Datorn har gett upp

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-12 9:49:25

Installerar nu usb-nätverkskortet.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-12 9:59:43

Jag har nu Internet. Men jag kommer inte åt att skriva in adressen till Aspergerforum. Jag kan inte hellet skriva Google, så jag kan söka på de bokstäver jag faktiskt kan skriva och få upp förslag.

Jag kan inte skriva regedit i sökfältet heller, så jag kommer åt registret. Det är det som är problemet.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-12 10:10:45

Jodå, i IE finns Bing. Där kunde jag söka på sprgforum och få upp forumet. Sen kunde jag komma hit och klicka på länken, och välja att datorn fixar det. Nu ska jag starta om datorn och prova. Ska ut på stan en sväng. Meddelar när jag vet om det funkade.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-12 10:17:54

Nej. Samma fel ändå. Dessutom ger nu sudda bakåt knappen ett datum (förmodligen dagens, hann inte kolla).
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-12 11:36:39

Nu har Ludvika fått en ny datorbutik. De hade en begagnad Samsung laptop med 4-kärnig AMD processor och 8 GB minne för 4995 kr. Hårddisken är partitionerad i två, minns inte storleken mem runt 600-700 GB har jag för mig. Windows 7 Home Professional ligger förinstallerat. Gissa om jag blir sugen.

Nån som har erfaremhet av Samsungs laptops?

Jag har räknat på det och ev. kan jag trolla fram pengarna i slutet på juni eller slutet på juli.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Datorn har gett upp

Inläggav Miche » 2014-06-12 12:17:45

Du ska se till att det är 64-bitars Windows för att dra nytta av minnet. Jag fattar dock inte varför denna förkärlek för att dela upp hårddiskar i flera enheter...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-12 12:59:49

Det var 64 bitars Windows 7. När man installerar Windows på en "tom" dator brukar det bli en partiton där Windows ligger, och en liten partition med viktiga systemfiler där man inte lägger nåt annat. Dagens datorer är jätteknöliga att formatera om. Det är inte meningen att man ska göra det. Man får oftast ta till specialprogram för att lyckas formatera om och partitionera hårddisken som man vill (en partition räcker, d.v.s. inte partitionera alls).

Men du har rätt, Miche. Begriper inte varför alla vill ha två partitioner.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-12 13:03:33

Och jag begriper inte vad alla har emot Windows 8. Det ser ju jättekul ut på reklamen, och verkar inte alls knöligt (har snabbkikat på pappas laptop en gång). Berätta gärna varför Windows 8 är så knöligt och varför Windows 7 är att föredra.
Jag förstår inte. Förklara.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Datorn har gett upp

Inläggav kullan » 2014-06-12 13:15:24

Min pojkvän har installerat w8 på alla sina datorer och han är jättenöjd.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-12 13:38:50

Det jag mest älskade med laptopen, var tangentbordet. Knapparna är bara lite upphöjda, utan nån springa mellan. Ett helt tangentbord, utan tangenter som kan lossna eller komma damm och skräp under.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Datorn har gett upp

Inläggav Miche » 2014-06-12 14:30:53

Lilla Gumman skrev:Dagens datorer är jätteknöliga att formatera om.
Håller definitivt inte med. Varför tycker du det?
Lilla Gumman skrev:Det ser ju jättekul ut på reklamen, och verkar inte alls knöligt (har snabbkikat på pappas laptop en gång).
Windows 8 är designat primärt för pekskärm, de har lagt in ganska konstiga funktioner som inte alls passar för de som tvingas använda mus.. En del saker man måste göra är som var enkla att göra i tidigare Windows har blivit hur bökiga som helst.
Lilla Gumman skrev:Ett helt tangentbord, utan tangenter som kan lossna eller komma damm och skräp under.
Kanske inte så ergonomiskt men låter praktiskt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Sv: Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-12 16:47:48

Miche skrev:
Lilla Gumman skrev:Dagens datorer är jätteknöliga att formatera om.
Håller definitivt inte med. Varför tycker du det?

Förr gick man ut i DOS, skapade en installationsdiskett och skrev format c: vid DOS-prompten. När datorn var färdigformaterad, stoppade man i startdisketten och kopierade dem till hårddisken. Sen kunde man lägga in Windows och annat.
Nu får man i bästa fall en skiva med Windows på. Ofta en recovery-skiva, där man kan återställa datorn så som den var vid köpet. Det är inte alltid hårddisken går att formatera helt. Men det är säkert bara jag som inte vet hur man gör.

Lilla Gumman skrev:Ett helt tangentbord, utan tangenter som kan lossna eller komma damm och skräp under.
Kanske inte så ergonomiskt men låter praktiskt.[/quote]
Skönare tangentbord får man leta efter. Älskar såna. Men vi är alla olika.

Okej, Windows 7 är bättre till laptops och Windows 8 för surfplattor och andra pekskärnar. Jag fattar.

Innan jag har bestämt mig är nog laptopen såld, men det kommer ju fler erbjudanden.

Eftersom vi inte kan säkra vårat nätvetk med WPA2 eller annat motsvarande på grund av att geocaches dator inte klarar av det, kan nån hacka sig in och förstöra datorn (exempelvis med virus) eller är det bara tjuvande på nätverket (som folk redan gör, tyvärr) som ksn hända?

Är det smartare att köpa varsin laptop, så vi kan skydda nätverket? Min nya laptop tar väl inte skada av ett oskyddat nätverk?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Sv: Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-12 16:51:17

Miche skrev:
Lilla Gumman skrev:Dagens datorer är jätteknöliga att formatera om.
Håller definitivt inte med. Varför tycker du det?

Förr gick man ut i DOS, skapade en installationsdiskett och skrev format c: vid DOS-prompten. När datorn var färdigformaterad, stoppade man i startdisketten och kopierade dem till hårddisken. Sen kunde man lägga in Windows och annat.
Nu får man i bästa fall en skiva med Windows på. Ofta en recovery-skiva, där man kan återställa datorn så som den var vid köpet. Det är inte alltid hårddisken går att formatera helt. Men det är säkert bara jag som inte vet hur man gör.

Lilla Gumman skrev:Ett helt tangentbord, utan tangenter som kan lossna eller komma damm och skräp under.
Kanske inte så ergonomiskt men låter praktiskt.[/quote]
Skönare tangentbord får man leta efter. Älskar såna. Men vi är alla olika.

Okej, Windows 7 är bättre till laptops och Windows 8 för surfplattor och andra pekskärnar. Jag fattar.

Innan jag har bestämt mig är nog laptopen såld, men det kommer ju fler erbjudanden.

Eftersom vi inte kan säkra vårat nätvetk med WPA2 eller annat motsvarande på grund av att geocaches dator inte klarar av det, kan nån hacka sig in och förstöra datorn (exempelvis med virus) eller är det bara tjuvande på nätverket (som folk redan gör, tyvärr) som ksn hända?

Är det smartare att köpa varsin laptop, så vi kan skydda nätverket? Min nya laptop tar väl inte skada av ett oskyddat nätverk?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Datorn har gett upp

Inläggav matgar » 2014-06-13 3:36:24

Lilla Gumman skrev:Förr gick man ut i DOS, skapade en installationsdiskett och skrev format c: vid DOS-prompten. När datorn var färdigformaterad, stoppade man i startdisketten och kopierade dem till hårddisken. Sen kunde man lägga in Windows och annat.
Nu får man i bästa fall en skiva med Windows på. Ofta en recovery-skiva, där man kan återställa datorn så som den var vid köpet. Det är inte alltid hårddisken går att formatera helt. Men det är säkert bara jag som inte vet hur man gör.

Det hindrar dig ju inte ifrån att fixa en cd/dvd skiva som du kan formatera om datorn med, finns massor att välja av.
Sedan angående recovery skivan.. Det är ju på grund att du köpt/får windows packeterat av en datortillverkare som ser till att du får in allt du behöver för att just din dator ska funka.
Du kan ju skaffa en riktig windows installation dvd/usb om du vill, så länge du har en giltig windows licens nyckel. Dock så bör du då även ha en skiva med alla drivare du kommer behöva, iaf drivaren till nätverkskortet som inte alltid funkar om du bara installerar en vanlig windows version.


Lilla Gumman skrev:Eftersom vi inte kan säkra vårat nätvetk med WPA2 eller annat motsvarande på grund av att geocaches dator inte klarar av det, kan nån hacka sig in och förstöra datorn (exempelvis med virus) eller är det bara tjuvande på nätverket (som folk redan gör, tyvärr) som ksn hända?

Är det smartare att köpa varsin laptop, så vi kan skydda nätverket? Min nya laptop tar väl inte skada av ett oskyddat nätverk?

Allt är möjligt, dock så får jag säga att det är osannolikt. Se bara till att du har den inbyggda brandväggen i windows påslagen.

Sen vore det väl kul att köpa ny datorn till båda, men det torde ju vara en ekonomisk fråga mer en om det vore bra.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-13 8:37:54

Okej. Tack matgar.

Vi betalar för 100 mbit bredband, men routern klarar bara av att ge ut 20. Vi skulle behöva ny router också. De är rätt billiga. Men det är väl inte det viktigaste just nu antar jag.

Jag tänkte mest på hur skönt det vore att få ett fullt fungerande nätverk. Men det går ju att fixa senare. Eller, så får man leva med att andra tjuvar på ens nätverk för att det inte går att skydda. En gång när vi satt och kollade youtube-klipp på TV:n dök ett helt annat youtube-klipp upp på TV:n. Det har aldrig hänt igen. Men folk tjuvar fast det inte märks, det vet vi.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-13 9:46:25

Förr köpte jag en del på avbetalning. Nu har jag insett värdet av att ha en buffert och betala saker kontant. På 1 1/2 år har vi tömt bufferten för att allt har gått sönder i tur och ordning. Allt från bänkdiskmaskin till platt-TV oxh GPS:er, och småsaker med. Vi hinner knappt bygga upp bufferten igen förrän nästa pryl går sönder.

Nu känns det som om det faktiskt skulle vara läge att ta min dator på avbetalning (eller var sin), fast jag helst väntar till vi har pengar. I dagens läge finns det ju en del räntefria avbetalningar, så helt skinnade behöver vi inte bli. Rör det sig om avbetalning är det för min del viktigt att jag kan betala in mer än jag ska och bli av med lånet fort som attan, helst inom ett halvår. Nu finns det liksom inget mer som kan gå sönder förutom möbler, så det känns rätt lugnt. Men beslutet hur jag ska göra måste jag ta själv.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Sv: Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-13 10:26:42

matgar skrev:Du kan ju skaffa en riktig windows installation dvd/usb om du vill, så länge du har en giltig windows licens nyckel. Dock så bör du då även ha en skiva med alla drivare du kommer behöva, iaf drivaren till nätverkskortet som inte alltid funkar om du bara installerar en vanlig windows version.


Drivrutinerna brukar man kunna hämta från datortillverkarens hemsida. Förr fick man en CD eller flera med drivrutiner på.

Nån form av avbetalning blir det nog. Det lutar åt det. Men då köper vi även ny router, kontant. Sen är det alltid ett bök med att få allt att fungera. Routern ska skyddas med WPA2 eller vad det heter, alla apparater ska gilla routern, datorerna ska hitta wifi-skrivaren trådlöst ... det blir mycket att pilla med. Litar på min kunskap och kunnigt folk här, annars får it-butiken komma hit och fixa det.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-13 10:37:25

Just nu har Elgiganten kampanj på denna:
http://www.elgiganten.se/product/datore ... rbar-dator

Om den ena datorn har Windows 7 och den andra Windows 8, kan man fortfarande dela bilder etc. via nätverket eller blir det knöligt? Hur viktigt är det att datorerna i nätverket har samma operativsystem?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-13 11:45:31

Jag har fattat det som att om man har Windows 8 kan man nedgradera till Windows 7 rätt enkelt. Nån på forumet (minns inte vem) har skrivit för länge sen att "det går på fem minuter". Hur gör man då?

Datorn som nu är på kampanj på Elgiganten, är jämförbar med den begagnade Samsung jag tittade på igår. Visserligen har Samsung:en 4 kärnor. Märker man av skillnaden mellan 2 och 4 kärnor vid normal användning?

Det ska gå snabbt att starta upp datorn, snabbt att surfa, snabbt att öppna program, och YouTube etc. ska fungera utan att hacka och stanna. Hur viktigt är antalet kärnor?
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Datorn har gett upp

Inläggav Miche » 2014-06-13 11:50:26

Lilla Gumman skrev:En gång när vi satt och kollade youtube-klipp på TV:n dök ett helt annat youtube-klipp upp på TV:n.
Det beror knappast på att någon "tjuvar".
Lilla Gumman skrev:Men folk tjuvar fast det inte märks, det vet vi.
Du ska kunna se det på routerns statussisda vilka datorer som är anslutna.
Lilla Gumman skrev:Om den ena datorn har Windows 7 och den andra Windows 8, kan man fortfarande dela bilder etc. via nätverket eller blir det knöligt?
Nu har jag inte hållit på så mycket med W8 men här hemma har vi W7 och XP i samma nätverk.

Det är absolut enklast att dela filerna via mappen Delade dokument. Där är alla inställningar redan gjorda från operativet för att dela filer, om man ska dela filer på något annat sätt så är det mycket krångligare.
Lilla Gumman skrev:Jag har fattat det som att om man har Windows 8 kan man nedgradera till Windows 7 rätt enkelt. Nån på forumet (minns inte vem) har skrivit för länge sen att "det går på fem minuter".
Man kan åtminstone relativt enkelt skapa en miljö som påminner om tidigare Windows (det har jag hjälpt en vän att göra på två olika datorer). Jag googlade och hittade en enkel beskrivning, det finns dock fortfarande en del störande saker kvar från W8 som man inte blir av med.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Datorn har gett upp

Inläggav kullan » 2014-06-13 11:52:03

Det som är viktigt ( om jag förstått det rätt) är att kolla vad det är för grafikkort i burken. Ju bättre grafikkort desto snabbare laddar datorn upp en bild eller videoklipp. Likaså är det viktigt att kolla vilken form av processor som det sitter i burken. Resten löser sig av sig själv.

Tillägg:

Om ni köper er varsin ny laptop , se till att ha råd med varsin kylplatta till datorerna oxå så håller de längre.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Datorn har gett upp

Inläggav bittin » 2014-06-13 19:10:42

Hade nog hellre kört på den där Acer än Samsung, då Samsung ska sluta tillverka laptops och supportera dom om 1 år eller så läste jag på Sweclockers, och ja man kan dela filer mellan Windows 7 och 8, Windows 8.1U1 senaste uppdateringen går att det går att använda helt okej med mus o tangentbord men om man inte vill lära sig nåt annorlunda tycker jag man ska köra Windows 7 tills Windows 9 släpps där den vanliga startmenyn osv är tillbaka och WPA2 är bästa krypteringen man kan ha testa att uppdatera drivrutinerna till nätverkskortet på datorn där det inte fungerar
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

Re: Datorn har gett upp

Inläggav Zirre » 2014-06-13 19:16:45

Lilla Gumman önska dig en ny dator.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Sv: Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-15 12:10:32

Zirre skrev:Lilla Gumman önska dig en ny dator.

Vid min ålder kan man inte räkna med att få en laptop för 5000 kr. Jag lär själv välja ut en laptop, så jag får det jag vill ha. Men om jag får pengar, kan jag ha det som bidrag till laptopen.

Jadå kullan, jag ska ha Intels i5 processor med 2 eller 4 kärnor och ett separat grafikkort på minst 1 GB. Minne 6 eller 8 GB. Hårddisken får bli det den blir, finns både 500 GB och 1 TB runt 5000 kr.
Senast redigerad av Lilla Gumman 2014-06-15 12:17:37, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in