Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-12 0:27:48

Kahlokatt skrev:Även om jag inte känner fullt lika stark aversion som KS så måste jag säga att jag har jäkligt svårt för sånt som:
Kjamizzzz!
Looool!
Asså *dööör*
o dyl.
Har tyvärr själv en tendens att skriva "helt sjukt vacker" om folk, fast det egentligen låter rätt illa.

"Sjuk" är ett tråkigt förstärkningsord som vanligen tyder på klent ordförråd.
Tydligen SKA man säga "sjukt" om precis allting.

Övriga exempel är typiskt bimbospråk. Skriver man så talar man om för världen att man är en bimbo.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2014-08-12 0:33:45, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav Alien » 2014-08-12 0:27:55

antonius skrev:
KrigarSjäl skrev:Har ni fler exempel på vuxna som använder barnspråk?
Vad tycker ni om företeelsen?


Egentligen får folk göra som de vill för mig, men vet inte om det är så bra när folk talar "bebisspråk" med sina barn, har en kusin som tog efter och han bli nästan tonåring innan hon tillslut lyckades bli av med det talfel hon utvecklade :-)063


Klart man ska prata bebisspråk med sin bebis. Det går på instinkt. Jag gjorde det med mitt barn och gör så med mina djur. Aldrig att jag skulle låta någon beskäftig besserwisser bestämma hur jag ska prata.

Sedan fortsätter man ju inte att prata bebisspråk med sitt barn i all evighet. Men inte heller att man pratar vuxenspråk med sitt förskolebarn, man anpassar förstås sitt ordförråd i viss mån. Det hindrar inte barnet från att lära sig nya ord; det hör ju hur föräldrarna pratar sinsemellan, med andra vuxna osv.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-12 0:34:30

Huggorm skrev:Det är ju ett sätt att tala om för en person att de är dumma i huvudet och inte förstår vuxna människors språk.

Jo. Ytterst är det en förolämpning.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Sv: Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av

Inläggav slackern » 2014-08-12 0:34:47

KrigarSjäl skrev:
Kahlokatt skrev:Även om jag inte känner fullt lika stark aversion som KS så måste jag säga att jag har jäkligt svårt för sånt som:
Kjamizzzz!
Looool!
Asså *dööör*
o dyl.
Har tyvärr själv en tendens att skriva "helt sjukt vacker" om folk, fast det egentligen låter rätt illa.

"Sjuk" är ett tråkigt förstärkningsord som vanligen tyder på klent ordförråd.
Tydligen SKA man säga "sjukt" om precis allting.

Jag säger sjukt. I min utredning framgick det att jag har ett rikt ordföråd.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-12 0:40:34

Om du säger sjukt om allting i brist på andra förstärkningsord är det en sak.

Om du säger sjukt för att du tycker det låter bra är det en annan sak.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav Alien » 2014-08-12 0:43:29

geocache skrev:Jag stör mig också på när vuxna använder "barnspråk" eller förställer rösten för att det ska låta "gulligt". Och jag gör det på ett sätt ännu mer när människor gör så när de pratar med husdjur, för att djuren "ska veta att det just är djuret de pratar med". Sedan vi skaffade våra katter för många år sedan använder jag enbart min vanliga röst, men de vet ändå när jag pratar med de och när jag pratar med Lilla Gumman.


Du pratar ju som du vill förstås. Man varför stör du dig på hur andra pratar med sina djur?

Jag använder en särskilt röst när jag gullar med ett djur. Och det bara känns naturligast för mig. Sen kan jag ha en annan röst som tvärtom är hårdare än min vanliga om hunden håller på att göra något otillåtet (stjäla mat från bordet t ex el göra utfall mot en annan hund).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Sv: Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av

Inläggav slackern » 2014-08-12 0:44:32

KrigarSjäl skrev:Om du säger sjukt om allting i brist på andra förstärkningsord är det en sak.

Om du säger sjukt för att du tycker det låter bra är det en annan sak.

Nej inte om allting jag brukar variera mig.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav Sjuckert » 2014-08-12 0:46:31

Givetvis kan man ha ett bra ordförråd även om man använder "tramsiga" eller barnsliga ord. För egen del varvar jag gärna högt och lågt och fint och fult. Jag gillar att variera språket och säga saker på skoj, varför inte "Sjukt feta kramisar" till exempel. :P Det säger inget om ordförrådet i övrigt.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav kiddie » 2014-08-12 0:56:41

KrigarSjäl skrev:"Sjuk" är ett tråkigt förstärkningsord som vanligen tyder på klent ordförråd.
Tydligen SKA man säga "sjukt" om precis allting.


Språkbegåvning kan innebära denna förbannelse. Jag har rätt lätt att lära mig nya språk och som liten hade jag lätt för att minnas nya ord och talade tidigt. Mycket att språket lärs in genom att man härmar. Därför får språkbegåvade slåss mot flera sjukdomar. De suger upp språk som svampar, vilket är både positivt och negativt. Man får hela tiden passa sig så man inte svampar upp folks dialekt eller för mycket av modeorden.

Jag får hela tiden försöka avyttra andras dialekter och alla modeorden men det kräver att man talar medvetet och man orkar inte det alltid. Då smyger sig eländet in.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-12 1:00:41

Man kan vara språkbegåvad utan att ta efter andra dialekter också.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav kiddie » 2014-08-12 1:01:29

Ska tillägga att jag hade 100 % på språkdelen på WAIS.

Det är sjukt bra asså! :wink:
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav kiddie » 2014-08-12 1:04:43

KrigarSjäl skrev:Man kan vara språkbegåvad utan att ta efter andra dialekter också.


Naturligtvis. Tror det har med ens personliga inlärningsprofil. Jag har en kompis som är extremt top-down eller vad man ska säga med språk. Hon lär sig språkmelodin och kan härma essensen av hur det låter innan hon börjar plocka ut separata ord. Sådana människor har nog enklare att snappa upp dialekt med.

Lär man sig mer bottom-up, att man tar ordförrådet först, så är man inte lika känslig för det musikaliska i språket.

Jag tror jag ligger någonstans mittemellan inlärningsmetoderna.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav Alien » 2014-08-12 2:02:38

kiddie skrev:Prata barnspråk med barn, nja beror på vad man menar. Man behöver ju inte ha speciella barn-ord, däremot tror jag det faller sig naturligt att ha litegranna ljusare röst när man talar med små barn. Folk tycker det är trams men jag tror att det visar på välvilja så barnet ska kunna fatta rätt och fel och liknande eftersom man sänker läget om man typ blir arg. Då måste det kunna finnas en klar skillnad i röstläget som barnet kan höra.

Tror detta är medfött att fatta. Att göra sin röst djupare för att inge respekt gör t o m hundar. Beror väl på att djupare röst ofta betyder större kropp, hunden spelar att den är större och starkare.

Så att man använder en ljusare röst till riktigt små barn tror jag är instinkt som ska säga åt barnet när det är tryggt, typ. När man inte är farlig/arg.


Håller helt med.

Det där att man absolut inte ska prata något jollrande babyspråk med spädbarn är tydligen en gammal idé.

Jag kommer ihåg den från Anne på Grönkullaserien. Innan Anne gift sig och fått barn hade den bestämda föresatsen att hon skulle minsann prata ordentligt med sitt barn från allra första början. När Anne sedan fick sitt första barn så kände hon att det gick ju bara inte. Hon följde sin instinkt el om det nu var sin inlärda kultur och nojsade med babyn på babyspråk precis som alla andra. Den boken (Drömslottet) skrevs för ungefär hundra år sedan.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-12 2:04:44

Att prata barnspråk med hundar och småbarn må vara hänt.

Det är när vuxna använder barnspråk till andra vuxna; i direkt tilltal, i reklam, i böcker med mera som det barkar åt helvete.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-12 2:08:20

kiddie skrev:
KrigarSjäl skrev:Man kan vara språkbegåvad utan att ta efter andra dialekter också.


Naturligtvis. Tror det har med ens personliga inlärningsprofil. Jag har en kompis som är extremt top-down eller vad man ska säga med språk. Hon lär sig språkmelodin och kan härma essensen av hur det låter innan hon börjar plocka ut separata ord. Sådana människor har nog enklare att snappa upp dialekt med.

Lär man sig mer bottom-up, att man tar ordförrådet först, så är man inte lika känslig för det musikaliska i språket.

Jag tror jag ligger någonstans mittemellan inlärningsmetoderna.

Nja, jag har inte tagit efter skånskan ett dugg fast jag bott här sen -87.

Det har inte hindrat att jag alltid haft ett ordförråd långt över medelnivå och att jag lärde mig engelska snabbare än alla andra.

Hur engelska ord ska uttalas har aldrig varit nåt spörsmål, jag har alltid "hört" vad som är rätt genom att "smaka av" orden.
Samma sak grammatiken. Jag har aldrig behövt nöta in grammatiska regler.
Jag smakar av och värderar vilket som låter mest riktigt.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav Hettan » 2014-08-12 2:11:39

Jag bryr mig inte. Det är bättre så.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-12 2:14:04

Hettan skrev:Jag bryr mig inte. Det är bättre så.

Så varför bryr du dig om att skriva i tråden då?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav Hettan » 2014-08-12 2:59:21

KrigarSjäl skrev:
Hettan skrev:Jag bryr mig inte. Det är bättre så.

Så varför bryr du dig om att skriva i tråden då?

Varför bryr du dig om att bry dig om att jag inte bryr mig?

Ren slump.
Hettan
 
Inlägg: 591
Anslöt: 2013-05-13

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav kiddie » 2014-08-12 3:11:40

Jag har inte heller tagit åt mig av skånskans dialektmelodi (dock vissa ord), men jag tror den är lite för avlägsen mot hur jag pratar. Andra dialekter har smittat mer.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav alixha » 2014-08-12 9:32:14

KrigarSjäl skrev:
alixha skrev:Tänk på vilken målgrupp dessa företag riktar sig mot så förstår du nog varför företagen använder sig av det du kallar för barnspråk.

-Var har du inhämtat att jag inte förstått den saken?


I trådtiteln.
"Men varför används det av vuxna?"
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav KrigarSjäl » 2014-08-12 9:42:42

Äh, jag vill höra andras teorier.

Nåt mer än rent uppenbara grejer som att reklamfolk och företagare medvetet manipulerar.

Det är som när jag frågade en historiker om hur en eventuellt nedärvd rysskräck ter sig, om det finns exempel på det. Då sa vederbörande att Kalle Dussins staty pekar mot Öster och arvfienden. Jovisst, men det visste jag redan.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav elle » 2014-08-12 9:58:57

Har jobbat som barnvakt med ett litet barn . Har aldrig talat barnspråk med honom och inte heller haft ljusare röst . Det funkade mkt bra .

Tror att barnspråk eller ljusare röst provocerar barn att bli extra gnälliga. Och kvinnor som talar barnspråk låter tramsigt och oseriöst . Man blir generad .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav alixha » 2014-08-12 14:41:52

KrigarSjäl skrev:Äh, jag vill höra andras teorier.

Nåt mer än rent uppenbara grejer som att reklamfolk och företagare medvetet manipulerar.

Det är som när jag frågade en historiker om hur en eventuellt nedärvd rysskräck ter sig, om det finns exempel på det. Då sa vederbörande att Kalle Dussins staty pekar mot Öster och arvfienden. Jovisst, men det visste jag redan.


Ibland är det det mest uppenbara som är svårast att se, ibland är det så uppenbart att människor inte ens lägger märke till det. Ibland är inte svaret mer än det uppenbara.

OT:
Nedärvd rysskräck däremot ter sig som att en person till exempel ser svanar simma men tror tack vare den nedärvda rysskräcken från sin mamma att det är ryssarna med snorklar. Personen springer därifrån skrikandes "ryssen kommer".
Du behöver ingen historiker för det, rikta in dig på något äldre människor så får du både roliga och intressanta svar :wink:
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Barnspråk - jag hatar det! Men varför används det av vuxna?

Inläggav Kahlokatt » 2014-08-12 20:05:28

KrigarSjäl skrev:
kiddie skrev:Tramsnamn på mat stör mig. En korv är en korv och ska inte heta något "skojigt".

Ja precis. Korv är korv och ska inte heta Bamses bästaste kalaspartygrillare.


:lol:
Haahaa, "Bamses bästaste kalaspartygrillare"!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Återgå till Språket



Logga in