Bostadslös....

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bostadslös....

Inläggav Apfelstrudel » 2012-05-18 10:30:42

Tänkte höra vad LSS kan hjälpa en med... Jag står i någon slags internkö utan framgång sedan sep/okt och undrar vad man bör göra? Jag är för tillfälligt "inneboende" hos my styv-farmor till månadens slut (var innan dess i slovakien) sen blir det och tälta då jag inte får bo i slovakien igen (hos min far då) eller här då hon är lite galen. Andrahand/inneboende kräver oftast 1-3 "hyror" i förväg vilket jag inte har råd med...

Ska på visning nu den 22:a på ett s.k hotellhem genom bostad-stockholm och hoppas att det blir något av det hela. Jag gick till soc förut men dom ville inte ha mig då jag tillhör LSS, så hur är det tänkt att man ska få bostad om man inte är drogmissbrukare?

Är det inte så bara att hela vårdsystemet är ett stort skämt? Att ta livet/bli missbrukare känns så mycket lättare bara för att ens få "hjälp".


Moderator mnordgren: flyttade tråden från Aspergare och vården.
Apfelstrudel
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2011-04-16
Ort: Stockholm

Re: Bostadslös....

Inläggav geocache » 2012-05-18 11:01:57

Hej!

Så här står det i "Lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade", §9:

Insatserna för särskilt stöd och särskild service
9 § Insatserna för särskilt stöd och service är
"8. boende i familjehem eller bostad med särskild service för barn eller ungdomar som behöver bo utanför föräldrahemmet,
9. bostad med särskild service för vuxna eller annan särskilt anpassad bostad för vuxna"

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... t=1993:387
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Bostadslös....

Inläggav Fenren » 2012-05-18 13:27:56

det finns gott om kommuner i landet där det inte råder bostadsbrist och där du kan få en lägenhet till på måndag.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Bostadslös....

Inläggav Fenren » 2012-05-18 13:50:40

Apfelstrudel skrev:Att ta livet/bli missbrukare känns så mycket lättare bara för att ens få "hjälp".


ja det är det. LSS ska inte hjälpa folk som kan bo i en normal bostad att få tak över huvudet. att förvänta sig att man ska få tag på en bostad i stockholm inom ett år när man dessutom inte har råd att betala några förskottshyror eller köpa sig en bostadsrätt är ganska naivt...
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Bostadslös....

Inläggav Alien » 2012-05-18 15:37:27

Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Bostadslös....

Inläggav Parvlon » 2012-05-18 21:01:41

Apfelstrudel skrev:hur är det tänkt att man ska få bostad om man inte är drogmissbrukare?
Menar du att det är särskilda regler för drogmissbrukare än andra missbrukare/eller för all del icke-missbrukare?

Hur många ställen har du sökt på förutom soc?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Bostadslös....

Inläggav Apfelstrudel » 2012-10-29 14:12:24

Hej igen! Genom AF så gick jag en snabb jobbcoaching som senare ledde mig till praktik (på samma företag) som nu slutligen verkar leda till anställning. Problemet är bara att jag fortf inte har eget boende. I somras tältade jag när jag började praktisera så ledde det till sena arbetsdagar(!) som egentligen ledde till att jag sov på kontoret.

Nu har jag gjort detta sen slutet av Augusti och det har fungerat bra, men risken finns där att jag blir påkommen och det är inget man vill uppleva, och det verkar vara allt nämre då det gott så pass länge och receptionisten har ju sina funderingar då det syns när man "checkat in" med nyckeln man har för att komma in till denna våning jag arbetar på (det är ett kontors hotell för den som undrar) så då syns väl antagligen vilka tider och så :(

Problemet är bara att LSS inte gav mig något och kön som jag står i hos dem ligger på cirka 14-15mån nu and still nada. Hos BST står jag strax över 5 år men med Aktivitetsersättning kommer man inte långt... Det samma gäller andrahand som kräver inkomst alt ockerhyra som inte räcker på precis 6200~ jag får i månaden. Och eftersom det finns både scamm/folk som inte vill skriva på bostadstillägg så gör det saken bra svårare. Om jag får anställning nu nästa vecka så kommer mina problem lösas sakta, och om inte så drar sig det bara närmare slutet. Det är verkligen tajt så att säga
Apfelstrudel
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2011-04-16
Ort: Stockholm

Bostadslös....

Inläggav plåtmonster » 2012-10-29 16:05:21

Vandrarhem? husvagn?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Bostadslös....

Inläggav slackern » 2012-10-29 17:43:06

Hej. Hur gick det med Hotelhemmet? Varför fick du ingen lägenhet via dom?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bostadslös....

Inläggav Apfelstrudel » 2012-10-30 17:01:05

SHIS: Du ska kunna redovisa en regelbunden inkomst av arbete eller studier, även under studieuppehåll och skollov
Du ska kunna redovisa referenser från hyresvärd, arbetsgivare eller motsvarande, vilka sträcker sig minst sex månader tillbaka i tiden.
Du ska redovisa full sysselsättning av arbete/studier och en inkomst som täcker både hyra och övriga utgifter. Du ska ha minst 4000 kr kvar per månad efter skatt när hyran är betald. Din inkomst får inte heller överstiga 25 000 kr per månad. Sysselsättningen ska kunna styrkas minst sex månader framåt i tiden.

Alltså måste jag vara insatt i arbetet och få lön. Aktivitetsersättning hade dom aldrig hört talas om och borgenär var inget dom höll på med. Utan bostadsbidrag faller man ännu lägre även om man blir beviljad det om man fått bostad genom t.ex SB.

Vandrarhem kostar 180:-/natt här min och då är det dessutom enbart lakan och så (man får inte ens ta med sig eget)
Apfelstrudel
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2011-04-16
Ort: Stockholm

Bostadslös....

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-10-31 0:50:34

Är knappast förvånad.
Pga den luddigt utformade lagen så tolkar alla kommuner den som de vill, och då kan det bli som så att LSS skiter i att ge en en lägenhet - även om man är bostadslös. I mitt fall så är jag för "frisk" och "normal". Jag kan ju säga att du inte är den första med en autismdiagnos som jag ser bli hemlös/riskera bli hemlös.

Jag tycker det är fan på tiden att något händer gällande detta problem. Tycker man ska göra en anmälan till landstinget om LSS vägrar en person med autismdiagnos en lägenhet (för de är dem man ska anmäla till när kommunen inte följer lagarna) eftersom det är rent ut sagt fördjävligt.

Men jag kanske går offtopic nu - har inte följt diskussionen i tråden...

De säger ju oftast att det saknas bostäder, vilket är jävligt konstigt - för när det kommer ensamkommande flykting"barn" så finns det plötsligt bostäder. Människor är värda olika mycket i deras ögon helt enkelt - det kan vi konstatera...
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Bostadslös....

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-10-31 1:02:05

Om du har hopp om jobb så är det ju dumt att lämna Stockholm. Kan du inte åtminstone få ett inneboenderum? Det borde ju finnas gott om folk i Stockholm som har höga bostadskostander och vill hyra ut. Även om det inte blir så mycket avskildhet så slipper du risken att bli påkommen där du är nu.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Bostadslös....

Inläggav Apfelstrudel » 2012-10-31 11:38:52

Problemet är att folk vi ha hyra + "offert", och denna kan vara allt från 2 månadshyror. Killar som söker tjej (yeah right, vi vet nog vad du är ute efter). Vissa med lgh vill dessutom att du betalar häften om inte mer av kostnanden (soc fall t.ex).
Apfelstrudel
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2011-04-16
Ort: Stockholm

Bostadslös....

Inläggav Miche » 2012-10-31 12:19:50

Om jag hade haft möjlighet att låna ut ett rum så hade jag gärna gjort det, men jag är tyvärr själv inneboende i en trång lägenhet så det funkar tyvärr inte.

Finns det ingen här på forumet som har ett utrymme över där Apfelstrudel kan sova, hen verkar ju faktiskt beredd att betala en slant för det, vilket ju kan vara välkomna extrapengar, eller?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Bostadslös....

Inläggav slackern » 2012-10-31 14:20:56

Miche skrev:
Finns det ingen här på forumet som har ett utrymme över där Apfelstrudel kan sova, hen verkar ju faktiskt beredd att betala en slant för det, vilket ju kan vara välkomna extrapengar, eller?


Micke brukar ju söka efter en inneboende mellan varven. Alltså inte du utan Micke. ;)
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Bostadslös....

Inläggav Miche » 2012-10-31 17:48:39

slackern skrev:Micke brukar ju söka efter en inneboende mellan varven. Alltså inte du utan Micke. ;)

Jag undrar om det inte är mikael du tänker på, han har en inneboende nu så vitt jag vet!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Bostadslös....

Inläggav Apfelstrudel » 2012-11-09 12:28:46

Fear not! Med karma på min sida så har det äntligen hänt! Blev just meddelad om en lgh (2rok) inte allt så långt ifrån arbetet och inflyttningen sker 1:a Dec. :D
Apfelstrudel
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2011-04-16
Ort: Stockholm

Bostadslös....

Inläggav slackern » 2012-11-09 13:22:27

Apfelstrudel skrev:Fear not! Med karma på min sida så har det äntligen hänt! Blev just meddelad om en lgh (2rok) inte allt så långt ifrån arbetet och inflyttningen sker 1:a Dec. :D


Jätte stort grattis. Skönt att det löste sej för dej. Ibland ska man ha tur eller bara ligga på som fan så får man en lägenhet. Eller det är min erfarenhet i STHLMS bostadsmarknad.

Själv har jag haft en tursam bostads karriär. Och flera jag känner har också haft det. Så det är inte så nattsvart som många utmålar det att vara.

Hoppas att du kommer att trivas i området och lägenheten. :) :-)Hug
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in