Datorn har gett upp

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: atoms, Alien

Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-02 23:11:32

Hej!

Nu har datorn slutligen gett upp.

När jag skriver A blir det A1/2 och ny rad, när jag skriver s blir det sdf, när jag tar radera åt vänster blir det tabb höger. Ibland skriver den en massa paragraftecken fast jag inte rör tangentbordet. Efter omstart skriver den d istället oupphörligt var jag än sätter markören. Verkar inte gå att skriva.

Ja, det bara hände. Gjorde inget. Har inte laddat hem nåt skumt eller hällt cola över datorn eller så.

Ja, jag har startat om. Ska använda smartphonen ett par dar och se om datorn blir bra igen. Annars är det ny dator som gället nån gång i framtiden.

Innan den pajade nu, har den småkrånglat lite.

Vid uppstart har jag alltid fått ta ur usb-nätverkskortet från dess lilla hållare och sätta tillbaka det igen för att komma åt Internet.

Då jag skriver har musen laggat och markören har lagt sig där musen råkar befinna sig. Ny mus och ny musmatta har inte hjälpt, troligen någon drivrutin som krånglar.

Och ja, YouTube hackar och stannar oavsett webbläsare, och med nyaste drivrutinerna.

Så det har ju varit läge för ny dator ett tag. Tänkte vänta till den brakade ihop, vilket den har gjort nu. Så nu väntar jag på att det ska bli rea på laptop nånstans. Jag klarar mig nog med min Samsung Galaxy Note 3 ett tag, fram till hösten kanske.
Senast redigerad av Lilla Gumman 2014-06-02 23:24:43, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Datorn har gett upp

Inläggav Hundralappen » 2014-06-02 23:22:51

Hörs som att det är språkinställningarna som krånglar. Pilla runt och se så det är svenska som är inställt. I värsta fall så får du formatera den. Men gett upp har den inte :-)Happy
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-02 23:30:01

Nej, det är inte språkinställningarna tyvärr. Vissa knappar går inte att trycka ner. Och S ger ALLTID SDF. Tre tecken per tangent har inget språk. Och A ger ALLTID A1/2 plus ny rad. Formatera skulle jag gärna göra om jag kunde. Den skriver random tecken och jag kan inte skriva nåt. I bästa fall kan jag navigera med musen. Annars byts fönstren runt hur snabbt som helst (webbläsaren, post-it lapparna, startknappens meny).
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-02 23:33:06

Så tyvärr, datorn sjunger på sista versen. Men formatera ska jag göra, har glömt hur man gör en fullständig fornatering. Sist jag gjorde det fick jag bara systemåterställning. Men marxisten kan säkert guida mig rätt den här gången. Eller nån annan.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Sv: Datorn har gett upp

Inläggav tahlia » 2014-06-02 23:37:06

Låter som skit i tangentbordet.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Datorn har gett upp

Inläggav Zirre » 2014-06-02 23:40:58

Rensa tangentbordet med tryckluft? Finns att köpa på burk.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-02 23:51:57

Jag använder datorn främst till Internet. Men jag använder även datorn till geocaching, vilket innebär att jag vill skapa Pocket Queries, föra över GPX-filer till min GPS och Wherigo cartridges till min smartphone. Dessutom behöver jag sätta mig in i hur GSAK (Geocaching Swiss Army Knife, databashantering för geocaching) fungerar. Därför kan inget annat än en ordinär PC laptop komma i fråga. En vanlig laptop, ingen mini. Där YouTube och SVT Play inte hackar. Och helst billig, som sagt.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Datorn har gett upp

Inläggav Koboshi » 2014-06-03 0:40:36

Prova med Advanced SystemCare 7 Free har fixat min dator många gånger så jag har använt och använder det hela tiden.
Koboshi
 
Inlägg: 1479
Anslöt: 2009-07-10
Ort: Halmstad

Datorn har gett upp

Inläggav Hundralappen » 2014-06-03 0:49:50

Testa byt tangentbord först och främst och se om det är där felet ligger.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Datorn har gett upp

Inläggav Miche » 2014-06-03 1:30:38

Hundralappen skrev:Testa byt tangentbord först och främst och se om det är där felet ligger.
Bökigt på en laptop...

Det går iofs att koppla in ett externt men i och med att musen lever ett eget liv så kan det vara nog så besvärligt ändå.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Datorn har gett upp

Inläggav Hundralappen » 2014-06-03 2:04:18

Har man ett externt som ligger och skräpar är det ju worth a try.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Datorn har gett upp

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-06-03 2:15:24

Jo det går ju att koppla in ett extern tangentbord och se om det hjälper..
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-03 6:01:20

Tangentbord brukar man inte ha liggandes. Men eftersom geocache har ett usb-tangentbord till sin laptop kan jag.prova det innan jag formaterar om. Har tangentbordet gett upp, är det ny laptop dom gäller. Jag gillar INTE att ha ett externt tangentbord till min laptop. Skärmen kommer för långt bort. Och jag måste då blockera en usb-utgång till. Jag har 2 usb i datorn. En för usb-nätverkskortet och en för en usb-hubb. I hubben sitter mus och skrivare. Två utgångar lediga. Där sätter jag GPS:en eller smartphonen titt som tätt. Laptopen som ju skulle vara bärbar blir det allt mindre ju mer usb-grejor som ansluts.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-03 8:39:45

Provade med usb-tangentbord. Först verkade det fungera. När jag sen kopplade ur det, fortsatte datorn att fylla "där markören befinner sig" med EN bokstav upprepad oändligt antal gånger. Då satte jag i usb-tangentbordet igen. Bokstaven slutade inte upprepa sig. Ny bokstav vid varje uppstart. Det är random tecken eller bokstav vid uppstart. Alltså inte en enstaka bokstav som krånglar.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Sv: Datorn har gett upp

Inläggav tahlia » 2014-06-03 9:29:15

Det är det inbyggda tangentbordet som krånglar. Byt det eller koppla ur det och använd ett annat tangentbord så löser det sig.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-03 10:03:42

Tryckluft finns på burk, ja. Tack Zirre. Ska prova att vända på datorn och se om jag kan skaka ur nåt dammkorn eller smula eller så ...
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Datorn har gett upp

Inläggav kullan » 2014-06-03 10:27:52

Jag förstår att man inte vill binda upp en laptop. Man köper ju den för att den ska vara flyttbar. Och det är nog bara datanördar som har ett gäng tangentbord liggandes. Jag skulle inte heller vilja ha ett extra tangentbord till min laptop.

Tråkigt att det ska trassla sig hela tiden för dig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Datorn har gett upp

Inläggav SoulPain » 2014-06-03 11:01:44

Då köper du ett sånt här tangentbord:

Bild

http://www.net2world.se/tr%C3%A5dl%C3%B6st-minitangentbord-tb-109s-bluetooth-med-touchpad-%28mini-bt-adapter-ing%C3%A5r%29-vit/35/359755136

200kr med frakt.


Den har både tangenter och musplatta, den är trådlös/blåtand (blåtand ingår) om du har med dig datorn överallt. Så sätter du karborband ovanpå datorn och bredvid det inbyggda tangentbordet, sen taggarna på det trådlösa, så kan du bara lägga tangentbordet ovanpå datorn när den är stängd och på det gamla när den är öppen, utan att det kommer glida runt.
SoulPain
 
Inlägg: 362
Anslöt: 2012-07-11
Ort: Värnamo

Re: Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-03 11:40:58

Tack för tips.

Det är nåt fel på drivrutinen till musen. När jag skriver, så hoppar plötsligt markören dit musen är. Om musen är utanför skrivfältet, måste jag åter klicka i skrivfältet där jag vill börja skriva. Nya batterier i trådlös mus, ny mus med sladd, ny musmatta. Samma sak oavsett. Och YouTube, SVTPlay, TV3Play etc. stannar till då och då. Har provat IE, Chrome och Firefox med fräscha drivrutiner. Samma problem.

Det känns inte som att jag vill kosta på den här datorn mera nu, med tanke på hur missnöjd jag är med den. Men jag ska tänka efter på ditt förslag, Soulpain.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Datorn har gett upp

Inläggav Hundralappen » 2014-06-03 12:13:06

kullan skrev:Jag förstår att man inte vill binda upp en laptop. Man köper ju den för att den ska vara flyttbar. Och det är nog bara datanördar som har ett gäng tangentbord liggandes. Jag skulle inte heller vilja ha ett extra tangentbord till min laptop.


Man kan mycket väl ha något gammalt tangentbord liggandes. Är man dessutom två i hushållet så kan det ju finnas två burkar med tillhörande kringsutrustning.

Anledningen till att vi föreslog ett externt tangentbord är ju för att se hurvida det är det interna tangentbordet som krånglar eller inte. Alternativt någon inställning för tangentbord.


Nu vet jag inte alls något om att öppna laptops för att rensa tangentbord, men jag har för mig det är relativt enkelt att poppa loss det på något vänster. Testa gör det och se om där är skit. En ny dator kostar pengar, så testa en formatering först. Har du tur så är det lite krockar med diverse programvaror och drivisar och då kanske den håller i några år till :-)Happy
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Datorn har gett upp

Inläggav Miche » 2014-06-03 12:37:03

Lilla Gumman skrev:När jag skriver, så hoppar plötsligt markören dit musen är.
Det kan vara datorns egna pekplatta som orsakar problemet, om den får för sig att vänsterklicka så flyttar sig markören dit muspekaren pekar...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Datorn har gett upp

Inläggav kullan » 2014-06-03 12:54:00

Det går väl att inaktivera navigeringsplattan har jag för mig och då ska inte den funktionen vara i gång.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-03 13:52:56

Jag testade ju med geocaches tangentbord. Det funkade först inte, sen funkade det och tredje gången inte.

Man har en dator till den beckar ihop. Sen kastar man den på tippen. Eller säljer den. Har inte haft stationär dator sen 2006. Men okej, det finns väl dom som samlar på gamla datorer. Tänkte inte på det.

Ska prova att stänga av både pekplatta och tangentbord, och köra externt tangentbord.

Ja, det är nåt knas med drivrutiner och allt möjligt som jag inte begriper, fast jag hållt på med datorer sen 1993 ...
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Datorn har gett upp

Inläggav Lilla Gumman » 2014-06-03 15:21:53

Ja, ett usb-tangentbord fungerar, men det går inte att koppla ur laptopens tangentbord. Det inbyggda tangentbordet skriver random tecken i kontrollpanelens sökfält, så att det blir svårt att navigera.

Tangentbordet går att bryta loss, men frågan är om det går att sätta tillbaka igen. Eftersom datorn ändå är kass, har jag väl inget att förlora.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Återgå till IT-forum



Logga in