Blygsel [avdelad tråd]

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Blygsel [avdelad tråd]

Inläggav Smoyy » 2018-03-03 16:39:43

rdos skrev:
Smoyy skrev:
rdos skrev:
Oerhört dåligt råd. Kvalite är allt och kvantitet betyder inget.


Beror väl på vad som funkar för en själv. Är man totalt nybörjare när det gäller att flirta och prata med det motsatta könet måste man börja någonstans. Hade ett själv ett förhållande som var mitt första. Det var resultatet av att ha pratat med mängder av tjejer på nätet innan för att få upp ett självförtroende och flyt i konversationerna. Sedan klickade det med en specifik person så blev allt lättare. Allt ger erfarenhet.


Låter inte som något användbart för en neurodivers. Jag vill inte ha en tjej som kräver flyt i konversationen och som vill börja en relation med dejting och prat. Fungerar inte för mig, och säkert inte för många andra heller. Så genom att vara inkompetent på dessa områden så ökar man chansen att hitta någon kompatibel och slipper ifrån de dåliga relationer som blir följden.


Bara för att man har AS betyder det ju inte automatiskt att man är fåordig. Man är en person också. I mitt fall var jag blyg något jag inte vill vara. Det tränades bort på det sättet och jag kunde visa mitt fulla riktiga jag.

atoms -

Diskussionen har avdelat ifrån kontakttrad-for-forhallanden-tillfalligt-sex-for-alla-kon-t23595.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Kontakttråd för förhållanden/tillfälligt sex för alla kön

Inläggav rdos » 2018-03-03 17:02:16

Smoyy skrev:Bara för att man har AS betyder det ju inte automatiskt att man är fåordig. Man är en person också. I mitt fall var jag blyg något jag inte vill vara. Det tränades bort på det sättet och jag kunde visa mitt fulla riktiga jag.


Jag är naturligt blyg. Det är inget jag vill träna bort för som icke-blyg så är jag inte längre mig själv. Så jag håller alltså inte med om att man bättre kan visa sitt fulla riktiga jag genom att träna bort sin blyghet. Då visar man inte längre sin personlighet ö.h.t. utan då försöker man upprätthålla en fasad som uttåtriktad genom skådespeleri. Jag anser det som speciellt problematiskt på relationsområdet då blyghet är en naturlig del i hur neurodiversa skapar hållbara relationer.

Sedan finns de så klart även folk med AS som inte är blyga eller introverta.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Kontakttråd för förhållanden/tillfälligt sex för alla kön

Inläggav Smoyy » 2018-03-03 17:08:34

rdos skrev:
Smoyy skrev:Bara för att man har AS betyder det ju inte automatiskt att man är fåordig. Man är en person också. I mitt fall var jag blyg något jag inte vill vara. Det tränades bort på det sättet och jag kunde visa mitt fulla riktiga jag.


Jag är naturligt blyg. Det är inget jag vill träna bort för som icke-blyg så är jag inte längre mig själv. Så jag håller alltså inte med om att man bättre kan visa sitt fulla riktiga jag genom att träna bort sin blyghet. Då visar man inte längre sin personlighet ö.h.t. utan då försöker man upprätthålla en fasad som uttåtriktad genom skådespeleri. Jag anser det som speciellt problematiskt på relationsområdet då blyghet är en naturlig del i hur neurodiversa skapar hållbara relationer.

Sedan finns de så klart även folk med AS som inte är blyga eller introverta.


Om man trivs med sin blyghet och är sådan även med personer man känner ser jag inte heller någon anledning till att träna bort det för det går antagligen inte. Då är det en personlighet och ingen diagnos.
De flesta som är blyga skulle nog dock säga att det påverkar deras liv negativt och att de vill bli av med det.
Blyghet kan ställa till det rejält i dejtingvärlden också. Såpass mycket att man förblir ensam för resten av livet. Man måste vara såpass framåt att man kan nå fram till en person.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Kontakttråd för förhållanden/tillfälligt sex för alla kön

Inläggav rdos » 2018-03-03 17:20:56

Smoyy skrev:Om man trivs med sin blyghet och är sådan även med personer man känner ser jag inte heller någon anledning till att träna bort det för det går antagligen inte. Då är det en personlighet och ingen diagnos.


Så fungerar nog inte blyghet. Blyg är något man är med främlingar, inte med folk man känner väl.

Smoyy skrev:De flesta som är blyga skulle nog dock säga att det påverkar deras liv negativt och att de vill bli av med det.


Blir man konstant itutad att blyghet är dåligt så är det klart att många får en önskan att bli av med det. Speciellt om ingen kan presentera fördelarna, utan man jämt och ständigt blir påmind om att det är "fel" att vara blyg.

Smoyy skrev:Blyghet kan ställa till det rejält i dejtingvärlden också. Såpass mycket att man förblir ensam för resten av livet. Man måste vara såpass framåt att man kan nå fram till en person.


Fast det är ju så att lika många killar som tjejer är naturligt blyga, så om båda könen slutar spela en massa roller de inte passar för så kan de ha relationer med varandra istället för att förbli ensamma.

Sedan bör du ju tänka på att om du får tag på en tjej genom avancerat rollspel så måste du ju upprätthålla detta i en relation med henne sedan. Det kan bli väldigt påfrestande. För du blir ju inte naturligt matchad med en blyg tjej genom att spela icke-blyg och utåtriktad.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Kontakttråd för förhållanden/tillfälligt sex för alla kön

Inläggav Smoyy » 2018-03-03 17:40:07

rdos skrev:
Smoyy skrev:Om man trivs med sin blyghet och är sådan även med personer man känner ser jag inte heller någon anledning till att träna bort det för det går antagligen inte. Då är det en personlighet och ingen diagnos.


Så fungerar nog inte blyghet. Blyg är något man är med främlingar, inte med folk man känner väl.

Smoyy skrev:De flesta som är blyga skulle nog dock säga att det påverkar deras liv negativt och att de vill bli av med det.


Blir man konstant itutad att blyghet är dåligt så är det klart att många får en önskan att bli av med det. Speciellt om ingen kan presentera fördelarna, utan man jämt och ständigt blir påmind om att det är "fel" att vara blyg.

Smoyy skrev:Blyghet kan ställa till det rejält i dejtingvärlden också. Såpass mycket att man förblir ensam för resten av livet. Man måste vara såpass framåt att man kan nå fram till en person.


Fast det är ju så att lika många killar som tjejer är naturligt blyga, så om båda könen slutar spela en massa roller de inte passar för så kan de ha relationer med varandra istället för att förbli ensamma.

Sedan bör du ju tänka på att om du får tag på en tjej genom avancerat rollspel så måste du ju upprätthålla detta i en relation med henne sedan. Det kan bli väldigt påfrestande. För du blir ju inte naturligt matchad med en blyg tjej genom att spela icke-blyg och utåtriktad.


Jag kan än idag vara blyg och tystlåten bland personer jag känner väl, så jo.
Jag pratar inte om att fejka någon man inte är givetvis. Men man är en människa och kan arbeta bort dåliga egenskaper. Man kan alltid utvecklas som person.

Du generaliserar mycket. Det är inte alls säkert att bara för att två personer är blyga så har de större benägenhet att kunna fatta tycke för varandra. Man kan komplettera en annan person också. En blyg person kan dras igång av en mindre blyg person och tvärt om vilket kan vara positivt. Jag umgås mycket hellre med personer som är framåt eftersom jag själv dras igång och blir mitt rätta jag jag kan vara när jag är själv eller med mina allra bästa vänner.

Sedan handlar det om så mycket mer än detta när det kommer till dejting. Vi har humor, utseende och många andra saker som skall stämma. Det skall finnas en sexuell spänning och attraktion också.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Kontakttråd för förhållanden/tillfälligt sex för alla kön

Inläggav rdos » 2018-03-03 17:59:21

Smoyy skrev:Jag kan än idag vara blyg och tystlåten bland personer jag känner väl, så jo.
Jag pratar inte om att fejka någon man inte är givetvis. Men man är en människa och kan arbeta bort dåliga egenskaper. Man kan alltid utvecklas som person.


Att utvecklas som person handlar för mig mestadels om att bli av med alla dåliga anpassningar jag lurades att göra innan jag visste vad neurodiversitet var. Det går ganska bra att vara sig själv och visa sina udda sidor om man själv är bekväm med det, och det inkluderar blyghet.

Smoyy skrev:Sedan handlar det om så mycket mer än detta när det kommer till dejting. Vi har humor, utseende och många andra saker som skall stämma. Det skall finnas en sexuell spänning och attraktion också.


Dejting är något som neurodiversa inte borde syssla med. Det är ett extremt dåligt sätt att starta en relation på om man är neurodivers. Faktum är att många neurodiversa inte kan skapa en hållbar anknytning med dejting, och det sabbar dessutom förälskelsen om man har en sådan innan man börjar dejta.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Kontakttråd för förhållanden/tillfälligt sex för alla kön

Inläggav Smoyy » 2018-03-04 1:30:39

rdos skrev:
Smoyy skrev:Jag kan än idag vara blyg och tystlåten bland personer jag känner väl, så jo.
Jag pratar inte om att fejka någon man inte är givetvis. Men man är en människa och kan arbeta bort dåliga egenskaper. Man kan alltid utvecklas som person.


Att utvecklas som person handlar för mig mestadels om att bli av med alla dåliga anpassningar jag lurades att göra innan jag visste vad neurodiversitet var. Det går ganska bra att vara sig själv och visa sina udda sidor om man själv är bekväm med det, och det inkluderar blyghet.

Smoyy skrev:Sedan handlar det om så mycket mer än detta när det kommer till dejting. Vi har humor, utseende och många andra saker som skall stämma. Det skall finnas en sexuell spänning och attraktion också.


Dejting är något som neurodiversa inte borde syssla med. Det är ett extremt dåligt sätt att starta en relation på om man är neurodivers. Faktum är att många neurodiversa inte kan skapa en hållbar anknytning med dejting, och det sabbar dessutom förälskelsen om man har en sådan innan man börjar dejta.


Dejting och dejting. Det är ett gammalt ord. Lära känna person låter bättre. Om det sker via nätet eller IRL från början är skit samma. För många med AS kan det rentav vara bra att ha en skärm mellan sig i början pga alla intryck. Jag känner två personer med diagnoser som träffat sin kärlek på detta sätt och är hur lyckliga som helst. Säg till dom att de inte borde ha träffats på det sättet du :) Livet är inte så enkelt. Det finns inga regler för hur socialt samspel och förälskelse mm går till. Det blir som det blir.

Men det är väl typiskt aspigt att se allt svart eller vitt och försöka göra allt så konkret och logiskt som möjligt. Det mesta i livet som händer är inte logiskt.
Smoyy
Inaktiv
 
Inlägg: 218
Anslöt: 2017-12-02

Blygsel [avdelad tråd]

Inläggav Pinghis Khan » 2018-05-20 12:14:28

Neurodiverse och aspie är = rdos i rdos vokabulär.
Alla som inte är rdos eller rdos närmaste är nt.
Sjukt lokal diagnostik.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Blygsel [avdelad tråd]

Inläggav slackern » 2018-05-20 12:27:07

Tydligen väldigt vanligt problem i England.

Sjuk av ensamhet – men gemenskap botar

Samtalet har handlat om hans långa ensamhet och Allen McLaren ler lite stillsamt med händerna i knät efteråt. Han är 26 år i dag, ensamheten började redan under skolåren när skolkamraterna drog sig undan. Allen trodde det berodde på hans blyghet.
– Jag blev avundsjuk på andra som hade vänner, jag blev irriterad till och med arg när man slutade att bjuda med mig ut. Jag kände mig eländig.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sjuk ... skap-botar
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Blygsel [avdelad tråd]

Inläggav rdos » 2018-05-22 15:35:56

Pinghis Khan skrev:Neurodiverse och aspie är = rdos i rdos vokabulär.
Alla som inte är rdos eller rdos närmaste är nt.
Sjukt lokal diagnostik.


Jag har slutat använda aspie helt och hållet då det finns folk som på allvar tycker det är samma sak som AS, vilket ju helt och hållet sabbar konceptet. Neurodivers har jag definierat med vetenskaplig metod (faktoranalys) och dessutom publicerat, så det har inget med mig personligen att göra.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Blygsel [avdelad tråd]

Inläggav blitzen » 2018-05-22 15:42:56

Jag är utåtriktad och udda.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Blygsel [avdelad tråd]

Inläggav rdos » 2018-05-22 15:46:06

Smoyy skrev:Dejting och dejting. Det är ett gammalt ord. Lära känna person låter bättre. Om det sker via nätet eller IRL från början är skit samma.


Det kan man nog påstå. En bra definition av dejting är att utbyta information kring social position, status, subkulturer och intressen i syfte att hitta en partner som passar in i ens sociala nätverk. Något jag som neurodivers inte ser någon som helst anledning till att göra då det inte intresserar mig ett dugg vad en potentiell partner har för social position eller vilka subkulturer hon är aktiv i. Jag är intresserad av hur hon är som person, inte hur hon passar in i mitt sociala nätverk.

Smoyy skrev:För många med AS kan det rentav vara bra att ha en skärm mellan sig i början pga alla intryck. Jag känner två personer med diagnoser som träffat sin kärlek på detta sätt och är hur lyckliga som helst. Säg till dom att de inte borde ha träffats på det sättet du :) Livet är inte så enkelt. Det finns inga regler för hur socialt samspel och förälskelse mm går till. Det blir som det blir.


Det gör jag med, men bara för att några fått till det på det viset betyder inte att det är optimalt.

Smoyy skrev:Men det är väl typiskt aspigt att se allt svart eller vitt och försöka göra allt så konkret och logiskt som möjligt. Det mesta i livet som händer är inte logiskt.


Jag avfärdar helt användandet av logik i relationer.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Blygsel [avdelad tråd]

Inläggav blitzen » 2018-05-22 15:47:21

Men det finns logik i relationer.
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Blygsel [avdelad tråd]

Inläggav rdos » 2018-05-22 15:55:15

blitzen skrev:Men det finns logik i relationer.


Hur menar du då?
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Blygsel [avdelad tråd]

Inläggav blitzen » 2018-05-22 16:56:16

rdos skrev:
blitzen skrev:Men det finns logik i relationer.


Hur menar du då?


Ja stöter du på någon som är ekonomiskt oberoende t.ex och du tycker tja han/hon har väl inget attraktivt yttre men det kan jag leva med om det ekonomiska oberoendet även innefattar mig och ev. avkomma. Även guldkant på tillvaron erbjuds, ja då är det avgjort! Det är väl logik?
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Blygsel [avdelad tråd]

Inläggav rdos » 2018-05-22 21:19:30

blitzen skrev:
rdos skrev:
blitzen skrev:Men det finns logik i relationer.


Hur menar du då?


Ja stöter du på någon som är ekonomiskt oberoende t.ex och du tycker tja han/hon har väl inget attraktivt yttre men det kan jag leva med om det ekonomiska oberoendet även innefattar mig och ev. avkomma. Även guldkant på tillvaron erbjuds, ja då är det avgjort! Det är väl logik?


Jo, och det är sådana relationer man bör undvika. Om det är möjligt. Jag vill ha lugn & ro, passion, någon med positiv världsåskådning, någon man förstår sig på utan en massa prat, en som gillar en massa galna saker osv. Om de är ekonomiskt oberoende eller inte spelar inte så stor roll. Man blir inte gladare av en massa pengar och saker.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Blygsel [avdelad tråd]

Inläggav blitzen » 2018-05-23 22:50:11

rdos skrev:
Jo, och det är sådana relationer man bör undvika. Om det är möjligt. Jag vill ha lugn & ro, passion, någon med positiv världsåskådning, någon man förstår sig på utan en massa prat, en som gillar en massa galna saker osv. Om de är ekonomiskt oberoende eller inte spelar inte så stor roll. Man blir inte gladare av en massa pengar och saker.


Jag kan skriva under på lugn och ro, bara vila ihop liksom. Vad är passion för dig då? Kyssas på bussen? Jag prioriterar trygghet före passion. Man kommer överens, ok, vi är inte kära, men vi tar hand om varandra, går till samlat angrepp mot myndigheter osv. Man kan till och med byta ringar med varandra. Jag tror helt enkelt det vinner i längden. Kanske får man det lättare att få ekonomin att gå ihop. Vad ser du som galna saker då? Sånt brukar resultera i sjukhusbesök för mig. Ta på sig olika strumpor? Bada i fontäner?
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Blygsel [avdelad tråd]

Inläggav habiti » 2018-05-23 23:26:31

blygsel ? jag är rädd för kvinnor . känner att de dömer mig hårt för att jag är en liten ful kille som aldrig kysst nån . :lol: :lol: :lol:
habiti
 
Inlägg: 502
Anslöt: 2014-08-23

Blygsel [avdelad tråd]

Inläggav rdos » 2018-05-25 13:15:43

blitzen skrev:
rdos skrev:
Jo, och det är sådana relationer man bör undvika. Om det är möjligt. Jag vill ha lugn & ro, passion, någon med positiv världsåskådning, någon man förstår sig på utan en massa prat, en som gillar en massa galna saker osv. Om de är ekonomiskt oberoende eller inte spelar inte så stor roll. Man blir inte gladare av en massa pengar och saker.


Jag kan skriva under på lugn och ro, bara vila ihop liksom. Vad är passion för dig då? Kyssas på bussen? Jag prioriterar trygghet före passion. Man kommer överens, ok, vi är inte kära, men vi tar hand om varandra, går till samlat angrepp mot myndigheter osv. Man kan till och med byta ringar med varandra. Jag tror helt enkelt det vinner i längden. Kanske får man det lättare att få ekonomin att gå ihop. Vad ser du som galna saker då? Sånt brukar resultera i sjukhusbesök för mig. Ta på sig olika strumpor? Bada i fontäner?


Jag tror inte att passion och trygghet är motsatser. Passion för mig kan vara att man lägger ned mängder av tid på ett specialintresse, eller på en tjej man gillar. Det är i allt väsentligt samma fenomen. Passion kommer naturligt av en förälskelse, men det svåra är att behålla den även när förälskelsen tagit slut, vilket den typiskt gör inom tre år eller så. Galna saker kan vara allt möjligt från att använda lekplatser, "jaga" varandra på stan, träna på att hitta varandra med spirituell "radar" till att klä sig udda och ha andra udda intressen.

Det är klart att man kan bygga en trygg relation baserat på vänskap, ta hand om varandra och hjälpa varandra, men det är ändå inte samma sak som en kärleksrelation baserad på passion och förälskelse. Och man kan bli bra vänner på båda sätten.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Blygsel [avdelad tråd]

Inläggav Batte » 2018-05-25 13:27:39

habiti skrev:blygsel ? jag är rädd för kvinnor
habiti skrev:en liten ful kille som aldrig kysst nån . :lol: :lol: :lol:

Blyghet er både sjarmerende og interessant. Det er sikkert mange flotte single kvinner her på forumet. Ikke døm deg selv så hardt. Det er vel bare bra dersom overfladiske ikke er interessert.
Batte
 
Inlägg: 6223
Anslöt: 2016-08-04
Ort: Smaalenenes amt

Blygsel [avdelad tråd]

Inläggav Pinghis Khan » 2018-05-25 13:33:20

rdos skrev:
Pinghis Khan skrev:Neurodiverse och aspie är = rdos i rdos vokabulär.
Alla som inte är rdos eller rdos närmaste är nt.
Sjukt lokal diagnostik.


Jag har slutat använda aspie helt och hållet då det finns folk som på allvar tycker det är samma sak som AS, vilket ju helt och hållet sabbar konceptet. Neurodivers har jag definierat med vetenskaplig metod (faktoranalys) och dessutom publicerat, så det har inget med mig personligen att göra.


Sjukt lokal nomenklatur.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Blygsel [avdelad tråd]

Inläggav blitzen » 2018-05-25 14:58:50

rdos skrev:
Jag tror inte att passion och trygghet är motsatser. Passion för mig kan vara att man lägger ned mängder av tid på ett specialintresse, eller på en tjej man gillar. Det är i allt väsentligt samma fenomen. Passion kommer naturligt av en förälskelse, men det svåra är att behålla den även när förälskelsen tagit slut, vilket den typiskt gör inom tre år eller så. Galna saker kan vara allt möjligt från att använda lekplatser, "jaga" varandra på stan, träna på att hitta varandra med spirituell "radar" till att klä sig udda och ha andra udda intressen.

Det är klart att man kan bygga en trygg relation baserat på vänskap, ta hand om varandra och hjälpa varandra, men det är ändå inte samma sak som en kärleksrelation baserad på passion och förälskelse. Och man kan bli bra vänner på båda sätten.


Förälskelser är farligt för mig :!:
blitzen
 
Inlägg: 450
Anslöt: 2018-02-27

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in