Daglig verksamhet eller inte

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav manne » 2016-12-30 22:05:49

När jag bodde i upplandsbro kommun och jobbade dära så hade vi en hund på jobbet som jag brukade gå ut med, sedan så hade vi finsnickeri att hålla på med också.

det var en sådan hära hund som vi hade på jobbet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Fleure123 » 2016-12-30 22:10:54

nisse skrev:Jag har själv haft daglig verksamhet inom LSS men jag var tvungen att sluta med detta. Mitt problem bestod av att jag upplevde personalen som oflexibla. De kunde inte se att vi som var där var olika och hade olika behov och förutsättningar. Vi blev allihopa behandlade som lågfungerande och detta ledde till en omogen stämning. Nu har jag daglig verksamhet inom kommunens socialpsykiatri och där blir jag i alla fall bemött som en vuxen människa vilket är ett stort framsteg.


Är det att du har sysselsättning via socialpsykiatrin istället för Daglig Verksamhet enligt LSS?

Jag frågar därför att jag hörde mig för hos min LSS-handläggare om jag kunde få gå en kurs jag hittat som ordnades via Sysselsättning/Socialpsykiatri. Jag ville hellre gå en riktad kurs en gång i veckan i ett speciellt ämne bl a eftersom det verkade som personalen var kunnigare där. Det verkade vara olika cirkelledare som anlitades i olika ämnen och då blir det ju folk som verkligen är kunniga i sina ämnen. På de dagliga verksamheter vi pratade om uppfattade jag det som att handledarna inte var lika kunniga, i alla fall inte inom områden som intresserar just mig.

Jag blev dock nekad. LSS-handläggaren förklarade för mig att det är en annan målgrupp och att jag inte tillhör den. Jag har dock hört talas om fler som har aspergerdiagnos men som fått gå några timmar i veckan i "sysselsättning inom socialpsykiatrin" istället, men jag orkade inte ifrågasätta mera eller kämpa, jag mår inte så bra ändå, liksom.. :(
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav manne » 2016-12-30 22:11:48

jag tyckte aldrig att ytbehandling av möbler var så kul men det var roligt att göra smörknivar ändå.trots allt.

liknade knivar som på bilden gjorde jag och det var kul det som fan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Fleure123 » 2016-12-30 22:13:33

manne skrev:DV eller praktik är bra om man har as eller psykos ju. :!: :!:

sådan dära möbler har jag renoverat på dv ca 6 timmar per dag under flera års tid.


Snygga. Vad händer med möblerna sedan, när de är renoverade?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Fleure123 » 2016-12-30 22:14:51

manne skrev:jag tyckte aldrig att ytbehandling av möbler var så kul men det var roligt att göra smörknivar ändå.trots allt.

liknade knivar som på bilden gjorde jag och det var kul det som fan.


Fina!

Vad hände med de knivarna sedan? Fick du ta hem dem eller såldes de eller vad?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Fleure123 » 2016-12-30 22:16:40

Jag hittade inte inlägget igen, då det skrivits så mycket i tråden nu. Men jag TROR det var Krigarsjäl som skrev en vettig grej om att man kan må j-igt dåligt av att vara i en verksamhet och bli nedlåtande behandlad. Dvs kanske kan en DV-plats i värsta fall leda till att man mår sämre än tidigare. Hur bra är det då?
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav manne » 2016-12-30 22:21:21

vi renoverade de åt röda korset en gång i tiden.

de såldes senare vidare och intäkterna gick till röda korset.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav manne » 2016-12-30 22:23:41

Fleure123 skrev:
manne skrev:jag tyckte aldrig att ytbehandling av möbler var så kul men det var roligt att göra smörknivar ändå.trots allt.

liknade knivar som på bilden gjorde jag och det var kul det som fan.


Fina!

Vad hände med de knivarna sedan? Fick du ta hem dem eller såldes de eller vad?


knivarna såldes för 40 kr st och sedan så gick pengarna in i den kommunala verksamheten . :!:
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav manne » 2016-12-30 22:24:23

Fleure123 skrev:
manne skrev:jag tyckte aldrig att ytbehandling av möbler var så kul men det var roligt att göra smörknivar ändå.trots allt.

liknade knivar som på bilden gjorde jag och det var kul det som fan.


Fina!

Vad hände med de knivarna sedan? Fick du ta hem dem eller såldes de eller vad?


jag tror jag gjorde minst ca 100 st sådana knivar eller något . :)
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav snuggelhund » 2016-12-30 22:25:51

sugrövmanövern skrev::D Jag tycker det är lätt att fylla sin vardag med saker att göra utan att gå på nån sysselsättningstjofräs. Hur tänker ni andra, blir ni frustrerade av att gå hemma och inte ha någon bestämd uppgift? Krigiz/He-Man verkar klara sig bra utan iaf.


Jag tycker det är olidligt.

Behöver miljöombytet. Behöver känna att jag gör nåt av värde. Behöver den sociala kontakten.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Fleure123 » 2016-12-30 22:35:30

nisse skrev:Mitt problem bestod av att jag upplevde personalen som oflexibla. De kunde inte se att vi som var där var olika och hade olika behov och förutsättningar. Vi blev allihopa behandlade som lågfungerande och detta ledde till en omogen stämning. Nu har jag daglig verksamhet inom kommunens socialpsykiatri och där blir jag i alla fall bemött som en vuxen människa vilket är ett stort framsteg. Två dagar i veckan är jag på en kommunal förvaltning och hjälper till med praktiskt arbete. Man behöver således inte ha daglig verksamhet som full sysselsättning utan man kan ha några få timmar någon gång i veckan om man önskar detta. Jag tror att det kan finnas en mening i att utvidga sina sociala beröringsytor och att man mår bra av att träffa andra människor och då sådana som inte har betalt för att vara med. Tillvaron kan bli begränsad om man bara träffar sin kontaktperson och boendestödjare.

Som jag upplever det så finns det en generell föreställning i vårt samhälle om att vi människor som saknar förvärvsarbete inte kan göra vår tillvaro meningsfull på egen hand. Därav alla dessa åtgärder där vi sysslolösa stackare skall aktiveras och åtgärdas.


Lite tragikomiskt med den icke flexibla personalen. Med tanke på att vi som har Asperger är de som brukar anses oflexibla.

"Förr" var det ju förbjudet att vara en så kallad herrelös lösdrivare. Kanske är det det som "spökar"?

Sedan skulle jag iofs helst av allt vilja må bra igen och "vara i arbete". En av orsakerna till detta är att jag vill tjäna pengar.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Fleure123 » 2016-12-30 22:39:27

snuggelhund skrev:
sugrövmanövern skrev::D Jag tycker det är lätt att fylla sin vardag med saker att göra utan att gå på nån sysselsättningstjofräs. Hur tänker ni andra, blir ni frustrerade av att gå hemma och inte ha någon bestämd uppgift? Krigiz/He-Man verkar klara sig bra utan iaf.


Jag tycker det är olidligt.

Behöver miljöombytet. Behöver känna att jag gör nåt av värde. Behöver den sociala kontakten.


Jag känner mig tyvärr för isolerad nu, MEN har för närvarande för lite ork för att orka med ett DV, eller något sådant. :(
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav manne » 2016-12-30 22:43:14

kände samma sak förut med började jobba år 2007 något och att började att käka prozac och det hjälpte en hel del ändå.
Man får mera energi av dem och blir mera aktiv av dessa.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Fleure123 » 2016-12-30 22:47:38

sugrövmanövern skrev::D Jag tycker det är lätt att fylla sin vardag med saker att göra utan att gå på nån sysselsättningstjofräs. Hur tänker ni andra, blir ni frustrerade av att gå hemma och inte ha någon bestämd uppgift? Krigiz/He-Man verkar klara sig bra utan iaf.


Har du någon speciell "struktur" på dagarna.

När jag kollade runt på hemsidor för daglig verksamhet tidigare så stod det massor om att det var viktigt att ha en struktur på dagen och saker i stil med vikten att lära sig följa ett i förväg uppgjort schema osv. Planera, följa upp. Vad tycker ni andra har här? Är sådant viktigt? (Det kan ju låta lite klyschigt när så många skriver om det. Struktur är väl något av ett modeord nu? Får man aldrig vara lite spontan?)
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav manne » 2016-12-30 22:48:01

dessa hjälper en hel del ändå.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav manne » 2016-12-30 22:53:30

Fleure123 skrev:
manne skrev:
Fleure123 skrev:Några som i alla fall borde gilla att arbeta på daglig verksamhet är PERSONALEN som arbetar där. De får ju en riktig lön.

Kanske har vi med Asperger hjälpt till i samhället genom att skapa en massa schyssta arbetstillfällen åt andra.


precis bra sagt. :!:

DV is the shit.
manne skrev:
Fleure123 skrev:Några som i alla fall borde gilla att arbeta på daglig verksamhet är PERSONALEN som arbetar där. De får ju en riktig lön.

Kanske har vi med Asperger hjälpt till i samhället genom att skapa en massa schyssta arbetstillfällen åt andra.



precis bra sagt. :!:

DV is the shit.


Jag vet för lite om allt vad som händer på DV. Men jag kan inte låta bli att undra om det är så att t ex golfbanor blir billigt omskötta för att folk från DV:n jobbar gratis med att klippa dem. Och alla sådana arbeten i den stilen. Jag kan tycka att man borde få mer än 500 pix extra i månaden för den typen av DV-jobb. Men, som sagt, jag är inte så insatt, det är mer en spontan reflektion. :)


håller med att vi skall inte kallas för parasister för att vi lever på bidrag även politiker,överklassen och kungen har också bidrag också ju.som krigis sa ju. :x icon :!:
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Fleure123 » 2016-12-30 22:53:43

manne skrev:kände samma sak förut med började jobba år 2007 något och att började att käka prozac och det hjälpte en hel del ändå.
Man får mera energi av dem och blir mera aktiv av dessa.


Men är det inte biverkningar också? Till exempel sexuella har man ju hört talas om? Jag åt antidepressiva tidigare, men jag åt i och för sig en väldig massa medicin så svårt att säga vad som var vad vad gällde biverkningarna. Jag tyckte att jag blir piggare på antidepressiva, men också lite lätt manisk faktiskt. Jag vill helst inte äta så mycket medicin nu, utan se vad som händer utan. Hur jag mår då. Och att jag vill slippa alla biverkningar.

Jag vill nog inte äta antidepressiva "bara" för att kunna orka med en daglig verksamhet. Däremot ifall jag skulle orka arbeta om jag åt antidepressiva. Men så blev det inte.
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav manne » 2016-12-30 22:59:13

JO man blir manisk av dem och man får ett mera go i kroppen och man blir mera energi fylld liknade som om man dricker mycket kaffe också typ.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Fleure123 » 2016-12-30 23:03:09

manne skrev:JO man blir manisk av dem och man får ett mera go i kroppen och man blir mera energi fylld liknade som om man dricker mycket kaffe också typ.


Fast att dricka för mycket kaffe är ju inte någon trevlig känsla. :)
Fleure123
 
Inlägg: 775
Anslöt: 2016-04-21
Ort: Fleura de Santa/ Västra Frölunda Göteborg

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav manne » 2016-12-30 23:13:05

Fleure123 skrev:
manne skrev:JO man blir manisk av dem och man får ett mera go i kroppen och man blir mera energi fylld liknade som om man dricker mycket kaffe också typ.


Fast att dricka för mycket kaffe är ju inte någon trevlig känsla. :)


fast kaffe blir man bara pigg för stunden med antidepp så blir man pigg 24 timmar dygnet runt. :cry:
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Toblerone » 2016-12-30 23:36:55

Fleure123 skrev:
Toblerone skrev:Nu ska alla bråka om det där igen? Det var faktiskt inte Liljan som började skriva om att andra saknar empati och jag tror inte att hon menade att alla som inte jobbar gör det av lättja. De allra flesta här förstår väl att det inte funkar för alla att jobba.

Däremot finns det också sådana som från början, från tonåren, har bestämt sig att de INTE SKA jobba. Jag har hört tonåringar med AS säga att de tänker leva på bidrag hela livet och sen har de dessutom en massa krav vilka prylar de vill ha trots det. Den attityden är inte okej, och därför tycker jag också att det kan vara bra om vuxna inte "skryter" med hur bra de har det på bidrag, hur mycket tid för sina egna intressen osv. Det kan inte vara ett argument att man trivs bäst med att inte jobba. Och det argumentet har väl förekommit i den här tråden. För, som sagt, någon måste ju tjäna pengar till alla bidrag.


Det var nog jag som började orda om empati. Jag blev sårad - arg och ledsen - över Liljas inlägg och kände mig orättvist påhoppad. Sedan kan det hända att Lilja inte menade så illa som jag tyckte att det lät när jag läste det. Och jag ber om ursäkt om jag bidragit till en "tråkig ton" på forumet. Jag reagerade då jag kände mig påhoppad, och blev faktiskt rätt chockad över att läsa det som skrevs. Men jag är heller inte jättemycket på det här forumet, det kanske är vardagsmat för andra här med det sättet att skriva.

Trådstartaren pratade dock om att hon INTE kunde arbeta. Hon hade gjort en funktionsutredning där det framkom att hon varken kan arbeta eller studera. Hon pratar om att hon har sin dagliga verksamhet hemma, att hon handarbetar lite men inte orkar mycket mer än så utöver barn och hushållsarbete. Och jag gjorde något inlägg som jag sedan inser kan ha missuppfattats om att ha som en daglig verksamhet hemma. Men det var för att OM man nu faktiskt inte ens orkar med "ens" en daglig verksamhet så "måste" man ju "sysselsätta" sig i sitt eget hem på ett eller annat vis. Så inlägget var seriöst menat även om det kanske inte uppfattats så. Men tänk om man istället för den kostnad som det väl ändå måste innebära att man deltar i en daglig verksamhet fick motsvarande summa pengar att köpa något "pyssel" för hemma, lika gärna som att "bara" gå till en daglig verksamhet externt för att "pyssla" - om det nu är något "pyssligt" man vill sysselsätta sig med).

Jag är själv inte tonåring, jag har utbildat mig i tanke att jag skulle arbeta osv. MEN det är väl en klassisk tonårsgrej att vilja provocera iofs. Sedan är det INTE roligt att behöva leva på väldigt lite pengar och många av dessa ungdomar kommer att märka detta. Det är mycket som blir svårt. Att t ex bilda familj OM man vill det, det är inte något som är obligatoriskt tack och lov.

Men med detta med familj kan jag också återknyta till trådstarten. TS undrade ju just över detta med att kombinera DV och familj, och så som jag tolkar trådstartaren skulle hon ha svårt klara båda i dagsläget.

(Lite OT, eller association: Jag har själv barn och det är mycket så kallat obetalt arbete med det, såklart. Men jag håller inte på och säger till folk som INTE har barn att de inte bidrar till samhället genom att inte föda upp nya samhällsmedborgare. TS bidrar till samhället med nya samhällsmedborgare, dock. OM man nu måste hålla på och tjafsa så mycket om detta med att bidra och bidrag...)


Håller med om att det är jobb det också, att ta hand om barn. Och jag har som sagt inte sagt något emot trådstartarens läge eller inställning.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Alien » 2016-12-31 3:39:39

Toblerone skrev:
manne skrev:fast dvs borde väl också ses som ett jobb i alla fall om man jobbar hårt med trädgård åt kommunen eller liknade?

sedan så finns det ju privata DVS där ute som tjännar pengar på oss också på att ha oss dära och de får ca 2500 kr per dag för varje brukare.


Privat daglig verksamhet funkar precis som alla andra också. De måste ju få pengar per person som går där, de har en lokal som de måste betala för och anställda som måste få lön för jobbet de gör.


manne, du borde kunnat få trädgårdsarbete som lönebidragsarbete i stället.

Men de som går på DV har ju aktivitets/sjukersättning från staten som försörjning och kan ju inte få lön dessutom. Och den man jobbar för (kommunen etc) kanske bara vill ha en som gratis arbetskraft, till att inrätta en tjänst och betala lön (även med lönebidrag) finns det inga pengar till.

Och enligt min handläggare får inte de externa DV-platserna några bidrag för att ta emot personer för DV. Däremot har de kostnader för handledning. Visserligen får de sedan gratis arbetskraft.

Problemet är att DV-arbetsplatserna inte anställer några. Det skulle ju annars vara ett ypperligt tillfälle att testa blivande anställda en längre tid. Men varför skulle man avlöna arbetskraft som man redan har gratis? Blir en tjänst ledig, så tar man hellre någon annan.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav Alien » 2016-12-31 3:53:07

Fleure123 skrev:Några som i alla fall borde gilla att arbeta på daglig verksamhet är PERSONALEN som arbetar där. De får ju en riktig lön.

Kanske har vi med Asperger hjälpt till i samhället genom att skapa en massa schyssta arbetstillfällen åt andra.


Det går ingen särskild personal där för att ta hand om DV:arna. Inte på extern DV. Där jobbar man som de andra på arbetsplatsen och frågar den man arbetar åt/med om man har några frågor om arbetet.

Men det finns förstås kommunal personal som avlönas av kommunen. De ska kartlägga personernas behov, önskemål och kompetens. De ska jaga lämpliga DV-platser. Och de ska följa upp genom att träffa personerna och DV-företagen och kolla upp att det går bra.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Daglig verksamhet eller inte

Inläggav manne » 2016-12-31 9:50:35

Alien skrev:
Toblerone skrev:
manne skrev:fast dvs borde väl också ses som ett jobb i alla fall om man jobbar hårt med trädgård åt kommunen eller liknade?

sedan så finns det ju privata DVS där ute som tjännar pengar på oss också på att ha oss dära och de får ca 2500 kr per dag för varje brukare.


Privat daglig verksamhet funkar precis som alla andra också. De måste ju få pengar per person som går där, de har en lokal som de måste betala för och anställda som måste få lön för jobbet de gör.


manne, du borde kunnat få trädgårdsarbete som lönebidragsarbete i stället.

Men de som går på DV har ju aktivitets/sjukersättning från staten som försörjning och kan ju inte få lön dessutom. Och den man jobbar för (kommunen etc) kanske bara vill ha en som gratis arbetskraft, till att inrätta en tjänst och betala lön (även med lönebidrag) finns det inga pengar till.

Och enligt min handläggare får inte de externa DV-platserna några bidrag för att ta emot personer för DV. Däremot har de kostnader för handledning. Visserligen får de sedan gratis arbetskraft.

Problemet är att DV-arbetsplatserna inte anställer några. Det skulle ju annars vara ett ypperligt tillfälle att testa blivande anställda en längre tid. Men varför skulle man avlöna arbetskraft som man redan har gratis? Blir en tjänst ledig, så tar man hellre någon annan.


jo fast med psykosen så är det svårt att jobba hela tiden :-)Crying
manne
 
Inlägg: 18542
Anslöt: 2007-08-23

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in