Boendestöd (Omröstning)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Har du boendestödjare (oavsett LSS, SoL, från psykiatrin, pga AS eller annars)?

Nej, jag har inte boendestöd.
54
40%
Ja, jag har boendestödjare nu.
55
41%
Jag ska (ska kanske) få boendestödjare.
10
7%
Har haft boendestödjare tidigare.
15
11%
Annat/Övrigt/Vet inte.
1
1%
 
Antal röster : 135

Inläggav ragnevi » 2010-03-24 21:26:55

Nu hart det ju redan framkommit i tidigare inlägg om att boendestöd beviljas genom SoL och inte LSS, så på så vis var det ju bra att de inte tog in insändaren.

Det tillhör praxis att tidningar vill ha in namn och adress från dem som vill ha en insändare publicerad, men de kommer i det närmaste aldrig att lämna ut uppgifterna eftersom det räknas som källskydd.
Däremot så får du lov att ha signatur under, men tidningar vill gärna att du använder ditt riktiga namn. Men tycker de att insändaren är tillräckligt bra och angelägen så kommer de att publicera den ändå.
Senast redigerad av ragnevi 2011-05-04 20:20:22, redigerad totalt 1 gång.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Inläggav mnordgren » 2010-03-25 0:58:28

Moderator:

Slog ihop två trådar om samma ämne
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Vad gör Boendestöd för er?

Inläggav vallesmamma » 2010-06-08 13:37:34

Undrar vad man kan få för hjälp.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Re: Vad gör Boendestöd för er?

Inläggav Parvlon » 2010-06-08 13:52:45

vallesmamma skrev:Undrar vad man kan få för hjälp.
De tittar och pekar, knappast mer.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav claria » 2010-06-08 14:29:29

hej har haft boendestöd ungefär 10 månader.
har fungerat bra tycker jag, i början kollade de om man behövde städhjälp
sedan dess har jag fått styra själv rätt mycket själv. nästan bara utflykter med bil eftersom de har tillgång till det här.

viktigt vad man säger vid intervjun tror jag. det jag begärde har jag fått.

fått höra det mycket numera. Af lss. psykiatrin frågar alla:
Vad behöver du hjälp med? men man vet ju inte alltid sina rättigheter vilket är det största problemet. att sen uppbyggnad av boende stöd mm ser olika ut i olika kommuner är ju troligt (vet inte det)

tillämpningen är ju en annan aspekt.
claria
a k a ferocactus
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2010-05-27
Ort: dalarna

Re: Vad gör Boendestöd för er?

Inläggav opteron » 2010-06-08 14:44:49

Parvlon skrev:
vallesmamma skrev:Undrar vad man kan få för hjälp.
De tittar och pekar, knappast mer.


Just därför som det kan kännas att de är mer av en börda än tillgång, men vissa kanske gillar att ha någon som tjatar på en? :)
opteron
 
Inlägg: 656
Anslöt: 2009-06-04

Inläggav Lilla Gumman » 2010-06-08 15:42:37

Hej!

Boendestödet ska ju komma och vara en slags igångsättare vad gäller städning, och i en sådan form är det gratis. Hjälp att städa får man betala för. Ni som gör utflykter med bil, vad är det för typ av utflykter? Åka och handla? Komma ut i naturen? Är det också kostnadsfritt?

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Vad gör Boendestöd för er?

Inläggav Parvlon » 2010-06-08 16:06:41

opteron skrev:
Parvlon skrev:
vallesmamma skrev:Undrar vad man kan få för hjälp.
De tittar och pekar, knappast mer.


Just därför som det kan kännas att de är mer av en börda än tillgång, men vissa kanske gillar att ha någon som tjatar på en? :)
Det finns säkert såna människor, så vi får anta/hoppas att det är de som har boendestödjare som har såna önskemål. För egen del så skaffar jag mig hellre en kärring om jag "vill ha" nån som tjötar. Då "får" man iaf något tillbaka.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav claria » 2010-06-08 16:32:49

Lilla Gumman skrev:Hej!

Boendestödet ska ju komma och vara en slags igångsättare vad gäller städning, och i en sådan form är det gratis. Hjälp att städa får man betala för. Ni som gör utflykter med bil, vad är det för typ av utflykter? Åka och handla? Komma ut i naturen? Är det också kostnadsfritt?

Hälsningar

Lilla Gumman


kortare utflykter och ingen picknick. och än så länge gratis
tror det är gratis så länge situationerna är mer eller mindre kritiska.
förmodar att det övergår i annan form om situationen förbättras
kritisk boendesituation i mitt fall med sjukdom sömnsvårigheter mm

så funkade det även inom landstinget på den tiden jag hade kontaktperson

ot-numera jobbar man ju mer individinriktat och på bredare front
typ coach i hemmiljö psykiatri och af
claria
a k a ferocactus
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2010-05-27
Ort: dalarna

Inläggav Lilla Gumman » 2010-06-08 16:48:04

Hej!

Aha, jag förstår vad du menar claria. En del får hjälp tmed att köpa större saker som TV eller möbler. Eller någon som följer med och handlar mat. Eller så kan det vara läkarbesök och liknande.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Re: Vad gör Boendestöd för er?

Inläggav Meppe » 2010-06-08 17:07:07

Parvlon skrev:
opteron skrev:
Parvlon skrev:
vallesmamma skrev:Undrar vad man kan få för hjälp.
De tittar och pekar, knappast mer.


Just därför som det kan kännas att de är mer av en börda än tillgång, men vissa kanske gillar att ha någon som tjatar på en? :)
Det finns säkert såna människor, så vi får anta/hoppas att det är de som har boendestödjare som har såna önskemål. För egen del så skaffar jag mig hellre en kärring om jag "vill ha" nån som tjötar. Då "får" man iaf något tillbaka.


:lol:
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Inläggav MsTibbs » 2010-06-08 17:49:31

Mina boendestödjare ger tips på mat att laga, gjort listor på vad som skall städas (så jag ej glömmer bort att torka av tvättmaskinen eller vad det nu vara månde). De är nu mest startknapp, för att jag skall komma igång med att städa, kasta skräp etc.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav KrigarSjäl » 2010-06-08 18:25:25

Boendestöd är inte bara en totalt meningslös insats utan även ett utpekande. Jag litar inte ett smack på deras sekretess, ett gäng lågt bildade skvallerkärringar är vad de är och inte kan de hjälpa till heller.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav claria » 2010-06-08 19:59:53

KrigarSjäl skrev:Boendestöd är inte bara en totalt meningslös insats utan även ett utpekande. Jag litar inte ett smack på deras sekretess, ett gäng lågt bildade skvallerkärringar är vad de är och inte kan de hjälpa till heller.


jo finns de ochså som skvallrar lite (har exempel på det,brukar inte gå så bra för dem,söker sig ofta till andra jobb)

utpekande-må så vara att man känner så (ofta obefogat vad gäller vårdpersonal), men dumt folk kryllar det av, och inom vården är majoriteten vettiga människor. å andra sidan folk som pratar ski.. mår ju inte bra själva.

ot-erfarenhet är ju ofta att föredra föredra, före utbildning och konstant lycka.
vet inte om du har insatser själv, men folk i ens egen ålder kommer man i regel
bra överens med.
så det frågade jag lss om... man har ju ofta fördomar om folk som är äldre/yngre än en själv vare sig man vill eller inte.
claria
a k a ferocactus
 
Inlägg: 76
Anslöt: 2010-05-27
Ort: dalarna

Inläggav guilliotine » 2010-06-09 14:20:38

Min boendestödjare är toppen. Första mötet pratade vi bara, jag berättade att jag kan städa själv, behöver bara hjälp med igångsättning och att inte "låsa mig". Jag sa att jag ville ha nån slags "dagschema", så hon knåpade ihop ett meddetsamma som såg jättebra ut. Det gällde inte bara städning, utan allt från att jag går upp tills läggdags.

Sen när hon kommer så sa hon att vi kan snacka, gå och fika, ta en promenad, shoppa, etc, vad jag ville. Idag satt vi bara och pratade, hon hjälpte mig tänka lite annorlunda, att inte bara tänka på andra utan på mig själv också, etc. Om jag ligger efter med städning eller liknande så hjälper hon mig med det, om jag vill ha hjälp med handling så hjälper hon mig med det..

Hon är utbildad socionom och kommer nog för mig mest hjälpa med att bryta isolering, social träning och få in lite rutiner.. Så jag är nöjd.
guilliotine
 
Inlägg: 86
Anslöt: 2009-10-15

Inläggav treeman » 2010-06-09 14:32:44

Skulle vara pinsamt för mig att ha boendestöd. Jag kanske är högfungerande och klarar allt själv. Eller är jag det? Får tänka igenom det. Hehe.

Ibland klappar jag "gråa saker" på golvet och tror nån av mina Dvärghamstrar rymt... men det är en dammråtta jag smeker...
:-)028
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Vad gör Boendestöd för er?

Inläggav Elizabeth » 2010-06-11 10:35:10

vallesmamma skrev:Undrar vad man kan få för hjälp.


Jag tror att man kan få hjälp med det mesta, t ex läkarkontakter, hjälp med myndighetskontakter, samtalsstöd mm. Det som man är i behov av just nu :D
Elizabeth
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2010-05-24
Ort: Neverland

Inläggav Firkraag » 2010-06-11 11:56:51

Om jag lyckas plocka en F100 lgh, så säger LSS handläggaren att jag kommer bli påtvingad bostöd i 18 månader. En som kollar läget, ser till att jag sköter mig och så..

Jag har aldrig direkt haft problem med att städa, betala räkningar, plocka undan efter mig eller andra sysslor i hemmet. Tvärtom, är väldigt strikt med sådant.. Så är osäker på vad vi kommer hitta på..

Kanske spela lite TV-spel eller nått :twisted:
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Boendestöd

Inläggav vallesmamma » 2011-03-12 10:27:06

Hej, undrar vad ni får för hjälp av dem? Tydligen olika mellan kommunerna? Jag får inte hjälp med lämning och hämtning på dagis, trots att det är det svåraste för mig. Behöver hjälp med påklädning och att någon följer mig men det är tydligen omöjligt här.
vallesmamma
 
Inlägg: 918
Anslöt: 2010-01-05
Ort: Luleå

Inläggav MsTibbs » 2011-03-12 13:51:33

En boendestödjare är bara till för DIG, altså inte för att hjälpa dina barn. Minns inte vad hjälp-med-barnen-personen kallas men det är iaf nån annan.

Mina är främst en push för att jag ska komma igång med att städa, laga mat, de gör matscheman (förut), städscheman, hjälper till med knepiga brev mm.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Boendestöd.

Inläggav slackern » 2011-05-31 13:56:34

Hej har en fråga angående boendestöd till andra som har boendestöd i Stockholmsstad.

Jag har fått hem en frågeformulär som har ett gäng frågor om hur jag upplever boendestöd. Jag har fått dom förut med men brukar vara grymt dålig på att fylla i dom och skicka in typ enda gångerna jag har gjort det är när jag har haft möte med min biståndshandläggare och hon har sagt att jag har glömt att fylla i dom och gett mej en lunta med papper och sagt att jag kan lägga dom i lådan de har i receptionen på väg ut.

Har fått en lunta nya papper nu hemskickat till mej men nu ser det helt annorlunda ut. Där vart man ska skriva i vilken skala man håller med om frågorna har de även ritat in smilies aldrig sett det förut eller jo jag har det på min sons utvecklingssamtal har han fått fylla i med en sur eller glad gubbe men han är 8 år och går i ettan.

Någon annan som har fått dom här frågorna om boende stöd med smilies gubbar?

mnordgren:

Slog ihop med en tråd om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Boendestöd.

Inläggav MsTibbs » 2011-05-31 15:04:07

På vuxhab får vi smiley-skalor. Detta är för att ALLA skall kunna fylla i samma lapp, där också utvecklingsstörda. De brukar ursäkta sig, men det vore konstigt om "utvecklingsstörda" får en lapp och "intelligenta" en annan.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Boendestöd.

Inläggav slackern » 2011-05-31 15:05:25

MsTibbs skrev:På vuxhab får vi smiley-skalor. Detta är för att ALLA skall kunna fylla i samma lapp, där också utvecklingsstörda. De brukar ursäkta sig, men det vore konstigt om "utvecklingsstörda" får en lapp och "intelligenta" en annan.


Aha sant fast jag har aldrig fått en sån lapp tidigare och jag har väll haft boendestöd drygt 4 år nu. Men men dom har väll gjort en för alla nu.
slackern
 
Inlägg: 43750
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Boendestöd.

Inläggav KrigarSjäl » 2011-05-31 17:28:59

MsTibbs skrev:På vuxhab får vi smiley-skalor. Detta är för att ALLA skall kunna fylla i samma lapp, där också utvecklingsstörda. De brukar ursäkta sig, men det vore konstigt om "utvecklingsstörda" får en lapp och "intelligenta" en annan.

De bemöter alltså aspergare som förståndshandikappade. Klockrent, Helge...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Aspergare och vården



Logga in