De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Alien » 2013-10-27 19:37:19

Förr trodde jag att alla antingen hade XX-kromosomer och blev kvinnor eller hade XY-kromosomer och blev män.

Men så enkelt är det inte, har jag sent omsider förstått.

Här finns några av de andra.

Intersexuell (förr hermafrodit)
Har både manliga och kvinnliga könsorgan. Förr valde föräldrarna ett kön och så opererades barnet enligt detta. Nu väntar man förhoppningsvis med operationer tills barnet är stort nog att självt välja. Fast jag tror att föräldrarna ändå s a s väljer ett psykiskt kön; går det att behandla sitt barn som varken pojke el flicka? Ja, en del försöker tydligen trots att barnet inte ens är hermafrodit. (Se vidare här: post61705.html#p61705)

Den “svenska” medicinska benämningen är DSD (Disorder of Sex Development). Artikel i Läkartidningen: http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=8880

Här är de vanligaste orsakerna:

1. Androgenokänsliga (AIS)
Det finns fullständig (ovanlig) och partiell. Är XY, men ser ut som kvinnor (fast utan äggstockar och livmoder). Upptäcks kanske först i puberteten (ingen mens). 1-5 per 100 000 födda pojkar

2. Klinefelters syndrom,
De har en extra könskromom: XXY
De blir extra långa män med sparsam skäggväxt. Infertila el lågfertila. 1-2 per 1 000 födda pojkar.

3. Turners syndrom
De saknar en X-kromosom: X0. De blir kortväxta kvinnor som saknar äggstockar och är därför infertila. 1 per 2 500 el 3 500 nyfödda flickor.

4. XYY-syndrom
Här är det inte fråga om oklar könsidentitet, tvärtom är väl dessa “supermanliga”. De är ofta längre än andra. De ser annars ut som vanliga pojkar/män och har samma testosteron-produktion. Tidigare trodde man att de var extra våldsamma, eftersom många hamnade i fängelse. Men nu har man upptäckt att det beror på att de ofta har något lägre intelligens (och därför åker fast). De har normal fertilitet. 1 på 1 000 nyfödda pojkar.

5. Trippel X-syndrom
Kvinnor med tre X-kromosomer. Där är det alltså “superkvinnligt”. Utseendemässigt är de längre än andra flickor och vikten är låg i förhållande till längden. De är som barn snälla och stillsamma. I skolan visar sig läs- och skrivsvårigheter. De flesta är normalbegåvade men har ca 10% lägre intelligens än sina syskon. De tycks vara lika fertila som andra. 1 på 1 000 nyfödda flickor. Se mera här: http://ltarkiv.lakartidningen.se/1999/temp/pda20410.pdf

6. Kongenital binjurebarkshyperplasi (CAH) eller adrenogenitalt syndrom (AGS)
Det betyder medfödd förstoring av binjurebarken.

Sjukdomen beror oftast på en medfödd brist på enzymet 21-hydroxylas (21 OHD), som leder till försämrad produktion av hormonerna kortisol och aldosteron. I stället ökar produktionen av det manliga könshormonet testosteron, vilket gör att flickors yttre könsorgan utvecklas till manliga. Ca 10 av 100 000 nyfödda barn.

Det här är en mycket kortfattad version. Det finns alla möjliga varianter. Och tolkningar t ex att vissa XXY inte vill se sig som sjuka el som män för den delen.

Intersexuella är inte samma som transsexuella.

svt skrev:Det är inte alla intersexuella som känner sig som varken man eller kvinna - eller både och. En intersexuell kan känna stark könsidentitet som till exempel man medan kroppen visar något annat.

Samtidigt finns det personer som inte är intersexuella som har en stark identitet som ett tredje kön, de känner sig som varken man eller kvinna – eller både och.
http://www.svt.se/agenda/dags-att-for-ett-tredje-kon

Edit: Lagt till länkar.
Edit 2: Ändrade rubriken från "Det tredje könet, dvs inte självklart XX el XY", då uttrycket ifrågasattes.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav sofly » 2013-10-31 21:06:07

Jag fattar ej vad du menar med inlägget
sofly
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2013-10-18

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Kahlokatt » 2013-10-31 21:21:36

Intressant! Jag minns att vi pratade lite om några av de här syndromen på biologin i nian, bl.a. fick vi veta att killar med XYY-syndromet inte nödvändigtvis var våldsamma och att vi skulle vara försiktiga och inte ha förutfattade meningar om folk med ett visst syndrom.

Men kan man säga att personer med dessa syndrom har ett tredje kön? Egentligen är det ju bara varianter av man och kvinna.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Mortalis » 2013-10-31 21:28:16

Den här tjejen har CAIS (fullständig androgenokänslighet):


MY ANDROGEN INSENSITIVITY SYNDROME STORY

Hon har alltså XY och inte XX.
Senast redigerad av Mortalis 2013-10-31 21:35:01, redigerad totalt 1 gång.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Schmetterling » 2013-10-31 21:33:56

Kahlokatt skrev:Men kan man säga att personer med dessa syndrom har ett tredje kön? Egentligen är det ju bara varianter av man och kvinna.

Jaha. Är då personer med AIS en variant av man eller en variant av kvinna?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Mortalis » 2013-10-31 21:47:10

Kahlokatt skrev:Men kan man säga att personer med dessa syndrom har ett tredje kön? Egentligen är det ju bara varianter av man och kvinna.


Jag förstår egentligen inte alls den här beteckningen "Ett tredje kön". "En tredje kategori" vore väl bättre om man ska bunta ihop alla dessa tillstånd?

Edit: jag ställer alltså samma fråga som Kahlokatt
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Kahlokatt » 2013-10-31 22:27:49

Schmetterling skrev:
Kahlokatt skrev:Men kan man säga att personer med dessa syndrom har ett tredje kön? Egentligen är det ju bara varianter av man och kvinna.

Jaha. Är då personer med AIS en variant av man eller en variant av kvinna?


Hen är väl...både och?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Manveru » 2013-10-31 22:30:49

Kan vara värt att tillägga att det även finns tillsynes manliga personer med XX, så kallat XX male syndrome. I detta fallet har gener från Y kromosomen korsats över till en X kromosom under bildandet av könsceller hos fadern, och om denna spermie tar sig fram först så att säga så blir resultatet en pojke med XX (dock med små testiklar, steril och i vissa fall feminina drag).

Dock känns det ju lite udda att som Kahlokatt påpekat föra dessa till egna könskategorier. Känns mer som någon form av spektrumbegrepp för kön skulle vara lämpligt, då det ju faktiskt finns oräkneliga varianter både imellan man och kvinna och längre utåt extremerna :P

Och angående AIS, så som jag förstått det så kan det uppstå både hos individer med XX och XY, dock märks det oftast hos XY individer. Default under kroppsutvecklingen verkar vara kvinnliga drag, så i brist av könshormoner (eller brist på respons av könshormoner i detta fall) blir individen fenotypiskt kvinna, vilket inte är något större problem för en person med XX, mer så för någon med XY. Vid partiell AIS så blir resultatet förstås ännu rörigare än vid komplett.

Schmetterling skrev:Jaha. Är då personer med AIS en variant av man eller en variant av kvinna?

Beror alltså på fallet i fråga, det kan gälla både varianter av kvinnor och män, om man nu håller sig till att utgå från att XX=kvinna och XY=man.
Manveru
 
Inlägg: 134
Anslöt: 2013-01-11

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Kahlokatt » 2013-10-31 22:36:24

OT, men jag hade en jäkligt bra biologilärare på högstadiet. Vi fick lära oss om olika syndrom och olika sexuella variationer utan att det gjordes något "konstigt" av det. Han var väldigt bra på att göra ämnet intressant också.

OT igen: Väldigt vad bråkigt det blev helt plötsligt! Nu tycker jag att vi gemensamt här på forumet sjunger "We shall overcome"... :mrgreen:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Mortalis » 2013-10-31 22:39:59

En kille med XXY - Klinefelters syndrom.


being an xxy being-shocking info or not?
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Alien » 2013-11-01 2:25:24

sofly skrev:Jag fattar ej vad du menar med inlägget


Och jag fattar inte vad du menar? Många skriver ju om allt möjligt här på forumet. Detta är avd för Intressanta intressen, den som inte är intresserad slipper läsa.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Alien » 2013-11-01 23:36:51

Kahlokatt skrev:Intressant! Jag minns att vi pratade lite om några av de här syndromen på biologin i nian, bl.a. fick vi veta att killar med XYY-syndromet inte nödvändigtvis var våldsamma och att vi skulle vara försiktiga och inte ha förutfattade meningar om folk med ett visst syndrom.

Men kan man säga att personer med dessa syndrom har ett tredje kön? Egentligen är det ju bara varianter av man och kvinna.


Jag utgick från de som inte var XX el XY, el ändå inte var det förväntade könet. En AIS är tydligen en XY som ser ut som en kvinna och en CAH/AGS en XX som ser ut som en man.

Sen är förstås frågan vad de känner sig som. Man, kvinna, varken-eller el både-och.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Mortalis » 2013-11-02 0:27:58

Tydligen har flera av de här grupperna fått utstå mycket lidande i vår kultur. De har inte ansetts som fullt mänskliga. Deras tillstånd har skambelagts och de själva har smusslats undan. Ibland har de blivit utsatta för rena medicinska övergrepp.

Ända in på 1990-talet var det vanligt att flickor med AIS/CAIS inte fick veta sanningen om sig själva. Läkarna ljög för flickorna. Föräldrarna fick veta sanningen men uppmanades att hålla tyst om saken.
För flickorna berättade man att cystor hittats i deras ljumskar och måste avlägsnas. Sedan opererades deras gonader (invärtes testiklar) bort.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Alien » 2013-11-02 2:58:33

Ja, att vara avvikande har alltid varit skamligt, inte bara i "vår kultur".

Det var säkert i all välmening som flickorna som var XY inte fick veta. Hur skulle det kännas att få veta att man egentligen är en kille med testiklar, när man hela livet trott att man är en tjej? Föräldrarna ville skydda sina barn från den vetskapen.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Mortalis » 2013-11-02 5:07:48

Många med AIS anar att det var något konstigt med hela historien och tar reda på sanningen i vuxen ålder.
Det kan bli en djup uppgörelse med pålagd skam och skuld som genomsyrat uppväxten.




Välvilja kan dölja många parallella motiv. Inte sällan speglar de rädslor och värderingar som simultant inympas på objektet. Som dessutom får uppleva sig som skyldigt till alltihopa.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav kiddie » 2013-11-02 19:46:03

Nä, könskromosomerna är ju bara en bit i pusslet.

Vissa tillstånd verkar jobbigare än andra. T ex PAIS där man ofta ser mer manlig ut men oftast känner sig som kvinna.

Känt ganska många intersexuella genom åren men sedan tror jag inte alla visste det om dem heller. En hade Turners, en hade en son som hade Klinefelters, en annan hade en katt som var det (förmodligen) och en hade hypospadi.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Mortalis » 2013-11-03 11:15:55

Alien skrev:Ja, att vara avvikande har alltid varit skamligt, inte bara i "vår kultur".


Jag tror att du har fel där. Många kulturer visar och har historiskt sett visat respekt för intersexuella.

Redan sumererna tog med de intersexuella i sin religiösa världsbild. De var skapade av gudomen och gavs en särskild plats i samhället.

Vad gäller förhållandena idag så har exempelvis Indien redan en lag som erkänner intersexuella.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Kanin » 2013-11-03 11:34:18

Mortalis skrev:
Alien skrev:Ja, att vara avvikande har alltid varit skamligt, inte bara i "vår kultur".
Jag tror att du har fel där. Många kulturer visar och har historiskt sett visat respekt för intersexuella.

Redan sumererna tog med de intersexuella i sin religiösa världsbild. De var skapade av gudomen och gavs en särskild plats i samhället.

Vad gäller förhållandena idag så har exempelvis Indien redan en lag som erkänner intersexuella.

I Indien utgör hijras ett slags tredje kön (dock inte nödvändigtvis kopplat till intersexualitet) som har en särskild religiös roll, men det hindrar inte dessa människor stöts ut av samhället och ofta tvingas till prostitution.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Mortalis » 2013-11-03 16:59:23

Kanin skrev:I Indien utgör hijras ett slags tredje kön (dock inte nödvändigtvis kopplat till intersexualitet) som har en särskild religiös roll, men det hindrar inte dessa människor stöts ut av samhället och ofta tvingas till prostitution.

Vad jag förstår är hijras främst transsexuella män (hijra = "att lämna sin släkt"). Det här är vad wikpipedia skriver om dem:
"Hijras är anhängare till en religiös-kulturell strömning i Indien, som består av (biologiska) män som betraktar sig som vare sig män eller kvinnor, och som dyrkar gudinnan Bahuchara Mata. I ”ideala” fall har de genomgått en operation där både penis och testiklar har avlägsnats.

Förutsättningen för att ansluta sig till Hijras är impotens: de nya rekryterna utsätts ofta för tester för att de ska bevisa att de är impotenta. Det avgörande steget för att bli en hijra är att genomgå den operation där könsorganet avlägsnas. Dessa operationer är illegala i Indien, och genomförs ofta av medicinskt outbildade hijras. De genomförs i ett rituellt sammanhang, innefattande åkallande av Bahuchara Mata.

Hijras tar ofta i teorin avstånd från manlig sexualitet och hyllar asketism; i praktiken tvingas en relativt stor del av dem att leva på prostitution. Trots gudinnans centrala roll är en signifikant minoritet av Hijras nominellt muslimer.

De anställs ofta för att utföra ritualer för att välsigna nyfödda söner och nygifta par. Trots, eller på grund av, deras "kastrerade" tillstånd anses de ofta ha kraften att befrämja fruktsamhet."
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Kanin » 2013-11-03 17:22:30

Mortalis skrev:
Kanin skrev:I Indien utgör hijras ett slags tredje kön (dock inte nödvändigtvis kopplat till intersexualitet) som har en särskild religiös roll, men det hindrar inte dessa människor stöts ut av samhället och ofta tvingas till prostitution.
Vad jag förstår är hijras främst transsexuella män (hijra = "att lämna sin släkt").

Transsexuella kvinnor. Det stämmer till viss del, men det handlar också om barn som inte uppfyllt sociala och biologiska förväntningar på pojkar/unga män. I Indien har de betraktats som varken män eller kvinnor (ett tredje kön), men utgör framför allt ett exempel på att en grupp med särskild religiös status inte nödvändigtvis behandlas väl av samhället.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Kahlokatt » 2013-11-04 21:44:23

På Tahiti finns ett tredje kön som kallas mahu. De föds som pojkar men uppfostras som flickor. Tyvärr vet jag inget mer om dem.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-04 21:48:20

Kahlokatt skrev:På Tahiti finns ett tredje kön som kallas mahu. De föds som pojkar men uppfostras som flickor. Tyvärr vet jag inget mer om dem.

-Rena övergreppen.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Kanin » 2013-11-04 22:32:48

KrigarSjäl skrev:
Kahlokatt skrev:På Tahiti finns ett tredje kön som kallas mahu. De föds som pojkar men uppfostras som flickor. Tyvärr vet jag inget mer om dem.

-Rena övergreppen.

Tänk vad enkelt det är att fördöma kulturer som du inte vet någonting om.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav nallen » 2013-11-04 22:36:15

Kanin skrev:Tänk vad enkelt det är att fördöma kulturer som du inte vet någonting om.

De är inte som vi, det räcker.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Intressanta intressen



Logga in