:18, redigerad totalt 1 gång.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Inläggav Inger » 2008-11-14 10:10:13

Mycket intressant, pointblank. Dumt att ha ett test som favoriserar såna som är s k "auditory-sequential learners" så att man får ett extra handikapp om man råkar vara en "visual-spatial learner."

Själv har jag ö h t svårt för såna där mattefrågor som beskrivs med ord. Siffror är illa nog, ska man dessutom behöva översätta långa meningar med instruktioner i flera steg till något som går att räkna ut så blir det bara för mycket. Även om jag får det skriftligen. Helst vill jag inte ha några mattefrågor alls. :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 12:01:18, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav geocache » 2008-12-14 2:30:29

Hej Inger!

En liten fråga... vad betyder "learner" för något, hur översätter man det till svenska? Jag har funderat lite nu, men kommer inte på något bra... "lärare" kan det ju inte vara, och "en som lär sig" kanske är nära sanningen, fast det känns väldigt "fyrkantigt", tycker jag... :?
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 12:01:18, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Charley? » 2008-12-14 2:53:53

Glimma skrev:
Charley? skrev:Dyskalkyli har ingenting med att vara dålig på matte att göra, egentligen. Jag är skitbra på matte, det hindrar mig inte från att blanda ihop siffrorna.



Håller inte med dig alls.

Du "håller inte med" mig om att jag är bra på matte? Ok, fine. Ska jag bevisa det för dig på något vänster? Eller vad är det du inte håller med mig om? Om en person som har dyskalkyli är dålig på matte så är det en kausalitet, inte en korrelation. Bara för att det är vanligt betyder det inte att det gäller i alla fall. Förklara gärna vad du menar.
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 12:01:18, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Glimma » 2008-12-14 11:52:16

Charley? skrev:
Glimma skrev:
Charley? skrev:Dyskalkyli har ingenting med att vara dålig på matte att göra, egentligen. Jag är skitbra på matte, det hindrar mig inte från att blanda ihop siffrorna.



Håller inte med dig alls.

Du "håller inte med" mig om att jag är bra på matte? Ok, fine. Ska jag bevisa det för dig på något vänster? Eller vad är det du inte håller med mig om? Om en person som har dyskalkyli är dålig på matte så är det en kausalitet, inte en korrelation. Bara för att det är vanligt betyder det inte att det gäller i alla fall. Förklara gärna vad du menar.


Men herregud så snarstucken man kan bli. Det var inte det jag inte höll med dig om. Det var meningen: "Dyskalkyli har ingenting med att vara dålig i matte göra egentligen", som jag inte håller med. Dyskalkyli innebär att man faktiskt inte kan räkna.Ungefär detsamma som dyslexi fast med siffror. Tror du har missförstått vad detta innebär. Gå och läs på. Har man fått det pga en liten hjärnskada som jag, så har jag ingen möjlighet att räkna. Det handlar inte enbart om att blanda ihop siffror om du trodde det. Självklart är det olika för alla hur det påverkar en. Men att dyskalkyli inte skulle innebära att man var dålig i matte.....otroligt dumt i mina ögon.Då vet du inte vad du pratar om!
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 12:01:18, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav rdos » 2008-12-14 12:03:08

Glimma skrev:Har man fått det pga en liten hjärnskada som jag, så har jag ingen möjlighet att räkna.


Har du något bevis på att du fått dyskalkuli p.g.a. hjärnskada? Det låter oerhört långsökt, om det inte skedde vid en allvarlig olycka när du var barn och / eller vuxen, och det går att visa att du verkligen har en skada i ett relevant område. Om det nu är så, så är du ett undantag.

Glimma skrev:Men att dyskalkyli inte skulle innebära att man var dålig i matte.....otroligt dumt i mina ögon.Då vet du inte vad du pratar om!


Det behöver det inte göra. Jag har många dyslektiska drag, och även en del egenskaper som brukar räknas till dyskalkuli, och jag är jättebra på matte. Så det så.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 12:01:18, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav rdos » 2008-12-14 12:12:16

pointblank skrev:Jag har haft lätt för att förstå matte, men däremot haft problem med att jag kastat om siffror och skrivit av talen fel. Har oftast gjort själva uträkningen rätt, men fått många poängavdrag genom skolåren för "slarv".


Samma här.

Hade oxå mycket svårare för "läsetal" än normalt. Kunde iofs bero på dyslexi-problemen, men sannolikt även på att jag inte sätter in matten i vanliga situationer på samma sätt som NTs. Jag gör i princip analysen på ett helt annat sätt, och det blir liksom aldrig något läsetal som mellanled.

Tilläggas är att jag är mycket bra på att härleda formler ifrån data. Jag kan m.a.o. använda matte praktiskt väldigt bra, men har svårt för mer formell matte, typ att presentera formella bevis och sådant.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 12:01:18, redigerad totalt 1 gång.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Inläggav Bror Duktig » 2008-12-14 13:29:39

Jag har nog inte så svårt för läsetal, men jag har inte dyslexi eller dyskalkuli.
Mina problem beror mest på att jag har svårt att lära mig facktermer och svårt att se klara gränser mellan olika delar av matematiken (vilket medför att jag inte kan lära mig benämningar och facktermer).

Och så har jag rätt kass arbetsminne, så huvudräkning utan att se tal, är väldigt svårt. Även att "hålla i minne" när det är större tal. Att snabbt räkna ut moms och sådant (symmetriska procentdelar) i huvudet brukar jag dock vara snabb på, det kräver ju bara delning i hälfter och tiondelar.

Jag har också svårt för att presentera bevis. Jag fattar aldrig vad man får ta för givet, och vad som måste härledas o.s.v. Vissa saker som jag tycker är naturligt givna, får man inte ta för givet, medan andra saker som jag undrar över, kan tas för givna.

Jag har haft problem med att göra slarvfel, tyckt att uppgifterna varit enkla, och sedan råkat skriva minus i stället för plus, 1 i stället för i och sådant.
Detta har lett till att jag efter A-kurs på gymnasienivå, alltid sitter provtiden ut och går igenom och igenom och igenom.
Jag hittar då oftast några slarvfel.
Konstigt att jag gör dessa fel, när jag samtidigt är väldigt bra på att se andras slarvfel direkt.
Senast redigerad av Bror Duktig 2011-05-04 12:01:18, redigerad totalt 1 gång.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Inläggav Charley? » 2008-12-14 14:28:31

Glimma skrev:Men herregud så snarstucken man kan bli. Det var inte det jag inte höll med dig om. Det var meningen: "Dyskalkyli har ingenting med att vara dålig i matte göra egentligen", som jag inte håller med. Dyskalkyli innebär att man faktiskt inte kan räkna.Ungefär detsamma som dyslexi fast med siffror. Tror du har missförstått vad detta innebär. Gå och läs på. Har man fått det pga en liten hjärnskada som jag, så har jag ingen möjlighet att räkna. Det handlar inte enbart om att blanda ihop siffror om du trodde det. Självklart är det olika för alla hur det påverkar en. Men att dyskalkyli inte skulle innebära att man var dålig i matte.....otroligt dumt i mina ögon.Då vet du inte vad du pratar om!

För att förtydliga vad jag tidigare skrivit: JAG HAR DYSKALKYLI OCH JAG ÄR SKITBRA PÅ MATTE. DET ÄR EN KAUSALITET, INTE EN KORRELATION.

Ja, man kan ha dyskalkyli på grund av hjärnskada. Denna hjärnskada kan också ha medfört andra problem, som t ex att man "inte kan räkna". Detta innebär INTE att det är samma sak. Behöver du vidare förtydligande eller förstår du nu?
Senast redigerad av Charley? 2011-05-04 12:01:18, redigerad totalt 1 gång.
Charley?
Inaktiv
 
Inlägg: 4748
Anslöt: 2007-11-22

Inläggav Glimma » 2008-12-14 16:25:54

Charley? skrev:
Glimma skrev:Men herregud så snarstucken man kan bli. Det var inte det jag inte höll med dig om. Det var meningen: "Dyskalkyli har ingenting med att vara dålig i matte göra egentligen", som jag inte håller med. Dyskalkyli innebär att man faktiskt inte kan räkna.Ungefär detsamma som dyslexi fast med siffror. Tror du har missförstått vad detta innebär. Gå och läs på. Har man fått det pga en liten hjärnskada som jag, så har jag ingen möjlighet att räkna. Det handlar inte enbart om att blanda ihop siffror om du trodde det. Självklart är det olika för alla hur det påverkar en. Men att dyskalkyli inte skulle innebära att man var dålig i matte.....otroligt dumt i mina ögon.Då vet du inte vad du pratar om!

För att förtydliga vad jag tidigare skrivit: JAG HAR DYSKALKYLI OCH JAG ÄR SKITBRA PÅ MATTE. DET ÄR EN KAUSALITET, INTE EN KORRELATION.

Ja, man kan ha dyskalkyli på grund av hjärnskada. Denna hjärnskada kan också ha medfört andra problem, som t ex att man "inte kan räkna". Detta innebär INTE att det är samma sak. Behöver du vidare förtydligande eller förstår du nu?


Charley? Nu tycker jag att du ska lugna ner dig. Det inte kul att diskutera med någon som är så grälsjuk som du verkar vara just nu. Du skriver en sak på ett ställe och ett annat på ett annat. Bara för att du och FB har hamnat i gräl vill inte jag bli indragen i ditt grälsjukehumör. Får man inte skriva att man inte håller med dig utan att du river upp himmel och jord för den sakens skull? Du behöver inte låta så förbannad och irrationell. För det gör du just nu. Även om inte du uppfattar det så.

På ena stället ifrågasätter du om man öht kan ha dyskalkyli pga hjärnskada och på ett annat ställe håller du med. Du är väl ingen neuropsykolog som är expert på ngt av områdena eller? Man kan även ha Aspergers syndrom pga hjärnskada. Inte bara ärftligt. Synd att du verkar vara på så dåligt humör just nu. För jag brukar uppfatta dig som en rätt schysst deltagare annars. Men nu vete katten om jag gillar ditt sätt.
Senast redigerad av Glimma 2011-05-04 12:01:18, redigerad totalt 1 gång.
Glimma
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 873
Anslöt: 2008-08-31

Inläggav filfras » 2008-12-14 17:07:43

Charley? skrev:


"För att förtydliga vad jag tidigare skrivit: JAG HAR DYSKALKYLI OCH JAG ÄR SKITBRA PÅ MATTE. DET ÄR EN KAUSALITET, INTE EN KORRELATION."


Den föreläsande autisten dr Temple Grandin har i flera föredrag som finns på YouTube förklarat att det finns tre sorters tänkande som den mänskliga hjärnan kan ha:


    Bild-tänkande
    Mönster-tänkande
    Ord-tänkande

Den bild-tänkande människan tänker i bilder (det gör jag själv); mönster-tänkaren tänker i musik och matematik (så gör även jag, i viss mån); och ord-tänkaren tänker i ord (det gör däremot inte jag).

Jag har tidigare trott att autister/aspergare i regel skulle vara bild-tänkare. Denna förhastade slutsats drog jag därför att jag själv är autist/aspergare och bild-tänkare, samtidigt som nämnda Temple Grandin likaledes är autist och bild-tänkare. Men jag har senare kommit att förstå, att detta samband förmodligen inte existerar per automatik.

Föreliggande tråds diskussioner stärker min hypotes om att vi autister/aspergare kan besitta vilket slag som helst av de tre nämnda tänkandena. Charley?s utsaga, att man kan lida av dyskalkyki och samtidigt vara bra på matte får i så fall sin naturliga förklaring.

Dyskalkylin kan nämligen mycket väl ligga inom ord-tänkande-sektorn eller eventuellt inom bild-tänkandet, medan den matematiska förmågan har med mönster-tänkande att göra.
filfras
Inaktiv
 
Inlägg: 272
Anslöt: 2008-05-09

Dyskalkyli och AS

Inläggav cognitive delight » 2010-09-12 6:06:38

Är det flera här än jag som har svårt med matematik, och har diagnosen AS/HFA? Känner mig relativt ovanlig i den bemärkelsen. :cry:

Gripandekylig

Slog ihop tråden Dyskalkyli och AS med tråden Dyskalkyli
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
cognitive delight
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2009-03-10

Inläggav KrigarSjäl » 2010-09-12 6:15:33

Matematiken har alltid varit en akilleshäl. Har klarat av A-matten men det var en kamp. Fast så illa som dyskalkyli är det inte, jag kan räkna vid husbehov.
Men det tar mycket kraft och att jag koncentrerar mig benhårt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav sugrövmanövern » 2010-09-12 10:12:31

Jag har oerhört svårt för matte. Jag fick betyg 3-4 i matte, det måste ju ha varit matte A? Har bara gått gymnasiet. För efter det tar det stopp, jag fattar ingenting av svårare matte och blir rasande arg och lider svårt om jag försöker mig på det.

Dyskalkyli har jag ju inte, men en obildbarhet.

Räkna ut saker i huvudet är jag dålig på också. Behöver miniräknare.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Inläggav annorlunda » 2010-09-12 11:40:30

Mitt stora problem är att jag ständigt kastar om siffrorna så att nya tal skapas..

Att räkna har jag väl egentligen inte haft så svårt för men däremot att finna motivation till att ens försöka. När jag väl anstränger mig så fungerar det ganska bra.
annorlunda
 
Inlägg: 1212
Anslöt: 2007-09-02

Inläggav Lilla Gumman » 2010-09-12 12:02:56

Hej!

Jag har alltid fått kämpa med matten i skolan. Jag tycker trots det om matte i dag, och har inga problem med att räkna till husbehov. Får jag problem, ringer jag till svärmor som ger en förklaring.

I grundskolan och på gymnasiet hade jag som bäst en 3:a.

På en folkhögskola har jag läst tre år matte utan att få godkänt. För att se vilken mattenivå jag var på gjorde jag ett test för matte A. Matteläraren rättade det och sa att jag hade ungefär hälften rätt. Jag behövde mer att bita i, så jag skulle läsa matte B tyckte han. Jag gjorde det men tyckte det var svårt och klarade inte slutprovet. Året därefter skulle jag läsa matte C ändå, men fattade inte mycket av derivator, funktioner och kurvor. Det sista året beslöt jag att räkna om matte C boken, men matteläraren skickade in mig till matte D. Så jag läste matte D ett år, hade ingen grafritande miniräknare utan gjorde allt för hand. Klarade inte den kursen heller, fast lite kul att rita grafer var det så klart.

Matte A skulle jag säkert klara idag utan några större problem, jag vet bara inte vad ja skulle ha det betyget till. Kanske skulle jag klara matte B också.

Jag tycker att varje gång jag ska räkna en andragradsekvation till exempel så får jag börja med att fundera ut hur man gör. Känner mig inte som något mattesnille direkt och ger upp ibland när det blir för knepigt. Tror att den mänskliga hjärnan fungerar så, man måste hålla på med något regelbundet för att komma ihåg.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav MsTibbs » 2010-09-12 12:14:53

Jag läste B+C-matte parallellt, men ides inte göra om provet i slutet av vårterminen (jag var kanske 3poäng från godkänt i båda...) och på hösten hade jag glömt allt. Skit också. Sen tappade jag gnistan. :(
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav annorlunda » 2010-09-12 12:54:43

Kanske ska tillägga att jag bara läst matte A. Hittade aldrig tillräckligt med motivation för att läsa B-kursen, något som jag kan ångra lite idag. Då hade jag redan bestämt mig för att inte plugga vidare eftersom jag var så enormt skoltrött.

För att kunna räkna behöver jag även ha helt tyst runtomkring mig.
annorlunda
 
Inlägg: 1212
Anslöt: 2007-09-02

Inläggav Fenren » 2010-09-12 21:42:14

annorlunda skrev:Mitt stora problem är att jag ständigt kastar om siffrorna så att nya tal skapas..


det känner jag igen mig i. i övrigt är jag ganska bra på matte och har ett par högskolepoäng där.

Det är ett väldigt strukturerat ämne och de väldigt tydliga reglerna ter sig ganska naturliga för mig. tyvärr hade jag vissa problem att formulera mitt sätt att räkna på prov och tenderar att underprestera när det inte är tillräckligt utmanande
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Inläggav xlnt » 2010-09-12 22:54:23

Ja både dyskalkyli och dyslexi är vanligt hos personer med AS.
Matematiksvårigheter är för övrigt ett kriterium för min egen diagnos (AS med planeringssvårigheter).
Jag har svårt även med enkel huvudräkning. Jag kan räkna ut tal i huvudet men det tar sådan tid för mig att någon annan alltid hinner långt före.
xlnt
 
Inlägg: 158
Anslöt: 2009-01-27
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in