De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Mortalis » 2013-11-07 21:32:20

Maya är från Holland men har flyttat till Tyskland för att få bättre vård. I Holland anses hon som transsexuell medan Tyskland, som jag förstår det, erkänner henne som intersexuell.
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-07 22:23:49

Moggy skrev:Ja, det mesta av sånt där skulle nog kunna åtgärdas via medicinering och det skulle kunna vara bästa lösningen för samtliga parter. Känns som att det finns viktigare saker för sjukvården att syssla med än att genomföra dyra och komplicerade operationer för att byta kön på förvirrade individer.

Nej, transsexualitet är faktum och inte förvirring eller påhitt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Miche » 2013-11-08 1:18:32

Moggy skrev:Ja, det mesta av sånt där skulle nog kunna åtgärdas via medicinering och det skulle kunna vara bästa lösningen för samtliga parter. Känns som att det finns viktigare saker för sjukvården att syssla med än att genomföra dyra och komplicerade operationer för att byta kön på förvirrade individer.

Ursäkta, men hur fan kan man medicinera bort kromosomvarianter billigare än operationer? De kromosommediciner som finns idag handlar om kanske hundratusen per månad (forskningen är svindyr och bolagen mäste få tillbaka sina pengar på något sätt).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav kiddie » 2013-11-09 2:30:29

Sedan vet jag inte på vilket sätt de är förvirrade. De som faktiskt utsätter sig själva för operation är ju de minst "förvirrade", de som verkligen vet vad de vill. De mer "förvirrade" är ju de med blandad könsuppfattning som kanske känner sig som olika kön olika dagar. Inte för att jag anser det är en förvirring heller. Förvirrande för omgivningen kanske.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Gefion » 2013-11-11 1:25:11

Grejen med kön är att det är ett slags spektra.

Människor har olika typer av kromosomer.
Olika hormonnivåer.
Olika könsceller.
Könsorganen ser olika ut (en penis är typ en stor klitoris, när ett barn föds med en väldigt stor klitoris/liten penis börjar läkarna utreda könstillhörigheten. Egentligen befinner sig alla penisar/klitorisar på den här skalan. Ni kanske tänker att en penis alltid har urinröret "mitt i" men så är det inte, det kan sitta på undersidan precis som på en klitoris)

Lägg ihop dessa olika ingredienser - hormoner, könsceller, könsorgan - och så klart utseende som ansiktsform, storlek på brösten, hur rösten låter - så får du någon slags summa som är det omgivningen, läkarna, forskarna - ja alla, går på för att avgöra någons kön. Vi avgör hela tiden vilket kön vi skall se någon som. Men kalkyleringarna får olika utslag, vissa människor tycker att ansiktsformen är viktigare, andra går på längden eller rösten. Så en person kan läsas som man av någon, som kvinna av någon annan.

Vi borde helt och hållet gå på könsidentitet istället.
Gefion
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2013-11-10

Hen, h*n, henom och liknande fulord

Inläggav Hadumod » 2014-06-30 23:03:21

Tänker lämna diskussionen hen, h*n o.s.v. därhän.

Vill dock invända mot Wines påstående
Wine skrev: (...) då det är helt naturligt och självklart att man har en viss könsidentitet som antingen man eller kvinna.

Saker kan dock vara mer komplexa, människor kan variera på många sätt, så också vad gäller kön och könsidentitet, vilket MsTibbs är inne på.
MsTibbs skrev:Det finns folk som föds "mitt emellan" om än ovanligt.

Finns mycket information kring detta på nätet att läsa, för den som ids läsa. Att sätta sig in i dylika fenomen, och verkligen bemöda sig om att försöka förstå, kan kräva lite tid. Hur som helst för alla som vill lära sig mer om intersexualism kan jag rekommendera Hida Vilorias internetsida. Nedanstående citat härrör från henne.
I lacked the language to define myself to the outer world, but I did have ways that I secretly identified in the privacy of my own mind. And to my surprise, some of the intersex folks I’ve met over the years had the very same ones! Back when we were all roaming around a presumably male/female-only world, without a publicly recognized label, we sometimes thought of ourselves as “mutants” or “aliens”. These terms were obviously inaccurate and a huge exaggeration — just like describing gays and lesbians as a third sex. But this is what happens when you live in a culture where being you is socially unacceptable and unacknowledged: you become something else.

Today, as more and more folks become aware that intersex people exist, the question sometimes rises: aren’t we, in fact, a third sex, since we aren’t either male or female? It seems that way on the surface, but when you actually know and/or learn about intersex people, you realize that we make up a huge range of people with very different physical traits.

Intersex people’s bodies range from very female looking, to very male looking, to everything in between, so defining us all as the same one sex isn’t remotely accurate or useful. This is one of the reasons that the organization I’m chairperson of, OII (the Organisation Intersex International), has officially opposed the creation of a third sex since it was founded ten years ago. In addition, the intersex advocates who participated at last year’s Third International Intersex Forum, the only global gathering of intersex activists, also oppose the creation of a third sex.

http://hidaviloria.com/

Moderator Alien: Från hen-h-n-henom-och-liknande-fulord-t15237-456.html
Hadumod
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2012-03-15
Ort: Hercynia silva

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav Wine » 2015-05-27 9:07:53

Vaniljflickan skrev:Sen finns det också fler kön än bara män och kvinnor, just sayin!


:?: Vilka fler kön än män och kvinnor menar du att det finns? Vad jag vet ska existerar bara två olika kön, kvinna eller man.


Moderator Puzzle: Flyttade ett antal inlägg från Fobi för "politisk korrekthet"
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav Vaniljflickan » 2015-05-27 9:17:50

Wine skrev: Vilka fler kön än män och kvinnor menar du att det finns? Vad jag vet ska existerar bara två olika kön, kvinna eller man.


http://www.joshuakennon.com/the-six-com ... in-humans/

Spoiler: visa
The six biological karyotype sexes that do not result in death to the fetus are:

X – Roughly 1 in 2,000 to 1 in 5,000 people (Turner’s )
XX – Most common form of female
XXY – Roughly 1 in 500 to 1 in 1,000 people (Klinefelter)
XY – Most common form of male
XYY – Roughly 1 out of 1,000 people
XXXY – Roughly 1 in 18,000 to 1 in 50,000 births

When you consider that there are 7,000,000,000 alive on the planet, there are almost assuredly tens of millions of people who are not male or female. Many times, these people are unaware of their true sex. It’s interesting to note that everyone assumes that they, personally, are XY or XX. One study in Great Britain showed that 97 out of 100 people who were XYY had no idea. They thought they were a traditional male and had few signs otherwise.

Even today, we irrationally, and rather stupidly, think of someone as a “man” if they look masculine and as a “woman” if the look feminine. It’s entirely arbitrary and can lead to some significant misunderstandings of how the world actually works.


Så som jag ser detta så är det faktiskt en realitet som vi bara får förhålla oss till, så varför ens utgå ifrån något, man väntar och ser vad människor väljer att definiera sig som om de vill definiera sig alls, att påtvinga någon ett epitet som denne inte känner sig bekväm med känns ju bara onödigt ellerhur?


Moderator Sjuckert: Lade in den citerade texten i en ruta.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav Wine » 2015-05-27 10:43:22

Vaniljflickan skrev:
Wine skrev: Vilka fler kön än män och kvinnor menar du att det finns? Vad jag vet ska existerar bara två olika kön, kvinna eller man.


http://www.joshuakennon.com/the-six-com ... in-humans/

"When you consider that there are 7,000,000,000 alive on the planet, there are almost assuredly tens of millions of people who are not male or female. Many times, these people are unaware of their true sex. It’s interesting to note that everyone assumes that they, personally, are XY or XX. One study in Great Britain showed that 97 out of 100 people who were XYY had no idea. They thought they were a traditional male and had few signs otherwise.

Even today, we irrationally, and rather stupidly, think of someone as a “man” if they look masculine and as a “woman” if the look feminine. It’s entirely arbitrary and can lead to some significant misunderstandings of how the world actually works."

Så som jag ser detta så är det faktiskt en realitet som vi bara får förhålla oss till, så varför ens utgå ifrån något, man väntar och ser vad människor väljer att definiera sig som om de vill definiera sig alls, att påtvinga någon ett epitet som denne inte känner sig bekväm med känns ju bara onödigt ellerhur?


Jo, men att människor själva kan känna sig som något förändrar ju inte att det ändå bara existerar två kön.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav Vaniljflickan » 2015-05-27 10:46:46

Wine skrev:Jo, men att människor själva kan känna sig som något förändrar ju inte att det ändå bara existerar två kön.


Jo fast nu är det ju så att det faktiskt existerar mer än bara två kön och det jag tog upp här var alltså biologiska skillnader, vet att artikeln var rätt lång.. men du kan ju kolla där på punktlistan bara en liiten bit ner i texten.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav Wine » 2015-05-27 10:56:50

Vaniljflickan skrev:
Wine skrev:Jo, men att människor själva kan känna sig som något förändrar ju inte att det ändå bara existerar två kön.


Jo fast nu är det ju så att det faktiskt existerar mer än bara två kön och det jag tog upp här var alltså biologiska skillnader, vet att artikeln var rätt lång.. men du kan ju kolla där på punktlistan bara en liiten bit ner i texten.


Men det beror ju på hur man ser på det, men jag anser att det endast existerar två kön och det är också vad jag tycker att man talar om i texten, sedan kan det uppstå felkonstruktioner.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav Vaniljflickan » 2015-05-27 11:00:01

Wine skrev:Men det beror ju på hur man ser på det, men jag anser att det endast existerar två kön och det är också vad jag tycker att man talar om i texten, sedan kan det uppstå felkonstruktioner.


Ja fast bara för att du anser att det är felkonstruktioner så betyder det inte att det inte existerar och att vara nedlåtande mot någon pga dennas annorlunda könskromosomer känns väl egentligen rejält onödigt ändå, vad fyller det för funktion för dig liksom?
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav Wine » 2015-05-27 11:04:46

Vaniljflickan skrev:
Wine skrev:Men det beror ju på hur man ser på det, men jag anser att det endast existerar två kön och det är också vad jag tycker att man talar om i texten, sedan kan det uppstå felkonstruktioner.


Ja fast bara för att du anser att det är felkonstruktioner så betyder det inte att det inte existerar och att vara nedlåtande mot någon pga dennas annorlunda könskromosomer känns väl egentligen rejält onödigt ändå, vad fyller det för funktion för dig liksom?


Är jag nedlåtande? Att jag har en annan uppfattning än dig och andra som anser att det finns fler kön än man och kvinna innebär väl inte att jag är nedlåtande, så här skrev jag tidigare i ett inlägg:

post1285563.html#p1285563

Wine skrev:...
Jo, men att människor själva kan känna sig som något förändrar ju inte att det ändå bara existerar två kön.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Fobi för "politisk korrekthet"

Inläggav Vaniljflickan » 2015-05-27 11:06:51

@Wine

Alltså hallååå.. variationer på könskromosomerna är ett faktum, vad är det du inte fattar, jag tänker inte ta det ett varv till, jo jag tycker bara det är nedsättande att påstå att någon är felkonstruerad pga annorlunda genetiska egenskaper.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav kiddie » 2015-05-27 18:19:45

Då är ju halva befolkningen felkonstruerad, alla bär på olika mutationer, en del kommer till uttryck, andra inte.

T ex har jag blåaktiga ögon och kan dricka mjölk. Det är mutationer och felkonstruktioner. Men vissa påstår att de kan tala om vilka "fel" som är så bra fel att de blir rätt och vilka "fel" som man ska peka på och göra ner.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Alien » 2015-06-01 17:20:50

Vissa känner sig alltså varken som man el kvinna (om det nu beror på könskromosomer el något annat). Det finns transpersoner som känner sig som motsatt kön till vad de sett ut som (före hormonbehandling). Personen kan ha kallats "han" men vill nu kallas "hon" (och tvärtom). Men det finns andra transpersoner som vill ses som varken man l kvinna och vill kallas "hen".

DN Sthlm skrev:I undersökningen som är den största som gjorts i Sverige deltog 800 transpersoner, där 31 procent uppgav att de bodde i Stockholm. Även Malmö och Göteborg var över­representerade. Det kanske är lättare att leva som transperson i en större stad men undersökningen visar att transpersoner fortfarande är mycket mer utsatta än andra. Bland annat uppger mer än var tredje transperson att de har övervägt att ta sitt liv det senaste året.

– Det är så otroligt höga siffror. Här borde man verkligen titta på självmordspreventiva åtgärder, säger Louise Mannheimer.

Över hälften uppgav att de har blivit utsatta för kränkningar de senaste tre månaderna och på grund av risken att utsättas för det avstår mer än 65 procent från olika aktiviteter, bland annat från att gå och träna. Emelie Mire Åsell, som är öppet ickebinär – identifierar sig varken som man eller kvinna, avstår från gymmet men medger att för hen har det varit jobbigast i arbetssituationer.

– När jag studerade kunde jag välja vilka jag ville vara med och gå och komma som jag ville. Men på arbetet, där är man hela dagarna, kan man inte välja sina arbetskamrater och när något händer så kryper det under skinnet på en.
http://www.dn.se/sthlm/var-tredje-trans ... rdstankar/

Mire ser mest ut som en tjej men känner sig alltså inte som det, men inte heller som en kille.

– När jag berättade för en person att jag är en hen och inte en hon så svarade personen att ”för mig är du en hon”. Om personer känner att de vet vad jag är mer än jag själv så är det hopplöst. Det finns nästan inget jag kan göra då.

Jag förstår faktiskt att folk har svårt med det. Vi är så vana att dela in människor i män och kvinnor, det tar emot att se någon som varken eller. Men man måste ju försöka, eftersom hen kan känna sig otroligt kränkt annars.

Fler än var tredje person i enkäten har under det senaste året allvarligt övervägt att ta sitt liv.
Varannan har upplevt kränkande behandling under de senaste tre månaderna.
Så många som var femte har blivit utsatt för våld på grund av sin transidentitet och en av tre har blivit utsatt för psykiskt våld.

Flera av resultaten är sämre i den senaste undersökningen jämfört med den från 2005.


Konstigt, det borde gå åt andra hållet. Fler vet ju om transpersoner nu än för tio år sedan, det har skrivits en hel del i tidningar, fler har "kommit ut" etc.

Ordlista:
Cisperson: Cis är latin ”på samma sida”. Cisperson är när ens könsidentitet och könsuttryck stämmer överens med det kön man tilldelades vid födseln.
Ickebinär: En person som identifierar sig som mellan eller bortom könsuppdelningen i kvinna eller man.
Könskorrigering: Innebär att man ändrar sin kropp med hjälp av hormoner och/eller operationer så att den bättre stämmer överens med ens könsidentitet.
Transperson: Paraplybegrepp för personer vilkas könsidentitet och/eller könsuttryck inte stämmer överens med det juridiska kön som tilldelades vid födseln.
Transsexuell: En person vars könsidentitet inte stämmer överens med det juridiska kön som tilldelats den. Oftast vill man både byta juridiskt kön och korrigera kroppen med exempelvis hormoner och/eller kirurgi.
Transvestit: En person som använder sig av ett annat könsuttryck än det som förväntas av personen utifrån hens juridiska kön. Det kan handla om kläder, smink, hår, kroppsspråk och röstläge.
Queer: Är i grunden ett ifrågasättande av heteronormen. Queer kan innebära en önskan att inkludera alla kön och sexualiteter eller att inte behöva identifiera kön.
Källa: Folkhälsomyndigheten
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Moggy » 2015-06-01 17:44:37

Alien skrev:
– När jag berättade för en person att jag är en hen och inte en hon så svarade personen att ”för mig är du en hon”. Om personer känner att de vet vad jag är mer än jag själv så är det hopplöst. Det finns nästan inget jag kan göra då.

Jag förstår faktiskt att folk har svårt med det. Vi är så vana att dela in människor i män och kvinnor, det tar emot att se någon som varken eller. Men man måste ju försöka, eftersom hen kan känna sig otroligt kränkt annars.


Jag skulle aldrig kalla nån för hen. Ingen kan bestämma vilka ord jag ska använda.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav aspiemason » 2015-06-02 12:50:23

Min kromosom uppsättning är XYY. Dessa personer föds som män. Eftersom XYY-män är överrepresenterade i fängelser trodde man under en period att den extra Y-kromosomen gjorde dessa män mer våldsamma än andra (”dubbel-Y”). Det har visat vara fel. Anledningen är istället att dessa män kan ha lägre IQ än genomsnittet och därför åker fast oftare. De har också markant större kroppslängd vilket gör dem lättare att identifiera.

Dock stämmer inte den här bilden in på mig jag har enligt wechsler skalan en iq på 124 och alltså inte lägre iq än genomsnittet. Jag är heller inte kriminell har inte gjort nått mer brottsligt än att snatta i en kiosk när jag var 6 år gammal och det berodde på en kompis jag hade som utöva ett grupptryck på mig. Det som stämmer är att jag är väldigt lång. Jag fick ta en spruta av typen "sluta väx" i tonåren då man räknat ut att min längd skulle kunnat överskrida 2 meter. Jag stannade i längden 197 cm, tack och lov för det.
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav kiddie » 2015-06-02 18:33:20

Moggy skrev:Jag skulle aldrig kalla nån för hen. Ingen kan bestämma vilka ord jag ska använda.


Om man vägrar använda ett ord som ngn VILL bli kallad får man stå ut med att bli kallad ord andra vill kalla en.

Som när Frimodig kallar killar hon.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Moggy » 2015-06-02 18:49:37

kiddie skrev:
Moggy skrev:Jag skulle aldrig kalla nån för hen. Ingen kan bestämma vilka ord jag ska använda.


Om man vägrar använda ett ord som ngn VILL bli kallad får man stå ut med att bli kallad ord andra vill kalla en.

Som när Frimodig kallar killar hon.


Självklart. Det har jag inget problem med. Var och en får säga vad den vill och den som kommer med elakheter och korkade saker är den som gör bort sig.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav tahlia » 2015-06-02 18:49:46

aspiemason skrev:Jag fick ta en spruta av typen "sluta väx" i tonåren då man räknat ut att min längd skulle kunnat överskrida 2 meter. Jag stannade i längden 197 cm, tack och lov för det.


Hur kom det sig att de oroade sig över längden? Eventuella ryggproblem eller liknande i framtiden? Jag frågar för min bättre hälft nådde över 2 meter och det var då aldrig någon som ojade sig över det.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Kattmat » 2015-06-02 18:56:01

Alien skrev:Konstigt, det borde gå åt andra hållet. Fler vet ju om transpersoner nu än för tio år sedan, det har skrivits en hel del i tidningar, fler har "kommit ut" etc.


Kanske är det just därför. När något blir mer synligt, blir det också mer provocerande för dem som ogillar det.
Kattmat
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2015-01-07
Ort: Södra Sverige

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav aspiemason » 2015-06-02 19:54:31

tahlia skrev:
aspiemason skrev:Jag fick ta en spruta av typen "sluta väx" i tonåren då man räknat ut att min längd skulle kunnat överskrida 2 meter. Jag stannade i längden 197 cm, tack och lov för det.


Hur kom det sig att de oroade sig över längden? Eventuella ryggproblem eller liknande i framtiden? Jag frågar för min bättre hälft nådde över 2 meter och det var då aldrig någon som ojade sig över det.


Bland annat det och att inte bara skulle ha växt på längden. Nästan allt på mig är långt. Jag har långa armar med och långa fingrar och lång hals och mina fötter stannade av vid storlek 46. Jag har haft svårt att hitta byxor som passat min längd då jag har 34 midja och 36 i längd.
Senast redigerad av aspiemason 2015-06-02 19:56:46, redigerad totalt 1 gång.
aspiemason
 
Inlägg: 304
Anslöt: 2015-05-01

De övriga könen, dvs inte självklart XX el XY

Inläggav Alien » 2016-05-13 15:23:49

Såvitt jag vet så kan man numera byta till att namn för andra könet och även byta personnummer utan könskorrigerande operation. Jag antar att man måste genomgå en utredning först. Men man behöver inte operera sig och inte heller ta könshormoner. Man kan klä sig som det motsatta könet, sminka sig som en kvinna för att man känner sig som en kvinna. Ungefär som "ladyboyen" Oh i TV-serien 30 grader i februari.

Men hur blir det om man deltar i en idrottstävling? Kvinnan som blivit man, ja det är ingen annan som blir lidande. Men mannen som blivit kvinna får ju orättvis fördel genom sitt extra höga testosteronhormon.

Olympiska kommittén har funderat på saken och säger att MtF måste genomgå hormonbehandling för att få tävla:

The Guardian skrev:IOC rules transgender athletes can take part in Olympics without surgery
Female-to-male athletes can compete ‘without restriction’, while male-to-female athletes must undergo hormone therapy, according to new guidelines.
---
“If you change sex, you will have to have a hormone level below 10 for 12 months,” he said. “That does not mean a one-year guarantee. You don’t go below 10 from day one. It takes quite some time. It can take more than one year or two years.”
https://www.theguardian.com/sport/2016/ ... ut-surgery

Det har varit tillfällen när kvinnliga idrottares könsidentitet ifrågasatts. Ett känt fall är sydafrikanska Caster Semenya:
Semenyas könstillhörighet har varit föremål för utredning. Daily Telegraph har tagit del av uppgifter som utpekar Semenya som hermafrodit. Semenya uppges ha interna testiklar som producerar manligt könshormon och sakna äggstockar och livmoder.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Caster_Semenya

SvD skrev:Sydafrikanskan Caster Semenya får behålla sitt VM-guld på 800 meter, oavsett vad könstestet som hon genomgått visar för resultat. Det har Internationella friidrottsförbundet, IAAF, beslutat i samråd med Sydafrikas regering.
http://www.svd.se/semenya-far-behalla-guldet
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Intressanta intressen



Logga in