Boendestöd (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du boendestödjare (oavsett LSS, SoL, från psykiatrin, pga AS eller annars)?

Nej, jag har inte boendestöd.
54
40%
Ja, jag har boendestödjare nu.
55
41%
Jag ska (ska kanske) få boendestödjare.
10
7%
Har haft boendestödjare tidigare.
15
11%
Annat/Övrigt/Vet inte.
1
1%
 
Antal röster : 135

Inläggav Kimmelie » 2010-02-17 9:10:49

Varför kommer de 2 pers samtidigt? Det skulle kanske vara lättare om det bara var en som kom, annars hamnar ju du i underläge... Och du vet väl att du har rätt att byta, om du inte tycker om dem som kommer?

Jag lovar, jag ska aldrig flytta till Västerås... :wink:
Senast redigerad av Kimmelie 2011-05-04 20:20:17, redigerad totalt 1 gång.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Lilla Gumman » 2010-02-17 10:05:04

Hej!

Jag har haft nån variant där en personal har kommit från ett gruppboende. Då var det gratis, Jag fick damma, dammsuga och sånt medan personalen tittade på och kunde anmärka om jag missade nånstans. Personalen fick inte hjälpa till alls. Om jag stod på en stege och skulle damma en hylla fick personalen inte ta emot prylar jag skulle ta ner, utan jag fick gå upp och ner för stegen hundra gånger medan personalen tittade på. Var det nåt jag inte nådde, eller inte orkade/kunde göra, så sa personalen att jag skulle gå och be maken om hjälp.
Jag sa upp den hjälpen efter kanske ett halvår eller så.

När jag hade boendestöd kom det två samtidigt. En städade köket och en badrummet. De stannade en timme ungefär. Jag skulle betala som för hemtjänst, fast boendestödjarna kom. Så jag kunde bara sitta ner och prata medan de städade, om jag ville. Jag sa upp boendestödet efter två månader.

För tillfället har vi ingen hjälp hemma.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 20:20:17, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav carl » 2010-02-17 11:40:38

nano skrev:Däremot får du övervaka ditt hem, det är ju ditt :)


Man får inte övervaka sitt hem om man inte är närvarande i inspelningen. Annars måste man upplysa om att hemmet är övervakat.
Senast redigerad av carl 2011-05-04 20:20:17, redigerad totalt 1 gång.
carl
 
Inlägg: 2609
Anslöt: 2009-07-01

Inläggav Orsobou4 » 2010-02-17 12:30:25

Kimmelie skrev:Varför kommer de 2 pers samtidigt? Det skulle kanske vara lättare om det bara var en som kom, annars hamnar ju du i underläge... Och du vet väl att du har rätt att byta, om du inte tycker om dem som kommer?

Jag lovar, jag ska aldrig flytta till Västerås... :wink:


Det är säkert meningen att det ska gå till på det här sättet i Västerås. De kommunala myndigheterna utsätter svaga grupper i allmänhet för övergrepp i sin förföljelse. Vad de har i kikaren, har jag ingen aning om, men om de kräver betalt av mig för sina besök, tänker jag vägra betala för det. :twisted:
Senast redigerad av Orsobou4 2011-05-04 20:20:17, redigerad totalt 1 gång.
Orsobou4
 
Inlägg: 28
Anslöt: 2008-03-26
Ort: Västerås

Inläggav Noli » 2010-02-17 15:45:11

Orsobou4 skrev:Jo, det är kanske litet komplicerat att ha koll på vad de här personerna gör. I går var det alltså två kärringar, en gammal, en yngre, som dök upp hos mig och skulle röja. De ville att jag skulle slänga hälften av mitt bohag, och de hade ingen förståelse för att de kunde befinna sig värdefulla saker bland dem, t ex mina gamla vinylgrammofonskivor som de tyckte jag skulle ställa upp på vinden.
"Du kan ju inte ha allting här nere", försvarade de sin föraktfulla attityd.
Det är ju precis samma förakt som fattiga människor råkar ut för om de klagar på att de har för ont om pengar. Då bara ska man finna sig i sitt öde. Det är så hela Pro Aros i Västerås tänker, den kommunala enheten som den här stödgruppen hör till.
När jag är orolig eller bekymrad, kan jag ringa till det mobila teamet och prata av mig så här dags, men eftersom det också hör till Pro Aros, lär jag väl bli avsnäst. Ni som berättar hur väl omskötta ni blir av era stödjare, ni bor säkert inte i Västerås. Jag varnar er: flytta aldrig hit!


Hej Orsobou4 m.fl.

Deras beteende påminner väldigt mycket de stränga städexperterna i "Rent hus"-programmet som sändes i TV4 förra året. Jag ryser när jag ser och hör ordet boendestöd. Jag har aldrig haft boendestöd och skulle inte vilja ha dem i mitt hem för mitt hem är privat där jag är fri att få göra som jag vill.

Jag anser att folk ska välja om de vill ha städat eller ostädat och stökigt i sina hem utan att personal och experter och myndigheter ska komma och lägga sig i deras liv och bestämma över ens liv.

Ord som ledsagare och kontaktperson ger mig inga rysningar medan ordet boendestöd ger mig rysningar.

mvh Noli
Senast redigerad av Noli 2011-05-04 20:20:22, redigerad totalt 1 gång.
Noli
 
Inlägg: 778
Anslöt: 2009-05-12

Inläggav A » 2010-02-17 18:07:53

Boendestöd ingår inte i LSS och har aldrig gjort det.
Personlig assistans får man endast om man har stora svårigheter att sköta sig själv, t ex inte kan klä sig själv, äta själv osv.
Senast redigerad av A 2011-05-04 20:20:22, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Kimmelie » 2010-02-17 19:20:09

A skrev:Boendestöd ingår inte i LSS och har aldrig gjort det.
Personlig assistans får man endast om man har stora svårigheter att sköta sig själv, t ex inte kan klä sig själv, äta själv osv.


Jag har beviljats boendestöd enligt SoL... (Vad nu det står för...) Jag undrade just varför det inte stod LSS på pappret om beviljat boendestöd, som det står om de andra insatserna jag har (daglig verksamhet och kontaktperson). Men då fick jag svar på det.

Men jag blir förvånad, för jag var helt övertygad om att boendestöd var en LSS-insats...
Senast redigerad av Kimmelie 2011-05-04 20:20:22, redigerad totalt 1 gång.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Le_inimitable » 2010-02-18 7:53:15

Kimmelie skrev:Jag har beviljats boendestöd enligt SoL... (Vad nu det står för...) Jag undrade just varför det inte stod LSS ...

SoL = Socialtjänstlagen. "Skälig levnadsstandard" kan ge rätt till boendestöd.

Du borde inte ha undrat eftersom du var tvungen att göra en separat ansökan. Min handläggare frågade mig om jag gav tillstånd att uppgifterna från LSS-mappen flyttades/kopierades till SoL-mappen.
Det råder alltså sån sekretess att LSS-handläggaren inte får prata om dig med SoL-handläggaren. (Fast ibland kan de vara samma person.)
Senast redigerad av Le_inimitable 2011-05-04 20:20:22, redigerad totalt 1 gång.
Le_inimitable
 
Inlägg: 1044
Anslöt: 2008-10-26

Inläggav Kimmelie » 2010-02-18 21:22:39

L'inimitable skrev:
Kimmelie skrev:Jag har beviljats boendestöd enligt SoL... (Vad nu det står för...) Jag undrade just varför det inte stod LSS ...

SoL = Socialtjänstlagen. "Skälig levnadsstandard" kan ge rätt till boendestöd.

Du borde inte ha undrat eftersom du var tvungen att göra en separat ansökan. Min handläggare frågade mig om jag gav tillstånd att uppgifterna från LSS-mappen flyttades/kopierades till SoL-mappen.
Det råder alltså sån sekretess att LSS-handläggaren inte får prata om dig med SoL-handläggaren. (Fast ibland kan de vara samma person.)


Vaddå "borde inte ha undrat"? Separat ansökan? LSS-mapp? SoL-mapp? Jag fyllde bara i de blanketter jag fick hemskickat, det stod ingenting om att den ena gällde SoL... (Inte vad jag såg på blanketten i alla fall.) Det är LSS-handläggaren som har hand om båda.
Senast redigerad av Kimmelie 2011-05-04 20:20:22, redigerad totalt 1 gång.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav A » 2010-02-18 21:43:28

Jag tycker det är konstigt att så många på forum diskuterar och hänvisar till LSS utan att ha tagit reda på vad det verkligen står i den lagen. Det är ju hur lätt som helst att göra.
Senast redigerad av A 2011-05-04 20:20:22, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Kimmelie » 2010-02-19 20:48:53

A skrev:Jag tycker det är konstigt att så många på forum diskuterar och hänvisar till LSS utan att ha tagit reda på vad det verkligen står i den lagen. Det är ju hur lätt som helst att göra.


Är det? Jag vet då inte vart jag ska läsa, orkar inte googla på det, och orkar inte läsa en massa jobbig text. Jag har fått information av mina LSS-handläggare vad jag kan söka för insatser. Bl a boendestöd, det var det första som nämndes, och det som det har pratats mest om...
Senast redigerad av Kimmelie 2011-05-04 20:20:22, redigerad totalt 1 gång.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Inläggav regnif » 2010-02-19 21:14:39

Vad? Jag tyckte att LSS beslutar om boendestöd, tex. hur mycket boendestöd man skall ha. Så har de sagt till mig iaf. :? Konstigt.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 20:20:22, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav aspiemelly » 2010-02-20 0:43:12

Jag var nyss på mitt första möte angående boendestöd. Med var LSStanten, och en soctant som arbetar på funktionshindersdelen av soc. Som hon beskrev sig, lite mittimellan, boendestödet kan ju vara från soc eller LSS, dom pratade lite emellan sig om vilket som skulle "stå" för mig. Men kom snabbt fram till att det gör LSS.
Senast redigerad av aspiemelly 2011-05-04 20:20:22, redigerad totalt 1 gång.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Inläggav A » 2010-02-20 1:04:52

Även om LSS-tanterna ordnar med boendestöd så är det INTE enl den lag som kallas för LSS, utan enl SoL, Socialtjänstlagen.

Enl LSS kan man få

Råd o stöd (av landstinget/Habiliteringen)
Personlig assistans (av kommunen liksom övr insatser nedan)
Avlösarservice
Ledsagare
Kontaktperson
Korttidsvistelse
Korttidstillsyn
Särskilt boende för barn
Särskilt boende för vuxna
Daglig sysselsättning
Individuell plan

Vissa insatser vänder sig enbart till barn, andra enbart till vuxna och avlösarservice enbart till föräldrar.
Senast redigerad av A 2011-05-04 20:20:22, redigerad totalt 1 gång.
A
 
Inlägg: 647
Anslöt: 2005-10-22

Inläggav Lilla Gumman » 2010-02-20 3:03:18

Hej!

Men A, i Ludvika är boendestödet gratis och riktar sig till främst de som tillhör personkrets 1. Då ska boendestödet vara ett stöd i att sköta hemmet. Om boendestödet går in och städar blir det plötsligt hemtjänst enligt SoL, boendestödet blir hemtjästpersonal och man betalar enligt hemtjänsttaxan.

Så även om boendestöd är en rättighet enligt SoL, riktar sig boendestödet främst till personer med utvecklingsstörning och liknande.

Rätta mig om jag har fel.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 20:20:22, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav nano » 2010-02-20 22:53:35

carl skrev:
nano skrev:Däremot får du övervaka ditt hem, det är ju ditt :)


Man får inte övervaka sitt hem om man inte är närvarande i inspelningen. Annars måste man upplysa om att hemmet är övervakat.
Inte om det vore en plats dit allmänheten har tillträde men allmänheten har verkligen inte tillträde till någons hem.

Skulle vara då ifall du har en garageförsäljning o ställer en skylt utanför där det står om förs'ljning av något slag.
Senast redigerad av nano 2011-05-04 20:20:22, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Nack-/fördelar med boendestöd

Inläggav keedo » 2010-02-23 19:19:21

Jag bor nu med min sambo (NT), som enligt psykolog får göra mycket hemma. Det är inte det, utan han ber mig inte att göra saker utan jag väntar på att han ber mig att laga mat, tvätta kläder, städa spisen osvosv.. jag vill inte göra fel eller göra något oönskat så därför gör jag det inte "av mig själv" men att han inte ber mig om det så verkar det inte vara någon slags börda för honom.
Det han slipper är att städa/damma/skura lägenheten, det gör jag minst en gång i veckan då jag ser det som mentalt lugnande.

Nu till topic: psykologen anser att jag behöver boendestöd för att lätta min sambos "börda" med att ta hand om mig. Men jag känner mig inte alls trygg i att ha någon hit som inte alls vet min smak, mina behov och rutiner som sambon nu har vant in sig i under flera år.

Kan man ha en boendestöd till annan "användning" än städning, matlagning osv?

Gripandekylig

Slog ihop tråden Nack-/fördelar med boendestöd med tråden Boendestöd (omröstning)
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Senast redigerad av keedo 2011-05-05 0:47:36, redigerad totalt 1 gång.
keedo
Inaktiv
 
Inlägg: 110
Anslöt: 2009-12-03
Ort: mUppsala

Inläggav Parvlon » 2010-02-23 20:04:53

Frågat din sambo om han vill ha någon som pekar i erat hem?
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-05 0:47:36, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Nack-/fördel med boendestöd

Inläggav tahlia » 2010-02-24 1:05:55

keedo skrev:Nu till topic: psykologen anser att jag behöver boendestöd för att lätta min sambos "börda" med att ta hand om mig. Men jag känner mig inte alls trygg i att ha någon hit som inte alls vet min smak, mina behov och rutiner som sambon nu har vant in sig i under flera år.


Jag har en motfråga där.. eller antagligen ett flertal.

Varför ser psykologen det prompt som att din sambo tar hand om dig? Om du bodde ensam skulle du inte klara ett hushåll då? Låter som en smått förnedrande inställning tycker jag.

Varför inte bara prata med sambon om hur du fungerar? Om sambon vet att du behöver bli tillfrågad, varför ber han då inte om hjälp om han tycker det är så satans jobbigt med lite hushållsarbete?

Slutligen kan jag inte låta bli att tänka att om rollerna varit ombytta.. dvs om han varit kvinna och du mannen så hade ingen oroat sig för att kvinnan får göra för mycket hushållsarbete. Jo.. så inskränkt är det faktiskt.
Senast redigerad av tahlia 2011-05-05 0:47:36, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav jonsch » 2010-02-24 4:13:04

keedo, jag vill inte du ska känna dig det minsta pressad att avslöja detaljer men, vill du skriva ner något exempel på hur pass extrem er situation är?

Jag menar, det finns ju mängder av förhållanden där den ena (oftast... ni vet) lagar all mat, och sköter all tvätt och hela den väsentiliga delen av städningen, när hon (hoppsan, ett pronomen) kommer hem från jobbet.

Sådana förhållanden blir aldrig föremål för boendestödjare. Så därför undrar jag hur mycket mer extremt ert förhållande är. Nyfikenhet från min sida, antar jag.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-05 0:47:36, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav keedo » 2010-02-24 11:01:02

Parvlon skrev:Frågat din sambo om han vill ha någon som pekar i erat hem?


Han tycker inte det behövs, berättade för honom om vad psykologen sa och tyckte. Han verkar inte tycka det behövs för mig.


Tahlia: Jag kände mig smått förnedrad att på det sätt hon sa det på var att jag är bortskämd. Jag har fått klara mig själv hela livet så varför kan jag inte bli lite bortskämd om personen som skämmer bort mig inte tycker det är så farligt?

Det är ju det som stör mig, han klagar ibland eller på ett "dolt budskap" att säga jag gör inget så jag känner mig helt värdelös. Och jag känner inget behov av att göra något om det ändå inte duger eller att han inte kan uppskatta det. Jag har sagt till honom att det är bara att fråga eller säga till mig så gör jag saker. Annars gör jag inte det.

Precis.. då är det "vanligt" och mannen blir inte bortskämd utan att det är så könsrollerna ska vara.


jonsch: Jag klarar mig helt själv egentligen, jag behöver ingen som tar hand om mig. Men nu när vi varit med varandra 24/7 i ungefärliga 3-4 år så har det varit lika. För 2 år sedan så satt han och gjorde inget i 8-9 månader och jag fick gå i skolan, laga mat, städa osvosv medans han mesta delen satt och spelade tv-spel. Jag klagade inte eller sådant, utan jag gjorde det jag blivit lärd att göra, att inte lita på att andra ska ta hand om eller se efter en.
keedo
Inaktiv
 
Inlägg: 110
Anslöt: 2009-12-03
Ort: mUppsala

Inläggav harrypotter » 2010-03-22 16:42:37

Jag skulle också vilja ha råd med hur jag skall sköta mitt hem. Det sa jag till om när jag fick boendestödjarna men de säger inget. De har bara ett schema som de bockar av och sedan rycker de på axlarna. De har svårigheter med att sortera ut vad man kan göra på grund av att jag har mycket saker. En boendestödjare kan inte alls föreställa sig min situation.
Jag bad henne diska plastburkar och tog för givet att hon gjorde det.

Tydligen hade hon diskat lite porslin också. På kvällen när jag skulle dricka kaffe kunde jag inte hitta min kaffekopp jag letade i minst 30 minuter innan jag gav upp och tog fram en ny. När jag senare påpekade att jag tolkar saker bokstavligt och att det är viktigt att hon säger till om hon gör något mer så fick jag till svar:
"Det finns så mycket sjukdomar i världen så en kaffekopp är väl inget." Jag blev helt ställd. Det kanske inte direkt var koppen i sin helhet utan jag försökte förklara för dem att en del av min problematik är att jag tolkar och menar bokstavligt.

Chefen säger att jag måste ha denna grupp eftersom de är specialutbildade på ADHD och asperger.
Jag undrar hur det kommer sig att de då inte känner till det här med bokstavlighetstolkning för det är väl ganska vanligt?
En annan boendestödjare sa helt klart att personen vägrade att tänka efter när jag bad om råd på hur jag kunde sköta mitt hem.
När jag klagar så får jag höra att chefen har sagt att det är det de kan erbjuda mig. Det är frivilligt.

Med andra ord så kan de göra som de vill. Chefen kommunicerar inte ens med personalen. Jag satt i möte med chefer och vi kom fram till saker som t ex att jag ville att de skulle ta sig en titt i köket om något behövs göras där. Personalen fick inte reda på det och sedan undrar jag varför en del saker inte görs. Jag sa också till chefen att jag inte gillar att vara social och sitta och prata men det har chefen inte sagt till personalen. Det verkar vara rena katastrofen och inget man kan göra.

Gripandekylig

Slog ihop tredje delen av tråden Boendestöd med tråden Boendestöd (omröstning)
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Senast redigerad av harrypotter 2011-05-04 20:20:22, redigerad totalt 1 gång.
harrypotter
 
Inlägg: 329
Anslöt: 2007-06-12

Inläggav harrypotter » 2010-03-23 16:00:34

Josef1 skrev:De områden jag tycker är jobbiga är t.ex att boka hotell och sånt. Om jag hade någon som fixade hotell och flyg åt mig hade jag rest jorden runt vid det här laget. Sånt fixar jag inte själv, inte så bra. Har faktiskt bokat hotell i Stockholm själv, men utomlands blir det värre. Jag fixar att boka inrikesbiljetter med SAS eller Malmö Aviation, det gör jag över internet. Jag klarar att checka in och gå ombord själv. Däremot blir det förvirrande så snart jag inte kan sköta allt automatiskt, över nätet t.ex.


Det är inte säkert att de klarar av det. En del av dem jag har använder inte ens en dator eller vet hur man hanterar en mobil.
Senast redigerad av harrypotter 2011-05-04 20:20:22, redigerad totalt 1 gång.
harrypotter
 
Inlägg: 329
Anslöt: 2007-06-12

Inläggav nano » 2010-03-24 0:53:46

Låter himla märkligt.
Spela in vetja, man får alltid spela in alla diskussioner man är med i :)
Senast redigerad av nano 2011-05-04 20:20:22, redigerad totalt 1 gång.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in