Behövs verkligen universitet och skolor?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: atoms, Alien

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav Huggorm » 2019-12-02 18:36:46

Men vad är det för liv att leva om man laddar ner färdigheter istället för att lära sig på vanligt vis? Skulle absolut inte vilja ha det så, då finns ju snart inget kvar att leva för.

Dessutom risken för piratkod i kunskapen så man blir en lydig slav.
Huggorm
 
Inlägg: 22215
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en kundvagn bak konsum

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav snurrikolan » 2019-12-02 18:37:16

Aspigare skrev:Bra sagt Snurri. Dom vill att vi ska lära oss den vägen, så vi blir lite mer lika. Och så att vi tappar kreativitet och intelligens.
Jag märkte rätt fort vad de ville förmedla , därför gick jag en annan väg , skuldfritt leverne
snurrikolan
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2019-11-13

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav Aspigare » 2019-12-02 18:47:18

Kentaur
Ja de är ju verkligen subjektivt vad man vill själv ha för skills. Phd krävs ju att man forskar inom något (de kanske ASI gör sen istället), men man kanske kan ladda hem hela utbildningar. Exempelvis all kunskap som man får när man utbildar sig till ingenjör exempelvis. Sen använder man dom skillsen för att sedan kunna visa upp sina skills för företagen. De borde i vartfall påverka skolan avsevärt på sikt.

Jag skulle nog vilja inrikta mig mot simulering och grafik. Skulle vilja göra vackra världar vi kan leva i. Som är så realistiska att vi inte kan avgöra om de är verklighet eller simulering. Så jag hade nog laddat hem skills till detta, civ ingenjör. Sen hade jag gömt hårdvaran på något så säkert ställe som möjligt.

Snurr
Ja men då kan du få bo på Pandora sen, där behöver du inga pengar! Och vackra damer har dom också för den delen.

Huggorm -ja kanske man tycka, men de behöver ju inte vara så. I dag går vi i skolan för att få kunskap, i framtiden laddar vi hem den. Sen kommer ju intelligensen förmodligen skilja bra mycket mer i framtiden, jag tror vi kommer få de bättre, att de blir mer harmoni och empatin ökar eftersom intelligensen skjuter i höjden hos befolkningen.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav snurrikolan » 2019-12-02 19:13:17

jag gillar ghaia om det är som det ska , Vem jag är vet jag inte än , men vet att jag varit med förr
snurrikolan
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2019-11-13

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav snurrikolan » 2019-12-02 19:32:33

Huggorm skrev:Men vad är det för liv att leva om man laddar ner färdigheter istället för att lära sig på vanligt vis? Skulle absolut inte vilja ha det så, då finns ju snart inget kvar att leva för.

Dessutom risken för piratkod i kunskapen så man blir en lydig slav.
jag är lite konservativ angående det med , vill man så visst men vill man inte så bör man få utvecklas fritt i sitt eget sinne
snurrikolan
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2019-11-13

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav antor » 2019-12-02 19:53:11

Okej jag vettefan vad tråden har utvecklats till. Men de främsta fördelarna med universitet/högskola:

1 Att ha kompisar, lärare och annan personal att fråga istället för att plöja igenom litteratur som kan vara gammal/svårbegriplig eller måste tas med en nypa salt i en viss tillämpning. Information kan man hitta på nätet ganska lätt men till exempel, exakt när man kan använda en viss metod och hur exakt är metoden osv sån info kan vara EXTREMT SVÅRT att hitta. Man måste i princip fråga någon som har gjort det själv.

2 Laborationer, praktik, allt som kräver personer eller material som du inte själv har tillgång till. Alla vill inte bara sitta och läsa, de flesta vill dessutom ha mer tid att "jobba på riktigt" än vad de får i undervisningen.
antor
 
Inlägg: 117
Anslöt: 2018-04-17

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav snurrikolan » 2019-12-02 20:06:23

antor skrev:Okej jag vettefan vad tråden har utvecklats till. Men de främsta fördelarna med universitet/högskola:

1 Att ha kompisar, lärare och annan personal att fråga istället för att plöja igenom litteratur som kan vara gammal/svårbegriplig eller måste tas med en nypa salt i en viss tillämpning. Information kan man hitta på nätet ganska lätt men till exempel, exakt när man kan använda en viss metod och hur exakt är metoden osv sån info kan vara EXTREMT SVÅRT att hitta. Man måste i princip fråga någon som har gjort det själv.

2 Laborationer, praktik, allt som kräver personer eller material som du inte själv har tillgång till. Alla vill inte bara sitta och läsa, de flesta vill dessutom ha mer tid att "jobba på riktigt" än vad de får i undervisningen.
Håller med , för min del vill jag gärna pröva själv och vännerna är viktiga
snurrikolan
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2019-11-13

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav Aspigare » 2019-12-03 11:29:06

Antor
Snurr
Ni underskattar er själva, de är synd. Sen får man också ha i minne att folk skriver medvetet här för att vi autistiska ska tvivla på oss själva eftersom vi utgör ett så att såga konkurrens hot. Vi har enorm potential under all rädsla och tvivel.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav Kentarou » 2019-12-03 11:39:04

Aspigare skrev:Antor
Snurr
Ni underskattar er själva, de är synd. Sen får man också ha i minne att folk skriver medvetet här för att vi autistiska ska tvivla på oss själva eftersom vi utgör ett så att såga konkurrens hot. Vi har enorm potential under all rädsla och tvivel.


Jag hoppas inte att jag har visat själv underskattning, jag tror inte att intelligens och empati har så mycket med varandra att göra. Det finns ett syndrom som heter williamsyndromet som gär att de personer som har det har lägre intelligens men högre empati.
Kentarou
 
Inlägg: 763
Anslöt: 2019-05-17

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav Aspigare » 2019-12-03 11:40:01

Empati är intelligens. Hela vårat medvetande använder vi för empati.
Att tänka intellektuellt och att känna och förstå känslor.
De är hela medvetandet. Men de är inget man kanske själv har reflekterat över.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav antonius » 2019-12-03 12:10:51

Jag är så gammal att jag gick i skola när man var tvungen lära sig ngt, men inte vart man särskilt smartare, det som fastnade var kanske mer hur man kommer till grundproblemet med saker, att så att säga,"se runt hörn". Vi fick inte ens ha miniräknare, det var räknesticka som gällde, för vi fick bara höra: om du måste räkna, och miniräknaren inte fungerar, hur gör du då. Och det är klart, visst hade de en poäng där, man kan så klart paradoxalt nog jämföra med internet, om det slutar fungera vad gör man då, om all kunskap och info ligger där, men det är kanske en utopi, världen har kanske redan gått under då... :-)004
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav Aspigare » 2019-12-03 12:52:47

Intressant de där med räknestickan. I någon mening tycker jag skolan i vissa avseenden var bättre på 70 och 80 talet. Mycket av auktoriteten har ju försvunnit i grundskolan, inte för att jag tycker aga är rätt, men en diciplin i gruppen är bra tycker jag, om den är empatisk och sund så att säga. Då lär ju sig barnet respekt också. Idag lär ju sig barnet att inte ha respekt för andra människor istället.

Ja tror inte världen kommer gå under, de kommer bli värre innan de blir bättre, men sen kommer en bestående harmonisk sättning. De är ju lätt att tänka negativt när man ser hur illa de blivit i samhället och att man dessutom ser att det blir värre och värre. Men, de kommer bli bättre, tror jag.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav antor » 2019-12-03 13:02:24

Aspigare skrev:Antor
Snurr
Ni underskattar er själva, de är synd. Sen får man också ha i minne att folk skriver medvetet här för att vi autistiska ska tvivla på oss själva eftersom vi utgör ett så att såga konkurrens hot. Vi har enorm potential under all rädsla och tvivel.

Så när jag faktiskt inte äger en egen heliumtank för att studera supraflytande helium ja då "underskattar jag mig själv".

Jag kan ge dig ett spjut att jaga med så ser vi om du når din fulla potential ute i skogen.
antor
 
Inlägg: 117
Anslöt: 2018-04-17

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav Aspigare » 2019-12-03 13:15:02

Ja men du ser ju så smalt på de jag skriver. Tunnelseende.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav Aspigare » 2019-12-03 13:41:49

De jag skriver är oftast tänkt i liknelser och i väldigt stora perspektiv. Då ska man inte hänga upp sig på små avvikelser som ger tunnelseende.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav Aspigare » 2019-12-03 13:50:34

Logik är att kunna identifiera och minnas likheter i detaljerna, för att kunna göra förutsägelser.

Kreativt tänkande är att kunna tänka i liknelser.

Dom går i någon mening hand i hand.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav antonius » 2019-12-03 13:55:17

Aspigare skrev:Intressant de där med räknestickan


Men om alla konventioner försvunnit, och de bara finns en liten människospillra kvar, så går det ju inte att slå ihjäl ett rådjur med räknestickan heller för att få lite mat, och t ex hur mycket frön vi än sparat på Svalbard, för att kunna odla grödor, så hjälper inte det om man ändå inte kan hämta dem.... :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav Aspigare » 2019-12-03 14:01:47

Antonious

Är de det du bygger på att de kommer gå till jordens undergång?
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav Aspigare » 2019-12-03 14:19:07

Om hela mänskligheten ökar sin intelligens exponentiellt också, så kommer empatin öka också. kopplar vi upp vår hjärna och andra människor kan öka sina sinnen och känslor likt oss autistiska så kommer empatin öka i samhället. Man kommer ju förmodligen kunna få bort psykopati och narcissism genom så enormt ökad intelligens framöver.

Sen så kommer fler och fler leva på medborgarlöner. Tillslut kanske 60-80 procent lever på medborgarlöner, vad är de som säger att de slutar där? De troligaste är väl att de fortsätter. När fler och fler lever på medborgarlöner så ändras sociala flocken, mer och mer. Vi kommer få värdera om vårat tänkande och hitta oss själva mer på djupet. Som leder till en mer harmonisk och förstående befolkning. Vi kommer få tid att bry oss om de som är viktigt i livet och få en djupare mening med allt. Jag tror att de kommer leda till att vi kommer må mycket bättre längre fram sen. Även om vägen till den omställningen kommer vara jobbig.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav Aspigare » 2019-12-03 14:35:46

Då empati är ju intelligens.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav Aspigare » 2019-12-03 14:40:55

Huggorm ja de var en bra poäng!

Man får vara noga med att lära sig själv! Beträffande piratkod för att indoktrineras.

Konstruera en egen hjärna som man kopplar upp sig mot är nog ett säkrare kort.

Varpå de är viktigt att vi skaffar oss dessa sklls! Vägen dit är genom matematik.

Man kan titta på civ ingenjör i datateknik och deras utbildningar för att hitta litteratur.

Amazon har mycket bra litteratur också! Men även följa hjärnforskningen.
Aspigare
Inaktiv
 
Inlägg: 254
Anslöt: 2019-09-25

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav snurrikolan » 2019-12-03 17:01:05

antonius skrev:
Aspigare skrev:Intressant de där med räknestickan


Men om alla konventioner försvunnit, och de bara finns en liten människospillra kvar, så går det ju inte att slå ihjäl ett rådjur med räknestickan heller för att få lite mat, och t ex hur mycket frön vi än sparat på Svalbard, för att kunna odla grödor, så hjälper inte det om man ändå inte kan hämta dem.... :-)063
segel har ju funkat bra förr . frön är ju väldigt lätt att ta vara på redan nu . jag har lite olika på lager och jag har inga problem att dela med mig , ensam är inte alltid stark
snurrikolan
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2019-11-13

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav snurrikolan » 2019-12-03 17:09:22

t.ex tobak är inte bara ett rusmedel , det är även ett bra naturligt bekämpningsmedel mot ohyra på grödor (man låter det stå och dra i vatten och använder det i t.ex en blomspruta) . bra till att stoppa blödningar och effektiv mot diverse bett . pilträdsbark är ett bra substitut för Ipren då grundkomponenten är snarlik (grekerna använde det). rönnbär (riklig källa till c-vitamin). samla information om vår fina planet /woodstock
snurrikolan
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2019-11-13

Behövs verkligen universitet och skolor?

Inläggav snurrikolan » 2019-12-03 17:28:42

bra källa till naturlig kunskap Alternativ.nu :-)154
snurrikolan
 
Inlägg: 251
Anslöt: 2019-11-13

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in