Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-11 9:33:36

Jag hatar när Bravo skriver "bästaste" på sina juicepaket för att locka barnfamiljerna.

Jag hatar när vissa regissörer/filmfolk medvetet felsäger "ressigörer" för att verka mer folkliga eller avslappnade. Det är iofs en ganska gammal företeelse, har för mig att Lars Molin höll på på det viset.

Sen har vi Emma Hamberg och Estrella med det förhatliga #fredagsmys". Jag vet inte vem av dom som är upphovsman till detta vedervärdiga uttryck.
Vedervärdigt eftersom det rör sig om företagare som vill locka läsare/kunder genom låtsat familjärt tilltal.

Kolla gärna Hambergs kokböcker för fler exempel på detta.
Det är ett medvetet barnspråk rakt igenom.
Ett planerat trivsamt eller "mysigt" och familjärt språk.
Som passat bra om man har hand om en grupp femåringar på dagis - men hon vänder sig inte till småbarn utan till vuxna!

Har ni fler exempel på vuxna som använder barnspråk?
Vad tycker ni om företeelsen?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav nallen » 2014-08-11 18:52:53

Det är inte inne att veta, vara vederhäftig och seriös. Det suger orakad getpung.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav Alien » 2014-08-11 19:00:50

Det låter ju jättemysigt att hela familjen samlas på fredagskvällen framför teven med chipspåsen och ser något familjevänlligt. Man bör njuta av det så länge det varar, innan barnen sticker hemifrån för att hänga med kompisarna.

"Nu är det fredagsmys ... om det så blir det sista jag gör".

Och om barnspråket ökar försäljningen så är ju effektivt. Det är inte arga och barnlösa "stofiler" som är målgruppen här. 8)
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav Wine » 2014-08-11 19:25:34

Jag ogillar användande av barnspråk när vuxna samtalar eller i skriven text som när man exempelvis lägger till -is som ändelse vid användandet av vissa ord, som fjortis och ord som exempelvis brillisar och mackisar. Jag gillar inte användande av vulgärt språk och vulgära uttryck heller. Tycker det är synd också att barnprogram kan vara så undermåliga vad gäller språket, det borde vara angeläget för vuxna att lära barn att använda språket på rätt sätt, att tala korrekt, uttrycka sig fint och hjälpa till med att se till att de utvecklar ett rikligt ordförråd o.s.v.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav kullan » 2014-08-11 19:29:09

Det är bara att vänja sig. Fredagsmys och annat tillhör numera svenska vardagsspråket. Oavsett man gillar det eller inte.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav antonius » 2014-08-11 19:34:27

KrigarSjäl skrev:Har ni fler exempel på vuxna som använder barnspråk?
Vad tycker ni om företeelsen?


Egentligen får folk göra som de vill för mig, men vet inte om det är så bra när folk talar "bebisspråk" med sina barn, har en kusin som tog efter och han bli nästan tonåring innan hon tillslut lyckades bli av med det talfel hon utvecklade :-)063
antonius
 
Inlägg: 21868
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav alixha » 2014-08-11 19:51:15

"Begreppet fredagsmys etablerades på 1990-talet. 2006 kom ordet med i Svenska Akademiens ordlista."


Är lördagsgodis också barnspråk?
"Lördagsgodis blev under 1950- och 60-talen ett begrepp för föräldrars och andra målsmäns bestämmelser att barn bara får äta godis under lördagarna. Genom att barnens godisätande begränsades till en enda dag i veckan vållade det inte lika omfattande kariesangrepp som dagligt småätande. Detta baserades på Medicinalstyrelsens riktlinjer efter fynden från Vipeholmsexperimenten."


Kvällsgott, fredagsgott och lördagsgott?
"Samlingen av familjen runt vardagsavvikande mat har lång tradition. Söndagsmiddag och söndagsfrid är två begrepp från 1800- och 1900-talens början när endast söndagen var arbetsfri dag i veckan. När skolundervisningen på lördagar slopades läsåret 1968/69 och 40-timmarsveckan infördes i början av 1970-talet samlades familjen runt något som kallades "kvällsgott" (ibland fredagsgott eller lördagsgott)."



Ord som "bästaste" är ju i marknadföringssyfte.
Vuxna som använder "bästaste" har helt enkelt kommit på att barn kan läsa och om det är "den bästaste juicen" så kan ju barnen tjata lite extra på sina vuxna.

Enligt lag får man inte göra reklam som riktar sig till barn så företagen kör väl någon slags medling där, reklamen är riktad till dom vuxna men är ändå vara häftig och på en så pass låg nivå att barnen förstår den. Fredagsmys-reklamen är färgglad och visar många goda påsar med chips (för barnens skull) och mys med familjen (för dom vuxnas skull).
Mums tänker barnen, familjetid tänker dom vuxna ... företaget skrattar hela vägen till banken.

Tänk på vilken målgrupp dessa företag riktar sig mot så förstår du nog varför företagen använder sig av det du kallar för barnspråk.

När det gäller kokböcker är det ju tur att det finns så många, Per Moberg är ju rak och inga krusiduller. En del kanske tycker det är lite roligt att laga mat på Hambergs språk?
Jag vet inte.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav Moggy » 2014-08-11 20:03:28

alixha skrev:Är lördagsgodis också barnspråk?



Ja, om det sägs om påsen med aprit till helgen.

alixha skrev:Ord som "bästaste" är ju i marknadföringssyfte.



Bästaste har en stark laddning och framkallar associationer med tanke på hur ordet har används. Det är det vuxna som reklamen riktar sig till, barnen känner nog inte till ordet.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav Huggorm » 2014-08-11 20:09:54

KrigarSjäl skrev:Har ni fler exempel på vuxna som använder barnspråk?

Mona Sahlin hade sin egen variant. Jag brukade känna mig förolämpad över att hon försökte locka till sig min och andras röster genom ett "folkligt" barnspråk.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav Vaniljflickan » 2014-08-11 20:17:44

Tror det är för att locka in till någon känsla av familjesfär

Jag använder ibland själv barnspråk, vet inte riktigt varför, fastnar i det ibland också, inte i skolan eller så men med partners och djur.
Vaniljflickan
 
Inlägg: 2093
Anslöt: 2011-02-01
Ort: Pokéstan

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav elle » 2014-08-11 20:22:34

Hur ska man samtala med folk som använder barnspråk ..??!! Nästan alla jag har pratat med och som använde barnspråk var kvinnor . De lät tramsigt och gjorde mig generad av nån anledning .

Jag tycker inte om när folk skriver kramisar .
Senast redigerad av elle 2014-08-11 20:27:24, redigerad totalt 1 gång.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav Zirre » 2014-08-11 20:25:39

Hellre "bebisspråk" än klara felsägningar av folk som allvarligt tror att de säger helt rätt.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav Wine » 2014-08-11 20:26:51

elle skrev:Hur ska man samtala med folk som använder barnspråk ? Nästan alla jag har pratat med och som använde barnspråk var kvinnor . De lät tramsigt och gjorde mig generad av nån anledning .


Kanske är det en form av härskarteknik, vuxna kvinnor som ser sig själva som mer kompetenta, mogna, vuxna, förstående el. dyl. som "klappar en på huvudet" genom att använda barnspråk vid samtal?
Senast redigerad av Wine 2014-08-11 20:27:57, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav Huggorm » 2014-08-11 20:27:43

Det är ju ett sätt att tala om för en person att de är dumma i huvudet och inte förstår vuxna människors språk.
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav Kahlokatt » 2014-08-11 21:10:01

Även om jag inte känner fullt lika stark aversion som KS så måste jag säga att jag har jäkligt svårt för sånt som:
Kjamizzzz!
Looool!
Asså *dööör*
o dyl.
Har tyvärr själv en tendens att skriva "helt sjukt vacker" om folk, fast det egentligen låter rätt illa.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav geocache » 2014-08-11 21:37:51

Jag stör mig också på när vuxna använder "barnspråk" eller förställer rösten för att det ska låta "gulligt". Och jag gör det på ett sätt ännu mer när människor gör så när de pratar med husdjur, för att djuren "ska veta att det just är djuret de pratar med". Sedan vi skaffade våra katter för många år sedan använder jag enbart min vanliga röst, men de vet ändå när jag pratar med de och när jag pratar med Lilla Gumman.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav kapuni » 2014-08-11 23:01:39

Det är ju bara idiotiskt att tala barnspråk, även till barn. De befinner ju sig i den bästa åldern att lära sig. De tar in allt. Så varför försena deras begåvning med infantila vuxnas bebistrams? Onödigt.

Jag har en kompis som är två år (!) och aldrig att jag skulle prata på något annat sätt än vad jag gör i vanliga fall. Så gör även hans föräldrar. Ibland glömmer man nästan bort pojkens ålder. Vi pratar om amerikanska presidenter och annat kul... :wink:
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav alixha » 2014-08-11 23:43:24

Moggy skrev:
alixha skrev:
alixha skrev:Ord som "bästaste" är ju i marknadföringssyfte.


Bästaste har en stark laddning och framkallar associationer med tanke på hur ordet har används. Det är det vuxna som reklamen riktar sig till, barnen känner nog inte till ordet.


Jaha, starkt laddat? Jag vet inte hur det har används i din närhet men mina systersöner tycker det är ett jätteroligt ord även om dom vet att det är fel böjelse av ordet.
"Du är min bästaste kompis" och även "värstaste" förekommer.
Dom vet att det heter bästa och värsta men dom tycker att det är lite roligare att säga på dom andra sätten.


Sen undrar jag vad vi pratar om här egentligen? Några verkar förvirra detta topic med bebisspråk som är en helt annan sak .. eller ingår det också i KS tänkta diskussion?
Eller har jag missuppfattat?
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav Neurofunk » 2014-08-11 23:51:39

Det kanske handlar om att komma ner på deras nivå i tron om att barn och djur finner en like av sitt egna infantila beteende och kan utifrån det långsamt lämna det stadiet i takt med deraa stigande ålder och mognad. Grav spekulation dock.
Senast redigerad av Neurofunk 2014-08-12 0:03:29, redigerad totalt 1 gång.
Neurofunk
 
Inlägg: 306
Anslöt: 2013-12-09
Ort: Uppsala

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav kiddie » 2014-08-11 23:56:41

Just modeord som "sjukt" som förstärkning går bra, man har alltid haft konstiga förstärkningsord, vissa har fastnat och andra låter uråldriga redan efter några år. Så de kan vara lite roliga. Jätteliten och skitgod. ;)

Prata barnspråk med barn, nja beror på vad man menar. Man behöver ju inte ha speciella barn-ord, däremot tror jag det faller sig naturligt att ha litegranna ljusare röst när man talar med små barn. Folk tycker det är trams men jag tror att det visar på välvilja så barnet ska kunna fatta rätt och fel och liknande eftersom man sänker läget om man typ blir arg. Då måste det kunna finnas en klar skillnad i röstläget som barnet kan höra.

Tror detta är medfött att fatta. Att göra sin röst djupare för att inge respekt gör t o m hundar. Beror väl på att djupare röst ofta betyder större kropp, hunden spelar att den är större och starkare.

Så att man använder en ljusare röst till riktigt små barn tror jag är instinkt som ska säga åt barnet när det är tryggt, typ. När man inte är farlig/arg.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav kiddie » 2014-08-12 0:17:14

Skulle vilja sätta KS i en amerikansk mataffär, hyllor för frukostflingor och kakor och sådant. Visserligen har vi fjantiga namn på vissa frukostflingor men kakorna heter normala saker som Ballerina och Singoalla.

Där får man köpa Ho Hos, Ding Dongs, Twinkies (tror jag finns inte mer dock), Froot Loops osv... och snacks som Cheetos.

Tramsnamn på godis finns även här men tacka vet jag schweizernöt och ostbågar. Fast nu heter de inte ens ostbågar utan tramsiga cheez doodles från OLW.

Tramsnamn på mat stör mig. En korv är en korv och ska inte heta något "skojigt".
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-12 0:23:01

alixha skrev:Tänk på vilken målgrupp dessa företag riktar sig mot så förstår du nog varför företagen använder sig av det du kallar för barnspråk.

-Var har du inhämtat att jag inte förstått den saken?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-12 0:24:21

elle skrev:Jag tycker inte om när folk skriver kramisar .

-Indeed.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-12 0:25:50

kiddie skrev:Tramsnamn på mat stör mig. En korv är en korv och ska inte heta något "skojigt".

Ja precis. Korv är korv och ska inte heta Bamses bästaste kalaspartygrillare.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Språket



Logga in